Siirry suoraan sisältöön

Nuorten ohjaaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00CA79

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

• osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida toiminnallisen projektin nuorten kanssa tehtävässä työssä
• ymmärrät mitä erilaisia toiminnallisia menetelmiä nuorten kanssa tehtävässä työssä käytetään

Sisältö

• erilaiset ohjaamisen tavat
• toiminnalliset menetelmät nuorten kanssa
• toiminnallisen projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi nuorten ryhmälle

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 22.10.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

36 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Heidi Ristseppä
  • Outi Linnossuo
Ryhmät
  • PSOSTK22
    Sosionomi (AMK), Turku, K22
  • PSOSTS22
    Sosionomi (AMK), Turku, S22

Tavoitteet

• osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida toiminnallisen projektin nuorten kanssa tehtävässä työssä
• ymmärrät mitä erilaisia toiminnallisia menetelmiä nuorten kanssa tehtävässä työssä käytetään

Sisältö

• erilaiset ohjaamisen tavat
• toiminnalliset menetelmät nuorten kanssa
• toiminnallisen projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi nuorten ryhmälle

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy itsistä.

Opetusmenetelmät

Projektityö työparin kanssa.
Lähiopetus
Oppimistehtävät 2 kpl, Nuoren kohtaaminen mooc ja Minä -tehtävä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kokemuksellinen oppiminen lähiopetuksessa ja projektissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Nuoren kohtaaminen MOOC 1 op
Lähiopetus 1 op
Tehtävät 1 op
Projektityö 2 op

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

On osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen.
On palauttanut kaikki tehtävät (2 kpl).
Palautetut tehtävät ovat tehtäväohjeiden mukaisia.
On tehnyt oman osuutensa parityönä tehtävässä projektissa.

Sisällön jaksotus

Opetuspäivä tiistai klo 9-15, viikot 41-47 (etäpäivä vko 42, 15.10). Opetuspäivissä on oltava läsnä ja projektissa työparin kanssa. Oppiminen on osittain kokemuksellista ja sen vuoksi lähityöskentely on välttämätöntä työparin ja yhteistyökumppanin kanssa.

Outi Linnossuo / vastuuope
ja Heidi Ristseppä

Aloitus
8.10 klo 9.00-11.30 Opintojakson aloitus ja tehtävien läpikäynti. (Ristseppä ja Linnossuo); Projektityöskentelyn aloitus > teemat/aiheet/sisällöt projekteille ja projektikumppanit.
klo 12.30-15.00 Projektityöskentelyn perusteet ja ohjaamisen haasteet. (HR)
_______________
15.10 klo 9-15 Itsenäistä työskentelyä Nuoren kohtaaminen MOOCIN (1 op) parissa. (OL ohjeistaa 8.10)
______________________________________
22.10 klo 9-11.30 Nuoren kohtaaminen MOOC -reflektiotehtävän purku (OL)
klo 12.30-15 Kokemusasiantuntijuus, vierailijat SOS-lapsikylä Piia Halla ja Veturointinuoret. (OL)
___________________________
29.10 klo 9.00-11.30 Justyna Siemeonow, Associate professor, University of Gdansk, Poland Innovation pedagogy based on cognitive-behavioral theory - how to empower young people and their families (HR)
klo 12.30-15 Identiteettityön teoriaa ja harjoitteita ja projektisuunnitelmien ja niihin liittyvien harjoitusten esittely toiminnallisesti. (HR)
___________________________________________
5.11 Projektityön toteutus 4h joko tässä kohtaa 9-15 ja / tai projektipaikan kanssa erikseen sovitusti jaksottuen.
__________________
12.11 klo 9-15 Luovat pelit, vierailijat Hanna Dufva ja Atte Häkkinen, klo 9-10 ja
klo 10-10.30 Zekki-nuorten hyvinvointikyselyn opastus > etänä Diakista./ Päivi Sipola ja Liisa Vallin @diak.fi
Tauko ja Zekki -kysely klo 11.-11.30 (OL)
klo 11.30-12,30 Lounas
12.30-13.30-15.00 Minä -tehtävän purku ja projektikokemusten jakaminen opiskelijaryhmää osallistaen. (OL)

Muutokset mahdollisia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Projektityö on hyväksytty 19.11 tai 26.11, kun se on tehty, esitelty ja raportoitu ohjeiden mukaan (itsissä tarkemmat ohjeet).
Oppimistehtävät (2 kpl) on tehty ja hyväksytty itsissä annettujen ohjeiden mukaan 19.11 mennessä.

Hylätty (0)

Ei ole osallistunut lähiopetukseen.
Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä (2 kpl).
Palautetut tehtävät eivät ole tehtäväohjeiden mukaisia.
Ei ole tehnyt omaa osuuttaan parityönä tehtävässä projektissa.

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.