Terveyden edistämisen monimuotoiset toimintaympäristötLaajuus (6 op)
Tunnus: TH00BW46
Laajuus
6 op
Osaamistavoitteet
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
• osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti asiakas- ja voimavaralähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä yksilön, eri ryhmien ja yhteisöjen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa hyödyntää terveysteknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveysneuvontaa ja terveydenedistämisen ohjelmia
• tuntee aikuisten kansallisen rokotusohjelman sekä erilaisten ryhmien rokottamisen
• Osaa toteuttaa rokottamisen oikein ja turvallisesti
• tuntee terveydenhoitajan roolin ja asiantuntijuuden osana moniammatillista äitiyshuollon toimintaympäristöä
• osaa kulttuurisensitiivisen hoitotyön periaatteet ja kulttuurisensitiivisen työotteen menetelmiä hoitotyössä
Sisältö
Sisältö
• Voimavaralähtöinen, motivoiva haastattelu
• Voimavarojen tunnistaminen, voimavaralomakkeet
• Puheeksiottaminen
• Rokottamisen periaatteet ja rokottamisen tarpeellisuus yhteiskunnalle
• Rokotuksin ehkäistävät taudit
• Immuniteetin muodostuminen
• Eri rokotetyypit ja niiden koostumus
• Kansallinen rokotusohjelma ja lainsäädäntö
• Rokottamisen hyödyt ja haitat
• Asiakkaan ohjaus uusimpaan näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
• Kulttuurisensitiivisyys käsitteenä ja asiakkaan kulttuurisensitiivinen kohtaaminen hoitotyössä
Ilmoittautumisaika
06.06.2024 - 15.12.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Hanna Koivikko
- Jaana Tomppo
- Nita Björklöf
- Hanna Ollikkala
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PTERTK23Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K23
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
Tavoitteet
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
• osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti asiakas- ja voimavaralähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä yksilön, eri ryhmien ja yhteisöjen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa hyödyntää terveysteknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveysneuvontaa ja terveydenedistämisen ohjelmia
• tuntee aikuisten kansallisen rokotusohjelman sekä erilaisten ryhmien rokottamisen
• Osaa toteuttaa rokottamisen oikein ja turvallisesti
• tuntee terveydenhoitajan roolin ja asiantuntijuuden osana moniammatillista äitiyshuollon toimintaympäristöä
• osaa kulttuurisensitiivisen hoitotyön periaatteet ja kulttuurisensitiivisen työotteen menetelmiä hoitotyössä
Sisältö
Sisältö
• Voimavaralähtöinen, motivoiva haastattelu
• Voimavarojen tunnistaminen, voimavaralomakkeet
• Puheeksiottaminen
• Rokottamisen periaatteet ja rokottamisen tarpeellisuus yhteiskunnalle
• Rokotuksin ehkäistävät taudit
• Immuniteetin muodostuminen
• Eri rokotetyypit ja niiden koostumus
• Kansallinen rokotusohjelma ja lainsäädäntö
• Rokottamisen hyödyt ja haitat
• Asiakkaan ohjaus uusimpaan näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
• Kulttuurisensitiivisyys käsitteenä ja asiakkaan kulttuurisensitiivinen kohtaaminen hoitotyössä
Opetusmenetelmät
Simulaatio-oppiminen
Käänteinen oppiminen
Verkko-oppiminen
Keskusteleva luento-opetus, sekä pienryhmätyöskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Simulaatio-oppiminen
Käänteinen oppiminen
Verkko-oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op=27h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Sisältö
• Voimavaralähtöinen, motivoiva haastattelu
• Voimavarojen tunnistaminen, voimavaralomakkeet
• Puheeksiottaminen
• Rokottamisen periaatteet ja rokottamisen tarpeellisuus yhteiskunnalle
• Rokotuksin ehkäistävät taudit
• Immuniteetin muodostuminen
• Eri rokotetyypit ja niiden koostumus
• Kansallinen rokotusohjelma ja lainsäädäntö
• Rokottamisen hyödyt ja haitat
• Asiakkaan ohjaus uusimpaan näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
• Kulttuurisensitiivisyys käsitteenä ja asiakkaan kulttuurisensitiivinen kohtaaminen hoitotyössä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Moniammatillinen äitiyshuollon toimintaympäristö: Ennakkotehtävä hyv/hyl, simulaatio hyv/hyl. Simulaatioon osallistuminen on pakollista.
Kulttuurisensitiivinen hoitotyö hyv/hyl.
Rokotusosaamisen portfolio hyv/hyl.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Camilla Laaksonen
- Hanna Koivikko
- Nita Björklöf
Ryhmät
-
PTERTK22Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K22
Tavoitteet
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
• osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti asiakas- ja voimavaralähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä yksilön, eri ryhmien ja yhteisöjen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa hyödyntää terveysteknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveysneuvontaa ja terveydenedistämisen ohjelmia
• tuntee aikuisten kansallisen rokotusohjelman sekä erilaisten ryhmien rokottamisen
• Osaa toteuttaa rokottamisen oikein ja turvallisesti
• tuntee terveydenhoitajan roolin ja asiantuntijuuden osana moniammatillista äitiyshuollon toimintaympäristöä
• osaa kulttuurisensitiivisen hoitotyön periaatteet ja kulttuurisensitiivisen työotteen menetelmiä hoitotyössä
Sisältö
Sisältö
• Voimavaralähtöinen, motivoiva haastattelu
• Voimavarojen tunnistaminen, voimavaralomakkeet
• Puheeksiottaminen
• Rokottamisen periaatteet ja rokottamisen tarpeellisuus yhteiskunnalle
• Rokotuksin ehkäistävät taudit
• Immuniteetin muodostuminen
• Eri rokotetyypit ja niiden koostumus
• Kansallinen rokotusohjelma ja lainsäädäntö
• Rokottamisen hyödyt ja haitat
• Asiakkaan ohjaus uusimpaan näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
• Kulttuurisensitiivisyys käsitteenä ja asiakkaan kulttuurisensitiivinen kohtaaminen hoitotyössä
Oppimateriaalit
Its oppimisympäristössä
Opetusmenetelmät
Simulaatio-oppiminen
Käänteinen oppiminen
Verkko-oppiminen
Keskusteleva luento-opetus, sekä pienryhmätyöskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Simulaatio-oppiminen
Käänteinen oppiminen
Verkko-oppiminen
Kontakti, tiimi ja itsenäinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op=27h opiskelijan työtä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hylätty:
Opiskleija ei ole suorittanut hyväksytysti kaikkia opintojaksoon sisältyviä oppimistehtäviä/simulaatioita tmv.
Tehtävä/tehtävät on suoritettu huolimatomasti, vajaavaisesti tai virhellisesti
Tehtävässä/tehtävissä on virheitä
Hyväksytty:
Opiskelija on suorittanut hyväksytysti kaikki opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät/simulaatiot tmv..
Tehtävät on suoritettu huolellisesti ja oikein
Tehtävät eivät sisällä virheitä
Sisällön jaksotus
Sisältö
• Voimavaralähtöinen, motivoiva haastattelu
• Voimavarojen tunnistaminen ja vahvistaminen
• Puheeksiottaminen
• Rokottamisen periaatteet ja rokottamisen tarpeellisuus yhteiskunnalle
• Rokotuksin ehkäistävät taudit
• Immuniteetin muodostuminen
• Eri rokotetyypit ja niiden koostumus
• Kansallinen rokotusohjelma ja lainsäädäntö
• Rokottamisen hyödyt ja haitat
• Asiakkaan ohjaus uusimpaan näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
• Kulttuurisensitiivisyys käsitteenä ja asiakkaan kulttuurisensitiivinen kohtaaminen hoitotyössä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Moniammatillinen äitiyshuollon toimintaympäristö: Ennakkotehtävä hyv/hyl, simulaatio hyv/hyl. Simulaatioon osallistuminen on pakollista.
Kulttuurisensitiivinen hoitotyö hyv/hyl.
Rokotusosaaminen tentti ja portfolio hyv/hyl.
Voimaantumista tukeva ohjaaminen. Tehtäväksiannot (Its -oppimisympäristössä) arviointiasteikolla hyväksytty/hylätty
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 20.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 22.12.2023
Opintopistemäärä
6 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Camilla Laaksonen
- Hanna Koivikko
- Nita Björklöf
- Hanna Ollikkala
Ryhmät
-
PTERTK21Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K21
Tavoitteet
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
• osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti asiakas- ja voimavaralähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä yksilön, eri ryhmien ja yhteisöjen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa hyödyntää terveysteknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveysneuvontaa ja terveydenedistämisen ohjelmia
• tuntee aikuisten kansallisen rokotusohjelman sekä erilaisten ryhmien rokottamisen
• Osaa toteuttaa rokottamisen oikein ja turvallisesti
• tuntee terveydenhoitajan roolin ja asiantuntijuuden osana moniammatillista äitiyshuollon toimintaympäristöä
• osaa kulttuurisensitiivisen hoitotyön periaatteet ja kulttuurisensitiivisen työotteen menetelmiä hoitotyössä
Sisältö
Sisältö
• Voimavaralähtöinen, motivoiva haastattelu
• Voimavarojen tunnistaminen, voimavaralomakkeet
• Puheeksiottaminen
• Rokottamisen periaatteet ja rokottamisen tarpeellisuus yhteiskunnalle
• Rokotuksin ehkäistävät taudit
• Immuniteetin muodostuminen
• Eri rokotetyypit ja niiden koostumus
• Kansallinen rokotusohjelma ja lainsäädäntö
• Rokottamisen hyödyt ja haitat
• Asiakkaan ohjaus uusimpaan näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
• Kulttuurisensitiivisyys käsitteenä ja asiakkaan kulttuurisensitiivinen kohtaaminen hoitotyössä
Opetusmenetelmät
Simulaatio-oppiminen
Käänteinen oppiminen
Verkko-oppiminen
Keskusteleva luento-opetus, sekä pienryhmätyöskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Simulaatio-oppiminen
Käänteinen oppiminen
Verkko-oppiminen
Keskusteleva luento-opetus, sekä pienryhmätyöskentely
Konferenssi (messu) osallistuminen (Novia 4.10.2023)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op=27h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Sisältö
• Voimavaralähtöinen, motivoiva haastattelu
• Voimavarojen tunnistaminen, voimavaralomakkeet
• Puheeksiottaminen
• Rokottamisen periaatteet ja rokottamisen tarpeellisuus yhteiskunnalle
• Rokotuksin ehkäistävät taudit
• Immuniteetin muodostuminen
• Eri rokotetyypit ja niiden koostumus
• Kansallinen rokotusohjelma ja lainsäädäntö
• Rokottamisen hyödyt ja haitat
• Asiakkaan ohjaus uusimpaan näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
• Kulttuurisensitiivisyys käsitteenä ja asiakkaan kulttuurisensitiivinen kohtaaminen hoitotyössä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Moniammatillinen äitiyshuollon toimintaympäristö: Ennakkotehtävä hyv/hyl, simulaatio hyv/hyl. Simulaatioon osallistuminen on pakollista.
Valtakunnallinen rokotusosaamisen perusteet verkkokurssi: tentti, tehtävät ja portfolio, hyv/hyl.
Kulttuurisensitiivinen hoitotyö hyv/hyl.
Voimaantumista tukevat ohjausmenetelmät (verkkotehtävien suoritus hyv/hyl)