Siirry suoraan sisältöön

Kouluikäisen ja nuoren perheen terveydenhoitotyö (3 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BW63-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.04.2025 - 24.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.09.2025 - 05.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Terveydenhoitajakoulutus
Opettajat
Jaana Tomppo
Nita Björklöf
Ryhmät
PTERTK23
Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K23
Opintojakso
TH00BW63
Toteutukselle TH00BW63-3003 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso ajoittuu viikoille 36-40.

Tavoitteet
• osaa soveltaa tietojaan nuoren kasvun ja kehityksen seurannassa ja hänen tukemisessaan yksilönä, perheen ja kouluyhteisön jäsenenä sekä oman kulttuurinsa edustajana
• osaa toimia nuoren ohjaajana hänen seksuaalisuuden kehittymisessä ja muutoksissa sekä mielenterveyden kysymyksissä eri ikäkausina ja kykenee ohjaamaan nuoren
perhettä ongelmatilanteissa
• osaa soveltaa tietojaan nuoren terveysongelmissa sekä niistä aiheutuvissa muutoksissa perheiden elämässä ja osaa hoitaa, ohjata ja tukea nuorta ja hänen
perhettään näissä kysymyksissä.
• osaa toimia moniammatillisesti nuoren ja hänen perheensä terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä

Sisältö
• kouluterveydenhuollon toimintaa ohjaavat periaatteet
• kouluikäisen lapsen/nuoren kasvu ja kehitys sekä määräaikaisseuranta ja seulontatutkimukset
• kouluikäisen ja nuorten terveyden ja sosiaalisen kehityksen riskit/häiriöt ja niihin puuttuminen esim. koulukiusaaminen, koulu-uupumus, ylipaino, masennus
• lapsen/nuoren ja hänen perheensä voimavaraistava tukeminen
• terveyden edistäminen kouluyhteisössä ja oppilashuollossa

Tavoitteet

Tavoitteet

Opiskelija
• osaa soveltaa tietojaan nuoren kasvun ja kehityksen seurannassa ja hänen tukemisessaan yksilönä, perheen ja kouluyhteisön jäsenenä sekä oman kulttuurinsa edustajana
• osaa toimia nuoren ohjaajana hänen seksuaalisuuden kehittymisessä ja muutoksissa sekä mielenterveyden kysymyksissä eri ikäkausina ja kykenee ohjaamaan nuoren
perhettä ongelmatilanteissa
• osaa soveltaa tietojaan nuoren terveysongelmissa sekä niistä aiheutuvissa muutoksissa perheiden elämässä ja osaa hoitaa, ohjata ja tukea nuorta ja hänen
perhettään näissä kysymyksissä.
• osaa toimia moniammatillisesti nuoren ja hänen perheensä terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä

Sisältö

Sisältö

• kouluterveydenhuollon toimintaa ohjaavat periaatteet
• kouluikäisen lapsen/nuoren kasvu ja kehitys sekä määräaikaisseuranta ja seulontatutkimukset
• kouluikäisen ja nuorten terveyden ja sosiaalisen kehityksen riskit/häiriöt ja niihin puuttuminen esim. koulukiusaaminen, koulu-uupumus, ylipaino, masennus
• lapsen/nuoren ja hänen perheensä voimavaraistava tukeminen
• terveyden edistäminen kouluyhteisössä ja oppilashuollossa

Oppimateriaalit

Opintojaksolla tuotetut materiaalit It`s learning-alustalta.
Neuko-tietokanta -> Koulu- ja opiskeluterveys.

Opetusmenetelmät

-Käänteinen oppiminen & oppimiskeskustelut (opiskelijat opiskelevat aiheet ensin itsenäisesti tai pienryhmissä, jonka jälkeen asia käsitellään lähitunnilla ja muodostetaan asiasta kokonaiskäsitys yhdessä opettajan kanssa)
-Luokkaharjoittelu
-Moniammatillinen työpaja/luokkaharjoittelu/simulaatio sosionomiopiskelijoiden kanssa. Opetus toteutuu 2.9. Päivän aiheena (alustavasti) lastensuojelu.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tiimityö 0-5
Yksilötentti 0-5
Kirjalliset tehtävät hyv/hyl
Ennakkotehtävät hyv/hyl

Kansainvälisyys

-Luokkaharjoittelu
-Yksilö- ja tiimitehtävät
-Yhteistyö työelämän edustajan kanssa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op=81 opiskelijan työtuntia.

• Harjoittelutunneille on aiheeseen liittyvät ennakkotehtävät Itslearning-alustalla, jotka tulee olla tehtynä ennen tunnille tuloa. Mikäli opiskelija ei ole tehnyt esitehtävää, hän ei voi osallistua tunnille.
• Harjoittelutunneille osallistuminen on pakollista (100%), poissaolot korvataan muiden ryhmien opetuksen mukana! (Korvaaminen kirjallisella tehtävällä ei ole mahdollista).

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tiimitehtävä 0-5 (1/2 opintojakson numerosta)
•Tarkemmat arviointikriteerit löytyvät It`s learning alustalta tiimitehtävän alta.
Yksilötentti 0-5 (1/2 opintojakson numerosta)
•Kts alta.

Hylätty (0)

• 0 (Hylätty)
Osaaminen ja ymmärrys: Vastaus/tehtävä on puutteellinen tai virheellinen. Tärkeät peruskäsitteet puuttuvat, ja vastaus ei osoita riittävää ymmärtämistä kouluikäisen lapsen ja perheen terveydenhoitotyöstä.
Soveltaminen: Ei kykene soveltamaan keskeisiä käsitteitä ja käytäntöjä terveydenhoitotyössä.
Kokonaisuus: Vastaus ei täytä minimivaatimuksia hyväksyttyyn suoritukseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

• 1 (Välttävä)
Osaaminen ja ymmärrys: Osoittaa rajoitettua ymmärrystä kouluikäisen lapsen ja perheen terveydenhoitotyöstä. Käsittelee joitakin keskeisiä käsitteitä, mutta vastauksessa on paljon epätarkkuuksia.
Soveltaminen: Pystyy osittain soveltamaan peruskäsitteitä yksinkertaisiin tilanteisiin.
Kokonaisuus: Vastaus on perustasolla, mutta vaatii tarkempaa osaamista ja täsmällisyyttä.
• 2 (Tyydyttävä)
Osaaminen ja ymmärrys: Tuntee kouluikäisen lapsen ja perheen terveydenhoitotyötä, mutta vastauksessa on puutteita ja epätarkkuuksia. Ymmärtää keskeiset käsitteet.
Soveltaminen: Osaa soveltaa peruskäsitteitä ja menetelmiä tuttuja tilanteita käsitellessä.
Kokonaisuus: Antaa kohtalaisen vastauksen, mutta syvempi ymmärrys ja selkeämpi perustelu puuttuvat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

• 3 (Hyvä)
Osaaminen ja ymmärrys: Hyvä tuntemus kouluikäisen lapsen ja perheen terveydenhoitotyöstä ja ymmärtää keskeiset käsitteet. Vastaus osoittaa johdonmukaista tietojen soveltamista.
Soveltaminen: Osaa soveltaa opittuja tietoja ja taitoja monipuolisesti tavallisiin potilastilanteisiin.
Kokonaisuus: Vastaus on selkeä, hyvin jäsennelty ja osoittaa riittävää osaamista.
• 4 (Erittäin hyvä)
Osaaminen ja ymmärrys: Erinomainen tuntemus kouluikäisen lapsen ja perheen terveydenhoitotyöstä. Osoittaa syvällistä ymmärrystä ja vastaukset ovat täsmällisiä ja hyvin perusteltuja.
Soveltaminen: Osaa soveltaa tietoa laajasti ja monipuolisesti monimutkaisempiin tilanteisiin. Osoittaa kykyä pohtia ja analysoida hoitotyön käytäntöjä.
Kokonaisuus: Vastaus on erittäin selkeä, hyvin argumentoitu ja laaja-alainen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

• 5 (Kiitettävä)
Osaaminen ja ymmärrys: Erittäin syvällinen ja laaja ymmärrys kouluikäisen lapsen ja perheen terveydenhoitotyöstä. Osoittaa erinomaista tietojen jäsentämistä ja analyyttistä otetta.
Soveltaminen: Soveltaa tietoa luovasti ja asiantuntevasti sekä haastaviin tilanteisiin. Osoittaa vahvaa kykyä yhdistää teoriatietoa käytännön hoitotyöhön.
Kokonaisuus: Vastaus on kattava, huolellisesti perusteltu ja ilmentää erinomaisia analyyttisiä ja reflektoivia taitoja.

Lisätiedot

It`s learning

Siirry alkuun