Public Health Nursing of School-Aged Children and Young Families (3 cr)
Code: TH00BW63-3003
General information
- Enrollment
-
28.04.2025 - 24.08.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
01.09.2025 - 05.10.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Public Health Nursing
- Teachers
- Jaana Tomppo
- Nita Björklöf
- Course
- TH00BW63
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakso ajoittuu viikoille 36-40.
Tavoitteet
• osaa soveltaa tietojaan nuoren kasvun ja kehityksen seurannassa ja hänen tukemisessaan yksilönä, perheen ja kouluyhteisön jäsenenä sekä oman kulttuurinsa edustajana
• osaa toimia nuoren ohjaajana hänen seksuaalisuuden kehittymisessä ja muutoksissa sekä mielenterveyden kysymyksissä eri ikäkausina ja kykenee ohjaamaan nuoren
perhettä ongelmatilanteissa
• osaa soveltaa tietojaan nuoren terveysongelmissa sekä niistä aiheutuvissa muutoksissa perheiden elämässä ja osaa hoitaa, ohjata ja tukea nuorta ja hänen
perhettään näissä kysymyksissä.
• osaa toimia moniammatillisesti nuoren ja hänen perheensä terveyden ylläpitämisessä ja edistämisessä
Sisältö
• kouluterveydenhuollon toimintaa ohjaavat periaatteet
• kouluikäisen lapsen/nuoren kasvu ja kehitys sekä määräaikaisseuranta ja seulontatutkimukset
• kouluikäisen ja nuorten terveyden ja sosiaalisen kehityksen riskit/häiriöt ja niihin puuttuminen esim. koulukiusaaminen, koulu-uupumus, ylipaino, masennus
• lapsen/nuoren ja hänen perheensä voimavaraistava tukeminen
• terveyden edistäminen kouluyhteisössä ja oppilashuollossa
Objective
Students will
• Learn to apply their knowledge to monitor the growth and development of adolescents and to support adolescents as individuals, family members, members of the school community and representatives of their own culture
• Learn to guide adolescents in their sexual development and changes, as well as in mental health questions at different ages, and be able to guide the adolescent’s family in
problematic situations
• Learn to apply their knowledge in the health problems of adolescents and in the resulting changes in the lives of families, as well as treat, guide and support adolescents and their
families in these questions
• Learn to work multiprofessionally to maintain and promote the health of adolescents and their families
Content
Contents
• Principles governing school health care
• Growth and development of under-school-aged children, as well as regular follow-ups and screenings
• Risks/disturbances in the health and social development of school-aged children and adolescents and how to address them, e.g. bullying at school, school fatigue, obesity, depression
• Empowering support for children/adolescents and their families
• Health promotion in the school community and student welfare
Materials
Opintojaksolla tuotetut materiaalit It`s learning-alustalta.
Neuko-tietokanta -> Koulu- ja opiskeluterveys.
Teaching methods
-Käänteinen oppiminen & oppimiskeskustelut (opiskelijat opiskelevat aiheet ensin itsenäisesti tai pienryhmissä, jonka jälkeen asia käsitellään lähitunnilla ja muodostetaan asiasta kokonaiskäsitys yhdessä opettajan kanssa)
-Luokkaharjoittelu
-Moniammatillinen työpaja/luokkaharjoittelu/simulaatio sosionomiopiskelijoiden kanssa. Opetus toteutuu 2.9. Päivän aiheena (alustavasti) lastensuojelu.
Exam schedules
Tiimityö 0-5
Yksilötentti 0-5
Kirjalliset tehtävät hyv/hyl
Ennakkotehtävät hyv/hyl
International connections
-Luokkaharjoittelu
-Yksilö- ja tiimitehtävät
-Yhteistyö työelämän edustajan kanssa
Completion alternatives
-
Student workload
3op=81 opiskelijan työtuntia.
• Harjoittelutunneille on aiheeseen liittyvät ennakkotehtävät Itslearning-alustalla, jotka tulee olla tehtynä ennen tunnille tuloa. Mikäli opiskelija ei ole tehnyt esitehtävää, hän ei voi osallistua tunnille.
• Harjoittelutunneille osallistuminen on pakollista (100%), poissaolot korvataan muiden ryhmien opetuksen mukana! (Korvaaminen kirjallisella tehtävällä ei ole mahdollista).
Evaluation methods and criteria
Tiimitehtävä 0-5 (1/2 opintojakson numerosta)
•Tarkemmat arviointikriteerit löytyvät It`s learning alustalta tiimitehtävän alta.
Yksilötentti 0-5 (1/2 opintojakson numerosta)
•Kts alta.
Failed (0)
• 0 (Hylätty)
Osaaminen ja ymmärrys: Vastaus/tehtävä on puutteellinen tai virheellinen. Tärkeät peruskäsitteet puuttuvat, ja vastaus ei osoita riittävää ymmärtämistä kouluikäisen lapsen ja perheen terveydenhoitotyöstä.
Soveltaminen: Ei kykene soveltamaan keskeisiä käsitteitä ja käytäntöjä terveydenhoitotyössä.
Kokonaisuus: Vastaus ei täytä minimivaatimuksia hyväksyttyyn suoritukseen.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
• 1 (Välttävä)
Osaaminen ja ymmärrys: Osoittaa rajoitettua ymmärrystä kouluikäisen lapsen ja perheen terveydenhoitotyöstä. Käsittelee joitakin keskeisiä käsitteitä, mutta vastauksessa on paljon epätarkkuuksia.
Soveltaminen: Pystyy osittain soveltamaan peruskäsitteitä yksinkertaisiin tilanteisiin.
Kokonaisuus: Vastaus on perustasolla, mutta vaatii tarkempaa osaamista ja täsmällisyyttä.
• 2 (Tyydyttävä)
Osaaminen ja ymmärrys: Tuntee kouluikäisen lapsen ja perheen terveydenhoitotyötä, mutta vastauksessa on puutteita ja epätarkkuuksia. Ymmärtää keskeiset käsitteet.
Soveltaminen: Osaa soveltaa peruskäsitteitä ja menetelmiä tuttuja tilanteita käsitellessä.
Kokonaisuus: Antaa kohtalaisen vastauksen, mutta syvempi ymmärrys ja selkeämpi perustelu puuttuvat.
Assessment criteria, good (3-4)
• 3 (Hyvä)
Osaaminen ja ymmärrys: Hyvä tuntemus kouluikäisen lapsen ja perheen terveydenhoitotyöstä ja ymmärtää keskeiset käsitteet. Vastaus osoittaa johdonmukaista tietojen soveltamista.
Soveltaminen: Osaa soveltaa opittuja tietoja ja taitoja monipuolisesti tavallisiin potilastilanteisiin.
Kokonaisuus: Vastaus on selkeä, hyvin jäsennelty ja osoittaa riittävää osaamista.
• 4 (Erittäin hyvä)
Osaaminen ja ymmärrys: Erinomainen tuntemus kouluikäisen lapsen ja perheen terveydenhoitotyöstä. Osoittaa syvällistä ymmärrystä ja vastaukset ovat täsmällisiä ja hyvin perusteltuja.
Soveltaminen: Osaa soveltaa tietoa laajasti ja monipuolisesti monimutkaisempiin tilanteisiin. Osoittaa kykyä pohtia ja analysoida hoitotyön käytäntöjä.
Kokonaisuus: Vastaus on erittäin selkeä, hyvin argumentoitu ja laaja-alainen.
Assessment criteria, excellent (5)
• 5 (Kiitettävä)
Osaaminen ja ymmärrys: Erittäin syvällinen ja laaja ymmärrys kouluikäisen lapsen ja perheen terveydenhoitotyöstä. Osoittaa erinomaista tietojen jäsentämistä ja analyyttistä otetta.
Soveltaminen: Soveltaa tietoa luovasti ja asiantuntevasti sekä haastaviin tilanteisiin. Osoittaa vahvaa kykyä yhdistää teoriatietoa käytännön hoitotyöhön.
Kokonaisuus: Vastaus on kattava, huolellisesti perusteltu ja ilmentää erinomaisia analyyttisiä ja reflektoivia taitoja.
Further information
It`s learning