Siirry suoraan sisältöön

OpinnäytetyöLaajuus (15 op)

Tunnus: 5031272

Laajuus

15 op

Osaamistavoitteet

Opinnäytetyön suorittamisen jälkeen opiskelija osaa soveltaa tietoja ja taitojaan tavoiteammattiin liittyvässä asiantuntijatehtävässä. Hän pystyy itsenäisesti ja vastuullisesti perehtymään alan ajankohtaisiin haasteisiin ja esittämään toimivia, taloudellisia ja eettisesti kestäviä ratkaisuvaihtoehtoja. Opiskelija osaa työskennellä johdonmukaisesti ja järjestelmällisesti, etsiä ja käyttää lähdeaineistoa, käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä, tehdä itsenäisiä ratkaisuja ja sekä ilmaista itseään kirjallisesti, kuvallisesti ja suullisesti.

Sisältö

Opinnäytetyö on kokonaisvaltainen oppilaan itsenäisesti tekemä suunnittelu-, tutkimus- tai tuotekehitystyö, joka suoritetaan toimeksiantajan ja opinnäytetyön ohjaajien tuella. Kokonaisuuden on oltava teettäjälle hyödyllinen ja lopputulosten on osoitettava opiskelijan perehtymistä kyseiseen aihealueeseen. Opinnäytetyöprosessiin kuuluu myös opinnäytetyön edistymisen seuranta seminaaritilaisuuksissa sekä ns. kypsyysnäytteen suorittaminen.

Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 13.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kone- ja meritekniikka sekä muotoilu

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 80

Opettaja
  • Jussi Liikkanen
  • Merja Peltokoski
  • Marko Kortetmäki
  • Tarmo Karhu
  • Lauri Kosomaa
  • Mervi Vuolas
  • Tommi Paanu
Vastuuopettaja

Merja Peltokoski

Ryhmät
  • PKONTK22A
    PKONTK22A
  • PKONTK22B
    PKONTK22B
  • PKONTK22
    Konetekniikan koulutus

Tavoitteet

Opinnäytetyön suorittamisen jälkeen opiskelija osaa soveltaa tietoja ja taitojaan tavoiteammattiin liittyvässä asiantuntijatehtävässä. Hän pystyy itsenäisesti ja vastuullisesti perehtymään alan ajankohtaisiin haasteisiin ja esittämään toimivia, taloudellisia ja eettisesti kestäviä ratkaisuvaihtoehtoja. Opiskelija osaa työskennellä johdonmukaisesti ja järjestelmällisesti, etsiä ja käyttää lähdeaineistoa, käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä, tehdä itsenäisiä ratkaisuja ja sekä ilmaista itseään kirjallisesti, kuvallisesti ja suullisesti.

Sisältö

Opinnäytetyö on kokonaisvaltainen oppilaan itsenäisesti tekemä suunnittelu-, tutkimus- tai tuotekehitystyö, joka suoritetaan toimeksiantajan ja opinnäytetyön ohjaajien tuella. Kokonaisuuden on oltava teettäjälle hyödyllinen ja lopputulosten on osoitettava opiskelijan perehtymistä kyseiseen aihealueeseen. Opinnäytetyöprosessiin kuuluu myös opinnäytetyön edistymisen seuranta seminaaritilaisuuksissa sekä ns. kypsyysnäytteen suorittaminen.

Oppimateriaalit

Opinnäytetyön lähdeaineisto

Opetusmenetelmät

Projektioppiminen

Opiskelija vastaa itse omasta opinnäytetyöstään. Opinnäytetyö on opiskelijan itsenäinen tuotos, mutta sen tekemiseen ja prosessiin saa tukea opiskelijalle nimetyltä ohjaajalta. Opinnäytetyön ohjaaja tarjoaa yksilö- ja/tai ryhmäohjausta sovitulla mukaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka, jonka mukaan oppiminen perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle.

Sosiaalinen kestävyys: AMK:n opinnot parantavat nuorten ja aikuisten työelämään liittyviä taitoja sekä ammatillista ja teknistä osaamista. Välillisesti opintojakso voi edistää säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä. Opinnoissa emme erottele ihmisiä iän, sukupuolen, suuntautuneisuuden, elämänkatsomuksen, taustan tms. mukaan, mikä edistää tasa-arvoa, oikeudenmukaisuutta ja ihmisten hyvinvointia yhteiskunnassa.

Ekologinen kestävyys: Kaikessa kehittämistyössä ja innovaatiotoiminnassa on pyrittävä huomiomaan myös ympäristön ja resurssien kestävä käyttö.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h opiskelijan työtä. 15 op = 405 h opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Opinnäytetyön käytännön toteutus.

Opinnäytetyö voidaan tehdä yksilö- tai parityönä. Opinnäytetyön tulee olla sellainen, että sen kautta voidaan osoittaa hallitsevansa oman alan keskeisiä kehittämis-, tutkimus- tai innovaatiomenetelmiä. Opinnäytetyössä myös oman osaamisen kehittymistä havainnoidaan ja arvioidaan.

Opinnäytetyön tuloksena voi olla esimerkiksi uusi palvelu, tuote, toimintatapa, menetelmä tai työkäytäntö. Se voi olla myös kooste aikaisemmin tehdyistä aiheeseen liittyvistä töistä.

Opinnäytetyön prosessista ja tuloksista voidaan raportoida eri tavoin: tutkimuksellinen tai toiminnallinen raportti, oppimispäiväkirja tai portfolio. Opinnäytetyön ohjaajalta saa tukea opinnäytetyön muodon ja raportointitavan valintaan.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tarvittavaa materiaalia itsLearning-ympäristössä ja Messissä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinnäytetyö toimii kurssin arvioitavana kohteena.

Opinnäytetyön yleinen ohjaus ja tehtävät arvioidaan hyväksytty - hylätty. Tehtävät (valitun opinnäytetyön analysointi) on oltava tehty hyväksytysti.
Läsnäolo luennoilla on oltava 50%.
Opiskelijan on seurattava viisi opinnäytetyön esittelyä opinnäytetyöseminaarissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1. Oman alan tiedot ja taidot sekä niiden soveltaminen opinnäytetyöhön
• Opinnäytetyöhön on valittu ja käytetty tehtävään ja tavoitteisiin osittain sopivia
(työskentely)menetelmiä.
• Opinnäytetyössä on hyödynnetty tutkimus- ja/tai kehittämistehtävän kannalta relevantteja
tiedonlähteitä, oman alan tietoperustaa ja toimintatapoja vaikkakin suppeasti.
• Opinnäytetyössä on käytetty ja merkitty tietolähteitä, mutta siinä on puutteita.

2. Opinnäytetyön toteutus ja tuotokset osana tutkimus- ja/tai kehittämistyötä
• Aihe, tutkimus- ja/tai kehittämistehtävä ja/tai -kysymys on esitetty, vaikkakin esitystavassa on puutteita.
• Valmisteluvaiheessa on esitetty toimintasuunnitelma.
• Opinnäytetyön toteutus vastaa vain kaikkein keskeisimpiin määritellyistä tavoitteista ja/tai kehittämistehtävistä ja/tai -kysymyksistä.
• Työskentelyprosessissa on tarvittu huomattavan runsaasti ohjausta ja/tai ohjausta ja/tai muuta palautetta ei ole hyödynnetty asianmukaisesti.
• Opinnäytetyön tulokset vastaavat vain osin (kehittämis)tehtävään ja sen perustana olevaan tarpeeseen.
• Opinnäytetyön valmistuminen on kestänyt suunniteltua pidempään

3. Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä
• Opinnäytetyössä määritellyllä tehtävällä ja/tai kysymyksellä on kytkös tekijänsä/tekijöidensä osaamiseen
• Työ tukee tekijänsä/tekijöidensä kehittymistä ainakin joiltakin osin
• Ammatillinen osaamisen osoittaminen voisi olla selkeämpää ja päämäärätietoisempaa

4. Eettisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä
• Kehittämistoiminnan luotettavuutta, kattavuutta ja sovellettavuutta on arvioitu, mutta siinä on puutteita.
• Opinnäytetyössä on noudatettu oman alan ammattieettisiä ohjeita ja hyvää (tieteellistä) käytäntöä mutta vain kaikkein keskeisimmiltä osin.
• Opinnäytetyössä on otettu huomioon eri toimijoiden näkökulmat, vaikkakin vähäisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

1. Oman alan tiedot ja taidot sekä niiden soveltaminen opinnäytetyöhön
• Opinnäytetyössä on sovellettu alan keskeisimpiä työskentelymenetelmiä, ja käytetyt menetelmät on
perusteltu sekä niiden käyttö kuvattu.
• Opinnäytetyössä on sovellettu alan tietoperustaa ja toimintatapoja perustellen ja kriittisesti.
• Tietolähteet on valittu ja niitä on käytetty asianmukaisesti.

2. Opinnäytetyön toteutus ja tuotokset osana tutkimus- ja/tai kehittämistyötä
• Tutkimus- ja/tai kehittämistehtävä ja/tai -kysymys perustuu (toimeksiantajan, työyhteisön tai kohderyhmän) tarpeeseen ja on rajattu perustellusti.
• Opinnäytetyön ideat, ratkaisut ja tulokset ovat perusteltuja ja vastaavat ainakin suurimmalta osaltaan määriteltyyn tehtävän- ja tavoitteenmäärittelyyn.
• Työskentelyprosessi on edennyt pääosin hallitusti: suunnitelma on ollut realistinen, ja siihen on tehty asianmukaisia muutoksia tilanteiden edellyttämillä tavoilla.
• Opinnäytetyön tuotos on hyödynnettävissä.
• Opinnäytetyö on valmistunut suunnitellussa ajassa

3. Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä
• Opinnäytetyön (kehittämis)tehtävän ja/tai kysymyksen yhteydessä on osoitettu kytkökset tekijän/tekijöiden ammatilliseen kehittymiseen.
• Opinnäytetyössä on ilmaistu osaamisen kehittymisen tavoitteet ja reflektoitu niiden saavuttamista.
• Tekeminen on ollut päämäärätietoista.

4. Eettisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä
• Kehittämistoiminnan luotettavuutta, kattavuutta ja sovellettavuutta on arvioitu perustellen.
• Opinnäytetyössä on ratkaistu kehittämistoimintaan, sen dokumentointiin, raportointiin ja siitä viestimiseen liittyvät eettiset haasteet ammattimaisesti ja vastuullisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

1. Oman alan tiedot ja taidot sekä niiden soveltaminen opinnäytetyöhön
• Opinnäytetyössä yhdistellään ja hyödynnetään tietoja ja osaamista tavalla, joka tukee uusien ratkaisujen kehittämistä.
• Kehittämistehtävään on sovellettu tuoretta tietoperustaa kriittisesti ja perustellen.
• Kehittämistehtävään on sovellettu alan toimintatapoja ja uusia työskentelymenetelmiä, sekä niiden käyttöä on kuvattu asianmukaisesti.
• Tietolähteet on valittu kriittisesti, perustellusti ja oivaltavasti. Lähteitä on merkitty huolellisesti, sekä tutkimuseettistä ja hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen.

2. Opinnäytetyön toteutus ja tuotokset osana tutkimus- ja/tai kehittämistyötä
• Opinnäytetyö perustuu oman alan ajankohtaiseen ja merkitykselliseen kehittämishaasteeseen, ja siinä vastataan kehittämistehtävään tavoitteineen innovatiivisesti.
• Työskentelyprosessi on edennyt hallitusti; siinä on tehty perusteltuja ja innovatiivisia sekä hyödynnettäviä ratkaisuja, joissa on otettu huomioon prosessin aikana hankittu palaute ja eri tilanteissa ilmenevät tarpeet.
• Tehdyt ratkaisut sekä tulokset ovat täsmällisiä ja monipuolisesti perusteltuja.
• Opinnäytetyön tuotos on innovatiivinen, monipuolisesti hyödynnettävissä ja vastaa erinomaisesti tutkimus- ja/tai kehittämistehtävään.
• Opinnäytetyön on valmistunut suunnitellun ajan esim. toimeksiannon puitteissa

3. Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä
• Kytkös opinnäytetyön (kehittämis)tehtävän ja /tai kysymyksen yhteydessä on selkeästi osoitettu, osaamisen kehittyminen näkyvissä ja reflektoitu monipuolisesti.
• Työskentely on ollut itseohjautuvaa, päämäärätietoista, tavoitteellista ja vastuullista. Työskentely yksin ja yhdessä johdettua ja työtä tukevaa.

4. Eettisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä
• Kehittämistoiminnan luotettavuutta, tulosten kattavuutta ja sovellettavuutta on arvioitu perustellen ja kriittisesti.
• Opinnäytetyössä on reflektoitu kehittämishankkeeseen liittyviä eettisiä haasteita, ratkaistu ne perustellusti, uutta luovasti ja soveltaen ammatti- ja tutkimuseettisiä sekä yhteisöjen kanssa toimimiseen liittyviä eettisiä periaatteita.

Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 02.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kone- ja meritekniikka sekä muotoilu

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Opettaja
  • Jussi Liikkanen
  • Merja Peltokoski
  • Marko Kortetmäki
  • Tarmo Karhu
  • Lauri Kosomaa
  • Tommi Paanu
  • Mervi Vuolas
Vastuuopettaja

Merja Peltokoski

Ryhmät
  • PKONTS21B
    PKONTS21B
  • PKONTS21A
    PKONTS21A
  • PKONTS21
    Konetekniikka S21

Tavoitteet

Opinnäytetyön suorittamisen jälkeen opiskelija osaa soveltaa tietoja ja taitojaan tavoiteammattiin liittyvässä asiantuntijatehtävässä. Hän pystyy itsenäisesti ja vastuullisesti perehtymään alan ajankohtaisiin haasteisiin ja esittämään toimivia, taloudellisia ja eettisesti kestäviä ratkaisuvaihtoehtoja. Opiskelija osaa työskennellä johdonmukaisesti ja järjestelmällisesti, etsiä ja käyttää lähdeaineistoa, käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä, tehdä itsenäisiä ratkaisuja ja sekä ilmaista itseään kirjallisesti, kuvallisesti ja suullisesti.

Sisältö

Opinnäytetyö on kokonaisvaltainen oppilaan itsenäisesti tekemä suunnittelu-, tutkimus- tai tuotekehitystyö, joka suoritetaan toimeksiantajan ja opinnäytetyön ohjaajien tuella. Kokonaisuuden on oltava teettäjälle hyödyllinen ja lopputulosten on osoitettava opiskelijan perehtymistä kyseiseen aihealueeseen. Opinnäytetyöprosessiin kuuluu myös opinnäytetyön edistymisen seuranta seminaaritilaisuuksissa sekä ns. kypsyysnäytteen suorittaminen.

Oppimateriaalit

Opinnäytetyön lähdeaineisto

Opetusmenetelmät

Projektioppiminen

Opiskelija vastaa itse omasta opinnäytetyöstään. Opinnäytetyö on opiskelijan itsenäinen tuotos, mutta sen tekemiseen ja prosessiin saa tukea opiskelijalle nimetyltä ohjaajalta. Opinnäytetyön ohjaaja tarjoaa yksilö- ja/tai ryhmäohjausta sovitulla mukaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka, jonka mukaan oppiminen perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle.

Sosiaalinen kestävyys: AMK:n opinnot parantavat nuorten ja aikuisten työelämään liittyviä taitoja sekä ammatillista ja teknistä osaamista. Välillisesti opintojakso voi edistää säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä. Opinnoissa emme erottele ihmisiä iän, sukupuolen, suuntautuneisuuden, elämänkatsomuksen, taustan tms. mukaan, mikä edistää tasa-arvoa, oikeudenmukaisuutta ja ihmisten hyvinvointia yhteiskunnassa.

Ekologinen kestävyys: Kaikessa kehittämistyössä ja innovaatiotoiminnassa on pyrittävä huomiomaan myös ympäristön ja resurssien kestävä käyttö.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h opiskelijan työtä. 15 op = 405 h opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Opinnäytetyön käytännön toteutus.

Opinnäytetyö voidaan tehdä yksilö- tai parityönä. Opinnäytetyön tulee olla sellainen, että sen kautta voidaan osoittaa hallitsevansa oman alan keskeisiä kehittämis-, tutkimus- tai innovaatiomenetelmiä. Opinnäytetyössä myös oman osaamisen kehittymistä havainnoidaan ja arvioidaan.

Opinnäytetyön tuloksena voi olla esimerkiksi uusi palvelu, tuote, toimintatapa, menetelmä tai työkäytäntö. Se voi olla myös kooste aikaisemmin tehdyistä aiheeseen liittyvistä töistä.

Opinnäytetyön prosessista ja tuloksista voidaan raportoida eri tavoin: tutkimuksellinen tai toiminnallinen raportti, oppimispäiväkirja tai portfolio. Opinnäytetyön ohjaajalta saa tukea opinnäytetyön muodon ja raportointitavan valintaan.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tarvittavaa materiaalia itsLearning-ympäristössä ja Messissä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinnäytetyö toimii kurssin arvioitavana kohteena.

Opinnäytetyön yleinen ohjaus ja tehtävät arvioidaan hyväksytty - hylätty. Tehtävät (valitun opinnäytetyön analysointi) on oltava tehty hyväksytysti.
Läsnäolo luennoilla on oltava 50%.
Opiskelijan on seurattava viisi opinnäytetyön esittelyä opinnäytetyöseminaarissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1. Oman alan tiedot ja taidot sekä niiden soveltaminen opinnäytetyöhön
• Opinnäytetyöhön on valittu ja käytetty tehtävään ja tavoitteisiin osittain sopivia
(työskentely)menetelmiä.
• Opinnäytetyössä on hyödynnetty tutkimus- ja/tai kehittämistehtävän kannalta relevantteja
tiedonlähteitä, oman alan tietoperustaa ja toimintatapoja vaikkakin suppeasti.
• Opinnäytetyössä on käytetty ja merkitty tietolähteitä, mutta siinä on puutteita.

2. Opinnäytetyön toteutus ja tuotokset osana tutkimus- ja/tai kehittämistyötä
• Aihe, tutkimus- ja/tai kehittämistehtävä ja/tai -kysymys on esitetty, vaikkakin esitystavassa on puutteita.
• Valmisteluvaiheessa on esitetty toimintasuunnitelma.
• Opinnäytetyön toteutus vastaa vain kaikkein keskeisimpiin määritellyistä tavoitteista ja/tai kehittämistehtävistä ja/tai -kysymyksistä.
• Työskentelyprosessissa on tarvittu huomattavan runsaasti ohjausta ja/tai ohjausta ja/tai muuta palautetta ei ole hyödynnetty asianmukaisesti.
• Opinnäytetyön tulokset vastaavat vain osin (kehittämis)tehtävään ja sen perustana olevaan tarpeeseen.
• Opinnäytetyön valmistuminen on kestänyt suunniteltua pidempään

3. Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä
• Opinnäytetyössä määritellyllä tehtävällä ja/tai kysymyksellä on kytkös tekijänsä/tekijöidensä osaamiseen
• Työ tukee tekijänsä/tekijöidensä kehittymistä ainakin joiltakin osin
• Ammatillinen osaamisen osoittaminen voisi olla selkeämpää ja päämäärätietoisempaa

4. Eettisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä
• Kehittämistoiminnan luotettavuutta, kattavuutta ja sovellettavuutta on arvioitu, mutta siinä on puutteita.
• Opinnäytetyössä on noudatettu oman alan ammattieettisiä ohjeita ja hyvää (tieteellistä) käytäntöä mutta vain kaikkein keskeisimmiltä osin.
• Opinnäytetyössä on otettu huomioon eri toimijoiden näkökulmat, vaikkakin vähäisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

1. Oman alan tiedot ja taidot sekä niiden soveltaminen opinnäytetyöhön
• Opinnäytetyössä on sovellettu alan keskeisimpiä työskentelymenetelmiä, ja käytetyt menetelmät on
perusteltu sekä niiden käyttö kuvattu.
• Opinnäytetyössä on sovellettu alan tietoperustaa ja toimintatapoja perustellen ja kriittisesti.
• Tietolähteet on valittu ja niitä on käytetty asianmukaisesti.

2. Opinnäytetyön toteutus ja tuotokset osana tutkimus- ja/tai kehittämistyötä
• Tutkimus- ja/tai kehittämistehtävä ja/tai -kysymys perustuu (toimeksiantajan, työyhteisön tai kohderyhmän) tarpeeseen ja on rajattu perustellusti.
• Opinnäytetyön ideat, ratkaisut ja tulokset ovat perusteltuja ja vastaavat ainakin suurimmalta osaltaan määriteltyyn tehtävän- ja tavoitteenmäärittelyyn.
• Työskentelyprosessi on edennyt pääosin hallitusti: suunnitelma on ollut realistinen, ja siihen on tehty asianmukaisia muutoksia tilanteiden edellyttämillä tavoilla.
• Opinnäytetyön tuotos on hyödynnettävissä.
• Opinnäytetyö on valmistunut suunnitellussa ajassa

3. Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä
• Opinnäytetyön (kehittämis)tehtävän ja/tai kysymyksen yhteydessä on osoitettu kytkökset tekijän/tekijöiden ammatilliseen kehittymiseen.
• Opinnäytetyössä on ilmaistu osaamisen kehittymisen tavoitteet ja reflektoitu niiden saavuttamista.
• Tekeminen on ollut päämäärätietoista.

4. Eettisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä
• Kehittämistoiminnan luotettavuutta, kattavuutta ja sovellettavuutta on arvioitu perustellen.
• Opinnäytetyössä on ratkaistu kehittämistoimintaan, sen dokumentointiin, raportointiin ja siitä viestimiseen liittyvät eettiset haasteet ammattimaisesti ja vastuullisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

1. Oman alan tiedot ja taidot sekä niiden soveltaminen opinnäytetyöhön
• Opinnäytetyössä yhdistellään ja hyödynnetään tietoja ja osaamista tavalla, joka tukee uusien ratkaisujen kehittämistä.
• Kehittämistehtävään on sovellettu tuoretta tietoperustaa kriittisesti ja perustellen.
• Kehittämistehtävään on sovellettu alan toimintatapoja ja uusia työskentelymenetelmiä, sekä niiden käyttöä on kuvattu asianmukaisesti.
• Tietolähteet on valittu kriittisesti, perustellusti ja oivaltavasti. Lähteitä on merkitty huolellisesti, sekä tutkimuseettistä ja hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen.

2. Opinnäytetyön toteutus ja tuotokset osana tutkimus- ja/tai kehittämistyötä
• Opinnäytetyö perustuu oman alan ajankohtaiseen ja merkitykselliseen kehittämishaasteeseen, ja siinä vastataan kehittämistehtävään tavoitteineen innovatiivisesti.
• Työskentelyprosessi on edennyt hallitusti; siinä on tehty perusteltuja ja innovatiivisia sekä hyödynnettäviä ratkaisuja, joissa on otettu huomioon prosessin aikana hankittu palaute ja eri tilanteissa ilmenevät tarpeet.
• Tehdyt ratkaisut sekä tulokset ovat täsmällisiä ja monipuolisesti perusteltuja.
• Opinnäytetyön tuotos on innovatiivinen, monipuolisesti hyödynnettävissä ja vastaa erinomaisesti tutkimus- ja/tai kehittämistehtävään.
• Opinnäytetyön on valmistunut suunnitellun ajan esim. toimeksiannon puitteissa

3. Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä
• Kytkös opinnäytetyön (kehittämis)tehtävän ja /tai kysymyksen yhteydessä on selkeästi osoitettu, osaamisen kehittyminen näkyvissä ja reflektoitu monipuolisesti.
• Työskentely on ollut itseohjautuvaa, päämäärätietoista, tavoitteellista ja vastuullista. Työskentely yksin ja yhdessä johdettua ja työtä tukevaa.

4. Eettisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä
• Kehittämistoiminnan luotettavuutta, tulosten kattavuutta ja sovellettavuutta on arvioitu perustellen ja kriittisesti.
• Opinnäytetyössä on reflektoitu kehittämishankkeeseen liittyviä eettisiä haasteita, ratkaistu ne perustellusti, uutta luovasti ja soveltaen ammatti- ja tutkimuseettisiä sekä yhteisöjen kanssa toimimiseen liittyviä eettisiä periaatteita.