Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen monimuotoiset toimintaympäristötLaajuus (6 op)

Tunnus: TH00BW46

Laajuus

6 op

Osaamistavoitteet

Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
• osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti asiakas- ja voimavaralähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä yksilön, eri ryhmien ja yhteisöjen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa hyödyntää terveysteknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveysneuvontaa ja terveydenedistämisen ohjelmia
• tuntee aikuisten kansallisen rokotusohjelman sekä erilaisten ryhmien rokottamisen
• Osaa toteuttaa rokottamisen oikein ja turvallisesti
• tuntee terveydenhoitajan roolin ja asiantuntijuuden osana moniammatillista äitiyshuollon toimintaympäristöä
• osaa kulttuurisensitiivisen hoitotyön periaatteet ja kulttuurisensitiivisen työotteen menetelmiä hoitotyössä

Sisältö

Sisältö
• Voimavaralähtöinen, motivoiva haastattelu
• Voimavarojen tunnistaminen, voimavaralomakkeet
• Puheeksiottaminen
• Rokottamisen periaatteet ja rokottamisen tarpeellisuus yhteiskunnalle
• Rokotuksin ehkäistävät taudit
• Immuniteetin muodostuminen
• Eri rokotetyypit ja niiden koostumus
• Kansallinen rokotusohjelma ja lainsäädäntö
• Rokottamisen hyödyt ja haitat
• Asiakkaan ohjaus uusimpaan näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
• Kulttuurisensitiivisyys käsitteenä ja asiakkaan kulttuurisensitiivinen kohtaaminen hoitotyössä

Ilmoittautumisaika

06.06.2024 - 15.12.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Hanna Koivikko
  • Jaana Tomppo
  • Nita Björklöf
  • Hanna Ollikkala
Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • PTERTK23
    Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K23
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2

Tavoitteet

Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
• osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti asiakas- ja voimavaralähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä yksilön, eri ryhmien ja yhteisöjen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa hyödyntää terveysteknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveysneuvontaa ja terveydenedistämisen ohjelmia
• tuntee aikuisten kansallisen rokotusohjelman sekä erilaisten ryhmien rokottamisen
• Osaa toteuttaa rokottamisen oikein ja turvallisesti
• tuntee terveydenhoitajan roolin ja asiantuntijuuden osana moniammatillista äitiyshuollon toimintaympäristöä
• osaa kulttuurisensitiivisen hoitotyön periaatteet ja kulttuurisensitiivisen työotteen menetelmiä hoitotyössä

Sisältö

Sisältö
• Voimavaralähtöinen, motivoiva haastattelu
• Voimavarojen tunnistaminen, voimavaralomakkeet
• Puheeksiottaminen
• Rokottamisen periaatteet ja rokottamisen tarpeellisuus yhteiskunnalle
• Rokotuksin ehkäistävät taudit
• Immuniteetin muodostuminen
• Eri rokotetyypit ja niiden koostumus
• Kansallinen rokotusohjelma ja lainsäädäntö
• Rokottamisen hyödyt ja haitat
• Asiakkaan ohjaus uusimpaan näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
• Kulttuurisensitiivisyys käsitteenä ja asiakkaan kulttuurisensitiivinen kohtaaminen hoitotyössä

Opetusmenetelmät

Simulaatio-oppiminen
Käänteinen oppiminen
Verkko-oppiminen
Keskusteleva luento-opetus, sekä pienryhmätyöskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Simulaatio-oppiminen
Käänteinen oppiminen
Verkko-oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op=27h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Sisältö
• Voimavaralähtöinen, motivoiva haastattelu
• Voimavarojen tunnistaminen, voimavaralomakkeet
• Puheeksiottaminen
• Rokottamisen periaatteet ja rokottamisen tarpeellisuus yhteiskunnalle
• Rokotuksin ehkäistävät taudit
• Immuniteetin muodostuminen
• Eri rokotetyypit ja niiden koostumus
• Kansallinen rokotusohjelma ja lainsäädäntö
• Rokottamisen hyödyt ja haitat
• Asiakkaan ohjaus uusimpaan näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
• Kulttuurisensitiivisyys käsitteenä ja asiakkaan kulttuurisensitiivinen kohtaaminen hoitotyössä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Moniammatillinen äitiyshuollon toimintaympäristö: Ennakkotehtävä hyv/hyl, simulaatio hyv/hyl. Simulaatioon osallistuminen on pakollista.
Kulttuurisensitiivinen hoitotyö hyv/hyl.
Rokotusosaamisen portfolio hyv/hyl.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Camilla Laaksonen
  • Hanna Koivikko
  • Nita Björklöf
Ryhmät
  • PTERTK22
    Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K22

Tavoitteet

Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
• osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti asiakas- ja voimavaralähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä yksilön, eri ryhmien ja yhteisöjen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa hyödyntää terveysteknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveysneuvontaa ja terveydenedistämisen ohjelmia
• tuntee aikuisten kansallisen rokotusohjelman sekä erilaisten ryhmien rokottamisen
• Osaa toteuttaa rokottamisen oikein ja turvallisesti
• tuntee terveydenhoitajan roolin ja asiantuntijuuden osana moniammatillista äitiyshuollon toimintaympäristöä
• osaa kulttuurisensitiivisen hoitotyön periaatteet ja kulttuurisensitiivisen työotteen menetelmiä hoitotyössä

Sisältö

Sisältö
• Voimavaralähtöinen, motivoiva haastattelu
• Voimavarojen tunnistaminen, voimavaralomakkeet
• Puheeksiottaminen
• Rokottamisen periaatteet ja rokottamisen tarpeellisuus yhteiskunnalle
• Rokotuksin ehkäistävät taudit
• Immuniteetin muodostuminen
• Eri rokotetyypit ja niiden koostumus
• Kansallinen rokotusohjelma ja lainsäädäntö
• Rokottamisen hyödyt ja haitat
• Asiakkaan ohjaus uusimpaan näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
• Kulttuurisensitiivisyys käsitteenä ja asiakkaan kulttuurisensitiivinen kohtaaminen hoitotyössä

Oppimateriaalit

Its oppimisympäristössä

Opetusmenetelmät

Simulaatio-oppiminen
Käänteinen oppiminen
Verkko-oppiminen
Keskusteleva luento-opetus, sekä pienryhmätyöskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Simulaatio-oppiminen
Käänteinen oppiminen
Verkko-oppiminen
Kontakti, tiimi ja itsenäinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op=27h opiskelijan työtä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hylätty:
Opiskleija ei ole suorittanut hyväksytysti kaikkia opintojaksoon sisältyviä oppimistehtäviä/simulaatioita tmv.
Tehtävä/tehtävät on suoritettu huolimatomasti, vajaavaisesti tai virhellisesti
Tehtävässä/tehtävissä on virheitä

Hyväksytty:
Opiskelija on suorittanut hyväksytysti kaikki opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät/simulaatiot tmv..
Tehtävät on suoritettu huolellisesti ja oikein
Tehtävät eivät sisällä virheitä

Sisällön jaksotus

Sisältö
• Voimavaralähtöinen, motivoiva haastattelu
• Voimavarojen tunnistaminen ja vahvistaminen
• Puheeksiottaminen
• Rokottamisen periaatteet ja rokottamisen tarpeellisuus yhteiskunnalle
• Rokotuksin ehkäistävät taudit
• Immuniteetin muodostuminen
• Eri rokotetyypit ja niiden koostumus
• Kansallinen rokotusohjelma ja lainsäädäntö
• Rokottamisen hyödyt ja haitat
• Asiakkaan ohjaus uusimpaan näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
• Kulttuurisensitiivisyys käsitteenä ja asiakkaan kulttuurisensitiivinen kohtaaminen hoitotyössä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Moniammatillinen äitiyshuollon toimintaympäristö: Ennakkotehtävä hyv/hyl, simulaatio hyv/hyl. Simulaatioon osallistuminen on pakollista.
Kulttuurisensitiivinen hoitotyö hyv/hyl.
Rokotusosaaminen tentti ja portfolio hyv/hyl.
Voimaantumista tukeva ohjaaminen. Tehtäväksiannot (Its -oppimisympäristössä) arviointiasteikolla hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 20.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 22.12.2023

Opintopistemäärä

6 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Camilla Laaksonen
  • Hanna Koivikko
  • Nita Björklöf
  • Hanna Ollikkala
Ryhmät
  • PTERTK21
    Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K21

Tavoitteet

Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
• osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti asiakas- ja voimavaralähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä yksilön, eri ryhmien ja yhteisöjen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa hyödyntää terveysteknologian mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveysneuvontaa ja terveydenedistämisen ohjelmia
• tuntee aikuisten kansallisen rokotusohjelman sekä erilaisten ryhmien rokottamisen
• Osaa toteuttaa rokottamisen oikein ja turvallisesti
• tuntee terveydenhoitajan roolin ja asiantuntijuuden osana moniammatillista äitiyshuollon toimintaympäristöä
• osaa kulttuurisensitiivisen hoitotyön periaatteet ja kulttuurisensitiivisen työotteen menetelmiä hoitotyössä

Sisältö

Sisältö
• Voimavaralähtöinen, motivoiva haastattelu
• Voimavarojen tunnistaminen, voimavaralomakkeet
• Puheeksiottaminen
• Rokottamisen periaatteet ja rokottamisen tarpeellisuus yhteiskunnalle
• Rokotuksin ehkäistävät taudit
• Immuniteetin muodostuminen
• Eri rokotetyypit ja niiden koostumus
• Kansallinen rokotusohjelma ja lainsäädäntö
• Rokottamisen hyödyt ja haitat
• Asiakkaan ohjaus uusimpaan näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
• Kulttuurisensitiivisyys käsitteenä ja asiakkaan kulttuurisensitiivinen kohtaaminen hoitotyössä

Opetusmenetelmät

Simulaatio-oppiminen
Käänteinen oppiminen
Verkko-oppiminen
Keskusteleva luento-opetus, sekä pienryhmätyöskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Simulaatio-oppiminen
Käänteinen oppiminen
Verkko-oppiminen
Keskusteleva luento-opetus, sekä pienryhmätyöskentely
Konferenssi (messu) osallistuminen (Novia 4.10.2023)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op=27h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Sisältö
• Voimavaralähtöinen, motivoiva haastattelu
• Voimavarojen tunnistaminen, voimavaralomakkeet
• Puheeksiottaminen
• Rokottamisen periaatteet ja rokottamisen tarpeellisuus yhteiskunnalle
• Rokotuksin ehkäistävät taudit
• Immuniteetin muodostuminen
• Eri rokotetyypit ja niiden koostumus
• Kansallinen rokotusohjelma ja lainsäädäntö
• Rokottamisen hyödyt ja haitat
• Asiakkaan ohjaus uusimpaan näyttöön perustuvaan tietoon perustuen
• Kulttuurisensitiivisyys käsitteenä ja asiakkaan kulttuurisensitiivinen kohtaaminen hoitotyössä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Moniammatillinen äitiyshuollon toimintaympäristö: Ennakkotehtävä hyv/hyl, simulaatio hyv/hyl. Simulaatioon osallistuminen on pakollista.
Valtakunnallinen rokotusosaamisen perusteet verkkokurssi: tentti, tehtävät ja portfolio, hyv/hyl.
Kulttuurisensitiivinen hoitotyö hyv/hyl.
Voimaantumista tukevat ohjausmenetelmät (verkkotehtävien suoritus hyv/hyl)