Siirry suoraan sisältöön

Saksa 2Laajuus (5 op)

Tunnus: 1000323

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Taitotasotavoite A2.
KUUNTELEMINEN/PUHUMINEN
Opiskelija osaa ilmaista yksinkertaisesti muotoiltuja mielipiteitä tai tarpeita tutuissa yhteyksissä
LUKEMINEN
Ymmärtää yksinkertaista tietoa tutusta aihealueesta esimerkiksi tuotteiden päällyksistä, kylteistä, kilvistä tai helpoista oppikirjoista tai tuttuja asioita koskevista selonteoista.
KIRJOITTAMINEN
Osaa täyttää lomakkeita ja kirjoittaa lyhyitä, yksinkertaisia kirjeitä tai postikortteja, jotka sisältävät henkilökohtaista tietoa.
 
 

Sisältö

Sanaston laajennus, kielioppi, suullinen ja kirjallinen viestintä.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 08.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 26.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Marjo Aaltonen
Ryhmät
  • PTUTAS23A
    PTUTAS23A

Tavoitteet

Taitotasotavoite A2.
KUUNTELEMINEN/PUHUMINEN
Opiskelija osaa ilmaista yksinkertaisesti muotoiltuja mielipiteitä tai tarpeita tutuissa yhteyksissä
LUKEMINEN
Ymmärtää yksinkertaista tietoa tutusta aihealueesta esimerkiksi tuotteiden päällyksistä, kylteistä, kilvistä tai helpoista oppikirjoista tai tuttuja asioita koskevista selonteoista.
KIRJOITTAMINEN
Osaa täyttää lomakkeita ja kirjoittaa lyhyitä, yksinkertaisia kirjeitä tai postikortteja, jotka sisältävät henkilökohtaista tietoa.
 
 

Sisältö

Sanaston laajennus, kielioppi, suullinen ja kirjallinen viestintä.

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaali on ITSissä.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla on käytössä flipped classroom-menetelmä: opiskelijat tutustuvat teoriaan itsenäisesti annetun materiaalin avulla, tapaamiset käytetään harjoitteluun, ohjaukseen ja testaukseen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei järjestetä tenttejä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan osaamista testataan arvioitavien tehtävien avulla:

- suulliset tehtävät (video viestintätilanteesta, lyhyt parikeskustelu)
- kirjalliset tehtävät (Lebenslauf, sähköpostiviesti)

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan ajalla 15.1.-26.4.

Opintojakso koostuu lähiopetuksesta (28t) ja opiskelijan itsenäisestä työskentelystä (105t).

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää ja soveltaa perustason (A-B) saksan kieltä erilaisissa arkipäivän ja työelämän tilanteissa. Tavoitteisiin pyritään harjoittamalla tekstin ymmärtämistä, kuullun ymmärtämistä, sanaston ja kieliopin käyttöä suullisesti sekä kirjallisesti.

Oppimistavoite: kirjoitustaidot

Opiskelija
- kirjoittaa päälauseita ja sivulauseita
- täydentää tai jatkaa lauseita
- kirjoittaa lyhyen rutiininomaisen viestin työelämään liittyen
- kuvailee omaa koulutustaan, taitojaan ja työkokemusta
- soveltaa perussanastoa ja peruskielioppia

Oppimistavoite: luetun ja kuullun ymmärtäminen

Opiskelija
- tunnistaa perussanoja ja -fraaseja
- ymmärtää perussisällön selkeästä puheesta
- ymmärtää perussisällön yksinkertaisesta tekstistä esim. lyhyt viesti

Oppimistavoite: suullinen osaaminen

Opiskelija
- esittää rutiinitilanteissa kysymyksiä
- vastaa kysymyksiin rutiinitilanteissa melko spontaanisti ja mallivastauksia soveltaen
- viestii ymmärrettävästi perusfraaseilla rutiinitilanteissa esim. puhelimessa
- kuvailee omaa koulutustaan, taitojaan ja työkokemusta
- ääntää ymmärrettävästi

Viestintäkanava ja lisätietoja

ITS

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi on tehtäväperusteinen, eli opintojaksolla ei ole tenttiä.

Opintojakson arvosana muodostuu arvioitavien suoritusten keskiarvona asteikolla 1-5 seuraavasti:

- suulliset tehtävät 1-5 x 2 suoritusta
- kirjalliset tehtävät 1-5 x 2 suoritusta

Tehtävänannot sisältävät kuvauksen tehtäväkohtaisista arviointikriteereistä.

Huomioitavia seikkoja:

- Kaikki tehtävät on suoritettava ilmoitettuna ajankohtana.
- Arvioitavat suulliset ja kirjalliset tehtävät (4) suoritetaan ainoastaan lähitapaamisissa.
- Tehtäviä ei voi suorittaa uudelleen tai korvata muilla tehtävillä.
- Tehtävien arvosanoja ei voi korottaa.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 08.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 26.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Marjo Aaltonen
Ryhmät
  • PTUTAS23B
    PTUTAS23B

Tavoitteet

Taitotasotavoite A2.
KUUNTELEMINEN/PUHUMINEN
Opiskelija osaa ilmaista yksinkertaisesti muotoiltuja mielipiteitä tai tarpeita tutuissa yhteyksissä
LUKEMINEN
Ymmärtää yksinkertaista tietoa tutusta aihealueesta esimerkiksi tuotteiden päällyksistä, kylteistä, kilvistä tai helpoista oppikirjoista tai tuttuja asioita koskevista selonteoista.
KIRJOITTAMINEN
Osaa täyttää lomakkeita ja kirjoittaa lyhyitä, yksinkertaisia kirjeitä tai postikortteja, jotka sisältävät henkilökohtaista tietoa.
 
 

Sisältö

Sanaston laajennus, kielioppi, suullinen ja kirjallinen viestintä.

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaali on ITSissä.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla on käytössä flipped classroom-menetelmä: opiskelijat tutustuvat teoriaan itsenäisesti annetun materiaalin avulla, tapaamiset käytetään harjoitteluun, ohjaukseen ja testaukseen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei järjestetä tenttejä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan osaamista testataan arvioitavien tehtävien avulla:

- suulliset tehtävät (video viestintätilanteesta , lyhyt parikeskustelu)
- kirjalliset tehtävät (Lebenslauf, sähköpostiviesti)

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan ajalla 15.1.-26.4.

Opintojakso koostuu lähiopetuksesta (28t) ja opiskelijan itsenäisestä työskentelystä (105t).

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää ja soveltaa perustason (A-B) saksan kieltä erilaisissa arkipäivän ja työelämän tilanteissa. Tavoitteisiin pyritään harjoittamalla tekstin ymmärtämistä, kuullun ymmärtämistä, sanaston ja kieliopin käyttöä suullisesti sekä kirjallisesti.

Oppimistavoite: kirjoitustaidot

Opiskelija
- kirjoittaa päälauseita ja sivulauseita
- täydentää tai jatkaa lauseita
- kirjoittaa lyhyen rutiininomaisen viestin työelämään liittyen
- kuvailee omaa koulutustaan, taitojaan ja työkokemusta
- soveltaa perussanastoa ja peruskielioppia

Oppimistavoite: luetun ja kuullun ymmärtäminen

Opiskelija
- tunnistaa perussanoja ja -fraaseja
- ymmärtää perussisällön selkeästä puheesta
- ymmärtää perussisällön yksinkertaisesta tekstistä esim. lyhyt viesti

Oppimistavoite: suullinen osaaminen

Opiskelija
- esittää rutiinitilanteissa kysymyksiä
- vastaa kysymyksiin rutiinitilanteissa melko spontaanisti ja mallivastauksia soveltaen
- viestii ymmärrettävästi perusfraaseilla rutiinitilanteissa esim. puhelimessa
- kuvailee omaa koulutustaan, taitojaan ja työkokemusta
- ääntää ymmärrettävästi

Viestintäkanava ja lisätietoja

ITS

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi on tehtäväperusteinen, eli opintojaksolla ei ole tenttiä.

Opintojakson arvosana muodostuu arvioitavien suoritusten keskiarvona asteikolla 1-5 seuraavasti:

- suulliset tehtävät 1-5 x 2 suoritusta
- kirjalliset tehtävät 1-5 x 2 suoritusta

Tehtävänannot sisältävät kuvauksen tehtäväkohtaisista arviointikriteereistä.

Huomioitavia seikkoja:

- Kaikki tehtävät on suoritettava ilmoitettuna ajankohtana.
- Arvioitavat suulliset ja kirjalliset tehtävät (4) suoritetaan ainoastaan lähitapaamisissa.
- Tehtäviä ei voi suorittaa uudelleen tai korvata muilla tehtävillä.
- Tehtävien arvosanoja ei voi korottaa.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 11.01.2023

Ajoitus

02.01.2023 - 30.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Marjo Aaltonen
Ryhmät
  • PTUTAS22A
    PTUTAS22A
  • PTUTAS22B
    PTUTAS22B

Tavoitteet

Taitotasotavoite A2.
KUUNTELEMINEN/PUHUMINEN
Opiskelija osaa ilmaista yksinkertaisesti muotoiltuja mielipiteitä tai tarpeita tutuissa yhteyksissä
LUKEMINEN
Ymmärtää yksinkertaista tietoa tutusta aihealueesta esimerkiksi tuotteiden päällyksistä, kylteistä, kilvistä tai helpoista oppikirjoista tai tuttuja asioita koskevista selonteoista.
KIRJOITTAMINEN
Osaa täyttää lomakkeita ja kirjoittaa lyhyitä, yksinkertaisia kirjeitä tai postikortteja, jotka sisältävät henkilökohtaista tietoa.
 
 

Sisältö

Sanaston laajennus, kielioppi, suullinen ja kirjallinen viestintä.

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaali on ITSissä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei järjestetä tenttejä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla on käytössä flipped classroom-menetelmä: opiskelijat tutustuvat teoriaan itsenäisesti annetun materiaalin avulla, tapaamiset käytetään harjoitteluun, ohjaukseen ja testaukseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan osaamista testataan arvioitavien tehtävien avulla:

- lähitapaamisten tehtävät
- suulliset tehtävät (itsensä esittely työnhaussa, esitys)
- kirjalliset tehtävät (Lebenslauf, sähköpostiviesti)

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan ajalla 17.1.-30.4.

Opintojakso koostuu lähiopetuksesta (28t) ja opiskelijan itsenäisestä työskentelystä (105t).

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää ja soveltaa perustason (A-B) saksan kieltä erilaisissa arkipäivän ja työelämän tilanteissa. Tavoitteisiin pyritään harjoittamalla tekstin ymmärtämistä, kuullun ymmärtämistä, sanaston ja kieliopin käyttöä suullisesti sekä kirjallisesti.

Oppimistavoite: kirjoitustaidot

Opiskelija
- kirjoittaa päälauseita ja sivulauseita
- täydentää tai jatkaa lauseita
- kirjoittaa lyhyen rutiininomaisen viestin työelämään liittyen
- kuvailee omaa koulutustaan, taitojaan ja työkokemusta
- soveltaa perussanastoa ja peruskielioppia

Oppimistavoite: Luetun ja kuullun ymmärtäminen

Opiskelija
- tunnistaa perussanoja ja -fraaseja
- ymmärtää perussisällön selkeästä puheesta
- ymmärtää perussisällön yksinkertaisesta tekstistä esim. lyhyt viesti

Oppimistavoite: suullinen osaaminen

Opiskelija
- esittää rutiinitilanteissa kysymyksiä
- vastaa kysymyksiin rutiinitilanteissa melko spontaanisti ja mallivastauksia soveltaen
- viestii ymmärrettävästi perusfraaseilla rutiinitilanteissa esim. puhelimessa
- kuvailee omaa koulutustaan, taitojaan ja työkokemusta
- ääntää ymmärrettävästi

Viestintäkanava ja lisätietoja

ITS

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi on tehtäväperusteinen, eli opintojaksolla ei ole tenttiä.

Opintojakson arvosana muodostuu eri osioista saatujen pistemäärien perusteella seuraavasti:

- lähitapaamisissa suoritetut tehtävät 1-3p x 10 tapaamista = max. 30p
- arvioitavat tehtävät (suulliset ja kirjalliset tehtävät) 1-5p x 4 tehtävää x 1.5 = 30p
- vapaaehtoinen kirjallinen tehtävä 1-5 p

Arvosanat ja pistemäärät:

5 53p-60p
4 45p-52p
3 37p-44p
2 28p-36p
1 20p-27p

Huomioitavia seikkoja:

- Opintojaksoa ei voi läpäistä suorittamalla ainoastaan lähitapaamisten tehtävät TAI arvioitavat tehtävät.
- Kaikki tehtävät on suoritettava ilmoitettuna ajankohtana..
- Tehtäviä ei voi suorittaa uudelleen tai korvata muilla tehtävillä.
- Tehtävien arvosanoja ei voi korottaa.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 11.01.2023

Ajoitus

02.01.2023 - 30.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Marjo Aaltonen
Ryhmät
  • PTUTAMS22
    Tuotantotalous, Myynti S22

Tavoitteet

Taitotasotavoite A2.
KUUNTELEMINEN/PUHUMINEN
Opiskelija osaa ilmaista yksinkertaisesti muotoiltuja mielipiteitä tai tarpeita tutuissa yhteyksissä
LUKEMINEN
Ymmärtää yksinkertaista tietoa tutusta aihealueesta esimerkiksi tuotteiden päällyksistä, kylteistä, kilvistä tai helpoista oppikirjoista tai tuttuja asioita koskevista selonteoista.
KIRJOITTAMINEN
Osaa täyttää lomakkeita ja kirjoittaa lyhyitä, yksinkertaisia kirjeitä tai postikortteja, jotka sisältävät henkilökohtaista tietoa.
 
 

Sisältö

Sanaston laajennus, kielioppi, suullinen ja kirjallinen viestintä.

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaali on ITSissä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei järjestetä tenttejä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla on käytössä flipped classroom-menetelmä: opiskelijat tutustuvat teoriaan itsenäisesti annetun materiaalin avulla, tapaamiset käytetään harjoitteluun, ohjaukseen ja testaukseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan osaamista testataan arvioitavien tehtävien avulla:

- lähitapaamisten tehtävät
- suulliset tehtävät (itsensä esittely työnhaussa, esitys)
- kirjalliset tehtävät (Lebenslauf, sähköpostiviesti)

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan ajalla 17.1.-30.4.

Opintojakso koostuu lähiopetuksesta (28t) ja opiskelijan itsenäisestä työskentelystä (105t).

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää ja soveltaa perustason (A-B) saksan kieltä erilaisissa arkipäivän ja työelämän tilanteissa. Tavoitteisiin pyritään harjoittamalla tekstin ymmärtämistä, kuullun ymmärtämistä, sanaston ja kieliopin käyttöä suullisesti sekä kirjallisesti.

Oppimistavoite: kirjoitustaidot

Opiskelija
- kirjoittaa päälauseita ja sivulauseita
- täydentää tai jatkaa lauseita
- kirjoittaa lyhyen rutiininomaisen viestin työelämään liittyen
- kuvailee omaa koulutustaan, taitojaan ja työkokemusta
- soveltaa perussanastoa ja peruskielioppia

Oppimistavoite: Luetun ja kuullun ymmärtäminen

Opiskelija
- tunnistaa perussanoja ja -fraaseja
- ymmärtää perussisällön selkeästä puheesta
- ymmärtää perussisällön yksinkertaisesta tekstistä esim. lyhyt viesti

Oppimistavoite: suullinen osaaminen

Opiskelija
- esittää rutiinitilanteissa kysymyksiä
- vastaa kysymyksiin rutiinitilanteissa melko spontaanisti ja mallivastauksia soveltaen
- viestii ymmärrettävästi perusfraaseilla rutiinitilanteissa esim. puhelimessa
- kuvailee omaa koulutustaan, taitojaan ja työkokemusta
- ääntää ymmärrettävästi

Viestintäkanava ja lisätietoja

ITS

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi on tehtäväperusteinen, eli opintojaksolla ei ole tenttiä.

Opintojakson arvosana muodostuu eri osioista saatujen pistemäärien perusteella seuraavasti:

- lähitapaamisissa suoritetut tehtävät 1-3p x 10 tapaamista = max. 30p
- arvioitavat tehtävät (suulliset ja kirjalliset tehtävät) 1-5p x 4 tehtävää x 1.5 = 30p
- vapaaehtoinen kirjallinen tehtävä 1-5 p

Arvosanat ja pistemäärät:

5 53p-60p
4 45p-52p
3 37p-44p
2 28p-36p
1 20p-27p

Huomioitavia seikkoja:

- Opintojaksoa ei voi läpäistä suorittamalla ainoastaan lähitapaamisten tehtävät TAI arvioitavat tehtävät.
- Kaikki tehtävät on suoritettava ilmoitettuna ajankohtana..
- Tehtäviä ei voi suorittaa uudelleen tai korvata muilla tehtävillä.
- Tehtävien arvosanoja ei voi korottaa.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 11.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 30.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Opettaja
  • Marjo Aaltonen
Ryhmät
  • PTUTAMS21A
    PTUTAMS21A
  • PTUTAMS21B
    PTUTAMS21B

Tavoitteet

Taitotasotavoite A2.
KUUNTELEMINEN/PUHUMINEN
Opiskelija osaa ilmaista yksinkertaisesti muotoiltuja mielipiteitä tai tarpeita tutuissa yhteyksissä
LUKEMINEN
Ymmärtää yksinkertaista tietoa tutusta aihealueesta esimerkiksi tuotteiden päällyksistä, kylteistä, kilvistä tai helpoista oppikirjoista tai tuttuja asioita koskevista selonteoista.
KIRJOITTAMINEN
Osaa täyttää lomakkeita ja kirjoittaa lyhyitä, yksinkertaisia kirjeitä tai postikortteja, jotka sisältävät henkilökohtaista tietoa.
 
 

Sisältö

Sanaston laajennus, kielioppi, suullinen ja kirjallinen viestintä.

Oppimateriaalit

verkkomateriaali (ITS learning)

Opetusmenetelmät

flipped classroom-menetelmä: opiskelijat tutustuvat teoriaan itsenäisesti annetun materiaalin avulla, tapaamiset käytetään harjoitteluun, ohjaukseen ja testaukseen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei järjestetä tenttejä eikä uusintatenttejä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan osaamista testataan arvioitavien tehtävien avulla:

- testit kieliopista
- suullinen tehtävä opintojakson viestintätilanteista
- kirjallinen tehtävä (sähköpostiviesti)
- vapaaehtoinen kirjallinen tehtäväkokonaisuus

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan ajalla 10.1.-30.4.

Opintojakso koostuu verkko-opetuksesta (28t) ja opiskelijan itsenäisestä työskentelystä (105t).

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää ja soveltaa perustason (A-B) saksan kieltä erilaisissa arkipäivän tilanteissa. Tavoitteisiin pyritään harjoittamalla tekstin ymmärtämistä, kuullun ymmärtämistä, sanaston ja kieliopin käyttöä suullisesti sekä kirjallisesti.

Oppimistavoite: kirjoitustaidot

Opiskelija
- kirjoittaa päälauseita
- täydentää tai jatkaa lauseita
- kirjoittaa lyhyen rutiininomaisen viestin työelämään liittyen
- soveltaa perussanastoa ja peruskielioppia

Oppimistavoite: Luetun ja kuullun ymmärtäminen

Opiskelija
- tunnistaa perussanoja ja -fraaseja
- ymmärtää perussisällön selkeästä puheesta
- ymmärtää perussisällön yksinkertaisesta tekstistä esim. aikataulu, ilmoitus, lyhyt viesti

Oppimistavoite: suullinen osaaminen

Opiskelija
- esittää yksinkertaisia kysymyksiä
- vastaa kysymyksiin rutiinitilanteissa melko spontaanisti ja mallivastauksia soveltaen
- viestii ymmärrettävästi perusfraaseilla rutiinitilanteissa esim. hotellissa tai puhelimessa
- ääntää ymmärrettävästi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi on tehtäväperusteinen, eli opintojaksolla ei ole tenttiä.

Opintojakson arvosana muodostuu eri osioista saatujen pistemäärien perusteella asteikolla 1-5 seuraavasti:

- verkkotapaamisissa ja lähitapaamisissa suoritetut tehtävät 3p x 10 tapaamista (min. 8 tapaamiseen osallistuttava) = 30p
- arvioitavat tehtävät (testit, suulliset ja kirjalliset tehtävät) 1-5p x 4 tehtävää x 2 = 40p
- vapaaehtoinen kirjallinen tehtäväkokonaisuus 1-5 p

Arvosana Pistemäärä

5 57p-64p
4 48p-56p
3 39p-47p
2 32p-38p
1 26p-31p

Huomioitavia seikkoja:

- Kaikki tehtävät on suoritettava ilmoitettuna ajankohtana.
- Suulliset tehtävät suoritetaan ainoastaan lähitapaamisissa.
- Tehtäviä ei voi suorittaa uudelleen tai korvata muilla tehtävillä.
- Tehtävien arvosanoja ei voi korottaa.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 11.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 30.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Opettaja
  • Marjo Aaltonen
Ryhmät
  • PTUTAS21B
    PTUTAS21B
  • PTUTAS21A
    PTUTAS21A

Tavoitteet

Taitotasotavoite A2.
KUUNTELEMINEN/PUHUMINEN
Opiskelija osaa ilmaista yksinkertaisesti muotoiltuja mielipiteitä tai tarpeita tutuissa yhteyksissä
LUKEMINEN
Ymmärtää yksinkertaista tietoa tutusta aihealueesta esimerkiksi tuotteiden päällyksistä, kylteistä, kilvistä tai helpoista oppikirjoista tai tuttuja asioita koskevista selonteoista.
KIRJOITTAMINEN
Osaa täyttää lomakkeita ja kirjoittaa lyhyitä, yksinkertaisia kirjeitä tai postikortteja, jotka sisältävät henkilökohtaista tietoa.
 
 

Sisältö

Sanaston laajennus, kielioppi, suullinen ja kirjallinen viestintä.

Oppimateriaalit

verkkomateriaali (ITS learning)

Opetusmenetelmät

flipped classroom-menetelmä: opiskelijat tutustuvat teoriaan itsenäisesti annetun materiaalin avulla, tapaamiset käytetään harjoitteluun, ohjaukseen ja testaukseen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei järjestetä tenttejä eikä uusintatenttejä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan osaamista testataan arvioitavien tehtävien avulla:

- testit kieliopista
- suullinen tehtävä opintojakson viestintätilanteista
- kirjallinen tehtävä (sähköpostiviesti)
- vapaaehtoinen kirjallinen tehtäväkokonaisuus

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan ajalla 10.1.-30.4.

Opintojakso koostuu verkko-/lähi-opetuksesta (28t) ja opiskelijan itsenäisestä työskentelystä (105t).

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää ja soveltaa perustason (A-B) saksan kieltä erilaisissa arkipäivän tilanteissa. Tavoitteisiin pyritään harjoittamalla tekstin ymmärtämistä, kuullun ymmärtämistä, sanaston ja kieliopin käyttöä suullisesti sekä kirjallisesti.

Oppimistavoite: kirjoitustaidot

Opiskelija
- kirjoittaa päälauseita
- täydentää tai jatkaa lauseita
- kirjoittaa lyhyen rutiininomaisen viestin työelämään liittyen
- soveltaa perussanastoa ja peruskielioppia

Oppimistavoite: Luetun ja kuullun ymmärtäminen

Opiskelija
- tunnistaa perussanoja ja -fraaseja
- ymmärtää perussisällön selkeästä puheesta
- ymmärtää perussisällön yksinkertaisesta tekstistä esim. aikataulu, ilmoitus, lyhyt viesti

Oppimistavoite: suullinen osaaminen

Opiskelija
- esittää yksinkertaisia kysymyksiä
- vastaa kysymyksiin rutiinitilanteissa melko spontaanisti ja mallivastauksia soveltaen
- viestii ymmärrettävästi perusfraaseilla rutiinitilanteissa esim. hotellissa tai puhelimessa
- ääntää ymmärrettävästi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi on tehtäväperusteinen, eli opintojaksolla ei ole tenttiä.

Opintojakson arvosana muodostuu eri osioista saatujen pistemäärien perusteella asteikolla 1-5 seuraavasti:

- verkkotapaamisissa ja lähitapaamisissa suoritetut tehtävät 3p x 10 tapaamista (min. 8 tapaamiseen osallistuttava) = 30p
- arvioitavat tehtävät (testit, suulliset ja kirjalliset tehtävät) 1-5p x 4 tehtävää x 2 = 40p
- vapaaehtoinen kirjallinen tehtäväkokonaisuus 1-5 p

Arvosana Pistemäärä

5 57p-64p
4 48p-56p
3 39p-47p
2 32p-38p
1 26p-31p

Huomioitavia seikkoja:

- Kaikki tehtävät on suoritettava ilmoitettuna ajankohtana.
- Suulliset tehtävät suoritetaan ainoastaan lähitapaamisissa.
- Tehtäviä ei voi suorittaa uudelleen tai korvata muilla tehtävillä.
- Tehtävien arvosanoja ei voi korottaa.