Siirry suoraan sisältöön

Maalauksen vesiliukoiset menetelmätLaajuus (5 op)

Tunnus: KU00BS58

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- verrata öljyliukoisten- ja vesiohenteisten maalaustekniikoiden ilmaisullisia ja käytännöllisiä eroja.
- soveltaa akryyli- ja akvarellitekniikoita omassa ilmaisussaan.
- hyödyntää väriopin ja sommittelun osaamistaan käytännössä
- rakentaa maalauksen väri-ilmiöitä optisilla sekoituksilla.
- soveltaa oppimaansa eri maalaustekniikoista ja osoittaa se materiaaliopin tentissä.

Sisältö

Opiskelija perehtyy teoriassa ja käytännössä vesiohenteisiin maalaustekniikoihin ja niiden ilmaisullisiin perusteisiin sekä värihavainnointiin. Harjoitustöissä ja itsenäisessä työskentelyssä opiskelija etsii omaa ilmaisuaan maalauksen keinoin.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti ohjaukseen ja palautekeskusteluun. Opinnot suoritetaan harjoitustehtävinä ja osana opintokokonaisuutta suoritetaan hyväksytysti myös materiaaliopin tentti.

Ilmoittautumisaika

26.11.2024 - 14.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 24.01.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

4 - 13

Koulutus
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Erika Adamsson
  • Kati Immonen
Ryhmät
  • PKUVAS23
    Kuvataiteen koulutus S23

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- verrata öljyliukoisten- ja vesiohenteisten maalaustekniikoiden ilmaisullisia ja käytännöllisiä eroja.
- soveltaa akryyli- ja akvarellitekniikoita omassa ilmaisussaan.
- hyödyntää väriopin ja sommittelun osaamistaan käytännössä
- rakentaa maalauksen väri-ilmiöitä optisilla sekoituksilla.
- soveltaa oppimaansa eri maalaustekniikoista ja osoittaa se materiaaliopin tentissä.

Sisältö

Opiskelija perehtyy teoriassa ja käytännössä vesiohenteisiin maalaustekniikoihin ja niiden ilmaisullisiin perusteisiin sekä värihavainnointiin. Harjoitustöissä ja itsenäisessä työskentelyssä opiskelija etsii omaa ilmaisuaan maalauksen keinoin.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti ohjaukseen ja palautekeskusteluun. Opinnot suoritetaan harjoitustehtävinä ja osana opintokokonaisuutta suoritetaan hyväksytysti myös materiaaliopin tentti.

Oppimateriaalit

-

Opetusmenetelmät

Opintojaksoon sisältyy luentoja ja yhteisiä harjoituksia. Opintojaksolla työskennellään sekä yhteisesti aikataulutettuja tekniikkaharjoituksia tehden että omia ideoita kehitellen. Työskentely on dialogia omien maalausideoiden ja palautteen välillä. Palautetta antavat sekä opettaja että opiskelijakollegat.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opettaja paikalla ti-to, opiskelijan työaika ti-pe 9-16.

Esittele kiinnostava vesivärimaalari luokalle. Valmistelu (etsiminen): 2 tuntia, esitys 10 min.

Näytä katselmuksessa tehtävät:
1. omat valintasi maalausdemo-tehtävistä
2. 1 valokuvasta tehty maalaus
3. 1 vapaa, omaehtoinen maalaus
4. liimaparilla (tai omalla innovaatiollasi) suoristettu puhdas paperi/valmis maalaus

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu 8.1.-24.1.2025. Opiskelijat työskentelevät Isossa maalaussalissa (F209) ja Pienessä maalaussalissa (F208). Aloitus Pienessä maalaussalissa ke 8.1.2025 klo 9. . Kurssin alkaessa jokaisella tulee olla: vesivärit, eri kokoisia vesikuppeja, vesivärisiveltimiä, vähintään yksi (harmaa/musta) akvarellikynä, maalarinteippiä, sieni ja/tai suihkupullo. Vähintään 2 isohkoa (noin 50x70cm) vesiväripaperia: esim Fabriano 300g/m2. Osallistuminen vesiliukoisten menetelmien opintojaksolle ei vaadi pohjatietoja maalauksesta.

Koulu tarjoaa vesiväripaperit yhteisiin harjoituksiin (noin A5-A4 kokoisia papereita) sekä pienen määrän perusvälineitä. Osta välineet ja käsialasi mukaan vähintään 2 isohkoa vesiväripaperia esimerkiksi Itäisenkadun kehystämöstä tai Temperasta.

Maalauksen vesiliukoiset menetelmät/
Akvarellikurssi 7.1.-23.1.2025 5 op
aikataulumuutokset mahdollisia

opettaja: kuvataiteilija Kati Immonen
+358-41-5477686, katimariaimmonen@gmail.com
katiimmonen.com
@katiimmonen

Kurssin alkaessa jokaisella tulee olla: vähintään 2 isohkoa (50x70) vesiväripaperia (esim Fabriano 300 g), vesivärit, eri kokoisia vesikuppeja, vesivärisiveltimiä, ainakin yksi (harmaa/musta) akvarellikynä, maalarinteippiä, sieni ja/tai suihkupullo.

Koulu tarjoaa vesiväripaperit yhteisiin harjoituksiin ja pienen määrän muita perusvälineitä. Jos sinulla ei vielä ole vesivärejä, ethän osta niitä Biltemasta tai Clas Ohlssonilta vaan esimerkiksi Itäisenkadun kehystämöstä. Tarkennetaan materiaalilistaa kurssin kuluessa.


Opintojakson aikataulu

Viikko 1

Aloitus ti 7.1. klo 13, Pieni maalausluokka F208
Valmistaudutaan yhteisiin, aikataulutettuihin maalausharjoituksiin – välineet, työskentelypaikat, asetelmat. Huom. tuo oma yksinkertainen miniasetelma (asetelmasi mahtuu A5-paperin päälle) mukanasi. Asetelmaa käytetään tekniikkaharjoituksissa. Nyt ei maalata valokuvasta. Tavoitteena vesivärin perustekniikoiden läpikäynti nopeilla yksinkertaisilla harjoituksilla.

Yhteinen maalausdemo: Maalaus- ja luonnostelumenetelmät croquis:n tahtiin.
Tarvitset ti-ke yhteensä: 8-10 pientä (max A4) vesiväripaperia ja yhden isomman paperin. Koulun paperia tai omia papereita. Ei tehdä teoksia vaan harjoituksia mutta laadukas paperi on tässä silti oleellista.

Aloitus: kastellaan 2 paperia esim lavuaarin alla, laitetaan paperit muovipussiin

1. Märkää kuivalle. Maalaa ensin pelkällä vedellä, sitten pudottele väri vetisiin kohtiin. Hae eriasteisia märkyyksiä alueittain.
2. Märkää kuivalle, hae jälkeä jossa piirrät ja maalaat yhtä aikaa. Käytössä esim. isohko pyöreä sivellin, jossa terävä kärki.
3. Kastele paperi suihkupullolla tai sienellä epämääräisesti, maalaus märälle
4. Ota kasteltu paperi muovipussista, kuivattele ylimääräiset/suihkuttele lisää vettä. Varmista että paperi tasaisen kostea joka puolelta. Maalaa märkää märälle, paljon väriä.
5. Sama kuin edellinen - tämä vaatii vähän treeniä!
6. Luonnos samanvärisellä akvarellikynällä kuin maalaus (tavoite: piirrosviiva häviää)
7. Abstrakti väripilvi tyhjälle isommalle paperille
8. Muotokuvacroquis vapaalla tyylillä.

ke 8.1. klo 9
Luento Isossa maalausluokassa F209: Vesiva?rimaalauksen menetelma?t ja materiaalit.

Luennon jälkeen tauko, yhteinen maalausdemo jatkuu iltapäivällä

9. Luonnos puuvärikynällä tai lyijykynällä
10. Tehdään yhdessä tausta johonkin eilisistä maalauksista: Kastele vain tausta ja pudottele/levitä väri.
11. Tehdään yhdessä tausta johonkin eilisistä maalauksista (tai puhtaalle paperille jos paperia riittää): Kaksi väriä, kolmas muodostuu märälle paperille.
12. Teräväreunainen lätäkkö eilisen maalauksen päälle
13. Pehmeäreunainen väripilvi eilisen maalauksen päälle

to 9.1. klo 9 alkaen, maalaustyöskentelyä
Omaehtoista maalaustyöskentelyä tai vapaaehtoinen tehtävä: Syvennä, ota haltuun akvarellikynä-luonnosviivan ”sulattaminen” osaksi maalausta. Tee pieni maalaus, ennakoi kynän väri tulevien värialueiden mukaan (aika iso tavoite, mutta yritä).


kotitehtävä: Etsi ja tulosta lähtökohtakuva ensi viikon tehtävään TAI luonnostele/mieti oma vapaa aihe.


Viikko 2

ti 14.1. klo 9
Luento klo 9 Isossa maalausluokassa: Vesiväri nykymaalarin välineenä

Luennon jälkeen tauko, iltapäivällä:
Maalausta valokuvan pohjalta (tai oman luonnoksen pohjalta) – kaksi eri versiota, kaksi eri vesiväritekniikkaa
1. Ohuet päällekkäiset optiset sekoitukset (valmiiksi sekoitetut värit) - ei saa käyttää mustaa. Maalataan ohuita ”värikalvoja” kerrostaen päällekkäin.
2. Sama kuva-aihe kuin edellä, tee omalla vapaalla tyylillä. Voit esimerkiksi yhdistellä jo opittuja tekniikoita kuvan eri osissa tai keskittyä johonkin itsellesi luontevaan tekniikkaan.

ke 15.1. klo 9
Vesivärimaalauksen historiaa
Luennon jälkeen:
-liimapaperin kaksi käyttömahdollisuutta (paperin suoristus ennen ja jälkeen maalauksen).


to 16.1. klo 13
Iso maalausluokka klo 13:
Välikritiikki/tsekkaus tähänastisesta työskentelystä, kierretään jokaisen työpisteellä.

Palautetta ja toiveita opettajalle kurssin loppuosasta.


Viikko 3

ti 21.1. klo 9
Luento klo 9 Isossa maalausluokassa: Kati kertoo työskentelystään.

Iltapäivällä omaa työskentelyä.

Iltapäivällä maalausdemo: Maskineste, teippi ja ölljypastelli – miten suojata (maskata) osa paperista ja korostaa yksityiskohtia? Voit kokeilla erilaisia suojaustekniikoita tai vain kuunnella ja maalata samalla omaehtoisesti.

ke 22.1. klo 9
Iso maalausluokka klo 9: Esittele itseäsi kiinnostava vesivärimaalari muulle ryhmälle ja opettajalle esim. taiteilijan nettisivustolta tai Instagramista. Kurkkaa (usein bio-linkin kautta) myös taiteilijan cv, ja pyri valitsemaan esiteltäväksi ammattitaiteilija.

to 23.1. klo 13

Loppukatselmus isossa maalausluokassa klo 13 alkaen.

Näytä katselmuksessa tehtävät:
1. omat valintasi maalausdemo-tehtävistä
2. 1 valokuvasta tehty maalaus
3. 1 vapaa, omaehtoinen maalaus
4. liimaparilla (tai omalla innovaatiollasi) suoristettu puhdas paperi/valmis maalaus

Viestintäkanava ja lisätietoja

erika.adamsson@turkuamk.fi, katimariaimmonen@gmail.com

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin (1-5) kohteena tehtävien toteutus, läsnäolo opetuksessa, omaan työskentelyyn sitoutuminen ja siinä kehittyminen, kollegiaalinen vastuunotto: opiskelijakollegoiden töiden dialoginen kommentointi, kannustavan ja turvallisen työtilan luominen. Läsnäolovelvollisuus luennoilla ja yhteisesti aikataulutetussa opetuksessa 80 %. Tämän ylittävät poissaolot korvataan lisätehtävillä.

Hylätty (0)

Tehtävät tekemättä, opiskelija ei ole osallistunut opetukseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija paikalla satunnaisesti, tehtäviä tekemättä, omaehtoinen maalaustyöskentely vähäistä. Samalla opintojaksolla opiskelevien maalauksiin perehtyminen ja niiden kommentointi vähäistä.
Opiskelija osaa työskennellä työturvallisuuden huomioonottaen ja muut tilassa työskentelevät huomioiden.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija paikalla säännöllisesti, tehtävät pääosin suoritettu, omaehtoinen maalaustyöskentely aloitettu. Samalla opintojaksolla opiskelevien maalauksiin perehtyminen ja niiden kommentointi aloitettu. Opiskelija osaa työskennellä työturvallisuuden huomioonottaen ja muut tilassa työskentelevät huomioiden.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija paikalla säännöllisesti, tehtävät suoritettu, omaehtoinen maalaustyöskentely hyvässä vauhdissa. Opiskelija testaa ja kokeilee uutta ja soveltaa oppimaansa omaan työskentelyynsä. Samalla opintojaksolla opiskelevien maalauksiin perehtyminen ja niiden kommentointi vilkasta. Opiskelija osaa työskennellä työturvallisuuden huomioonottaen ja muut tilassa työskentelevät huomioiden.

Ilmoittautumisaika

08.12.2023 - 01.01.2024

Ajoitus

09.01.2024 - 25.01.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

4 - 14

Koulutus
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Erika Adamsson
  • Kati Immonen
Ryhmät
  • PKUVAS22
    Kuvataiteen koulutus S22
  • MKUVAS23
    Kuvataiteen monimuotokoulutus S23

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- verrata öljyliukoisten- ja vesiohenteisten maalaustekniikoiden ilmaisullisia ja käytännöllisiä eroja.
- soveltaa akryyli- ja akvarellitekniikoita omassa ilmaisussaan.
- hyödyntää väriopin ja sommittelun osaamistaan käytännössä
- rakentaa maalauksen väri-ilmiöitä optisilla sekoituksilla.
- soveltaa oppimaansa eri maalaustekniikoista ja osoittaa se materiaaliopin tentissä.

Sisältö

Opiskelija perehtyy teoriassa ja käytännössä vesiohenteisiin maalaustekniikoihin ja niiden ilmaisullisiin perusteisiin sekä värihavainnointiin. Harjoitustöissä ja itsenäisessä työskentelyssä opiskelija etsii omaa ilmaisuaan maalauksen keinoin.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti ohjaukseen ja palautekeskusteluun. Opinnot suoritetaan harjoitustehtävinä ja osana opintokokonaisuutta suoritetaan hyväksytysti myös materiaaliopin tentti.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

15.11.2022 - 09.01.2023

Ajoitus

06.03.2023 - 23.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

4 - 11

Koulutus
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Erika Adamsson
Ryhmät
  • MKUVAS22
    Kuvataiteen monimuotokoulutus S22
  • PKUVAS21
    Kuvataiteen koulutus S21

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- verrata öljyliukoisten- ja vesiohenteisten maalaustekniikoiden ilmaisullisia ja käytännöllisiä eroja.
- soveltaa akryyli- ja akvarellitekniikoita omassa ilmaisussaan.
- hyödyntää väriopin ja sommittelun osaamistaan käytännössä
- rakentaa maalauksen väri-ilmiöitä optisilla sekoituksilla.
- soveltaa oppimaansa eri maalaustekniikoista ja osoittaa se materiaaliopin tentissä.

Sisältö

Opiskelija perehtyy teoriassa ja käytännössä vesiohenteisiin maalaustekniikoihin ja niiden ilmaisullisiin perusteisiin sekä värihavainnointiin. Harjoitustöissä ja itsenäisessä työskentelyssä opiskelija etsii omaa ilmaisuaan maalauksen keinoin.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti ohjaukseen ja palautekeskusteluun. Opinnot suoritetaan harjoitustehtävinä ja osana opintokokonaisuutta suoritetaan hyväksytysti myös materiaaliopin tentti.

Oppimateriaalit

Opettajan ilmoittamat kirjalliset lähteet

Opetusmenetelmät

-tekniikkademonstraatiot, tehtäväperusteiset sisältökeskustelut ja ohjatut harjoitustyöt sekä ryhmäkeskustelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija tekee harjoitustyöt, osallistuu viikoittaisiin luentotilaisuuksiin ja osoittaa neljän viikon aikana hallitsevansa ammattimaisen työskentelyn.
Työskentelyä ti-pe klo 9-16. Perjantaisin itsenäistä työskentelyä tai osallistuminen mallipiirustuksen opetukseen.

Sisällön jaksotus

Maalauksen vesiliukoiset menetelmät/
Akvarellimenetelmät 7.3.-23.3.2023 5 op
opettaja: kuvataiteilija Kati Immonen
katimariaimmonen@gmail.com

Kurssin alkaessa jokaisella tulee olla: vesivärit, pari vesikuppia,
vesivärisiveltimiä, akvarellikynä, halutessasi maskineste (Masking fluid),
maalarinteippiä, sieni ja/tai suihkupullo, pieni max 40x40 cm (puhtaahko)
MDF-levy tai vastaava – myös pohjustamaton pingotettu kangas käy.
Levylle/kankaalle liimataan akvarellipaperi vehnäjauholiisterillä. Koulu tarjoaa
jonkin verran vesiväripaperia ja muita perusvälineitä.


-ohjelma ja aikataulu ilmoitetaan kurssille hyväksytyille. Aiempia maalauskursseja ei tarvitse olla suoritettuna.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Akvarellia varten tarjotaan muutamaa eri paperilaatua. Sinulla on kuitenkin oltava vesivärit, siveltimiä akvarellikäyttöön ja oma vesipurkki. Lisäksi voit halutessasi hankkia erilaisia akvarelliarkkeja, mm. voimakasstruktuurista, mikäli haluat kokeilla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin lopussa käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa osallistujat osoittavat sekä sanallisesti että harjoitustöin perehtyneisyytensä aiheeseen.

Hylätty (0)

Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 80%.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa akryyli-ja vesivärimaalauksen perusteet
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja

Ilmoittautumisaika

22.11.2021 - 10.01.2022

Ajoitus

11.01.2022 - 03.02.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

4 - 10

Koulutus
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Erika Adamsson
Ryhmät
  • PKUVAS20
    Kuvataiteen koulutus S20

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- verrata öljyliukoisten- ja vesiohenteisten maalaustekniikoiden ilmaisullisia ja käytännöllisiä eroja.
- soveltaa akryyli- ja akvarellitekniikoita omassa ilmaisussaan.
- hyödyntää väriopin ja sommittelun osaamistaan käytännössä
- rakentaa maalauksen väri-ilmiöitä optisilla sekoituksilla.
- soveltaa oppimaansa eri maalaustekniikoista ja osoittaa se materiaaliopin tentissä.

Sisältö

Opiskelija perehtyy teoriassa ja käytännössä vesiohenteisiin maalaustekniikoihin ja niiden ilmaisullisiin perusteisiin sekä värihavainnointiin. Harjoitustöissä ja itsenäisessä työskentelyssä opiskelija etsii omaa ilmaisuaan maalauksen keinoin.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti ohjaukseen ja palautekeskusteluun. Opinnot suoritetaan harjoitustehtävinä ja osana opintokokonaisuutta suoritetaan hyväksytysti myös materiaaliopin tentti.

Oppimateriaalit

Opettajan ilmoittamat kirjalliset lähteet

Opetusmenetelmät

Etäopetus; tekniikkademonstraatiot, tehtäväperusteiset sisältökeskustelut ja ohjatut harjoitustyöt sekä ryhmäkeskustelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija tekee harjoitustyöt, osallistuu viikoittaisiin luentotilaisuuksiin ja osoittaa neljän viikon aikana hallitsevansa ammattimaisen työskentelyn.
Työskentelyä ti-pe klo 9-16. Perjantaisin itsenäistä työskentelyä tai osallistuminen mallipiirustuksen opetukseen.

Sisällön jaksotus

Maalauksen vesiliukoiset menetelmät/
Akvarellikurssi 11.1.-3.2.2022 5 op
opettaja: kuvataiteilija Kati Immonen
katimariaimmonen@gmail.com
Kurssi järjestetään pääosin etäopetuksena Zoom-alustalla – kaikki opetus
toteutetaan Zoomissa ellei toisin mainita.
Zoom-linkki kurssille:
https://turkuamk.zoom.us/s/8921454426
Kurssin alkaessa jokaisella tulee olla: vesivärit, pari vesikuppia,
vesivärisiveltimiä, akvarellikynä, halutessasi maskineste (Masking fluid),
maalarinteippiä, sieni ja/tai suihkupullo, pieni max 40x40 cm (puhtaahko)
MDF-levy tai vastaava – myös pohjustamaton pingotettu kangas käy.
Levylle/kankaalle liimataan akvarellipaperi vehnäjauholiisterillä. Koulu tarjoaa
jonkin verran vesiväripaperia ja muita perusvälineitä.
Opintojakson aikataulu
ti 11.1. Jaetaan kurssin maalausmateriaalit koululla.
Ota mukaan kannellinen purkki mustetta varten! Muistathan maskin.
klo 11-12 Ryhmä 1, Julia, Patrik, Eetu, Matleena, Elli, Ville: Materiaalien ja
tekniikkamuistiinpanojen jako isossa maalausluokassa. Paperi, muste, tilpehöörit.
Puhelinnumerot.
klo 12-13 Ryhmä 2, Liinu, Eeri, Jenni, Marika, Siiri, Vertti: Materiaalien ja
tekniikkamuistiinpanojen jako isossa maalausluokassa. Paperi, muste, tilpehöörit.
Puhelinnumerot.
Iltapäivällä kaikilla aikaa hankkia materiaalilistan puuttuvat palaset. Perustetaan whatsuppryhmä kurssia varten. Valmistaudu keskiviikon maalausdemoon rakentamalla pieni asetelma
tai valitsemalla jokin kohde (ei valokuva) josta maalaat keskiviikkona 8 nopeaa maalausta
yhteisessä maalausdemossa. Voit maalata esimerkiksi omakuvaa peilin kautta, lahjoa
kämppäkaverin tai lemmikin malliksi, käyttää viherkasvia tai irtokarkeista tehtyä
miniasetelmaa mallinasi. Tarvitset siis myös 8 pientä paperia (A4 tai pienempi)
keskiviikkona. Raivaa kotoa työskentelytilaa, suojaa tarvittaessa pöytä.
ke 12.1. klo 10-12 Yhteinen maalausdemo Zoomissa, maalaus- ja luonnostelumenetelmät
croquis:n tahtiin, 8 maalausta.
Aloitus: kastellaan 2 paperia esim lavuaarin alla, laitetaan paperit muovipussiin
maalaukset:
1. Märkää kuivalle, pelkällä vedellä
2. Märkää kuivalle, hae jälkeä jossa piirrät ja maalaat yhtä aikaa
3. Kastele paperi suihkupullolla tai sienellä, maalaus märälle
4. Ota kasteltu paperi muovipussista, kuivattele ylimääräiset. Maalaa märkää märälle.
5. Sama kuin edellinen - tämä vaatii vähän treeniä!
6. Luonnos samanvärisellä akvarellikynällä kuin maalaus
7. Luonnos ohuella harmaalla
8. Tee maalaus omalla tyylillä, tehdään lopuksi yhdessä tausta
(9. Bonus: Indian ink suihkupullolla kastellulle paperille)
Tehtävät torstaille:
-väripilvi
-lätäkkö maalauksen päälle
-kaksi väriä, kolmas muodostuu märälle paperille
13-15 Luento: Vesivärimaalauksen menetelmät ja materiaalit
to 13.1. klo 10-11 Ryhmä 1 Katsotaan keskiviikon tehtävät. Tehtävänanto tiistaille.
klo 11-12 Ryhmä 2 Katsotaan keskiviikon tehtävät. Tehtävänanto tiistaille.
Kati työskentelee Zoomissa klo 13-15, tervetuloa katselemaan, kyselemään tai vaikka
näyttämään keskeneräisiä töitä.
Tehtävä tiistaille 18.1:
Maalausta valokuvan pohjalta – kaksi eri versiota.
1) Ohuet päällekkäiset optiset sekoitukset (valmiiksi sekoitetut värit) - ei saa käyttää mustaa
2) Antaa mennä omalla tyylillä
ti 18.1. klo 10-11 Ryhmä 1 Katsotaan keskiviikon tehtävät Zoomissa.
klo 11-12 Ryhmä 2 Katsotaan keskiviikon tehtävät Zoomissa.
klo 13 Luento: Intensiiviset interiöörit ja upeat yksityiskohdat: Marjatta Hanhijoki
Yhteinen maalausdemo:
-”Värikalvot” maalaten. Maskineste, teippi ja öljypastelli – miten suojata osa paperista ja
korostaa yksityiskohtia?
ke 19.1. klo 10-12 Ryhmä 1 Lähiopetusta suuressa maalausluokassa: Liimapaperin kaksi
käyttömahdollisuutta. Paperin liimaus levylle tai kankaalle vehnäjauholiisterillä. Ota MDFpohja/kangaspohja mukaan. Muista maski.
klo 13-15 Ryhmä 2 Lähiopetusta suuressa maalausluokassa: Liimapaperin kaksi
käyttömahdollisuutta. Paperin liimaus levylle tai kankaalle vehnäjauholiisterillä. Ota MDFpohja/kangaspohja mukaan. Muista maski.
to 20.1. Henkilökohtaiset tapaamiset Zoomissa. Palautetta, kysymyksiä, kommentteja.

ti 25.1. klo 10-12 Yhteinen maalausdemo: Indian ink/akryylitussi yhdistettynä vesiväriin.
Vetinen valutettu viiva.
klo 13 tapaaminen koko ryhmän kesken: Esittele itseäsi kiinnostava vesivärimaalari rennosti
ke 26.1. Luento klo 10-12: Vesiväri nykymaalarin välineenä
Kati työskentelee Zoomissa klo 13-15, tervetuloa katselemaan, kyselemään tai
kahvittelemaan seuraksi.
to 27.1. klo 10 Laveeraus kuivalle paperille, laseeraus kuivalle paperille, laveeraus märälle
paperille
Luento klo 13: Kati kertoo työskentelystään
_______________________________________________________________________________
ti 1.2. klo 10-12 Yhteinen maalausdemo: Petri Hytönen – inspiraatiota märkää märälle -
tekniikkaan
ke 2.2. klo Luento klo 10-12: Vesivärimaalauksen historiaa
to 3.2. klo 10 Loppukatselmus isossa maalausluokassa. Muista maski.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Akvarellia varten tarjotaan muutamaa eri paperilaatua. Sinulla on kuitenkin oltava vesivärit, siveltimiä akvarellikäyttöön ja oma vesipurkki. Lisäksi voit halutessasi hankkia erilaisia akvarelliarkkeja, mm. voimakasstruktuurista, mikäli haluat kokeilla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin lopussa käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa osallistujat osoittavat sekä sanallisesti että harjoitustöin perehtyneisyytensä aiheeseen.

Hylätty (0)

Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 80%.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa akryyli-ja vesivärimaalauksen perusteet
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja