Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 1Laajuus (2 op)
Tunnus: TH00BY07
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
• Opiskelija tutustuu omaan opiskeluryhmäänsä ja ammattikorkeakouluun työyhteisönä.
• Opiskelija osaa kertoa Turun ammattikorkeakoulusta oppimisympäristönä.
• Opiskelija osaa kertoa, mitä ja miten omalla alalla opiskellaan.
• Opiskelijaa osaa kertoa opiskelukykyyn vaikuttavista asioista ja niihin liittyvistä käytänteistä.
Opiskelutaidot
• Opiskelija tunnistaa omat haasteensa ja mahdollisuutensa opiskelussa ja opintojen etenemisessä.
• Opiskelija osaa toimia opiskelu- ja työryhmissä ryhmän tavoitteen toteutumista edistäen.
• Opiskelija tunnistaa yhteisöllisyyden ja yhteisten pelisääntöjen merkityksen opiskelussa ja työelämässä.
• Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa rakentavaa ja oppimista edistävää palautetta.
• Opiskelija sitoutuu tavoitteelliseen opiskeluun.
Opiskelua tukevat palvelut
• Opiskelija tietää ammattikorkeakouluopiskelun ohjaus- ja neuvontapalvelut.
Peppi ja HOPS (henkilökohtainen oppimissuunnitelma)
• Opiskelija tuntee oman koulutuksensa oppimissuunnitelman sisällön ja rakenteet.
• Opiskelija ymmärtää, mikä on HOPS ja miksi se tehdään.
• Opiskelija osaa käyttää Peppiä.
• Opiskelija tietää opiskelumahdollisuudet muiden korkeakoulujen tarjonnassa.
• Opiskelija tietää mahdollisuudet opintojen ja osaamisen hyväksi lukemiseen.
Sisältö
• yhteistyötaidot ja ryhmässä toimiminen
• opiskelijakunta TUO
• erilaisiin oppimisympäristöihin ja työkaluihin tutustuminen: tilat, Peppi, Messi, ITSlearning, sähköposti, työjärjestys, kirjasto
• korkeakouluopiskelun erityispiirteet verrattuna toisen asteen opiskeluun: mm. ajankäytön suunnittelun tärkeys, suuri itsenäisen työskentelyn määrä
• koulutusalan erityispiirteet, oman koulutuksen rakenne, HOPS eli henkilökohtainen oppimissuunnitelma
• ohjaus- ja neuvontapalvelut, opintososiaaliset asiat, terveydenhuolto, vakuutukset
Korkeakouluopiskelun taidot
o Messin ”Opiskelu sujumaan” ja muu opiskelutaitomateriaali
o Ajanhallinta
o Ryhmädynamiikka ja ryhmätyötaidot
o Turvallisuus Turun AMK:ssa
o Opiskelu- ja työyhteisössä toimiminen
o Opiskelijan palaute- ja vaikuttamisväylät
Opiskelua tukevat palvelut
o Ohjaus- ja neuvontapalvelut: opettajatuutori, opinto-ohjaaja, vertaistuutori, VIP-opiskelija, opintoneuvoja, kv-koordinaattori, koulutusvastaava, koulutus-ja tutkimuspäällikkö
o Hyvinvoinnin tukiväylät: opintopsykologi, opiskeluterveydenhuollon palvelut (terveydenhoitaja, lääkäri- ja psykologipalvelut), esteettömyys, lukitestaus
Peppi ja HOPS
o Oppimissuunnitelma: perusopinnot, ammattiopinnot, harjoittelu ja opinnäytetyö sekä vapaasti valittavat opinnot; miten ja millä perusteella niitä valitaan
o Peppi, HOPS:n laatiminen ja päivittäminen
o Peppi, opintojaksoille ilmoittautuminen
o kehityskeskustelu
o tieto oman alansa työtehtävistä ja perustaitovaatimuksista
o kansainvälistymisen mahdollisuudet kotimaassa ja ulkomailla
o Peppi, opintojen ja osaamisen hyväksi lukemisen ohjeistus ja sähköinen asiointi
o Muiden korkeakoulujen opintotarjonta ja opiskelumahdollisuudet
Esitietovaatimukset
Ei edeltävyysehtoja
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 19.12.2025
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 28
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Annukka Myllymäki
Ryhmät
-
MFYSIK25Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K25
Tavoitteet
• Opiskelija tutustuu omaan opiskeluryhmäänsä ja ammattikorkeakouluun työyhteisönä.
• Opiskelija osaa kertoa Turun ammattikorkeakoulusta oppimisympäristönä.
• Opiskelija osaa kertoa, mitä ja miten omalla alalla opiskellaan.
• Opiskelijaa osaa kertoa opiskelukykyyn vaikuttavista asioista ja niihin liittyvistä käytänteistä.
Opiskelutaidot
• Opiskelija tunnistaa omat haasteensa ja mahdollisuutensa opiskelussa ja opintojen etenemisessä.
• Opiskelija osaa toimia opiskelu- ja työryhmissä ryhmän tavoitteen toteutumista edistäen.
• Opiskelija tunnistaa yhteisöllisyyden ja yhteisten pelisääntöjen merkityksen opiskelussa ja työelämässä.
• Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa rakentavaa ja oppimista edistävää palautetta.
• Opiskelija sitoutuu tavoitteelliseen opiskeluun.
Opiskelua tukevat palvelut
• Opiskelija tietää ammattikorkeakouluopiskelun ohjaus- ja neuvontapalvelut.
Peppi ja HOPS (henkilökohtainen oppimissuunnitelma)
• Opiskelija tuntee oman koulutuksensa oppimissuunnitelman sisällön ja rakenteet.
• Opiskelija ymmärtää, mikä on HOPS ja miksi se tehdään.
• Opiskelija osaa käyttää Peppiä.
• Opiskelija tietää opiskelumahdollisuudet muiden korkeakoulujen tarjonnassa.
• Opiskelija tietää mahdollisuudet opintojen ja osaamisen hyväksi lukemiseen.
Sisältö
• yhteistyötaidot ja ryhmässä toimiminen
• opiskelijakunta TUO
• erilaisiin oppimisympäristöihin ja työkaluihin tutustuminen: tilat, Peppi, Messi, ITSlearning, sähköposti, työjärjestys, kirjasto
• korkeakouluopiskelun erityispiirteet verrattuna toisen asteen opiskeluun: mm. ajankäytön suunnittelun tärkeys, suuri itsenäisen työskentelyn määrä
• koulutusalan erityispiirteet, oman koulutuksen rakenne, HOPS eli henkilökohtainen oppimissuunnitelma
• ohjaus- ja neuvontapalvelut, opintososiaaliset asiat, terveydenhuolto, vakuutukset
Korkeakouluopiskelun taidot
o Messin ”Opiskelu sujumaan” ja muu opiskelutaitomateriaali
o Ajanhallinta
o Ryhmädynamiikka ja ryhmätyötaidot
o Turvallisuus Turun AMK:ssa
o Opiskelu- ja työyhteisössä toimiminen
o Opiskelijan palaute- ja vaikuttamisväylät
Opiskelua tukevat palvelut
o Ohjaus- ja neuvontapalvelut: opettajatuutori, opinto-ohjaaja, vertaistuutori, VIP-opiskelija, opintoneuvoja, kv-koordinaattori, koulutusvastaava, koulutus-ja tutkimuspäällikkö
o Hyvinvoinnin tukiväylät: opintopsykologi, opiskeluterveydenhuollon palvelut (terveydenhoitaja, lääkäri- ja psykologipalvelut), esteettömyys, lukitestaus
Peppi ja HOPS
o Oppimissuunnitelma: perusopinnot, ammattiopinnot, harjoittelu ja opinnäytetyö sekä vapaasti valittavat opinnot; miten ja millä perusteella niitä valitaan
o Peppi, HOPS:n laatiminen ja päivittäminen
o Peppi, opintojaksoille ilmoittautuminen
o kehityskeskustelu
o tieto oman alansa työtehtävistä ja perustaitovaatimuksista
o kansainvälistymisen mahdollisuudet kotimaassa ja ulkomailla
o Peppi, opintojen ja osaamisen hyväksi lukemisen ohjeistus ja sähköinen asiointi
o Muiden korkeakoulujen opintotarjonta ja opiskelumahdollisuudet
Oppimateriaalit
Itsin kotipesässä sekä opiskelija Messissä ilmoitettu materiaali opintoihin liittyen.
Opetusmenetelmät
- Yhteisiin ryhmätapaamisiin osallistuminen
- Itsin Kotipesän tehtävät
- Henkilökohtaiseen ohjauskeskusteluun osallistuminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Vertaisoppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
• Yhteisiin ryhmätapaamisiin osallistuminen
• Itsin Kotipesän tehtävät
• Henkilökohtaiseen ohjauskeskusteluun osallistuminen.
2 op vastaa 54h opiskelijan tekemää työtä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Jakson hyväksytty suoritus edellyttää, että kaikkiin tehtäviin on vastattu annetussa määräajassa sekä opiskelija on vastannut tehtävänannon kaikkiin kohtiin sekä tehtävän sisältö vastaa tehtävänantoon. Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki opintojakson tehtävät on suoritettu hyväksytysti ja palautettu ajallaan.
Opiskelija on tutustunut omaan opiskeluryhmäänsä ja ammattikorkeakouluun työyhteisönä. Osaa kertoa Turun ammattikorkeakoulusta oppimisympäristönä. Opiskelija osaa kertoa, mitä ja miten omalla alalla opiskellaan. Osaa kertoa opiskelukykyyn vaikuttavista asioista ja niihin liittyvistä käytänteistä. Opiskelija on tutustunut erilaisiin oppimisympäristöihin ja työkaluihin sekä pyrkii itsenäisesti käyttämään niitä ( Peppi, Messi, ITS, sähköposti, työjärjestys ja kirjasto). Ymmärtää korkeakouluopiskelun erityispiirteet verrattuna toisen asteen opiskeluun: mm. ajankäytön suunnittelun tärkeys sekä ymmärtää itsenäisen työskentelyn tärkeyden. Tietää fysioterapia-alan erityispiirteet, oman koulutuksen rakenne. Opiskelija on laatinut HOPSin eli henkilökohtainen oppimissuunnitelman sekä käynyt tuutor-opettajan kanssa HOPS-keskustelun.
Hylätty:
Yksi tai useampi edellämainituista kriteereistä ei täyty.
ja / tai:
- ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja / tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaa.
- ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa, eikä huomioi saamaansa palautetta.
- vaarantaa potilasturvallisuuden ja / tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
Sisällön jaksotus
1,5 op kevätlukukaudella 2025
0,5 op syyslukukaudella 2025
Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot- eli Kote-opintojen sisältö:
• Opiskelija tutustuu omaan opiskeluryhmäänsä ja Turun ammattikorkeakouluun työyhteisönä sekä oppimisympäristönä. Lisäksi opiskelija perehtyy mm. opintojen rakenteeseen, sisältöön, oppimisjärjestelmiin ja tulee tietoiseksi erilaisista tukipalveluista.
Toteutus pitää sisällään:
• Kote-tunnit eli ryhmän yhteiset tapaamiset lukujärjestyksen mukaisesti
• Henkilökohtaiset tuutorkeskustelut lukukauden aikana.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Läsnäolo: Kaikilla opintojaksojen lähitunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä.
Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä lähitunneille etäyhteyttä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty/hylätty:
Opettaja antaa opintojakson suoritusmerkinnän, kun kaikki opintojakson suoritteet ovat on hyväksytysti suoritettuna. Opiskelijan osaaminen opintojaksolla arvioidaan opiskeluvaiheeseen suhteutettuna. Opettaja antaa suoritusmerkinnän neljän viikon kuluttua Peppiin merkitystä opintojakson päättymispäivästä.
Opintojakson oppimistehtävät tulee palauttaa opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti. Palauttamatta jättäminen vaadittuun aikatauluun mennessä vastaa hylättyä suoritusta. Tehtävän palauttaminen myöhässä tai hylätyn tehtävän uusiminen tehdään opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti
Opintojakson loppuarvosana muodostuu seuraavien osioiden keskiarvosanasta
1. Osallistuminen lähitunneille Hyv - Hyl
2. HOPS:n keskustelut Hyv - Hyl
3. Itslearningissa olevien tehtävien suorittaminen Hyv - Hyl
4. Omien opintojen suunnittelu Hyv - Hyl
Esitietovaatimukset
Ei edeltävyysehtoja
Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 26.08.2024
Ajoitus
22.08.2024 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Henna Vuoriranta
- Iida Laine
- Kati Naamanka
- Pirjo Pennanen
Ryhmät
-
PFYSIS24BPFYSIS24B
-
PFYSIS24Fysioterapeutti (AMK), S24
-
PFYSIS24APFYSIS24A
Tavoitteet
• Opiskelija tutustuu omaan opiskeluryhmäänsä ja ammattikorkeakouluun työyhteisönä.
• Opiskelija osaa kertoa Turun ammattikorkeakoulusta oppimisympäristönä.
• Opiskelija osaa kertoa, mitä ja miten omalla alalla opiskellaan.
• Opiskelijaa osaa kertoa opiskelukykyyn vaikuttavista asioista ja niihin liittyvistä käytänteistä.
Opiskelutaidot
• Opiskelija tunnistaa omat haasteensa ja mahdollisuutensa opiskelussa ja opintojen etenemisessä.
• Opiskelija osaa toimia opiskelu- ja työryhmissä ryhmän tavoitteen toteutumista edistäen.
• Opiskelija tunnistaa yhteisöllisyyden ja yhteisten pelisääntöjen merkityksen opiskelussa ja työelämässä.
• Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa rakentavaa ja oppimista edistävää palautetta.
• Opiskelija sitoutuu tavoitteelliseen opiskeluun.
Opiskelua tukevat palvelut
• Opiskelija tietää ammattikorkeakouluopiskelun ohjaus- ja neuvontapalvelut.
Peppi ja HOPS (henkilökohtainen oppimissuunnitelma)
• Opiskelija tuntee oman koulutuksensa oppimissuunnitelman sisällön ja rakenteet.
• Opiskelija ymmärtää, mikä on HOPS ja miksi se tehdään.
• Opiskelija osaa käyttää Peppiä.
• Opiskelija tietää opiskelumahdollisuudet muiden korkeakoulujen tarjonnassa.
• Opiskelija tietää mahdollisuudet opintojen ja osaamisen hyväksi lukemiseen.
Sisältö
• yhteistyötaidot ja ryhmässä toimiminen
• opiskelijakunta TUO
• erilaisiin oppimisympäristöihin ja työkaluihin tutustuminen: tilat, Peppi, Messi, ITSlearning, sähköposti, työjärjestys, kirjasto
• korkeakouluopiskelun erityispiirteet verrattuna toisen asteen opiskeluun: mm. ajankäytön suunnittelun tärkeys, suuri itsenäisen työskentelyn määrä
• koulutusalan erityispiirteet, oman koulutuksen rakenne, HOPS eli henkilökohtainen oppimissuunnitelma
• ohjaus- ja neuvontapalvelut, opintososiaaliset asiat, terveydenhuolto, vakuutukset
Korkeakouluopiskelun taidot
o Messin ”Opiskelu sujumaan” ja muu opiskelutaitomateriaali
o Ajanhallinta
o Ryhmädynamiikka ja ryhmätyötaidot
o Turvallisuus Turun AMK:ssa
o Opiskelu- ja työyhteisössä toimiminen
o Opiskelijan palaute- ja vaikuttamisväylät
Opiskelua tukevat palvelut
o Ohjaus- ja neuvontapalvelut: opettajatuutori, opinto-ohjaaja, vertaistuutori, VIP-opiskelija, opintoneuvoja, kv-koordinaattori, koulutusvastaava, koulutus-ja tutkimuspäällikkö
o Hyvinvoinnin tukiväylät: opintopsykologi, opiskeluterveydenhuollon palvelut (terveydenhoitaja, lääkäri- ja psykologipalvelut), esteettömyys, lukitestaus
Peppi ja HOPS
o Oppimissuunnitelma: perusopinnot, ammattiopinnot, harjoittelu ja opinnäytetyö sekä vapaasti valittavat opinnot; miten ja millä perusteella niitä valitaan
o Peppi, HOPS:n laatiminen ja päivittäminen
o Peppi, opintojaksoille ilmoittautuminen
o kehityskeskustelu
o tieto oman alansa työtehtävistä ja perustaitovaatimuksista
o kansainvälistymisen mahdollisuudet kotimaassa ja ulkomailla
o Peppi, opintojen ja osaamisen hyväksi lukemisen ohjeistus ja sähköinen asiointi
o Muiden korkeakoulujen opintotarjonta ja opiskelumahdollisuudet
Oppimateriaalit
Itsin kotipesässä sekä opiskelija Messissä ilmoitettu materiaali opintoihin liittyen.
Opetusmenetelmät
- Yhteisiin ryhmätapaamisiin osallistuminen
- Itsin Kotipesän tehtävät
- Henkilökohtaiseen ohjauskeskusteluun osallistuminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opinnoissa ei ole tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Vertaisoppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
• Yhteisiin ryhmätapaamisiin osallistuminen
• Itsin Kotipesän tehtävät
• Henkilökohtaiseen ohjauskeskusteluun osallistuminen.
2 op vastaa 54h opiskelijan tekemää työtä. Kokonaisuudesta 1op toteutuu syksyllä 2024 ja 1 op keväällä 2025.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Jakson hyväksytty suoritus edellyttää, että kaikkiin tehtäviin on vastattu annetussa määräajassa sekä opiskelija on vastannut tehtävänannon kaikkiin kohtiin sekä tehtävän sisältö vastaa tehtävänantoon. Opintojakso on hyväksytty, kun kaikki opintojakson tehtävät on suoritettu hyväksytysti ja palautettu ajallaan.
Opiskelija on tutustunut omaan opiskeluryhmäänsä ja ammattikorkeakouluun työyhteisönä. Osaa kertoa Turun ammattikorkeakoulusta oppimisympäristönä. Opiskelija osaa kertoa, mitä ja miten omalla alalla opiskellaan. Osaa kertoa opiskelukykyyn vaikuttavista asioista ja niihin liittyvistä käytänteistä. Opiskelija on tutustunut erilaisiin oppimisympäristöihin ja työkaluihin sekä pyrkii itsenäisesti käyttämään niitä ( Peppi, Messi, ITS, sähköposti, työjärjestys ja kirjasto). Ymmärtää korkeakouluopiskelun erityispiirteet verrattuna toisen asteen opiskeluun: mm. ajankäytön suunnittelun tärkeys sekä ymmärtää itsenäisen työskentelyn tärkeyden. Tietää fysioterapia-alan erityispiirteet, oman koulutuksen rakenne. Opiskelija on laatinut HOPSin eli henkilökohtainen oppimissuunnitelman sekä käynyt tuutor-opettajan kanssa HOPS-keskustelun.
Hylätty:
Yksi tai useampi edellämainituista kriteereistä ei täyty.
ja / tai:
- ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja / tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaa.
- ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa, eikä huomioi saamaansa palautetta.
- vaarantaa potilasturvallisuuden ja / tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
Sisällön jaksotus
Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot- eli Kote-opintojen sisältö:
• Opiskelija tutustuu omaan opiskeluryhmäänsä ja Turun ammattikorkeakouluun työyhteisönä sekä oppimisympäristönä. Lisäksi opiskelija perehtyy mm. opintojen rakenteeseen, sisältöön, oppimisjärjestelmiin ja tulee tietoiseksi erilaisista tukipalveluista.
Toteutus pitää sisällään:
• Kote-tunnit eli ryhmän yhteiset tapaamiset lukujärjestyksen mukaisesti
• Henkilökohtaiset tuutorkeskustelut lukukauden aikana.
• Moniammatillinen päivä yhdessä muiden kuntoutusalojen kanssa.
SYKSY 2024:
Orientoivat opinnot: to -pe 22-23.8. ja ma 26.8. klo 8-16
-Yhteistyötaidot ja ryhmässä toimiminen: tutustuminen ryhmään sekä opettaja- ja vertaistuutoriin (Ryhmäytymisharjoitukset ja ryhmän pelisäännöt – harjoitukset)
-Erilaisiin oppimisympäristöihin ja työkaluihin tutustuminen yleisesti: tilat, Peppi, Messi, Itslearning, Digi-startti, sähköposti, työjärjestys, kirjasto: opiskelijatuutorit apuna tiloihin tutustumisessa, tietojärjestelmiin tutustumisessa jne.
-Korkeakouluopiskelun erityispiirteet verrattuna toisen asteen opiskeluun: mm. ajankäytön suunnittelun tärkeys, suuri itsenäisen työskentelyn määrä
-Fysioterapia-alan erityispiirteet, oman koulutuksen rakenne, HOPS eli henkilökohtainen oppimissuunnitelma. Opetussuunnitelma: perusopinnot, ammattiopinnot: käsitellään oman koulutuksen opetussuunnitelmaa sekä esitellään opiskelijoille Pepin käyttöä ja kehityskeskustelutehtäviä
-Opiskelijakunta TUO, ohjaus- ja neuvontapalvelut, opintososiaaliset asiat, terveydenhuolto, vakuutukset: näiden esittelyt tapahtuvat ensimmäisinä päivinä yhdessä kaikkien tulosalueen uusien opiskelijoiden infon yhteydessä
-Tutkintosääntöön tutustuminen, salassapitolomakkeen allekirjoitus
-Aikataulut ja muut ajankohtaiset asiat
1. Ryhmätapaaminen:
-Opiskelu- ja työelämätaitoja koskeva materiaali Messissä.
-Hyvinvoinnin tukiväylät: opintopsykologi, opiskeluterveydenhuollon palvelut (terveydenhoitaja, lääkäri- ja psykologipalvelut), esteettömyys, lukitestaus. Huolikaavion läpikäynti.
-Ohjaus- ja neuvontapalvelut: opettajatuutori, opinto-ohjaaja, opintosihteeri, kv-koordinaattori, koulutusvastaava, kt-päällikkö.
-Opintojen etenemisen periaatteet: Peppi, opintojaksoille ilmoittautuminen, uusintatenttiin ilmoittautuminen, kehityskeskustelut opiskelu- ja työelämätaitona, HOPS:n laatiminen ja päivittäminen, opintojen ja osaamisen hyväksi lukemisen ohjeistus ja sähköinen asiointi
-Aikataulut ja muut ajankohtaiset asiat
2. Ryhmätapaaminen:
-Opiskeluryhmän pelisäännöt, työ- ja opiskeluyhteisössä toimiminen, työroolissa toimiminen, ryhmädynamiikka ja ryhmätyötaidot
-Opintojen etenemisen periaatteet: Harjoittelu ja opinnäytetyö sekä vapaasti valittavat opinnot; miten ja millä perusteella niitä valitaan.
-Lukukauden yhteenveto ja seuraavaan lukukauteen orientoituminen (minä opiskelijana ja ryhmän jäsenenä-harjoituksia). AHOTointi. Toisen vuoden edeltävyysehtojen tarkastelu.
-Aikataulut ja muut ajankohtaiset asiat
Ryhmätapaaimisten lisäksi jokainen opiskelija varaa omalle tuutor-opettajalleen yhden ajan ohjauskeskusteluun.Henkilökohtaiset keskustelut 30 min / opiskelija.
KEVÄT 2025:
1. Ryhmätapaaminen
-Opiskeluryhmän pelisääntöjen kertaus, työ- ja opiskeluyhteisössä toimiminen, työroolissa toimiminen, ryhmädynamiikka ja ryhmätyötaidot, oman opiskeluryhmän tarkastelu ja opiskelijan palauteväylät (Minä opiskelijana ja ryhmän jäsenenä-harjoituksia). Harjoittelupaikkojen infot ja hakuun liittyvät asiat.
-Aikataulut ja muut ajankohtaiset asiat.
2. Ryhmätapaaminen
-Tieto oman alansa työtehtävistä ja perustaitovaatimuksista sekä kansainvälistymismahdollisuudet kotimaassa ja ulkomailla (Tulevaisuuteni-harjoitus). Ammattiyhdistystoiminta (Mauri was here, VK-kustannus, Tehy, Nyyti). Moniammatillisuusopinnot. Uraohjaus.
-Aikataulut ja muut ajankohtaiset asiat.
3. Ryhmätapaaminen
-Lukuvuoden arviointi ja palaute. Mahdollisen portfoliotehtävän ohjeistus ja käynnistys. Vapaamuotoinen ryhmän yhteinen lukuvuoden päätös (Portfolio-tehtävä).
-Aikataulut ja muut ajankohtaiset asiat.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Läsnäolo: Kaikilla opintojaksojen lähitunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä.
Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä lähitunneille etäyhteyttä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty/hylätty:
Opettaja antaa opintojakson suoritusmerkinnän, kun kaikki opintojakson suoritteet ovat on hyväksytysti suoritettuna. Opiskelijan osaaminen opintojaksolla arvioidaan opiskeluvaiheeseen suhteutettuna. Opettaja antaa suoritusmerkinnän neljän viikon kuluttua Peppiin merkitystä opintojakson päättymispäivästä.
Opintojakson oppimistehtävät tulee palauttaa opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti. Palauttamatta jättäminen vaadittuun aikatauluun mennessä vastaa hylättyä suoritusta. Tehtävän palauttaminen myöhässä tai hylätyn tehtävän uusiminen tehdään opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti
Opintojakson loppuarvosana muodostuu seuraavien osioiden keskiarvosanasta
1. Osallistuminen lähitunneille Hyv - Hyl
2. HOPS:n keskustelut Hyv - Hyl
3. Itslearningissa olevien tehtävien suorittaminen Hyv - Hyl
4. Omien opintojen suunnittelu Hyv - Hyl
Esitietovaatimukset
Ei edeltävyysehtoja
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 20.01.2024
Ajoitus
11.01.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 25
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Henna Vuoriranta
- Afrisa Kapella
Ryhmät
-
MFYSIK24Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K24
Tavoitteet
• Opiskelija tutustuu omaan opiskeluryhmäänsä ja ammattikorkeakouluun työyhteisönä.
• Opiskelija osaa kertoa Turun ammattikorkeakoulusta oppimisympäristönä.
• Opiskelija osaa kertoa, mitä ja miten omalla alalla opiskellaan.
• Opiskelijaa osaa kertoa opiskelukykyyn vaikuttavista asioista ja niihin liittyvistä käytänteistä.
Opiskelutaidot
• Opiskelija tunnistaa omat haasteensa ja mahdollisuutensa opiskelussa ja opintojen etenemisessä.
• Opiskelija osaa toimia opiskelu- ja työryhmissä ryhmän tavoitteen toteutumista edistäen.
• Opiskelija tunnistaa yhteisöllisyyden ja yhteisten pelisääntöjen merkityksen opiskelussa ja työelämässä.
• Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa rakentavaa ja oppimista edistävää palautetta.
• Opiskelija sitoutuu tavoitteelliseen opiskeluun.
Opiskelua tukevat palvelut
• Opiskelija tietää ammattikorkeakouluopiskelun ohjaus- ja neuvontapalvelut.
Peppi ja HOPS (henkilökohtainen oppimissuunnitelma)
• Opiskelija tuntee oman koulutuksensa oppimissuunnitelman sisällön ja rakenteet.
• Opiskelija ymmärtää, mikä on HOPS ja miksi se tehdään.
• Opiskelija osaa käyttää Peppiä.
• Opiskelija tietää opiskelumahdollisuudet muiden korkeakoulujen tarjonnassa.
• Opiskelija tietää mahdollisuudet opintojen ja osaamisen hyväksi lukemiseen.
Sisältö
• yhteistyötaidot ja ryhmässä toimiminen
• opiskelijakunta TUO
• erilaisiin oppimisympäristöihin ja työkaluihin tutustuminen: tilat, Peppi, Messi, ITSlearning, sähköposti, työjärjestys, kirjasto
• korkeakouluopiskelun erityispiirteet verrattuna toisen asteen opiskeluun: mm. ajankäytön suunnittelun tärkeys, suuri itsenäisen työskentelyn määrä
• koulutusalan erityispiirteet, oman koulutuksen rakenne, HOPS eli henkilökohtainen oppimissuunnitelma
• ohjaus- ja neuvontapalvelut, opintososiaaliset asiat, terveydenhuolto, vakuutukset
Korkeakouluopiskelun taidot
o Messin ”Opiskelu sujumaan” ja muu opiskelutaitomateriaali
o Ajanhallinta
o Ryhmädynamiikka ja ryhmätyötaidot
o Turvallisuus Turun AMK:ssa
o Opiskelu- ja työyhteisössä toimiminen
o Opiskelijan palaute- ja vaikuttamisväylät
Opiskelua tukevat palvelut
o Ohjaus- ja neuvontapalvelut: opettajatuutori, opinto-ohjaaja, vertaistuutori, VIP-opiskelija, opintoneuvoja, kv-koordinaattori, koulutusvastaava, koulutus-ja tutkimuspäällikkö
o Hyvinvoinnin tukiväylät: opintopsykologi, opiskeluterveydenhuollon palvelut (terveydenhoitaja, lääkäri- ja psykologipalvelut), esteettömyys, lukitestaus
Peppi ja HOPS
o Oppimissuunnitelma: perusopinnot, ammattiopinnot, harjoittelu ja opinnäytetyö sekä vapaasti valittavat opinnot; miten ja millä perusteella niitä valitaan
o Peppi, HOPS:n laatiminen ja päivittäminen
o Peppi, opintojaksoille ilmoittautuminen
o kehityskeskustelu
o tieto oman alansa työtehtävistä ja perustaitovaatimuksista
o kansainvälistymisen mahdollisuudet kotimaassa ja ulkomailla
o Peppi, opintojen ja osaamisen hyväksi lukemisen ohjeistus ja sähköinen asiointi
o Muiden korkeakoulujen opintotarjonta ja opiskelumahdollisuudet
Oppimateriaalit
Itsin kotipesän materiaalit.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opinnoissa ei ole tenttiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Yhteisiin ryhmätapaamisiin osallistuminen
- Itsin Kotipesän tehtävät
- Henkilökohtaiseen ohjauskeskusteluun osallistuminen
Sisällön jaksotus
Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot- eli Kote-opintojen sisältö:
• Opiskelija tutustuu omaan opiskeluryhmäänsä ja Turun ammattikorkeakouluun työyhteisönä sekä oppimisympäristönä. Lisäksi opiskelija perehtyy mm. opintojen rakenteeseen, sisältöön, oppimisjärjestelmiin ja tulee tietoiseksi erilaisista tukipalveluista.
Orientoivat opinnot: to 11. ja pe 12.1.2024
Kote-tunnit eli ryhmän yhteiset tapaamiset: 1.2., 1.3., 19.4. ja 6.6.
Henkilökohtaisille tuutorkeskusteluille on varattu aikaa 25.1., 9.2., 1.3., 22.3. ja 23.5. Tuutorille varataan yksi aika kotipesän varauskalenterista.Mikäli ehdotetuista ajoista ei löydy opiskelijalle sopivia aikoja, aikaa voi tiedustella myös sähköpostitse.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi: hyv/hyl
Esitietovaatimukset
Ei edeltävyysehtoja
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 31.07.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 07.06.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 50
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Anu Granberg
- Afrisa Kapella
Ryhmät
-
PFYSIS23BPFYSIS23B
-
PFYSIS23APFYSIS23A
Tavoitteet
• Opiskelija tutustuu omaan opiskeluryhmäänsä ja ammattikorkeakouluun työyhteisönä.
• Opiskelija osaa kertoa Turun ammattikorkeakoulusta oppimisympäristönä.
• Opiskelija osaa kertoa, mitä ja miten omalla alalla opiskellaan.
• Opiskelijaa osaa kertoa opiskelukykyyn vaikuttavista asioista ja niihin liittyvistä käytänteistä.
Opiskelutaidot
• Opiskelija tunnistaa omat haasteensa ja mahdollisuutensa opiskelussa ja opintojen etenemisessä.
• Opiskelija osaa toimia opiskelu- ja työryhmissä ryhmän tavoitteen toteutumista edistäen.
• Opiskelija tunnistaa yhteisöllisyyden ja yhteisten pelisääntöjen merkityksen opiskelussa ja työelämässä.
• Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa rakentavaa ja oppimista edistävää palautetta.
• Opiskelija sitoutuu tavoitteelliseen opiskeluun.
Opiskelua tukevat palvelut
• Opiskelija tietää ammattikorkeakouluopiskelun ohjaus- ja neuvontapalvelut.
Peppi ja HOPS (henkilökohtainen oppimissuunnitelma)
• Opiskelija tuntee oman koulutuksensa oppimissuunnitelman sisällön ja rakenteet.
• Opiskelija ymmärtää, mikä on HOPS ja miksi se tehdään.
• Opiskelija osaa käyttää Peppiä.
• Opiskelija tietää opiskelumahdollisuudet muiden korkeakoulujen tarjonnassa.
• Opiskelija tietää mahdollisuudet opintojen ja osaamisen hyväksi lukemiseen.
Sisältö
• yhteistyötaidot ja ryhmässä toimiminen
• opiskelijakunta TUO
• erilaisiin oppimisympäristöihin ja työkaluihin tutustuminen: tilat, Peppi, Messi, ITSlearning, sähköposti, työjärjestys, kirjasto
• korkeakouluopiskelun erityispiirteet verrattuna toisen asteen opiskeluun: mm. ajankäytön suunnittelun tärkeys, suuri itsenäisen työskentelyn määrä
• koulutusalan erityispiirteet, oman koulutuksen rakenne, HOPS eli henkilökohtainen oppimissuunnitelma
• ohjaus- ja neuvontapalvelut, opintososiaaliset asiat, terveydenhuolto, vakuutukset
Korkeakouluopiskelun taidot
o Messin ”Opiskelu sujumaan” ja muu opiskelutaitomateriaali
o Ajanhallinta
o Ryhmädynamiikka ja ryhmätyötaidot
o Turvallisuus Turun AMK:ssa
o Opiskelu- ja työyhteisössä toimiminen
o Opiskelijan palaute- ja vaikuttamisväylät
Opiskelua tukevat palvelut
o Ohjaus- ja neuvontapalvelut: opettajatuutori, opinto-ohjaaja, vertaistuutori, VIP-opiskelija, opintoneuvoja, kv-koordinaattori, koulutusvastaava, koulutus-ja tutkimuspäällikkö
o Hyvinvoinnin tukiväylät: opintopsykologi, opiskeluterveydenhuollon palvelut (terveydenhoitaja, lääkäri- ja psykologipalvelut), esteettömyys, lukitestaus
Peppi ja HOPS
o Oppimissuunnitelma: perusopinnot, ammattiopinnot, harjoittelu ja opinnäytetyö sekä vapaasti valittavat opinnot; miten ja millä perusteella niitä valitaan
o Peppi, HOPS:n laatiminen ja päivittäminen
o Peppi, opintojaksoille ilmoittautuminen
o kehityskeskustelu
o tieto oman alansa työtehtävistä ja perustaitovaatimuksista
o kansainvälistymisen mahdollisuudet kotimaassa ja ulkomailla
o Peppi, opintojen ja osaamisen hyväksi lukemisen ohjeistus ja sähköinen asiointi
o Muiden korkeakoulujen opintotarjonta ja opiskelumahdollisuudet
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opinnoissa ei ole tenttiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
• Yhteisiin ryhmätapaamisiin osallistuminen
• Itsin Kotipesän tehtävät
• Henkilökohtaiseen ohjauskeskusteluun osallistuminen. Tuutorille varataan aika kotipesän varauskalenterista.
Sisällön jaksotus
Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot- eli Kote-opintojen sisältö:
• Opiskelija tutustuu omaan opiskeluryhmäänsä ja Turun ammattikorkeakouluun työyhteisönä sekä oppimisympäristönä. Lisäksi opiskelija perehtyy mm. opintojen rakenteeseen, sisältöön, oppimisjärjestelmiin ja tulee tietoiseksi erilaisista tukipalveluista.
Toteutus pitää sisällään:
• Kote-tunnit eli ryhmän yhteiset tapaamiset lukujärjestyksen mukaisesti
• Henkilökohtaiset tuutorkeskustelut lukukauden aikana.
• Moniammatillinen päivä yhdessä muiden kuntoutusalojen kanssa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty/hylätty
Esitietovaatimukset
Ei edeltävyysehtoja
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 22.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 22.12.2023
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 29
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Henna Vuoriranta
- Esa Bärlund
- Anu Granberg
- Pirjo Pennanen
Ryhmät
-
MFYSIK23Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K23
Tavoitteet
• Opiskelija tutustuu omaan opiskeluryhmäänsä ja ammattikorkeakouluun työyhteisönä.
• Opiskelija osaa kertoa Turun ammattikorkeakoulusta oppimisympäristönä.
• Opiskelija osaa kertoa, mitä ja miten omalla alalla opiskellaan.
• Opiskelijaa osaa kertoa opiskelukykyyn vaikuttavista asioista ja niihin liittyvistä käytänteistä.
Opiskelutaidot
• Opiskelija tunnistaa omat haasteensa ja mahdollisuutensa opiskelussa ja opintojen etenemisessä.
• Opiskelija osaa toimia opiskelu- ja työryhmissä ryhmän tavoitteen toteutumista edistäen.
• Opiskelija tunnistaa yhteisöllisyyden ja yhteisten pelisääntöjen merkityksen opiskelussa ja työelämässä.
• Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa rakentavaa ja oppimista edistävää palautetta.
• Opiskelija sitoutuu tavoitteelliseen opiskeluun.
Opiskelua tukevat palvelut
• Opiskelija tietää ammattikorkeakouluopiskelun ohjaus- ja neuvontapalvelut.
Peppi ja HOPS (henkilökohtainen oppimissuunnitelma)
• Opiskelija tuntee oman koulutuksensa oppimissuunnitelman sisällön ja rakenteet.
• Opiskelija ymmärtää, mikä on HOPS ja miksi se tehdään.
• Opiskelija osaa käyttää Peppiä.
• Opiskelija tietää opiskelumahdollisuudet muiden korkeakoulujen tarjonnassa.
• Opiskelija tietää mahdollisuudet opintojen ja osaamisen hyväksi lukemiseen.
Sisältö
• yhteistyötaidot ja ryhmässä toimiminen
• opiskelijakunta TUO
• erilaisiin oppimisympäristöihin ja työkaluihin tutustuminen: tilat, Peppi, Messi, ITSlearning, sähköposti, työjärjestys, kirjasto
• korkeakouluopiskelun erityispiirteet verrattuna toisen asteen opiskeluun: mm. ajankäytön suunnittelun tärkeys, suuri itsenäisen työskentelyn määrä
• koulutusalan erityispiirteet, oman koulutuksen rakenne, HOPS eli henkilökohtainen oppimissuunnitelma
• ohjaus- ja neuvontapalvelut, opintososiaaliset asiat, terveydenhuolto, vakuutukset
Korkeakouluopiskelun taidot
o Messin ”Opiskelu sujumaan” ja muu opiskelutaitomateriaali
o Ajanhallinta
o Ryhmädynamiikka ja ryhmätyötaidot
o Turvallisuus Turun AMK:ssa
o Opiskelu- ja työyhteisössä toimiminen
o Opiskelijan palaute- ja vaikuttamisväylät
Opiskelua tukevat palvelut
o Ohjaus- ja neuvontapalvelut: opettajatuutori, opinto-ohjaaja, vertaistuutori, VIP-opiskelija, opintoneuvoja, kv-koordinaattori, koulutusvastaava, koulutus-ja tutkimuspäällikkö
o Hyvinvoinnin tukiväylät: opintopsykologi, opiskeluterveydenhuollon palvelut (terveydenhoitaja, lääkäri- ja psykologipalvelut), esteettömyys, lukitestaus
Peppi ja HOPS
o Oppimissuunnitelma: perusopinnot, ammattiopinnot, harjoittelu ja opinnäytetyö sekä vapaasti valittavat opinnot; miten ja millä perusteella niitä valitaan
o Peppi, HOPS:n laatiminen ja päivittäminen
o Peppi, opintojaksoille ilmoittautuminen
o kehityskeskustelu
o tieto oman alansa työtehtävistä ja perustaitovaatimuksista
o kansainvälistymisen mahdollisuudet kotimaassa ja ulkomailla
o Peppi, opintojen ja osaamisen hyväksi lukemisen ohjeistus ja sähköinen asiointi
o Muiden korkeakoulujen opintotarjonta ja opiskelumahdollisuudet
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää
- itsenäistä opiskelua (mm. Digistartti, tutustumista Turun ammattikorkeakoulun verkko-oppimisympäristöihin)
- lähiopetusta (mm. osallistumista Turun ammattikorkeakoulun järjestämiin orientoiviin lähiopiskelupäiviin ja oman ryhmän tapaamisiin (kampuksella tai etäyhteydellä)
- mahdolliset opintojakson aikana ilmoitettavat kirjalliset tehtävät (itsenäiset tehtävät tai ryhmätehtävät) Its-alustalla
- henkilökohtaiset keskustelut oman opettajatuutorin kanssa
16.1. / Pirjo
31.1. / Pirjo
13.2. / Esa
28.3. / Pirjo
25.4. / Esa
16.5. / Pirjo
30.5. / Esa ja PIrjo Henkilökohtaisia HOPS -keskusteluita. Varaukset ITSin Kotipesän kautta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste on 27 tuntia opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Alustava toteutussuunnitelma:
Orientoivat päivät 9.-10.1.2023 / tuutorti, opo, vertaistuutorit
Lukuvuoden aikana oman opiskeluryhmän tapaamisia lukujärjestyksen mukaisesti sekä
Henkilökohtainen keskustelu oppimissuunnitelmasta oman opettajatuutorin kanssa.
Tapaamisten teemoja
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
osallistuminen opintojakson lähiopiskelupäiviin ja itsenäiset tehtävät hyväksytysti suoritettu.
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty
Esitietovaatimukset
Ei edeltävyysehtoja
Ilmoittautumisaika
15.08.2022 - 09.09.2022
Ajoitus
22.08.2022 - 09.06.2023
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
35 - 50
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Henna Vuoriranta
- Annukka Myllymäki
- Satu Takala
Ryhmät
-
PFYSIS22BPFYSIS22B
-
PFYSIS22Fysioterapeutti (AMK), S22
-
PFYSIS22APFYSIS22A
Tavoitteet
• Opiskelija tutustuu omaan opiskeluryhmäänsä ja ammattikorkeakouluun työyhteisönä.
• Opiskelija osaa kertoa Turun ammattikorkeakoulusta oppimisympäristönä.
• Opiskelija osaa kertoa, mitä ja miten omalla alalla opiskellaan.
• Opiskelijaa osaa kertoa opiskelukykyyn vaikuttavista asioista ja niihin liittyvistä käytänteistä.
Opiskelutaidot
• Opiskelija tunnistaa omat haasteensa ja mahdollisuutensa opiskelussa ja opintojen etenemisessä.
• Opiskelija osaa toimia opiskelu- ja työryhmissä ryhmän tavoitteen toteutumista edistäen.
• Opiskelija tunnistaa yhteisöllisyyden ja yhteisten pelisääntöjen merkityksen opiskelussa ja työelämässä.
• Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa rakentavaa ja oppimista edistävää palautetta.
• Opiskelija sitoutuu tavoitteelliseen opiskeluun.
Opiskelua tukevat palvelut
• Opiskelija tietää ammattikorkeakouluopiskelun ohjaus- ja neuvontapalvelut.
Peppi ja HOPS (henkilökohtainen oppimissuunnitelma)
• Opiskelija tuntee oman koulutuksensa oppimissuunnitelman sisällön ja rakenteet.
• Opiskelija ymmärtää, mikä on HOPS ja miksi se tehdään.
• Opiskelija osaa käyttää Peppiä.
• Opiskelija tietää opiskelumahdollisuudet muiden korkeakoulujen tarjonnassa.
• Opiskelija tietää mahdollisuudet opintojen ja osaamisen hyväksi lukemiseen.
Sisältö
• yhteistyötaidot ja ryhmässä toimiminen
• opiskelijakunta TUO
• erilaisiin oppimisympäristöihin ja työkaluihin tutustuminen: tilat, Peppi, Messi, ITSlearning, sähköposti, työjärjestys, kirjasto
• korkeakouluopiskelun erityispiirteet verrattuna toisen asteen opiskeluun: mm. ajankäytön suunnittelun tärkeys, suuri itsenäisen työskentelyn määrä
• koulutusalan erityispiirteet, oman koulutuksen rakenne, HOPS eli henkilökohtainen oppimissuunnitelma
• ohjaus- ja neuvontapalvelut, opintososiaaliset asiat, terveydenhuolto, vakuutukset
Korkeakouluopiskelun taidot
o Messin ”Opiskelu sujumaan” ja muu opiskelutaitomateriaali
o Ajanhallinta
o Ryhmädynamiikka ja ryhmätyötaidot
o Turvallisuus Turun AMK:ssa
o Opiskelu- ja työyhteisössä toimiminen
o Opiskelijan palaute- ja vaikuttamisväylät
Opiskelua tukevat palvelut
o Ohjaus- ja neuvontapalvelut: opettajatuutori, opinto-ohjaaja, vertaistuutori, VIP-opiskelija, opintoneuvoja, kv-koordinaattori, koulutusvastaava, koulutus-ja tutkimuspäällikkö
o Hyvinvoinnin tukiväylät: opintopsykologi, opiskeluterveydenhuollon palvelut (terveydenhoitaja, lääkäri- ja psykologipalvelut), esteettömyys, lukitestaus
Peppi ja HOPS
o Oppimissuunnitelma: perusopinnot, ammattiopinnot, harjoittelu ja opinnäytetyö sekä vapaasti valittavat opinnot; miten ja millä perusteella niitä valitaan
o Peppi, HOPS:n laatiminen ja päivittäminen
o Peppi, opintojaksoille ilmoittautuminen
o kehityskeskustelu
o tieto oman alansa työtehtävistä ja perustaitovaatimuksista
o kansainvälistymisen mahdollisuudet kotimaassa ja ulkomailla
o Peppi, opintojen ja osaamisen hyväksi lukemisen ohjeistus ja sähköinen asiointi
o Muiden korkeakoulujen opintotarjonta ja opiskelumahdollisuudet
Arviointiasteikko
H-5
Esitietovaatimukset
Ei edeltävyysehtoja