Johdatus kemiantekniikkaanLaajuus (5 op)
Tunnus: TE00BL95
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa kemiantekniikkaan kuuluvia teollisuuden aloja ja niissä käytettäviä prosesseja. Opiskelija osaa kuvata tyypillisiä elintarvike-, bio-, materiaali- ja kemiantekniikan tuotantoprosesseja, jotka rakentuvat useista erillisistä yksikköoperaatioista ja -prosesseista. Opiskelija tunnistaa laboratorion toimintaympäristönä ja osaa noudattaa turvallisen työskentelyn periaatteita.
Sisältö
- kemianteollisuuden yleiskuvaus, kemianteollisuuden merkitys hyvinvoinnillemme (sis. esim. kiertotalouden näkökulman)
- tutustuminen kemiantekniikan eri aloihin (bio-, elintarvike-, materiaalitekniikka)
- laboratoriotyöt: valmistus ja testaus sekä työn ja ajankäytön suunnittelu
- yritysvierailijat
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 02.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Yhteiset palvelut
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Opettaja
- Emilia Suvanto
- Eija Kulju
- Liisa Lehtinen
- Kari Haajanen
- Tero Tuomarmäki
- Piritta Saipa
Vastuuopettaja
Piritta Saipa
Ryhmät
-
PBIOKES24APBIOKES24A
-
PBIOKES24BPBIOKES24B
-
PBIOKES24Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa kemiantekniikkaan kuuluvia teollisuuden aloja ja niissä käytettäviä prosesseja. Opiskelija osaa kuvata tyypillisiä elintarvike-, bio-, materiaali- ja kemiantekniikan tuotantoprosesseja, jotka rakentuvat useista erillisistä yksikköoperaatioista ja -prosesseista. Opiskelija tunnistaa laboratorion toimintaympäristönä ja osaa noudattaa turvallisen työskentelyn periaatteita.
Sisältö
- kemianteollisuuden yleiskuvaus, kemianteollisuuden merkitys hyvinvoinnillemme (sis. esim. kiertotalouden näkökulman)
- tutustuminen kemiantekniikan eri aloihin (bio-, elintarvike-, materiaalitekniikka)
- laboratoriotyöt: valmistus ja testaus sekä työn ja ajankäytön suunnittelu
- yritysvierailijat
Oppimateriaalit
ITS materiaali
CAD kirjasto
Kirja: Prosessitekniikka Pihkala
Opetusmenetelmät
Teorialuennot
Kotiläksyt
CAD harjoitteet (cad = computer aided design)
Suunnittele ja testaa -projekti tehdään ryhmissä. Se sisältää asioiden teoreettisen taustan selvitystä ja esittelyä, työn suunnittelua ja käytännön toteutuksen laboratoriossa.
Kurssilla toteutuu tee ja kokeile metodi varsinkin cad suunnittelussa sekä laboratoriotyöskentelyssä.
Ryhmätyössä opitaan ryhmässä prosessin merkityksestä teollisuudelle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti aikataulun mukaan esitettynä ajankohtana
PI-kaavion viimeinen palautushetki on tentin alku ITS ympäristöön.
Uusintatentit (teoria osuus) EY- tekniikan uusintapäivämäärillä EY- tekniikan ohjeistuksen mukaan
PI-kaavion viimeinen palautushetki on viimeinen palautushetki. Arviointia ei suoriteta myöhästyneille tuotoksille.
Laboratorioita ei voi uusia. Hylätty osasuoritus on suoritettava tältä osin uudelleen seuraavan kurssin mukana.
BoostCamp on jokaiselle pakollinen ja uusinta tapahtumaa ei järjestetä. Läsnäoloon on korvaava tehtävä annettu vuonna 2023. (Miniminä 10 sivua tekstiä + muotoilu)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Turkuamk digipeda, innopeda ja CDIO pedagogiikka
BoostCampilla toteutetaan mm. situationaalista oppimiskäsitystä
Laboratoriot ja teorialuennot toteuttavat konstruktiivisen pedagogiikan lähestymiskulmasta samalla kun kokemuksellinen ja kognitiivinen oppiminen pidetään myös mukana. Pedagogiset toimintatavat huomioivat kestävän kehityksen BAT teknologian esittelemisenä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Tarvittaessa oppilas esittää itse osaamisen ja ahotointi Turkuamk ohjeistuksen mukaisesti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h oppilastyötä.
PI-kaavio 1 op
Laboratoriotyöskentely 2 op
Teoriaosuus 2 op
Sisällön jaksotus
Sisältö:
BoostCamp tapahtuma
PI-kaaviot ja niiden luonti kemianteollisuudessa
Laboratoriotyöt: turvallinen työskentely laboratoriossa ja Suunnittele ja testaa -projektin toteutus
Keskeisiä teorioita kemian tekniikasta, jossa tutustutaan tiettyihin valikoituihin ajankohtaisiin aihepiireihin: Aihepiirit 2024, Kemian prosessien peruskäsitteitä, vesi- ja jätevesitekniikka, biokaasutekniikka ja reaktorit. Myös muita aihepiirejä mahdollista toteutua toteutusvuoden mukaan.
Prosessitekniikkaan ja sen aihepiireihin syvennytään myös ryhmätöiden muodossa, joiden aiheisiin oppilasryhmä pystyy itse vaikuttamaan melko vahvasti (aihe hyväksytetään opettajalla).
Viestintäkanava ja lisätietoja
Pääsääntöisesti oppitunnilla. Oppilaalla on velvollisuus poissa ollessaan hankkia vastaavat tiedot, jotka tunnilla olivat esillä.
Vaihtoehtoisesti ITS alustalla
Poikkeustapauksissa harvoin Sähköposti Opettajalta oppilaalle. Oppilaan viesti kulkeutuu opettajalle parhaiten oppitunnilla.
Muiden tiedotuskanavien käytöstä ei voida taata viestin ajoissa perille meno.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi suoritetaan asteikolla H-5, jossa H on hylätty ja nro 5 tarkoittaa erinomaista suoritusta.
PI-kaavio H-5
Teoria H-5
Laboratorio-osuus H-5
Osioiden aritmeettinen keskiarvo pyöristys sääntöjen mukaan on toteutunut kurssiarviointi
Hylätty (0)
Teoriatentti arvioitu H
ja tai
PI-kaavio palautettu myöhässä tai arvio palautuksesta on H
ja tai
laboratoriotyöskentely on arvioitu arvosanalla H
ja tai
pakolliseksi merkityt läsnäoloa vaativat osiot suorittamatta annetuista korvaavista tehtävistä huolimatta (esim.. BoostCamp)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tentin arviointi pisteiden mukaan.
Läpäisyraja 40% kokonaispisteistä
PI-kaavio arvioidaan toteutuneen työn jäljen perusteella. Huomioidaan osaamisen kehittyminen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osioiden aritmeettisen keskiarvon mukaan laskettuna, yhden huomattavasti paremmin tai huonommin suoritetun osion osuus vaikuttaa kokonaiskeskiarvoon ja arviointi voi todennäköisesti osua tälle välillä.
ks. edellinen ja seuraava kohta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen suoritus tentissä
ja
erinomainen PI-kaavio
ja
Erinomaisesti suoritetut laboratoriotehtävät
ja
suoritettu BoostCamp
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 05.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Opettaja
- Taina Hovinen
- Emilia Suvanto
- Eija Kulju
- Liisa Lehtinen
- Kari Haajanen
- Tero Tuomarmäki
- Piritta Saipa
Ryhmät
-
PBIOKES23APBIOKES23A
-
PBIOKES23BPBIOKES23B
-
PBIOKES23Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa kemiantekniikkaan kuuluvia teollisuuden aloja ja niissä käytettäviä prosesseja. Opiskelija osaa kuvata tyypillisiä elintarvike-, bio-, materiaali- ja kemiantekniikan tuotantoprosesseja, jotka rakentuvat useista erillisistä yksikköoperaatioista ja -prosesseista. Opiskelija tunnistaa laboratorion toimintaympäristönä ja osaa noudattaa turvallisen työskentelyn periaatteita.
Sisältö
- kemianteollisuuden yleiskuvaus, kemianteollisuuden merkitys hyvinvoinnillemme (sis. esim. kiertotalouden näkökulman)
- tutustuminen kemiantekniikan eri aloihin (bio-, elintarvike-, materiaalitekniikka)
- laboratoriotyöt: valmistus ja testaus sekä työn ja ajankäytön suunnittelu
- yritysvierailijat
Oppimateriaalit
ITS materiaali
Cad kirjasto
Prosessitekniikka Pihkala
Opetusmenetelmät
Teorialuennot
Kotiläksyt
Cad harjoitteet (cad= computer aided design)
Suunnittele ja testaa -projekti tehdään ryhmissä. Se sisältää asioiden teoreettisen taustan selvitystä ja esittelyä, työn suunnittelua ja käytännön toteutuksen laboratoriossa.
Kurssilla toteutuu tee ja kokeile metodi varsinkin cad suunnittelussa sekä laboratorio työskentelyssä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti aikataulun mukaan esitettynä ajankohtana
PI-kaavion viimeinen palautushetki on tentin alku ITS ympäristöön.
Uusintatentit (teoria osuus) EY- tekniikan uusintapäivämäärillä EY- tekniikan ohjeistuksen mukaan
PI-kaavion viimeinen palautushetki on viimeinen palautushetki. Arviointia ei suoriteta myöhästyneille tuotoksille.
Laboratorioita ei voi uusia. Hylätty osasuoritus on suoritettava tältä osin uudelleen seuraavan kurssin mukana.
BoostCamp läsnäoloon on korvaava tehtävä annettu vuonna 2023
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Turkuamk digipeda, innopeda ja CDIO pedagogiikka
BoostCampilla toteutetaan mm. situationaalista oppimiskäsitystä
Laboratoriot ja teorialuennot toteuttavat konstruktiivisen pedagogiikan lähestymiskulmasta samalla kun kokemuksellinen ja kognitiivinen oppiminen pidetään myös mukana. Pedagogiset toimintatavat huomioivat kestävän kehityksen BAT teknologian esittelemisenä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Tarvittaessa oppilas esittää itse osaamisen ja ahotointi Turkuamk ohjeistuksen mukaisesti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h oppilastyötä.
PI-kaavio 1 op
Laboratoriotyöskentely 2 op
Teoriaosuus 2 op
Sisällön jaksotus
Sisältö:
BoostCamp tapahtuma
PI-kaaviot ja niiden luonti kemianteollisuudessa
Laboratoriotyöt: turvallinen työskentely laboratoriossa ja Suunnittele ja testaa -projektin toteutus
Keskeisiä teorioita kemian tekniikasta, jossa tutustutaan tiettyihin valikoituihin ajankohtaisiin aihepiireihin: Aihepiirit 2023, Kemian prosessien peruskäsitteitä, vesi- ja jätevesitekniikka, biokaasutekniikka ja reaktorit. Myös muita aihepiirejä mahdollista toteutua toteutusvuoden mukaan.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tunnilla.
ITS alustalla
Sähköposti
Muiden tiedotuskanavien käytöstä ei voida taata viestin ajoissa perille meno.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi suoritetaan asteikolla H-5, jossa H on hylätty ja nro 5 tarkoittaa erinomaista suoritusta.
PI-kaavio H-5
Teoria H-5
Laboratorio osuus H-5
Osioiden aritmeettinen keskiarvo pyöristys sääntöjen mukaan on toteutunut kurssiarviointi
Hylätty (0)
Teoriatentti arvioitu H
ja tai
PI-kaavio palautettu myöhässä tai arvio palautuksesta on H
ja tai
laboratoriotyöskentely on arvioitu arvosanalla H
ja tai
pakolliseksi merkityt läsnäoloa vaativat osiot suorittamatta annetuista korvaavista tehtävistä huolimatta (esim.. BoostCamp)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tentin arviointi pisteiden mukaan.
Läpäisyraja 40% kokonaispisteistä
PI-kaavio arvioidaan toteutuneen työn jäljen perusteella. Huomioidaan osaamisen kehittyminen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osioiden aritmeettisen keskiarvon mukaan laskettuna, yhden huomattavasti paremmin tai huonommin suoritetun osion osuus vaikuttaa kokonaiskeskiarvoon ja arviointi voi todennäköisesti osua tälle välillä.
ks. edellinen ja seuraava kohta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen suoritus tentissä
ja
erinomainen PI-kaavio
ja
Erinomaisesti suoritetut laboratorio tehtävät
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 02.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Opettaja
- Taina Hovinen
- Emilia Suvanto
- Eija Kulju
- Mika Mäkelä
- Kari Haajanen
- Piritta Saipa
Ryhmät
-
PBIOKES22APBIOKES22A
-
PBIOKES22BPBIOKES22B
-
PBIOKES22Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa kemiantekniikkaan kuuluvia teollisuuden aloja ja niissä käytettäviä prosesseja. Opiskelija osaa kuvata tyypillisiä elintarvike-, bio-, materiaali- ja kemiantekniikan tuotantoprosesseja, jotka rakentuvat useista erillisistä yksikköoperaatioista ja -prosesseista. Opiskelija tunnistaa laboratorion toimintaympäristönä ja osaa noudattaa turvallisen työskentelyn periaatteita.
Sisältö
- kemianteollisuuden yleiskuvaus, kemianteollisuuden merkitys hyvinvoinnillemme (sis. esim. kiertotalouden näkökulman)
- tutustuminen kemiantekniikan eri aloihin (bio-, elintarvike-, materiaalitekniikka)
- laboratoriotyöt: valmistus ja testaus sekä työn ja ajankäytön suunnittelu
- yritysvierailijat
Oppimateriaalit
Pihkala J. Prosessitekniikan yksikköprosessit
Muu materiaali its learning ympäristössä
Opetusmenetelmät
Opintojakson teoriaosuus sisältää lähiopetusta, vierailijaluentoja ja harjoitustöitä.
Projektiosuus tehdään ryhmissä. Se sisältää asioiden teoreettisen taustan selvitystä ja esittelyä, työn suunnittelua ja käytännön toteutuksen laboratoriossa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti (johdatus prosessitekniikkaan): päätetään opintojakson alussa
Uusinnat: tammikuun ja maaliskuun uusintapäivät
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso perustuu työelämälähtöisyyteen ja opiskelijalla on mahdollisuus tutustua omaan alaan.
Opetus toteutetaan yhteisopettajuutena.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät (johdatus prosessitekniikkaan):
* Käsitteet ja termit
* T1: Kiertotalous
* T2: Sokerin valmistusprosessi
* T3: Prosessikuvaus
* T4: Muovin prosessointimenetelmät
Laboratorioon tutustumisen ja projektityön osuuteen on varattu aikaa n. 40 h. Näistä lähitunteja on n. 20. Ryhmän tapaamisiin ja projektin suunnitteluun ja viimeistelyyn on varattu aikaa n. 20 h.
Sisällön jaksotus
Sisältö:
Boostcamp
Johdatus prosessitekniikkaan:
* Prosessitekniikan yleiskuvaus ja tutustuminen prosessitekniikan eri aloihin (bio-, elintarvike-, ympäristö- ja materiaalitekniikka)
*Tuotantoprosessien yksikköoperaatiot ja -prosessit sekä esimerkkejä laitteista ja menetelmistä.
Laboratoriotyöt
*Turvallinen työskentely laboratoriossa
*Suunnittele ja testaa -projektin toteutus
Ajoitus:
Viikot 36-50
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Boostcamp, laboratoriotyöt ja prosessitekniikan tehtävät arvioidaan: hyväksytty / hylätty.
Arvosana muodostuu tentin mukaan.
Hylätty (0)
Opintojakson tavoitteita ei ole saavutettu.