Matkailukohteen kilpailukyvyn kehittäminenLaajuus (5 op)
Tunnus: KH00BY81
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• arvioida makrotason tekijöitä sekä kilpailevaa tarjontaa yrityksen ja matkailukohteen kilpailukyvyn kannalta
• kehittää matkailukohteen kilpailukykyä sekä kohdetarjoomaa
• tulkita sekä edistää yrityksen kehittymismahdollisuuksia suhteessa matkailukohteen ja matkailualueen kehittämiseen
Sisältö
• Matkailukohteen kilpailukykymallit
• Yrityksen verkostoituminen ja rooli matkailukohdetason yhteistyössä
• Matkailukohteen ja yritystason brändin johtaminen sekä markkinointiviestintä
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 29.01.2024
Ajoitus
29.01.2024 - 09.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Opettaja
- Susanna Saari
- Telle Tuominen
Ryhmät
-
PMMWES22Myyntityö, matkailu ja wellness liiketoimintana, S22
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• arvioida makrotason tekijöitä sekä kilpailevaa tarjontaa yrityksen ja matkailukohteen kilpailukyvyn kannalta
• kehittää matkailukohteen kilpailukykyä sekä kohdetarjoomaa
• tulkita sekä edistää yrityksen kehittymismahdollisuuksia suhteessa matkailukohteen ja matkailualueen kehittämiseen
Sisältö
• Matkailukohteen kilpailukykymallit
• Yrityksen verkostoituminen ja rooli matkailukohdetason yhteistyössä
• Matkailukohteen ja yritystason brändin johtaminen sekä markkinointiviestintä
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan lähiopetuksessa sekä saatavissa sähköisessä muodossa itlearning-alustalla. Oppimateriaaleja suomeksi ja englanniksi.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla käytetään Innopedan mukaisesti aktivoivia, yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä siten, että oppimista tapahtuu itsenäisesti, projektitiimissä, tutoriaaleissa, projektiohjauksissa sekä työelämätapaamisissa vahvistaen näin opiskelijan yksillö-, yhteisö- ja verkosto-osaamista.Keskeinen tavoite on omaksua ja soveltaa opintojakson tietoperustaa käytännön projektissa uutta luovalla ja toimeksiantajaa hyödyttävällä tavalla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ks. edellinen kohta. Kestävä kehitys huomioidaan opintojaksolla läpileikkaavana taustateemana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävät liittyen tietoperustan haltuunottoon ja soveltamiseen sekä ehdotusten tekoon toimeksiantajalle:
TEHTÄVÄ 1 (yksilötehtävä): Matkailijan ostoprosessi
TEHTÄVÄ 2 (parityö): Sauvon sekä valitun saivolaisen matkailutoimijan verkkonäkyvyyden analyysi
TEHTÄVÄ 3 (yksilötehtävä): Benchmarkattavan matkailukohteen verkkonäkyvyyden parhaat käytännöt
TEHTÄVÄ 4 (yksilötehtävä): Matkailukohteen johtamisen trendit
TEHTÄVÄ 5 (yksilötehtävä): Markkinointisuunnitelma
TUTORIAALIT 1 ja 2: tehtävän 2 pohjalta kehittämisehdotuksen ideointia ja työstöä
KEHITTÄMISEHDOTUKSET SAUVON MATKAILUBRÄNDIIN JA MATKAILUMARKKINOINTIIN
Opintojakson laajuus 5 op tarkoittaa keskimäärin 135 h opiskelijan työnä jakautuen seuraavasti:
Lukujärjestykseen merkitty työskentely 44 h, itsenäinen ja pienryhmissä tapahtuva työskentely n. 90 h.
Sisällön jaksotus
Lukujärjestyksen mukaisesti lähiopetuskerrat:
ti 9.1. klo 12 – 16 SS, TT, toteutussuunnitelma, käsitteitä, strategisia linjauksia, kotitehtävän 1 ohje
ti 16.1. klo 12 – 16 TT, Kotitehtävän 1 käsittely, matkailijan kohdevalinta,kotitehtävän 2 ohje
ti 23.1. klo 12 – 16, SS ja TT? Matkailukohteen kilpailukyvyn kehittämisen malli, kotitehtävien 3 ja 4 ohjeet
to 1.2. klo 12 – 16, SS Kotitehtävien 2 ja 3 ohjausta, Matkailukohteen johtaminen ja yhteistyö, kotitehtävän 4 purku, lukutehtävän ohje liittyen tutoriaaliin
ti 6.2. klo 12 – 16 HT, TT Matkailukohteen brändi ja markkinointiviestintä
to 8.2. klo 12 – 16 SS, TT, HT, Tutoriaali pienryhmissä pohjautuen kotitehtäviin 1, 2 ja 3 sekä lukutehtävään (Latvalehdon opinnäytetyö); ideoidaan Sauvon matkailubrändiä ja markkinointiviestintää, ohjeistus kotitehtävään 5
to 15.2. klo 12 – 16 SS. Kotitehtävän 5 käsittely
Muu ohjelma tästä eteenpäin tarkentuu Sauvo-projektin aikataulun varmistuessa, mutta alustavasi varattu lukujärjestykseen seuraavat kerrat to 29.2. klo 12 - 16, to 7.3. klo 12 - 16, to 14.3. klo 12 - 16, to 21.3. klo 12 - 16, to 4.4. klo 12 - 16. Nämä kerrat sisältävät projektityöskentelyä pienryhmissä, ohjausta, mahdollisesti vierailun Sauvossa, projektiesitykset ym.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Lähiopetus, Itslearning, tarvittaessa ryhmäsähköpostit.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
TEHTÄVÄ 1 (yksilötehtävä): Matkailijan osotprosessi, hylätty -hyväksytty (voi korottaa loppuarvosanaa)
TEHTÄVÄ 2 (parityö): Sauvon sekä valitun sauvolaisen matkailutoimijan verkkonäkyvyyden analyysi, hylätty - hyväksytty (voi korottaa loppuarvosanaa)
TEHTÄVÄ 3 (yksilötehtävä): Benchmarkattavan matkailukohteen verkkonäkyvyyden parhaat käytännöt, hylätty - hyväksytty (voi korottaa loppuarvosanaa)
TEHTÄVÄ 4 (yksilötehtävä): Matkailukohteen johtamisen trendit, hylätty - hyväksytty (voi korottaa loppuarvosanaa)
TEHTÄVÄ 5 (yksilötehtävä): Markkinointisuunnitelma, hylätty - hyväksytty (voi korottaa loppuarvosanaa)
TUTORIAALIT 1 ja 2: tkehittämisehdotuksen ideointia ja työstöä, hylätty - hyväksytty (voi korottaa arvosanaa)
KEHITTÄMISEHDOTUKSET SAUVON MATKAILUBRÄNDIIN JA MATKAILUMARKKINOINTIIN (pienryhmissä), numeerinen arviointi 1 - 5, itse-, vertais- ja opettaja-arviointi
Hylätty (0)
Opintojakson suoritus on hylätty, mikäli yksi tai useampi arvioinnin kohteena oleva osio on hylätty/suorittamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1:
Kehittämisehdotukset (case Sauvo): ryhmä on määritellyt tavoitteet toimeksiannon sekä opetussuunnitelman suuntaisiksi, mutta saavuttaa ne vain osittain. Opiskelija/projektiryhmä hyödyntää tietoperustaa, ohjaaja-, vertaispalautetta niukahkosti ja ryhmän työskentely on hajanaista. Tuotos perustuu pääosin hajanaiseen, suorittavaan tekemiseen, ei suunnitelmalliseen kehittämistyöhön ja relevantin tietoperustan perusteltuun soveltamiseen ja innovatiivisuuteen. Lopputuotos on sekava ja viimeistelemätön ja sen arvo toimeksiantajalle on vähäinen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3:
Kehittämisehdotukset (case Sauvo): opiskelija/ryhmä toimii varsin oma-aloitteisesti ja koordinoidusti kohti toimeksiannon ja opintojakson tavoitteita sekä kykenee kohtalaisesti jakamaan tietoa ryhmän sisällä, hyödyntämään ohjaaja- ja vertaispalautetta sekä tehtävien 2 ja 3 havaintoja. Ryhmä hyödyntää osittain perustellusti relevanttia tietoperustaa ja työskentely on ajoittain systemaattista, kriittistä ja joitakin uusia ideoita tuottavaa. Lopputuotos on pääosin perusteltu joko tietoperustan tai oman tiedonkeruun avulla ja se sisältää joitakin oivalluksia. Se sisältää hyödyntämiskelpoisia osia toimeksiantajalle. Tuotoksen kokonaisrakenne ja -ilme ovat varsin loogisia, ymmärrettäviä ja ilmeeltään selkeitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5:
Kehittämisehdotukset (case Sauvo): opiskelija/ryhmä toimii aktiivisesti ja koordinoidusti, dialogisesti toistensa osaamista, ohjaaja- ja vertaispalautetta sekä tehtävien 2 j a 3 havaintoja hyödyntäen. Ryhmä yhdistää tietoperustaa ja omaa systemaattista innovointia onnistuneesti ja perustellen koko kehittämisprosessin aikana. Lopputulos on innovatiivinen ja helposti toimeksiantajan hyödynnettävissä. Tuotokset ovat ammattimaisen viimeisteltyjä.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 03.02.2023
Ajoitus
23.01.2023 - 19.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Opettaja
- Susanna Saari
- Telle Tuominen
Ryhmät
-
PMMWES21Myyntityö, matkailu ja wellness liiketoimintana, S21
-
PLIITS20MWLPLIITS20MWL
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• arvioida makrotason tekijöitä sekä kilpailevaa tarjontaa yrityksen ja matkailukohteen kilpailukyvyn kannalta
• kehittää matkailukohteen kilpailukykyä sekä kohdetarjoomaa
• tulkita sekä edistää yrityksen kehittymismahdollisuuksia suhteessa matkailukohteen ja matkailualueen kehittämiseen
Sisältö
• Matkailukohteen kilpailukykymallit
• Yrityksen verkostoituminen ja rooli matkailukohdetason yhteistyössä
• Matkailukohteen ja yritystason brändin johtaminen sekä markkinointiviestintä
Oppimateriaalit
Oppimateriaali tarkennetaan itsissä jokaisen tehtävänannon yhteydessä.
Morrison, A.M. 2022 Tourism Marketing : In the Age of the Consumer (ekirja)
Visit Finland 2020. Digitaalisen asiakaskokemuksen käsikirja, saatavilla: (https://www.businessfinland.fi/497f30/globalassets/julkaisut/visit-finland/tutkimukset/2020/digitaalisen_asiakaskokemuksen_kasikirja_destinaatioille_2020.pdf)
Developing a Competitive Haealth and Well-being Destination
https://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522165404.pdf (luvut 3, 4 ja 5)
European Parlament 2019. European tourism: recent developments and future challenges (https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2019/629200/IPOL_STU(2019)629200_EN.pdf), sivut 29 - 44.
Visit Finland 2021. Strategia 2021 - 2025, Varsinais-Suomen matkailun tiekartta, Uudenkaupungin matkailuohjelma
Nordisk Ministerråd. Nordic Tourism, Brand & Communication Platform (https://www.businessfinland.fi/4a8019/globalassets/julkaisut/visit-finland/tutkimukset/2021/nordic-tourism-branding_final-presentation_201007.pdf)
The Routledge Handbook of Health Tourism (valittavilta osin)
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla käytetään Innovaatiopedagogiikan mukaisesti aktivoivia, yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä (flipped learning + tutoriaalit + projektityöskentely) siten, että oppimista tapahtuu itsenäisesti, projektitiimissä, tutoriaaleissa, projektiohjauksissa sekä yritystapaamisissa vahvistaen näin opiskelijan yksilö-, yhteisö- ja verkosto-osaamista. Keskeinen tavoite on omaksua ja soveltaa opintojakson tietoperustaa käytännön projektissa uutta luovalla ja toimeksiantajaa hyödyttävällä tavalla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti sovitaan tarvittaessa erikseen niille, jotka eivät suorita tutoriaaleja ja/tai projektia hyväksytysti.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan Innopedan mukaisesti hyödyntäen työelämäyhteistyötä ja TKI-integrointia (Uudenkaupungin matkailutoimen projektitoimeksianto). Arviointi koostuu itse-, vertais-, opettaja- ja toimeksiantaja-arvioinnista. Opintojaksolla hyödynnetään itse- ja vertaisarvioinnissa innovaatiokompetensseja.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viisi tehtävää liittyen tietoperustan haltuunottoon sekä tietoperustan soveltamiseen projektityöskentelyyn.
Opintojakson laajuus 5 op eli keskimäärin 135 h opiskelijan työtä. Lukujärjestykseen merkitty lähiopetus sekä Uudenkaupungin työskentelypäivä yht. n. 50 h. Tehtävien teko n. 45 h ja itsenäisesti tehtävä projektityöskentely n. 40 h.
Sisällön jaksotus
Lähiopetukset lukujärjestyksen mukaan. HUOM! Opintojaksolla ennakkolukutehtävä (1) ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa 26.1.23.
Projektiin liittyvä kenttätyöpäivä Uudessakaupungissa 23.3.23 (varaa koko päivä)
Lukujärjestyksen lähikertojen lisäksi tarvittaessa sovitaan pienryhmäkohtaisesti projektiohjausta verkon yli. Opintojakson lopussa verkkopalaute.
Ennakkotehtävä (1): palautus itsiin 25.1.23
26.1.23 klo 12.15 - 16 TT, SS, ennakkotehtävän purku, toteutussuunnitelman esittely, opintojakson työskentelytavan esittely
2.2.23 klo 12.15 - 16, TT. Alustava info Uudenkaupungin matkailun markkinointisuunnitelmaan liittyvästä projektista. Benchmarking-tehtävän (2) käynnistys.
9.2.23 klo 12.15 - 16, TT. Benchmarking-tehtävän jatkaminen ja "löydösten" esittäminen. Tehtävän 3 ohjeistus: Matkailukohteen kilpailukyky.
16.2.23 klo 12.15 - 16, SS, TT: Tehtävän 3 purku ja yhteenveto Uki-projektia ajatellen neljässä tutoriaaliryhmässä. Tehtävän 4 ohjeistus: Matkailukohteen strateginen ja operatiivinen johtaminen sekä kohteen markkinointistrategia.
vko 8 itsenäistä työskentelyä
2.3.23 klo 12.15 - 16, SS, TT: Tehtävän 4 purku ja yhteenveto tutoriaaliryhmässä. Tehtävän 5 ohjeistus: Matkailukohteen markkinoinnin suunnittelu.
9.3.23 klo 12.15 - 16, SS, TT Tehtävän 5 purku ja yhteenveto tutoriaaliryhmissä. Benchmarking-tehtävän parhaiden esimerkkien kokoaminen ryhmittäin. Valmistautuminen Uudenkaupungin vierailuun.
16.3.23 klo 12.15 - 16, SS, TT Valmistautuminen Uudenkaupungin vierailuun jatkuu: Uudenkaupungin matkailun markkinointisuunnitelman versio 1 & haastattelu- yms. kysymysten teko vierailupäivään, ohjaus pienryhmittäin.
23.3.23 klo 8 - 17, Projektityöskentelypäivä Uudessakaupungissa (bussikuljetus, kohdekäynnit), SS, TT
30.3.23 klo 12.15 - 16, TT Projektityöskentely ja ohjaus pienryhmittäin, lopputuotosten ohjeistus
vko 14 itsenäistä työskentelyä, tarvittaessa projektiohjausta verkon yli
13.4.23 klo 12.15 - 16, TT, projektiohjaus pienryhmittäin
20.4.23 klo 12.15 - 16, SS, TT, projektin suulliset esitykset
27.4.23 klo 12.15 - 16, TT, projektin lopputuotosten viimeistely
Viestintäkanava ja lisätietoja
Its-oppimisympäristö sekä projektin osalta Teams
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Viisi tehtävää, jotka puretaan lähiopetuskerroilla:
1. Ennakkotehtävä, palautus itsiin, arviointi hyväksytty - hylätty
2. Benchmarking-tehtävä, palautus itsiin, arviointi hyväksytty - hylätty
3. Lukutehtävä/Matkailukohteen kilpailukyky, purku tutoriaalissa, arviointi hyväksytty - hylätty
4. Lukukutehtävä/Matkailukohteen strateginen ja operatiivinen johtaminen sekä kohteen markkinointistrategia, purku tutoriaalissa, arviointi hyväksytty - hylätty
5. Lukutehtävä/Matkailukohteen markkinoinnin suunnittelu, purku tutoriaalissa, arviointi hyväksytty-hylätty
Mikäli opiskelija ei aktiivisesti osallistu tehtävien 3, 4 ja 5 tutoriaalipurkuun, tulee hänen palauttaa itsiin tiivistelmänsä tehtävän lukumateriaalista sekä ehdotukset, miten hyödyntää opittua Uusikaupunki-projektiin. Mainittujen tehtävien osalta opettaja-arviointi.
Työelämäprojekti Uudenkaupungin matkailutoimelle. Arviointi asteikolla 0 - 5. Opettaja-, itse- ja vertaisarviointi sekä toimeksiantajapalaute:
- projektisuunnitelma
- väliarviointi (9.3. benchmarkingin siihenastiset tulokset sekä 16.3. markkinointisuunnitelman runko)
- loppuesitys sekä lopputuotokset toimeksiantajalle (muoto määritellään toimeksiantajan kanssa myöhemmin)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1: Opiskelija/ryhmä hyödyntää tietoperustaa, ohjaaja-, vertaispalautetta ja/tai yritysyhteistyötä niukahkosti ja ryhmän työskentely on hajanaista. Ryhmä on määritellyt tavoitteet toimeksiannon sekä opetussuunnitelman suuntaisiksi, mutta saavuttaa ne vain osittain. Tuotos perustuu pääosin hajanaiseen, suorittavaan tekemiseen, ei suunnitelmalliseen kehittämistyöhön ja relevantin tietoperustan perusteltuun soveltamiseen. Lopputuotos on sekava ja viimeistelemätön ja sen arvo toimeksiantajalle on vähäinen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3: Opiskelijaryhmä toimii varsin oma-aloitteisesti ja koordinoidusti kohti toimeksiannon ja opintojakson tavoitteita sekä kykenee kohtalaisesti jakamaan tietoa ryhmän sisällä sekä hyödyntämään ohjaaja- ja vertaispalautetta sekä yritysyhteistyötä. Ryhmä hyödyntää osittain perustellusti relevanttia tietoperustaa ja työskentely on ajoittain systemaattista, kriittistä ja joitakin uusia ideoita tuottavaa. Toimeksiantajalle esitettävä lopputuotos on pääosin perusteltu joko tietoperustan tai omien havaintojen avulla. Lopputulos sisältää hyödyntämiskelpoisia osia toimeksiantajalle ja sen kokonaisrakenne ja -ilme on varsin looginen ja ymmärrettävä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5: Opiskelijaryhmä toimii aktiivisesti ja koordinoidusti, dialogisesti toistensa osaamista, ohjaaja- ja vertaispalautetta sekä yrittäjäyhteistyötä hyödyntäen. Tietoperusta on laaja, lähteet relevantteja suhteessa tavoitteisiin ja tietoperustaa sekä menetelmiä sovelletaan onnistuneesti ja perustellen koko projektin aikana. Lopputulos on asiakaslähtöinen, innovatiivinen ja toimeksiantajalle arvokas ja helposti hyödynnettävissä. Tuotokset ovat loogisia sekä ammattimaisen viimeisteltyjä.