Johtaminen ja johtamisjärjestelmätLaajuus (5 op)
Tunnus: TE00BM01
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• kuvailla johtamisen ja esimiestyön merkityksen yritykselle ja yrityksen talouteen
• selvittää esimiestyön vaatimuksia ja kykenee soveltamaan oppimaansa käytännössä
• toimia tiimin jäsenenä ja vetäjänä
• arvioida omaa toimintaansa organisaatioissa ja omia kehittämiskohteitaan
• hankkia tietoa laatu-, ympäristö- ja turvallisuusjärjestelmistä
• soveltaa alan standardeja käytäntöön sekä osaa toimia aktiivisesti näiden järjestelmien ylläpidossa ja kehittämisessä.
• tehdä yksinkertaisen riskien ja ympäristövaikutusten arvioinnin, prosessikuvauksen sekä käyttää jatkuvan parantamisen menettelyjä
prosessien kehittämisessä.
Sisältö
• Johtaminen ja johtamisjärjestelmät
• Organisaatioteoriat
• Henkilöstöjohtaminen
• Esimiestyö ja vuorovaikutustaidot
• Itsensä johtaminen
• Motivointi, palautteen antaminen, konfliktin ratkaiseminen
• Palkkaus ja palkitseminen
• Työmarkkinajärjestelmä
• Laatu-, ympäristö- ja turvallisuusstandardit, prosessien kuvaukset ja kehittämismenetelmät sekä näiden soveltaminen
Ilmoittautumisaika
03.08.2024 - 13.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
- Janne Siivonen
- Antti Koivuniemi
Ryhmät
-
PTUTAS23APTUTAS23A
-
PTUTAS23BPTUTAS23B
-
PTUTASLIPAT Insinöörin soveltavat taidot
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• kuvailla johtamisen ja esimiestyön merkityksen yritykselle ja yrityksen talouteen
• selvittää esimiestyön vaatimuksia ja kykenee soveltamaan oppimaansa käytännössä
• toimia tiimin jäsenenä ja vetäjänä
• arvioida omaa toimintaansa organisaatioissa ja omia kehittämiskohteitaan
• hankkia tietoa laatu-, ympäristö- ja turvallisuusjärjestelmistä
• soveltaa alan standardeja käytäntöön sekä osaa toimia aktiivisesti näiden järjestelmien ylläpidossa ja kehittämisessä.
• tehdä yksinkertaisen riskien ja ympäristövaikutusten arvioinnin, prosessikuvauksen sekä käyttää jatkuvan parantamisen menettelyjä
prosessien kehittämisessä.
Sisältö
• Johtaminen ja johtamisjärjestelmät
• Organisaatioteoriat
• Henkilöstöjohtaminen
• Esimiestyö ja vuorovaikutustaidot
• Itsensä johtaminen
• Motivointi, palautteen antaminen, konfliktin ratkaiseminen
• Palkkaus ja palkitseminen
• Työmarkkinajärjestelmä
• Laatu-, ympäristö- ja turvallisuusstandardit, prosessien kuvaukset ja kehittämismenetelmät sekä näiden soveltaminen
Oppimateriaalit
Kurssin tärkein materiaali on luennoitsijan Itslearning-alustalle toimittama luentomateriaali jokaiselta luentokerralta. Luentomateriaalia täytentää luennoilla opetuksen perusteella tehtävät muokkaukset ja lisäykset opintomateriaaliin.
Opintomateriaalia tuetaan erilaisten uutisten, harjoitusten ja käytännönläheisten, todellisten esimerkkien ja case-harjoitusten avulla. Materiaaleissa on paljon erilaatuista aineistoa videoista ja elokuvista tutkimuksiin ja kirjoihin - nämä osaltaan tukevat oppimista ja muodostavat moniulotteisemman kuvan opeteltavasta aiheesta.
Finnan kautta löytyvät johtamisjärjestelmä standardit: ISO-9001, ISO-14001 ja ISO-45001.
Tarkemmat tiedot oppikirjoista, niiden tarkemmasta sisällöstä ja tenttiin tulevasta materiaalista esitellään tarkemmin ensimmäisellä luentokerralla.
Opetusmenetelmät
Johtamisen osuus:
Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa
sovelletaan käytäntöön erilaisten uutisten, toimeksiantojen, harjoitusten ja case -aineistojen avulla. Johtuen opetettavan aiheen luonteesta, kurssi on kuitenkin verrattain luentotyyppinen. Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu kuitenkin keskustellen.
Kurssilla vierailee ammattijohtaja/ammattijohtajia, jotka kertovat kokemusperusteisesti omasta urastaan sekä näkemyksistään esihenkilötyölle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Johtamisen osio:
Kurssilla noudatetaan tutkintosäännön asetuksia tenttien toteuttamisesta ja arvioinnista:
Tentti toteutetaan kampuksella lukujärjestyksenmukaisessa tilassa ITSLearning-alustalla, opiskelijan omalla koneella. Tentin suorittaminen etänä tai muulla järjestelyllä kuin valvotussa tilassa erikseen määrättyinä ajankohtina ei ole mahdollista.
Tentit järjestetään lukujärjestykseen ilmoitetuissa luentosaleissa, tarkasta tila viimeistään edeltävän päivänä mahdollisten muutosten osalta.
Tenttien ajankohdat:
varsinainen tentti: 31.10.2024 klo 14.00-16.00 LEM_B143
1. korotus/uusintatentti: 12.11.2024 klo 12.00-14.00 LEM_A173
2. korotus/uusintatentti: 19.11.2024 klo 12.00-14.00 LEM_B166
Tentin suorittaminen muina ajankohtina ei ole mahdollista: mikäli opiskelija ei kykene suorittamaan hyväksyttyä arvosanaa em. tenttiajankohtina, seuraava mahdollinen ajankohta suorittaa tentti/kurssi hyväksytysti on opinto-ohjelman mukainen, seuraava ajankohta kun kurssia järjestetään.
Johtamisjärjestelmät:
Käsin paperille kirjoitettava TENTTI pidetään ma 25.11.2024.
Tentin voi uusia kaksi kertaa, myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana tai koulutusalan yhteisissä tentti tilaisuuksissa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opetuksessa sovelletaan innovaatiopedagogiikkaa, jota sovelletaan luentojen ja harjoitusten aikana, sekä tehtävänannoissa. Painopiste on keskeisestä teoreettisesta aineksesta johdetussa käytännönläheisessä toiminnassa. Toteutuksen sisältö kytketään aktiivisesti toteutuksen ajankohdan uutisiin ja tapahtumiin. Aktiivista kytkentää toteutusajankohdan yleiseen talouden tilanteeseen ja raportoituun talouden tietoon käytetään opetuksen teoreettisen aineksen tukena. Kestävän kehitys näkyy osana opetusta muun muassa alaan integroituneen taksonomian ja yleisimmin ESGn kautta.
Luennot, tekemällä oppimista, informaation etsintää, ongelman ratkaisua, pienryhmä toimintaa.
Kestävän kehityksen tavoitteet:
4. Laadukasta koulutusta
5. Sukupuolten tasa-arvo
9. Kestävää teollisuutta ja innovaatioita
12. Vastuullista kuluttamista ja tuotantoa
13. Ilmastotekoja
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Johtamisen osio:
2 op = noin 54 tuntia työtä
Johtamisjärjestelmät:
Annettuihin materiaaleihin tutustumista ja soveltamista, esitelmä annetusta aiheesta, johtamisjärjestelmiin liittyvä projektityö ja tentti.
80 tuntia opiskelijan työtä = 3 op.
24h lähiopetusta ja tentti.
50h projektityöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.
6h tenttiin valmistautumista.
Sisällön jaksotus
Työelämässä ei pärjää pelkillä teknisillä taidoilla tai vahvalla asiantuntijuudella - kyse on myös sosiaalisista taidoista sekä erityisesti työyhteistötaidoista! Monet Turun ammattikorkeakoulusta valmistuvat opiskelijat päätyvät myös jossain vaiheessa uraansa johtotehtäviin.
Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle perustiedot siitä, millaisia vaatimuksia esihenkilön toimenkuvaan kuuluu, sekä millaisia ominaisuuksia tuleva esihenkilö saattaa työssään tarvita. Kurssi luo pohjan valmentavalle esihenkilötyölle sekä toiminnalle tiimin vetäjänä. Ennen kaikkea kaikilta edellytetään yhteistyötaitoja ja osaamista toimia työyhteisön jäsenenä, kehittää vuorovaikutusta jatkuvasti ja pitää huolta omasta sekä muiden työhyvinvoinnista.
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• kuvailla johtamisen ja esimiestyön merkityksen yritykselle ja yrityksen talouteen
• selvittää esimiestyön vaatimuksia ja kykenee soveltamaan oppimaansa käytännössä
• toimia tiimin jäsenenä ja vetäjänä
• arvioida omaa toimintaansa organisaatioissa ja omia kehittämiskohteitaan
• hankkia tietoa laatu-, ympäristö- ja turvallisuusjärjestelmistä
• soveltaa alan standardeja käytäntöön sekä osaa toimia aktiivisesti näiden järjestelmien ylläpidossa ja kehittämisessä.
• tehdä yksinkertaisen riskien ja ympäristövaikutusten arvioinnin, prosessikuvauksen sekä käyttää jatkuvan parantamisen menettelyjä
prosessien kehittämisessä.
Opintojakson sisältö
• Johtaminen ja johtamisjärjestelmät
• Organisaatioteoriat
• Henkilöstöjohtaminen
• Esimiestyö ja vuorovaikutustaidot
• Itsensä johtaminen
• Motivointi, palautteen antaminen, konfliktin ratkaiseminen
• Palkkaus ja palkitseminen
• Työmarkkinajärjestelmä
• Laatu-, ympäristö- ja turvallisuusstandardit, prosessien kuvaukset ja kehittämismenetelmät sekä näiden soveltaminen
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kaikki kurssiin liittyvä viestintä toteutetaan kurssin ITSLearning -alustalla, jossa vastuuopettajat viestivät esimerkiksi toteutukseen, aikataulutukseen tai tehtäviin liittyvistä asioista. Lisäksi käytössä on s-posti sekä suulliset tiedonnannot tuntien aikana.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssiarviointi muodostuu johtamisen ja johtamisjärjestelmien erillisten osioiden keskiarvona.
Johtamisen osuus:
Johtamisen osuuden arviointi perustuu kurssin loppupuolella suoritettavaan tenttiin, jonka perusteella muodostuu johtamisen arvosana.
Johtamisjärjestelmät:
Kurssin arvioitavia kohteita ovat tentti, raportti ja esitelmät.
Arvioinnissa tentin (H-5) painotus on 50% ja kurssitehtävillä (H-5) 50%.
Kurssitehtävien aikataulut sovitaan ryhmien ja opiskelijoiden kanssa kurssin alussa
Tuotoksia arvioidaan seuraavien kohteiden osalta:
- Aiheen käsittely (näkökulma ja laajuus)
- Teorian ja käytännön yhdistely
- Analyyttinen ja kriittinen lähentymistapa
- Selkeys ja rakenne esityksessä ja tekstissä
- Lähteiden käyttö ja hyödyntäminen
Hylätty (0)
Johtamisen osuus:
Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa.
Tentin suoritus alle 50% pistemäärästä.
Johtamisjärjestelmät:
Tentti hylätty (alle 40% pistemäärästä) ja
Tehtävät tekemättä ja palauttamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Johtamisen osuus:
Opiskelijallon on vaikeuksia ymmärtää ja kuvailla esihenkilötyön ja työyhteistötaitojen perusteita ja sen osa-alueita. Tentin suoritus 50-65% kokonaispistemäärästä.
Johtamisjärjestelmät:
Raportin tai tentin sisältö ja rakenne laajuudeltaan ja kattavuudeltaan heikkotasoisia. Raportin muotoilussa ja selkeydessä selkeästi paranneltavaa. Tiedon analysoinnissa ja hyödyntämisessä kriittisyys ja johtopäätöset puutteellisia tai puuttuvat. Lähteet ja niiden käyttö puutteellista. Laskut, taulukot ja kuvat puutteellisesti esitetty ja joitain virheellisiä tuloksia esityksessä. Tehtävien palautuksia myöhässä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Johtamisen osuus:
Opiskelija on osallistunut hyvin luennoilla käytävään keskusteluun ja kyennyt rakentamaan kurssilla käsiteltäviä aiheita oman aikaisemman tietotaitonsa sekä kurssilla aikaisemmin opittujen kokonaisuuksien päälle.
Tentin kokonaispistemäärä 65-85% kokonaispistemäärästä.
Johtamisjärjestelmät:
Raportin tai tentin sisältö ja rakenne laajuudeltaan ja kattavuudeltaan melko kattavia. Raportin muotoilu ja selkeys pääosin kunnossa. Tiedon analysoinnissa ja hyödyntämisessä kriittisyys ja johtopäätöset suurelta osin oikein. Lähteet ja niiden käyttö puutteellista. Laskut, taulukot ja kuvat hyvin tekstin ohessa kuitenkin joitain virheellisiä tuloksia esityksessä. Joitain tehtävien palautuksia myöhässä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Johtamisen osuus:
Opiskelijan ajattelu on itsenäistä ja laaja-alaista. Opiskelija kykenee ymmärtämään laajasti esihenkilötyön eri osa-alueiden kytkeytymisen toisiinsa sekä analysoimaan omaa toimintaansa osana tehokasta ryhmää.
Tentin kokonaispistemäärä yli 85% kokonaispistemäärästä.
Johtamisjärjestelmät:
Raportin tai tentin sisältö ja rakenne oikeasta aiheesta, selkeää ja yksityiskohtaista. Ulkoasu huolisteltua ja viimeisteltyä.Teksti on selkeää, monipuolista, täsmällistä ja pohdiskelevaa. Laskelmissa, kuvissa ja taulukoissa ei virheitä. Työssä näkyy runsaiden taustatietojen selvitystä ja pohdintaa sekä käytännön ja teorian yhdistelyä. Tehtävät ajallaan palautettu.
Ilmoittautumisaika
02.08.2023 - 08.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 25.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
- Janne Siivonen
- Antti Koivuniemi
Ryhmät
-
PTUTAS22APTUTAS22A
-
LIPATMODTekninenKauppaMOD Tekninen kauppa
-
PTUTAS22BPTUTAS22B
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• kuvailla johtamisen ja esimiestyön merkityksen yritykselle ja yrityksen talouteen
• selvittää esimiestyön vaatimuksia ja kykenee soveltamaan oppimaansa käytännössä
• toimia tiimin jäsenenä ja vetäjänä
• arvioida omaa toimintaansa organisaatioissa ja omia kehittämiskohteitaan
• hankkia tietoa laatu-, ympäristö- ja turvallisuusjärjestelmistä
• soveltaa alan standardeja käytäntöön sekä osaa toimia aktiivisesti näiden järjestelmien ylläpidossa ja kehittämisessä.
• tehdä yksinkertaisen riskien ja ympäristövaikutusten arvioinnin, prosessikuvauksen sekä käyttää jatkuvan parantamisen menettelyjä
prosessien kehittämisessä.
Sisältö
• Johtaminen ja johtamisjärjestelmät
• Organisaatioteoriat
• Henkilöstöjohtaminen
• Esimiestyö ja vuorovaikutustaidot
• Itsensä johtaminen
• Motivointi, palautteen antaminen, konfliktin ratkaiseminen
• Palkkaus ja palkitseminen
• Työmarkkinajärjestelmä
• Laatu-, ympäristö- ja turvallisuusstandardit, prosessien kuvaukset ja kehittämismenetelmät sekä näiden soveltaminen
Oppimateriaalit
Kurssin tärkein materiaali on luennoitsijan Itslearning-alustalle toimittama luentomateriaali jokaiselta luentokerralta. Luentomateriaalia täytentää luennoilla opetuksen perusteella tehtävät muokkaukset ja lisäykset opintomateriaaliin.
Opintomateriaalia tuetaan erilaisten uutisten, harjoitusten ja käytännönläheisten, todellisten esimerkkien ja case-harjoitusten avulla. Materiaaleissa on paljon erilaatuista aineistoa videoista ja elokuvista tutkimuksiin ja kirjoihin - nämä osaltaan tukevat oppimista ja muodostavat moniulotteisemman kuvan opeteltavasta aiheesta.
Tarkemmat tiedot oppikirjoista, niiden tarkemmasta sisällöstä ja tenttiin tulevasta materiaalista esitellään tarkemmin ensimmäisellä luentokerralla.
Opetusmenetelmät
Johtamisen osuus:
Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa
sovelletaan käytäntöön erilaisten uutisten, toimeksiantojen, harjoitusten ja case -aineistojen avulla. Johtuen opetettavan aiheen luonteesta, kurssi on kuitenkin verrattain luentotyyppinen. Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu kuitenkin keskustellen.
Kurssilla vierailee ammattijohtaja/ammattijohtajia, jotka kertovat kokemusperusteisesti omasta urastaan sekä näkemyksistään esihenkilötyölle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Sovitaan kurssin alussa erikseen, uusintamahdollisuuden tutkintosäädöksen mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Sisällön jaksotus
Työelämässä ei pärjää pelkillä teknisillä taidoilla tai vahvalla asiantuntijuudella - kyse on myös sosiaalisista taidoista sekä erityisesti työyhteistötaidoista! Monet Turun ammattikorkeakoulusta valmistuvat opiskelijat päätyvät myös jossain vaiheessa uraansa johtotehtäviin.
Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle perustiedot siitä, millaisia vaatimuksia esihenkilön toimenkuvaan kuuluu, sekä millaisia ominaisuuksia tuleva esihenkilö saattaa työssään tarvita. Kurssi luo pohjan valmentavalle esihenkilötyölle sekä toiminnalle tiimin vetäjänä. Ennen kaikkea kaikilta edellytetään yhteistyötaitoja ja osaamista toimia työyhteisön jäsenenä, kehittää vuorovaikutusta jatkuvasti ja pitää huolta omasta sekä muiden työhyvinvoinnista.
Kurssi jakautuu kahteen osa-alueeseen; Antti Koivuniemi vastaa johtajuuden opetuksesta ja Janne Siivonen osaltaan johtamisjärjestelmistä.
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• kuvailla johtamisen ja esimiestyön merkityksen yritykselle ja yrityksen talouteen
• selvittää esimiestyön vaatimuksia ja kykenee soveltamaan oppimaansa käytännössä
• toimia tiimin jäsenenä ja vetäjänä
• arvioida omaa toimintaansa organisaatioissa ja omia kehittämiskohteitaan
• hankkia tietoa laatu-, ympäristö- ja turvallisuusjärjestelmistä
• soveltaa alan standardeja käytäntöön sekä osaa toimia aktiivisesti näiden järjestelmien ylläpidossa ja kehittämisessä.
• tehdä yksinkertaisen riskien ja ympäristövaikutusten arvioinnin, prosessikuvauksen sekä käyttää jatkuvan parantamisen menettelyjä
prosessien kehittämisessä.
Opintojakson sisältö
• Johtaminen ja johtamisjärjestelmät
• Organisaatioteoriat
• Henkilöstöjohtaminen
• Esimiestyö ja vuorovaikutustaidot
• Itsensä johtaminen
• Motivointi, palautteen antaminen, konfliktin ratkaiseminen
• Palkkaus ja palkitseminen
• Työmarkkinajärjestelmä
• Laatu-, ympäristö- ja turvallisuusstandardit, prosessien kuvaukset ja kehittämismenetelmät sekä näiden soveltaminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Johtamisen osuus:
Aktiivinen osallistuminen, palautettavan harjoitustyön arviointi 20%, tentti 80%. Painotuksesta ja arvoinnista tarkemmin kurssin alussa.
Hylätty (0)
Johtamisen osuus:
Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn (harjoitustehtävä/ryhmätyö tekemättä). Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa.
Tentin suoritus alle 50% pistemäärästä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Johtamisen osuus:
Opiskelija on osallistunut heikosti luennoille. Vastaavasti ryhmätyössä osallistuminen on ollut heikkoa tai puutteellista. Opiskelijallon on vaikeuksia ymmärtää ja kuvailla esihenkilötyön ja työyhteistötaitojen perusteita ja sen osa-alueita.
Tentin suoritus 50-65% kokonaispistemäärästä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Johtamisen osuus:
Opiskelija on osallistunut hyvin luennoilla käytävään keskusteluun ja kyennyt rakentamaan kurssilla käsiteltäviä aiheita oman aikaisemman tietotaitonsa sekä kurssilla aikaisemmin opittujen kokonaisuuksien päälle.
Ryhmätyössä opiskelija on aktiivisesti osallistunut ryhmän työskentelyyn ja esitykseen. Aihepiirien käsittely on kypsää, rakentavaa ja kriittistä.
Tentin kokonaispistemäärä 65-85% kokonaispistemäärästä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Johtamisen osuus:
Opiskelijan ajattelu on itsenäistä ja laaja-alaista. Opiskelija kykenee ymmärtämään laajasti esihenkilötyön eri osa-alueiden kytkeytymisen toisiinsa sekä analysoimaan omaa toimintaansa osana tehokasta ryhmää. Luennoille osallistuminen on ollut kiitettävällä tasolla ja opiskelija on kyennyt ryhmätyössä muokkaamaan ryhmänsä tuotosta erinomaiseen suuntaan sekä yhteistyössä muiden kanssa tuomaan aitoa lisäarvoa esitykseen.
Tentin kokonaispistemäärä yli 85% kokonaispistemäärästä.
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 17.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 09.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Janne Siivonen
- Antti Koivuniemi
Ryhmät
-
PTUTAS21BPTUTAS21B
-
PTUTAS21APTUTAS21A
-
LIPATMODYritysJaSaadoksetMOD Yritys ja säädökset
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• kuvailla johtamisen ja esimiestyön merkityksen yritykselle ja yrityksen talouteen
• selvittää esimiestyön vaatimuksia ja kykenee soveltamaan oppimaansa käytännössä
• toimia tiimin jäsenenä ja vetäjänä
• arvioida omaa toimintaansa organisaatioissa ja omia kehittämiskohteitaan
• hankkia tietoa laatu-, ympäristö- ja turvallisuusjärjestelmistä
• soveltaa alan standardeja käytäntöön sekä osaa toimia aktiivisesti näiden järjestelmien ylläpidossa ja kehittämisessä.
• tehdä yksinkertaisen riskien ja ympäristövaikutusten arvioinnin, prosessikuvauksen sekä käyttää jatkuvan parantamisen menettelyjä
prosessien kehittämisessä.
Sisältö
• Johtaminen ja johtamisjärjestelmät
• Organisaatioteoriat
• Henkilöstöjohtaminen
• Esimiestyö ja vuorovaikutustaidot
• Itsensä johtaminen
• Motivointi, palautteen antaminen, konfliktin ratkaiseminen
• Palkkaus ja palkitseminen
• Työmarkkinajärjestelmä
• Laatu-, ympäristö- ja turvallisuusstandardit, prosessien kuvaukset ja kehittämismenetelmät sekä näiden soveltaminen
Oppimateriaalit
Kurssin tärkein materiaali on luennoitsijan Itslearning-alustalle toimittama luentomateriaali jokaiselta luentokerralta. Luentomateriaalia täytentää luennoilla opetuksen perusteella tehtävät muokkaukset ja lisäykset opintomateriaaliin.
Opintomateriaalia tuetaan erilaisten uutisten, harjoitusten ja käytännönläheisten, todellisten esimerkkien ja case-harjoitusten avulla. Materiaaleissa on paljon erilaatuista aineistoa videoista ja elokuvista tutkimuksiin ja kirjoihin - nämä osaltaan tukevat oppimista ja muodostavat moniulotteisemman kuvan opeteltavasta aiheesta.
Tarkemmat tiedot oppikirjoista, niiden tarkemmasta sisällöstä ja tenttiin tulevasta materiaalista esitellään tarkemmin ensimmäisellä luentokerralla.
Opetusmenetelmät
Johtamisen osuus:
Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa
sovelletaan käytäntöön erilaisten uutisten, toimeksiantojen, harjoitusten ja case -aineistojen avulla. Johtuen opetettavan aiheen luonteesta, kurssi on kuitenkin verrattain luentotyyppinen. Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu kuitenkin keskustellen.
Kurssilla vierailee ammattijohtaja/ammattijohtajia, jotka kertovat kokemusperusteisesti omasta urastaan sekä näkemyksistään esihenkilötyölle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Sovitaan kurssin alussa erikseen, uusintamahdollisuuden tutkintosäädöksen mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Sisällön jaksotus
Työelämässä ei pärjää pelkillä teknisillä taidoilla tai vahvalla asiantuntijuudella - kyse on myös sosiaalisista taidoista sekä erityisesti työyhteistötaidoista! Monet Turun ammattikorkeakoulusta valmistuvat opiskelijat päätyvät myös jossain vaiheessa uraansa johtotehtäviin.
Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle perustiedot siitä, millaisia vaatimuksia esihenkilön toimenkuvaan kuuluu, sekä millaisia ominaisuuksia tuleva esihenkilö saattaa työssään tarvita. Kurssi luo pohjan valmentavalle esihenkilötyölle sekä toiminnalle tiimin vetäjänä. Ennen kaikkea kaikilta edellytetään yhteistyötaitoja ja osaamista toimia työyhteisön jäsenenä, kehittää vuorovaikutusta jatkuvasti ja pitää huolta omasta sekä muiden työhyvinvoinnista.
Kurssi jakautuu kahteen osa-alueeseen; Antti Koivuniemi vastaa johtajuuden opetuksesta ja Janne Siivonen osaltaan johtamisjärjestelmistä.
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• kuvailla johtamisen ja esimiestyön merkityksen yritykselle ja yrityksen talouteen
• selvittää esimiestyön vaatimuksia ja kykenee soveltamaan oppimaansa käytännössä
• toimia tiimin jäsenenä ja vetäjänä
• arvioida omaa toimintaansa organisaatioissa ja omia kehittämiskohteitaan
• hankkia tietoa laatu-, ympäristö- ja turvallisuusjärjestelmistä
• soveltaa alan standardeja käytäntöön sekä osaa toimia aktiivisesti näiden järjestelmien ylläpidossa ja kehittämisessä.
• tehdä yksinkertaisen riskien ja ympäristövaikutusten arvioinnin, prosessikuvauksen sekä käyttää jatkuvan parantamisen menettelyjä
prosessien kehittämisessä.
Opintojakson sisältö
• Johtaminen ja johtamisjärjestelmät
• Organisaatioteoriat
• Henkilöstöjohtaminen
• Esimiestyö ja vuorovaikutustaidot
• Itsensä johtaminen
• Motivointi, palautteen antaminen, konfliktin ratkaiseminen
• Palkkaus ja palkitseminen
• Työmarkkinajärjestelmä
• Laatu-, ympäristö- ja turvallisuusstandardit, prosessien kuvaukset ja kehittämismenetelmät sekä näiden soveltaminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Johtamisen osuus:
Aktiivinen osallistuminen, palautettavan harjoitustyön arviointi 20%, tentti 80%. Painotuksesta ja arvoinnista tarkemmin kurssin alussa.
Hylätty (0)
Johtamisen osuus:
Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn (harjoitustehtävä/ryhmätyö tekemättä). Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa.
Tentin suoritus alle 50% pistemäärästä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Johtamisen osuus:
Opiskelija on osallistunut heikosti luennoille. Vastaavasti ryhmätyössä osallistuminen on ollut heikkoa tai puutteellista. Opiskelijallon on vaikeuksia ymmärtää ja kuvailla esihenkilötyön ja työyhteistötaitojen perusteita ja sen osa-alueita.
Tentin suoritus 50-65% kokonaispistemäärästä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Johtamisen osuus:
Opiskelija on osallistunut hyvin luennoilla käytävään keskusteluun ja kyennyt rakentamaan kurssilla käsiteltäviä aiheita oman aikaisemman tietotaitonsa sekä kurssilla aikaisemmin opittujen kokonaisuuksien päälle.
Ryhmätyössä opiskelija on aktiivisesti osallistunut ryhmän työskentelyyn ja esitykseen. Aihepiirien käsittely on kypsää, rakentavaa ja kriittistä.
Tentin kokonaispistemäärä 65-85% kokonaispistemäärästä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Johtamisen osuus:
Opiskelijan ajattelu on itsenäistä ja laaja-alaista. Opiskelija kykenee ymmärtämään laajasti esihenkilötyön eri osa-alueiden kytkeytymisen toisiinsa sekä analysoimaan omaa toimintaansa osana tehokasta ryhmää. Luennoille osallistuminen on ollut kiitettävällä tasolla ja opiskelija on kyennyt ryhmätyössä muokkaamaan ryhmänsä tuotosta erinomaiseen suuntaan sekä yhteistyössä muiden kanssa tuomaan aitoa lisäarvoa esitykseen.
Tentin kokonaispistemäärä yli 85% kokonaispistemäärästä.