Lapsiperheen terveydenhoitotyöLaajuus (3 op)
Tunnus: TH00BW62
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa soveltaa tietojaan lapsen kasvun ja kehityksen seurannassa ja lapsen tukemisessa yksilönä, perheen jäsenenä ja oman kulttuurinsa edustajana
• osaa toimia yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallisen kasvuympäristön ylläpitämiseksi ja edistämiseksi
• osaa soveltaa tietojaan vanhemmuuden tukemisessa perheen eri kehitysvaiheissa
• osaa toteuttaa tartuntatautien ehkäisyä ja hallitsee rokottamisen
• osaa toteuttaa perhekasvatusta
Sisältö
Sisältö
• lastenneuvolatoimintaa ohjaavat periaatteet
• lapsen ja perheen voimavaralähtöinen vanhemmuuden tukeminen lapsen eri kehitysvaiheissa
• neuvolaikäisen lapsen kasvu ja kehitys sekä määräaikaisseuranta
• lapsen näön ja kuulon seuranta
• imeväisen ja leikki-ikäisen lapsen ravitsemus
• lapsen ravitsemukseen liittyvät erityiskysymykset (ummetus, ripuli)
• rokotusohjelma ja rokottaminen
• lapsen kehitykseen liittyvät erilliskysymykset (esim. kastelu, kehitysviiveet, syömisongelmat, puheen kehityksen häiriöt ym.)
• seksuaalisuuden portaat
• moniammatillinen yhteistyö
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
03.03.2025 - 06.04.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Nita Björklöf
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PTERTK23Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K23
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
Tavoitteet
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa soveltaa tietojaan lapsen kasvun ja kehityksen seurannassa ja lapsen tukemisessa yksilönä, perheen jäsenenä ja oman kulttuurinsa edustajana
• osaa toimia yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallisen kasvuympäristön ylläpitämiseksi ja edistämiseksi
• osaa soveltaa tietojaan vanhemmuuden tukemisessa perheen eri kehitysvaiheissa
• osaa toteuttaa tartuntatautien ehkäisyä ja hallitsee rokottamisen
• osaa toteuttaa perhekasvatusta
Sisältö
Sisältö
• lastenneuvolatoimintaa ohjaavat periaatteet
• lapsen ja perheen voimavaralähtöinen vanhemmuuden tukeminen lapsen eri kehitysvaiheissa
• neuvolaikäisen lapsen kasvu ja kehitys sekä määräaikaisseuranta
• lapsen näön ja kuulon seuranta
• imeväisen ja leikki-ikäisen lapsen ravitsemus
• lapsen ravitsemukseen liittyvät erityiskysymykset (ummetus, ripuli)
• rokotusohjelma ja rokottaminen
• lapsen kehitykseen liittyvät erilliskysymykset (esim. kastelu, kehitysviiveet, syömisongelmat, puheen kehityksen häiriöt ym.)
• seksuaalisuuden portaat
• moniammatillinen yhteistyö
Oppimateriaalit
Tarkemmat tiedot Itsissä.
Opetusmenetelmät
Lähioppiminen
Verkko-oppiminen
Tiimioppiminen
Tehtäväperusteinen oppiminen
Tentti
Harjoittelu luokassa
Itsenäinen oppiminen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Käänteinen oppiminen
Tiimityöskentely
Verkko-oppiminen
Harjoittelu luokassa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op=27 opiskelijan työtuntia
Sisällön jaksotus
Tavoitteet & sisältö:
• osaa soveltaa tietojaan lapsen kasvun ja kehityksen seurannassa ja lapsen tukemisessa yksilönä, perheen jäsenenä ja oman kulttuurinsa edustajana
• osaa toimia yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallisen kasvuympäristön ylläpitämiseksi ja edistämiseksi
• osaa soveltaa tietojaan vanhemmuuden tukemisessa perheen eri kehitysvaiheissa
• osaa toteuttaa tartuntatautien ehkäisyä ja hallitsee rokottamisen
• osaa toteuttaa perhekasvatusta
• lastenneuvolatoimintaa ohjaavat periaatteet
• lapsen ja perheen voimavaralähtöinen vanhemmuuden tukeminen lapsen eri kehitysvaiheissa
• neuvolaikäisen lapsen kasvu ja kehitys sekä määräaikaisseuranta
• lapsen näön ja kuulon seuranta
• imeväisen ja leikki-ikäisen lapsen ravitsemus
• lapsen ravitsemukseen liittyvät erityiskysymykset (ummetus, ripuli)
• rokotusohjelma ja rokottaminen
• lapsen kehitykseen liittyvät erilliskysymykset (esim. kastelu, kehitysviiveet, syömisongelmat, puheen kehityksen häiriöt ym.)
• seksuaalisuuden portaat
• moniammatillinen yhteistyö
Viestintäkanava ja lisätietoja
It`s learning.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tiimityö: täydennettävä-5, 1/2 arvosanasta
Yksilötentti: hyl-5, 1/2 arvosanasta
Kirjalliset tehtävät: hyv/hyl
Luokkaharjoittelu: hyv/hyl
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Elina Santala
- Nita Björklöf
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 14. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PTERTK22Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K22
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
Tavoitteet
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa soveltaa tietojaan lapsen kasvun ja kehityksen seurannassa ja lapsen tukemisessa yksilönä, perheen jäsenenä ja oman kulttuurinsa edustajana
• osaa toimia yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallisen kasvuympäristön ylläpitämiseksi ja edistämiseksi
• osaa soveltaa tietojaan vanhemmuuden tukemisessa perheen eri kehitysvaiheissa
• osaa toteuttaa tartuntatautien ehkäisyä ja hallitsee rokottamisen
• osaa toteuttaa perhekasvatusta
Sisältö
Sisältö
• lastenneuvolatoimintaa ohjaavat periaatteet
• lapsen ja perheen voimavaralähtöinen vanhemmuuden tukeminen lapsen eri kehitysvaiheissa
• neuvolaikäisen lapsen kasvu ja kehitys sekä määräaikaisseuranta
• lapsen näön ja kuulon seuranta
• imeväisen ja leikki-ikäisen lapsen ravitsemus
• lapsen ravitsemukseen liittyvät erityiskysymykset (ummetus, ripuli)
• rokotusohjelma ja rokottaminen
• lapsen kehitykseen liittyvät erilliskysymykset (esim. kastelu, kehitysviiveet, syömisongelmat, puheen kehityksen häiriöt ym.)
• seksuaalisuuden portaat
• moniammatillinen yhteistyö
Oppimateriaalit
Tarkemmat tiedot Itsissä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Käänteinen oppiminen
Tiimityöskentely
Verkko-oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op=27 opiskelijan työtuntia
Sisällön jaksotus
Tavoitteet
Opiskelija:
• osaa soveltaa tietojaan lapsen kasvun ja kehityksen seurannassa ja lapsen tukemisessa yksilönä, perheen jäsenenä ja oman kulttuurinsa edustajana
• osaa toimia yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallisen kasvuympäristön ylläpitämiseksi ja edistämiseksi
• osaa soveltaa tietojaan vanhemmuuden tukemisessa perheen eri kehitysvaiheissa
• osaa toteuttaa tartuntatautien ehkäisyä ja hallitsee rokottamisen
• osaa toteuttaa perhekasvatusta
Sisältö:
• lastenneuvolatoimintaa ohjaavat periaatteet
• lapsen ja perheen voimavaralähtöinen vanhemmuuden tukeminen lapsen eri kehitysvaiheissa
• neuvolaikäisen lapsen kasvu ja kehitys sekä määräaikaisseuranta
• lapsen näön ja kuulon seuranta
• imeväisen ja leikki-ikäisen lapsen ravitsemus
• lapsen ravitsemukseen liittyvät erityiskysymykset (ummetus, ripuli)
• rokotusohjelma ja rokottaminen
• lapsen kehitykseen liittyvät erilliskysymykset (esim. kastelu, kehitysviiveet, syömisongelmat, puheen kehityksen häiriöt ym.)
• seksuaalisuuden portaat
• moniammatillinen yhteistyö
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tiimityö: täydennettävä-5
Kirjalliset tehtävät: hyv/hyl
Prekliiniset: hyv/hyl
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Nita Björklöf
- Jaana Uuttu
Ryhmät
-
PTERTK21Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K21
Tavoitteet
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa soveltaa tietojaan lapsen kasvun ja kehityksen seurannassa ja lapsen tukemisessa yksilönä, perheen jäsenenä ja oman kulttuurinsa edustajana
• osaa toimia yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallisen kasvuympäristön ylläpitämiseksi ja edistämiseksi
• osaa soveltaa tietojaan vanhemmuuden tukemisessa perheen eri kehitysvaiheissa
• osaa toteuttaa tartuntatautien ehkäisyä ja hallitsee rokottamisen
• osaa toteuttaa perhekasvatusta
Sisältö
Sisältö
• lastenneuvolatoimintaa ohjaavat periaatteet
• lapsen ja perheen voimavaralähtöinen vanhemmuuden tukeminen lapsen eri kehitysvaiheissa
• neuvolaikäisen lapsen kasvu ja kehitys sekä määräaikaisseuranta
• lapsen näön ja kuulon seuranta
• imeväisen ja leikki-ikäisen lapsen ravitsemus
• lapsen ravitsemukseen liittyvät erityiskysymykset (ummetus, ripuli)
• rokotusohjelma ja rokottaminen
• lapsen kehitykseen liittyvät erilliskysymykset (esim. kastelu, kehitysviiveet, syömisongelmat, puheen kehityksen häiriöt ym.)
• seksuaalisuuden portaat
• moniammatillinen yhteistyö
Oppimateriaalit
Tarkemmat tiedot Itsissä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Käänteinen oppiminen
Tiimityöskentely
Verkko-oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op=27 opiskelijan työtuntia
Sisällön jaksotus
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa soveltaa tietojaan lapsen kasvun ja kehityksen seurannassa ja lapsen tukemisessa yksilönä, perheen jäsenenä ja oman kulttuurinsa edustajana
• osaa toimia yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallisen kasvuympäristön ylläpitämiseksi ja edistämiseksi
• osaa soveltaa tietojaan vanhemmuuden tukemisessa perheen eri kehitysvaiheissa
• osaa toteuttaa tartuntatautien ehkäisyä ja hallitsee rokottamisen
• osaa toteuttaa perhekasvatusta
Sisältö
• lastenneuvolatoimintaa ohjaavat periaatteet
• lapsen ja perheen voimavaralähtöinen vanhemmuuden tukeminen lapsen eri kehitysvaiheissa
• neuvolaikäisen lapsen kasvu ja kehitys sekä määräaikaisseuranta
• lapsen näön ja kuulon seuranta
• imeväisen ja leikki-ikäisen lapsen ravitsemus
• lapsen ravitsemukseen liittyvät erityiskysymykset (ummetus, ripuli)
• rokotusohjelma ja rokottaminen
• lapsen kehitykseen liittyvät erilliskysymykset (esim. kastelu, kehitysviiveet, syömisongelmat, puheen kehityksen häiriöt ym.)
• seksuaalisuuden portaat
• moniammatillinen yhteistyö
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tiimityö: täydennettävä-5
Kirjalliset tehtävät: hyv/hyl
Prekliiniset: hyv/hyl