Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyön ideointi, suunnittelu ja aloitusLaajuus (6 op)

Tunnus: TE00CY37

Laajuus

6 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä teemassa, kehittämistehtävässä tai projektissa. Hän osaa:
- tunnistaa kehittämisen kohteita
- toimia opinnäytetyön prosessin kulun mukaisesti
- valita ja rajata opinnäytteen aiheen
- tehdä suunnitelman opinnäytetyötä varten
-vertailla erilaisia kehittämistoiminnan lähestymistapoja ja menetelmiä
- valita opinnäytetyöhön sopivan menetelmän
- syventää osaamista tiedonhaussa ja kriittisesti arvioida tietoa
- hyödyntää ohjausta opinnäytetyötään edistävällä tavalla
- edetä opinnäytetyöprojektissa aikataulun mukaan

Sisältö

alustava johdanto
sisällysluettelo
vähintään 8 laadullista eri lähdettä tässä vaiheessa opinnäytetyötä
vähintään 8 sivua tekstiä (perinteinen opinnäytetyö)

Ilmoittautumisaika

14.12.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 24.05.2025

Opintopistemäärä

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Myyntityön koulutus
Opettaja
  • Babi Lyrintzis
  • Heidi Kurvinen
  • Antti Koivuniemi
Ryhmät
  • PMYYFS23
    Finanssipalvelut 2023

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä teemassa, kehittämistehtävässä tai projektissa. Hän osaa:
- tunnistaa kehittämisen kohteita
- toimia opinnäytetyön prosessin kulun mukaisesti
- valita ja rajata opinnäytteen aiheen
- tehdä suunnitelman opinnäytetyötä varten
-vertailla erilaisia kehittämistoiminnan lähestymistapoja ja menetelmiä
- valita opinnäytetyöhön sopivan menetelmän
- syventää osaamista tiedonhaussa ja kriittisesti arvioida tietoa
- hyödyntää ohjausta opinnäytetyötään edistävällä tavalla
- edetä opinnäytetyöprojektissa aikataulun mukaan

Sisältö

alustava johdanto
sisällysluettelo
vähintään 8 laadullista eri lähdettä tässä vaiheessa opinnäytetyötä
vähintään 8 sivua tekstiä (perinteinen opinnäytetyö)

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

14.12.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 26.05.2025

Opintopistemäärä

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opettaja
  • Paula Kullanmäki
  • LIPAT1 Virtuaalihenkilö1
  • Harri Kankaanpää
  • Harri Heikkinen
Ryhmät
  • PLILOS23HANK
    PLILOS23Hankinnat
  • PLILOS23KU
    PLILOS23Kuljetukset

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä teemassa, kehittämistehtävässä tai projektissa. Hän osaa:
- tunnistaa kehittämisen kohteita
- toimia opinnäytetyön prosessin kulun mukaisesti
- valita ja rajata opinnäytteen aiheen
- tehdä suunnitelman opinnäytetyötä varten
-vertailla erilaisia kehittämistoiminnan lähestymistapoja ja menetelmiä
- valita opinnäytetyöhön sopivan menetelmän
- syventää osaamista tiedonhaussa ja kriittisesti arvioida tietoa
- hyödyntää ohjausta opinnäytetyötään edistävällä tavalla
- edetä opinnäytetyöprojektissa aikataulun mukaan

Sisältö

alustava johdanto
sisällysluettelo
vähintään 8 laadullista eri lähdettä tässä vaiheessa opinnäytetyötä
vähintään 8 sivua tekstiä (perinteinen opinnäytetyö)

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 25.05.2025

Opintopistemäärä

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
  • Laura Nurminen
  • Jukka Rantala
  • Monica Tamminen
Ryhmät
  • PTUTAMS22
    Tuotantotalous, Myynti S22

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä teemassa, kehittämistehtävässä tai projektissa. Hän osaa:
- tunnistaa kehittämisen kohteita
- toimia opinnäytetyön prosessin kulun mukaisesti
- valita ja rajata opinnäytteen aiheen
- tehdä suunnitelman opinnäytetyötä varten
-vertailla erilaisia kehittämistoiminnan lähestymistapoja ja menetelmiä
- valita opinnäytetyöhön sopivan menetelmän
- syventää osaamista tiedonhaussa ja kriittisesti arvioida tietoa
- hyödyntää ohjausta opinnäytetyötään edistävällä tavalla
- edetä opinnäytetyöprojektissa aikataulun mukaan

Sisältö

alustava johdanto
sisällysluettelo
vähintään 8 laadullista eri lähdettä tässä vaiheessa opinnäytetyötä
vähintään 8 sivua tekstiä (perinteinen opinnäytetyö)

Oppimateriaalit

Oheiskirjallisuus:

Hirsjärvi, Remes & Sajavaara 2009. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Edita.

Kananen, J. 2015. Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas: Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta? Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Kananen, J. 2017. Laadullinen tutkimus pro graduna ja opinnäytetyönä. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Kostamo, P.; Airaksinen, T. & Vilkka, H. 2022. Kirjoita itsesi asiantuntijaksi. Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Jyväskylä: PS-kustannus.

Vilkka, H. 2020. Tutki, lue, kirjoita ja ajattele! Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas. Jyväskylä: PS-kustannus.

Toteutuksen materiaalia jaetaan sekä suullisesti yhteisissä tapaamisissa että Itslearning-työtilassa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso edellyttää osallistumista ohjaustapaamisiin ja itsenäistä työskentelyä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso perustuu ohjaukseen, opiskelijan oman työskentelyprosessin reflektointiin ja vertaisarviointiin. Opintojakson toteutus on vuorovaikutteista ja vertaistuen mahdollistavaa.

Tiimi- ja digioppiminen sekä yhteisopettajuus

Opintojakso on työelämä- ja tutkimusryhmälähtöistä, ja projektit ovat ensisijaisesti kestävään kehitykseen tähtääviä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihto-opintoja suorittavat opiskelijat voivat suorittaa opintojakson osin itsenäisesti etänä yksilöllisesti tehtävän suunnitelman mukaisesti. Tällöin opiskelija esittää oman suunnitelmansa heti opintojakson alussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso sisältää yhteensä 135 tuntia opiskelijan työtä. Oppimistehtävien tavoitteena on tukea opiskelijan opinnäytetyön ideointia ja suunnittelua.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson arviointi perustuu tehtäviin, tuottavaan läsnäoloon sekä vuorovaikutukseen ohjaajan ja oman ryhmän kanssa. Opiskelijan tulee suhtautua ohjausmahdollisuuksiin positiivisesti ja tavoitteellisesti.

Opintojakson tehtävät arvioidaan laadullisesti. Tehtävät ovat seuraavat: alustava johdanto, sisällys- ja lähdeluettelo sekä vähintään 8 sivua teoriaosuuden tekstiä, jossa viitataan asianmukaisesti vähintään 8 luotettavaan ja relevanttiin lähteiseen. Lähteet hyväksytetään opintojakson ohjaajalla. Lopputuloksen tulee osoittaa opiskelijan kykyä aiheen rajaamiseen sekä tieteellisen ja tutkimuksellisen tekstin tuottamiseen.

Opintojakson tehtävien suoritusten jälkeen opiskelijalle nimetään oma ohjaaja. Jos opiskelija suorittaa tehtävät hyväksytysti ennen opintojakson päättymistä, hän saa oman ohjaajansa jo aiemmin. Tällöin opiskelija jatkaa opinnäytetyön kirjoittamista oman ohjaajansa ohjauksessa tämän toteutuksen aikataulun mukaan.

Sisällön jaksotus

Opintojakson aikana opiskelija
- suunnittelee oman projektityönsä aikataulun ja välitavoitteet
- esittelee oman suunnitelmansa ja päivittää sitä tarpeen mukaan oman ohjaajansa kanssa keskustellen.

Opintojakso on osa laajempaa opinnäytetyön kokonaisuutta. Koska opintojakso on osa opinnäytetyöprosessia, sen arviointi vaikuttaa koko opinnäytetyöprosessin arviointiin. Opintojakson jälkeen opiskelija osallistuu Opinnäytetyön jatkaminen - ja Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte -opintojaksolle. Opintojaksojen tavoitteena on varmistaa se, että opiskelijoilla on yhdenvertaiset mahdollisuudet opinnäytetyön ohjaukseen ja tekemiseen.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakson ensisijaisena viestintäkanavana toimii Itslearning-työtila.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

14.12.2024 - 19.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 24.05.2025

Opintopistemäärä

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
  • Annamari Heikkilä
  • Veli-Matti Suominen
  • Jenni Aitonurmi
Ryhmät
  • PTUTAS22PROD
    Tuta tuotehallinta ja tuotantojohtaminen
  • PTUTAS22LOG
    Tuta hankinta ja logistiikka

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä teemassa, kehittämistehtävässä tai projektissa. Hän osaa:
- tunnistaa kehittämisen kohteita
- toimia opinnäytetyön prosessin kulun mukaisesti
- valita ja rajata opinnäytteen aiheen
- tehdä suunnitelman opinnäytetyötä varten
-vertailla erilaisia kehittämistoiminnan lähestymistapoja ja menetelmiä
- valita opinnäytetyöhön sopivan menetelmän
- syventää osaamista tiedonhaussa ja kriittisesti arvioida tietoa
- hyödyntää ohjausta opinnäytetyötään edistävällä tavalla
- edetä opinnäytetyöprojektissa aikataulun mukaan

Sisältö

alustava johdanto
sisällysluettelo
vähintään 8 laadullista eri lähdettä tässä vaiheessa opinnäytetyötä
vähintään 8 sivua tekstiä (perinteinen opinnäytetyö)

Arviointiasteikko

H-5