Siirry suoraan sisältöön

Ohjaaja valmistautuuLaajuus (3 op)

Tunnus: KU00CH59

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tehdä aiesuunnitelman esitysprojektille ohjaajan näkökulmasta. Osaa valita ja sanallistaa ohjauksen lähtökohtia sekä toteutustapoja. Osaa suunnitella ja toteuttaa työpajan, jossa lähtökohtia kokeillaan käytännössä.

Sisältö

Luennot, harjoitteet, työpajan suunnittelu ja toteutus, itsenäinen työ.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 08.11.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 16

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
  • Anna Hellstén
Ryhmät
  • PTEATS22
    Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija osaa tehdä aiesuunnitelman esitysprojektille ohjaajan näkökulmasta. Osaa valita ja sanallistaa ohjauksen lähtökohtia sekä toteutustapoja. Osaa suunnitella ja toteuttaa työpajan, jossa lähtökohtia kokeillaan käytännössä.

Sisältö

Luennot, harjoitteet, työpajan suunnittelu ja toteutus, itsenäinen työ.

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu lähiopinnoista, joissa opiskelija tunnistaa, nimeää ja tarkentaa esityksen ohjaamisen lähtökohtiansa työskentelemällä syventävästi oman tulevan taiteellisen ohjaustyönsä parissa. Näiden lähtökohtien tunnistaminen edellyttää esitystapojen ja traditioiden tunnistamista ja tutkimista sekä uusien työskentelytapojen etsimistä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmätyöskentely, pienryhmätyöskentely, yksilötyöskentely

Dialogipedagogiikka, vuorovaikutuksellinen ja toiminnallinen oppiminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson aikana jatkotyöstetään ja syvennetään jo olemassa olevaa taiteellisen ohjaustyön aiesuunnitelmaa.

Ennakkotehtävä: Lähetä Heinille (heini.vahtera@gmail.com) aiesuunnitelmasi 30.9. mennessä.

Kirjallinen lopputehtävä: lähetä täydennetty versio aiesuunnitelmasta Heinille (heini.vahtera@gmail.com) 15.11. mennessä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty

Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojakson vuorovaikutustilanteisiin sekä osoittaa kiinnostusta ja halukkuutta oman ajattelun kehittämiseen. Opiskelija tukee ryhmän työskentelyä omalla osallistumisella ja pyrkii sanoittamaan omaa ajatteluaan sekä oman että muiden oppimisen tueksi. Opiskelija palauttaa opintojakson kirjalliset oppimistehtävät.

Sisällön jaksotus

Oman projektiohjauksen (tai muun tulevan taiteellisen ohjaustyön) taiteellinen ja tuotannollinen työstäminen intensiivijaksona.

Opintojakso sijoittuu aikavälille 22.10.-7.11.2024.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oman taiteellisen ajattelun osoittaminen toiminnallisten ja kirjallisten oppimistehtävien kautta. Aktiivinen osallistuminen opintojakson ryhmätilanteisiin.