Dramaturgia 1Laajuus (2 op)
Tunnus: KU00CH66
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa dramaturgian perusteet.
Sisältö
Luennot, harjoitukset, itsenäinen työ.
Ilmoittautumisaika
02.05.2024 - 30.10.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 12.11.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 55
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Ari Ahlholm
- Mervi Rankila-Källström
Ryhmät
-
PTEATS24Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2024
Tavoitteet
Opiskelija osaa dramaturgian perusteet.
Sisältö
Luennot, harjoitukset, itsenäinen työ.
Oppimateriaalit
kurssilla mainitut kirjat ja artikkelit, joko sovituin osin tai kokonaan:
Aristoteles: Runousoppi
Rasila ja Junkkaala: Ohjeita näytelmän lukemiseen
J. Campbell: Sankarin tuhannet kasvot / The Hero with the thousand faces
Sofokles: Kuningas Oidipus
H. Ibsen: Nukkekoti
N. Gogol: Päällystakki
1 valittu antiikin myytti
C. Booker: Seven Basic Plots, Why we tell stories
Dramaturgiakirja: Kaikki järjestyy aina
Hiltunen: Aristoteles Hollywoodissa
nettiartikkelit: Yle Areena: ”Aristoteleen Runousoppi on painovoimalaki”
Kurt Vonnegut: Shape of stories
Joonas Konstigin kolumni: https://yle.fi/a/74-20047304
Afganistanilaisten naisten runous: https://yle.fi/a/74-20077928
Pako Kabulista: https://yle.fi/a/3-12072498
http://oppimateriaali.wikidot.com/kaeaenne
https://www.turkuamk.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/julkaisuhaku/159/?fbclid=IwAR3k4vfoqE_TRSG5qdY-TJBJ6aToX5DiWGKGhLZuFLR3fQRzLxXtu1P8oQU
https://www.studiobinder.com/blog/inciting-incident-examples/
https://self-publishingschool.com/inciting-incident/
https://www.khanacademy.org/computing/pixar/storytelling/story-structure/v/piab-storystructure
https://screencraft.org/blog/3-reasons-you-need-to-show-your-protagonists-ordinary-world/
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_story_structures
Gilgamesh + animation https://www.youtube.com/watch?v=XevCvCLdKCU
Castaneda, Moore, Gillette/a magician and trickster: https://www.youtube.com/watch?v=IQlCpWOG0Ts
Vogler explaining his own list: https://www.youtube.com/watch?v=oNNaMuBOxv4&t=39s
Vogler on archetypes x 8: https://www.youtube.com/watch?v=I0fEdNWwcG0
12 archetypes in wheel: https://www.youtube.com/watch?v=e9o_wev_FLA
7 major plots: https://www.youtube.com/watch?v=_AXTEjesFPs
https://elokuvapolku.kavi.fi/alapolku/draaman-kaari-alku-keskikohta-loppu/
Bliss:
https://www.youtube.com/watch?v=s28rwnz18j4
elokuvat:
Matrix
Star Wars: Episode IV b- A New Hope
Indiana Jones 1: Kadonneen aarteen metsästäjät
Leijonakuningas
Mrs. Doubtfire – Isä sisäkkönä
Opetusmenetelmät
Luennot-osallistuminen lähitapaamisille.
Keskustelut-ryhmä- ja parikeskustelut ja luentokerroilla osallistuminen yhteiseen pohdintaan
Piirrostehtävät- oma oppimisprosessi tapahtumakaaviona
Kirjoitustehtävät-oppimispäiväkirja, pohdinta valitusta antiikin myytistä
Analyysitehtävät-tentti, rakennetehtävä ja omat oivallukset kurssin aikana x 3.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
12.11.2024
Be there!
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot, keskustelu, visualisointi, linkit ja opetusvideot
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oma oppimispäiväkirja + kolme oivallusta/ajatusta, jotka vaikuttavat tärkeiltä ja merkityksellisiltä.
Antiikin myytin purku nykypäivän näkökulmasta
Osallistuminen tenttiin ja hyväksytty suoritus - väh. 12/16. Saa käyttää lopputarkistuksessa olemassaolevia materiaaleja hyödyksi.
Sisällön jaksotus
Opintojakson sisältö koostuu dramaturgian perusrakenteiden ja mallien käsittelystä ja pohdinnasta: Aristoteles, Syd Field, G.Freytag, J. Campbell ja C. Vogler, C: Booker, K. Vonnegut ja antiikin myytit. Eri dramaturgisten mallien ja rakenteiden läpikäyntiä ja esimerkkejä elokuvista ja näytelmistä. Oman oppimisprosessin pohdinta ja henkilökohtaisen elämän dramaturgia. Luku- ja katsomistehtävät (elokuvat ja nettilinkit) ovat olennainen osa opiskelijan osallistumista opintojaksolle. Keskustelut, pohdinnat ja huomiot lähikerroilla olennainen osa yhteisen ymmärryksen ja oman oppimisen mahdollistamisen luomista.
Avainsanoja: kolmiosainen rakenne, esittely-kehittely-ratkaisu, käänne, kehitys, kriisi, ongelma, tavoite, muutos, hamartia, särö, jännite, päähenkilö, antagonisti, myytti, metafora, runous, sadut, arkkityypit, sadut, rytmi/aika, tiedon annostelu.
Lähitapaamiset:
Ti 24.9 klo 13-16
Ti 1.10 klo 13-16
Ti 8.10 klo 13-16
Ti 22.10 klo 13-16
Ti 29.10 klo 13-16
Ti 5.11 klo 13-16
Ti 12.11 klo 13-16
Kaikki lähitapaamiset Kuvateatterissa H115
Tehtävä ennen kurssin aloitusta:
1. Lue "ylen artikkeli" ja pohdi, millä keinoin tarinassa synnytetään ja ylläpidetään jännitettä. Listaa tarinan kaikki 1) käänteet niiden tapahtumisjärjestyksessä ja 2) päähenkilön tavoitteet niiden ilmenemisjärjestyksessä. Artikkeli liitteenä yllä ja linkkinä: https://yle.fi/a/3-12072498
2. Kuuntele: "Aristoteleen Runousoppi on painovoimalaki". Aineisto loppuu kohdassa 21,00. Mitä uutta opit kyseisestä haastattelusta? Linkki: https://areena.yle.fi/podcastit/1-1585838
3. Lue: Sofokles: Kuningas Paksujalka. Listaa itsellesi muistiin tarinan kaikki käänteet, joissa päähenkilön toiminnan suunta muuttuu. Aineisto liitteenä.
Katsokaa elokuvat Leijonakuningas, Matrix, Indiana Jones ja kadonneen aarteen metsästäjät, Star Wars Episodi IV-Uusi toivo.
Näissä elokuvissa olevat tapahtumarakenteet ja päähenkilön kehityskaaret ovat esimerkkejä ja toimivat pohjamateriaalina keskusteluillemme.
Aineisto, artikkelit, linkit, tehtävät ja aikataulu tulevat ennen kurssin alkamista itslearningin kansioon: ”Dramaturgia 1”
Viestintäkanava ja lisätietoja
ari.ahlholm@turkuamk.fi
0505985229
+
itslearningin kansio: Dramaturgia 1
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolo
Osallistuminen keskusteluun ja aktiivisuus lähikerroilla
Vaaditut tehtävät tehtyinä 30.11 mennessä
Hylätty (0)
Vaadittuja tehtäviä tekemättä
Läsnäolo vajaa
Osallistuminen keskusteluihin vaillinaista
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tehtävät tehty ilman oman pohdinnan osuutta ja syventymättä aiheeseen
Läsnäolo ja osallistuminen keskusteluihin vaillinaista
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tehtävät suoritettu ajallaan ja oman ajattelun sisältäminä
Läsnäolo ja osallistuminen keskusteluihin hyvää tasoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Läsnäolo 100 %
Tehtävät suoritettu ajallaan ja sisältävät omintakeista, oman ammatinharjoittamisen eetokseen pureutuvaa sekä jäsenneltyä ja loogisesti ja selkeästi etenevää ajattelua.
Osallistuminen keskusteluihin aktiivista.
Ilmoittautumisaika
06.08.2023 - 04.09.2023
Ajoitus
05.09.2023 - 15.11.2023
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Ari Ahlholm
Tavoitteet
Opiskelija osaa dramaturgian perusteet.
Sisältö
Luennot, harjoitukset, itsenäinen työ.
Oppimateriaalit
kurssilla mainitut kirjat
nettiartikkelit
elokuvat
Opetusmenetelmät
Luennot.
Keskustelut.
Piirrostehtävät.
Kirjoitustehtävät.
Analyysitehtävät.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot, keskustelu, visualisointi, linkit ja opetusvideot
EI kopioita/printtejä
Sähkönkulutus pyritään minimoimaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oma oppimispäiväkirja + kolme oivallusta/ajatusta, jotka vaikuttavat tärkeiltä ja merkityksellisiltä.
Antiikin myytin purku nykypäivän näkökulmasta
Vapaavalintaisen kirjan, näytelmän tai elokuvan purku Freytagin rakenteen mukaan. Graafinen tai sanallinen selitys
Osallistuminen tenttiin ja hyväksytty suoritus - väh. 12/16
Sisällön jaksotus
Dramaturgian perusteet: Aristoteles, Syd Field, G.Freytag, J. Campbell, antiikin myytit. Eri dramaturgisten mallien ja rakenteiden läpikäyntiä ja esimerkkejä elokuvista ja näytelmistä. Oman oppimisprosessin pohdinta ja henkilökohtaisen elämän dramaturgia.
Viestintäkanava ja lisätietoja
ari.ahlholm@turkuamk.fi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolo
Osallistuminen keskusteluun
Vaaditut tehtävät tehtyinä 30.11 mennessä
Hylätty (0)
Vaadittuja tehtäviä tekemättä
Läsnäolo vajaa
Osallistuminen keskusteluihin vaillinaista
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tehtävät tehty ilman oman pohdinnan osuutta ja syventymättä aiheeseen
Läsnäolo ja osallistuminen keskusteluihin vaillinaista
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tehtävät suoritettu ajallaan ja oman ajattelun sisältäminä
Läsnäolo ja osallistuminen keskusteluihin hyvää tasoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Läsnäolo 100 %
Tehtävät suoritettu ajallaan ja sisältävät omintakeista, oman ammatinharjoittamisen eetokseen pureutuvaa ajattelua.
Osallistuminen keskusteluihin aktiivista.