TiimityötaidotLaajuus (5 op)
Tunnus: KU00CT70
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- nimetä tiimityön hyvien käytänteiden merkityksen opiskelu- ja työelämässä ja osaa arvioida omaa toimintaansa suhteessa niihin
- selittää ihmisten erilaisuuden vaikutuksen tiimin toimintaan
- listata tiimin kehitysvaiheet
- esitellä tiimiroolit ja kertoa tapoja, miten toimia tiimin vastuullisena jäsenenä ja vaikuttaa sen toimintaan ratkaisukeskeisesti
- kehittää vuorovaikutus- ja viestintätaitojaan
Sisältö
Hyvän tiimin tuntomerkit ja vastuulliset käytänteet, keskeiset vuorovaikutus- ja itsesäätelytaidot, tiimin kehitysvaiheet ja roolit, ryhmädynamiikka sekä oman toiminnan reflektointi. Palautteen antaminen, tunteet tiimityössä, puheeksi ottaminen, kritiikkiin vastaaminen.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 14.01.2025
Ajoitus
15.01.2025 - 05.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media-ala
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Henni Syrjänen
Vastuuopettaja
Henni Syrjänen
Ryhmät
-
PMEDIS24elokPMEDIS24 Elokuva
-
PMEDIS24jourPMEDIS24 Journalismi
-
PMEDIS24masuPMEDIS24 Mainonnan suunnittelu
-
PMEDIS24tuprPMEDIS24 Tuotanto ja projektinhallinta
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- nimetä tiimityön hyvien käytänteiden merkityksen opiskelu- ja työelämässä ja osaa arvioida omaa toimintaansa suhteessa niihin
- selittää ihmisten erilaisuuden vaikutuksen tiimin toimintaan
- listata tiimin kehitysvaiheet
- esitellä tiimiroolit ja kertoa tapoja, miten toimia tiimin vastuullisena jäsenenä ja vaikuttaa sen toimintaan ratkaisukeskeisesti
- kehittää vuorovaikutus- ja viestintätaitojaan
Sisältö
Hyvän tiimin tuntomerkit ja vastuulliset käytänteet, keskeiset vuorovaikutus- ja itsesäätelytaidot, tiimin kehitysvaiheet ja roolit, ryhmädynamiikka sekä oman toiminnan reflektointi. Palautteen antaminen, tunteet tiimityössä, puheeksi ottaminen, kritiikkiin vastaaminen.
Oppimateriaalit
Itslearning-alustan materiaalit. Julkaistaan, kun opintojakso alkaa.
Opetusmenetelmät
Luennot, keskustelut, harjoitukset pienryhmissä, yksilö- ja ryhmätehtävät, itsenäinen opiskelu, vertaisoppiminen ja -arviointi, itsearviointi.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Konstruktiivinen ote, eli tiedon rakentelu
Vertaisarvioinnit ja ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Neuvottele erikseen opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Palautettavat oppimistehtävät (3 kpl):
Oppimistehtävä 1A ja 1B (yksilötehtävä, sis. itsearviointi), DL 14.2.2025, arviointi HYV/HYL
Oppimistehtävä 2 (ryhmätehtävä), DL 4.3.2025, arviointi 1-5/hylätty
Oppimistehtävä 3 (yksilötehtävä), DL 4.3.2025, arviointi HYV/HYL
Kaikki tehtävänannot ja materiaalit julkaistaan itslearning-alustalla viimeistään, kun opintojakso alkaa 15.1.2025.
Yksi opintopiste vastaa 27 h työskentelyä.
Yhteensä 135 h (5 op).
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa 15.1.2025 ja päättyy 5.3.2025. Opintojaksolla on kuusi kontaktitapaamista, kaikki lähiopetuksena. Muutoin opiskelu tapahtuu itsenäisesti ja ryhmissä työskennellen Itslearning-alustaa hyödyntäen.
Lähitapaamiset kampuksella:
ke 15.1. klo 12-16 Tiimityön perusteet
ke 22.1. klo 12-16 Vuorovaikutustaidot ja viestintä
ke 29.1. klo 12-16 Tunteet ja motivaatio tiimityössä
ke 12.2. klo 12-16 Päätöksenteko ja ongelmanratkaisu tiimissä
ke 26.2. klo 12-16 Tiimityötaidot tulevaisuuden työelämässä
ke 5.3. klo 12-16 Opintojakson yhteenvetoa, keskustelua ja nostoja
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien palauttamista/tekemistä.
Arvioinnin kohteena ovat oppimistehtävät.
Opintojakso arvioidaan arvosanalla 1-5/hylätty.
Arvosana muodostuu numeraalisesti arvioitavien tehtävien keskiarvosta.
Kaikki tehtävät arvioidaan numeraalisesti 1-5/hylätty tai hyv/hyl.
Arviointiin vaikuttavat:
a) tehtävänannonmukainen suoritustapa
b) perusteellisuus
c) edellytetyn lähdemateriaalin (suppea-laaja) käyttö
d) analyyttisyys
e) monipuolisuus