TeatterihistoriaLaajuus (5 op)
Tunnus: 2011506
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa länsimaisen teatterihistorian eri tyylisuunnat ja eri historiallisien aikakausien erityispiirteet
Sisältö
Luennot, harjoitukset, työpajat, itsenäinen työ, kirjalliset työt
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
09.09.2024 - 15.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Anna Hellstén
Ryhmät
-
PTEATS24Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2024
Tavoitteet
Opiskelija osaa länsimaisen teatterihistorian eri tyylisuunnat ja eri historiallisien aikakausien erityispiirteet
Sisältö
Luennot, harjoitukset, työpajat, itsenäinen työ, kirjalliset työt
Oppimateriaalit
Teatterikorkeakoulun julkaisusarja 55
Eurooppalaisen teatterin historiaa
https://disco.teak.fi/euteatteri/
Opetusmenetelmät
Teatterihistorian opintojakso toteutetaan lähiopiskeluna sekä itsenäisenä työskentelynä. Opetus koostuu kirjallisuuteen tutustumisesta, toiminnallisesta lukupiiriopiskelusta sekä essee-tehtävästä. Opiskelija tutustuu useaan eri näytelmäkirjallisuuden klassikkoon, joita käsitellään kutakin historiallista aikakautta peilaten.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäinen opiskelu. Tiimioppiminen pienryhmässä sekä koko ryhmän kanssa jaetuissa tehtävissä ja keskusteluissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen perehtyminen oppimateriaaliin sekä näytelmäteksteihin.
Pienryhmässä yhden opetustuokion alustaminen annetusta aikakaudesta.
Toiminnallisen opintopiirin työskentelyyn osallistuminen lähiopetuksessa.
Yksi kirjallinen essee-tehtävä näytelmätekstistä sekä historiallisesta ajankohdasta, jolta kyseinen teksti on peräisin.
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla perehdytään eurooppalaisen teatterin historiaan antiikin Kreikasta aina 1800-luvun lopun teatteriin saakka. Opiskelija perehtyy opintojaksolla teatterin traditioon ja oppii suhteuttamaan oppimaansa nykyhetkeen.
Tavoitteet
• Opintojakson tavoiteena on vahvistaa opiskelijan kiinnostusta teatterihistoriasta tiedonalana sekä omaa ammatti-identiteettiä rakentavana oppiaineena.
• Tavoitteena on ohjata opiskelijaa arvioimaan tulevaisuuden vaihtoehtoja historiatietämyksensä avulla ja liittämään oman teatteritoimintansa osaksi historiallista jatkumoa.
Opintojakso sijoittuu ajanjaksolle 9.9.2024-15.4.2025. Lähiopetus noin kerran kuukaudessa lukujärjestyksen mukaisesti.
Viestintäkanava ja lisätietoja
It´s learning, Teatterihistoria 24-25
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen yhteiseen oppimisprosessiin, henkinen ja fyysinen läsnäolo.
Osallistuminen toiminnallisen lukupiirin keskusteluihin koko ryhmän kesken.
Oppimistehtävien palauttaminen ja niiden sisällön laadukkuus.
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu opintojaksolle eikä suorita annettavia oppimistehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Läsnäolo tunneilla ja osallistuminen vuorovaikutustilanteisiin sekä annettujen tehtävien tekeminen määräaikaan mennessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opintojakson sisällön yhdistäminen aiemmin opittuun sekä kyky analysoida opittua. Edellisten lisäksi oman pohdinnan ja kiinnostuksen kohteiden sekä näkökulmien esittäminen ryhmäkeskusteluissa sekä oppimistehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi kyky itsereflektioon sekä oman taiteenalan kehityksen analysointiin.
Ilmoittautumisaika
07.08.2023 - 05.09.2023
Ajoitus
06.09.2023 - 25.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 25
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Anna Hellstén
Tavoitteet
Opiskelija osaa länsimaisen teatterihistorian eri tyylisuunnat ja eri historiallisien aikakausien erityispiirteet
Sisältö
Luennot, harjoitukset, työpajat, itsenäinen työ, kirjalliset työt
Oppimateriaalit
Teatterikorkeakoulun julkaisusarja 55
Eurooppalaisen teatterin historiaa
https://disco.teak.fi/euteatteri/
Opetusmenetelmät
Teatterihistorian opintojakso toteutetaan lähiopiskeluna sekä itsenäisenä työskentelynä. Opetus koostuu kirjallisuuteen tutustumisesta, toiminnallisesta lukupiiriopiskelusta sekä essee tehtävästä. Opiskelija tutustuu useaan eri näytelmäkirjallisuuden klassikkoon, joita käsitellään kutakin historiallista aikakautta peilaten.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäinen opiskelu. Tiimioppiminen pienryhmässä sekä koko ryhmän kanssa jaetuissa tehtävissä ja keskusteluissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen perehtyminen oppimateriaaliin sekä näytelmäteksteihin.
Pienryhmässä yhden opetustuokion alustaminen annetusta aikakaudesta.
Toiminnallisen opintopiirin työskentelyyn osallistuminen lähiopetuksessa.
Yksi kirjallinen essee-tehtävä näytelmätekstistä sekä historiallisesta ajankohdasta, jolta kyseinen teksti on peräisin.
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla perehdytään eurooppalaisen teatterin historiaan antiikin Kreikasta aina 1800-luvun lopun teatteriin saakka. Opiskelija perehtyy opintojaksolla teatterin traditioon ja oppii suhteuttamaan oppimaansa nykyhetkeen.
Tavoitteet
• Opintojakson tavoiteena on vahvistaa opiskelijan kiinnostusta teatterihistoriasta tiedonalana sekä omaa ammatti-identiteettiä rakentavana oppiaineena.
• Tavoitteena on ohjata opiskelijaa arvioimaan tulevaisuuden vaihtoehtoja historiatietämyksensä avulla ja liittämään oman teatteritoimintansa osaksi historiallista jatkumoa.
Opintojakso sijoittuu koko luovuodelle 23-24. Lähiopetus noin kerran kuukaudessa lukujärjestyksen mukaan.
Viestintäkanava ja lisätietoja
It´s learning, teatterihistoria
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolo, osallistuminen, oppimistehtävien palauttaminen ja laadukkuus.
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu opintojaksolle eikä suorita annettavia oppimistehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Läsnäolo tunneilla ja osallistuminen vuorovaikutustilanteisiin sekä annettujen tehtävien tekeminen määräaikaan mennessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opintojakson sisällön yhdistäminen aiemmin opittuun sekä kyky analysoida opittua. Edellisten lisäksi oman pohdinnan ja kiinnostuksen kohteiden sekä näkökulmien esiin tuominen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi kyky itsereflektioon sekä analysoida oman taiteenalan kehitystä.
Ilmoittautumisaika
19.12.2022 - 27.04.2023
Ajoitus
23.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 25
Opettaja
- Mervi Rankila-Källström
- Anna Hellstén
Tavoitteet
Opiskelija osaa länsimaisen teatterihistorian eri tyylisuunnat ja eri historiallisien aikakausien erityispiirteet
Sisältö
Luennot, harjoitukset, työpajat, itsenäinen työ, kirjalliset työt
Opetusmenetelmät
Teatterihistorian opintojakso toteutetaan lähiopiskeluna sekä itsenäisenä työskentelynä. Opetus koostuu kirjallisuudesta sekä lukupiiriopiskelusta. Opiskelija tutustuu useaan eri näytelmäkirjallisuuden klassikkoon, joita käsitellään kutakin historiallista aikakautta peilaten.
Tavoitteet
• Opintojakson tavoiteena on vahvistaa opiskelijan kiinnostusta teatterihistoriasta tiedonalana sekä omaa ammatti-identiteettiä rakentavana oppiaineena.
• Tavoitteena on ohjata opiskelijaa arvioimaan tulevaisuuden vaihtoehtoja historiatietämyksensä avulla ja liittämään oman teatteritoimintansa osaksi historiallista jatkumoa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tiimioppiminen pienryhmässä sekä koko oppimisryhmän kanssa keskusteluissa sekä erilaisissa tehtävissä
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla perehdytään eurooppalaisen teatterin historiaan antiikin Kreikasta aina 1800-luvun lopun teatteriin saakka. Opiskelija perehtyy opintojaksolla teatterin traditioon ja oppii suhteuttamaan oppimaansa nykyhetkeen.
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu opintojaksolle eikä suorita annettavia oppimistehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Läsnäolo tunneilla ja osallistuminen vuorovaikutustilanteisiin sekä annettujen tehtävien tekeminen määräaikaan mennessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opintojakson sisällön yhdistäminen aiemmin opittuun sekä kyky analysoida opittua. Edellisten lisäksi oman pohdinnan ja kiinnostuksen kohteiden sekä näkökulmien auki kirjoittaminen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi kyky itsereflektioon sekä analysoida oman taiteenalan kehitystä.
Ilmoittautumisaika
03.08.2021 - 01.09.2021
Ajoitus
02.09.2021 - 04.01.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 30
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Mervi Rankila-Källström
Ryhmät
-
PTEATS20Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2020
-
PTEATS21Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2021
Tavoitteet
Opiskelija osaa länsimaisen teatterihistorian eri tyylisuunnat ja eri historiallisien aikakausien erityispiirteet
Sisältö
Luennot, harjoitukset, työpajat, itsenäinen työ, kirjalliset työt
Arviointiasteikko
H-5