Yrittäjyys hammastekniikassaLaajuus (4 op)
Tunnus: TH00CI21
Laajuus
4 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia moniammatillisissa toimintaympäristöissä ja projekteissa
- kuvata oman alansa liiketoiminnan yrittäjyyden näkökulmasta
- tuntee hammaslaboratorion toimintaan vaikuttavan lainsäädännön
Sisältö
- Yrittäjyyskäsite
- Yrittäjyyden merkitys yhteiskunnalle ja yrittäjyys elinkeinona (sosiaali- ja terveysalan yrittäjyys)
- Yritysmuodot ja yrityksen perustaminen
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 17.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 23.05.2025
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
Opettaja
- Sari Silmäri
Ryhmät
-
PHAMMS23Hammasteknikkokoulutus (AMK), S23
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia moniammatillisissa toimintaympäristöissä ja projekteissa
- kuvata oman alansa liiketoiminnan yrittäjyyden näkökulmasta
- tuntee hammaslaboratorion toimintaan vaikuttavan lainsäädännön
Sisältö
- Yrittäjyyskäsite
- Yrittäjyyden merkitys yhteiskunnalle ja yrittäjyys elinkeinona (sosiaali- ja terveysalan yrittäjyys)
- Yritysmuodot ja yrityksen perustaminen
Oppimateriaalit
Oppimateriaalia ja tehtävät verkossa, opiskelijat hankkivat itsenäisesti tietoa ohjeiden mukaan. Opiskelijat vievät omaa oppimisprosessiaan aktiivisesti eteenpäin.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla toteutuu tiimioppiminen, opettaja-/vertaisohjaus, itsenäinen työskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat opintojaksolla ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen.
Opintojakso sisältää lähiopetusta, verkkotyöskentelyä, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.
Lähiopetuksessa perehdytään opintojakson sisältöihin sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista.
Yksilö- ja ryhmätehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aiempi osaaminen osoitetaan näyttönä (todistus yrittäjäopinnoista tai yrittäjänä toimimisesta)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 4 op, josta
• yrittäjyyden osuus on 3 op
• lainsäädännön osuus 1 op.
Ryhmätyöt tehdään ennakkoon määrätyissä 3-5 opiskelijan ryhmissä.
4op = 108 tuntia opiskelijan työskentelyä
Sisällön jaksotus
Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
* soveltaa sisäistä yrittäjyyttä omassa toiminnassaan
* tietää sosiaali- ja terveysalan yritystoiminnan erityispiirteet
* tarkastella sosiaali- ja terveyspalveluja sekä asiakkaan että palvelujen tuottajan ja järjestäjän näkökulmasta
Opintojakson sisältö:
* Yrittäjyyskäsite
* Yrittäjyyden merkitys yhteiskunnalle ja yrittäjyys elinkeinona (sosiaali- ja terveysalan yrittäjyys)
* Yritysmuodot ja yrityksen perustaminen
* Innovatiivinen tuotteistaminen
* Oma liikeidean kehittäminen pienryhmässä (laatu, asiakkuus ja markkinointi, hinnoittelu, rahoitus, verotus, vakuutukset)
* Lainsäädäntö
Viestintäkanava ja lisätietoja
ITS, sähköposti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0- 5
Hyväksytty suoritus edellyttää:
* opiskelijan osallistumista orientaatio- ym. oppitunneille
* itsenäisten oppimis- ja ryhmätehtävien suorittaminen (osasuoritukset arvioidaan hyväksytty- täydennettävä-hylätty -asteikolla)
* Läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1= Opiskelija ei ole kiinnostunut yritystehtävien tekemisestä ja/tai hän on osallistunut vain vähäisessä määrin ryhmätyön tekemiseen. Hänellä on haasteita saada lukukauden aikana valmiiksi niin osuutensa ryhmätyössä kuin itsenäiset tehtävät. Tehtävät ovat välttävät sisällön, rakenteen, muotoseikkojen ja viitekäytäntöjen osalta.
2= Opiskelija osallistuu ryhmätyön tekemiseen melko vähän ja tekee osuutensa tyydyttävästi. Hän kuitenkin palauttaa itsenäiset tehtävät lukukauden aikana. Opiskelija tarvitsee tukea tehtävien loppuunsaattamisessa ja tehtävät ovat sisällöltään tyydyttävällä tasolla niin sisällön, rakenteen, muotoseikkojen kuin viitekäytäntöjen osalta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3= Opiskelija osallistuu oma-aloitteisesti ryhmänsä toimintaan ja ryhmätehtävän tekemiseen. Hän suorittaa ryhmänsä tehtävät oikea-aikaisesti lukukauden aikana ja tehtävien laatu on hyvä-keskinkertainen sisällön, rakenteen, muotoseikkojen ja viitekäytäntöjen osalta. Opiskelija osoittaa ymmärtäneensä yrittäjyystehtävien luonteen ja yrittäneensä parhaansa.
4= Opiskelija osoittaa kiinnostusta ja osallistuu kiitettävästi sekä yrittäjyys -opintojakson ryhmätehtävän että itsenäisten tehtävien tekemiseen. Hän on oma-aloitteinen ja vastuullinen ja tekee ed. esitetyt tehtävät valmiiksi ajallaan. Kirjallisten tehtävien laatu on kiitettävällä tasolla sisällön, rakenteen, muotoseikkojen ja viitekäytäntöjen osalta. Tehtävä(t) sisältävät omaa ajattelua ja pohdintaa, myös kriittistä sellaista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5= Opiskelija on kiinnostunut ja innostunut yrittäjyys -opintojakson toimintaan osallistumisesta. Hän osoittaa oma-aloitteellisuutta, yritteliäisyyttä ja tekee osoitetut tehtävät ryhmänsä kanssa valmiiksi ajallaan. Oppimistehtävien laatu on erinomainen sisällön, rakenteen, muotoseikkojen ja viitekäytäntöjen osalta. Tehtävä(t) sisältävät omaa ajattelua ja pohdintaa, myös kriittistä sellaista.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 22.05.2024
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
25 % Lähiopetus, 75 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 25
Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
Opettaja
- Pasi Alander
- Sari Silmäri
Ryhmät
-
PHAMMS22Hammasteknikkokoulutus (AMK), S22
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia moniammatillisissa toimintaympäristöissä ja projekteissa
- kuvata oman alansa liiketoiminnan yrittäjyyden näkökulmasta
- tuntee hammaslaboratorion toimintaan vaikuttavan lainsäädännön
Sisältö
- Yrittäjyyskäsite
- Yrittäjyyden merkitys yhteiskunnalle ja yrittäjyys elinkeinona (sosiaali- ja terveysalan yrittäjyys)
- Yritysmuodot ja yrityksen perustaminen
Oppimateriaalit
Oppimateriaalia ja tehtävät verkossa, opiskelijat hankkivat itsenäisesti tietoa ohjeiden mukaan. Opiskelijat vievät omaa oppimisprosessiaan aktiivisesti eteenpäin.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla toteutuu tiimioppiminen, opettaja-/vertaisohjaus, itsenäinen työskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutuu pääasiallisesti verkko-opiskeluna itsenäisesti ja ryhmänä
seminaarityöskentely
palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aiempi osaaminen osoitetaan näyttönä (todistus yrittäjäopinnoista tai yrittäjänä toimimisesta)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 4 op, josta
• yrittäjyyden osuus on 3 op
• lainsäädännön osuus 1 op.
Ryhmätyöt tehdään ennalta määrätyissä 3-5 opiskelijan ryhmissä.
4op = 108 tuntia opiskelijan työskentelyä
Sisällön jaksotus
OPintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
* soveltaa sisäistä yrittäjyyttä omassa toiminnassaan
* tietää sosiaali- ja terveysalan yritystoiminnan erityispiirteet
* tarkastella sosiaali- ja terveyspalveluja sekä asiakkaan että palvelujen tuottajan ja järjestäjän näkökulmasta
Opintojakson sisältö:
* Yrittäjyyskäsite
* Yrittäjyyden merkitys yhteiskunnalle ja yrittäjyys elinkeinona (sosiaali- ja terveysalan yrittäjyys)
* Yritysmuodot ja yrityksen perustaminen
* Innovatiivinen tuotteistaminen
* Oma liikeidean kehittäminen pienryhmässä (laatu, asiakkuus ja markkinointi, hinnoittelu, rahoitus, verotus, vakuutukset)
* Lainsäädäntö
Viestintäkanava ja lisätietoja
ITS, sähköposti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0- 5
Hyväksytty suoritus edellyttää:
* opiskelijan osallistumista orientaatio- ym. oppitunneille
* itsenäisten oppimis- ja ryhmätehtävien suorittaminen (osasuoritukset arvioidaan hyväksytty- täydennettävä-hylätty -asteikolla)
* Läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1= Opiskelija ei ole kiinnostunut yritystehtävien tekemisestä ja/tai hän on osallistunut vain vähäisessä määrin ryhmätyön tekemiseen. Hänellä on haasteita saada lukukauden aikana valmiiksi niin osuutensa ryhmätyössä kuin itsenäiset tehtävät. Tehtävät ovat välttävät sisällön, rakenteen, muotoseikkojen ja viitekäytäntöjen osalta.
2= Opiskelija osallistuu ryhmätyön tekemiseen melko vähän ja tekee osuutensa tyydyttävästi. Hän kuitenkin palauttaa itsenäiset tehtävät lukukauden aikana. Opiskelija tarvitsee tukea tehtävien loppuunsaattamisessa ja tehtävät ovat sisällöltään tyydyttävällä tasolla niin sisällön, rakenteen, muotoseikkojen kuin viitekäytäntöjen osalta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3= Opiskelija osallistuu oma-aloitteisesti ryhmänsä toimintaan ja ryhmätehtävän tekemiseen. Hän suorittaa ryhmänsä tehtävät oikea-aikaisesti lukukauden aikana ja tehtävien laatu on hyvä-keskinkertainen sisällön, rakenteen, muotoseikkojen ja viitekäytäntöjen osalta. Opiskelija osoittaa ymmärtäneensä yrittäjyystehtävien luonteen ja yrittäneensä parhaansa.
4= Opiskelija osoittaa kiinnostusta ja osallistuu kiitettävästi sekä yrittäjyys -opintojakson ryhmätehtävän että itsenäisten tehtävien tekemiseen. Hän on oma-aloitteinen ja vastuullinen ja tekee ed. esitetyt tehtävät valmiiksi ajallaan. Kirjallisten tehtävien laatu on kiitettävällä tasolla sisällön, rakenteen, muotoseikkojen ja viitekäytäntöjen osalta. Tehtävä(t) sisältävät omaa ajattelua ja pohdintaa, myös kriittistä sellaista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5= Opiskelija on kiinnostunut ja innostunut yrittäjyys -opintojakson toimintaan osallistumisesta. Hän osoittaa oma-aloitteellisuutta, yritteliäisyyttä ja tekee osoitetut tehtävät ryhmänsä kanssa valmiiksi ajallaan. Oppimistehtävien laatu on erinomainen sisällön, rakenteen, muotoseikkojen ja viitekäytäntöjen osalta. Tehtävä(t) sisältävät omaa ajattelua ja pohdintaa, myös kriittistä sellaista.