Siirry suoraan sisältöön

Moottoritekniikka ja päästöjen hallintaLaajuus (5 op)

Tunnus: 5011119

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- tunnistaa polttomoottorin pääkomponentit sekä ymmärtää niiden toiminnan
- laskea polttomottorin tärkeimmät tunnusluvut ja tulkita niiden merkitystä
- määrittää polttomoottorin ilmantarpeen sekä ymmärtää ilmakertoimen merkityksen
- nimetä eri pakokaasukomponentit sekä tuntee niiden synty-, haitta- ja vähentämismekanismit

Sisältö

MOOTTORITEKNIIKKA
- polttomoottorin käyttötarkoitukset ja jaotteluperusteet
- otto- ja dieselmoottori
- 2- ja 4-tahtimoottori
- sylinterin päämitat ja niiden määrääminen, iskusuhde, männän keskinopeus
- tehollinen keskipaine
- vääntömomentti, teho ja hyötysuhde
- polttoaineen ominaiskulutus
- palamisen ilmantarve, ilmakerroin
- kaasunvaihto
PääSTöJEN HALLINTA
polttoaineet - palaminen - palamistuotteet
- päästöjen jaottelu
- eri päästölajien vaikutukset ja haitat
- liikennepäästöjen merkitys kaikkiin päästöihin suhteutettuna
- bensiinimoottorin päästöt ja niiden vähentäminen
- dieselmoottorin päästöt ja niiden vähentäminen
- kevyiden ja raskaiden ajoneuvojen päästöjen mittausmenetelmät ja lainsäädäntö
- kasvihuonepäästöt ja ilmastonmuutos

Ilmoittautumisaika

14.12.2024 - 13.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 25.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus
Opettaja
  • Harri Heikkinen
Ryhmät
  • PAUTOS23A
    PAUTOS23A
  • PAUTOS23B
    PAUTOS23B

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- tunnistaa polttomoottorin pääkomponentit sekä ymmärtää niiden toiminnan
- laskea polttomottorin tärkeimmät tunnusluvut ja tulkita niiden merkitystä
- määrittää polttomoottorin ilmantarpeen sekä ymmärtää ilmakertoimen merkityksen
- nimetä eri pakokaasukomponentit sekä tuntee niiden synty-, haitta- ja vähentämismekanismit

Sisältö

MOOTTORITEKNIIKKA
- polttomoottorin käyttötarkoitukset ja jaotteluperusteet
- otto- ja dieselmoottori
- 2- ja 4-tahtimoottori
- sylinterin päämitat ja niiden määrääminen, iskusuhde, männän keskinopeus
- tehollinen keskipaine
- vääntömomentti, teho ja hyötysuhde
- polttoaineen ominaiskulutus
- palamisen ilmantarve, ilmakerroin
- kaasunvaihto
PääSTöJEN HALLINTA
polttoaineet - palaminen - palamistuotteet
- päästöjen jaottelu
- eri päästölajien vaikutukset ja haitat
- liikennepäästöjen merkitys kaikkiin päästöihin suhteutettuna
- bensiinimoottorin päästöt ja niiden vähentäminen
- dieselmoottorin päästöt ja niiden vähentäminen
- kevyiden ja raskaiden ajoneuvojen päästöjen mittausmenetelmät ja lainsäädäntö
- kasvihuonepäästöt ja ilmastonmuutos

Oppimateriaalit

Itslearningista löytyvä ja linkitetty materiaali.

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitustehtävät, itseopiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 25.4. klo 12:15-13:45

Ensimmäinen uusintamahdollisuus ke 4.6. klo 14-16.

Syksyn uusintamahdollisuudet

keskiviikko 10.09.25 klo 14-16,

keskiviikko 8.10.25 klo 14-16

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Katsokaa kurssin otsikkoa, oppimistuloksia ja sisältöä (vihje: päästöjen hallinta)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 42 h
Harjoitustehtävät 40 h
Itsenäinen opiskelu ja tenttiin valmistautuminen 55 h
Tentti 2 h
Yhteensä 133 h (vastaa 5 op työmäärää)

Sisällön jaksotus

Avausluento ke 15.1. klo 14-17. Luentojen ajat ja paikat ilmoitettu Lukkarissa ja Tuudossa, pääsääntöisesti yksi kolmen tunnin luento viikossa. Kurssi päättyy 25.4.2025 mennessä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi 0-5.

Tentti 50 % loppuarvosanasta.
Harjoitukset 50 % loppuarvosanasta.

Läsnäolobonus:
Yli 80 % tunneilla läsnäolo = +4 pistettä tenttiin
70-80 % läsnäolo = +3 pistettä tenttiin
60-70 % läsnäolo = +2 pistettä tenttiin
50-60 % läsnäolo = +1 piste tenttiin

4 pistettä vastaa tentissä vähintään 1 arvosanan nousua.

Hyväksytty suoritus edellyttää, että on päässyt läpi tentistä ja palauttanut vähintään kaksi harjoitustehtävää.

Opintosuoritukset on suunniteltu niin, ettei niiden tekemiseen tule hyödyntää tekoälyä. Opettajalla ei ole käytössä tekoälyn vilpillisen käytön tunnistavaa järjestelmää eikä osaamista. Mikäli opiskelija kerää opintosuoritukset tekoälyn avulla, mutta joutuu myöhemmissä opinnoissaan tai työelämässä pulaan koska ei ole oppinut asiaa oikeasti, kuuluu vastuu tästä opiskelijalle - ei opettajalle eikä oppilaitokselle.

Hylätty (0)

Opiskelija on tehnyt alle 50 % harjoitustehtävistä hyväksytysti. Opiskelija on saanut tentistä hylätyn arvosanan tai ei ole käynyt tentissä lainkaan. Harjoitustehtävä(t) on tehty vilpillisesti ja jääneet kiinni TurnitIn-tarkastuksessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tuntee polttomoottorin yleisimmät komponentit, peruskäsitteet ja toimintatapojen periaatteet. Opiskelija osaa tehdä yksinkertaisia laskutoimituksia polttomoottorin mitoitukseen ja suoritusarvoihin liittyen. Opiskelija tuntee päästöjen hallintaan liittyvien komponenttien, mittausmenetelmien ja lainsäädännön peruskäsitteet.

Opiskelija on saanut tentistä hyväksytyn arvosanan. Harjoitustehtävät on tehty ilman vilppiä. Tentin ja harjoitustehtävien painotettu keskiarvo on 1,00-2,49.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuntee hyvin polttomoottorin yleisimmät komponentit, peruskäsitteet ja toimintatapojen periaatteet. Opiskelija osaa tehdä laskutoimituksia polttomoottorin mitoitukseen ja suoritusarvoihin liittyen. Opiskelija tuntee hyvin päästöjen hallintaan liittyvien komponenttien ja mittausmenetelmien toimintatavat ja tunnusluvut sekä aiheeseen liittyvän lainsäädännön ja raja-arvot.

Opiskelija on saanut tentistä hyväksytyn arvosanan. Harjoitustehtävät on tehty ilman vilppiä. Tentin ja harjoitustehtävien painotettu keskiarvo on 2,50-4,49.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee perusteellisesti ja kriittisesti polttomoottorin yleisimmät komponentit, peruskäsitteet ja toimintatavat. Opiskelija osaa tehdä monimutkaisiakin laskutoimituksia polttomoottorin mitoitukseen ja suoritusarvoihin liittyen. Opiskelija tuntee perusteellisesti ja kriittisesti päästöjen hallintaan liittyvien komponenttien ja mittausmenetelmien toimintatavat ja tunnusluvut sekä aiheeseen liittyvän lainsäädännön ja raja-arvot.

Opiskelija on saanut tentistä kiitettävän arvosanan. Harjoitustehtävät on tehty ilman vilppiä, ja ne kaikki on palautettu ajallaan ja erinomaisin arvosanoin. Tentin ja harjoitustehtävien painotettu keskiarvo on vähintään 4,50.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 19.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 26.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus
Opettaja
  • Harri Heikkinen
Ryhmät
  • PAUTOS22A
    PAUTOS22A
  • PAUTOS22B
    PAUTOS22B

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- tunnistaa polttomoottorin pääkomponentit sekä ymmärtää niiden toiminnan
- laskea polttomottorin tärkeimmät tunnusluvut ja tulkita niiden merkitystä
- määrittää polttomoottorin ilmantarpeen sekä ymmärtää ilmakertoimen merkityksen
- nimetä eri pakokaasukomponentit sekä tuntee niiden synty-, haitta- ja vähentämismekanismit

Sisältö

MOOTTORITEKNIIKKA
- polttomoottorin käyttötarkoitukset ja jaotteluperusteet
- otto- ja dieselmoottori
- 2- ja 4-tahtimoottori
- sylinterin päämitat ja niiden määrääminen, iskusuhde, männän keskinopeus
- tehollinen keskipaine
- vääntömomentti, teho ja hyötysuhde
- polttoaineen ominaiskulutus
- palamisen ilmantarve, ilmakerroin
- kaasunvaihto
PääSTöJEN HALLINTA
polttoaineet - palaminen - palamistuotteet
- päästöjen jaottelu
- eri päästölajien vaikutukset ja haitat
- liikennepäästöjen merkitys kaikkiin päästöihin suhteutettuna
- bensiinimoottorin päästöt ja niiden vähentäminen
- dieselmoottorin päästöt ja niiden vähentäminen
- kevyiden ja raskaiden ajoneuvojen päästöjen mittausmenetelmät ja lainsäädäntö
- kasvihuonepäästöt ja ilmastonmuutos

Oppimateriaalit

Itslearningista löytyvä ja linkitetty materiaali.

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitustehtävät, itseopiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 4.4. klo 12:15-14

Ensimmäinen uusintamahdollisuus 6.6.

Seuraavat uusintamahdollisuudet syksyllä 2024

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Katsokaa kurssin otsikkoa, oppimistuloksia ja sisältöä (vihje: päästöjen hallinta)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 36 h
Harjoitustehtävät 40 h
Itsenäinen opiskelu ja tenttiin valmistautuminen 55 h
Tentti 2 h
Yhteensä 133 h (vastaa 5 op työmäärää)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi 0-5.

Tentti 50 % loppuarvosanasta.
Harjoitukset 50 % loppuarvosanasta.

Läsnäolobonus:
Yli 80 % tunneilla läsnäolo = +4 pistettä tenttiin
70-80 % läsnäolo = +3 pistettä tenttiin
60-70 % läsnäolo = +2 pistettä tenttiin
50-60 % läsnäolo = +1 piste tenttiin

4 pistettä vastaa tentissä vähintään 1 arvosanan nousua.

Hyväksytty suoritus edellyttää, että on päässyt läpi tentistä ja palauttanut vähintään kaksi harjoitustehtävää.

Opintosuoritukset on suunniteltu niin, ettei niiden tekemiseen tule hyödyntää tekoälyä. Opettajalla ei ole käytössä tekoälyn vilpillisen käytön tunnistavaa järjestelmää eikä osaamista. Mikäli opiskelija kerää opintosuoritukset tekoälyn avulla, mutta joutuu myöhemmissä opinnoissaan tai työelämässä pulaan koska ei ole oppinut asiaa oikeasti, kuuluu vastuu tästä opiskelijalle - ei opettajalle eikä oppilaitokselle.

Ilmoittautumisaika

02.08.2023 - 28.09.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 29.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 71

Koulutus
  • Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus
Opettaja
  • Markku Ikonen
  • Harri Heikkinen
Ryhmät
  • PAUTOS21AT
    PAUTOS21AT
  • PAUTOS21KU
    PAUTOS21KU
  • LIPATMODAjoneuvojenVoimanlahteet
    LIPAT Ajoneuvojen voimanlähteet

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- tunnistaa polttomoottorin pääkomponentit sekä ymmärtää niiden toiminnan
- laskea polttomottorin tärkeimmät tunnusluvut ja tulkita niiden merkitystä
- määrittää polttomoottorin ilmantarpeen sekä ymmärtää ilmakertoimen merkityksen
- nimetä eri pakokaasukomponentit sekä tuntee niiden synty-, haitta- ja vähentämismekanismit

Sisältö

MOOTTORITEKNIIKKA
- polttomoottorin käyttötarkoitukset ja jaotteluperusteet
- otto- ja dieselmoottori
- 2- ja 4-tahtimoottori
- sylinterin päämitat ja niiden määrääminen, iskusuhde, männän keskinopeus
- tehollinen keskipaine
- vääntömomentti, teho ja hyötysuhde
- polttoaineen ominaiskulutus
- palamisen ilmantarve, ilmakerroin
- kaasunvaihto
PääSTöJEN HALLINTA
polttoaineet - palaminen - palamistuotteet
- päästöjen jaottelu
- eri päästölajien vaikutukset ja haitat
- liikennepäästöjen merkitys kaikkiin päästöihin suhteutettuna
- bensiinimoottorin päästöt ja niiden vähentäminen
- dieselmoottorin päästöt ja niiden vähentäminen
- kevyiden ja raskaiden ajoneuvojen päästöjen mittausmenetelmät ja lainsäädäntö
- kasvihuonepäästöt ja ilmastonmuutos

Oppimateriaalit

Itslearningista löytyvä ja linkitetty materiaali.

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitustehtävät, itseopiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti ti 28.11. klo 14-16.

Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin, kun viisaammat tietäjät ovat ne päättäneet ja julkaisseet.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Katsokaa kurssin otsikkoa, oppimistuloksia ja sisältöä (vihje: päästöjen hallinta)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 36 h
Harjoitustehtävät 40 h
Itsenäinen opiskelu ja tenttiin valmistautuminen 55 h
Tentti 2 h
Yhteensä 133 h (vastaa 5 op työmäärää)

Sisällön jaksotus

Avausluennot ti 5.9. klo 14-16 EDU_2004.

Tunteja 1-2 kertaa viikossa. Tiistain tunnit aina klo 14-16. Viikon toiset tunnit vaihtelevina ajankohtina (tarkasta lukkarista).

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi 0-5.

Tentti 70 % loppuarvosanasta.
Harjoitukset 30 % loppuarvosanasta.

Läsnäolobonus:
Yli 80 % tunneilla läsnäolo = +4 pistettä tenttiin
70-80 % läsnäolo = +3 pistettä tenttiin
60-70 % läsnäolo = +2 pistettä tenttiin
50-60 % läsnäolo = +1 piste tenttiin

4 pistettä vastaa tentissä vähintään 1 arvosanan nousua.

Hyväksytty suoritus edellyttää, että on päässyt läpi tentistä ja palauttanut vähintään yhden harjoitustehtävän.

Opintosuoritukset on suunniteltu niin, ettei niiden tekemiseen tule hyödyntää tekoälyä. Opettajalla ei ole käytössä tekoälyn vilpillisen käytön tunnistavaa järjestelmää eikä osaamista. Mikäli opiskelija kerää opintosuoritukset tekoälyn avulla, mutta joutuu myöhemmissä opinnoissaan tai työelämässä pulaan koska ei ole oppinut asiaa oikeasti, kuuluu vastuu tästä opiskelijalle - ei opettajalle eikä oppilaitokselle.

Ilmoittautumisaika

04.10.2022 - 27.02.2023

Ajoitus

26.02.2023 - 20.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Kuljetussuunnittelun koulutus
Opettaja
  • Markku Ikonen
  • Marjo Kumpula
Ajoitusryhmät
  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille) (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
Ryhmät
  • AVOKULJK23
    Kuljetussuunnittelun koulutus
Pienryhmät
  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille)

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- tunnistaa polttomoottorin pääkomponentit sekä ymmärtää niiden toiminnan
- laskea polttomottorin tärkeimmät tunnusluvut ja tulkita niiden merkitystä
- määrittää polttomoottorin ilmantarpeen sekä ymmärtää ilmakertoimen merkityksen
- nimetä eri pakokaasukomponentit sekä tuntee niiden synty-, haitta- ja vähentämismekanismit

Sisältö

MOOTTORITEKNIIKKA
- polttomoottorin käyttötarkoitukset ja jaotteluperusteet
- otto- ja dieselmoottori
- 2- ja 4-tahtimoottori
- sylinterin päämitat ja niiden määrääminen, iskusuhde, männän keskinopeus
- tehollinen keskipaine
- vääntömomentti, teho ja hyötysuhde
- polttoaineen ominaiskulutus
- palamisen ilmantarve, ilmakerroin
- kaasunvaihto
PääSTöJEN HALLINTA
polttoaineet - palaminen - palamistuotteet
- päästöjen jaottelu
- eri päästölajien vaikutukset ja haitat
- liikennepäästöjen merkitys kaikkiin päästöihin suhteutettuna
- bensiinimoottorin päästöt ja niiden vähentäminen
- dieselmoottorin päästöt ja niiden vähentäminen
- kevyiden ja raskaiden ajoneuvojen päästöjen mittausmenetelmät ja lainsäädäntö
- kasvihuonepäästöt ja ilmastonmuutos

Oppimateriaalit

ilmoitetaan opintojakson alussa

Opetusmenetelmät

luennot, tehtävät

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Sisällön jaksotus

MOOTTORITEKNIIKKA
- polttomoottorin käyttötarkoitukset ja jaotteluperusteet
- otto- ja dieselmoottori
- 2- ja 4-tahtimoottori
- sylinterin päämitat ja niiden määrääminen, iskusuhde, männän keskinopeus
- tehollinen keskipaine
- vääntömomentti, teho ja hyötysuhde
- polttoaineen ominaiskulutus
- palamisen ilmantarve, ilmakerroin
- kaasunvaihto
PääSTöJEN HALLINTA
polttoaineet - palaminen - palamistuotteet
- päästöjen jaottelu
- eri päästölajien vaikutukset ja haitat
- liikennepäästöjen merkitys kaikkiin päästöihin suhteutettuna
- bensiinimoottorin päästöt ja niiden vähentäminen
- dieselmoottorin päästöt ja niiden vähentäminen
- kevyiden ja raskaiden ajoneuvojen päästöjen mittausmenetelmät ja lainsäädäntö
- kasvihuonepäästöt ja ilmastonmuutos

Arviointiasteikko

H-5