Mielenterveys- ja päihdehoitotyö ensihoidossa ja hoitotyössäLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00BV94
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Tavoitteet
• Hallitsee mielenterveyden edistämisen kaiken mielenterveystyön lähtökohtana.
• Hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmän ja osaa toimia moniammatillisessa verkostotyössä.
• Osaa tunnistaa mielenterveys- ja päihdepotilaan hoidon tarpeita, puuttua ongelmiin ja ohjata potilasta tarkoituksenmukaiseen hoitoon sekä kirjata hoidon tarpeita, suunnitella ja toteuttaa hoitoa sekä arvioida sen vaikutuksia sekä tehdä tarvittavat johtopäätökset.
• Tunnistaa keskeiset eri ikäisten mielenterveyden häiriöt, hoidon tarpeet ja osaa niiden hoidon lähtökohdat ensihoidossa ja mielenterveystyössä.
• Osaa toimia työ- ja potilasturvallisuutta edistäen mielenterveys- ja päihdepotilaiden ensihoidossa ja hoitotyössä.
• Ymmärtää eettisten ohjeiden, arvojen, periaatteiden ja lakien merkityksen toimintaa ohjaavina tekijöinä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä.
• Osaa käyttää mielenterveyden ja päihdehoitotyön menetelmiä noudattaen toipumisorientaation periaatteita.
• Ymmärtää hoitosuhdetyöskentelyn ja työnohjauksen merkityksen ja osaa tukea sekä ohjata potilasta ja hänen läheisiään.
• Osaa toteuttaa turvallisia ja vaikuttavia monipuolisia biologisia hoitoja, kuten lääkehoitoa, sekä psykososiaalisia hoitomuotoja osana mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitoa.
• Ymmärtää kriisin osana ihmisen normaalia kehitystä ja osaa määritellä traumafokusoituneen hoidon tarpeita.
• Ymmärtää kokemusasiantuntijuuden merkityksen kokonaisvaltaisen hoidon kehittämisessä
• Psyykenlääkkeet
• Keskeisimmät mielenterveyshäiriöt sekä niiden tunnistaminen ja hoito
• Riippuvuusproblematiikka
• Alkoholin terveydelliset vaikutukset ja riskikäyttö
• Yleisimmät huumausaineet, käytön tunnistaminen
Sisältö
Sisältö
Mielenterveyden hoitotyön perusteet
• positiivinen mielenterveys käsitteenä
• mielenterveyden yhteiskunnallinen merkitys ja osa-alueet
• hoidollinen vuorovaikutus ensihoidossa ja hoitotyössä (asenteet, etiikka, ammatillinen vuorovaikutus)
• palvelujärjestelmäosaaminen
• mielenterveyden edistämiseen tähtääviä kansallisia ja kansainvälisiä hankkeita tahdonvastaisen hoidon prosessi ja vapaaehtoiseen hoitoon hakeutuminen
• voimavaraistava työote ja Recovery-malli
• psykoottisen potilaan kohtaaminen
• kriisityö
Lapset ja nuoret sekä heidän perheensä
• lapsen kehitys ja mielenterveys
• lasten ja nuorten keskeiset mielenterveyshäiriöt
• perheiden tukemien
Ikääntyneet
• ikääntyneiden keskeiset mielenterveyden haasteet ja häiriöt
• ikääntyneet päihteiden käyttö
• motivoiva haastattelu ja mini-interventio
• potilaan hoitoonohjaus ja pakon käytön vähentäminen
Ilmoittautumisaika
17.01.2025 - 24.03.2025
Ajoitus
24.03.2024 - 27.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoito, terveydenhoito ja kätilötyö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Sini Nevantaus
Ryhmät
-
PENHOK24Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K24
Tavoitteet
Tavoitteet
• Hallitsee mielenterveyden edistämisen kaiken mielenterveystyön lähtökohtana.
• Hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmän ja osaa toimia moniammatillisessa verkostotyössä.
• Osaa tunnistaa mielenterveys- ja päihdepotilaan hoidon tarpeita, puuttua ongelmiin ja ohjata potilasta tarkoituksenmukaiseen hoitoon sekä kirjata hoidon tarpeita, suunnitella ja toteuttaa hoitoa sekä arvioida sen vaikutuksia sekä tehdä tarvittavat johtopäätökset.
• Tunnistaa keskeiset eri ikäisten mielenterveyden häiriöt, hoidon tarpeet ja osaa niiden hoidon lähtökohdat ensihoidossa ja mielenterveystyössä.
• Osaa toimia työ- ja potilasturvallisuutta edistäen mielenterveys- ja päihdepotilaiden ensihoidossa ja hoitotyössä.
• Ymmärtää eettisten ohjeiden, arvojen, periaatteiden ja lakien merkityksen toimintaa ohjaavina tekijöinä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä.
• Osaa käyttää mielenterveyden ja päihdehoitotyön menetelmiä noudattaen toipumisorientaation periaatteita.
• Ymmärtää hoitosuhdetyöskentelyn ja työnohjauksen merkityksen ja osaa tukea sekä ohjata potilasta ja hänen läheisiään.
• Osaa toteuttaa turvallisia ja vaikuttavia monipuolisia biologisia hoitoja, kuten lääkehoitoa, sekä psykososiaalisia hoitomuotoja osana mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitoa.
• Ymmärtää kriisin osana ihmisen normaalia kehitystä ja osaa määritellä traumafokusoituneen hoidon tarpeita.
• Ymmärtää kokemusasiantuntijuuden merkityksen kokonaisvaltaisen hoidon kehittämisessä
• Psyykenlääkkeet
• Keskeisimmät mielenterveyshäiriöt sekä niiden tunnistaminen ja hoito
• Riippuvuusproblematiikka
• Alkoholin terveydelliset vaikutukset ja riskikäyttö
• Yleisimmät huumausaineet, käytön tunnistaminen
Sisältö
Sisältö
Mielenterveyden hoitotyön perusteet
• positiivinen mielenterveys käsitteenä
• mielenterveyden yhteiskunnallinen merkitys ja osa-alueet
• hoidollinen vuorovaikutus ensihoidossa ja hoitotyössä (asenteet, etiikka, ammatillinen vuorovaikutus)
• palvelujärjestelmäosaaminen
• mielenterveyden edistämiseen tähtääviä kansallisia ja kansainvälisiä hankkeita tahdonvastaisen hoidon prosessi ja vapaaehtoiseen hoitoon hakeutuminen
• voimavaraistava työote ja Recovery-malli
• psykoottisen potilaan kohtaaminen
• kriisityö
Lapset ja nuoret sekä heidän perheensä
• lapsen kehitys ja mielenterveys
• lasten ja nuorten keskeiset mielenterveyshäiriöt
• perheiden tukemien
Ikääntyneet
• ikääntyneiden keskeiset mielenterveyden haasteet ja häiriöt
• ikääntyneet päihteiden käyttö
• motivoiva haastattelu ja mini-interventio
• potilaan hoitoonohjaus ja pakon käytön vähentäminen
Oppimateriaalit
Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, Schubert & Seuri. 2017. Mielenterveyshoitotyö. Sanomapro. Sivut 18-101 ja 139-339
Lönnqvist, J., Marttunen, M., Henriksson, M., Partonen, T., Aalberg, V. & Seppälä, O. 2017. Psykiatria. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.
- Mielenterveyden häiriöiden diagnostiikka ja luokittelu
- Mielenterveyden häiriöt
Aalto, M., Alho, H. & Niemelä, S. 2018. Huume- ja lääkeriippuvuudet. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.
Mielenterveys ja päihdehoitotyön Käypä hoito -suositukset
Opetusmenetelmät
Työpajatyöskentely, keskustelevat luennot, tehtävät, tentti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Keskusteltava opettajan kanssa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. THL:n itsemurhien ehkäisyn verkkokoulu
2. Tentti
3. Kehittämishankkeet mielenterveystyötä kehittämässä
Työpajatyöskentely ja keskustelevat luennot 20h
Tehtävät ja tenttiin valmistautuminen 115 h
Sisällön jaksotus
2h Kurssin info ja mielenterveyden perusteet
4h Psykiatriset sairaudet (etänä)
4h Riippuvuussairaudet, mt-potilaan haastattelu (etänä)
4h Palvelujärjestelmä ja lainsäädäntö & Kriisipotilaan kohtaaminen
4h Ikäkohtaiset erityiskysymykset mt-työssä & mielenterveystyön menetelmät
2h Tentti
Viestintäkanava ja lisätietoja
Söhköposti, itslearning
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistunut työskentelyyn aktiivisest Hyv-Hyl
Kirjalliset tehtävät Hyv-Hyl
Tentti Hyl-K5
Aktiivisella tuntityöskentelyllä voi vaikuttaa arvosanaan sitä nostavasti.
Hylätty (0)
Tiedot: Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsittei-stä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot: Jättää annetut tehtävät tekemättä. Ei tunne keskeisiä toimintatapoja, eikä perustele valintojaan. Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Asenteet : Ei vastaanota eikä anna palautetta. Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan. Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita. Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä. Käyttäytyy epäammatillisesti. Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tiedot: Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön. Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot: Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna. Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet: Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti. Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita. Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä. Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa. Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä. Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestä-vään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tiedot: Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot: Osaa itsenäisesti valita eri vaihto-ehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa. Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Asenteet: Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan. Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen. Käyttäytyy ammatillisesti. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tiedot: Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin. Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Taidot: Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja. Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja. Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet: Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa. Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia. Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa. Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen. Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen. Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 13.11.2024
Ajoitus
08.11.2024 - 11.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Elina Santala
Ryhmät
-
PENHOS23Ensihoitajakoulutus, Turku, S23
Tavoitteet
Tavoitteet
• Hallitsee mielenterveyden edistämisen kaiken mielenterveystyön lähtökohtana.
• Hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmän ja osaa toimia moniammatillisessa verkostotyössä.
• Osaa tunnistaa mielenterveys- ja päihdepotilaan hoidon tarpeita, puuttua ongelmiin ja ohjata potilasta tarkoituksenmukaiseen hoitoon sekä kirjata hoidon tarpeita, suunnitella ja toteuttaa hoitoa sekä arvioida sen vaikutuksia sekä tehdä tarvittavat johtopäätökset.
• Tunnistaa keskeiset eri ikäisten mielenterveyden häiriöt, hoidon tarpeet ja osaa niiden hoidon lähtökohdat ensihoidossa ja mielenterveystyössä.
• Osaa toimia työ- ja potilasturvallisuutta edistäen mielenterveys- ja päihdepotilaiden ensihoidossa ja hoitotyössä.
• Ymmärtää eettisten ohjeiden, arvojen, periaatteiden ja lakien merkityksen toimintaa ohjaavina tekijöinä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä.
• Osaa käyttää mielenterveyden ja päihdehoitotyön menetelmiä noudattaen toipumisorientaation periaatteita.
• Ymmärtää hoitosuhdetyöskentelyn ja työnohjauksen merkityksen ja osaa tukea sekä ohjata potilasta ja hänen läheisiään.
• Osaa toteuttaa turvallisia ja vaikuttavia monipuolisia biologisia hoitoja, kuten lääkehoitoa, sekä psykososiaalisia hoitomuotoja osana mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitoa.
• Ymmärtää kriisin osana ihmisen normaalia kehitystä ja osaa määritellä traumafokusoituneen hoidon tarpeita.
• Ymmärtää kokemusasiantuntijuuden merkityksen kokonaisvaltaisen hoidon kehittämisessä
• Psyykenlääkkeet
• Keskeisimmät mielenterveyshäiriöt sekä niiden tunnistaminen ja hoito
• Riippuvuusproblematiikka
• Alkoholin terveydelliset vaikutukset ja riskikäyttö
• Yleisimmät huumausaineet, käytön tunnistaminen
Sisältö
Sisältö
Mielenterveyden hoitotyön perusteet
• positiivinen mielenterveys käsitteenä
• mielenterveyden yhteiskunnallinen merkitys ja osa-alueet
• hoidollinen vuorovaikutus ensihoidossa ja hoitotyössä (asenteet, etiikka, ammatillinen vuorovaikutus)
• palvelujärjestelmäosaaminen
• mielenterveyden edistämiseen tähtääviä kansallisia ja kansainvälisiä hankkeita tahdonvastaisen hoidon prosessi ja vapaaehtoiseen hoitoon hakeutuminen
• voimavaraistava työote ja Recovery-malli
• psykoottisen potilaan kohtaaminen
• kriisityö
Lapset ja nuoret sekä heidän perheensä
• lapsen kehitys ja mielenterveys
• lasten ja nuorten keskeiset mielenterveyshäiriöt
• perheiden tukemien
Ikääntyneet
• ikääntyneiden keskeiset mielenterveyden haasteet ja häiriöt
• ikääntyneet päihteiden käyttö
• motivoiva haastattelu ja mini-interventio
• potilaan hoitoonohjaus ja pakon käytön vähentäminen
Oppimateriaalit
Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, Schubert & Seuri. 2017. Mielenterveyshoitotyö. Sanomapro. Sivut 18-101 ja 139-339
Lönnqvist, J., Marttunen, M., Henriksson, M., Partonen, T., Aalberg, V. & Seppälä, O. 2017. Psykiatria. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.
- Mielenterveyden häiriöiden diagnostiikka ja luokittelu
- Mielenterveyden häiriöt
Aalto, M., Alho, H. & Niemelä, S. 2018. Huume- ja lääkeriippuvuudet. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.
Mielenterveys ja päihdehoitotyön Käypä hoito -suositukset
Opetusmenetelmät
Työpajatyöskentely, keskustelevat luennot, tehtävät, tentti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Keskusteltava opettajan kanssa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. THL:n itsemurhien ehkäisyn verkkokoulu
2. Tentti
3. Kehittämishankkeet mielenterveystyötä kehittämässä
Työpajatyöskentely ja keskustelevat luennot 20h
Tehtävät ja tenttiin valmistautuminen 115 h
Sisällön jaksotus
2h Info, Mitä on mielenterveys
4h Masennus, ahdistus, kaksisuuntainen mielialahäiriö, psykoosisairaudet
4h Päihdesairaudet, MT-potilaan tutkiminen
4h Palvelujärjestelmä, lainsäädäntö, Kriisipotilaan kohtaaminen
4h Eri ikäisten kohtaaminen mipä-työssä, mielenterveystyön menetelmät
2h Tentti
Viestintäkanava ja lisätietoja
Söhköposti, itslearning
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistunut työskentelyyn aktiivisest Hyv-Hyl
Kirjalliset tehtävät Hyv-Hyl
Tentti Hyl-K5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole vastannut aiheeseen tai asiasisältö virheellinen.
Käsitteitä käytetään virheellisesti.
Tentissä tai tehtävissä ei ole tunnistettavissa minkäänlaista jäsentelyä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Vastataan esitettyyn kysymykseen, mutta selvitys niukkaa tai siinä on runsaasti asian vierestä.
Asiat todetaan, mutta perustelut ovat puutteellisia.
Käsitteiden hallinnassa on puutteita.
Jäsentely aiheista on puutteellinen tai asiat esitetään toisistaan irrallisina tai sattuman varaisessa järjestyksessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Selvitystä, jonka perusteellisuudessa voi olla pieniä puutteita tai rajauksessa löysyyttä.
Täsmällistä ilmaisua ja asioiden perustelua.
Käsitteet hallitaan.
Jäsentely on ymmärrettävää ja loogista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Perusteellista asian hallintaa ja selvitystä, joka on asiallisesti rajattu.
Täsmällistä ilmaisua, asioiden perustelua ja ammatillista kasvua.
Käsitteiden hallintaa, loogisuus ja soveltaminen
Jäsentely on loogista ja esiin tulee kriittinen ammatillinen ajattelu.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 28.03.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 35
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Elina Santala
- Sini Nevantaus
Ryhmät
-
PENHOK23Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K23
Tavoitteet
Tavoitteet
• Hallitsee mielenterveyden edistämisen kaiken mielenterveystyön lähtökohtana.
• Hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmän ja osaa toimia moniammatillisessa verkostotyössä.
• Osaa tunnistaa mielenterveys- ja päihdepotilaan hoidon tarpeita, puuttua ongelmiin ja ohjata potilasta tarkoituksenmukaiseen hoitoon sekä kirjata hoidon tarpeita, suunnitella ja toteuttaa hoitoa sekä arvioida sen vaikutuksia sekä tehdä tarvittavat johtopäätökset.
• Tunnistaa keskeiset eri ikäisten mielenterveyden häiriöt, hoidon tarpeet ja osaa niiden hoidon lähtökohdat ensihoidossa ja mielenterveystyössä.
• Osaa toimia työ- ja potilasturvallisuutta edistäen mielenterveys- ja päihdepotilaiden ensihoidossa ja hoitotyössä.
• Ymmärtää eettisten ohjeiden, arvojen, periaatteiden ja lakien merkityksen toimintaa ohjaavina tekijöinä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä.
• Osaa käyttää mielenterveyden ja päihdehoitotyön menetelmiä noudattaen toipumisorientaation periaatteita.
• Ymmärtää hoitosuhdetyöskentelyn ja työnohjauksen merkityksen ja osaa tukea sekä ohjata potilasta ja hänen läheisiään.
• Osaa toteuttaa turvallisia ja vaikuttavia monipuolisia biologisia hoitoja, kuten lääkehoitoa, sekä psykososiaalisia hoitomuotoja osana mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitoa.
• Ymmärtää kriisin osana ihmisen normaalia kehitystä ja osaa määritellä traumafokusoituneen hoidon tarpeita.
• Ymmärtää kokemusasiantuntijuuden merkityksen kokonaisvaltaisen hoidon kehittämisessä
• Psyykenlääkkeet
• Keskeisimmät mielenterveyshäiriöt sekä niiden tunnistaminen ja hoito
• Riippuvuusproblematiikka
• Alkoholin terveydelliset vaikutukset ja riskikäyttö
• Yleisimmät huumausaineet, käytön tunnistaminen
Sisältö
Sisältö
Mielenterveyden hoitotyön perusteet
• positiivinen mielenterveys käsitteenä
• mielenterveyden yhteiskunnallinen merkitys ja osa-alueet
• hoidollinen vuorovaikutus ensihoidossa ja hoitotyössä (asenteet, etiikka, ammatillinen vuorovaikutus)
• palvelujärjestelmäosaaminen
• mielenterveyden edistämiseen tähtääviä kansallisia ja kansainvälisiä hankkeita tahdonvastaisen hoidon prosessi ja vapaaehtoiseen hoitoon hakeutuminen
• voimavaraistava työote ja Recovery-malli
• psykoottisen potilaan kohtaaminen
• kriisityö
Lapset ja nuoret sekä heidän perheensä
• lapsen kehitys ja mielenterveys
• lasten ja nuorten keskeiset mielenterveyshäiriöt
• perheiden tukemien
Ikääntyneet
• ikääntyneiden keskeiset mielenterveyden haasteet ja häiriöt
• ikääntyneet päihteiden käyttö
• motivoiva haastattelu ja mini-interventio
• potilaan hoitoonohjaus ja pakon käytön vähentäminen
Oppimateriaalit
Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, Schubert & Seuri. 2017. Mielenterveyshoitotyö. Sanomapro. Sivut 18-101 ja 139-339
Lönnqvist, J., Marttunen, M., Henriksson, M., Partonen, T., Aalberg, V. & Seppälä, O. 2017. Psykiatria. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.
- Mielenterveyden häiriöiden diagnostiikka ja luokittelu
- Mielenterveyden häiriöt
Aalto, M., Alho, H. & Niemelä, S. 2018. Huume- ja lääkeriippuvuudet. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.
Mielenterveys ja päihdehoitotyön Käypä hoito -suositukset
Opetusmenetelmät
Työpajatyöskentely, keskustelevat luennot, tehtävät, tentti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Keskusteltava opettajan kanssa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. THL:n itsemurhien ehkäisyn verkkokoulu
2. Tentti
3. Kehittämishankkeet mielenterveystyötä kehittämässä
Työpajatyöskentely ja keskustelevat luennot 20h
Tehtävät ja tenttiin valmistautuminen 115 h
Sisällön jaksotus
2h Kurssin info ja mielenterveyden perusteet
4h Psykiatriset sairaudet
4h Riippuvuussairaudet & MT-potilaan tutkiminen
4h Palvelujärjestelmä ja lainsäädäntö & Kriisipotilaan kohtaaminen
4h Ikäkohtaiset erityiskysymykset mt-työssä & mt-työn menetelmät
2h Tentti
Viestintäkanava ja lisätietoja
Sähköposti, Itslearning
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistunut työskentelyyn aktiivisest Hyv-Hyl
Kirjalliset tehtävät Hyv-Hyl
Tentti Hyl-K5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole vastannut aiheeseen tai asiasisältö virheellinen.
Käsitteitä käytetään virheellisesti.
Tentissä tai tehtävissä ei ole tunnistettavissa minkäänlaista jäsentelyä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Vastataan esitettyyn kysymykseen, mutta selvitys niukkaa tai siinä on runsaasti asian vierestä.
Asiat todetaan, mutta perustelut ovat puutteellisia.
Käsitteiden hallinnassa on puutteita.
Jäsentely aiheista on puutteellinen tai asiat esitetään toisistaan irrallisina tai sattuman varaisessa järjestyksessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Selvitystä, jonka perusteellisuudessa voi olla pieniä puutteita tai rajauksessa löysyyttä.
Täsmällistä ilmaisua ja asioiden perustelua.
Käsitteet hallitaan.
Jäsentely on ymmärrettävää ja loogista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Perusteellista asian hallintaa ja selvitystä, joka on asiallisesti rajattu.
Täsmällistä ilmaisua, asioiden perustelua ja ammatillista kasvua.
Käsitteiden hallintaa, loogisuus ja soveltaminen
Jäsentely on loogista ja esiin tulee kriittinen ammatillinen ajattelu.
Ilmoittautumisaika
05.06.2023 - 09.10.2023
Ajoitus
09.10.2023 - 10.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 30
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Sonja Sahla
Ryhmät
-
PENHOS22Ensihoitajakoulutus, Turku, S22
Tavoitteet
Tavoitteet
• Hallitsee mielenterveyden edistämisen kaiken mielenterveystyön lähtökohtana.
• Hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmän ja osaa toimia moniammatillisessa verkostotyössä.
• Osaa tunnistaa mielenterveys- ja päihdepotilaan hoidon tarpeita, puuttua ongelmiin ja ohjata potilasta tarkoituksenmukaiseen hoitoon sekä kirjata hoidon tarpeita, suunnitella ja toteuttaa hoitoa sekä arvioida sen vaikutuksia sekä tehdä tarvittavat johtopäätökset.
• Tunnistaa keskeiset eri ikäisten mielenterveyden häiriöt, hoidon tarpeet ja osaa niiden hoidon lähtökohdat ensihoidossa ja mielenterveystyössä.
• Osaa toimia työ- ja potilasturvallisuutta edistäen mielenterveys- ja päihdepotilaiden ensihoidossa ja hoitotyössä.
• Ymmärtää eettisten ohjeiden, arvojen, periaatteiden ja lakien merkityksen toimintaa ohjaavina tekijöinä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä.
• Osaa käyttää mielenterveyden ja päihdehoitotyön menetelmiä noudattaen toipumisorientaation periaatteita.
• Ymmärtää hoitosuhdetyöskentelyn ja työnohjauksen merkityksen ja osaa tukea sekä ohjata potilasta ja hänen läheisiään.
• Osaa toteuttaa turvallisia ja vaikuttavia monipuolisia biologisia hoitoja, kuten lääkehoitoa, sekä psykososiaalisia hoitomuotoja osana mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitoa.
• Ymmärtää kriisin osana ihmisen normaalia kehitystä ja osaa määritellä traumafokusoituneen hoidon tarpeita.
• Ymmärtää kokemusasiantuntijuuden merkityksen kokonaisvaltaisen hoidon kehittämisessä
• Psyykenlääkkeet
• Keskeisimmät mielenterveyshäiriöt sekä niiden tunnistaminen ja hoito
• Riippuvuusproblematiikka
• Alkoholin terveydelliset vaikutukset ja riskikäyttö
• Yleisimmät huumausaineet, käytön tunnistaminen
Sisältö
Sisältö
Mielenterveyden hoitotyön perusteet
• positiivinen mielenterveys käsitteenä
• mielenterveyden yhteiskunnallinen merkitys ja osa-alueet
• hoidollinen vuorovaikutus ensihoidossa ja hoitotyössä (asenteet, etiikka, ammatillinen vuorovaikutus)
• palvelujärjestelmäosaaminen
• mielenterveyden edistämiseen tähtääviä kansallisia ja kansainvälisiä hankkeita tahdonvastaisen hoidon prosessi ja vapaaehtoiseen hoitoon hakeutuminen
• voimavaraistava työote ja Recovery-malli
• psykoottisen potilaan kohtaaminen
• kriisityö
Lapset ja nuoret sekä heidän perheensä
• lapsen kehitys ja mielenterveys
• lasten ja nuorten keskeiset mielenterveyshäiriöt
• perheiden tukemien
Ikääntyneet
• ikääntyneiden keskeiset mielenterveyden haasteet ja häiriöt
• ikääntyneet päihteiden käyttö
• motivoiva haastattelu ja mini-interventio
• potilaan hoitoonohjaus ja pakon käytön vähentäminen
Oppimateriaalit
Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, Schubert & Seuri. 2017. Mielenterveyshoitotyö. Sanomapro. Sivut 18-101 ja 139-339
Lönnqvist, J., Marttunen, M., Henriksson, M., Partonen, T., Aalberg, V. & Seppälä, O. 2017. Psykiatria. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.
- Mielenterveyden häiriöiden diagnostiikka ja luokittelu
- Mielenterveyden häiriöt
Aalto, M., Alho, H. & Niemelä, S. 2018. Huume- ja lääkeriippuvuudet. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.
Mielenterveys ja päihdehoitotyön Käypä hoito -suositukset
Opetusmenetelmät
Työpajatyöskentely, keskustelevat luennot, tehtävät
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Keskusteltava opettajan kanssa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Stigma-tehtävä (Hyv-hyl)
2. TKI-tehtävä (hyv-hyl)
3. Motivoiva haastattelu -verkkokurssi
3. Tentti
Työpajatyöskentely ja keskustelevat luennot 57h
Tehtävät ja tenttiin valmistautuminen 83h
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät hyväksytty-täydennettävä-hylätty
Koe 0-5
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 30
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Sonja Sahla
Ryhmät
-
PENHOK22Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K22
Tavoitteet
Tavoitteet
• Hallitsee mielenterveyden edistämisen kaiken mielenterveystyön lähtökohtana.
• Hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmän ja osaa toimia moniammatillisessa verkostotyössä.
• Osaa tunnistaa mielenterveys- ja päihdepotilaan hoidon tarpeita, puuttua ongelmiin ja ohjata potilasta tarkoituksenmukaiseen hoitoon sekä kirjata hoidon tarpeita, suunnitella ja toteuttaa hoitoa sekä arvioida sen vaikutuksia sekä tehdä tarvittavat johtopäätökset.
• Tunnistaa keskeiset eri ikäisten mielenterveyden häiriöt, hoidon tarpeet ja osaa niiden hoidon lähtökohdat ensihoidossa ja mielenterveystyössä.
• Osaa toimia työ- ja potilasturvallisuutta edistäen mielenterveys- ja päihdepotilaiden ensihoidossa ja hoitotyössä.
• Ymmärtää eettisten ohjeiden, arvojen, periaatteiden ja lakien merkityksen toimintaa ohjaavina tekijöinä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä.
• Osaa käyttää mielenterveyden ja päihdehoitotyön menetelmiä noudattaen toipumisorientaation periaatteita.
• Ymmärtää hoitosuhdetyöskentelyn ja työnohjauksen merkityksen ja osaa tukea sekä ohjata potilasta ja hänen läheisiään.
• Osaa toteuttaa turvallisia ja vaikuttavia monipuolisia biologisia hoitoja, kuten lääkehoitoa, sekä psykososiaalisia hoitomuotoja osana mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitoa.
• Ymmärtää kriisin osana ihmisen normaalia kehitystä ja osaa määritellä traumafokusoituneen hoidon tarpeita.
• Ymmärtää kokemusasiantuntijuuden merkityksen kokonaisvaltaisen hoidon kehittämisessä
• Psyykenlääkkeet
• Keskeisimmät mielenterveyshäiriöt sekä niiden tunnistaminen ja hoito
• Riippuvuusproblematiikka
• Alkoholin terveydelliset vaikutukset ja riskikäyttö
• Yleisimmät huumausaineet, käytön tunnistaminen
Sisältö
Sisältö
Mielenterveyden hoitotyön perusteet
• positiivinen mielenterveys käsitteenä
• mielenterveyden yhteiskunnallinen merkitys ja osa-alueet
• hoidollinen vuorovaikutus ensihoidossa ja hoitotyössä (asenteet, etiikka, ammatillinen vuorovaikutus)
• palvelujärjestelmäosaaminen
• mielenterveyden edistämiseen tähtääviä kansallisia ja kansainvälisiä hankkeita tahdonvastaisen hoidon prosessi ja vapaaehtoiseen hoitoon hakeutuminen
• voimavaraistava työote ja Recovery-malli
• psykoottisen potilaan kohtaaminen
• kriisityö
Lapset ja nuoret sekä heidän perheensä
• lapsen kehitys ja mielenterveys
• lasten ja nuorten keskeiset mielenterveyshäiriöt
• perheiden tukemien
Ikääntyneet
• ikääntyneiden keskeiset mielenterveyden haasteet ja häiriöt
• ikääntyneet päihteiden käyttö
• motivoiva haastattelu ja mini-interventio
• potilaan hoitoonohjaus ja pakon käytön vähentäminen
Oppimateriaalit
Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, Schubert & Seuri. 2017. Mielenterveyshoitotyö. Sanomapro. Sivut 18-101 ja 139-339
Lönnqvist, J., Marttunen, M., Henriksson, M., Partonen, T., Aalberg, V. & Seppälä, O. 2017. Psykiatria. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.
- Mielenterveyden häiriöiden diagnostiikka ja luokittelu
- Mielenterveyden häiriöt
Aalto, M., Alho, H. & Niemelä, S. 2018. Huume- ja lääkeriippuvuudet. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.
Mielenterveys ja päihdehoitotyön Käypä hoito -suositukset
Opetusmenetelmät
Työpajatyöskentely, keskustelevat luennot, tehtävät
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Keskusteltava opettajan kanssa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Stigma-tehtävä (Hyv-hyl)
2. TKI-itsenäisesti suoritettava tehtävä (Hyv-hyl)
3. Motivoiva haastattelu -verkkokurssi
3.Tentti
Työpajatyöskentely ja keskustelevat luennot 31h
itsenäiset tehtävät 27h
Tehtävät ja tenttiin valmistautuminen 83h
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät hyväksytty-täydennettävä-hylätty
Koe 0-5