Kouluikäisen ja nuoren perheen terveydenhoitotyö (3 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BW63-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 28.04.2025 - 24.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 01.09.2025 - 05.10.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Opettajat
- Nita Björklöf
- Ryhmät
-
PTERTK23Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K23
- Opintojakso
- TH00BW63
Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 30 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 02.09.2025 klo 08:30 - 09:45 (1 t 15 min) |
KOTE-info, Kouluikäisen ja nuoren perheen terveydenhoitotyö TH00BW63-3003 |
EDU_3001
Kaarle muunto byod
|
Ti 02.09.2025 klo 10:00 - 16:00 (6 t 0 min) |
Moniammatillinen työpaja |
ICT_B1026_Gamma
GAMMA
|
Ke 10.09.2025 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Kouluikäisen ja nuoren perheen terveydenhoitotyö TH00BW63-3003 |
ICT_C3044
Teoriatila muunto
|
Ke 10.09.2025 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
KOTE-työpaja PIENRYHMÄ 1, Kouluikäisen ja nuoren perheen terveydenhoitotyö TH00BW63-3003 |
ICT_C3044
Teoriatila muunto
|
Ke 10.09.2025 klo 14:15 - 15:45 (1 t 30 min) |
KOTE-työpaja PIENRYHMÄ 2, Kouluikäisen ja nuoren perheen terveydenhoitotyö TH00BW63-3003 |
ICT_C3044
Teoriatila muunto
|
To 18.09.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
KOTE-luokkaharjoittelu pienryhmä 2, Kouluikäisen ja nuoren perheen terveydenhoitotyö TH00BW63-3003 |
ICT_A3028
Lastenhoitotyö
|
To 18.09.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
KOTE-luokkaharjoittelu pienryhmä 1, Kouluikäisen ja nuoren perheen terveydenhoitotyö TH00BW63-3003 |
ICT_A3028
Lastenhoitotyö
|
Ma 22.09.2025 klo 08:00 - 14:00 (6 t 0 min) |
KOTE-seminaari, Kouluikäisen ja nuoren perheen terveydenhoitotyö TH00BW63-3003 |
ICT_C3044
Teoriatila muunto
|
Ti 23.09.2025 klo 12:00 - 16:30 (4 t 30 min) |
KOTE-luokkaharjoittelu koko ryhmä, Kouluikäisen ja nuoren perheen terveydenhoitotyö TH00BW63-3003 |
ICT_A3028
Lastenhoitotyö
ICT_B3040 Hoitotyö 2 |
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso ajoittuu viikoille 36-40.
Tavoitteet
• osaa soveltaa tietojaan nuoren kasvun ja kehityksen seurannassa ja hänen tukemisessaan yksilönä, perheen ja kouluyhteisön jäsenenä sekä oman kulttuurinsa edustajana
• osaa toimia nuoren ohjaajana hänen seksuaalisuuden kehittymisessä ja muutoksissa sekä mielenterveyden kysymyksissä eri ikäkausina ja kykenee ohjaamaan nuoren
perhettä ongelmatilanteissa
• osaa soveltaa tietojaan nuoren terveysongelmissa sekä niistä aiheutuvissa muutoksissa perheiden elämässä ja osaa hoitaa, ohjata ja tukea nuorta ja hänen
perhettään näissä kysymyksissä.
• osaa toimia moniammatillisesti nuoren ja hänen perheensä terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä
Sisältö
• kouluterveydenhuollon toimintaa ohjaavat periaatteet
• kouluikäisen lapsen/nuoren kasvu ja kehitys sekä määräaikaisseuranta ja seulontatutkimukset
• kouluikäisen ja nuorten terveyden ja sosiaalisen kehityksen riskit/häiriöt ja niihin puuttuminen esim. koulukiusaaminen, koulu-uupumus, ylipaino, masennus
• lapsen/nuoren ja hänen perheensä voimavaraistava tukeminen
• terveyden edistäminen kouluyhteisössä ja oppilashuollossa
Tavoitteet
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa soveltaa tietojaan nuoren kasvun ja kehityksen seurannassa ja hänen tukemisessaan yksilönä, perheen ja kouluyhteisön jäsenenä sekä oman kulttuurinsa edustajana
• osaa toimia nuoren ohjaajana hänen seksuaalisuuden kehittymisessä ja muutoksissa sekä mielenterveyden kysymyksissä eri ikäkausina ja kykenee ohjaamaan nuoren
perhettä ongelmatilanteissa
• osaa soveltaa tietojaan nuoren terveysongelmissa sekä niistä aiheutuvissa muutoksissa perheiden elämässä ja osaa hoitaa, ohjata ja tukea nuorta ja hänen
perhettään näissä kysymyksissä.
• osaa toimia moniammatillisesti nuoren ja hänen perheensä terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä
Sisältö
Sisältö
• kouluterveydenhuollon toimintaa ohjaavat periaatteet
• kouluikäisen lapsen/nuoren kasvu ja kehitys sekä määräaikaisseuranta ja seulontatutkimukset
• kouluikäisen ja nuorten terveyden ja sosiaalisen kehityksen riskit/häiriöt ja niihin puuttuminen esim. koulukiusaaminen, koulu-uupumus, ylipaino, masennus
• lapsen/nuoren ja hänen perheensä voimavaraistava tukeminen
• terveyden edistäminen kouluyhteisössä ja oppilashuollossa
Oppimateriaalit
Opintojaksolla tuotetut materiaalit It`s learning-alustalta.
Neuko-tietokanta -> Koulu- ja opiskeluterveys.
Opetusmenetelmät
-Käänteinen oppiminen & oppimiskeskustelut (opiskelijat opiskelevat aiheet ensin itsenäisesti tai pienryhmissä, jonka jälkeen asia käsitellään lähitunnilla ja muodostetaan asiasta kokonaiskäsitys yhdessä opettajan kanssa)
-Luokkaharjoittelu
-Moniammatillinen työpaja/luokkaharjoittelu/simulaatio sosionomiopiskelijoiden kanssa. Opetus toteutuu 2.9. Päivän aiheena (alustavasti) lastensuojelu.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tiimityö 0-5
Yksilötentti 0-5
Kirjalliset tehtävät hyv/hyl
Ennakkotehtävät hyv/hyl
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
-Luokkaharjoittelu
-Yksilö- ja tiimitehtävät
-Yhteistyö työelämän edustajan kanssa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3op=81 opiskelijan työtuntia.
• Harjoittelutunneille on aiheeseen liittyvät ennakkotehtävät Itslearning-alustalla, jotka tulee olla tehtynä ennen tunnille tuloa. Mikäli opiskelija ei ole tehnyt esitehtävää, hän ei voi osallistua tunnille.
• Harjoittelutunneille osallistuminen on pakollista (100%), poissaolot korvataan muiden ryhmien opetuksen mukana! (Korvaaminen kirjallisella tehtävällä ei ole mahdollista).
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tiimitehtävä 0-5 (1/2 opintojakson numerosta)
•Tarkemmat arviointikriteerit löytyvät It`s learning alustalta tiimitehtävän alta.
Yksilötentti 0-5 (1/2 opintojakson numerosta)
•Kts alta.
Hylätty (0)
• 0 (Hylätty)
Osaaminen ja ymmärrys: Vastaus/tehtävä on puutteellinen tai virheellinen. Tärkeät peruskäsitteet puuttuvat, ja vastaus ei osoita riittävää ymmärtämistä kouluikäisen lapsen ja perheen terveydenhoitotyöstä.
Soveltaminen: Ei kykene soveltamaan keskeisiä käsitteitä ja käytäntöjä terveydenhoitotyössä.
Kokonaisuus: Vastaus ei täytä minimivaatimuksia hyväksyttyyn suoritukseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
• 1 (Välttävä)
Osaaminen ja ymmärrys: Osoittaa rajoitettua ymmärrystä kouluikäisen lapsen ja perheen terveydenhoitotyöstä. Käsittelee joitakin keskeisiä käsitteitä, mutta vastauksessa on paljon epätarkkuuksia.
Soveltaminen: Pystyy osittain soveltamaan peruskäsitteitä yksinkertaisiin tilanteisiin.
Kokonaisuus: Vastaus on perustasolla, mutta vaatii tarkempaa osaamista ja täsmällisyyttä.
• 2 (Tyydyttävä)
Osaaminen ja ymmärrys: Tuntee kouluikäisen lapsen ja perheen terveydenhoitotyötä, mutta vastauksessa on puutteita ja epätarkkuuksia. Ymmärtää keskeiset käsitteet.
Soveltaminen: Osaa soveltaa peruskäsitteitä ja menetelmiä tuttuja tilanteita käsitellessä.
Kokonaisuus: Antaa kohtalaisen vastauksen, mutta syvempi ymmärrys ja selkeämpi perustelu puuttuvat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
• 3 (Hyvä)
Osaaminen ja ymmärrys: Hyvä tuntemus kouluikäisen lapsen ja perheen terveydenhoitotyöstä ja ymmärtää keskeiset käsitteet. Vastaus osoittaa johdonmukaista tietojen soveltamista.
Soveltaminen: Osaa soveltaa opittuja tietoja ja taitoja monipuolisesti tavallisiin potilastilanteisiin.
Kokonaisuus: Vastaus on selkeä, hyvin jäsennelty ja osoittaa riittävää osaamista.
• 4 (Erittäin hyvä)
Osaaminen ja ymmärrys: Erinomainen tuntemus kouluikäisen lapsen ja perheen terveydenhoitotyöstä. Osoittaa syvällistä ymmärrystä ja vastaukset ovat täsmällisiä ja hyvin perusteltuja.
Soveltaminen: Osaa soveltaa tietoa laajasti ja monipuolisesti monimutkaisempiin tilanteisiin. Osoittaa kykyä pohtia ja analysoida hoitotyön käytäntöjä.
Kokonaisuus: Vastaus on erittäin selkeä, hyvin argumentoitu ja laaja-alainen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• 5 (Kiitettävä)
Osaaminen ja ymmärrys: Erittäin syvällinen ja laaja ymmärrys kouluikäisen lapsen ja perheen terveydenhoitotyöstä. Osoittaa erinomaista tietojen jäsentämistä ja analyyttistä otetta.
Soveltaminen: Soveltaa tietoa luovasti ja asiantuntevasti sekä haastaviin tilanteisiin. Osoittaa vahvaa kykyä yhdistää teoriatietoa käytännön hoitotyöhön.
Kokonaisuus: Vastaus on kattava, huolellisesti perusteltu ja ilmentää erinomaisia analyyttisiä ja reflektoivia taitoja.
Lisätiedot
It`s learning