Siirry suoraan sisältöön

Kouluikäisen ja nuoren perheen terveydenhoitotyöLaajuus (3 op)

Tunnus: TH00BW63

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa soveltaa tietojaan nuoren kasvun ja kehityksen seurannassa ja hänen tukemisessaan yksilönä, perheen ja kouluyhteisön jäsenenä sekä oman kulttuurinsa edustajana
• osaa toimia nuoren ohjaajana hänen seksuaalisuuden kehittymisessä ja muutoksissa sekä mielenterveyden kysymyksissä eri ikäkausina ja kykenee ohjaamaan nuoren
perhettä ongelmatilanteissa
• osaa soveltaa tietojaan nuoren terveysongelmissa sekä niistä aiheutuvissa muutoksissa perheiden elämässä ja osaa hoitaa, ohjata ja tukea nuorta ja hänen
perhettään näissä kysymyksissä.
• osaa toimia moniammatillisesti nuoren ja hänen perheensä terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä

Sisältö

Sisältö

• kouluterveydenhuollon toimintaa ohjaavat periaatteet
• kouluikäisen lapsen/nuoren kasvu ja kehitys sekä määräaikaisseuranta ja seulontatutkimukset
• kouluikäisen ja nuorten terveyden ja sosiaalisen kehityksen riskit/häiriöt ja niihin puuttuminen esim. koulukiusaaminen, koulu-uupumus, ylipaino, masennus
• lapsen/nuoren ja hänen perheensä voimavaraistava tukeminen
• terveyden edistäminen kouluyhteisössä ja oppilashuollossa

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 26.09.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Elina Santala
  • Hanna Ollikkala
Ryhmät
  • PTERTK22
    Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K22

Tavoitteet

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa soveltaa tietojaan nuoren kasvun ja kehityksen seurannassa ja hänen tukemisessaan yksilönä, perheen ja kouluyhteisön jäsenenä sekä oman kulttuurinsa edustajana
• osaa toimia nuoren ohjaajana hänen seksuaalisuuden kehittymisessä ja muutoksissa sekä mielenterveyden kysymyksissä eri ikäkausina ja kykenee ohjaamaan nuoren
perhettä ongelmatilanteissa
• osaa soveltaa tietojaan nuoren terveysongelmissa sekä niistä aiheutuvissa muutoksissa perheiden elämässä ja osaa hoitaa, ohjata ja tukea nuorta ja hänen
perhettään näissä kysymyksissä.
• osaa toimia moniammatillisesti nuoren ja hänen perheensä terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä

Sisältö

Sisältö

• kouluterveydenhuollon toimintaa ohjaavat periaatteet
• kouluikäisen lapsen/nuoren kasvu ja kehitys sekä määräaikaisseuranta ja seulontatutkimukset
• kouluikäisen ja nuorten terveyden ja sosiaalisen kehityksen riskit/häiriöt ja niihin puuttuminen esim. koulukiusaaminen, koulu-uupumus, ylipaino, masennus
• lapsen/nuoren ja hänen perheensä voimavaraistava tukeminen
• terveyden edistäminen kouluyhteisössä ja oppilashuollossa

Oppimateriaalit

Löytyvät It`s learning-alustalta.

Opetusmenetelmät

Käänteinen oppiminen & oppimiskeskustelut
Prekliininen harjoittelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tiimityö 0-5
Yksilötentti 0-5
Kirjalliset tehtävät hyv/hyl
Ennakkotehtävät hyv/hyl

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Prekliininen harjoittelu
Yksilö- ja tiimitehtävät
Yhteistyö työelämän edustajan kanssa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op=27h opiskelijan työtä

Viestintäkanava ja lisätietoja

It`s learning

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tiimitehtävä 0-5 (1/2 opintojakson numerosta)
Yksilötentti 0-5 (1/2 opintojakson numerosta)

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Nita Björklöf
  • Hanna Ollikkala
Ryhmät
  • PTERTK21
    Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K21

Tavoitteet

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa soveltaa tietojaan nuoren kasvun ja kehityksen seurannassa ja hänen tukemisessaan yksilönä, perheen ja kouluyhteisön jäsenenä sekä oman kulttuurinsa edustajana
• osaa toimia nuoren ohjaajana hänen seksuaalisuuden kehittymisessä ja muutoksissa sekä mielenterveyden kysymyksissä eri ikäkausina ja kykenee ohjaamaan nuoren
perhettä ongelmatilanteissa
• osaa soveltaa tietojaan nuoren terveysongelmissa sekä niistä aiheutuvissa muutoksissa perheiden elämässä ja osaa hoitaa, ohjata ja tukea nuorta ja hänen
perhettään näissä kysymyksissä.
• osaa toimia moniammatillisesti nuoren ja hänen perheensä terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä

Sisältö

Sisältö

• kouluterveydenhuollon toimintaa ohjaavat periaatteet
• kouluikäisen lapsen/nuoren kasvu ja kehitys sekä määräaikaisseuranta ja seulontatutkimukset
• kouluikäisen ja nuorten terveyden ja sosiaalisen kehityksen riskit/häiriöt ja niihin puuttuminen esim. koulukiusaaminen, koulu-uupumus, ylipaino, masennus
• lapsen/nuoren ja hänen perheensä voimavaraistava tukeminen
• terveyden edistäminen kouluyhteisössä ja oppilashuollossa

Oppimateriaalit

Löytyvät It`s learning-alustalta.

Opetusmenetelmät

Käänteinen oppiminen & oppimiskeskustelut
Prekliininen harjoittelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tiimityö 0-5
Yksilötentti 0-5
Kirjalliset tehtävät hyv/hyl
Ennakkotehtävät hyv/hyl

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Prekliininen harjoittelu
Yksilö- ja tiimitehtävät
Yhteistyö työelämän edustajan kanssa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op=27h opiskelijan työtä

Viestintäkanava ja lisätietoja

It`s learning

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tiimitehtävä 0-5 (1/2 opintojakson numerosta)
Yksilötentti 0-5 (1/2 opintojakson numerosta)