Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte (10 op)Laajuus (10 op)
Tunnus: TE00CS20
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- esitellä työskentelynsä etenemistä sekä antaa ja hyödyntää rakentavaa palautetta
- toteuttaa sovitussa aikataulussa kehittämishankkeen tai projektin loppuun
- toimia itsenäisesti
- toimia tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti
- hoitaa mahdolliset yhteistyökumppanuudet vastuullisesti
- viestiä tuloksista
- raportoida opinnäytetyön sovitulla tavalla
- tehdä kypsyysnäytteen ohjeiden mukaisesti (Talk by Students)
Ilmoittautumisaika
15.08.2024 - 18.09.2024
Ajoitus
16.09.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
- Paula Kullanmäki
- Harri Kankaanpää
- Harri Heikkinen
Ryhmät
-
PLILOS22KULJPLILOS22KULJETUKSET
-
PLILOS22HANKPLILOS22HANKINNAT
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- esitellä työskentelynsä etenemistä sekä antaa ja hyödyntää rakentavaa palautetta
- toteuttaa sovitussa aikataulussa kehittämishankkeen tai projektin loppuun
- toimia itsenäisesti
- toimia tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti
- hoitaa mahdolliset yhteistyökumppanuudet vastuullisesti
- viestiä tuloksista
- raportoida opinnäytetyön sovitulla tavalla
- tehdä kypsyysnäytteen ohjeiden mukaisesti (Talk by Students)
Oppimateriaalit
Ammatilliset, laadukkaat lähteet opinnäytetyöhön, jotka opiskelija itseohjautuvasti hyväksyttää AMK-ohjaajalla.
Opetusmenetelmät
Itseohjautuva läsnäoloa kampuksella edellyttävä tuntityöskentely, jossa ohjausta on saatavilla välittömästi tarpeen mukaan. AMK- ohjaajan tapaamiset tapahtuvat näiden kampustapaamisten aikana.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opinnäytetyötä ei voi uusia.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Keskustellen, ohjaten lähitapaamisissa.
Yksin ryhmässä tehtävä kirjoittaminen tukee sosiaalista kontekstia.
Käytössä voi olla mm. tutkiva oppiminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei vallinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op = 270 h opiskelijan työtä
Kurssilla on läsnäolovelvoite.
Toteutustavan seurauksena läsnäolo kampuksella on välttämätön.
Oppimistehtävät ovat:
Aloitusseminaari eli oman aikataulun ja suunnitelman esitys
- Opinnäytetyön raportoinnin loppuunsaattaminen
- Raportoinnin esittäminen loppuseminaarissa
- Artikkelin laadinta tehdyn opinnäytetyöraportin pohjalta, joka toimii kypsyysnäytteenä
- AMK-ohjaajan luvalla, AMK-ohjaajan hyväksymän opinnäytetyön julkaisu Theseuksessa
Kypsyysnäyte arvioidaan erikseen hyväksytty / hylätty
Loppuseminaaripäivät, jolloin Opinnäytetyö on mahdollista esittää kerrotaan kurssin alussa.
Nämä päivät eivät välttämättä ole kurssille etukäteen määritetyt lukujärjestykseen sijoitetut tunnit.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
hyväksytty/ hylätty
HYVÄKSYTTY:
Opinnäytetyö on aloitettu, aloitusseminaari pidetty sekä
Opinnäytetyöhön on kurssin aikana lisätty kirjoittajan omaan tekstiä 10 sivua ja lisätty vähintään 5 oman alan laadukkaita lähteitä.
Poissaoloja luennoilta enintään 2 kertaa.
Teksti palautettu 11.12.24 mennessä itsiin.
Hylätty:
opiskelija ei ole palauttanut omaa tekstiä 10 sivua.
lähteitä ei ole käytetty tarvittava määrä.
Poissaoloja luennoilta enemmän kuin kaksi kertaa.
Hylätyn tekstin palautus 3.1.25 mennessä.
Sisällön jaksotus
Kurssin sisältö:
- Toteutussuunnitelman läpikäynti
- Oman opinnäytetyön suunnitelman ja aikataulun esittely eli Aloitusseminaari
- Opiskelijan tunnistaman oman opinnäytetyön ohjaustarpeen mukaisesti ajan varaaminen nimetyltä AMK-opinnäytetyöohjaajalta
- Prosessin etenemän seuranta kurssin aikana ja ohjaukset tarpeen mukaisesti
- Vertaispalautteen ja opponoinnin hyödyntäminen
- Opinnäytetyöseminaarikäytäntöjen läpikäynti ja ohjeistus
- Raportointiin liittyvien käytäntöjen läpikäynti ja ohjeistus
-Oman valmiin opinnäytetyön esittely eli Loppuseminaari
Kurssin sisältö tukee sitä, että kurssille asetetut oppimistavoitteet suoritetaan määräajassa.
Kurssi toteutuu kurssille etukäteen määritellyn aikataulun mukaisesti.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kurssin aikainen viestintäkanava on lähiohjauksen läsnäolokerrat, sekä näiden aikana tapahtuva keskustelu.
Varmista omalta AMK-ohjaajaltasi mahdollinen poikkeava viestintäkanava!
Ensimmäisellä luentokerralla kysytään opiskelijoilta lupa kurssin luentojen läsnäololistaoille.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tapahtuu koko opinnäytetyöprosessin ajan.
Jokaiselle opiskelijalle nimetään oma AMK-ohjaaja opinnäytetyölle.
Kurssin opettaja voi olla eri henkilö kuin opiskelijalle nimetty oma AMK-opinnäytetyöohjaaja.
Opinnäytetyön arvioinnin toteuttaa vain opiskelijalle nimetty oma AMK-ohjaaja.
Arvosanan muodostavat arviointikohteet ja arviointiperusteet, erillinen arviointitaulukko esitetään opiskelijalle kurssin alussa. Lisäksi oma AMK-ohjaaja käy yksilöllisesti läpi arvioitavaksi jätetyn opinnäytetyön arvioinnin arviointilomakkeen avulla.
Opinnäytetyön arviointi on numeerinen 0-5.
Hylätty (0)
Kurssi on hylätty kunnes toteutuksen oppimistehtävät on hyväksytysti suoritettu:
- Opinnäytetyön raportoinnin loppuunsaattaminen
- Raportoinnin esittäminen loppuseminaarissa
- Artikkelin laadinta tehdyn opinnäytetyöraportin pohjalta, joka toimii kypsyysnäytteenä
- Ohjaajan luvalla, AMK-ohjaajan hyväksymän opinnäytetyön julkaisu Theseuksessa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opinnäytetyön arviointi perustuu opinnäytetyön arviointilomakkeen arvioitaviin elementteihin.
Tämän lisäksi arvioinnissa huomioidaan erityisesti aikataulussa pysyminen.
Arviointivaikutus opinnäytetyölomakkeella tehtyyn arviointiin on -0,5 arvosanayksikköä alentavasti, mikäli opiskelija ei ole suorittanut opintojakson päättymispäivään mennessä opintojaksolle määritettyjä oppimistehtäviä ja tavoitteita hyväksytysti.
Arviointielementit opinnäytetyön arviointilomakkeella on eritelty alla.
Kaikki arviointikohdat arvioidaan erikseen asteikolla 0-5. Arvioitavat kohdat muodostavat keskiarvon kautta arvosanan. Tästä arvosanasta vähennetään em. -0,5 arvosanayksikköä, mikäli opiskelija ei noudata opintojaksolle määritettyä aikataulua.
1. AIHEEN AJANKOHTAISUUS
ajankohtainen, työelämälähtöinen, haasteellinen ja perusteltu aihe
selkeästi määritelty ja rajattu tavoite, tavoite tähtää kehittämiseen
2. VIITEKEHYS (TIETOPERUSTA, MENETELMÄT, TAUSTA-AINESITO JA LÄHTEIDEN KÄYTTÖ)
tiedonhankinnan kohdentuminen, rajaus ja riittävyys
ilmiön hahmotus / viitekehys
olemassa olevaan tietoon perehtyminen
aineiston ja menetelmien perusteltu valinta ja asianmukainen käyttö
3. EMPIIRINEN OSA (TUOTOKSET/ TULOKSET)
tarkoituksen ja tavoitteen mukainen
hyödynnettävyys
innovatiivisuus
tiedonhankinnalla ja sen analyysilla perustellut kehittämisratkaisut
luotettavuuden tarkastelu ja kriittisyys
4. PROSESSI
itsenäinen ja vastuullinen prosessin hallinta, aikataulussa pysyminen
ammatillinen kasvu ja kehittämismenetelmien ymmärtäminen
analyyttisyys ja kriittisyys
5. RAPORTOINTI: KIRJALLINEN JA SUULLINEN
selkeys ja havainnollisuus
opinnäytteen tekstin rakenne, oikeakielisyys, ulkoasu sekä luettavuus
looginen, perusteltu ja yhtenäinen kokonaisuus, teorian ja käytännön vuoropuhelu
Kirjallisen raportin havainnollisuus ja kirjoitustyyli
Esityksen havainnollisuus ja esitystapa. Esityksessä tulee esille opiskelijan osaaminen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opinnäytetyön arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Arviointi perustuu opinnäytetyön arviointilomakkeen arvioitaviin elementteihin.
Tämän lisäksi arvioinnissa huomioidaan erityisesti aikataulussa pysyminen.
Arviointivaikutus opinnäytetyölomakkeella tehtyyn arviointiin on -0,5 arvosanayksikköä alentavasti, mikäli opiskelija ei ole suorittanut opintojakson päättymispäivään mennessä opintojaksolle määritettyjä oppimistehtäviä ja tavoitteita hyväksytysti.
Arviointielementit opinnäytetyön arviointilomakkeella on eritelty alla.
Kaikki arviointikohdat arvioidaan erikseen asteikolla 0-5. Arvioitavat kohdat muodostavat keskiarvon kautta arvosanan. Tästä arvosanasta vähennetään em. -0,5 arvosanayksikköä, mikäli opiskelija ei noudata opintojaksolle määritettyä aikataulua.
1. AIHEEN AJANKOHTAISUUS
ajankohtainen, työelämälähtöinen, haasteellinen ja perusteltu aihe
selkeästi määritelty ja rajattu tavoite, tavoite tähtää kehittämiseen
2. VIITEKEHYS (TIETOPERUSTA, MENETELMÄT, TAUSTA-AINESITO JA LÄHTEIDEN KÄYTTÖ)
tiedonhankinnan kohdentuminen, rajaus ja riittävyys
ilmiön hahmotus / viitekehys
olemassa olevaan tietoon perehtyminen
aineiston ja menetelmien perusteltu valinta ja asianmukainen käyttö
3. EMPIIRINEN OSA (TUOTOKSET/ TULOKSET)
tarkoituksen ja tavoitteen mukainen
hyödynnettävyys
innovatiivisuus
tiedonhankinnalla ja sen analyysilla perustellut kehittämisratkaisut
luotettavuuden tarkastelu ja kriittisyys
4. PROSESSI
itsenäinen ja vastuullinen prosessin hallinta, aikataulussa pysyminen
ammatillinen kasvu ja kehittämismenetelmien ymmärtäminen
analyyttisyys ja kriittisyys
5. RAPORTOINTI: KIRJALLINEN JA SUULLINEN
selkeys ja havainnollisuus
opinnäytteen tekstin rakenne, oikeakielisyys, ulkoasu sekä luettavuus
looginen, perusteltu ja yhtenäinen kokonaisuus, teorian ja käytännön vuoropuhelu
Kirjallisen raportin havainnollisuus ja kirjoitustyyli
Esityksen havainnollisuus ja esitystapa. Esityksessä tulee esille opiskelijan osaaminen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opinnäytetyön arvionti perustuu opinnäytetyön arviointilomakkeen arvioitaviin elementteihin.
Tämän lisäksi arvioinnissa huomioidaan erityisesti aikataulussa pysyminen.
Arviointivaikutus opinnäytetyölomakkeella tehtyyn arviointiin on -0,5 arvosanayksikköä alentavasti, mikäli opiskelija ei ole suorittanut opintojakson päättymispäivään mennessä opintojaksolle määritettyjä oppimistehtäviä ja tavoitteita hyväksytysti.
Arviointielementit opinnäytetyön arviointilomakkeella on eritelty alla.
Kaikki arviointikohdat arvioidaan erikseen asteikolla 0-5. Arvioitavat kohdat muodostavat keskiarvon kautta arvosanan. Tästä arvosanasta vähennetään em. -0,5 arvosanayksikköä, mikäli opiskelija ei noudata opintojaksolle määritettyä aikataulua.
1. AIHEEN AJANKOHTAISUUS
ajankohtainen, työelämälähtöinen, haasteellinen ja perusteltu aihe
selkeästi määritelty ja rajattu tavoite, tavoite tähtää kehittämiseen
2. VIITEKEHYS (TIETOPERUSTA, MENETELMÄT, TAUSTA-AINESITO JA LÄHTEIDEN KÄYTTÖ)
tiedonhankinnan kohdentuminen, rajaus ja riittävyys
ilmiön hahmotus / viitekehys
olemassa olevaan tietoon perehtyminen
aineiston ja menetelmien perusteltu valinta ja asianmukainen käyttö
3. EMPIIRINEN OSA (TUOTOKSET/ TULOKSET)
tarkoituksen ja tavoitteen mukainen
hyödynnettävyys
innovatiivisuus
tiedonhankinnalla ja sen analyysilla perustellut kehittämisratkaisut
luotettavuuden tarkastelu ja kriittisyys
4. PROSESSI
itsenäinen ja vastuullinen prosessin hallinta, aikataulussa pysyminen
ammatillinen kasvu ja kehittämismenetelmien ymmärtäminen
analyyttisyys ja kriittisyys
5. RAPORTOINTI: KIRJALLINEN JA SUULLINEN
selkeys ja havainnollisuus
opinnäytteen tekstin rakenne, oikeakielisyys, ulkoasu sekä luettavuus
looginen, perusteltu ja yhtenäinen kokonaisuus, teorian ja käytännön vuoropuhelu
Kirjallisen raportin havainnollisuus ja kirjoitustyyli
Esityksen havainnollisuus ja esitystapa. Esityksessä tulee esille opiskelijan osaaminen.
Ilmoittautumisaika
17.08.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
16.09.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Myyntityön koulutus
Opettaja
- Jukka Rantala
- Antti Koivuniemi
Ryhmät
-
PMYYFS22Myyntityö, Finanssipalvelut S22
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- esitellä työskentelynsä etenemistä sekä antaa ja hyödyntää rakentavaa palautetta
- toteuttaa sovitussa aikataulussa kehittämishankkeen tai projektin loppuun
- toimia itsenäisesti
- toimia tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti
- hoitaa mahdolliset yhteistyökumppanuudet vastuullisesti
- viestiä tuloksista
- raportoida opinnäytetyön sovitulla tavalla
- tehdä kypsyysnäytteen ohjeiden mukaisesti (Talk by Students)
Oppimateriaalit
Ammatilliset, laadukkaat lähteet opinnäytetyöhön jotka opiskelija itseohjautuvasti hyväksyttää AMK-ohjaajalla.
Opetusmenetelmät
Itseohjautuva läsnäoloa kampuksella edellyttävä tuntityöskentely, jossa ohjausta on saatavilla välittömästi tarpeen mukaan. AMK- ohjaajan tapaamiset tapahtuvat pääsääntöisesti näiden kampustapaamisten aikana.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opinnäytetyötä ei voi uusia.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Keskustellen, ohjaten lähitapaamisissa.
Yksin ryhmässä tehtävä kirjoittaminen tukee sosiaalista kontekstia.
Käytössä voi olla mm. tutkiva oppiminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op = 270 h opiskelijan työtä
Kurssilla on läsnäolovelovoite.
Toteutustavan seurauksena läsnäolo kampuksella on välttämätön.
Oppimistehtävät ovat:
- Opinnäytetyön raportoinnin loppuunsaattaminen
- Raportoinnin esittäminen loppuseminaarissa
- Artikkelin laadinta tehdyn opinnäytetyöraportin pohjalta, joka toimii kypsyysnäytteenä
- Ohjaajan luvalla, AMK-ohjaajan hyväksymän opinnäytetyön julkaisu Theseuksessa
Kypsyysnäyte arvioidaan erikseen hyväksytty / hylätty
Loppuseminaaripäivät, jolloin opinnäytetyö on mahdollista esittää kerrotaan kurssin alussa.
Nämä päivät eivät välttämättä ole kurssille etukäteen määritetyt lukujärjestykseen sijotetut tunnit.
Sisällön jaksotus
Kurssin sisältö:
- Toteutussuunnitelman läpikäynti
- Oman opinnäytetyön suunnitelman ja aikataulun esittely
- Opiskelijan tunnistaman oman opinnäytetyön ohjaustarpeen mukaisesti ajan varaaminen nimetyltä AMK-opinnäytetyöohjaajalta
- Prosessin etenemän seuranta kurssin aikana ja ohjaukset tarpeen mukaisesti
- Vertaispalautteen ja opponoinnin hyödyntäminen
- Opinnäytetyöseminaarikäytäntöjen läpikäynti ja ohjeistus
- Raportointiin liittyvien käytäntöjen läpikäynti ja ohjeistus
Kurssin sisältö tukee sitä että kurssille asetetut oppimistavoitteet suoritetaan määräajassa.
Kurssi toteutuu kurssille etukäteen määritellyn aikataulun mukaisesti.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kurssin aikainen viestintäkanava on lähiohjauksen läsnäolokerrat sekä näiden aikana tapahtuva keskustelu.
Varmista omalta AMK-ohjaajaltasi mahdollinen poikkeava viestintäkanava.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tapahtuu koko opinnäytetyöprosessin ajan.
Jokaiselle opiskelijalle nimetään oma AMK-ohjaaja opinnäytetyölle.
Kurssin opettaja voi olla eri henkilö kuin opiskelijalle nimetty oma AMK-opinnäytetyöohjaaja.
Opinnäytetyön arvioinnin toteuttaa vain opiskelijalle nimetty oma AMK-ohjaaja.
Arvosanan muodostavat arviointikohteet ja arviointiperusteet, erillinen taulukko esitetään opiskelijalle toteuksen alussa. Lisäksi oma AMK-ohjaaja käy yksilöllisesti läpi arvioitavaksi jätetyn opinnäytetyön arvioinnin arviointilomakkeen avulla.
Arviointi on numeerinen 0-5.
Hylätty (0)
Kurssi on hylätty kunnes toteutuksen oppimistehtävät on hyväksytysti suoritettu:
- Opinnäytetyön raportoinnin loppuunsaattaminen
- Raportoinnin esittäminen loppuseminaarissa
- Artikkelin laadinta tehdyn opinnäytetyöraportin pohjalta, joka toimii kypsyysnäytteenä
- Ohjaajan luvalla, AMK-ohjaajan hyväksymän opinnäytetyön julkaisu Theseuksessa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvionti perustuu opinnäytetyön arviointilomakkeen arvioitaviin elementteihin.
Tämän lisäksi arvioinnissa huomioidaan erityisesti aikataulussa pysyminen.
Arviointivaikutus opinnäytetyölomakkeella tehtyyn arviointiin on -0,5 arvosanayksikköä alentavasti, mikäli opiskelija ei ole suorittanut opintojakson päättymispäivään mennessä opintojaksolle määritettyjä oppimistehtäviä ja tavoitteita hyväksytysti.
Arviointielementit opinnäytetyön arviointilomakkeella on eritelty alla.
Kaikki arviointikohdat arvioidaan erikseen asteikolla 0-5. Arvioitavat kohdat muodostavat keskiarvon kautta arvosanan. Tästä arvosanasta vähennetään em. -0,5 arvosanayksikköä, mikäli opiskelija ei noudata opintojaksolle määritettyä aikataulua.
1. KEHITTÄMISTEHTÄVÄ
ajankohtainen, työelämälähtöinen, haasteellinen ja perusteltu aihe
selkeästi määritelty ja rajattu tavoite, tavoite tähtää kehittämiseen
2. TIETOPERUSTA JA MENETELMÄT
tiedonhankinnan kohdentuminen, rajaus ja riittävyys
ilmiön hahmotus / viitekehys
olemassa olevaan tietoon perehtyminen
aineiston ja menetelmien perusteltu valinta ja asianmukainen käyttö
3. TUOTOKSET/ TULOKSET
tarkoituksen ja tavoitteen mukainen
hyödynnettävyys
innovatiivisuus
selkeys ja havainnollisuus
tiedonhankinnalla ja sen analyysilla perustellut kehittämisratkaisut
luotettavuuden tarkastelu ja kriittisyys
opinnäytteen tekstin rakenne, oikeakielisyys, ulkoasu sekä luettavuus
4. PROSESSI
itsenäinen ja vastuullinen prosessin hallinta, aikataulussa pysyminen
ammatillinen kasvu ja kehittämismenetelmien ymmärtäminen
looginen, perusteltu ja yhtenäinen kokonaisuus, teorian ja käytännön vuoropuhelu
analyyttisyys ja kriittisyys
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvionti perustuu opinnäytetyön arviointilomakkeen arvioitaviin elementteihin.
Tämän lisäksi arvioinnissa huomioidaan erityisesti aikataulussa pysyminen.
Arviointivaikutus opinnäytetyölomakkeella tehtyyn arviointiin on -0,5 arvosanayksikköä alentavasti, mikäli opiskelija ei ole suorittanut opintojakson päättymispäivään mennessä opintojaksolle määritettyjä oppimistehtäviä ja tavoitteita hyväksytysti.
Arviointielementit opinnäytetyön arviointilomakkeella on eritelty alla.
Kaikki arviointikohdat arvioidaan erikseen asteikolla 0-5. Arvioitavat kohdat muodostavat keskiarvon kautta arvosanan. Tästä arvosanasta vähennetään em. -0,5 arvosanayksikköä, mikäli opiskelija ei noudata opintojaksolle määritettyä aikataulua.
1. KEHITTÄMISTEHTÄVÄ
ajankohtainen, työelämälähtöinen, haasteellinen ja perusteltu aihe
selkeästi määritelty ja rajattu tavoite, tavoite tähtää kehittämiseen
2. TIETOPERUSTA JA MENETELMÄT
tiedonhankinnan kohdentuminen, rajaus ja riittävyys
ilmiön hahmotus / viitekehys
olemassa olevaan tietoon perehtyminen
aineiston ja menetelmien perusteltu valinta ja asianmukainen käyttö
3. TUOTOKSET/ TULOKSET
tarkoituksen ja tavoitteen mukainen
hyödynnettävyys
innovatiivisuus
selkeys ja havainnollisuus
tiedonhankinnalla ja sen analyysilla perustellut kehittämisratkaisut
luotettavuuden tarkastelu ja kriittisyys
opinnäytteen tekstin rakenne, oikeakielisyys, ulkoasu sekä luettavuus
4. PROSESSI
itsenäinen ja vastuullinen prosessin hallinta, aikataulussa pysyminen
ammatillinen kasvu ja kehittämismenetelmien ymmärtäminen
looginen, perusteltu ja yhtenäinen kokonaisuus, teorian ja käytännön vuoropuhelu
analyyttisyys ja kriittisyys
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvionti perustuu opinnäytetyön arviointilomakkeen arvioitaviin elementteihin.
Tämän lisäksi arvioinnissa huomioidaan erityisesti aikataulussa pysyminen.
Arviointivaikutus opinnäytetyölomakkeella tehtyyn arviointiin on -0,5 arvosanayksikköä alentavasti, mikäli opiskelija ei ole suorittanut opintojakson päättymispäivään mennessä opintojaksolle määritettyjä oppimistehtäviä ja tavoitteita hyväksytysti.
Arviointielementit opinnäytetyön arviointilomakkeella on eritelty alla.
Kaikki arviointikohdat arvioidaan erikseen asteikolla 0-5. Arvioitavat kohdat muodostavat keskiarvon kautta arvosanan. Tästä arvosanasta vähennetään em. -0,5 arvosanayksikköä, mikäli opiskelija ei noudata opintojaksolle määritettyä aikataulua.
1. KEHITTÄMISTEHTÄVÄ
ajankohtainen, työelämälähtöinen, haasteellinen ja perusteltu aihe
selkeästi määritelty ja rajattu tavoite, tavoite tähtää kehittämiseen
2. TIETOPERUSTA JA MENETELMÄT
tiedonhankinnan kohdentuminen, rajaus ja riittävyys
ilmiön hahmotus / viitekehys
olemassa olevaan tietoon perehtyminen
aineiston ja menetelmien perusteltu valinta ja asianmukainen käyttö
3. TUOTOKSET/ TULOKSET
tarkoituksen ja tavoitteen mukainen
hyödynnettävyys
innovatiivisuus
selkeys ja havainnollisuus
tiedonhankinnalla ja sen analyysilla perustellut kehittämisratkaisut
luotettavuuden tarkastelu ja kriittisyys
opinnäytteen tekstin rakenne, oikeakielisyys, ulkoasu sekä luettavuus
4. PROSESSI
itsenäinen ja vastuullinen prosessin hallinta, aikataulussa pysyminen
ammatillinen kasvu ja kehittämismenetelmien ymmärtäminen
looginen, perusteltu ja yhtenäinen kokonaisuus, teorian ja käytännön vuoropuhelu
analyyttisyys ja kriittisyys
Ilmoittautumisaika
17.08.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
09.09.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
- Veli-Matti Suominen
- Annamari Heikkilä
- Janne Siivonen
- Jenni Aitonurmi
Ryhmät
-
PTUTAS21BPTUTAS21B
-
PTUTAS21APTUTAS21A
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- esitellä työskentelynsä etenemistä sekä antaa ja hyödyntää rakentavaa palautetta
- toteuttaa sovitussa aikataulussa kehittämishankkeen tai projektin loppuun
- toimia itsenäisesti
- toimia tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti
- hoitaa mahdolliset yhteistyökumppanuudet vastuullisesti
- viestiä tuloksista
- raportoida opinnäytetyön sovitulla tavalla
- tehdä kypsyysnäytteen ohjeiden mukaisesti (Talk by Students)
Oppimateriaalit
Ammatilliset, laadukkaat lähteet opinnäytetyöhön jotka opiskelija itseohjautuvasti hyväksyttää AMK-ohjaajalla.
Opetusmenetelmät
Itseohjautuva läsnäoloa kampuksella edellyttävä tuntityöskentely, jossa ohjausta on saatavilla välittömästi tarpeen mukaan. AMK- ohjaajan tapaamiset tapahtuvat pääsääntöisesti näiden kampustapaamisten aikana.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opinnäytetyötä ei voi uusia.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Keskustellen, ohjaten lähitapaamisissa.
Yksin ryhmässä tehtävä kirjoittaminen tukee sosiaalista kontekstia.
Käytössä voi olla mm. tutkiva oppiminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op = 270 h opiskelijan työtä
Kurssilla on läsnäolovelovoite.
Toteutustavan seurauksena läsnäolo kampuksella on välttämätön.
Oppimistehtävät ovat:
- Opinnäytetyön raportoinnin loppuunsaattaminen
- Raportoinnin esittäminen loppuseminaarissa
- Artikkelin laadinta tehdyn opinnäytetyöraportin pohjalta, joka toimii kypsyysnäytteenä
- Ohjaajan luvalla, AMK-ohjaajan hyväksymän opinnäytetyön julkaisu Theseuksessa
Kypsyysnäyte arvioidaan erikseen hyväksytty / hylätty
Loppuseminaaripäivät, jolloin opinnäytetyö on mahdollista esittää kerrotaan kurssin alussa.
Nämä päivät eivät välttämättä ole kurssille etukäteen määritetyt lukujärjestykseen sijotetut tunnit.
Sisällön jaksotus
Kurssin sisältö:
- Lähiluennot 7 x 2h
- Toteutussuunnitelman läpikäynti
- Oman opinnäytetyön suunnitelman ja aikataulun esittely
- Opiskelijan tunnistaman oman opinnäytetyön ohjaustarpeen mukaisesti ajan varaaminen nimetyltä AMK-opinnäytetyöohjaajalta
- Prosessin etenemän seuranta kurssin aikana ja ohjaukset tarpeen mukaisesti
- Vertaispalautteen ja opponoinnin hyödyntäminen
- Opinnäytetyöseminaarikäytäntöjen läpikäynti ja ohjeistus
- Raportointiin liittyvien käytäntöjen läpikäynti ja ohjeistus
Kurssin sisältö tukee sitä että kurssille asetetut oppimistavoitteet suoritetaan määräajassa.
Kurssi toteutuu kurssille etukäteen määritellyn aikataulun mukaisesti.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kurssin aikainen viestintäkanava on lähiohjauksen läsnäolokerrat sekä näiden aikana tapahtuva keskustelu.
Varmista omalta AMK-ohjaajaltasi mahdollinen poikkeava viestintäkanava.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tapahtuu koko opinnäytetyöprosessin ajan.
Kiitettävän arvosanan voi saada vain aktiivisella osallistumisella kurssin lähitapaamisiin.
Mikäli opiskelija on ollut vaihdossa Opinnäytetyön ideointi, suunnittelu ja aloitus -kurssin kanssa päällekkäin, voidaan opiskelijalle
mahdollisesti hyväksilukea -0,5 kurssiarvosanaa alentava vaikutus vaihto-opinnoista johtuen – opiskelijan pitää tällöin erikseen osoittaa
kurssin opettajalle millä aikavälillä hän on ollut vaihdossa (ja että hän on näin ollen ollut estyneenä kevään 2024 Opinnäytetyön ideointi -kurssin lähitoteutukseen).
Opintojakso Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte (10 op) toteutuu syksyllä 2024 aikataulullisesti ryhmälle PTUTAS21.
Mikäli opintojaksolla on opiskelija, joka on aloittanut opinnot myöhemmin kuin ryhmä PTUTAS21, arvosanaa alentava vaikutus -0,5 arvosanayksikköä,
ei kohdistu häneen.
Jokaiselle opiskelijalle nimetään oma AMK-ohjaaja opinnäytetyölle.
Kurssin opettaja voi olla eri henkilö kuin opiskelijalle nimetty oma AMK-opinnäytetyöohjaaja.
Opinnäytetyön arvioinnin toteuttaa vain opiskelijalle nimetty oma AMK-ohjaaja.
Arvosanan muodostavat arviointikohteet ja arviointiperusteet, erillinen taulukko esitetään opiskelijalle toteuksen alussa. Lisäksi oma AMK-ohjaaja käy yksilöllisesti läpi arvioitavaksi jätetyn opinnäytetyön arvioinnin arviointilomakkeen avulla.
Arviointi on numeerinen 0-5.
Hylätty (0)
Kurssi on hylätty kunnes toteutuksen oppimistehtävät on hyväksytysti suoritettu:
- Opinnäytetyön raportoinnin loppuunsaattaminen
- Raportoinnin esittäminen loppuseminaarissa
- Artikkelin laadinta tehdyn opinnäytetyöraportin pohjalta, joka toimii kypsyysnäytteenä
- Ohjaajan luvalla, AMK-ohjaajan hyväksymän opinnäytetyön julkaisu Theseuksessa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvionti perustuu opinnäytetyön arviointilomakkeen arvioitaviin elementteihin.
Tämän lisäksi arvioinnissa huomioidaan erityisesti aikataulussa pysyminen.
Arviointivaikutus opinnäytetyölomakkeella tehtyyn arviointiin on -0,5 arvosanayksikköä alentavasti, mikäli opiskelija ei ole suorittanut opintojakson päättymispäivään mennessä opintojaksolle määritettyjä oppimistehtäviä ja tavoitteita hyväksytysti.
Arviointielementit opinnäytetyön arviointilomakkeella on eritelty alla.
Kaikki arviointikohdat arvioidaan erikseen asteikolla 0-5. Arvioitavat kohdat muodostavat keskiarvon kautta arvosanan. Tästä arvosanasta vähennetään em. -0,5 arvosanayksikköä, mikäli opiskelija ei noudata opintojaksolle määritettyä aikataulua.
1. KEHITTÄMISTEHTÄVÄ
ajankohtainen, työelämälähtöinen, haasteellinen ja perusteltu aihe
selkeästi määritelty ja rajattu tavoite, tavoite tähtää kehittämiseen
2. TIETOPERUSTA JA MENETELMÄT
tiedonhankinnan kohdentuminen, rajaus ja riittävyys
ilmiön hahmotus / viitekehys
olemassa olevaan tietoon perehtyminen
aineiston ja menetelmien perusteltu valinta ja asianmukainen käyttö
3. TUOTOKSET/ TULOKSET
tarkoituksen ja tavoitteen mukainen
hyödynnettävyys
innovatiivisuus
selkeys ja havainnollisuus
tiedonhankinnalla ja sen analyysilla perustellut kehittämisratkaisut
luotettavuuden tarkastelu ja kriittisyys
opinnäytteen tekstin rakenne, oikeakielisyys, ulkoasu sekä luettavuus
4. PROSESSI
itsenäinen ja vastuullinen prosessin hallinta, aikataulussa pysyminen
ammatillinen kasvu ja kehittämismenetelmien ymmärtäminen
looginen, perusteltu ja yhtenäinen kokonaisuus, teorian ja käytännön vuoropuhelu
analyyttisyys ja kriittisyys
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvionti perustuu opinnäytetyön arviointilomakkeen arvioitaviin elementteihin.
Tämän lisäksi arvioinnissa huomioidaan erityisesti aikataulussa pysyminen.
Arviointivaikutus opinnäytetyölomakkeella tehtyyn arviointiin on -0,5 arvosanayksikköä alentavasti, mikäli opiskelija ei ole suorittanut opintojakson päättymispäivään mennessä opintojaksolle määritettyjä oppimistehtäviä ja tavoitteita hyväksytysti.
Arviointielementit opinnäytetyön arviointilomakkeella on eritelty alla.
Kaikki arviointikohdat arvioidaan erikseen asteikolla 0-5. Arvioitavat kohdat muodostavat keskiarvon kautta arvosanan. Tästä arvosanasta vähennetään em. -0,5 arvosanayksikköä, mikäli opiskelija ei noudata opintojaksolle määritettyä aikataulua.
1. KEHITTÄMISTEHTÄVÄ
ajankohtainen, työelämälähtöinen, haasteellinen ja perusteltu aihe
selkeästi määritelty ja rajattu tavoite, tavoite tähtää kehittämiseen
2. TIETOPERUSTA JA MENETELMÄT
tiedonhankinnan kohdentuminen, rajaus ja riittävyys
ilmiön hahmotus / viitekehys
olemassa olevaan tietoon perehtyminen
aineiston ja menetelmien perusteltu valinta ja asianmukainen käyttö
3. TUOTOKSET/ TULOKSET
tarkoituksen ja tavoitteen mukainen
hyödynnettävyys
innovatiivisuus
selkeys ja havainnollisuus
tiedonhankinnalla ja sen analyysilla perustellut kehittämisratkaisut
luotettavuuden tarkastelu ja kriittisyys
opinnäytteen tekstin rakenne, oikeakielisyys, ulkoasu sekä luettavuus
4. PROSESSI
itsenäinen ja vastuullinen prosessin hallinta, aikataulussa pysyminen
ammatillinen kasvu ja kehittämismenetelmien ymmärtäminen
looginen, perusteltu ja yhtenäinen kokonaisuus, teorian ja käytännön vuoropuhelu
analyyttisyys ja kriittisyys
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvionti perustuu opinnäytetyön arviointilomakkeen arvioitaviin elementteihin.
Kiitettävän arvosanan voi saada vain aktiivisella osallistumisella kurssin lähitapaamisiin.
Tämän lisäksi arvioinnissa huomioidaan erityisesti aikataulussa pysyminen.
Arviointivaikutus opinnäytetyölomakkeella tehtyyn arviointiin on -0,5 arvosanayksikköä alentavasti, mikäli opiskelija ei ole suorittanut opintojakson päättymispäivään mennessä opintojaksolle määritettyjä oppimistehtäviä ja tavoitteita hyväksytysti.
Arviointielementit opinnäytetyön arviointilomakkeella on eritelty alla.
Kaikki arviointikohdat arvioidaan erikseen asteikolla 0-5. Arvioitavat kohdat muodostavat keskiarvon kautta arvosanan. Tästä arvosanasta vähennetään em. -0,5 arvosanayksikköä, mikäli opiskelija ei noudata opintojaksolle määritettyä aikataulua.
1. KEHITTÄMISTEHTÄVÄ
ajankohtainen, työelämälähtöinen, haasteellinen ja perusteltu aihe
selkeästi määritelty ja rajattu tavoite, tavoite tähtää kehittämiseen
2. TIETOPERUSTA JA MENETELMÄT
tiedonhankinnan kohdentuminen, rajaus ja riittävyys
ilmiön hahmotus / viitekehys
olemassa olevaan tietoon perehtyminen
aineiston ja menetelmien perusteltu valinta ja asianmukainen käyttö
3. TUOTOKSET/ TULOKSET
tarkoituksen ja tavoitteen mukainen
hyödynnettävyys
innovatiivisuus
selkeys ja havainnollisuus
tiedonhankinnalla ja sen analyysilla perustellut kehittämisratkaisut
luotettavuuden tarkastelu ja kriittisyys
opinnäytteen tekstin rakenne, oikeakielisyys, ulkoasu sekä luettavuus
4. PROSESSI
itsenäinen ja vastuullinen prosessin hallinta, aikataulussa pysyminen
ammatillinen kasvu ja kehittämismenetelmien ymmärtäminen
looginen, perusteltu ja yhtenäinen kokonaisuus, teorian ja käytännön vuoropuhelu
analyyttisyys ja kriittisyys
Ilmoittautumisaika
10.08.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
09.09.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
- Babi Lyrintzis
- Heidi Kurvinen
- Monica Tamminen
Ryhmät
-
PTUTAMS21APTUTAMS21A
-
PTUTAMS21BPTUTAMS21B
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- esitellä työskentelynsä etenemistä sekä antaa ja hyödyntää rakentavaa palautetta
- toteuttaa sovitussa aikataulussa kehittämishankkeen tai projektin loppuun
- toimia itsenäisesti
- toimia tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti
- hoitaa mahdolliset yhteistyökumppanuudet vastuullisesti
- viestiä tuloksista
- raportoida opinnäytetyön sovitulla tavalla
- tehdä kypsyysnäytteen ohjeiden mukaisesti (Talk by Students)
Oppimateriaalit
Ammatilliset, laadukkaat lähteet opinnäytetyöhön, jotka opiskelija itseohjautuvasti hyväksyttää AMK-ohjaajalla.
Opetusmenetelmät
Itseohjautuva läsnäoloa kampuksella edellyttävä tuntityöskentely, jossa ohjausta on saatavilla välittömästi tarpeen mukaan. AMK- ohjaajan tapaamiset tapahtuvat pääsääntöisesti näiden kampustapaamisten aikana.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opinnäytetyötä ei voi uusia.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Keskustellen, ohjaten lähitapaamisissa.
Yksin ryhmässä tehtävä kirjoittaminen tukee sosiaalista kontekstia.
Käytössä voi olla mm. tutkiva oppiminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op = 270 h opiskelijan työtä
Kurssilla on läsnäolovelvoite.
Toteutustavan seurauksena läsnäolo kampuksella on välttämätön.
Oppimistehtävät ovat:
- Opinnäytetyön raportoinnin loppuunsaattaminen
- Raportoinnin esittäminen loppuseminaarissa
- Artikkelin laadinta tehdyn opinnäytetyöraportin pohjalta, joka toimii kypsyysnäytteenä
- Ohjaajan luvalla, AMK-ohjaajan hyväksymän opinnäytetyön julkaisu Theseuksessa
Kypsyysnäyte arvioidaan erikseen hyväksytty / hylätty
Loppuseminaaripäivät, jolloin opinnäytetyö on mahdollista esittää, kerrotaan kurssin alussa.
Nämä päivät eivät välttämättä ole kurssille etukäteen määritetyt lukujärjestykseen sijoitetut tunnit.
Sisällön jaksotus
Kurssin sisältö:
- Toteutussuunnitelman läpikäynti
- Oman opinnäytetyön suunnitelman ja aikataulun esittely
- Opiskelijan tunnistaman oman opinnäytetyön ohjaustarpeen mukaisesti ajan varaaminen nimetyltä AMK-opinnäytetyöohjaajalta
- Prosessin etenemän seuranta kurssin aikana ja ohjaukset tarpeen mukaisesti
- Vertaispalautteen ja opponoinnin hyödyntäminen
- Opinnäytetyöseminaarikäytäntöjen läpikäynti ja ohjeistus
- Raportointiin liittyvien käytäntöjen läpikäynti ja ohjeistus
Kurssin sisältö tukee sitä että kurssille asetetut oppimistavoitteet suoritetaan määräajassa.
Kurssi toteutuu kurssille etukäteen määritellyn aikataulun mukaisesti.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kurssin aikainen viestintäkanava on lähiohjauksen läsnäolokerrat sekä näiden aikana tapahtuva keskustelu.
Varmista omalta AMK-ohjaajaltasi mahdollinen poikkeava viestintäkanava.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tapahtuu koko opinnäytetyöprosessin ajan.
Jokaiselle opiskelijalle nimetään oma AMK-ohjaaja opinnäytetyölle.
Kiitettävän arvosanan voi saada vain aktiivisella osallistumisella kurssin lähitapaamisiin.
Mikäli opiskelija on ollut vaihdossa Opinnäytetyön ideointi, suunnittelu ja aloitus -kurssin kanssa päällekkäin, voidaan opiskelijalle
mahdollisesti hyväksilukea -0,5 kurssiarvosanaa alentava vaikutus vaihto-opinnoista johtuen – opiskelijan pitää tällöin erikseen osoittaa
kurssin opettajalle millä aikavälillä hän on ollut vaihdossa (ja että hän on näin ollen ollut estyneenä kevään 2024 Opinnäytetyön ideointi -kurssin lähitoteutukseen).
Opintojakso TE00CS20-3002 Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte (10 op) toteutuu syksyllä 2024 aikataulullisesti ryhmälle PTUTAMS21.
Mikäli opintojaksolla on opiskelija, joka on aloittanut opinnot myöhemmin kuin ryhmä PTUTAMS21, arvosanaa alentava vaikutus -0,5 arvosanayksikköä,
ei kohdistu häneen.
Kurssin opettaja voi olla eri henkilö kuin opiskelijalle nimetty oma AMK-opinnäytetyöohjaaja.
Opinnäytetyön arvioinnin toteuttaa vain opiskelijalle nimetty oma AMK-ohjaaja.
Arvosanan muodostavat arviointikohteet ja arviointiperusteet, erillinen taulukko esitetään opiskelijalle toteutuksen alussa. Lisäksi oma AMK-ohjaaja käy yksilöllisesti läpi arvioitavaksi jätetyn opinnäytetyön arvioinnin arviointilomakkeen avulla.
Arviointi on numeerinen 0-5.
Hylätty (0)
Kurssi on hylätty, kunnes toteutuksen oppimistehtävät on hyväksytysti suoritettu:
- Opinnäytetyön raportoinnin loppuunsaattaminen
- Raportoinnin esittäminen loppuseminaarissa
- Artikkelin laadinta tehdyn opinnäytetyöraportin pohjalta, joka toimii kypsyysnäytteenä
- Ohjaajan luvalla, AMK-ohjaajan hyväksymän opinnäytetyön julkaisu Theseuksessa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointi perustuu opinnäytetyön arviointilomakkeen arvioitaviin elementteihin.
Tämän lisäksi arvioinnissa huomioidaan erityisesti aikataulussa pysyminen.
Arviointivaikutus opinnäytetyölomakkeella tehtyyn arviointiin on -0,5 arvosanayksikköä alentavasti, mikäli opiskelija ei ole suorittanut opintojakson päättymispäivään mennessä opintojaksolle määritettyjä oppimistehtäviä ja tavoitteita hyväksytysti.
Arviointielementit opinnäytetyön arviointilomakkeella on eritelty alla.
Kaikki arviointikohdat arvioidaan erikseen asteikolla 0-5. Arvioitavat kohdat muodostavat keskiarvon kautta arvosanan. Tästä arvosanasta vähennetään em. -0,5 arvosanayksikköä, mikäli opiskelija ei noudata opintojaksolle määritettyä aikataulua.
1. KEHITTÄMISTEHTÄVÄ
ajankohtainen, työelämälähtöinen, haasteellinen ja perusteltu aihe
selkeästi määritelty ja rajattu tavoite, tavoite tähtää kehittämiseen
2. TIETOPERUSTA JA MENETELMÄT
tiedonhankinnan kohdentuminen, rajaus ja riittävyys
ilmiön hahmotus / viitekehys
olemassa olevaan tietoon perehtyminen
aineiston ja menetelmien perusteltu valinta ja asianmukainen käyttö
3. TUOTOKSET/ TULOKSET
tarkoituksen ja tavoitteen mukainen
hyödynnettävyys
innovatiivisuus
selkeys ja havainnollisuus
tiedonhankinnalla ja sen analyysilla perustellut kehittämisratkaisut
luotettavuuden tarkastelu ja kriittisyys
opinnäytteen tekstin rakenne, oikeakielisyys, ulkoasu sekä luettavuus
4. PROSESSI
itsenäinen ja vastuullinen prosessin hallinta, aikataulussa pysyminen
ammatillinen kasvu ja kehittämismenetelmien ymmärtäminen
looginen, perusteltu ja yhtenäinen kokonaisuus, teorian ja käytännön vuoropuhelu
analyyttisyys ja kriittisyys
Englanniksi
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointi perustuu opinnäytetyön arviointilomakkeen arvioitaviin elementteihin.
Tämän lisäksi arvioinnissa huomioidaan erityisesti aikataulussa pysyminen.
Arviointivaikutus opinnäytetyölomakkeella tehtyyn arviointiin on -0,5 arvosanayksikköä alentavasti, mikäli opiskelija ei ole suorittanut opintojakson päättymispäivään mennessä opintojaksolle määritettyjä oppimistehtäviä ja tavoitteita hyväksytysti.
Arviointielementit opinnäytetyön arviointilomakkeella on eritelty alla.
Kaikki arviointikohdat arvioidaan erikseen asteikolla 0-5. Arvioitavat kohdat muodostavat keskiarvon kautta arvosanan. Tästä arvosanasta vähennetään em. -0,5 arvosanayksikköä, mikäli opiskelija ei noudata opintojaksolle määritettyä aikataulua.
1. KEHITTÄMISTEHTÄVÄ
ajankohtainen, työelämälähtöinen, haasteellinen ja perusteltu aihe
selkeästi määritelty ja rajattu tavoite, tavoite tähtää kehittämiseen
2. TIETOPERUSTA JA MENETELMÄT
tiedonhankinnan kohdentuminen, rajaus ja riittävyys
ilmiön hahmotus / viitekehys
olemassa olevaan tietoon perehtyminen
aineiston ja menetelmien perusteltu valinta ja asianmukainen käyttö
3. TUOTOKSET/ TULOKSET
tarkoituksen ja tavoitteen mukainen
hyödynnettävyys
innovatiivisuus
selkeys ja havainnollisuus
tiedonhankinnalla ja sen analyysilla perustellut kehittämisratkaisut
luotettavuuden tarkastelu ja kriittisyys
opinnäytteen tekstin rakenne, oikeakielisyys, ulkoasu sekä luettavuus
4. PROSESSI
itsenäinen ja vastuullinen prosessin hallinta, aikataulussa pysyminen
ammatillinen kasvu ja kehittämismenetelmien ymmärtäminen
looginen, perusteltu ja yhtenäinen kokonaisuus, teorian ja käytännön vuoropuhelu
analyyttisyys ja kriittisyys
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointi perustuu opinnäytetyön arviointilomakkeen arvioitaviin elementteihin.
Tämän lisäksi arvioinnissa huomioidaan erityisesti aikataulussa pysyminen.
Arviointivaikutus opinnäytetyölomakkeella tehtyyn arviointiin on -0,5 arvosanayksikköä alentavasti, mikäli opiskelija ei ole suorittanut opintojakson päättymispäivään mennessä opintojaksolle määritettyjä oppimistehtäviä ja tavoitteita hyväksytysti.
Arviointielementit opinnäytetyön arviointilomakkeella on eritelty alla.
Kaikki arviointikohdat arvioidaan erikseen asteikolla 0-5. Arvioitavat kohdat muodostavat keskiarvon kautta arvosanan. Tästä arvosanasta vähennetään em. -0,5 arvosanayksikköä, mikäli opiskelija ei noudata opintojaksolle määritettyä aikataulua.
1. KEHITTÄMISTEHTÄVÄ
ajankohtainen, työelämälähtöinen, haasteellinen ja perusteltu aihe
selkeästi määritelty ja rajattu tavoite, tavoite tähtää kehittämiseen
2. TIETOPERUSTA JA MENETELMÄT
tiedonhankinnan kohdentuminen, rajaus ja riittävyys
ilmiön hahmotus / viitekehys
olemassa olevaan tietoon perehtyminen
aineiston ja menetelmien perusteltu valinta ja asianmukainen käyttö
3. TUOTOKSET/ TULOKSET
tarkoituksen ja tavoitteen mukainen
hyödynnettävyys
innovatiivisuus
selkeys ja havainnollisuus
tiedonhankinnalla ja sen analyysilla perustellut kehittämisratkaisut
luotettavuuden tarkastelu ja kriittisyys
opinnäytteen tekstin rakenne, oikeakielisyys, ulkoasu sekä luettavuus
4. PROSESSI
itsenäinen ja vastuullinen prosessin hallinta, aikataulussa pysyminen
ammatillinen kasvu ja kehittämismenetelmien ymmärtäminen
looginen, perusteltu ja yhtenäinen kokonaisuus, teorian ja käytännön vuoropuhelu
analyyttisyys ja kriittisyys