Instrumenttipedagogiikka 1Laajuus (7 op)
Tunnus: KU00CH12
Laajuus
7 op
Osaamistavoitteet
Suoritettuaan instrumenttipedagogiikkaopintojaksot 1-4, opiskelija:
- tunnistaa ja hallitsee instrumenttinsa perustekniikat ja niiden opettamisen
- tuntee alkeis-, perustason ja syventävien opintojen keskeiset opetusmenetelmät, ohjelmiston, opetusmateriaalit, sisältäen yhteismusisoinnin
- osaa asettaa opetuksen tavoitteet oppijalähtöisesti ja suunnitella opetusta niiden mukaisesti
- osaa soveltaa opetuksessaan luovasti ja oppijakohtaisesti ergonomian periaatteita
- osaa ohjata oppijan harjoittelua sekä kykenee tukemaan oppijan taiteellisen ilmaisun ja esiintymisvalmiuksien kehittymistä
- on sisäistänyt kannustavan jatkuvan palautteen antamisen periaatteet ja osaa ohjata oppijoita myös itsearvioinnissa ja vertaisarvioinnissa
- osaa arvioida oppijan edistymistä ja valmentaa ja arvioida rakentavasti tasosuorituksia ja esitystilanteita
- osaa tukea ja ohjata eri-ikäisiä oppijoita sekä yksilö- että ryhmäopetuksessa
- kykenee luontevaan vuorovaikutukseen eri tasoisten, -ikäisten sekä eri taustoista tulevien oppijoiden kanssa (aikuisopiskelijat mukaan lukien) ja osaa opettaa sekä harrastetavoitteisia että ammattikoulutukseen suuntautuvia oppijoita
- osaa käyttää opetuksessaan verkkopedagogisia menetelmiä
- on perehtynyt musiikkipedagogin työtehtäviin erilaisissa ympäristöissä: taiteen perusopetusta antavissa musiikkioppilaitoksissa, musiikkialan ammatillisella toisella asteella, vapaan sivistystyön sektorilla ja yksityisten toimijoiden parissa
- osaa tarkastella ja esitellä omaa taiteenalaansa ja siihen liittyvää pedagogista toimintaa
- on muodostanut monipuolisen kuvan opettajuudestaan ja pystyy reflektoimaan omaa toimintaansa sekä kehittämään valmiuksia, joiden avulla voi kasvaa opettajana koko ammattiuran ajan
Sisältö
Pedagogiikkaluennot
Opetusharjoittelun ja opetusnäytteiden seuraaminen
Ammattimaisen opetuksen seuraaminen
Muuta pedagogista toimintaa, esim. tutustuminen ryhmäpedagogiikkaan, arviointityöhön sekä mahdolliset opetuksen assistenttitehtävät
Ilmoittautumisaika
26.08.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 16.05.2025
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Musiikin koulutus
Opettaja
- Eveliina Kytömäki
Tavoitteet
Suoritettuaan instrumenttipedagogiikkaopintojaksot 1-4, opiskelija:
- tunnistaa ja hallitsee instrumenttinsa perustekniikat ja niiden opettamisen
- tuntee alkeis-, perustason ja syventävien opintojen keskeiset opetusmenetelmät, ohjelmiston, opetusmateriaalit, sisältäen yhteismusisoinnin
- osaa asettaa opetuksen tavoitteet oppijalähtöisesti ja suunnitella opetusta niiden mukaisesti
- osaa soveltaa opetuksessaan luovasti ja oppijakohtaisesti ergonomian periaatteita
- osaa ohjata oppijan harjoittelua sekä kykenee tukemaan oppijan taiteellisen ilmaisun ja esiintymisvalmiuksien kehittymistä
- on sisäistänyt kannustavan jatkuvan palautteen antamisen periaatteet ja osaa ohjata oppijoita myös itsearvioinnissa ja vertaisarvioinnissa
- osaa arvioida oppijan edistymistä ja valmentaa ja arvioida rakentavasti tasosuorituksia ja esitystilanteita
- osaa tukea ja ohjata eri-ikäisiä oppijoita sekä yksilö- että ryhmäopetuksessa
- kykenee luontevaan vuorovaikutukseen eri tasoisten, -ikäisten sekä eri taustoista tulevien oppijoiden kanssa (aikuisopiskelijat mukaan lukien) ja osaa opettaa sekä harrastetavoitteisia että ammattikoulutukseen suuntautuvia oppijoita
- osaa käyttää opetuksessaan verkkopedagogisia menetelmiä
- on perehtynyt musiikkipedagogin työtehtäviin erilaisissa ympäristöissä: taiteen perusopetusta antavissa musiikkioppilaitoksissa, musiikkialan ammatillisella toisella asteella, vapaan sivistystyön sektorilla ja yksityisten toimijoiden parissa
- osaa tarkastella ja esitellä omaa taiteenalaansa ja siihen liittyvää pedagogista toimintaa
- on muodostanut monipuolisen kuvan opettajuudestaan ja pystyy reflektoimaan omaa toimintaansa sekä kehittämään valmiuksia, joiden avulla voi kasvaa opettajana koko ammattiuran ajan
Sisältö
Pedagogiikkaluennot
Opetusharjoittelun ja opetusnäytteiden seuraaminen
Ammattimaisen opetuksen seuraaminen
Muuta pedagogista toimintaa, esim. tutustuminen ryhmäpedagogiikkaan, arviointityöhön sekä mahdolliset opetuksen assistenttitehtävät
Opetusmenetelmät
Dialoginen pienryhmätyöskentely
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakso on hyväksytty kun kaikki "sisältö"-kohdan osa-alueet on suoritettu ja pedagoginen portfolio täydennetty kuluneen lukuvuoden osalta. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja kehittänyt omaa pedagogista osaamistaan ja ajatteluaan.
Sisällön jaksotus
Opintojakso kestää koko lukuvuoden.
1) Luennot/workshop - teoreettista ja käytännöllistä sisältöä sekä pedagogiseen ohjelmistoon tutustumista soittaen ja kuunnellen
2) Opetusharjoittelun seuraaminen ja vertaispalautteen antaminen viikottaisilla pedagogiikan ryhmätunneilla
3) Harjoitusoppilaiden konserttien seuraaminen - kerran lukukaudessa
4) Ammattimaisen opetuksen seuraaminen (ns. tuntikuuntelut)
20 x 45 min lukuvuoden aikana
5) Opetusnäytteiden seuraaminen
6) Mestarikurssitoiminnan seuraaminen
7) Vierailuja, lautakuntatyön seuraamista, oppimateriaaliesittelyjä, konserttikäyntejä, projektiviikkojen pedagogista ohjelmaa ym. erikseen tiedotettavaa ohjelmaa
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itslearning ja sähköposti
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan kevätlukukauden päätteeksi.
Hylätty (0)
Kaikkia "sisältö"-kohdan osa-alueita ei ole suoritettu
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Musiikin koulutus
Opettaja
- Kaisu Helminen
- Lilia Varnas
Tavoitteet
Suoritettuaan instrumenttipedagogiikkaopintojaksot 1-4, opiskelija:
- tunnistaa ja hallitsee instrumenttinsa perustekniikat ja niiden opettamisen
- tuntee alkeis-, perustason ja syventävien opintojen keskeiset opetusmenetelmät, ohjelmiston, opetusmateriaalit, sisältäen yhteismusisoinnin
- osaa asettaa opetuksen tavoitteet oppijalähtöisesti ja suunnitella opetusta niiden mukaisesti
- osaa soveltaa opetuksessaan luovasti ja oppijakohtaisesti ergonomian periaatteita
- osaa ohjata oppijan harjoittelua sekä kykenee tukemaan oppijan taiteellisen ilmaisun ja esiintymisvalmiuksien kehittymistä
- on sisäistänyt kannustavan jatkuvan palautteen antamisen periaatteet ja osaa ohjata oppijoita myös itsearvioinnissa ja vertaisarvioinnissa
- osaa arvioida oppijan edistymistä ja valmentaa ja arvioida rakentavasti tasosuorituksia ja esitystilanteita
- osaa tukea ja ohjata eri-ikäisiä oppijoita sekä yksilö- että ryhmäopetuksessa
- kykenee luontevaan vuorovaikutukseen eri tasoisten, -ikäisten sekä eri taustoista tulevien oppijoiden kanssa (aikuisopiskelijat mukaan lukien) ja osaa opettaa sekä harrastetavoitteisia että ammattikoulutukseen suuntautuvia oppijoita
- osaa käyttää opetuksessaan verkkopedagogisia menetelmiä
- on perehtynyt musiikkipedagogin työtehtäviin erilaisissa ympäristöissä: taiteen perusopetusta antavissa musiikkioppilaitoksissa, musiikkialan ammatillisella toisella asteella, vapaan sivistystyön sektorilla ja yksityisten toimijoiden parissa
- osaa tarkastella ja esitellä omaa taiteenalaansa ja siihen liittyvää pedagogista toimintaa
- on muodostanut monipuolisen kuvan opettajuudestaan ja pystyy reflektoimaan omaa toimintaansa sekä kehittämään valmiuksia, joiden avulla voi kasvaa opettajana koko ammattiuran ajan
Sisältö
Pedagogiikkaluennot
Opetusharjoittelun ja opetusnäytteiden seuraaminen
Ammattimaisen opetuksen seuraaminen
Muuta pedagogista toimintaa, esim. tutustuminen ryhmäpedagogiikkaan, arviointityöhön sekä mahdolliset opetuksen assistenttitehtävät
Opetusmenetelmät
Luentojen, opetusharjoituksen ja seminaaritöiden aktiivinen osallistuminen ja seuraaminen
Lauluäänen äänifysiologia opinnot
Laulukielten fonetiikkaopinnot
Vaccai-seminaariin osallistuminen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- ryhmä ja yksilöohjaus
- laulun perustekniikan opettaminen
- opetuksen seuraaminen ja analysointi 10xlukukausi perustasoista opetusta
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa äänenkäytön perusteet, sen anatomian ja lauluäänen fysiologian
- nimetä eri laulukoulujen eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä
- tunnistaa laulunperuskurssitasoista ohjelmistoa
- nimetä yleisfonetiikan perustiedot ja taidot
- soveltaa käytännössä eri aikakausien laulutyyliä ja esiintymiskäytäntöä
- arvioi laulutekniikkaan liittyviä ammattikäsitteitä ja osaa yhdistää niitä laulun opetustilanteisiin.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty:
Aktiivinen läsnäolo luennoilla ja ryhmätehtävissä
Laulun peruskurssitasoisen opetuksen seuraaminen 10xlukukausi
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 21.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Musiikin koulutus
Opettaja
- Timo Korhonen
Tavoitteet
Suoritettuaan instrumenttipedagogiikkaopintojaksot 1-4, opiskelija:
- tunnistaa ja hallitsee instrumenttinsa perustekniikat ja niiden opettamisen
- tuntee alkeis-, perustason ja syventävien opintojen keskeiset opetusmenetelmät, ohjelmiston, opetusmateriaalit, sisältäen yhteismusisoinnin
- osaa asettaa opetuksen tavoitteet oppijalähtöisesti ja suunnitella opetusta niiden mukaisesti
- osaa soveltaa opetuksessaan luovasti ja oppijakohtaisesti ergonomian periaatteita
- osaa ohjata oppijan harjoittelua sekä kykenee tukemaan oppijan taiteellisen ilmaisun ja esiintymisvalmiuksien kehittymistä
- on sisäistänyt kannustavan jatkuvan palautteen antamisen periaatteet ja osaa ohjata oppijoita myös itsearvioinnissa ja vertaisarvioinnissa
- osaa arvioida oppijan edistymistä ja valmentaa ja arvioida rakentavasti tasosuorituksia ja esitystilanteita
- osaa tukea ja ohjata eri-ikäisiä oppijoita sekä yksilö- että ryhmäopetuksessa
- kykenee luontevaan vuorovaikutukseen eri tasoisten, -ikäisten sekä eri taustoista tulevien oppijoiden kanssa (aikuisopiskelijat mukaan lukien) ja osaa opettaa sekä harrastetavoitteisia että ammattikoulutukseen suuntautuvia oppijoita
- osaa käyttää opetuksessaan verkkopedagogisia menetelmiä
- on perehtynyt musiikkipedagogin työtehtäviin erilaisissa ympäristöissä: taiteen perusopetusta antavissa musiikkioppilaitoksissa, musiikkialan ammatillisella toisella asteella, vapaan sivistystyön sektorilla ja yksityisten toimijoiden parissa
- osaa tarkastella ja esitellä omaa taiteenalaansa ja siihen liittyvää pedagogista toimintaa
- on muodostanut monipuolisen kuvan opettajuudestaan ja pystyy reflektoimaan omaa toimintaansa sekä kehittämään valmiuksia, joiden avulla voi kasvaa opettajana koko ammattiuran ajan
Sisältö
Pedagogiikkaluennot
Opetusharjoittelun ja opetusnäytteiden seuraaminen
Ammattimaisen opetuksen seuraaminen
Muuta pedagogista toimintaa, esim. tutustuminen ryhmäpedagogiikkaan, arviointityöhön sekä mahdolliset opetuksen assistenttitehtävät
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit sovitaan opiskelijan kanssa, yhteiset materiaalit löytyvät itslearnign-kurssiympäristöstä.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, etäopetus ja itsenäinen työskentely.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Vertaisoppiminen, käänteinen oppiminen ja käänteinen arviointi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Sovitaan opiskelijan kanssa.
Tehtävät itslearningissä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija on osallistunut opetukseen, tehnyt sovitut oppimistehtävät, osallistunut vertaispalautteenantotilaisuuksiin, seurannut opetusta sovitusti, aloittanut työskentelyn harjoitusoppilaan kanssa ja tehnyt kaksi tallennetta työskentelystä harjoitusoppilaan kanssa vertaispalautetta varten.
Hylätty: oppimistehtäviä on tekemättä, työskentely ryhmässä ollut puuttellista, vertaispalautetilaisuuksiin osallistuminen on ollut vajavaista.
Sisällön jaksotus
Opetuksen seuraaminen syys- ja kevätlukukaudella 10x45 minuuttia, yhteensä 20 kuuntelukertaa lukuvuoden aikana kirjallisia kommentteja keräten. Kuuntelupäiväkirja palautetaan lukukauden päätteksi itsLearningiin.
TeknoDida-tapaamisiin osallistuminen viikoittain: luennot, ohjelnistopraktikum, tekniikkapaja ja opetusharjoittelun vertaispalautetilaisuudet.
Kevätlukukaudella aloitetaan opetusharjoittelu oman harjoitusoppilaan kanssa. Kevätlukukaudella tallentetaan kaksi opetuskertaa harjoitusoppilaan kanssa vertaispalautetta varten.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Sähköposti ja Teams.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen opetukseen, oppimistehtävien suorittaminen, vertaispalautteen antaminen, itsenäisen työskentelyn tuloksellisuus.
Ilmoittautumisaika
28.08.2023 - 29.09.2023
Ajoitus
06.09.2023 - 24.05.2024
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Musiikin koulutus
Opettaja
- Eveliina Kytömäki
Tavoitteet
Suoritettuaan instrumenttipedagogiikkaopintojaksot 1-4, opiskelija:
- tunnistaa ja hallitsee instrumenttinsa perustekniikat ja niiden opettamisen
- tuntee alkeis-, perustason ja syventävien opintojen keskeiset opetusmenetelmät, ohjelmiston, opetusmateriaalit, sisältäen yhteismusisoinnin
- osaa asettaa opetuksen tavoitteet oppijalähtöisesti ja suunnitella opetusta niiden mukaisesti
- osaa soveltaa opetuksessaan luovasti ja oppijakohtaisesti ergonomian periaatteita
- osaa ohjata oppijan harjoittelua sekä kykenee tukemaan oppijan taiteellisen ilmaisun ja esiintymisvalmiuksien kehittymistä
- on sisäistänyt kannustavan jatkuvan palautteen antamisen periaatteet ja osaa ohjata oppijoita myös itsearvioinnissa ja vertaisarvioinnissa
- osaa arvioida oppijan edistymistä ja valmentaa ja arvioida rakentavasti tasosuorituksia ja esitystilanteita
- osaa tukea ja ohjata eri-ikäisiä oppijoita sekä yksilö- että ryhmäopetuksessa
- kykenee luontevaan vuorovaikutukseen eri tasoisten, -ikäisten sekä eri taustoista tulevien oppijoiden kanssa (aikuisopiskelijat mukaan lukien) ja osaa opettaa sekä harrastetavoitteisia että ammattikoulutukseen suuntautuvia oppijoita
- osaa käyttää opetuksessaan verkkopedagogisia menetelmiä
- on perehtynyt musiikkipedagogin työtehtäviin erilaisissa ympäristöissä: taiteen perusopetusta antavissa musiikkioppilaitoksissa, musiikkialan ammatillisella toisella asteella, vapaan sivistystyön sektorilla ja yksityisten toimijoiden parissa
- osaa tarkastella ja esitellä omaa taiteenalaansa ja siihen liittyvää pedagogista toimintaa
- on muodostanut monipuolisen kuvan opettajuudestaan ja pystyy reflektoimaan omaa toimintaansa sekä kehittämään valmiuksia, joiden avulla voi kasvaa opettajana koko ammattiuran ajan
Sisältö
Pedagogiikkaluennot
Opetusharjoittelun ja opetusnäytteiden seuraaminen
Ammattimaisen opetuksen seuraaminen
Muuta pedagogista toimintaa, esim. tutustuminen ryhmäpedagogiikkaan, arviointityöhön sekä mahdolliset opetuksen assistenttitehtävät
Opetusmenetelmät
Dialoginen pienryhmätyöskentely
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakso on hyväksytty kun kaikki "sisältö"-kohdan osa-alueet on suoritettu ja pedagoginen portfolio täydennetty kuluneen lukuvuoden osalta. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja kehittänyt omaa pedagogista osaamistaan ja ajatteluaan.
Sisällön jaksotus
Opintojakso kestää koko lukuvuoden.
1) Luennot/workshop viikottain - teoreettista ja käytännöllistä sisältöä sekä pedagogiseen ohjelmistoon tutustumista soittaen ja kuunnellen
2) Opetusharjoittelun seuraaminen ja vertaispalautteen antaminen viikottaisilla pedagogiikan ryhmätunneilla
3) Harjoitusoppilaiden konserttien seuraaminen - kerran lukukaudessa
4) Ammattimaisen opetuksen seuraaminen (ns. tuntikuuntelut)
20 x 45 min lukuvuoden aikana
5) Opetusnäytteiden seuraaminen
6) Mestarikurssitoiminnan seuraaminen
7) Vierailuja, lautakuntatyön seuraamista, oppimateriaaliesittelyjä, konserttikäyntejä, projektiviikkojen pedagogista ohjelmaa ym. erikseen tiedotettavaa ohjelmaa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan kevätlukukauden päätteeksi.
Hylätty (0)
Kaikkia "sisältö"-kohdan osa-alueita ei ole suoritettu
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 31.07.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Musiikin koulutus
Opettaja
- Erkki Lahesmaa
Tavoitteet
Suoritettuaan instrumenttipedagogiikkaopintojaksot 1-4, opiskelija:
- tunnistaa ja hallitsee instrumenttinsa perustekniikat ja niiden opettamisen
- tuntee alkeis-, perustason ja syventävien opintojen keskeiset opetusmenetelmät, ohjelmiston, opetusmateriaalit, sisältäen yhteismusisoinnin
- osaa asettaa opetuksen tavoitteet oppijalähtöisesti ja suunnitella opetusta niiden mukaisesti
- osaa soveltaa opetuksessaan luovasti ja oppijakohtaisesti ergonomian periaatteita
- osaa ohjata oppijan harjoittelua sekä kykenee tukemaan oppijan taiteellisen ilmaisun ja esiintymisvalmiuksien kehittymistä
- on sisäistänyt kannustavan jatkuvan palautteen antamisen periaatteet ja osaa ohjata oppijoita myös itsearvioinnissa ja vertaisarvioinnissa
- osaa arvioida oppijan edistymistä ja valmentaa ja arvioida rakentavasti tasosuorituksia ja esitystilanteita
- osaa tukea ja ohjata eri-ikäisiä oppijoita sekä yksilö- että ryhmäopetuksessa
- kykenee luontevaan vuorovaikutukseen eri tasoisten, -ikäisten sekä eri taustoista tulevien oppijoiden kanssa (aikuisopiskelijat mukaan lukien) ja osaa opettaa sekä harrastetavoitteisia että ammattikoulutukseen suuntautuvia oppijoita
- osaa käyttää opetuksessaan verkkopedagogisia menetelmiä
- on perehtynyt musiikkipedagogin työtehtäviin erilaisissa ympäristöissä: taiteen perusopetusta antavissa musiikkioppilaitoksissa, musiikkialan ammatillisella toisella asteella, vapaan sivistystyön sektorilla ja yksityisten toimijoiden parissa
- osaa tarkastella ja esitellä omaa taiteenalaansa ja siihen liittyvää pedagogista toimintaa
- on muodostanut monipuolisen kuvan opettajuudestaan ja pystyy reflektoimaan omaa toimintaansa sekä kehittämään valmiuksia, joiden avulla voi kasvaa opettajana koko ammattiuran ajan
Sisältö
Pedagogiikkaluennot
Opetusharjoittelun ja opetusnäytteiden seuraaminen
Ammattimaisen opetuksen seuraaminen
Muuta pedagogista toimintaa, esim. tutustuminen ryhmäpedagogiikkaan, arviointityöhön sekä mahdolliset opetuksen assistenttitehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot /workshopit
Opetusharjoittelu – harjoitusoppilaan opettamista syyslukukaudella 14 x 45 min ja kevätlukukaudella 16 x 45 min, lisäksi palautekeskustelut sekä mahdolliset opetusharjoittelun ryhmätunnit ja vertaispalauteet
Ammattimaisen opetuksen seuraaminen (ns. kuuntelutunnit): 20 x 45 min/lukuvuosi tai 10 x 45 min/lukukausi – opiskelija seuraa ammatissa toimivan opettajan työskentelyä erilaisissa oppimisympäristöissä esim. taiteen perusopetus, ammattillinen toinen aste, vapaa sivistystyö. Myös arviointityön (esim. lautakunnat) seuraaminen.
Muut pedagogiset projektit (esim. apuopettajana toimiminen, stemmaharjoituksien suunnittelu ja pitäminen, äänenjohtajana toimiminen esim. konservatorion orkesterissa, vierailut musiikkioppilaitoksissa)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 01.02.2024
Ajoitus
01.08.2023 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Musiikin koulutus
Opettaja
- Timo Korhonen
Tavoitteet
Suoritettuaan instrumenttipedagogiikkaopintojaksot 1-4, opiskelija:
- tunnistaa ja hallitsee instrumenttinsa perustekniikat ja niiden opettamisen
- tuntee alkeis-, perustason ja syventävien opintojen keskeiset opetusmenetelmät, ohjelmiston, opetusmateriaalit, sisältäen yhteismusisoinnin
- osaa asettaa opetuksen tavoitteet oppijalähtöisesti ja suunnitella opetusta niiden mukaisesti
- osaa soveltaa opetuksessaan luovasti ja oppijakohtaisesti ergonomian periaatteita
- osaa ohjata oppijan harjoittelua sekä kykenee tukemaan oppijan taiteellisen ilmaisun ja esiintymisvalmiuksien kehittymistä
- on sisäistänyt kannustavan jatkuvan palautteen antamisen periaatteet ja osaa ohjata oppijoita myös itsearvioinnissa ja vertaisarvioinnissa
- osaa arvioida oppijan edistymistä ja valmentaa ja arvioida rakentavasti tasosuorituksia ja esitystilanteita
- osaa tukea ja ohjata eri-ikäisiä oppijoita sekä yksilö- että ryhmäopetuksessa
- kykenee luontevaan vuorovaikutukseen eri tasoisten, -ikäisten sekä eri taustoista tulevien oppijoiden kanssa (aikuisopiskelijat mukaan lukien) ja osaa opettaa sekä harrastetavoitteisia että ammattikoulutukseen suuntautuvia oppijoita
- osaa käyttää opetuksessaan verkkopedagogisia menetelmiä
- on perehtynyt musiikkipedagogin työtehtäviin erilaisissa ympäristöissä: taiteen perusopetusta antavissa musiikkioppilaitoksissa, musiikkialan ammatillisella toisella asteella, vapaan sivistystyön sektorilla ja yksityisten toimijoiden parissa
- osaa tarkastella ja esitellä omaa taiteenalaansa ja siihen liittyvää pedagogista toimintaa
- on muodostanut monipuolisen kuvan opettajuudestaan ja pystyy reflektoimaan omaa toimintaansa sekä kehittämään valmiuksia, joiden avulla voi kasvaa opettajana koko ammattiuran ajan
Sisältö
Pedagogiikkaluennot
Opetusharjoittelun ja opetusnäytteiden seuraaminen
Ammattimaisen opetuksen seuraaminen
Muuta pedagogista toimintaa, esim. tutustuminen ryhmäpedagogiikkaan, arviointityöhön sekä mahdolliset opetuksen assistenttitehtävät
Oppimateriaalit
Materiaalit löytyvät itsLearning-ympäristöstä.
Opetusmenetelmät
Lähiopppinen, etäoppiminen, vertaisoppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osallistuminen työpajoihin, opetusharjoittelu, videotyöskentely, kirjalliset tehtävät, opetuksen seuraaminen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Osallistunut oppimistilanteisiin aktiivisesti, antanut vertaispalautetta sovitusti, tehnyt oppimistehtävät aikataulun mukaisesti, seurannut opetusta 10x45 syksyllä ja keväällä pitäen tuntikuunteluista päiväkirjaa.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Slack ja sähköposti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 31.07.2024
Ajoitus
01.08.2023 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Musiikin koulutus
Opettaja
- Kaisu Helminen
- Lilia Varnas
Tavoitteet
Suoritettuaan instrumenttipedagogiikkaopintojaksot 1-4, opiskelija:
- tunnistaa ja hallitsee instrumenttinsa perustekniikat ja niiden opettamisen
- tuntee alkeis-, perustason ja syventävien opintojen keskeiset opetusmenetelmät, ohjelmiston, opetusmateriaalit, sisältäen yhteismusisoinnin
- osaa asettaa opetuksen tavoitteet oppijalähtöisesti ja suunnitella opetusta niiden mukaisesti
- osaa soveltaa opetuksessaan luovasti ja oppijakohtaisesti ergonomian periaatteita
- osaa ohjata oppijan harjoittelua sekä kykenee tukemaan oppijan taiteellisen ilmaisun ja esiintymisvalmiuksien kehittymistä
- on sisäistänyt kannustavan jatkuvan palautteen antamisen periaatteet ja osaa ohjata oppijoita myös itsearvioinnissa ja vertaisarvioinnissa
- osaa arvioida oppijan edistymistä ja valmentaa ja arvioida rakentavasti tasosuorituksia ja esitystilanteita
- osaa tukea ja ohjata eri-ikäisiä oppijoita sekä yksilö- että ryhmäopetuksessa
- kykenee luontevaan vuorovaikutukseen eri tasoisten, -ikäisten sekä eri taustoista tulevien oppijoiden kanssa (aikuisopiskelijat mukaan lukien) ja osaa opettaa sekä harrastetavoitteisia että ammattikoulutukseen suuntautuvia oppijoita
- osaa käyttää opetuksessaan verkkopedagogisia menetelmiä
- on perehtynyt musiikkipedagogin työtehtäviin erilaisissa ympäristöissä: taiteen perusopetusta antavissa musiikkioppilaitoksissa, musiikkialan ammatillisella toisella asteella, vapaan sivistystyön sektorilla ja yksityisten toimijoiden parissa
- osaa tarkastella ja esitellä omaa taiteenalaansa ja siihen liittyvää pedagogista toimintaa
- on muodostanut monipuolisen kuvan opettajuudestaan ja pystyy reflektoimaan omaa toimintaansa sekä kehittämään valmiuksia, joiden avulla voi kasvaa opettajana koko ammattiuran ajan
Sisältö
Pedagogiikkaluennot
Opetusharjoittelun ja opetusnäytteiden seuraaminen
Ammattimaisen opetuksen seuraaminen
Muuta pedagogista toimintaa, esim. tutustuminen ryhmäpedagogiikkaan, arviointityöhön sekä mahdolliset opetuksen assistenttitehtävät
Oppimateriaalit
Anne-Maria Laukkanen ja Timo Leino, Ihmeellinen ihmisääni
Opetusmenetelmät
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa äänenkäytön perusteet, sen anatomiaa ja lauluäänen fysiologiaa ja ymmärtää
laulunopetuksen perustiedot ja -taidot
- tuntee laulun peruskurssitasoista ohjelmistoa ja sen valintaperusteita
- ymmärtää ääniharjoitusten ominaispiirteet ja valintaperusteet
- tuntee italian ja saksan fonetiikan perusteet
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Suoritustavat:
• Aktiivinen osallistuminen luentoihin ja workshoppeihin sekä Kohti työelämää-luentoihin
• Ammattimaisen opetuksen seuraaminen 10x45min./lukukausi
• Laulutaidon näyte italiaksi Vaccaj-seminaarissa
Sisällön jaksotus
Sisältö
Kohti työelämää-luennot
Laulupedagogiikan luennot/workshopit
Opetuksen seuranta ja kirjallisuuteen tutustuminen antavat teoreettista tietoa ja käytännön näkemystä laulutunnin rakenteesta.
Opetuksen observointi 10x45min/lukukausi
Vanhempien vuosikurssien opetusharjoittelun seuraamista
Ajoitus: Lukuvuosi 2023-24
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 31.07.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Musiikin koulutus
Opettaja
- Siljamari Heikinheimo
Tavoitteet
Suoritettuaan instrumenttipedagogiikkaopintojaksot 1-4, opiskelija:
- tunnistaa ja hallitsee instrumenttinsa perustekniikat ja niiden opettamisen
- tuntee alkeis-, perustason ja syventävien opintojen keskeiset opetusmenetelmät, ohjelmiston, opetusmateriaalit, sisältäen yhteismusisoinnin
- osaa asettaa opetuksen tavoitteet oppijalähtöisesti ja suunnitella opetusta niiden mukaisesti
- osaa soveltaa opetuksessaan luovasti ja oppijakohtaisesti ergonomian periaatteita
- osaa ohjata oppijan harjoittelua sekä kykenee tukemaan oppijan taiteellisen ilmaisun ja esiintymisvalmiuksien kehittymistä
- on sisäistänyt kannustavan jatkuvan palautteen antamisen periaatteet ja osaa ohjata oppijoita myös itsearvioinnissa ja vertaisarvioinnissa
- osaa arvioida oppijan edistymistä ja valmentaa ja arvioida rakentavasti tasosuorituksia ja esitystilanteita
- osaa tukea ja ohjata eri-ikäisiä oppijoita sekä yksilö- että ryhmäopetuksessa
- kykenee luontevaan vuorovaikutukseen eri tasoisten, -ikäisten sekä eri taustoista tulevien oppijoiden kanssa (aikuisopiskelijat mukaan lukien) ja osaa opettaa sekä harrastetavoitteisia että ammattikoulutukseen suuntautuvia oppijoita
- osaa käyttää opetuksessaan verkkopedagogisia menetelmiä
- on perehtynyt musiikkipedagogin työtehtäviin erilaisissa ympäristöissä: taiteen perusopetusta antavissa musiikkioppilaitoksissa, musiikkialan ammatillisella toisella asteella, vapaan sivistystyön sektorilla ja yksityisten toimijoiden parissa
- osaa tarkastella ja esitellä omaa taiteenalaansa ja siihen liittyvää pedagogista toimintaa
- on muodostanut monipuolisen kuvan opettajuudestaan ja pystyy reflektoimaan omaa toimintaansa sekä kehittämään valmiuksia, joiden avulla voi kasvaa opettajana koko ammattiuran ajan
Sisältö
Pedagogiikkaluennot
Opetusharjoittelun ja opetusnäytteiden seuraaminen
Ammattimaisen opetuksen seuraaminen
Muuta pedagogista toimintaa, esim. tutustuminen ryhmäpedagogiikkaan, arviointityöhön sekä mahdolliset opetuksen assistenttitehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Luennot /workshopit
2. Opetusharjoittelu seuraaminen
3. Ammattimaisen opetuksen seuraaminen (ns. kuuntelutunnit): 20 x 45 min/lukuvuosi tai 10 x 45 min/lukukausi – opiskelija seuraa ammatissa toimivan opettajan työskentelyä erilaisissa oppimisympäristöissä esim. taiteen perusopetus, ammattillinen toinen aste, vapaa sivistystyö. Myös arviointityön (esim. lautakunnat) seuraaminen.
4. Muut pedagogiset projektit (esim. apuopettajana toimiminen, stemmaharjoituksien suunnittelu ja pitäminen, äänenjohtajana toimiminen esim. konservatorion orkesterissa, vierailut musiikkioppilaitoksissa)
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 31.07.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Musiikin koulutus
Opettaja
- Mikko Luoma
Tavoitteet
Suoritettuaan instrumenttipedagogiikkaopintojaksot 1-4, opiskelija:
- tunnistaa ja hallitsee instrumenttinsa perustekniikat ja niiden opettamisen
- tuntee alkeis-, perustason ja syventävien opintojen keskeiset opetusmenetelmät, ohjelmiston, opetusmateriaalit, sisältäen yhteismusisoinnin
- osaa asettaa opetuksen tavoitteet oppijalähtöisesti ja suunnitella opetusta niiden mukaisesti
- osaa soveltaa opetuksessaan luovasti ja oppijakohtaisesti ergonomian periaatteita
- osaa ohjata oppijan harjoittelua sekä kykenee tukemaan oppijan taiteellisen ilmaisun ja esiintymisvalmiuksien kehittymistä
- on sisäistänyt kannustavan jatkuvan palautteen antamisen periaatteet ja osaa ohjata oppijoita myös itsearvioinnissa ja vertaisarvioinnissa
- osaa arvioida oppijan edistymistä ja valmentaa ja arvioida rakentavasti tasosuorituksia ja esitystilanteita
- osaa tukea ja ohjata eri-ikäisiä oppijoita sekä yksilö- että ryhmäopetuksessa
- kykenee luontevaan vuorovaikutukseen eri tasoisten, -ikäisten sekä eri taustoista tulevien oppijoiden kanssa (aikuisopiskelijat mukaan lukien) ja osaa opettaa sekä harrastetavoitteisia että ammattikoulutukseen suuntautuvia oppijoita
- osaa käyttää opetuksessaan verkkopedagogisia menetelmiä
- on perehtynyt musiikkipedagogin työtehtäviin erilaisissa ympäristöissä: taiteen perusopetusta antavissa musiikkioppilaitoksissa, musiikkialan ammatillisella toisella asteella, vapaan sivistystyön sektorilla ja yksityisten toimijoiden parissa
- osaa tarkastella ja esitellä omaa taiteenalaansa ja siihen liittyvää pedagogista toimintaa
- on muodostanut monipuolisen kuvan opettajuudestaan ja pystyy reflektoimaan omaa toimintaansa sekä kehittämään valmiuksia, joiden avulla voi kasvaa opettajana koko ammattiuran ajan
Sisältö
Pedagogiikkaluennot
Opetusharjoittelun ja opetusnäytteiden seuraaminen
Ammattimaisen opetuksen seuraaminen
Muuta pedagogista toimintaa, esim. tutustuminen ryhmäpedagogiikkaan, arviointityöhön sekä mahdolliset opetuksen assistenttitehtävät
Oppimateriaalit
oppimateriaali sovitaan yhdessä opettajan kanssa
Sisällön jaksotus
tutustuminen huilunsoiton pedagogiseen ohjelmistoon ohjaavan opettajan kanssa
ammatissa toimivien opettajien opetuksen seuranta
ryhmätunnit
luento-opetus sopimuksen mukaan
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 31.07.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Musiikin koulutus
Opettaja
- Mikko Luoma
Tavoitteet
Suoritettuaan instrumenttipedagogiikkaopintojaksot 1-4, opiskelija:
- tunnistaa ja hallitsee instrumenttinsa perustekniikat ja niiden opettamisen
- tuntee alkeis-, perustason ja syventävien opintojen keskeiset opetusmenetelmät, ohjelmiston, opetusmateriaalit, sisältäen yhteismusisoinnin
- osaa asettaa opetuksen tavoitteet oppijalähtöisesti ja suunnitella opetusta niiden mukaisesti
- osaa soveltaa opetuksessaan luovasti ja oppijakohtaisesti ergonomian periaatteita
- osaa ohjata oppijan harjoittelua sekä kykenee tukemaan oppijan taiteellisen ilmaisun ja esiintymisvalmiuksien kehittymistä
- on sisäistänyt kannustavan jatkuvan palautteen antamisen periaatteet ja osaa ohjata oppijoita myös itsearvioinnissa ja vertaisarvioinnissa
- osaa arvioida oppijan edistymistä ja valmentaa ja arvioida rakentavasti tasosuorituksia ja esitystilanteita
- osaa tukea ja ohjata eri-ikäisiä oppijoita sekä yksilö- että ryhmäopetuksessa
- kykenee luontevaan vuorovaikutukseen eri tasoisten, -ikäisten sekä eri taustoista tulevien oppijoiden kanssa (aikuisopiskelijat mukaan lukien) ja osaa opettaa sekä harrastetavoitteisia että ammattikoulutukseen suuntautuvia oppijoita
- osaa käyttää opetuksessaan verkkopedagogisia menetelmiä
- on perehtynyt musiikkipedagogin työtehtäviin erilaisissa ympäristöissä: taiteen perusopetusta antavissa musiikkioppilaitoksissa, musiikkialan ammatillisella toisella asteella, vapaan sivistystyön sektorilla ja yksityisten toimijoiden parissa
- osaa tarkastella ja esitellä omaa taiteenalaansa ja siihen liittyvää pedagogista toimintaa
- on muodostanut monipuolisen kuvan opettajuudestaan ja pystyy reflektoimaan omaa toimintaansa sekä kehittämään valmiuksia, joiden avulla voi kasvaa opettajana koko ammattiuran ajan
Sisältö
Pedagogiikkaluennot
Opetusharjoittelun ja opetusnäytteiden seuraaminen
Ammattimaisen opetuksen seuraaminen
Muuta pedagogista toimintaa, esim. tutustuminen ryhmäpedagogiikkaan, arviointityöhön sekä mahdolliset opetuksen assistenttitehtävät
Opetusmenetelmät
luennot
tuntien seuraaminen
yksilöohjaus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
oppimateriaali sovitaan kunkin opettajan kanssa
Sisällön jaksotus
vaskien pedipäivät
opetuksen seuranta
tutustuminen pedagogiseen ohjelmistoon opettajan ohjauksessa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 31.07.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Musiikin koulutus
Opettaja
- Kaisu Helminen
- Lilia Varnas
Tavoitteet
Suoritettuaan instrumenttipedagogiikkaopintojaksot 1-4, opiskelija:
- tunnistaa ja hallitsee instrumenttinsa perustekniikat ja niiden opettamisen
- tuntee alkeis-, perustason ja syventävien opintojen keskeiset opetusmenetelmät, ohjelmiston, opetusmateriaalit, sisältäen yhteismusisoinnin
- osaa asettaa opetuksen tavoitteet oppijalähtöisesti ja suunnitella opetusta niiden mukaisesti
- osaa soveltaa opetuksessaan luovasti ja oppijakohtaisesti ergonomian periaatteita
- osaa ohjata oppijan harjoittelua sekä kykenee tukemaan oppijan taiteellisen ilmaisun ja esiintymisvalmiuksien kehittymistä
- on sisäistänyt kannustavan jatkuvan palautteen antamisen periaatteet ja osaa ohjata oppijoita myös itsearvioinnissa ja vertaisarvioinnissa
- osaa arvioida oppijan edistymistä ja valmentaa ja arvioida rakentavasti tasosuorituksia ja esitystilanteita
- osaa tukea ja ohjata eri-ikäisiä oppijoita sekä yksilö- että ryhmäopetuksessa
- kykenee luontevaan vuorovaikutukseen eri tasoisten, -ikäisten sekä eri taustoista tulevien oppijoiden kanssa (aikuisopiskelijat mukaan lukien) ja osaa opettaa sekä harrastetavoitteisia että ammattikoulutukseen suuntautuvia oppijoita
- osaa käyttää opetuksessaan verkkopedagogisia menetelmiä
- on perehtynyt musiikkipedagogin työtehtäviin erilaisissa ympäristöissä: taiteen perusopetusta antavissa musiikkioppilaitoksissa, musiikkialan ammatillisella toisella asteella, vapaan sivistystyön sektorilla ja yksityisten toimijoiden parissa
- osaa tarkastella ja esitellä omaa taiteenalaansa ja siihen liittyvää pedagogista toimintaa
- on muodostanut monipuolisen kuvan opettajuudestaan ja pystyy reflektoimaan omaa toimintaansa sekä kehittämään valmiuksia, joiden avulla voi kasvaa opettajana koko ammattiuran ajan
Sisältö
Pedagogiikkaluennot
Opetusharjoittelun ja opetusnäytteiden seuraaminen
Ammattimaisen opetuksen seuraaminen
Muuta pedagogista toimintaa, esim. tutustuminen ryhmäpedagogiikkaan, arviointityöhön sekä mahdolliset opetuksen assistenttitehtävät
Oppimateriaalit
Anne-Maria Laukkanen ja Timo Leino, Ihmeellinen ihmisääni
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Suoritustavat:
• Aktiivinen osallistuminen luentoihin ja opetusdemonstraatioihin
• Viikoittainen itsenäinen laulun yksilöopetus syksyllä 14 ja keväällä 16 viikkoa
(opetusharjoittelu on mahdollista aloittaa myös vasta toisena lukuvuotena, silloin se tarkoittaa sitä, että kolmantena lukuvuonna sinulla on kaksi harjoitusoppilasta)
• Näytetunteihin valmistautuminen ja osallistuminen 10 t
• Opetuksen ja tutkintoarvioinnin seuraaminen 20t
• Laulutaidon näyte italiaksi Vaccaj-seminaarissa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa äänenkäytön perusteet, sen anatomiaa ja lauluäänen fysiologiaa
- osaa opettaa laulua ja sen perustekniikkaa alkeis- ja peruskurssitasolla
- tuntee laulun peruskurssitasoista ohjelmistoa ja sen valintaperusteita
- ymmärtää ääniharjoitusten ominaispiirteet ja valintaperusteet
- osaa kommunikoida ja toimia joustavasti lauluoppilaan kanssa
- osaa arvioida oppilaan edistymistä ja antaa palautetta
- on tutustunut perusäänityyppeihin
- tuntee italian ja saksan fonetiikan perusteet
Sisällön jaksotus
Sisältö
Kurssilla saa laulunopettajan perustiedot ja taidot. Luennot, opetusdemonstraatiot ja kirjallisuuteen tutustuminen antavat teoreettista tietoa ja ohjatussa opetusharjoittelussa taitoja harjoitellaan käytännössä.
Ajoitus: Lukuvuosi 2023-24
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty