Siirry suoraan sisältöön

Ravitsemuksen perusteetLaajuus (2 op)

Tunnus: TH00BY14

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Ravitsemuksen perusteet 2 op KRAV

Tavoitteet

Opiskelija:
• Tietää ravintoaineet, ravintoaineiden tarpeen ja merkityksen
• Osaa arvioida ihmisen ravitsemustarpeita
• Osaa soveltaa suomalaisia ravitsemussuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa

Sisältö

Sisältö

• Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
• Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
• Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä eri ikäkausina

Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 08.09.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 27.10.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoito, terveydenhoito ja kätilötyö

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Kätilökoulutus
Opettaja
  • Johanna Kurtti
Ryhmät
  • PKATIS24
    Kätilö (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Ravitsemuksen perusteet 2 op KRAV

Tavoitteet

Opiskelija:
• Tietää ravintoaineet, ravintoaineiden tarpeen ja merkityksen
• Osaa arvioida ihmisen ravitsemustarpeita
• Osaa soveltaa suomalaisia ravitsemussuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa

Sisältö

Sisältö

• Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
• Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
• Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä eri ikäkausina

Oppimateriaalit

Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014 (www.vrn.fi)
Tarkemmin oppimateriaali käsitellään ensimmäisellä opetustunnilla.

Opetusmenetelmät

Toteutetaan keskustelevana opetuksena, pienryhmätyöskentelynä ja oppimistehtävinä ja -tenttinä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

RAV-tentti viikolla 40. Uusintatenttien ajankohdat katsotaan tarkemmin ensimmäisellä opetuskerralla. Tenttiajankohdat löytyvät ItsLearning-alustalta.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tiimioppiminen ja ryhmätyöskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ravitsemuksen perusteet 2 op, 54 tuntia opiskelijan työtä, joista opetustunteja 10 ja 44 tuntia opiskelijan itsenäistä opiskelua (sis.ryhmätyöskentelyn, tehtävät, tenttiin valmistautumisen ja tentin).

Sisällön jaksotus

Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä eri ikäkausina

Opetustunnit viikoilla 37-39

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ravitsemuksen perusteet: numeerinen arviointi (tehtävät asteikolla hyväksytty/hylätty ja tentti numeerinen arviointi)

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 14.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 05.11.2023

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Kätilökoulutus
Opettaja
  • Johanna Kurtti
Ryhmät
  • PKÄTIS23
    Kätilö (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Ravitsemuksen perusteet 2 op KRAV

Tavoitteet

Opiskelija:
• Tietää ravintoaineet, ravintoaineiden tarpeen ja merkityksen
• Osaa arvioida ihmisen ravitsemustarpeita
• Osaa soveltaa suomalaisia ravitsemussuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa

Sisältö

Sisältö

• Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
• Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
• Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä eri ikäkausina

Oppimateriaalit

Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014 (www.vrn.fi)
Tarkemmin oppimateriaali käsitellään ensimmäisellä opetustunnilla.

Opetusmenetelmät

Toteutetaan keskustelevana opetuksena, pienryhmätyöskentelynä ja oppimistehtävinä ja -tenttinä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tiimioppiminen ja ryhmätyöskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ravitsemuksen perusteet 2 op, 54 tuntia opiskelijan työtä, joista opetustunteja 10 ja 44 tuntia opiskelijan itsenäistä opiskelua (sis.ryhmätyöskentelyn, tehtävät, tenttiin valmistautumisen ja tentin).

Sisällön jaksotus

Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä eri ikäkausina

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ravitsemuksen perusteet: numeerinen arviointi (tehtävät asteikolla hyväksytty/hylätty ja tentti numeerinen arviointi)

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 25.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 33

Koulutus
  • Kätilökoulutus
Opettaja
  • Johanna Kurtti
Ryhmät
  • PKÄTIS22
    Kätilö (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Ravitsemuksen perusteet 2 op KRAV

Tavoitteet

Opiskelija:
• Tietää ravintoaineet, ravintoaineiden tarpeen ja merkityksen
• Osaa arvioida ihmisen ravitsemustarpeita
• Osaa soveltaa suomalaisia ravitsemussuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa

Sisältö

Sisältö

• Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
• Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
• Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä eri ikäkausina

Oppimateriaalit

Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014 (www.vrn.fi)
Tarkemmin oppimateriaali käsitellään ensimmäisellä opetustunnilla.

Opetusmenetelmät

Toteutetaan keskustelevana opetuksena, pienryhmätyöskentelynä ja oppimistehtävinä ja -tenttinä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tiimioppiminen ja ryhmätyöskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ravitsemuksen perusteet 2 op, 54 tuntia opiskelijan työtä, joista opetustunteja 10 ja 44 tuntia opiskelijan itsenäistä opiskelua (sis.ryhmätyöskentelyn, tehtävät, tenttiin valmistautumisen ja tentin).

Sisällön jaksotus

Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä eri ikäkausina

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ravitsemuksen perusteet: numeerinen arviointi (tehtävät asteikolla hyväksytty/hylätty ja tentti numeerinen arviointi)