Varhaisiän musiikkipedagogiikkaLaajuus (5 op)
Tunnus: KU00CW69
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Varhaisiän musiikkipedagogiikan tavoitteena on vahvistaa varhaiskasvatuksessa ja musiikkikasvatuksessa työskentelevien musiikillista ja pedagogista osaamista ja laajentaa valmiuksia toimia musiikkikasvattajina varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tavoitteena on lasten erilaisten tarpeiden huomioiminen ja uusien työtapojen ideointi varhaisiän musiikkikasvatukseen sekä ryhmässä toimimisen taitojen ja oppimisvalmiuksien edistäminen leikinomaisella toiminnalla. Kokemuksia ja elämyksiä vahvistetaan ottamalla toiminnassa huomioon oppimisen moniaistisuus ja muiden taiteenalojen tarjoamat mahdollisuudet.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- on tutustunut varhaiskasvatuksessa käytettävään käsitteistöön ja musiikkiohjelmistoon sekä musiikillisiin kasvatustavoitteisiin lapsen musiikillisen kehityksen ja oppimisen tukemiseksi
- on oppinut musiikin eri elementit ja opetellut hyödyntämään niitä sekä varhaiskasvatuksen musiikkiohjelmistoa ja soittimistoa lapsiryhmien ohjauksessa
- on opetellut laatimaan ja toteuttamaan pedagogisia suunnitelmia sekä arvioimaan niiden toteutumista
- on opetellut käyttämään lapsille mielekkäitä ja keskeisiä musiikillisen oppimisen sisältöjä sekä valitsemaan lapsille ominaisia musiikillisen varhaiskasvatuksen toimintatapoja
- on oppinut valitsemaan lapsilähtöisiä, lapsen kehitykseen sopivia musiikillisia työtapoja
- on kehittänyt musiikin varhaiskasvatuksen lapsilähtöisiä työtapojaan lapsiryhmän musiikkikasvatuksen ja oppimisen ohjauksessa
- on opetellut lapsen musiikillisen muistin ja musiikin kuunteluvalmiuksien harjaannuttamista sekä lapsen kognitiivisen, emotionaalisen, motorisen ja sosiaalisen kehityksen tukemista elämysten avulla ja leikin keinoin
Sisältö
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- on tutustunut varhaiskasvatuksessa käytettävään käsitteistöön ja musiikkiohjelmistoon sekä musiikillisiin kasvatustavoitteisiin lapsen musiikillisen kehityksen ja oppimisen tukemiseksi
- on oppinut musiikin eri elementit ja opetellut hyödyntämään niitä sekä varhaiskasvatuksen musiikkiohjelmistoa ja soittimistoa lapsiryhmien ohjauksessa
- on opetellut laatimaan ja toteuttamaan pedagogisia suunnitelmia sekä arvioimaan niiden toteutumista
- on opetellut käyttämään lapsille mielekkäitä ja keskeisiä musiikillisen oppimisen sisältöjä sekä valitsemaan lapsille ominaisia musiikillisen varhaiskasvatuksen toimintatapoja
- on oppinut valitsemaan lapsilähtöisiä, lapsen kehitykseen sopivia musiikillisia työtapoja
- on kehittänyt musiikin varhaiskasvatuksen lapsilähtöisiä työtapojaan lapsiryhmän musiikkikasvatuksen ja oppimisen ohjauksessa
- on opetellut lapsen musiikillisen muistin ja musiikin kuunteluvalmiuksien harjaannuttamista sekä lapsen kognitiivisen, emotionaalisen, motorisen ja sosiaalisen kehityksen tukemista elämysten avulla ja leikin keinoin