Media-alan ansaintamallit, myynti ja verkostotLaajuus (5 op)
Tunnus: KU00CT87
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata media-alan ansainta- ja liiketoimintamalleja
- hankkia tarkoituksenmukaisilla menetelmillä tietoa markkinatilanteesta
- kuvata onnistuneen myyntityön edellytykset ja tunnistaa myyntiprosessin vaiheet
- arvioida asiakaspotentiaalia ja kartoittaa asiakkaiden tarpeita
- selittää verkostoitumisen merkityksen
- suunnitella ja kehittää omaa verkostoitumistaan ja käyttää verkostoitumisalustoja ja -palveluja
- sopeuttaa resurssien kohdentuminen kestävään ja vastuulliseen toimintaan
- osoittaa sosiaalista kestävyyttä erilaisia yksilöitä ja ihmisryhmiä kohtaan
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään media-alan ansainta- ja liiketoimintamalleja, mallien vaikutus yrityksen tai muun yhteisön toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen kestävä kehitys huomioiden, myyntityön edellytykset ja vaiheet, myynnin suunnittelu ja johtaminen, asiakaspotentiaalin tunnistaminen, asiakasymmärrys, henkilökohtainen verkostoituminen, verkostojen hyödyntäminen sekä verkostoitumisalustat ja -palvelut.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.03.2025
Ajoitus
31.03.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media-ala
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 15
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Lasse Lehtonen
- Markus Hatakka
Vastuuopettaja
Markus Hatakka
Ryhmät
-
PMEDIS24tuprPMEDIS24 Tuotanto ja projektinhallinta
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata media-alan ansainta- ja liiketoimintamalleja
- hankkia tarkoituksenmukaisilla menetelmillä tietoa markkinatilanteesta
- kuvata onnistuneen myyntityön edellytykset ja tunnistaa myyntiprosessin vaiheet
- arvioida asiakaspotentiaalia ja kartoittaa asiakkaiden tarpeita
- selittää verkostoitumisen merkityksen
- suunnitella ja kehittää omaa verkostoitumistaan ja käyttää verkostoitumisalustoja ja -palveluja
- sopeuttaa resurssien kohdentuminen kestävään ja vastuulliseen toimintaan
- osoittaa sosiaalista kestävyyttä erilaisia yksilöitä ja ihmisryhmiä kohtaan
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään media-alan ansainta- ja liiketoimintamalleja, mallien vaikutus yrityksen tai muun yhteisön toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen kestävä kehitys huomioiden, myyntityön edellytykset ja vaiheet, myynnin suunnittelu ja johtaminen, asiakaspotentiaalin tunnistaminen, asiakasymmärrys, henkilökohtainen verkostoituminen, verkostojen hyödyntäminen sekä verkostoitumisalustat ja -palvelut.
Oppimateriaalit
ITSlearningin materiaali ja avoimet verkkoaineistot.
Opetusmenetelmät
Luennot ja ryhmätyöskentely
Itslearning
Itsenäinen työskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssilla ei ole tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Konstruktiivinen ote, eli tiedon rakentelu
Vertaisarvioinnit ja ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja. Neuvottele osaamisen näytöllä suorittamisesta erikseen vastuuopettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisuus 135h
Luennot ja ohjattu työskentely 28h
Ryhmätyöskentely 50h
Itsenäinen työskentely 57h
Sisällön jaksotus
Teemat:
Media-alan ansaintamallit ja erilaiset lähestymistavat liiketoimintaan
Medialan markkinatilanne ja sen seurantatavat
Myyntiprosessin vaiheet
Kohderyhmien kautta toiminnan kehittäminen
Strateginen verkostoituminen
Jokainen teema sidotaan aiheeseen liittyviin kestävän kehityksen haasteisiin.
12.3. klo 12-16 lähi EDU 3036
19.3. klo 12-16 lähi EDU 3036
26.3. klo 12-16 etä Zoom/Teams
2.4. klo 12-16 etä Zoom/Teams
16.4. klo 12-16 lähi EDU 3036
23.4. klo 12-16 lähi EDU 3036
29.4. klo 12-16 lähi EDU 3036
Viestintäkanava ja lisätietoja
ITSlearning-työtila.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsenäisesti tehtävät oppimistehtävät 40%
Ryhmätehtävät 40%
Oppituntien aikana tapahtuva työskentely 20%
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtävä/yksittäinen tehtävä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on suorittanut oppimistehtävät välttävästi eikä ne osoita omaa pohdintaa. Opiskelija kykenee työskentelemään ryhmässä. Opiskelija ymmärtää vähäisesti markkinatilanteen merkitystä media-alalla. Opiskelija on tutustunut verkostoitumisen perusteisiin. Opiskelija tunnistaa osan media-alan tärkeimmistä liiketoimintamalleista. Opiskelija on tutustunyt myyntitilanteen suunnitteluun. Opiskelija ymmärtää kestävän kehityksen roolin liiketoiminnassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja osoittanut hyvää kykyä työskennellä ryhmässä. Opiskelija ymmärtää markkinatilanteen merkityksen media-alalla. Opsikelija on perehtynyt verkostoitumisen perusteisiin ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija tunnistaa media-alan tärkeimmät liiketoimintamallit ja niiden roolin liiketoiminnan suunnittelussa. Opiskelija tietää myyntitilanteen suunnittelun vaiheet ja ymmärtää asiakkaan tarpeiden vaikutuksen. Opiskelija ymmärtää kestävän kehityksen roolin media-alan liiketoiminnan kehittämisessä ja kykenee arvioimaan omaa toimintaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät kiitettävästi ja osoittanut erinomaista kykyä työskennellä ryhmässä. Opiskelija kykenee hakkimaan ja hyödyntämään ajankohtaista tietoa media-alan markkinatilanteesta. Opiskelija osaa lähestyä verkostoitumista tavoitteellisesti. Opiskelija tunnistaa media-alan tärkeimmät liiketoimintamallit ja osaa hyödyntää niitä liiketoiminnan suunnittelussa. Opiskelija kykenee lähestymään myyntitilannetta suunnitelmallisesti ja tunnistaa asiakkaan tarpeet. Opiskelija ymmärtää kestävän kehityksen roolin media-alan liiketoiminnan kehittämisessä ja kykenee arvioimaan omaa toimintaansa.