Projektiopinnot 2Laajuus (5 op)
Tunnus: 2011486
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa teatterilähtöisiä sisältöjä lapsille tai nuorille. Opiskelija osaa projektinhallinnan perusteet. Opiskelija osaa reflektoida taidekasvatuksellista toimintaansa ja antaa vertaispalautetta. Opiskelu tapahtuu osin työelämäyhteistyössä ala- tai yläkoulussa.
Sisältö
Opiskelu tapahtuu teatteri-ilmaisun työpajojen suunnittelu, toteutus ja arviointiprosessina. Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.
Ilmoittautumisaika
17.12.2024 - 28.02.2025
Ajoitus
25.03.2025 - 25.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 16
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Anna Hellstén
Ryhmät
-
PTEATS24Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2024
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa teatterilähtöisiä sisältöjä lapsille tai nuorille. Opiskelija osaa projektinhallinnan perusteet. Opiskelija osaa reflektoida taidekasvatuksellista toimintaansa ja antaa vertaispalautetta. Opiskelu tapahtuu osin työelämäyhteistyössä ala- tai yläkoulussa.
Sisältö
Opiskelu tapahtuu teatteri-ilmaisun työpajojen suunnittelu, toteutus ja arviointiprosessina. Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.
Opetusmenetelmät
Luentoalustukset, työpajat, harjoitteet, oppimistehtävät.
Pienryhmä- ja itsenäinen työskentely eri oppimisympäristöissä.
Itsearviointi ja vertaisarviointi.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla painottuvat dialogipedagogiikka, vertaisoppiminen sekä jaettu yhteisreflektio pienryhmissä ja koko ryhmän kesken.
Pedagogiset mallit: yhteistoiminnallinen oppiminen, tutkiva oppiminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Alakouluikäisille suunnatun luokkahuone-esityksen suunnittelu ja totetus yhdessä koko ryhmän kanssa.
- Pienryhmässä esitykseen liittyvän työpajan suunnittelu ja toteutus lapsille.
- Pienryhmässä taidelähtöisiin menetelmiin pohjautuvan työpajan ohjaaminen lapsille urheiluseurassa.
- Vertaisarviointiin osallistuminen opintojakson aikana.
- Itsearviointi reflektiivisessa loppuraportissa pe 25.4.
Sisällön jaksotus
Opintojakso sijoittuu aikajaksolle 25.3.-25.4.2025
Suunnitellaan ja toteutetaan koko ryhmän yhteinen luokkahuone-esitys, johon liittyen suunnitellaan pienryhmissä teatterilähtöiset purkutyöpajat koululaisille. Tämän kokonaisuuden lisäksi ohjataan valmiiksi suunnitellut taidelähtöiset työpajat urheiluseurassa saman ikäiselle kohderyhmälle.
Kouluyhteistyön lisäksi opintojakso toteutetaan yhteistyössä JOY-hankkeen kanssa, jonka tavoitteena on lisätä osallisuutta ja iloa lasten ja nuorten liikuntaan taidelähtöisten menetelmien avulla. JOY on Euroopan laajuinen Erasmus+ Sport. -hanke, jonka osatoteuttaja Turku AMK toimii.
Opintokokonaisuuden tavoitteet:
- Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa teatterilähtöisiä sisältöjä lapsille tai nuorille.
- Opiskelija osaa projektinhallinnan perusteet.
- Opiskelija osaa reflektoida taidekasvatuksellista toimintaansa ja antaa vertaispalautetta.
- Opiskelu tapahtuu osin työelämäyhteistyössä ala- tai yläkoulussa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet:
- aktiivinen osallistuminen ja myötävaikuttaminen yhteisiin oppimistehtäviin
- työpajakokonaisuuden suunnittelu, toteuttaminen, arviointi pienryhmässä
- ammattimainen työote
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu opetukseen tai pienryhmätyöskentelyyn.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn sekä palauttaa itsearvioinnin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksolla käytyyn keskusteluun ja kantaa ammattimaisesti vastuuta pienryhmän työskentelystä edistämällä sitä läpi koko prosessin. Opiskelija osoittaa hallitsevansa projektinhallinan perusteet toteuttamalla esitys- ja työpajakokonaisuuden suunnitellusti tai suunnitelmaa tarvittaessa soveltaen. Opiskelija osallistuu vertaisarviointiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi opiskelija osoittaa reflektiivistä ajattelua ja omaan toimintaan liittyvää kriittistä tarkastelua kurssin dialogisissa tilanteissa sekä itsearvioinnissa.
Ilmoittautumisaika
01.02.2024 - 01.03.2024
Ajoitus
02.04.2024 - 15.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 16
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Anna Hellstén
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa teatterilähtöisiä sisältöjä lapsille tai nuorille. Opiskelija osaa projektinhallinnan perusteet. Opiskelija osaa reflektoida taidekasvatuksellista toimintaansa ja antaa vertaispalautetta. Opiskelu tapahtuu osin työelämäyhteistyössä ala- tai yläkoulussa.
Sisältö
Opiskelu tapahtuu teatteri-ilmaisun työpajojen suunnittelu, toteutus ja arviointiprosessina. Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.
Opetusmenetelmät
Luennot, työpajat, harjoitteet, oppimistehtävät.
Pienryhmä- ja itsenäinen työskentely.
Itsearviointi ja vertaisarviointi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op
- Pienryhmässä kirjallinen englanninkielinen tuotos, joka sisältää työkalupakin teatteri-ilmaisun harjoitteista, jotka erityisesti edistävät ryhmässä iloa, innostusta ja yhteenkuuluvuuden tunnetta
2 op
- Työpajakokonaisuuden suunnittelu alakouluikäisille, toteutus ja vertaisarviointi pienryhmässä
Sisällön jaksotus
Suunnitellaan ja toteutetaan pienryhmissä teatterilähtöiset työpajakokonaisuudet koululaisille. Opintojakso sijoittuu aikajaksolle 3.4.-15.5.2024.
Kouluyhteistyön lisäksi opintojakso toteutetaan yhteistyössä JOY-hankkeen kanssa, jonka tavoitteena on lisätä osallisuutta ja iloa lasten ja nuorten liikuntaan taidelähtöisten menetelmien avulla. JOY on Euroopan laajuinen Erasmus+ Sport. -hanke, jonka osatoteuttaja Turku AMK toimii.
Opntokokonaisuuden tavoitteet:
- Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa teatterilähtöisiä sisältöjä lapsille tai nuorille.
- Opiskelija osaa projektinhallinnan perusteet.
- Opiskelija osaa reflektoida taidekasvatuksellista toimintaansa ja antaa vertaispalautetta.
- Opiskelu tapahtuu osin työelämäyhteistyössä ala- tai yläkoulussa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet:
- aktiivinen osallistuminen ja myötävaikuttaminen yhteisiin oppimistehtäviin
- työpajakokonaisuuden suunnittelu, toteuttaminen arviointi pienryhmässä
- ammattimainen työote työpajoihin liittyvässä tehtäväkokonaisuudessa
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu opetukseen tai pienryhmätyöskentelyyn.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osallistuu opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn sekä palauttaa itsearvioinnin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksolla käytyyn keskusteluun ja kantaa ammattimaisesti vastuuta pienryhmän työskentelystä edistämällä ja kannattelemalla sitä suunnittelutyön sekä työpajojen aikana. Opiskelija osoittaa hallitsevansa projektinhallinan perusteet toteuttamalla työpajakokonaisuuden suunnitellusti tai suunnitelmaa tarvittaessa soveltaen. Opiskelija osallistuu vertaisarviointiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi opiskelija osoittaa reflektiivistä ajattelua ja omaan toimintaan liittyvää kriittistä tarkastelua kurssin dialogisissa tilanteissa sekä itsearvioinnissa.
Ilmoittautumisaika
19.12.2022 - 07.04.2023
Ajoitus
03.04.2023 - 11.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Mervi Rankila-Källström
- Anna Hellstén
Vastuuopettaja
Mervi Rankila-Källström
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa teatterilähtöisiä sisältöjä lapsille tai nuorille. Opiskelija osaa projektinhallinnan perusteet. Opiskelija osaa reflektoida taidekasvatuksellista toimintaansa ja antaa vertaispalautetta. Opiskelu tapahtuu osin työelämäyhteistyössä ala- tai yläkoulussa.
Sisältö
Opiskelu tapahtuu teatteri-ilmaisun työpajojen suunnittelu, toteutus ja arviointiprosessina. Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.
Opetusmenetelmät
Luento-opetus sekä työpajojen suunnittelu ja toteutus. Opintojaksoon kuuluu osallistuminen kansainväliseen Diversi Date -hankkeen tapahtumaan sekä sen järjestelyihin opiskelijamentorin roolissa. Diversi Date -tapahtumassa käytettäviä luovia menetelmiä on mahdollisuus soveltaa omaan työpajakokonaisuuteen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Projektiopinnot 2 -opintojakson tavoitteena on:
-syventää osaamista ryhmän ohjaamisessa teatteri-ilmaisun ohjaajana
-tutustua valittuun menetelmään, näkökulmaan ja viitekehykseen ja soveltaa sitä ryhmän ohjaamisen prosessissa
-suunnitella ja toteuttaa pienryhmässä neljän työpajakerran kokonaisuus valitulle kohderyhmälle (4 x 1,5, tunnin työpajakokonaisuus 2. luokan oppilaille)
-reflektoida omaa oppimista, haasteita ja kehittymistä ryhmän ohjaajana
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osallistuminen Diversi Date -tapahtumaan. Neljä työpajaa kouluilla sekä ryhmässä tehtävä palaute ja sen käsittely.
Opintojakson päätteeksi kirjoitetaan ryhmäraportti.
Sisällön jaksotus
Huhti-toukokuussa toteutettava koululaisprojekti. Työskennellään pienryhmissä ohjaten peruskoulun 3. luokan oppilaita Martin koulussa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Läsnäolo opetuksessa ja harjoituksissa osana työryhmää
2. Osallistuminen ja työskentely osana ryhmää, motivaatio
3. Kyky arvioida omaa toimintaa ja osaamista
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin vertaisoppimistapahtumissa ja työpajoissa. Opiskelija asettaa itselleen oppimistavoitteita. Opiskelija sitoutuu koululaisprojektin suunnitteluun ja toteutukseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opiskelija toimii aktiivisesti työryhmässä toteuttaen tavoitteellisesti sekä ryhmän että omia tavoitteita. Tutkii omaa työrooliaan ja reflektoi omia oppimiskohtiaan ja suhtautuu niihin motivoituen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi opiskelija osaa toimia itseohjautuvasti. Hän osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa. Opiskelija osaa kehittää oppimaansa eteenpäin pyrkien luomaan uusia toimintamalleja tulevaan työhönsä teatteri-ilmaisun ohjaajana. Opiskelija haastaa itseään rohkeasti pyrkien syventämään omaa ammatillista osaamistaan työrooliin peilaten.
Opiskelija pystyy itsereflektioon jsekä nostamaan esiin myös itselleen haastavia asioita oppimisprosessista.
Opiskelija on vaikuttanut myönteisesti työskentelyilmapiiriin ja koko projektin onnistumiseen.