Siirry suoraan sisältöön

Positiivinen pedagogiikkaLaajuus (5 op)

Tunnus: KU00CW67

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Positiivisen pedagogiikan tavoitteena on saada aikaan oppijoissa myönteistä kehitystä ja oppimista, joka tapahtuu välittävässä, arvostavassa, kannustavassa ja turvallisessa vuorovaikutuksessa. Lähtökohtana positiivisessa pedagogiikassa on, että jokainen opiskelija löytäisi omat vahvuutensa, kyvykkyytensä ja uskaltaisi lähteä onnistumaan elämässään. Yksilö kehittyy yhteydessä toisiin ihmisiin. Tavoitteena on kiinnittää huomio päivittäisiin kohtaamiin ja opiskelussa todentuviin kokemuksiin, joiden kautta opiskelijoiden minuus sekä sosiaalinen pääoma rakentuvat. Tavoitteena on tarjota jokaiselle hänen tarvitsemaansa apua ja ohjausta omien vahvuuksiensa tunnistamiseen ja tarjota myönteistä palautetta sekä rohkaisua.
Tavoitteena on myös oppia ymmärtämään myönteisten tunteiden ja lämpimän vuorovaikutuksen merkitys hyvälle oppimiselle. Kun opiskelija harjaantuu huomaamaan omat onnistumisensa, positiiviset kokemukset muuttavat häntä pysyvästi vahvemmaksi ja hän löytää keinovaroja myös epäonnistumisten varalle. Positiivisella pedagogiikalla pyritään lisäksi tukemaan myönteistä tunneilmapiiriä ja antamaan oppijoille eväitä vahvistavaan vuorovaikutukseen.
Alasta tai ajasta riippumatta menestyminen tapahtuu yksilön vahvuuksien avulla. Vahvuuksiin keskittyvällä opetuksella pyritään vaikuttamaan oppimiseen pitkäkestoisemmin, mikä johtaa tyydyttävään elämään todennäköisemmin kuin vain tiedolliseen osaamiseen keskittyvä opetus. Positiivisen pedagogiikan tavoitteena on, että kaikesta onnistumisesta annetaan hyvää ja kannustavaa palautetta.

Sisältö

- yksilössä olevan potentiaalin löytyminen
- jokaisen yksilön arvostava kohtaaminen, vaikeuksissa auttaminen ja ennen kaikkea hyvän huomaaminen
- luonteenvahvuuksien ja sosio-emotionaalisten taitojen arvostaminen ja opettaminen
- myönteisten kokemusten ja myönteisten tunteiden tunnistaminen ja harjoittaminen positiivisen pedagogiikan keinoin
- itsesäätelykyvyn, rehellisyyden, realismin ja itsehillinnän taitojen kehittäminen
- luonteenvahvuuksiin (esim. sinnikkyys, itsesäätely, rohkeus, sosiaalinen älykkyys, huumorintaju) keskittyminen ja niiden korostaminen