Siirry suoraan sisältöön

Olio-ohjelmointiLaajuus (5 op)

Tunnus: 5051125

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.

Sisältö

- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot

Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 17.01.2025

Ajoitus

17.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
  • Degree Programme in Information and Communications Technology
Opettaja
  • Tiina Ferm
Ryhmät
  • PTIVIS23H
    Health Technology

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.

Sisältö

- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen

Oppimateriaalit

Opintojakso kattaa luvut 1-5 and 11
Python 3 Object Oriented Programming by Dusty Phillips, ISBN-13: 978-1849511261

Opetusmenetelmät

Ohjelmoimalla oppiminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Arviointi perustuu täysin harjoituksiin.
Koko opintojakson voi korvata, jossa opiskelija osoittaa jo osaavansa vastaavat tiedot. Korvaava tentti on suoritettava tammikuun aikana.
Korvaavaa tenttiä ei ole mahdollista uusia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Koko opintojakson voi korvata tentilla, jonka ajankohta sovitaan ensimmäisesä tapaamisessa. Korvaava tentti on suoritettava yhden kuukauden kuluessa aloituksesta.
Korvaava tentti tehdään Ville-alustalla e-tenttitilassa.
Korvaavan tentin voi tehdä vain, jos on ilmoittautunut opintojaksolle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

oppimateriaaliin tutustuminen 10* 3 tuntia = 30 tuntia
verkkoharjoitusten tekeminen 7 * 5 = 35 tuntia
ohjelmointiharjoitusten tekeminen 10 * 7 tuntia = 70 tuntia

yhteensä 135 tuntia opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Oppiminen perustuu tekemiseen
- verkkotehtävät
- ohjelmointiharjoitukset
- viikottaiset luennot ja harjoitukset kustakin aiheesta

Opiskelija tutustuu kunkin aiheen teoriaan itsenäisesti ennen harjoitustustunteja. Kaikki lähitunnit ovat harjoitustunteja.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Oppimisympäristönä on itslearning

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu täysin harjoituksiin. HUOM! myöhässä palautettuja ei arvioida

- 5 pakollista luokassa tehtävää harjoitusta, arviointi hyväksytty/hylätty, arvioidaan välittömästi tunnilla, palautus saman päivän aikana
- 5 verkkotehtävää, jokainen 5 pistettä
- 5 ohjelmointitehtävää, jokainen 5 pistettä


Kaikki pakolliset luokassa tehtävät harjoitukset hyväksytysti suoritettuna -> arvosana 1
Jokainen 10 pistettä verkkotehtävistä ja ohjelmointiharjoituksista lisää arvosanaa 1:llä
Jos opiskelija saa luokkatehtävistä hylätyn (tai ei tee sitä lainkaan) 10 pistettä muista tehtävistä korvaa yhden pakollisen luokkatehtävän.

Hylätty (0)

osa pakollisista tehtävistä puuttuu ja pisteitä ei ole riittävästi kompensoimaan puuttuvia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

kaikki pakolliset tehtävät tehtynä (arvosana 1) ja 10 pistettä (arvosana 2)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

kaikki pakolliset tehtävät tehtynä (arvosana 1) ja 20 pistettä (arvosana 3) tai 30 pistettä (arvosana 4)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

kaikki pakolliset tehtävät tehtynä (arvosana 1) ja 40 pistettä (arvosana 5)

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot

Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 13.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

25 - 70

Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
  • Tietojenkäsittelyn koulutus
  • Degree Programme in Information and Communications Technology
Opettaja
  • Sami Pyöttiälä
  • Annukka Kinnari
Ajoitusryhmät
  • Demoryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Demoryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • PTIVIS23O
    Software Engineering and Project Management
  • ICTMODictprojSem
    MOD ICT Projects & Cybersecurity (International Semester)
  • PTIETS23sepm
    Software Engineering and Project Management
Pienryhmät
  • Demoryhmä 1
  • Demoryhmä 2

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.

Sisältö

- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen

Oppimateriaalit

Opintojakson työtilassa.

Opetusmenetelmät

Materiaalin lukeminen, opiskelu ja käytännön kokeilu.

Harjoitustehtävien tekeminen ja käytännön ongelmanratkaisu.

Harjoitustyön tekeminen, dokumentointi ja demoaminen sille varatussa tilaisuudessa. Läsnäolo ja osallistuminen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsearviointi
Opiskelijan tulee kiinnittää säännöllisesti huomiota omaan opiskeluunsa ja oppimiseensa.
Tehtävän palautuksessa opiskelija reflektoi omaa oppimistaan vastaamalla esimerkiksi kysymyksiin seuraavista asioista:
- Tehtävän teema: Mitä tiesin teemasta etukäteen? Mitä ajatuksia teema herätti?
- Tehtävää tehdessä: Esiin nousseet ajatukset kohdistuen tehtävän vaativuustasoon ja mielenkiintoon
- Tehtävän jälkeen: Mitä opin?
sekä antaa itselleen arvosana työskentelystään jokaisen viikkotehtävän kohdalla asteikolla: Erinomainen - Hyvä - Tyydyttävä.

Kestävää kehitystä käsitellään esimerkiksi ohjelmien laskennallisen tehokkuuden pohtimisella (sähkö, laitteistoresurssit), koodin uudelleenkäytöllä olioparadigman mekanismein (työ, työntekijäresurssit) ja välttämällä turhaa tekoälyn käyttöä (sähkö).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

1) Antamalla näytön esim. tekemästään työelämän projektista, jolla opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön.
2) Sivustolla mooc.fi kuvataan ohjelmoinnin MOOC, joka vastaa sisällöltään Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksen kursseja Ohjelmoinnin perusteet ja Ohjelmoinnin jatkokurssi. Kurssit vastaavat yhteensä kymmentä opintopistettä (5+5).
Olio-ohjelmoinnin voi suorittaa tekemällä ohjelmoinnin MOOCin loppuosan (osat 8-14).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson suoritus edellyttää hyväksytysti harjoitustehtävien sekä harjoitustyön tekemistä ja palauttamista määräaikaan mennessä sekä jatkuvaa osallistumista.

5 opintopistettä: 27 * 5 = 135 tuntia

Viikkotyömäärä: 135 tuntia / 14 viikkoa = 9,6 tuntia viikossa.
Opintojakso sisältää 3 tuntia ohjattua opetusta ja 2 tuntia harjoitustehtävien tekoa s.e. opettaja(t) ovat paikalla.

Sisällön jaksotus

Opintojakso ajoittuu aikavälille tammikuu 2025 - huhtikuu 2025.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tuntee olio-ohjelmoinnin peruskäsitteistön, esimerkiksi olio, luokka, attribuutti, luokkamuuttuja, metodi, alustaja eli konstruktori, periytyminen, luokkahierarkia, polymorfismi, poikkeukset
- osaa soveltaa edellä mainittuja käytännössä
- osaa suunnitella ja määritellä luokkia ja niistä koostuvia, johdonmukaisia kokonaisuuksia
- tunnistaa koodin uudelleenkäyttöä edistäviä ja estäviä menettelyjä
- osaa käyttää olioparadigmaa hyödyksi algoritmisen ratkaisun osana
- kuvailee ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeisiä menetelmiä
- osaa keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- käyttää poikkeuksia ennakoimattomissa virhetilanteissa
- osaa suunnitella, toteuttaa, testata ja dokumentoida sovelluksen
- käyttää UML:a suunnittelun ja dokumentoinnin välineenä
- käyttää tyyliopasta ja noudattaa hyvää ohjelmointitapaa

Viestintäkanava ja lisätietoja

Avoimen AMK:n opiskelijoita otetaan mukaan opintojaksolle max 3.

Lue myös opintojakson edeltävyysehdot (=opiskelijalla pitää olla ohjelmoinnin perusteet suoritettuna tai vastaavat taidot).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Exercise rounds: 8 times
Each round (max): 10 points
From exercises total 80 points
A student must get at least 40 points from Exercise rounds to get grade 1.
Exercises must be done and returned before the deadlines (Itslearning).


Programming project work (max): 40 points
A student must get at least 20 points from Programming project work to get grade 1.
Work must be done and returned before the deadline (Itslearning).


Total course (max): 120 points
Grading:
Points 60 --> grade 1
Points 73 --> grade 2
Points 86 --> grade 3
Points 99 --> grade 4
Points 112 --> grade 5

Hylätty (0)

A student do not know the basics of object oriented programming and is not
able to use proper object oriented programming solutions to solve problems
in software development. The course points under 60 or the exercise points under 40 or
the programming project work under 20 points imply grade 0.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

A student knows the most of the basics of object oriented programming and is able to
use some proper object oriented programming solutions to solve small-sized
problems in software development. At least 60 course points. At least 40 points from
exercises and 20 points from programming project work.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

A student knows the basics of object oriented programming and is able to
use proper object oriented programming solutions to solve small-sized
problems in software development. At least 86 course points. At least 40 points from
exercises and 20 points from programming project work.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

A student knows all the basics of object oriented programming and
uses proper object oriented programming solutions to solve any
problems in software development. At least 112 course points. At least 40 points from
exercises and 20 points from programming project work.

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot

Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 06.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
  • Degree Programme in Information and Communications Technology
Opettaja
  • Jari-Pekka Paalassalo
Ajoitusryhmät
  • Opetusryhmä A (Koko: 18. Avoin AMK: 0.)
  • Opetusryhmä B (Koko: 18. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • PTIVIS23S
    Embedded Software and IoT
Pienryhmät
  • Opetusryhmä A
  • Opetusryhmä B

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.

Sisältö

- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen

Oppimateriaalit

Published at git.dc.turkuamk.fi

Opetusmenetelmät

Lectures
Exercises

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Online lectures 12h
supervised exercises 36h
final exam and preparation 8h
independent study 74h

Sisällön jaksotus

1. Introduction to Object-Oriented Programming
2. Classes, Objects and Methods
3. Objects and references
4. Class hierarchies
5. Module tests with objects
6. Design Patterns

Viestintäkanava ja lisätietoja

itslearning course page

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

for a total of 100pts:
50 pts homework submitted
30 pts development process evidence in gitlab
20 pts concepts exam

Hylätty (0)

<50 pts
missing homework
No systematic gitlab commit evidence

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

50-70 pts
homework missing
Weak evidence of systematic commit cycle

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

70-90 pts
Clear evidence of systematic commit cycle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

>90 pts

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot

Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 06.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 70

Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
  • Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
  • Anne Jumppanen
  • Annukka Kinnari
Ryhmät
  • PTIVIS23W
    Ohjelmistojen kehittäminen ja Tietojärjestelmät
  • PTIETS23swis
    Ohjelmistojen kehittäminen ja tietojärjestelmät

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.

Sisältö

- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen

Oppimateriaalit

Opintojakson työtilassa itslearningissa.

Opetusmenetelmät

Materiaalin lukeminen ja ohjelmointiharjoitusten tekeminen ohjatusti sekä itsenäisesti.

Harjoitustyö opettaa soveltamaan opittuja asioita laajemman sovelluksen näkökulmasta.

Materiaali pitää sisällään olio-ohjelmoinnin teoriaa sekä teoriaa valaisevia kuvia ja esimerkkikoodeja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsearviointi
Opiskelijan tulee kiinnittää säännöllisesti huomiota omaan opiskeluunsa ja oppimiseensa.
Opiskelijaa pyydetään tekemään muistiinpanoja jokaisen viikkotehtäväsarjan kohdalla pohtien ainakin seuraavia asioita
* Tehtävän teema: Mitä tiesin teemasta etukäteen? Mitä ajatuksia teema herätti?
* Tehtävää tehdessä: Esiin nousseet ajatukset kohdistuen tehtävien vaativuustasoon ja mielenkiintoon
* Tehtävän jälkeen: Mitä opin?
sekä antamaan itselleen arvosana työskentelystään jokaisen viikkotehtäväsarjan kohdalla asteikolla: Erinomainen - Hyvä - Tyydyttävä.

Toteutuksella noudatetaan jatkuvan tekemisen ja arvioinnin mallia siten, että opiskelijan tulee tehdä, palauttaa ja demota kurssin tehtäviä säännöllisesti noudattaen kurssin tehtäville annettuja aikatauluja. Tällä tähdätään opiskelijan mahdollisuuteen seurata itsenäisesti omaa edistymistään ja oppimistaan kurssin aikana.

Jatkuva aktiivinen työskentely ja oppiminen tukevat ohjelmoinnissa esiintyvää spiraalioppimisen mallia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

1) Antamalla näytön esim. tekemästään työelämän projektista, jolla opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön.
2) Sivustolla mooc.fi kuvataan ohjelmoinnin MOOC, joka vastaa sisällöltään Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksen kursseja Ohjelmoinnin perusteet ja Ohjelmoinnin jatkokurssi. Kurssit vastaavat yhteensä kymmentä opintopistettä (5+5).
Olio-ohjelmoinnin voi suorittaa tekemällä ohjelmoinnin MOOCin Java-kielisen loppuosan.

Toteutuksen valinnaisista suoritustavoista pitää aina keskustella kurssin opettajan kanssa heti toteutuksen alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson suoritus edellyttää hyväksytysti suoritettujen harjoitustehtäväsarjojen tekemistä ja palauttamista määräaikaan mennessä. Lisäksi opiskelijan tulee esitellä tekemänsä tehtäväsarjat kurssin demotuntien aikana.

Kurssi järjestetään kampuksella ja opiskelijoilta odotetaan läsnäoloja. Poikkeusjärjestelyistä on sovittava kurssin opettajan kanssa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

5 opintopistettä: 27 * 5 = 135 tuntia

Opintojakso ajoittuu aikavälille 1.9.2024 - 16.12.2024

Viikkotyömäärä: 135 tuntia / 13 viikkoa = 10,4 tuntia viikossa

Kurssilla annetaan kontaktiopetusta 5h viikkotasolla. Tämä koostuu luento-osiosta (3 h) ja koodiklinikasta (2 h). Luento-osio koostuu uusien asioiden teoriaopetuksesta ja näihin liittyvistä koodiesimerkeistä. Koodiklinikalla tehdään ohjelmoinnin harjoituksia yhdessä ja opiskelijat demoavat itsenäisesti tekemiään tehtäviä.

Toteutuksella seurataan opiskelijan läsnäoloa.

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- havainnoida säännöllisten lausekkeiden ja funktionaalisen ohjelmoinnin käyttömahdollisuuksia
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.
Sisältö
- keskeisimmät oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML kaavioiden ymmärtäminen ja niiden piirtäminen

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kurssin viestintäkanava on itslearning.

Avoimen AMK:n opiskelijoita otetaan mukaan opintojaksolle max 3.
Lue myös opintojakson edeltävyysehdot.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosanan muodostuminen

Opintojakso pitää sisällään 8 viikkotehtäväsarjaa, joihin sisältyy ohjelmoinnin teorian opiskelua sekä aiheeseen liittyviä ohjelmointitehtäviä. Opiskelija saa pisteitä opettajalle demoamistaan tehtävistä.
Jokaisen viikkotehtäväsarjan maksimipistemäärä on 10 pistettä.
Viikkotehtäväsarjojen maksimipistemäärä on 80 pistettä.

Kurssilla tehdään harjoitustyö, jossa opiskelija tekee laajemman sovelluksen. Harjoitustyössä opiskelija pääsee soveltamaan oppimiaan asioita ja osoittamaan osaamistaan. Harjoitustyön tuotos demotaan opiskelijaryhmälle.
Harjoitustyön maksimipistemäärä on 40 pistettä.

Jos kurssin edetessä näyttää siltä, että opiskelija ei saavuta kurssin läpäisyyn tarvittavaa pistemäärää, niin hänen kanssaan sovitaan puuttuvien tehtävien tekemisestä takautuvasti. Näistä tehtävistä hän voi saada maksimissaan puolet tarjolla olevasta pistemäärästä. Opiskelijan tulee kerätä läpäisyyn vaadittava pistemäärä ennen kurssin loppumispäivämäärää.

Koko kurssilla on siis jaossa 120 pistettä.

Pistemäärä 48 (40%) -> arvosana 1
Pistämäärä 66 (55%) -> arvosana 2
Pistemäärä 84 (70%) -> arvosana 3
Pistemäärä 96 (80%) -> arvosana 4
Pistemäärä 108 (90%) -> arvosana 5

Hylätty (0)

Katso yllä arvioinnin kohteet:

Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien, palauttamien ja demoamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.

Opiskelijan arvosana on hylätty, mikäli pistemäärä on alle 40 % maksimipistemäärästä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Katso yllä arvioinnin kohteet:

Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien, palauttamien ja demoamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.

Opiskelijan arvosana on 1, mikäli pistemäärä on yli 40 % mutta alle 55% maksimipistemäärästä.
Opiskelijan arvosana on 2, mikäli pistemäärä on yli 55 % mutta alle 70% maksimipistemäärästä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Katso yllä arvioinnin kohteet:

Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien, palauttamien ja demoamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.

Opiskelijan arvosana on 3, mikäli pistemäärä on yli 70 % mutta alle 80% maksimipistemäärästä.
Opiskelijan arvosana on 4, mikäli pistemäärä on yli 80 % mutta alle 90% maksimipistemäärästä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Katso yllä arvioinnin kohteet:

Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien, palauttamien ja demoamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.

Opiskelijan arvosana on 5, mikäli pistemäärä on vähintään 90% maksimipistemäärästä.

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot

Ilmoittautumisaika

29.05.2024 - 23.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
  • Degree Programme in Information and Communications Technology
Opettaja
  • Timo Haavisto
  • Werner Ravyse
Ryhmät
  • ICTMODgameSem
    MOD Game Development (International Semester)
  • PTIVIS23P
    Game and Interactive Technologies

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.

Sisältö

- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen

Arviointiasteikko

H-5

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

20 - 35

Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
  • Degree Programme in Information and Communications Technology
Opettaja
  • Jari-Pekka Paalassalo
Vastuuopettaja

Jari-Pekka Paalassalo

Ryhmät
  • PTIVIS22S
    Embedded Software and IoT

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.

Sisältö

- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen

Oppimateriaalit

Published at git.dc.turkuamk.fi

Opetusmenetelmät

Lectures
Exercises
Final project

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

lectures 12h
hands-on exercises 24h
home exercises 100h

Sisällön jaksotus

1. Introduction to Object-Oriented Programming
2. Classes, Objects and Methods
3. Objects and references
4. Class hierarchies
5. Design Patterns
6. Applications

Viestintäkanava ja lisätietoja

itslearning course page

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

for a total of 100pts:
40 pts homework submitted
40 pts development process evidence in gitlab
20 pts concepts exam

Hylätty (0)

<50 pts
missing homework
No systematic gitlab commit evidence

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

50-70 pts
homework missing
Weak evidence of systematic commit cycle

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

70-90 pts
Clear evidence of systematic commit cycle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

>90 pts

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 23.09.2023

Ajoitus

11.09.2023 - 08.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
  • Degree Programme in Information and Communications Technology
Opettaja
  • Werner Ravyse
Vastuuopettaja

Werner Ravyse

Ryhmät
  • ICTMODgameSem
    MOD Game Development (International Semester)
  • PTIVIS22P
    Game and Interactive Technologies

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.

Sisältö

- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen

Arviointiasteikko

H-5

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot

Ilmoittautumisaika

01.05.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 35

Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
  • Anne Jumppanen
  • Annukka Kinnari
Ryhmät
  • PTIETS22swis
    PTIETS22 Ohjelmistojen kehittäminen ja tietojärjestelmät

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.

Sisältö

- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen

Oppimateriaalit

Opintojakson työtilassa IT'S Learningissa.

Opetusmenetelmät

Materiaalin lukeminen ja ohjelmointiharjoitusten tekeminen.

Materiaali pitää sisällään olio-ohjelmoinnin teoriaa sekä teoriaa valaisevia kuvia ja esimerkkikoodeja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsearviointi
Opiskelijan tulee kiinnittää säännöllisesti huomiota omaan opiskeluunsa ja oppimiseen.
Opiskelijaa pyydetään tekemään muistiinpanoja jokaisen viikkotehtävän kohdalla pohtien ainakin seuraavia asioita
* Tehtävän teema: Mitä tiesin teemasta etukäteen? Mitä ajatuksia teema herätti?
* Tehtävää tehdessä: Esiin nousseet ajatukset kohdistuen tehtävien vaativuustasoon ja mielenkiintoon
* Tehtävän jälkeen: Mitä opin?
sekä antamaan itselleen arvosana työskentelystään jokaisen viikkotehtäväsarjan kohdalla asteikolla: Erinomainen - Hyvä - Tyydyttävä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

1) Antamalla näytön esim. tekemästään työelämän projektista, jolla opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön.
2) Sivustolla mooc.fi kuvataan ohjelmoinnin MOOC, joka vastaa sisällöltään Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksen kursseja Ohjelmoinnin perusteet ja Ohjelmoinnin jatkokurssi. Kurssit vastaavat yhteensä kymmentä opintopistettä (5+5).
Olio-ohjelmoinnin voi suorittaa tekemällä ohjelmoinnin MOOCin loppuosan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson suoritus edellyttää hyväksytysti suoritettujen harjoitustehtävien tekemistä ja palauttamista määräaikaan mennessä.

5 opintopistettä: 27 * 5 = 135 tuntia

Opintojakso ajoittuu aikavälille 1.9.2023 - 16.12.2023

Viikkotyömäärä: 135 tuntia / 13 viikkoa = 10,4 tuntia viikossa

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.
Sisältö
- keskeisimmät oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML kaavioiden ymmärtäminen ja auttavasti niiden piirtäminen

Viestintäkanava ja lisätietoja

Avoimen AMK:n opiskelijoita otetaan mukaan opintojaksolle max 3.
Lue myös opintojakson edeltävyysehdot.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosanan muodostuminen
Opintojakso pitää sisällään 10 viikkotehtäväsarjaa, joihin sisältyy ohjelmoinnin teorian opiskelua sekä aiheeseen liittyviä ohjelmointitehtäviä.
Jokaisen viikkotehtäväsarjan maksimipistemäärä on 10 pistettä. Koko kurssilla on siis jaossa 100 pistettä.
Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien ja palauttamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.

Tehtyjä tehtäviä 40 % -> arvosana 1
Tehtyjä tehtäviä 55 % -> arvosana 2
Tehtyjä tehtäviä 70 % -> arvosana 3
Tehtyjä tehtäviä 80 % -> arvosana 4
Tehtyjä tehtäviä 90 % -> arvosana 5

Hylätty (0)

Katso yllä arvioinnin kohteet:

Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien ja palauttamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.

Opiskelijan arvosana on hylätty, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on alle 40 % kokonaismäärästä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Katso yllä arvioinnin kohteet:

Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien ja palauttamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.

Opiskelijan arvosana on 1, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on yli 40 % mutta alle 55% kokonaismäärästä.
Opiskelijan arvosana on 2, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on yli 55 % mutta alle 70% kokonaismäärästä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Katso yllä arvioinnin kohteet:

Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien ja palauttamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.

Opiskelijan arvosana on 3, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on yli 70 % mutta alle 80% kokonaismäärästä.
Opiskelijan arvosana on 4, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on yli 80 % mutta alle 90% kokonaismäärästä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Katso yllä arvioinnin kohteet:

Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien ja palauttamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.

Opiskelijan arvosana on 5, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on vähintään 90 kokonaismäärästä.

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot

Ilmoittautumisaika

30.11.2022 - 18.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 30.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
  • Degree Programme in Information and Communications Technology
Opettaja
  • Tiina Ferm
Vastuuopettaja

Tiina Ferm

Ryhmät
  • PTIVIS21S
    Embedded Software and IoT

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.

Sisältö

- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen

Oppimateriaalit

Opintojakson sisältö kattaa luvut 1-5 ja
Python 3 Object Oriented Programming by Dusty Phillips, ISBN-13: 978-1849511261

Opetusmenetelmät

ohjelmoimalla oppiminen
tämä ei ole on-line opintojakso

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Koko opintojakson voi korvata tentillä, ilmoittautuminen 15.1.2023 mennessä sähköpostilla. Ilmoittautuessa kerro myös millä ohjelmointikielellä esim. java, C#, Python... teet tentin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

oppimateriaaliin tutustuminen 10* 3 tuntia = 30 tuntia
verkkoharjoitusten tekeminen 10* 3 tuntia = 30 tuntia
ohjelmointiharjoitusten tekeminen 10* 4 tuntia = 40tuntia
projekti 35 tuntia
yhteensä 135 tuntia opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Oppiminen perustuu tekemiseen
- verkkotehtävät
- ohjelmointiharjoitukset
- viikottaiset luennot kustakin aiheesta ja harjoituksista
- viikottaiset harjoitustunnit, joiden aikana harjoitukset voi näyttää ja joihin voi saada tukea ennen harjoitusten palauttamista
- ohjelmointiprojekti

Kaikki tunnit ovat harjoitustunteja. Opiskelijan odotetaan tutustuvan kunkin aiheen teoriaan ennen harjoituksia. Osassa harjoituksista arvioinnin edellytyksenä on, että ratkaisu on esitetty koko luokalle,.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojaksolla on käytössä Itslearning oppimisympäristö


HUOM! Opintojakso toteutetaan yhdessä PTIVIS21H ryhmän kanssa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu täysin ajoissa palautettuihin harjoituksiin. Arvosana muodostuu kumulatiivista suorituksista (verkko- ja ohjelmointiharjoitukset sekä ohjelmointiprojekti)
- 40% verkkotehtävät
- 40% ohjelmointitehtävät HUOM! myöhässä palautettuja ei arvioida
- 20% ohjelmointiprojekti

Jos pistemäärä on 90% opintopistemäärää korotetaan 6 op (arvosana 5).

Hylätty (0)

< 40% kaikista palautetuista ja arvioiduista harjoituksista

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

40-59%

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

60-79%

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

>80%

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot

Ilmoittautumisaika

30.07.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 09.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
  • Degree Programme in Information and Communications Technology
Opettaja
  • Werner Ravyse
Vastuuopettaja

Werner Ravyse

Ryhmät
  • ICTMODgameSem
    MOD Game Development (International Semester)
  • PTIVIS21P
    Game and Interactive Technologies

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.

Sisältö

- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen

Arviointiasteikko

H-5

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot

Ilmoittautumisaika

20.07.2022 - 08.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 40

Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
  • Anne Jumppanen
Ryhmät
  • PTIETS21swis
    PTIETS21 Ohjelmistojen kehittäminen ja Tietojärjestelmät

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.

Sisältö

- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen

Oppimateriaalit

Opintojakson työtilassa IT'S Learningissa.

Opetusmenetelmät

Materiaalin lukeminen ja ohjelmointiharjoitusten tekeminen.

Materiaali pitää sisällään olio-ohjelmoinnin teoriaa sekä teoriaa valaisevia kuvia ja esimerkkikoodeja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsearviointi
Opiskelijan tulee kiinnittää säännöllisesti huomiota omaan opiskeluunsa ja oppimiseen.
Opiskelijaa pyydetään tekemään muistiinpanoja jokaisen viikkotehtävän kohdalla pohtien ainakin seuraavia asioita
* Tehtävän teema: Mitä tiesin teemasta etukäteen? Mitä ajatuksia teema herätti?
* Tehtävää tehdessä: Esiin nousseet ajatukset kohdistuen tehtävien vaativuustasoon ja mielenkiintoon
* Tehtävän jälkeen: Mitä opin?
sekä antamaan itselleen arvosana työskentelystään jokaisen viikkotehtäväsarjan kohdalla asteikolla: Erinomainen - Hyvä - Tyydyttävä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

1) Antamalla näytön esim. tekemästään työelämän projektista, jolla opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön.
2) Sivustolla mooc.fi kuvataan ohjelmoinnin MOOC, joka vastaa sisällöltään Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksen kursseja Ohjelmoinnin perusteet ja Ohjelmoinnin jatkokurssi. Kurssit vastaavat yhteensä kymmentä opintopistettä (5+5).
Olio-ohjelmoinnin voi suorittaa tekemällä ohjelmoinnin MOOCin loppuosan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson suoritus edellyttää hyväksytysti suoritettujen harjoitustehtävien tekemistä ja palauttamista määräaikaan mennessä.

5 opintopistettä: 27 * 5 = 135 tuntia

Opintojakso ajoittuu aikavälille 1.9.2022 - 16.12.2022

Viikkotyömäärä: 135 tuntia / 13 viikkoa = 10,4 tuntia viikossa

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.
Sisältö
- keskeisimmät oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML kaavioiden ymmärtäminen ja auttavasti niiden piirtäminen

Viestintäkanava ja lisätietoja

Avoimen AMK:n opiskelijoita otetaan mukaan opintojaksolle max 3.
Lue myös opintojakson edeltävyysehdot.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosanan muodostuminen
Opintojakso pitää sisällään 10 viikkotehtäväsarjaa, joihin sisältyy ohjelmoinnin teorian opiskelua sekä aiheeseen liittyviä ohjelmointitehtäviä.
Jokaisen viikkotehtäväsarjan maksimipistemäärä on 10 pistettä. Koko kurssilla on siis jaossa 100 pistettä.
Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien ja palauttamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.

Tehtyjä tehtäviä 40 % -> arvosana 1
Tehtyjä tehtäviä 55 % -> arvosana 2
Tehtyjä tehtäviä 70 % -> arvosana 3
Tehtyjä tehtäviä 80 % -> arvosana 4
Tehtyjä tehtäviä 90 % -> arvosana 5

Hylätty (0)

Katso yllä arvioinnin kohteet:

Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien ja palauttamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.

Opiskelijan arvosana on hylätty, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on alle 40 % kokonaismäärästä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Katso yllä arvioinnin kohteet:

Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien ja palauttamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.

Opiskelijan arvosana on 1, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on yli 40 % mutta alle 55% kokonaismäärästä.
Opiskelijan arvosana on 2, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on yli 55 % mutta alle 70% kokonaismäärästä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Katso yllä arvioinnin kohteet:

Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien ja palauttamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.

Opiskelijan arvosana on 3, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on yli 70 % mutta alle 80% kokonaismäärästä.
Opiskelijan arvosana on 4, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on yli 80 % mutta alle 90% kokonaismäärästä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Katso yllä arvioinnin kohteet:

Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien ja palauttamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.

Opiskelijan arvosana on 5, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on vähintään 90 kokonaismäärästä.

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 16.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 30.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
  • Degree Programme in Information and Communications Technology
Opettaja
  • Tiina Ferm
Vastuuopettaja

Tiina Ferm

Ryhmät
  • PTIVIS20S
    Embedded Software and IoT

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.

Sisältö

- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen

Oppimateriaalit

Työkalut:
esimerkit ja mallivastaukset on toteutettu Spyder-ohjelmalla


Linkkejä suoiteltaviin esimerkkeihin ja lisälukemistoon:
SoloLearn

This course covers SoloLearn (Android , IOS) Learn Python 3 module Object-Oriented Programming sub modules 1-9

Python.org

Python tutorial chapter 9

Python 3.7.3 documentation

Documentation

w3schools


w3schools topics Python Classes/Objects, Python Inheritance, Python Modules

Suositeltavaa luettavaa:
Python 3 Object Oriented Programming by Dusty Phillips, ISBN-13: 978-1849511261


Learning Python: Powerfull Object-Oriented Programing, 5th Edition, by Mark Lutz

Mastering object-oriented Python : grasp the intricacies of object-oriented programming in Python in order to efficiency build powerful real-world applications by Steven F. Lott

Opetusmenetelmät

ohjelmoimalla oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Koko opintojakson voi korvata tentillä, joka pidetään 18.1.2022 10.15-12.00 ilmoittautuminen 15.1.2022 mennessä sähköpostilla. Ilmoittautuessa kerro myös millä ohjelmointikielellä esim. java, C#, Python... teet tentin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

oppimateriaaliin tutustuminen 10* 3 tuntia = 30 tuntia
verkkoharjoitusten tekeminen 10* 3 tuntia = 30 tuntia
ohjelmointiharjoitusten tekeminen 10* 4 tuntia = 40tuntia
projekti 35 tuntia
yhteensä 135 tuntia opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Oppiminen perustuu tekemiseen
- verkkotehtävät
- ohjelmointiharjoitukset
- viikottaiset videoidut luennot kustakin aiheesta ja harjoituksista
- viikottaiset harjoitustunnit, joiden aikana harjoitukset voi näyttää ja joihin voi saada tukea ennen harjoitusten palauttamista
- ohjelmointiprojekti

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojaksolla on käytössä Itslearning oppimisympäristö

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu täysin ajoissa palautettuihin harjoituksiin. Arvosana muodostuu kumulatiivista suorituksista (verkko- ja ohjelmointiharjoitukset sekä ohjelmointiprojekti)
- 40% verkkotehtävät
- 40% ohjelmointitehtävät HUOM! myöhässä palautettuja ei arvioida
- 20% ohjelmointiprojekti

Hylätty (0)

< 40% kaikista palautetuista ja arvioiduista harjoituksista

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

40-59%

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

60-79%

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

>80%

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot