Siirry suoraan sisältöön

Potilaan ohjaus erilaisissa toimintaympäristöissäLaajuus (3 op)

Tunnus: TH00BW01

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Tavoitteet:
• Osaa tehdä hoidon tarpeen arvioinnin sekä ohjata asiakkaita tarkoituksenmukaisten sosiaali- ja terveyspalveluihin erilaisissa toimintaympäristöissä
• Osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tukea asiakkaan suunnitelmallista omahoitoa ja hoitoon sitoutumista
• Osaa hyödyntää sähköisiä palveluita ja viestintäteknologiaa osana asiakkaan ohjausta ja hoitoa
• Osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti asiakaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä
• Osaa toimia työ- ja potilasturvallisuuden edellyttämällä tavalla
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä eettisesti eri toimintaympäristöissä
• Osaa toimia itsenäisesti ensihoidon ja hoitotyön asiantuntijana terveyden ja työ- ja toimintakyvyn edistämiseksi
• Osaa toimia moniammatillisessa ja monikulttuurisessa työyhteisössä ensihoidossa ja hoitotyössä
• Tuntee aikuisten kansallisen rokotusohjelman sekä erilaisten ryhmien rokottamisen
• Osaa toteuttaa rokottamisen oikein ja turvallisesti

Sisältö

Sisältö
• Potilaan haastattelu ja yleistilan kartoittaminen
• Asiakaslähtöinen toiminta potilaan ja hänen omaistensa kohtaamisessa
• Puhelin, chat, video-ohjaus, digipalvelut ohjausmenetelmänä
• Kotiinvietävät palvelut
• Voimavaraistava potilasohjaus- ja opetus sekä omahoidon tukeminen
• Rokottamisen periaatteet ja rokottamisen tarpeellisuus yhteiskunnalle
• Rokotuksin ehkäistävät taudit ja immuniteetin muodostuminen
• Kansallinen rokotusohjelma ja lainsäädäntö
• Asiakkaan ohjaus uusimpaan näyttöön perustuvaan tietoon perustuen

Ilmoittautumisaika

02.09.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 23.02.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Saimi Ristimäki
  • Sanna Ojala
  • Nina Korsström
Ryhmät
  • PENHOK22
    Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K22

Tavoitteet

Tavoitteet:
• Osaa tehdä hoidon tarpeen arvioinnin sekä ohjata asiakkaita tarkoituksenmukaisten sosiaali- ja terveyspalveluihin erilaisissa toimintaympäristöissä
• Osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tukea asiakkaan suunnitelmallista omahoitoa ja hoitoon sitoutumista
• Osaa hyödyntää sähköisiä palveluita ja viestintäteknologiaa osana asiakkaan ohjausta ja hoitoa
• Osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti asiakaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä
• Osaa toimia työ- ja potilasturvallisuuden edellyttämällä tavalla
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä eettisesti eri toimintaympäristöissä
• Osaa toimia itsenäisesti ensihoidon ja hoitotyön asiantuntijana terveyden ja työ- ja toimintakyvyn edistämiseksi
• Osaa toimia moniammatillisessa ja monikulttuurisessa työyhteisössä ensihoidossa ja hoitotyössä
• Tuntee aikuisten kansallisen rokotusohjelman sekä erilaisten ryhmien rokottamisen
• Osaa toteuttaa rokottamisen oikein ja turvallisesti

Sisältö

Sisältö
• Potilaan haastattelu ja yleistilan kartoittaminen
• Asiakaslähtöinen toiminta potilaan ja hänen omaistensa kohtaamisessa
• Puhelin, chat, video-ohjaus, digipalvelut ohjausmenetelmänä
• Kotiinvietävät palvelut
• Voimavaraistava potilasohjaus- ja opetus sekä omahoidon tukeminen
• Rokottamisen periaatteet ja rokottamisen tarpeellisuus yhteiskunnalle
• Rokotuksin ehkäistävät taudit ja immuniteetin muodostuminen
• Kansallinen rokotusohjelma ja lainsäädäntö
• Asiakkaan ohjaus uusimpaan näyttöön perustuvaan tietoon perustuen

Oppimateriaalit

Anneli Hujala & Helena Taskinen (toim.), Uudistuva sosiaali- ja terveysala (2020).
Tampere: Tampere University Press, 241–266.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-359-022-9
Ristolainen yms. Asiakaslähtöinen palveluohjaus.

http://unihoitajat.fi/terve-uni/unihoitotyo/suosituksia/ohjausmenetelmia/
Vartia, M., Bergbom, B., Giorgiani, T., Rintala-Rasmus, A., Riala, R. & Salminen, S. 2007. Monikulttuurisuus työn arjessa. Työterveyslaitos. Tammer-Paino Oy. Tampere 2007.

Paija, T. , Ojala S. Artikkelit potilasohjaukseen liittyen lisätään tähän. Samoin poliklinikka-lehden ajankohtaiset artikkelit

Asiakaskokemus.
Kotiinvietävät palvelut. Heikki Lampinen. Slidet. mm. Combilanssi.
Digitaaliset ohjausmenetelmät
Laine, J., Geriatrisen potilaan hoidon tarpeen arviointi. Kotiuttaminen. NOTE! lomakkeet

Opetusmenetelmät

Etäluennot
Lähitunnit
Itsenäinen työskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tiimi- ja ryhmäoppiminen
Moniammatillinen yhteistyö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27h
3 op = 81h

Teoriaopetus 7 h
Simulaatiot 5h
Järjestötapaaminen 10 h
Kirjalliset tehtävät ja itsenäinen työskentely 59h

Sisällön jaksotus

Teoriaa mm. asiakaskokemuksista ja voimaannuttavasta potilasohjauksesta sekä kotiinvietävistä palveluista (Satasairaalan malli yhtenä esimerkkinä).

Simulaatio: Hoidon tarpeen arviointi

Potilasskenaarioiden pohjalta käydään läpi erilaiset ohjausmenetelmät (puhelin, video, chat yms.)

Erilaiset järjestöt potilasohjauksen tukena

Viestintäkanava ja lisätietoja

ItsLearning

Opiskelijalla tulee olla suoritettuna 140 op osallistuakseen opintojaksolle.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Erilaisista ohjausmenetelmät teoriassa ja käytännössä 2 op:
viestintäteknologia: essee ja posteri 5-1 / hylätty
muut tehtävät : hyväksytty / hylätty
simulaatiot: hyväksytty / korvattava

Järjestöt osana terveyden- ja hyvinvointisektoria 1 op hyväksytty / hylätty
Järjestöön tutustuminen hyväksytty / korvattava
Järjestö raportti: hyväksytty / hylätty
Lähitunnit hyväksytty / korvattava
Päiväkirja potilasohjausosaamisesta hyväksytty - hylätty

Hyvin laadittu järjestöraportti ja päiväkirja voivat korottaa arvosanaa.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 02.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 19.11.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Sanna Ojala
  • Nina Korsström
Ryhmät
  • PENHOS21
    Ensihoitajakoulutus, Turku, S21

Tavoitteet

Tavoitteet:
• Osaa tehdä hoidon tarpeen arvioinnin sekä ohjata asiakkaita tarkoituksenmukaisten sosiaali- ja terveyspalveluihin erilaisissa toimintaympäristöissä
• Osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tukea asiakkaan suunnitelmallista omahoitoa ja hoitoon sitoutumista
• Osaa hyödyntää sähköisiä palveluita ja viestintäteknologiaa osana asiakkaan ohjausta ja hoitoa
• Osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti asiakaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä
• Osaa toimia työ- ja potilasturvallisuuden edellyttämällä tavalla
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä eettisesti eri toimintaympäristöissä
• Osaa toimia itsenäisesti ensihoidon ja hoitotyön asiantuntijana terveyden ja työ- ja toimintakyvyn edistämiseksi
• Osaa toimia moniammatillisessa ja monikulttuurisessa työyhteisössä ensihoidossa ja hoitotyössä
• Tuntee aikuisten kansallisen rokotusohjelman sekä erilaisten ryhmien rokottamisen
• Osaa toteuttaa rokottamisen oikein ja turvallisesti

Sisältö

Sisältö
• Potilaan haastattelu ja yleistilan kartoittaminen
• Asiakaslähtöinen toiminta potilaan ja hänen omaistensa kohtaamisessa
• Puhelin, chat, video-ohjaus, digipalvelut ohjausmenetelmänä
• Kotiinvietävät palvelut
• Voimavaraistava potilasohjaus- ja opetus sekä omahoidon tukeminen
• Rokottamisen periaatteet ja rokottamisen tarpeellisuus yhteiskunnalle
• Rokotuksin ehkäistävät taudit ja immuniteetin muodostuminen
• Kansallinen rokotusohjelma ja lainsäädäntö
• Asiakkaan ohjaus uusimpaan näyttöön perustuvaan tietoon perustuen

Oppimateriaalit

KESKEN.
Anneli Hujala & Helena Taskinen (toim.), Uudistuva sosiaali- ja terveysala (2020).
Tampere: Tampere University Press, 241–266.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-359-022-9
Ristolainen yms. Asiakaslähtöinen palveluohjaus.

http://unihoitajat.fi/terve-uni/unihoitotyo/suosituksia/ohjausmenetelmia/
Vartia, M., Bergbom, B., Giorgiani, T., Rintala-Rasmus, A., Riala, R. & Salminen, S. 2007. Monikulttuurisuus työn arjessa. Työterveyslaitos. Tammer-Paino Oy. Tampere 2007.

Paija, T. , Ojala S. Artikkelit potilasohjaukseen liittyen lisätään tähän. Samoin poliklinikka-lehden ajankohtaiset artikkelit

Nämä vielä työn alla,
Asiakaskokemus.
Kotiinvietävät palvelut. Heikki Lampinen. Slidet. mm. Combilanssi.
Digitaaliset ohjausmenetelmät

Laine, J., Geriatrisen potilaan hoidon tarpeen arviointi. Kotiuttaminen. NOTE! lomakkeet

Opetusmenetelmät

Etäluennot
Lähitunnit

Itsenäinen työskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tiimi- ja ryhmäoppimienn
moniammatillinen yhteistyö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27h
3 op = 81h

Teoriaa 7 h
Simulaatiot 5h
Järjestö tapaaminen 10 h
Kirjalliset tehtävät ja Itsenäinen työskentely 59h

Sisällön jaksotus

Teoriaa mm. asiakaskokemuksista ja voimaannuttavasta potilasohjauksesta sekä kotiinvietävistä palveluista (satasairaalan malli yhtenä esimerkkinä).

Simulaatio: Hoidon tarpeen arviointi

Potilasscenaarioiden pohjalta käydään läpi erilaiset ohjausmenetelmät (Puhelin, video, chat yms.)

Erilaiset järjestöt potilasohjauksen tukena

Viestintäkanava ja lisätietoja

ITS

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Erilaisista ohjausmenetelmät teoriassa ja käytännössä 2 op:
viestitnäteknologia essee ja posteri 5-1 / hylätty
muut tehtävät : hyväksytty / hylätty
simulaatiot: hyväksytty / korvattava

Järjestöt osana terveyden- ja hyvinvointi sektoria 1 op hyväksytty / hylätty
Järjestö tutustuminen hyväksytty / korvattava
järjestö raportti: hyväksytty / hylätty
Lähitunnit hyväksytty / korvatta

Päiväkirja potilasohjaus osaamisesta hyväksytty - hylätty

Hyvin laadittu järjestöraportti ja päiväkirja voivat korottaa arvosanaa.

Ilmoittautumisaika

22.11.2023 - 19.01.2024

Ajoitus

31.12.2023 - 03.03.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ensihoitajakoulutus
Opettaja
  • Sanna Ojala
  • Nina Korsström
Ryhmät
  • PENHOK21
    Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K21

Tavoitteet

Tavoitteet:
• Osaa tehdä hoidon tarpeen arvioinnin sekä ohjata asiakkaita tarkoituksenmukaisten sosiaali- ja terveyspalveluihin erilaisissa toimintaympäristöissä
• Osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tukea asiakkaan suunnitelmallista omahoitoa ja hoitoon sitoutumista
• Osaa hyödyntää sähköisiä palveluita ja viestintäteknologiaa osana asiakkaan ohjausta ja hoitoa
• Osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti asiakaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä
• Osaa toimia työ- ja potilasturvallisuuden edellyttämällä tavalla
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä eettisesti eri toimintaympäristöissä
• Osaa toimia itsenäisesti ensihoidon ja hoitotyön asiantuntijana terveyden ja työ- ja toimintakyvyn edistämiseksi
• Osaa toimia moniammatillisessa ja monikulttuurisessa työyhteisössä ensihoidossa ja hoitotyössä
• Tuntee aikuisten kansallisen rokotusohjelman sekä erilaisten ryhmien rokottamisen
• Osaa toteuttaa rokottamisen oikein ja turvallisesti

Sisältö

Sisältö
• Potilaan haastattelu ja yleistilan kartoittaminen
• Asiakaslähtöinen toiminta potilaan ja hänen omaistensa kohtaamisessa
• Puhelin, chat, video-ohjaus, digipalvelut ohjausmenetelmänä
• Kotiinvietävät palvelut
• Voimavaraistava potilasohjaus- ja opetus sekä omahoidon tukeminen
• Rokottamisen periaatteet ja rokottamisen tarpeellisuus yhteiskunnalle
• Rokotuksin ehkäistävät taudit ja immuniteetin muodostuminen
• Kansallinen rokotusohjelma ja lainsäädäntö
• Asiakkaan ohjaus uusimpaan näyttöön perustuvaan tietoon perustuen

Oppimateriaalit

KESKEN.
Anneli Hujala & Helena Taskinen (toim.), Uudistuva sosiaali- ja terveysala (2020).
Tampere: Tampere University Press, 241–266.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-359-022-9
Ristolainen yms. Asiakaslähtöinen palveluohjaus.

http://unihoitajat.fi/terve-uni/unihoitotyo/suosituksia/ohjausmenetelmia/
Vartia, M., Bergbom, B., Giorgiani, T., Rintala-Rasmus, A., Riala, R. & Salminen, S. 2007. Monikulttuurisuus työn arjessa. Työterveyslaitos. Tammer-Paino Oy. Tampere 2007.

Paija, T. , Ojala S. Artikkelit potilasohjaukseen liittyen lisätään tähän. Samoin poliklinikka-lehden ajankohtaiset artikkelit

Nämä vielä työn alla,
Asiakaskokemus.
Kotiinvietävät palvelut. Heikki Lampinen. Slidet. mm. Combilanssi.
Digitaaliset ohjausmenetelmät

Laine, J., Geriatrisen potilaan hoidon tarpeen arviointi. Kotiuttaminen. NOTE! lomakkeet

Opetusmenetelmät

Etäluennot
Lähitunnit

Itsenäinen työskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27h
3 op = 81h

Teoriaa 7h
Simulaatiot yms. 5h
Itsenäinen työskentely 69h

Sisällön jaksotus

Joulukuu 2023 Info opintojaksosta

Tammikuu 2024
Teoriaa mm. asiakaskokemuksista ja voimaannuttavasta potilasohjauksesta sekä kotiinvietävistä palveluista (satasairaalan malli yhtenä esimerkkinä).

Simulaatio: Hoidon tarpeen arviointi

Potilasscenaarioiden pohjalta käydään läpi erilaiset ohjausmenetelmät (Puhelin, video, chat yms.)

Kotiuttaminen potilasohjauksen näkökulmasta

Erilaiset järjestöt potilasohjauksen tukena

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähitunnit pakollisia (simulaatiot yms. potilasscenaarioiden käsittelyt)

Tehtävät aikataulun mukaisesti palautettu

Ryhmätyö erilaisista ohjausmenetelmistä arvioidaan 1-5.