Vastuullinen johtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: MS00CD67
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää taloudellisen, sosiaalisen ja ekologisen vastuun merkityksen organisaation toiminnalle ja omalle johtajuudelle
• osaa reflektoida omia arvoja ja analysoida niiden ja yrityksen arvojen suhdetta
• osaa ennakoida tulevaisuuden arvoja ja vastuullisuutta
Sisältö
• taloudellinen, sosiaalinen ja ekologinen vastuu ja niiden merkitys johtamiselle,
• autenttinen johtajuus ja arvot
• sidosryhmäviestintä
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
14.01.2025 - 24.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
Opettaja
- Maarit Laiho
- Mervi Varhelahti
Ryhmät
-
YLIKES24Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää taloudellisen, sosiaalisen ja ekologisen vastuun merkityksen organisaation toiminnalle ja omalle johtajuudelle
• osaa reflektoida omia arvoja ja analysoida niiden ja yrityksen arvojen suhdetta
• osaa ennakoida tulevaisuuden arvoja ja vastuullisuutta
Sisältö
• taloudellinen, sosiaalinen ja ekologinen vastuu ja niiden merkitys johtamiselle,
• autenttinen johtajuus ja arvot
• sidosryhmäviestintä
Oppimateriaalit
kirjallisuus ITSissä ja itse valitut materiaalit
https://open.ktu.edu/mod/data/view.php?id=7633
https://vastuullisuusvalmennus.fi
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan pääosin itsenäisesti reflektiopäiväkirjassa analysoiden ja pohtien.
Opintojaksoon kuuluu myös itsenäinen perehtyminen vastuullisen johtamisen tutkimuskirjallisuuteen.
Lähitapaamiset toteutuvat yhteisöllisesti keskustelujen ja pienryhmäpohdintojen (lukupiiri) muodossa innovaatiopedagogiikkaa soveltaen. Keskustelut pohjautuvat omiin kokemuksiin sekä vastuullisen johtamisen tutkimuskirjallisuuteen, jota opettajat ja opiskelijat tuovat mukaan keskusteluihin.
Opintojaksolla ei ole lähipäiväpohdintojen ja lukupiirin lisäksi muita ryhmätehtäviä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- tiedon jakaminen ja rakentelu yksin ja yhteisöllisesti (SECI-mallin mukaan)
- oppimista on mahdollista suunnata oman kiinnostuksen mukaan (kestävä johtaminen/ekologinen vastuullisuus/sosiaalinen vastuullisuus/ taloudellinen vastuullisuus), vahva itseohjautuvuus on edellytyksenä opintojaksolla menestymiselle
- opintojaksolla tarkastellaan kestävän kehityksen taloudellista, sosiaalista ja ekologista ulottuvuutta kestävän johtamisen näkökulmasta. Painotus on vahvasti sosiaalisella puolella ja ihmisten johtamisessa (sustainable leadership)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kaikkien oletetaan osallistuvan kahteen lähipäivään.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- ennakkotehtävä: itsenäisesti tehtävä ja ajatuksia virittävä orientaatiotehtävä
- yksityinen oppimispäiväkirja (vain opettajat näkevät), jossa hyödynnetään jaettua kirjallisuutta/teoriaa, pohdintoja lähipäivissä ja omia kokemuksia
- keskustelut (lukupiiri) lähipäivässä
Sisällön jaksotus
ENNAKKOTEHTÄVÄ julkaistaan ITSissä viikkoa ennen lähipäivää
LÄHIPÄIVÄT
ti 14.1.2025 klo 9-16
ma 10.3.2025 klo 9-16
Sisältö
• taloudellinen, sosiaalinen ja ekologinen vastuu ja niiden merkitys kestävälle johtamiselle (sustainable leadership)
• autenttinen johtajuus ja arvot
• sidosryhmäviestintä (tästä oma opintojakso, joten tällä opintojaskolla tätä teemaa vain sivutaan)
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opettajille kohdennetaan kysymykset Itsin viesti-toiminnolla. MUISTA laittaa viesti molemmille opettajille ja kerro, mitä opintojaksoa viestisi koskee.
Mikäli asia on yleinen, viesti opintojakson ITSin "yleiskatsaus"-sivulla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimispäiväkirja
Lukupiiri (vertaisarviointi)
Aktiivisuus lähipäivinä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Jonkin verran aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelua ja valintojen perustelua (jaetut ja omat materiaalivalinnat).
Asioiden ymmärtäminen ja soveltaminen.
Tyydyttävä valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen.
-> Reflektiopäiväkirja osoittaa pyrkimystä kriittiseen ajatteluun ja osin aktiivisuutta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu (jaetut ja omat materiaalivalinnat).
Asioiden ymmärtäminen ja monipuolinen soveltaminen.
Selkeä ja looginen valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien esittäminen.
->Reflektiopäiväkirja osoittaa vahvaa kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Laaja ja kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu (jaetut ja omat materiaalivalinnat).
Asioiden ymmärtäminen ja monipuolinen sekä kriittinen soveltaminen:
Selkeä ja looginen keskeisten asioiden esittäminen, monipuolinen johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien selkeä esittäminen.
-> Reflektiopäiväkirja osoittaa erinomaista, vahvaa kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 16.01.2024
Ajoitus
16.01.2024 - 07.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
Opettaja
- Maarit Laiho
- Mervi Varhelahti
Ryhmät
-
YLIKES23Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää taloudellisen, sosiaalisen ja ekologisen vastuun merkityksen organisaation toiminnalle ja omalle johtajuudelle
• osaa reflektoida omia arvoja ja analysoida niiden ja yrityksen arvojen suhdetta
• osaa ennakoida tulevaisuuden arvoja ja vastuullisuutta
Sisältö
• taloudellinen, sosiaalinen ja ekologinen vastuu ja niiden merkitys johtamiselle,
• autenttinen johtajuus ja arvot
• sidosryhmäviestintä
Oppimateriaalit
kirjallisuus ITSissä ja itse valitut materiaalit
https://open.ktu.edu/mod/data/view.php?id=7633
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan pääosin itsenäisesti reflektiopäiväkirjassa analysoiden ja pohtien.
Opintojaksoon kuuluu myös itsenäinen perehtyminen vastuullisen johtamisen tutkimuskirjallisuuteen.
Lähitapaamiset toteutuvat yhteisöllisesti keskustelujen ja pienryhmäpohdintojen (ml. väittely tai lukupiiri) muodossa innovaatiopedagogiikkaa soveltaen. Keskustelut pohjautuvat omiin kokemuksiin sekä vastuullisen johtamisen tutkimuskirjallisuuteen, joita opettajat ja opiskelijat tuovat mukaan keskusteluihin.
Opintojaksolla ei ole lähipäiväpohdintojen ja väittelyn/lukupiirin lisäksi muita ryhmätehtäviä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- tiedon jakaminen ja rakentelu yksin ja yhteisöllisesti (SECI-mallin mukaan)
- oppimista on mahdollista suunnata oman kiinnostuksen mukaan ja vahva itseohjautuvuus on edellytyksenä opintojaksolla menestymiselle
- opintojaksolla tarkastellaan kestävän kehityksen taloudellista, sosiaalista ja ekologista ulottuvuutta johtamisen näkökulmasta. Painotus on vahvasti sosiaalisella puolella.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kaikkien oletetaan osallistuvan kahteen lähipäivään.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- ennakkotehtävä: itsenäisesti tehtävä lyhyt ja ajatuksia virittävä testi
- yksityinen oppimispäiväkirja (vain opettajat näkevät), jossa hyödynnetään jaettua kirjallisuutta/teoriaa, pohdintoja lähipäivissä ja omia kokemuksia
- keskustelut (+väittely) lähipäivissä
Sisällön jaksotus
ENNAKKOTEHTÄVÄ julkaistaan ITSissä viikkoa ennen lähipäivää
LÄHIPÄIVÄT
ti 16.1.2024 kello 9 - 16.00
ma 11.3. 2024 kello 9 - 16.00
Sisältö
• taloudellinen, sosiaalinen ja ekologinen vastuu ja niiden merkitys johtamiselle
• autenttinen johtajuus ja arvot
• sidosryhmäviestintä
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opettajille kohdennetaan kysymykset Teamsin viesti-toiminnolla. MUISTA laittaa viesti molemmille opettajille ja kerro, mitä opintojaksoa viestisi koskee.
Mikäli asia on yleinen, viesti opintojakson ITSin "yleiskatsaus"-sivulla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimispäiväkirja
Aktiivisuus lähipäivinä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Jonkin verran aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelua ja valintojen perustelua (jaetut ja omat materiaalivalinnat)
Asioiden ymmärtäminen ja soveltaminen.
Tyydyttävä valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen.
-> Reflektiopäiväkirja osoittaa pyrkimystä kriittiseen ajatteluun ja osin aktiivisuutta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu.(jaetut ja omat materiaalivalinnat)
Asioiden ymmärtäminen ja monipuolinen soveltaminen.
Selkeä ja looginen valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien esittäminen.
->Reflektiopäiväkirja osoittaa vahvaa kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Laaja ja kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu (jaetut ja omat materiaalivalinnat).
Asioiden ymmärtäminen ja monipuolinen sekä kriittinen soveltaminen:
Selkeä ja looginen keskeisten asioiden esittäminen, monipuolinen johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien selkeä esittäminen.
-> Reflektiopäiväkirja osoittaa erinomaista, vahvaa kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta.
Ilmoittautumisaika
30.11.2022 - 30.12.2022
Ajoitus
03.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
Opettaja
- Maarit Laiho
- Mervi Varhelahti
- Kaisa Sorsa
Ryhmät
-
YLIKES22Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää taloudellisen, sosiaalisen ja ekologisen vastuun merkityksen organisaation toiminnalle ja omalle johtajuudelle
• osaa reflektoida omia arvoja ja analysoida niiden ja yrityksen arvojen suhdetta
• osaa ennakoida tulevaisuuden arvoja ja vastuullisuutta
Sisältö
• taloudellinen, sosiaalinen ja ekologinen vastuu ja niiden merkitys johtamiselle,
• autenttinen johtajuus ja arvot
• sidosryhmäviestintä
Oppimateriaalit
kirjallisuus ITSissä ja itse valitut materiaalit
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan pääosin itsenäisesti reflektiopäiväkirjassa analysoiden ja pohtien.
Lähitapaamiset toteutuvat yhteisöllisesti keskustelujen ja pienryhmäpohdintojen muodossa innovaatiopedagogiikkaa soveltaen.
Opintojaksolla ei ole lähipäiväpohdintojen lisäksi muita ryhmätehtäviä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- tiedon jakaminen ja rakentelu yksin ja yhteisöllisesti (SECI-mallin mukaan)
- oppimista on mahdollista suunnata oman kiinnostuksen mukaan ja vahva itseohjautuvuus on edellytyksenä opintojaksolla menestymiselle
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- ennakkotehtävä: itsenäisesti tehtävä lyhyt ja ajatuksia virittävä testi
- yksityinen oppimispäiväkirja (vain opettajat näkevät), jossa hyödynnetään jaettua kirjallisuutta/teoriaa, pohdintoja lähipäivissä ja omia kokemuksia
- keskustelut lähipäivissä
Sisällön jaksotus
ENNAKKOTEHTÄVÄ 3.1.2023 (julkaistaan ITSissä)
LÄHIPÄIVÄT
ti 17.1.2023 kello 9.00-16.00
ma 13.3.2023 kello 9.00-16.00
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opettajille kohdennetaan kysymykset Itsin viesti-toiminnolla. MUISTA laittaa viesti molemmille opettajille ja kerro, mitä opintojaksoa viestisi koskee.
Mikäli asia on yleinen, viesti opintojakson ITSin "yleiskatsaus"-sivulla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimispäiväkirja
Aktiivisuus lähipäivinä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Jonkin verran aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelua ja valintojen perustelua (jaetut ja omat materiaalivalinnat)
Asioiden ymmärtäminen ja soveltaminen.
Tyydyttävä valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen.
-> Reflektiopäiväkirja osoittaa pyrkimystä kriittiseen ajatteluun ja osin aktiivisuutta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu.(jaetut ja omat materiaalivalinnat)
Asioiden ymmärtäminen ja monipuolinen soveltaminen.
Selkeä ja looginen valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien esittäminen.
->Reflektiopäiväkirja osoittaa vahvaa kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Laaja ja kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu (jaetut ja omat materiaalivalinnat).
Asioiden ymmärtäminen ja monipuolinen sekä kriittinen soveltaminen:
Selkeä ja looginen keskeisten asioiden esittäminen, monipuolinen johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien selkeä esittäminen.
-> Reflektiopäiväkirja osoittaa erinomaista, vahvaa kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta.