Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöinen palveluosaaminen, digitaaliset palvelut ja toiminnanohjaus perusterveydenhuollon avohoidossaLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00CL09

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

ASIAKASLÄHTÖINEN PALVELUOSAAMINEN, DIGITAALISET PALVELUT JA TOIMINNAN OHJAUS PERUSTERVEYDENHUOLLON AVOHOIDOSSA 5 OP ADTO

Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet:

Opiskelija
· osaa tehdä hoidon tarpeen arvioinnin sekä ohjata asiakkaita tarkoituksenmukaisten sosiaali- ja terveyspalvelujen vastaanottotoiminnassa
· osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tukea asiakkaan suunnitelmallista omahoitoa ja hoitoon sitoutumista vastaanottotoiminnassa sekä suunnitella onnistuneita verkkovuorovaikutus- ja palvelutilanteita sekä digitaalisia hoitopolkuja hyödyntäen eri sovelluksia ja ympäristöjä
· osaa hyödyntää vastaanottotoiminnassa sähköisiä palveluita ja viestintäteknologiaa osana asiakkaan hoitoa ja päätöksenteon tukena
· Osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti asiakaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä, ohjata asiakasta omahoidossa, sähköisten palveluiden käyttäjänä ja terveystiedon tuottajana.
· osaa toimia työ- ja potilasturvallisuuden edellyttämällä tavalla vastaanottotoiminnassa
· osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä eettisesti kotiolosuhteissa
· tietää tiedolla johtamisen periaatteita perusterveydenhuollon avohoidossa

Sisältö

Sisältö
· Potilaan haastattelu ja yleistilan kartoittaminen
· Asiakaslähtöinen toiminta potilaan ja hänen omaistensa kohtaamisessa
· Puhelin, chat, video-ohjaus, digipalvelut ohjausmenetelmänä
· Voimavaraistava potilasohjaus- ja opetus sekä omahoidon tukeminen
· Kotihoito ja kotisairaalatoiminnan keskeiset auttamismenetelmät
· Eettisten periaatteiden soveltaminen kotiin vietävissä palveluissa
· Tiedonhallinta toiminnanohjauksessa perusterveydenhuollon avohoidossa

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 11.02.2025

Ajoitus

11.02.2025 - 13.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Katri Mattsson
Ryhmät
  • PSHSK23A
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, K23A
  • PSHTK23A
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K23A
  • PSHTK23B
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K23B
  • MSHTK23A
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, monimuoto, K23A
  • MSAISS22
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, monimuoto S22
  • PSHTS22B
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S22B
  • PSHTS22V
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S22V
  • PSHSS22A
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, S22A
  • PSHTS22A
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S22A

Tavoitteet

ASIAKASLÄHTÖINEN PALVELUOSAAMINEN, DIGITAALISET PALVELUT JA TOIMINNAN OHJAUS PERUSTERVEYDENHUOLLON AVOHOIDOSSA 5 OP ADTO

Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet:

Opiskelija
· osaa tehdä hoidon tarpeen arvioinnin sekä ohjata asiakkaita tarkoituksenmukaisten sosiaali- ja terveyspalvelujen vastaanottotoiminnassa
· osaa toimia asiakaslähtöisesti ja tukea asiakkaan suunnitelmallista omahoitoa ja hoitoon sitoutumista vastaanottotoiminnassa sekä suunnitella onnistuneita verkkovuorovaikutus- ja palvelutilanteita sekä digitaalisia hoitopolkuja hyödyntäen eri sovelluksia ja ympäristöjä
· osaa hyödyntää vastaanottotoiminnassa sähköisiä palveluita ja viestintäteknologiaa osana asiakkaan hoitoa ja päätöksenteon tukena
· Osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti asiakaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä, ohjata asiakasta omahoidossa, sähköisten palveluiden käyttäjänä ja terveystiedon tuottajana.
· osaa toimia työ- ja potilasturvallisuuden edellyttämällä tavalla vastaanottotoiminnassa
· osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä eettisesti kotiolosuhteissa
· tietää tiedolla johtamisen periaatteita perusterveydenhuollon avohoidossa

Sisältö

Sisältö
· Potilaan haastattelu ja yleistilan kartoittaminen
· Asiakaslähtöinen toiminta potilaan ja hänen omaistensa kohtaamisessa
· Puhelin, chat, video-ohjaus, digipalvelut ohjausmenetelmänä
· Voimavaraistava potilasohjaus- ja opetus sekä omahoidon tukeminen
· Kotihoito ja kotisairaalatoiminnan keskeiset auttamismenetelmät
· Eettisten periaatteiden soveltaminen kotiin vietävissä palveluissa
· Tiedonhallinta toiminnanohjauksessa perusterveydenhuollon avohoidossa

Oppimateriaalit

ITS Learning oppimisalustalla materiaalit + linkit oppimismateriaaleihin.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot
Luokkaharjoittelu
Simulaatio
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Teorialuennot + itsenäinen opiskelu 1 op
Ryhmätyö: Asiakkaan etäohjaus, 1 op
Group assignment: Digital Care Pathway; Self- Care Program, 2 ECT
Hotus + Käypä hoito- suositus verkkotestit + Oppiportin verkkokurssit 0,5 op
Luokkaharjoittelu + simulaatio, 0,5 op

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätyö: Asiakkaan etäohjaus, 1 op: HYV/HYL
Group assignment: Digital Care Pathway; Self- Care Program, 2 ECT : F- 5
Hotus + Käypä hoito- suositus verkkotestit + Oppiportin verkkokurssit 0,5 op: H-5
Luokkaharjoittelu + simulaatio, 0,5 op: HYV/HYL

Hylätty (0)

Tiedot: Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista. Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot: Jättää annetut tehtävät tekemättä. Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan. Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Asenteet: Ei vastaanota eikä anna palautetta. Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita. Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän
työskentyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti. Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen,
taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiedot: Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja
peruskäsitteistön. Hyödyntää
ammatillista tietoa.
Taidot: Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna. Tuntee erilaisia toimintatapoja,
muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet: Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti. Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä. Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja
hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiedot: Jäsentää opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää,
vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot: Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa. Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee
ongelmia.
Asenteet: Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. On omaksunut alan arvot ja eettiset
periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan. Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen. Käyttäytyy ammatillisesti. Osaa kuvata ja arvioida oman
toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot: Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita.
Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen
kontekstiin. Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Taidot: Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja. Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja. Osaa yhdistellä
ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet: Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun
välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa. Osaa reflektoida
aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia. Osaa joustavasti
soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan
vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen
käyttäytymiseen.Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään
kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa
toimia myös näitä ennakoiden.