Siirry suoraan sisältöön

Kokeileva kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: TE00CU84

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
esitellä, vertailla ja arvioida erilaisia prototypoinnin menetelmiä
käyttää opintojaksolla harjoiteltuja prototypoinnin menetelmiä.

Sisältö

Kokeileva kehittäminen -opintojaksolla tutustutaan prototypointiin suunnittelun työkaluna:
Mitä prototypointi tarkoittaa - miksi?
Prototypoinnin menetelmät - mitä?
Mitä prototypointi käytännössä on erilaisissa suunnitteluhaasteissa – miten?
Valittujen prototypoinnin menetelmien kokeilu – tekemällä oppiminen.

Ilmoittautumisaika

07.10.2024 - 10.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologiateollisuus

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Konetekniikan koulutus
Opettaja
  • Sakari Koivunen
  • Tommi Metso
Vastuuopettaja

Sakari Koivunen

Ryhmät
  • PKONTK25B
    PKONTK25B

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
esitellä, vertailla ja arvioida erilaisia prototypoinnin menetelmiä
käyttää opintojaksolla harjoiteltuja prototypoinnin menetelmiä.

Sisältö

Kokeileva kehittäminen -opintojaksolla tutustutaan prototypointiin suunnittelun työkaluna:
Mitä prototypointi tarkoittaa - miksi?
Prototypoinnin menetelmät - mitä?
Mitä prototypointi käytännössä on erilaisissa suunnitteluhaasteissa – miten?
Valittujen prototypoinnin menetelmien kokeilu – tekemällä oppiminen.

Opetusmenetelmät

Ohjaajien tietoiskut ja pajatyöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tekemällä oppiminen, ryhmässä tekeminen.
Kestävä kehitys huomioidaan osana suunnitteluprosessia: mitä aikaisemmassa vaiheessa tuotekehitysprosessia tuote saadaan prototypoinnin ja kokeilun avulla vastaamaan asiakastarpeita, sitä pienempi on kehitysprosessin kustannusvaikutus niin rahallisesti kuin ympäristökuormituksen, kuten hiilijalanjäljen, osalta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssilla suoritetaan erilaisten toimeksiantojen pohjalta konkreettisia harjoitustehtäviä, joiden avulla voidaan kehittää joko uusia tuotteita tai kehittää jo olemassa olevia.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty. Opintojaksossa ei ole tenttiä, vaan arviointi perustuu opintojakson aikana tehtäviin osasuorituksiin.

Arvioinnissa on kaksi kokonaisuutta, jotka pitää olla hyväksytysti suoritettuna, jotta opintojakso arvioidaan hyväksyttynä.
1) Oppimispäiväkirja, jossa on käsitelty ne asiat, jotka Itslearningin ohjeistuksessa määritellään. Oppimispäiväkirjassa osoitat omaa ajatteluasi ja rooliasi opintojaksolla. Tähän on selkeä tehtävä kriteereineen Itslearningissa.

2) Aktiivinen osallistuminen pienryhmässä tehtävään projektityöhön kaikissa sen vaiheissa.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning-oppimisympäristössä tarjolla oleva materiaali

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktivinen osallistuminen projektityöskentelyyn ja oman tekemisen näyttäminen oppimispäiväkirjassa.

Ilmoittautumisaika

03.08.2024 - 06.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 25

Koulutus
  • Konetekniikan koulutus
Opettaja
  • Hannu Parkkamäki
  • Sakari Koivunen
Vastuuopettaja

Hannu Parkkamäki

Ryhmät
  • PKONTS24B
    PKONTS24B

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
esitellä, vertailla ja arvioida erilaisia prototypoinnin menetelmiä
käyttää opintojaksolla harjoiteltuja prototypoinnin menetelmiä.

Sisältö

Kokeileva kehittäminen -opintojaksolla tutustutaan prototypointiin suunnittelun työkaluna:
Mitä prototypointi tarkoittaa - miksi?
Prototypoinnin menetelmät - mitä?
Mitä prototypointi käytännössä on erilaisissa suunnitteluhaasteissa – miten?
Valittujen prototypoinnin menetelmien kokeilu – tekemällä oppiminen.

Opetusmenetelmät

Luennot ja pajatyöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tekemällä oppiminen, mahdollinen materiaalien uusiokäyttö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssilla suoritetaan erilaisten toimeksiantojen pohjalta konkreettisia harjoitustehtäviä, joiden avulla voidaan kehittää joko uusia tuotteita tai kehittää jo olemassa olevia.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning-oppimisympäristö
Youtube-videot

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen tehtävien suorittamisessa.

Hylätty (0)

Osallistumattomuus, tehtäviä suorittamatta, ei arvioinut omaa toimintaansa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Riittävä osallistuminen, tyydyttävä tehtävien suorittaminen pääosin aikataulun mukaisesti, oman toiminnan arviointi perustasolla, vähäinen aktiivisuus pajatyöskentelyssä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Aktiivinen osallistuminen, tehtävien suorittaminen asianmukaisesti ja aikataulun mukaisesti, oman toiminnan riittävä arviointi ja reflektointi, aktiivisuus pajatyöskentelyssä, muut huomioiva tiimikäyttäytyminen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Aktiivinen osallistuminen, tehtävien suorittaminen erinomaisesti ja aikataulun mukaisesti, oman toiminnan kattava arviointi ja reflektointi, kiitettävä aktiivisuus pajatyöskentelyssä, rakentava tiimikäyttäytyminen.