Siirry suoraan sisältöön

TiimityötaidotLaajuus (5 op)

Tunnus: KU00CT70

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- nimetä tiimityön hyvien käytänteiden merkityksen opiskelu- ja työelämässä ja osaa arvioida omaa toimintaansa suhteessa niihin
- selittää ihmisten erilaisuuden vaikutuksen tiimin toimintaan
- listata tiimin kehitysvaiheet
- esitellä tiimiroolit ja kertoa tapoja, miten toimia tiimin vastuullisena jäsenenä ja vaikuttaa sen toimintaan ratkaisukeskeisesti
- kehittää vuorovaikutus- ja viestintätaitojaan

Sisältö

Hyvän tiimin tuntomerkit ja vastuulliset käytänteet, keskeiset vuorovaikutus- ja itsesäätelytaidot, tiimin kehitysvaiheet ja roolit, ryhmädynamiikka sekä oman toiminnan reflektointi. Palautteen antaminen, tunteet tiimityössä, puheeksi ottaminen, kritiikkiin vastaaminen.

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 14.01.2025

Ajoitus

15.01.2025 - 05.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media-ala

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Media-alan koulutus
Opettaja
  • Henni Syrjänen
Vastuuopettaja

Henni Syrjänen

Ryhmät
  • PMEDIS24elok
    PMEDIS24 Elokuva
  • PMEDIS24jour
    PMEDIS24 Journalismi
  • PMEDIS24masu
    PMEDIS24 Mainonnan suunnittelu
  • PMEDIS24tupr
    PMEDIS24 Tuotanto ja projektinhallinta

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- nimetä tiimityön hyvien käytänteiden merkityksen opiskelu- ja työelämässä ja osaa arvioida omaa toimintaansa suhteessa niihin
- selittää ihmisten erilaisuuden vaikutuksen tiimin toimintaan
- listata tiimin kehitysvaiheet
- esitellä tiimiroolit ja kertoa tapoja, miten toimia tiimin vastuullisena jäsenenä ja vaikuttaa sen toimintaan ratkaisukeskeisesti
- kehittää vuorovaikutus- ja viestintätaitojaan

Sisältö

Hyvän tiimin tuntomerkit ja vastuulliset käytänteet, keskeiset vuorovaikutus- ja itsesäätelytaidot, tiimin kehitysvaiheet ja roolit, ryhmädynamiikka sekä oman toiminnan reflektointi. Palautteen antaminen, tunteet tiimityössä, puheeksi ottaminen, kritiikkiin vastaaminen.

Oppimateriaalit

Itslearning-alustan materiaalit. Julkaistaan, kun opintojakso alkaa.

Opetusmenetelmät

Luennot, keskustelut, harjoitukset pienryhmissä, yksilö- ja ryhmätehtävät, itsenäinen opiskelu, vertaisoppiminen ja -arviointi, itsearviointi.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen ote, eli tiedon rakentelu
Vertaisarvioinnit ja ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Neuvottele erikseen opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Palautettavat oppimistehtävät (3 kpl):

Oppimistehtävä 1A ja 1B (yksilötehtävä, sis. itsearviointi), DL 14.2.2025, arviointi HYV/HYL
Oppimistehtävä 2 (ryhmätehtävä), DL 4.3.2025, arviointi 1-5/hylätty
Oppimistehtävä 3 (yksilötehtävä), DL 4.3.2025, arviointi HYV/HYL

Kaikki tehtävänannot ja materiaalit julkaistaan itslearning-alustalla viimeistään, kun opintojakso alkaa 15.1.2025.

Yksi opintopiste vastaa 27 h työskentelyä.
Yhteensä 135 h (5 op).

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa 15.1.2025 ja päättyy 5.3.2025. Opintojaksolla on kuusi kontaktitapaamista, kaikki lähiopetuksena. Muutoin opiskelu tapahtuu itsenäisesti ja ryhmissä työskennellen Itslearning-alustaa hyödyntäen.

Lähitapaamiset kampuksella:

ke 15.1. klo 12-16 Tiimityön perusteet
ke 22.1. klo 12-16 Vuorovaikutustaidot ja viestintä
ke 29.1. klo 12-16 Tunteet ja motivaatio tiimityössä
ke 12.2. klo 12-16 Päätöksenteko ja ongelmanratkaisu tiimissä
ke 26.2. klo 12-16 Tiimityötaidot tulevaisuuden työelämässä
ke 5.3. klo 12-16 Opintojakson yhteenvetoa, keskustelua ja nostoja

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien palauttamista/tekemistä.
Arvioinnin kohteena ovat oppimistehtävät.
Opintojakso arvioidaan arvosanalla 1-5/hylätty.
Arvosana muodostuu numeraalisesti arvioitavien tehtävien keskiarvosta.
Kaikki tehtävät arvioidaan numeraalisesti 1-5/hylätty tai hyv/hyl.

Arviointiin vaikuttavat:

a) tehtävänannonmukainen suoritustapa
b) perusteellisuus
c) edellytetyn lähdemateriaalin (suppea-laaja) käyttö
d) analyyttisyys
e) monipuolisuus