NestehoitoLaajuus (3 op)
Tunnus: TH00CQ84
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Tavoitteet
• Tietää laskimoon annettavan lääke-, neste-, ravitsemushoidon fysiologiset perusteet
• Tietää sairaanhoitajan vastuun ja tehtävän laskimoon annettavan lääke-, neste- ja ravitsemushoidon toteuttajana lääkehoitoprosessin eri vaiheissa
• Tunnistaa nestehoidon ja parenteraalisen ravitsemuksen tarpeen ja osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida neste- ja ravitsemushoidon toteuttamista
• Osaa hyödyntää luotettavia lääkehoidon tietokantoja laskimoon annettavan lääke-, neste- ja ravitsemushoidon toteutuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
• Osaa saattaa käyttökuntoon ja annostella lääkärin määräyksen mukaisesti laskimoon annettavat lääkkeet, hallitsee siinä tarvittavat laskutoimitukset
• Tietää laskimokatetrien indikaatiot, toimintaperiaatteen ja huollon sekä osaa toteuttaa laskimoon annettavan lääke- ja nestehoidon aseptisesti ja turvallisesti
• Osaa tarkkailla potilasta sekä arvioida laskimoon annettavan lääkehoidon vaikutuksia sekä vaikuttavuutta
• Tietää verensiirron perusteet ja osaa toteuttaa verensiirron
Sisältö
Sisällöt
• Nestehoidon fysiologia
• Infuusionesteet, laskimoon annettavat lääkkeet ja ravitsemusliuokset
• Potilas- ja työturvallisuutta edistävät toimintatavat ja infektioiden torjunta nestehoidossa
• Lääkehoitosuunnitelma ja lääkehoitoprosessi laskimon sisäisessä lääkehoidossa
• Nestehoidon suunnitelma, nestetasapaino ja kirjaaminen
• Erilaisten laskimokatetrien indikaatiot, toimintaperiaatteet ja huolto
• Laskimoon annettavan lääkkeen käyttökuntoon saattaminen ja antaminen
• Verituotteet ja verensiirto
• Lääkehoitoteknologia
• Keskeiset lääke- ja nestehoidon tietolähteet
• Lääkelaskenta
Ilmoittautumisaika
02.05.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
17.06.2024 - 29.09.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoito, terveydenhoito ja kätilötyö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Reino Tissari
- Sanna Ojala
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PTERTK24Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K24
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
Tavoitteet
Tavoitteet
• Tietää laskimoon annettavan lääke-, neste-, ravitsemushoidon fysiologiset perusteet
• Tietää sairaanhoitajan vastuun ja tehtävän laskimoon annettavan lääke-, neste- ja ravitsemushoidon toteuttajana lääkehoitoprosessin eri vaiheissa
• Tunnistaa nestehoidon ja parenteraalisen ravitsemuksen tarpeen ja osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida neste- ja ravitsemushoidon toteuttamista
• Osaa hyödyntää luotettavia lääkehoidon tietokantoja laskimoon annettavan lääke-, neste- ja ravitsemushoidon toteutuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
• Osaa saattaa käyttökuntoon ja annostella lääkärin määräyksen mukaisesti laskimoon annettavat lääkkeet, hallitsee siinä tarvittavat laskutoimitukset
• Tietää laskimokatetrien indikaatiot, toimintaperiaatteen ja huollon sekä osaa toteuttaa laskimoon annettavan lääke- ja nestehoidon aseptisesti ja turvallisesti
• Osaa tarkkailla potilasta sekä arvioida laskimoon annettavan lääkehoidon vaikutuksia sekä vaikuttavuutta
• Tietää verensiirron perusteet ja osaa toteuttaa verensiirron
Sisältö
Sisällöt
• Nestehoidon fysiologia
• Infuusionesteet, laskimoon annettavat lääkkeet ja ravitsemusliuokset
• Potilas- ja työturvallisuutta edistävät toimintatavat ja infektioiden torjunta nestehoidossa
• Lääkehoitosuunnitelma ja lääkehoitoprosessi laskimon sisäisessä lääkehoidossa
• Nestehoidon suunnitelma, nestetasapaino ja kirjaaminen
• Erilaisten laskimokatetrien indikaatiot, toimintaperiaatteet ja huolto
• Laskimoon annettavan lääkkeen käyttökuntoon saattaminen ja antaminen
• Verituotteet ja verensiirto
• Lääkehoitoteknologia
• Keskeiset lääke- ja nestehoidon tietolähteet
• Lääkelaskenta
Oppimateriaalit
Nikkola, R., Nurkka, N. & Paloposki, S. 2016. Annos oivallusta. Harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. SanomaPro Oy.
Saano, S. & Taam-Ukkonen, M. 2020. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro Oy.
Rautava-Nurmi ym. 2010. Neste- ja ravitsemushoito. WSOYPro. Sivut: 47-140, 166-212, 224-233.
Terveysportti ->Oppiportti -> Anestesiologian ja tehohoidon perusteet kirjasta seuraavat kappaleet:
• Parenteraalinen nestehoito ydinasiat
• Nestehoidon fysiologiaa
• Nestetasapainon arviointi
• Nestehoidon tavoitteet ja perusperiaatteet
• Parenteraalisessa nestehoidossa käytettävät valmisteet
VSSHP. 2020. Verisuonikatetrin hoito ja suoniyhteyden ylläpito.
SPR ABO-materiaali
Muut opettajan osoittamat materiaalit ITSissä
Opetusmenetelmät
Lähi- ja Verkko-oppiminen
· Tiimi-oppiminen
· Tehtäväperustainen oppiminen
· Tentit ja tietotestit
· Harjoittelu luokassa
· Lääkelaskupaja
· Itsenäinen oppiminen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- Työelämälähtöisyys (teemapäivät ja harjoittelu luokassa)
· Tiimioppiminen (harjoittelu luokassa)
· Yhteisopettajuus (teemapäivät, lääkelaskenta ja luennot)
· Simulaatiot
· Käänteinen oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
vastaava opintojakso
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Suomeksi
Opiskelijan työmäärä 3 op = 81 t
Lähi- ja verkko-opetus
ryhmätentti
Tehtävät, tehdään pienryhmissä tai yksin.
Verensiirron ABO –verkkokurssi, SPR
Lääkelaskut
Harjoittelutunnit ja niiden ennakkotehtävät
Itsenäinen työskentely
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu alkulukukaudesta
Sisällöt
• nestehoidon fysiologia
• infuusionesteet, laskimoon annettavat lääkkeet ja ravitsemusliuokset
• potilas- ja työturvallisuutta edistävät toimintatavat ja infektioiden torjunta nestehoidossa
• lääkehoitosuunnitelma ja lääkehoitoprosessi laskimon sisäisessä lääkehoidossa
• nestehoidon suunnitelma, nestetasapaino ja kirjaaminen
• erilaisten laskimokatetrien indikaatiot, toimintaperiaatteet ja huolto
• laskimoon annettavan lääkkeen käyttökuntoon saattaminen ja antaminen
• verituotteet ja verensiirto
• lääkehoitoteknologia
• keskeiset lääke- ja nestehoidon tietolähteet
- lääkelaskenta
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätentti, HYL/ T1-- K5
Pistarit HYL/ T1-- K5 (toteutetaan harjoittelutunneilla)
Tehtävät, HYV/HYL ( tulee olla hyväksytysti tehtynä kolme vuorokautta ennen ryhmätenttiä)
Lääkelaskut HYV/HYL
Harjoittelutunnit ja niiden ennakkotehtävät, HYV/HYL ( 100 % läsnäolo osaamisen varmistamiseksi)
Simulaatio HYV / HYL ( 100 % läsnäolo osaamisen varmistamiseksi)
Hylätty (0)
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsittei-stä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näke-myksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintata-poja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä nestehoidon opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestä-vään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Jäsentää nestehoidon opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Osaa itsenäisesti valita eri vaihto-ehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ymmärtää nestehoidon opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimuk-set sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.