Oma johtajuusidentiteettiLaajuus (5 op)
Tunnus: MS00BX34
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiseskelija osaa:
arvioida eri johtajuusteorioiden ja -mallien merkitystä oman johtajuusidentiteetin ja johtamisfilosofian kannalta
hyödyntää systemaattista reflektiota ja omaa uratarinaa ammatillisten arvojensa ja tavoitteidensa selkiyttämiseen
viestiä eri sidosryhmille omasta johtamisfilosofiastaan
soveltaa itsensä johtamisen strategioita tietoiseen ja tavoitteelliseen ammatilliseen kehittymiseen
rakentaa omaa johtajuusidentiteettiään vuorovaikutuksessa työyhteisönsä ja muun ammatillisen verkostonsa kanssa
Sisältö
Johtajuusteoriat ja -mallit sekä erilaiset johtamistyylit
Oma uratarina
Itsensä johtamisen strategiat
Arvojen, etiikan ja tunneälyn merkitys johtamisessa
Yhteistoiminnallisuuden ja verkostojen merkitys johtamisessa
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
03.09.2024 - 30.11.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Opettaja
- Henni Syrjänen
- Maarit Laiho
Ryhmät
-
YTAIKUS24Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiseskelija osaa:
arvioida eri johtajuusteorioiden ja -mallien merkitystä oman johtajuusidentiteetin ja johtamisfilosofian kannalta
hyödyntää systemaattista reflektiota ja omaa uratarinaa ammatillisten arvojensa ja tavoitteidensa selkiyttämiseen
viestiä eri sidosryhmille omasta johtamisfilosofiastaan
soveltaa itsensä johtamisen strategioita tietoiseen ja tavoitteelliseen ammatilliseen kehittymiseen
rakentaa omaa johtajuusidentiteettiään vuorovaikutuksessa työyhteisönsä ja muun ammatillisen verkostonsa kanssa
Sisältö
Johtajuusteoriat ja -mallit sekä erilaiset johtamistyylit
Oma uratarina
Itsensä johtamisen strategiat
Arvojen, etiikan ja tunneälyn merkitys johtamisessa
Yhteistoiminnallisuuden ja verkostojen merkitys johtamisessa
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan myöhemmin Itslearningissa.
Opetusmenetelmät
yksilötehtävät, ryhmätyö, itsenäinen opiskelu, työskentely Zoomissa tai Teamsissa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Toteutusta ei suoriteta tentillä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Konstruktiivinen ote eli tiedon rakentelu sekä itsenäisesti että yhdessä pienryhmän ja koko koulutusryhmän kanssa.
Teorioista ja malleista sekä omista näkemyksistä ja kokemuksista keskustellaan yhteisöllisesti lähi- ja verkkotapaamisissa käänteistä oppimista ja innovaatiopedagogiikkaa hyödyntäen.
Opintojaksoon liittyy olennaisesti monimuotoisuuden johtaminen, joka on osa vastuullista CSR (corporate social responsibility) näkökulmaa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksoon sisältyy neljä oppimistehtävää, jotka tehdään pääosin yksilötyönä.
Syksy 2024: 1) Oma uratarina (mukana pienryhmäosuus) ja 2) Oman johtajuuden reflektointi
Kevät 2025: 3) Itsetuntemuksen lisääminen
Syksy 2025: 4) Oman johtajuuden kehittäminen verkostoissa
Lähipäivät 4 h
Verkkotapaamiset 12 h
Ryhmätyöskentely 20 h
Itsenäinen työskentely 99 h
yhteensä 135 h (=5 op)
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- arvioida eri johtajuusteorioiden ja -mallien merkitystä oman johtajuusidentiteetin ja johtamisfilosofian kannalta
- hyödyntää systemaattista reflektiota ja omaa uratarinaa ammatillisten arvojensa ja tavoitteidensa selkiyttämiseen
- viestiä eri sidosryhmille omasta johtamisfilosofiastaan
- soveltaa itsensä johtamisen strategioita tietoiseen ja tavoitteelliseen ammatilliseen kehittymiseen
- rakentaa omaa johtajuusidentiteettiään vuorovaikutuksessa työyhteisönsä ja muun ammatillisen verkostonsa kanssa
Opintojakson sisältö:
- Johtajuusteoriat ja -mallit sekä erilaiset johtamistyylit
- Oma uratarina
- Itsensä johtamisen strategiat
- Arvojen, etiikan ja tunneälyn merkitys johtamisessa
- Yhteistoiminnallisuuden ja verkostojen merkitys johtamisessa
03.9.2024 14.00-16.00 osa aloituspäivän ohjelmaa (lähipäivä)
19.9.2024 09.00-12.00 (online)
25.9.2024 09.00-12.00 (online)
Syksyllä 2024 opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta:
1. Oma uratarina
2. Johtajuusteoriat ja -mallit sekä erilaiset johtamistyylit
Keväällä 2025 opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta:
1. Erilaisuus johtamisessa
2. Itsensä johtamisen strategiat
Syksyllä 2025 opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta yhtenä opetuskertana:
1. Arvojen, etiikan ja tunneälyn merkitys johtamisessa
2. Yhteistoiminnallisuuden ja verkostojen merkitys johtamisessa
Osallistujien on mahdollista tehdä Thomaksen HPTI-analyysi.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakso on suunnattu ryhmälle YTAIKUS24.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oma uratarina: hyväksytty/hylätty
Opintojakson arvosana muodostuu yksilötehtävien 2-4 keskiarvosta (100 %).
Kaikki tehtävät on tehtävä hyväksyttävästi.
Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit löytyvät Itslearningista.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Tehtävävastausten perusteella opiskelija tunnistaa eri johtajuusteorioita ja -malleja sekä pystyy rajoitetusti soveltamaan niitä oman ammatillisen kehittymisen tukena.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Tehtävävastausten perusteella opiskelija osaa soveltaa eri johtajuusteorioita ja -malleja oman johtajuusidentiteetin tarkasteluun. Opiskelija hyödyntää reflektiota omien ammatillisten arvojensa ja tavoitteidensa selkiyttämiseen sekä käyttää johtajuusteorioita ja -malleja tässä tukena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Tehtävävastausten perusteella opiskelija osaa arvioida eri johtajuusteorioiden ja -mallien merkitystä oman johtajuusidentiteettinsä kannalta. Opiskelija hyödyntää systemaattista reflektiota omien ammatillisten arvojensa ja tavoitteidensa selkiyttämiseen. Lisäksi opiskelija soveltaa johtajuusteorioita ja -malleja taitavasti tietoisen ja tavoitteellisen ammatillisen kehittymisen tukena.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 24.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Opettaja
- Henni Syrjänen
- Maarit Laiho
Ryhmät
-
YTAIKUS23Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiseskelija osaa:
arvioida eri johtajuusteorioiden ja -mallien merkitystä oman johtajuusidentiteetin ja johtamisfilosofian kannalta
hyödyntää systemaattista reflektiota ja omaa uratarinaa ammatillisten arvojensa ja tavoitteidensa selkiyttämiseen
viestiä eri sidosryhmille omasta johtamisfilosofiastaan
soveltaa itsensä johtamisen strategioita tietoiseen ja tavoitteelliseen ammatilliseen kehittymiseen
rakentaa omaa johtajuusidentiteettiään vuorovaikutuksessa työyhteisönsä ja muun ammatillisen verkostonsa kanssa
Sisältö
Johtajuusteoriat ja -mallit sekä erilaiset johtamistyylit
Oma uratarina
Itsensä johtamisen strategiat
Arvojen, etiikan ja tunneälyn merkitys johtamisessa
Yhteistoiminnallisuuden ja verkostojen merkitys johtamisessa
Oppimateriaalit
Opettajien erikseen ilmoittama alan materiaali
Opetusmenetelmät
ryhmätyö, yksilötehtävät, itsenäinen opiskelu, työskentely Zoomissa tai Teamsissa
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Konstruktiivinen ote, eli tiedon rakentelu
Vertaisarvioinnit ja ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Neuvottele opettajien kanssa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Online-opetus 4 h
Ryhmätyöskentely 40 h
Itsenäinen työskentely 91 h
yhteensä 135 h (=5 op)
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- arvioida eri johtajuusteorioiden ja -mallien merkitystä oman johtajuusidentiteetin ja johtamisfilosofian kannalta
- hyödyntää systemaattista reflektiota ja omaa uratarinaa ammatillisten arvojensa ja tavoitteidensa selkiyttämiseen
- viestiä eri sidosryhmille omasta johtamisfilosofiastaan
- soveltaa itsensä johtamisen strategioita tietoiseen ja tavoitteelliseen ammatilliseen kehittymiseen
- rakentaa omaa johtajuusidentiteettiään vuorovaikutuksessa työyhteisönsä ja muun ammatillisen verkostonsa kanssa
Opintojakson sisältö:
- Johtajuusteoriat ja -mallit sekä erilaiset johtamistyylit
- Oma uratarina
- Itsensä johtamisen strategiat
- Arvojen, etiikan ja tunneälyn merkitys johtamisessa
- Yhteistoiminnallisuuden ja verkostojen merkitys johtamisessa
29.8.2023 13.30-16.00 osa aloituspäivän ohjelmaa (lähipäivä)
21.9.2023 09.00-13.00 online
Syksyllä 2023 opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta:
1. Oma uratarina
2. Johtajuusteoriat ja -mallit sekä erilaiset johtamistyylit
Keväällä 2024 opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta:
1. Erilaisuus johtamisessa
2. Itsensä johtamisen strategiat
Syksyllä 2024 opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta yhtenä opetuskertana:
1. Arvojen, etiikan ja tunneälyn merkitys johtamisessa
2. Yhteistoiminnallisuuden ja verkostojen merkitys johtamisessa
Opintojakso on suunnattu ryhmälle YTAIKUS23.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 05.09.2022
Ajoitus
30.08.2022 - 27.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Opettaja
- Henni Syrjänen
- Maarit Laiho
Ryhmät
-
YTAIKUS22Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiseskelija osaa:
arvioida eri johtajuusteorioiden ja -mallien merkitystä oman johtajuusidentiteetin ja johtamisfilosofian kannalta
hyödyntää systemaattista reflektiota ja omaa uratarinaa ammatillisten arvojensa ja tavoitteidensa selkiyttämiseen
viestiä eri sidosryhmille omasta johtamisfilosofiastaan
soveltaa itsensä johtamisen strategioita tietoiseen ja tavoitteelliseen ammatilliseen kehittymiseen
rakentaa omaa johtajuusidentiteettiään vuorovaikutuksessa työyhteisönsä ja muun ammatillisen verkostonsa kanssa
Sisältö
Johtajuusteoriat ja -mallit sekä erilaiset johtamistyylit
Oma uratarina
Itsensä johtamisen strategiat
Arvojen, etiikan ja tunneälyn merkitys johtamisessa
Yhteistoiminnallisuuden ja verkostojen merkitys johtamisessa
Oppimateriaalit
Opettajien erikseen ilmoittama alan materiaali
Opetusmenetelmät
ryhmätyö, yksilötehtävät, itsenäinen opiskelu, työskentely Zoomissa tai Teamsissa
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Konstruktiivinen ote, eli tiedon rakentelu
Vertaisarvioinnit ja ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Neuvottele opettajien kanssa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Online-opetus 4 h
Ryhmätyöskentely 40 h
Itsenäinen työskentely 91 h
yhteensä 135 h (=5 op)
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- arvioida eri johtajuusteorioiden ja -mallien merkitystä oman johtajuusidentiteetin ja johtamisfilosofian kannalta
- hyödyntää systemaattista reflektiota ja omaa uratarinaa ammatillisten arvojensa ja tavoitteidensa selkiyttämiseen
- viestiä eri sidosryhmille omasta johtamisfilosofiastaan
- soveltaa itsensä johtamisen strategioita tietoiseen ja tavoitteelliseen ammatilliseen kehittymiseen
- rakentaa omaa johtajuusidentiteettiään vuorovaikutuksessa työyhteisönsä ja muun ammatillisen verkostonsa kanssa
Opintojakson sisältö:
- Johtajuusteoriat ja -mallit sekä erilaiset johtamistyylit
- Oma uratarina
- Itsensä johtamisen strategiat
- Arvojen, etiikan ja tunneälyn merkitys johtamisessa
- Yhteistoiminnallisuuden ja verkostojen merkitys johtamisessa
30.8.2022 13.30-16.00 osa aloituspäivän ohjelmaa (lähipäivä)
22.9.2022 16.00-18.00 online
8.12.2022 16.00-18.00 online
Syksyllä 2022 opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta:
1. Oma uratarina (alkaa 30.8., jatkuu 8.12.)
2. Johtajuusteoriat ja -mallit sekä erilaiset johtamistyylit (22.9.)
Keväällä 2023 opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta:
1. Erilaisuus johtamisessa (9.3.2023 16.00-.18.00 online)
2. Itsensä johtamisen strategiat (1.6.2023 9.00-10.30 Helena EDU_3034, EduCity)
Syksyllä 2023 opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta yhtenä opetuskertana
(13.9.2023 9.00-13.00 online):
1. Arvojen, etiikan ja tunneälyn merkitys johtamisessa
2. Yhteistoiminnallisuuden ja verkostojen merkitys johtamisessa
Opintojakson teemojen jakautuminen lukukausille 2022-2023:
Syksy 2022 (2 op)
- Johtajuusteoriat ja -mallit sekä erilaiset johtamistyylit
- Oma uratarina
Kevät 2023 (1 op)
- Itsensä johtamisen strategiat
Syksy 2023 (1 op)
- Arvojen, etiikan ja tunneälyn merkitys johtamisessa
- Yhteistoiminnallisuuden ja verkostojen merkitys johtamisessa
Opintojakso on suunnattu ryhmälle YTAIKUS22.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
01.05.2021 - 03.10.2021
Ajoitus
31.08.2021 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Opettaja
- Henni Syrjänen
- Maarit Laiho
Vastuuopettaja
Henni Syrjänen
Ryhmät
-
YTAIKUS21Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiseskelija osaa:
arvioida eri johtajuusteorioiden ja -mallien merkitystä oman johtajuusidentiteetin ja johtamisfilosofian kannalta
hyödyntää systemaattista reflektiota ja omaa uratarinaa ammatillisten arvojensa ja tavoitteidensa selkiyttämiseen
viestiä eri sidosryhmille omasta johtamisfilosofiastaan
soveltaa itsensä johtamisen strategioita tietoiseen ja tavoitteelliseen ammatilliseen kehittymiseen
rakentaa omaa johtajuusidentiteettiään vuorovaikutuksessa työyhteisönsä ja muun ammatillisen verkostonsa kanssa
Sisältö
Johtajuusteoriat ja -mallit sekä erilaiset johtamistyylit
Oma uratarina
Itsensä johtamisen strategiat
Arvojen, etiikan ja tunneälyn merkitys johtamisessa
Yhteistoiminnallisuuden ja verkostojen merkitys johtamisessa
Oppimateriaalit
Opettajan erikseen ilmoittama alan materiaali
Opetusmenetelmät
ryhmätyö, yksilötehtävät, itsenäinen opiskelu, työskentely Zoomissa tai Teamsissa
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Konstruktiivinen ote, eli tiedon rakentelu
Vertaisarvioinnit ja ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Neuvottele opettajan kanssa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Online-opetus 6 h
Ryhmätyöskentely 40 h
Itsenäinen työskentely 89 h
yhteensä 135 h (=5 op)
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- arvioida eri johtajuusteorioiden ja -mallien merkitystä oman johtajuusidentiteetin ja johtamisfilosofian kannalta
- hyödyntää systemaattista reflektiota ja omaa uratarinaa ammatillisten arvojensa ja tavoitteidensa selkiyttämiseen
- viestiä eri sidosryhmille omasta johtamisfilosofiastaan
- soveltaa itsensä johtamisen strategioita tietoiseen ja tavoitteelliseen ammatilliseen kehittymiseen
- rakentaa omaa johtajuusidentiteettiään vuorovaikutuksessa työyhteisönsä ja muun ammatillisen verkostonsa kanssa
Opintojakson sisältö:
- Johtajuusteoriat ja -mallit sekä erilaiset johtamistyylit
- Oma uratarina
- Itsensä johtamisen strategiat
- Arvojen, etiikan ja tunneälyn merkitys johtamisessa
- Yhteistoiminnallisuuden ja verkostojen merkitys johtamisessa
Opintojakson teemojen jakautuminen lukukausille 2021-2022:
Syksy 2021 (2 op)
- Johtajuusteoriat ja -mallit sekä erilaiset johtamistyylit
- Oma uratarina
Kevät 2022 (1 op)
- Itsensä johtamisen strategiat
Syksy 2022 (1 op)
- Arvojen, etiikan ja tunneälyn merkitys johtamisessa
- Yhteistoiminnallisuuden ja verkostojen merkitys johtamisessa
SYKSYN 2022 OPETUSPÄIVÄT
15.9. 2h klo 16-18 online
1.12. 2h klo 16-18 online
SYKSYN 2021 OPETUSPÄIVÄT (opintojakso jatkuu 31.12.2O22 asti)
31.8. 2 h klo 13-15 (Campuksella)
21.10. 2 h klo 16-18 online
9.12. 2 h klo 16-18 online
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet ja arviointimenetelmät ilmoitetaan kurssin alkaessa