Rakentamisen johtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: MS00BR08
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· rakentamisen johtamisen osa-alueet: ihmisten, substanssin, prosessien ja muutosten johtamista
· rakentamisen valvonnan, dokumentoinnin ja palautteen merkityksen mm. laadun ja kosteudenhallinnassa
· soveltaa talotekniikan piirissä tapahtuvaa kehitystä
· tietomallien soveltamisen rakentamisessa
· työskennellä TKI-ympäristössä
Sisältö
Opintojakso rakentuu erilaisista ajankohtaisista rakentamisen johtamiseen liittyvistä teemoista sekä talotekniikan sekä tietomallien suuntauksista ja painotuksista uudis- ja korjausrakentamisessa. Opinnoissa hyödynnetään ammattikorkeakoulussa meneillään olevia tutkimus- ja kehityshankkeita. Aihealueita voivat olla mm. erilaiset talotekniset ratkaisut sekä johtamisen mahdollisuudet ja haasteet.
Esitietovaatimukset
Opiskelijan tulee osoittaa osaamisensa matemaattis-luonnontieteellisessä sekä mitoitusosaamisessa ja kielitaidoissa ennen opintojakson aloitusta.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 23.09.2024
Ajoitus
16.09.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Sirpa Erkkilä-Häkkinen
Ryhmät
-
YRAKES24Rakennettu ympäristö, ylempi AMK
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· rakentamisen johtamisen osa-alueet: ihmisten, substanssin, prosessien ja muutosten johtamista
· rakentamisen valvonnan, dokumentoinnin ja palautteen merkityksen mm. laadun ja kosteudenhallinnassa
· soveltaa talotekniikan piirissä tapahtuvaa kehitystä
· tietomallien soveltamisen rakentamisessa
· työskennellä TKI-ympäristössä
Sisältö
Opintojakso rakentuu erilaisista ajankohtaisista rakentamisen johtamiseen liittyvistä teemoista sekä talotekniikan sekä tietomallien suuntauksista ja painotuksista uudis- ja korjausrakentamisessa. Opinnoissa hyödynnetään ammattikorkeakoulussa meneillään olevia tutkimus- ja kehityshankkeita. Aihealueita voivat olla mm. erilaiset talotekniset ratkaisut sekä johtamisen mahdollisuudet ja haasteet.
Oppimateriaalit
ItsLearning-oppimisympäristössä jaettu ja osoitettu materiaali.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, ennakko-, tunti- ja harjoitustehtävät
sekä ryhmä- ja paritehtävät ja vertaisarvioinnit.
Ryhmätyönä tehtävä erillinen tutkimusprojekti sisältyy ja ajoittuu pakollisten kurssien ajalle.
Pakollisiin opintoihin sisältyvä tutkimusprojekti ryhmätyönä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei liity tenttiä, joten uusinta eikä arvioinnin korottaminen ole mahdollista.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Asiantuntijaluennot, erilaiset yksin ja ryhmissä tehtävät tehtävät ja harjoitukset.
Pakollisiin opintoihin liittyy pienryhmissä tehtävä tutkimusprojekti, joka arvioidaan Rakentamisen hankintaosaaminen -opintojakson osana.
Kestävä kehitys -ajatus sisältyy opintoihin nykyisten työelämän painotusten mukaisesti. Opintojakson toteutuksessa painotetaan sähköisiä järjestelmiä ja sähköisen materiaalin hyödyntämistä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähiopetuksesta poissaolo korvataan erillisillä tehtävillä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksilötyöt, ryhmätyöt ja vertaisarvioinnit. Palautteesta oppiminen ja palautteen antaminen.
YHTEENSÄ 133 h, sisältäen annetut tehtävät ja harjoitukset sekä lähiopetus (16 h).
Sisällön jaksotus
Opintojakso rakentuu erilaisista ajankohtaisista rakentamisen johtamiseen liittyvistä teemoista ja suuntauksista sekä johtamisen mahdollisuudet ja haasteet. Aihealueina voivat olla uudis- ja korjausrakentaminen, infrarakentaminen, tietomallit, digitaalisuus, erilaiset talotekniset ratkaisut jne.
Kurssin materiaalit ja tehtävät (ennakkotehtävät) löytyvät ItsLearning-oppimisalustalta.
Toteutus ensimmäisen lukuvuoden syksyllä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Sirpa Erkkilä-Häkkinen joko sähköpostilla tai ItsLearning-alustan viestikanavalla. Muista ilmoittaa aina kurssi, mitä asiasi koskee.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen, Itslearning-alustalla annetut tehtävät ja harjoitustyöt sekä aikatauluissa pysyminen.
Ennakkotehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty ja oppimistehtävät sekä harjoitustyöt asteikolla 0-5. Arviointiperusteet esitetään erikseen oppimistehtävissä. Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävien arvosanojen keskiarvona, yksilötehtäviä painottaen, edellyttäen, että kaikki ennakkotehtävät on suoritettu hyväksytysti.
Tarkemmat arviointikriteerit on esitelty tehtäväkohtaisesti ItsLearning-alustalla.
Hylätty (0)
Annetut tehtävät tekemättä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tehtävät tehty, ohjeiden noudattaminen ja aihealueen sekä tiedon omaksuminen ja käyttö.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tehtävät tehty, ohjeiden noudattaminen sekä aihealueen ja tiedon hallinta ja hyödyntäminen.
Arvosanaan 4 vaaditaan, että annetut tehtävät tehty aikataulun mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tehtävät tehty, ohjeiden noudattaminen sekä aihealueiden ja tiedon soveltaminen sekä syventäminen lähteitä käyttäen. Kaikissa osa-alueissa onnistuminen.
Arvosanaan vaaditaan, että annetut tehtävät tehty aikataulun mukaisesti.
Esitietovaatimukset
Opiskelijan tulee osoittaa osaamisensa matemaattis-luonnontieteellisessä sekä mitoitusosaamisessa ja kielitaidoissa ennen opintojakson aloitusta.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 26.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Sirpa Erkkilä-Häkkinen
Ryhmät
-
YRAKES23Rakennettu ympäristö, ylempi AMK
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· rakentamisen johtamisen osa-alueet: ihmisten, substanssin, prosessien ja muutosten johtamista
· rakentamisen valvonnan, dokumentoinnin ja palautteen merkityksen mm. laadun ja kosteudenhallinnassa
· soveltaa talotekniikan piirissä tapahtuvaa kehitystä
· tietomallien soveltamisen rakentamisessa
· työskennellä TKI-ympäristössä
Sisältö
Opintojakso rakentuu erilaisista ajankohtaisista rakentamisen johtamiseen liittyvistä teemoista sekä talotekniikan sekä tietomallien suuntauksista ja painotuksista uudis- ja korjausrakentamisessa. Opinnoissa hyödynnetään ammattikorkeakoulussa meneillään olevia tutkimus- ja kehityshankkeita. Aihealueita voivat olla mm. erilaiset talotekniset ratkaisut sekä johtamisen mahdollisuudet ja haasteet.
Oppimateriaalit
ItsLearning-oppimisympäristössä jaettu ja osoitettu materiaali.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, ennakko-, tunti- ja harjoitustehtävät
sekä ryhmä- ja paritehtävät ja vertaisarvioinnit.
Ryhmätyönä tehtävä erillinen tutkimushanke sisältyy ja ajoittuu pakollisten kurssien ajalle.
Pakollisiin opintoihin sisältyvä tutkimusprojekti ryhmätyönä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Asiantuntija luennot, erilaiset yksin ja ryhmissä tehtävät tehtävät ja harjoitukset.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähiopetuksesta poissaolo korvataan erillisillä tehtävillä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksilötyöt, ryhmätyöt ja vertaisarvioinnit. Palautteesta oppiminen ja palautteen antaminen.
YHTEENSÄ 133 h, sisältäen annetut tehtävät ja harjoitukset sekä lähiopetus (16 h).
Sisällön jaksotus
Opintojakso rakentuu erilaisista ajankohtaisista rakentamisen johtamiseen liittyvistä teemoista sekä talotekniikan sekä tietomallien suuntauksista ja painotuksista uudis- ja korjausrakentamisessa.
Aihealueita voivat olla mm. erilaiset talotekniset ratkaisut sekä johtamisen mahdollisuudet ja haasteet.
Kurssin materiaalit ja tehtävät (ennakkotehtävät) löytyvät ItsLearning-oppimisalustalta.
Toteutus ensimmäisen lukuvuoden syksyllä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Sirpa Erkkilä-Häkkinen joko sähköpostilla tai ItsLearning-alustan viestikanavalla. Muista ilmoittaa aina kurssi, mitä asiasi koskee.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen, tehtävät ja harjoitustyöt sekä aikatauluissa pysyminen.
Ennakkotehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty ja oppimistehtävät sekä harjoitustyöt asteikolla 0-5. Arviointiperusteet esitetään erikseen oppimistehtävissä. Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävien arvosanojen keskiarvona, yksilötehtäviä painottaen, edellyttäen, että kaikki ennakkotehtävät on suoritettu hyväksytysti.
Hylätty (0)
Annetut tehtävät tekemättä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tehtävät tehty, ohjeiden noudattaminen ja aihealueen sekä tiedon omaksuminen ja käyttö.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tehtävät tehty, ohjeiden noudattaminen sekä aihealueen ja tiedon hallinta ja hyödyntäminen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tehtävät tehty, ohjeiden noudattaminen sekä aihealueiden ja tiedon soveltaminen sekä syventäminen lähteitä käyttäen. Kaikissa osa-alueissa onnistuminen.
Esitietovaatimukset
Opiskelijan tulee osoittaa osaamisensa matemaattis-luonnontieteellisessä sekä mitoitusosaamisessa ja kielitaidoissa ennen opintojakson aloitusta.
Ilmoittautumisaika
27.08.2022 - 18.09.2022
Ajoitus
26.09.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Sirpa Erkkilä-Häkkinen
Ryhmät
-
YRAKES22Rakentamisen koulutus, ylempi AMK
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· rakentamisen johtamisen osa-alueet: ihmisten, substanssin, prosessien ja muutosten johtamista
· rakentamisen valvonnan, dokumentoinnin ja palautteen merkityksen mm. laadun ja kosteudenhallinnassa
· soveltaa talotekniikan piirissä tapahtuvaa kehitystä
· tietomallien soveltamisen rakentamisessa
· työskennellä TKI-ympäristössä
Sisältö
Opintojakso rakentuu erilaisista ajankohtaisista rakentamisen johtamiseen liittyvistä teemoista sekä talotekniikan sekä tietomallien suuntauksista ja painotuksista uudis- ja korjausrakentamisessa. Opinnoissa hyödynnetään ammattikorkeakoulussa meneillään olevia tutkimus- ja kehityshankkeita. Aihealueita voivat olla mm. erilaiset talotekniset ratkaisut sekä johtamisen mahdollisuudet ja haasteet.
Oppimateriaalit
ItsLearning-oppimisympäristössä jaettu ja osoitettu materiaali.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, ennakko-, tunti- ja harjoitustehtävät
sekä ryhmä- ja paritehtävät ja vertaisarvioinnit.
Ryhmätyönä tehtävä erillinen tutkimushanke sisältyy ja ajoittuu pakollisten kurssien ajalle.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Asiantuntija luennot, erilaiset yksin ja ryhmissä tehtävät tehtävät ja harjoitukset.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähiopetuksesta poissaolo korvataan erillisillä tehtävillä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksilötyöt, ryhmätyöt ja vertaisarvioinnit. Palautteesta oppiminen ja palautteen antaminen. Opittujen tutkimusmenetelmien soveltaminen oman opinnäytetyön suunnitteluun ja oman suunnitelman esittely.
YHTEENSÄ 133 h, sisältäen annetut tehtävät ja harjoitukset sekä lähiopetus (16 h).
Sisällön jaksotus
Opintojakso rakentuu erilaisista ajankohtaisista rakentamisen johtamiseen liittyvistä teemoista sekä talotekniikan sekä tietomallien suuntauksista ja painotuksista uudis- ja korjausrakentamisessa.
Aihealueita voivat olla mm. erilaiset talotekniset ratkaisut sekä johtamisen mahdollisuudet ja haasteet.
Kurssin materiaalit ja tehtävät (ennakkotehtävät) löytyvät ItsLearning-oppimisalustalta.
Toteutus ensimmäisen lukuvuoden syksyllä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Sirpa Erkkilä-Häkkinen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen, tehtävät ja harjoitustyöt sekä aikatauluissa pysyminen.
Ennakkotehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty ja oppimistehtävät sekä harjoitustyöt asteikolla 0-5. Arviointiperusteet esitetään erikseen oppimistehtävissä. Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävien arvosanojen keskiarvona, yksilötehtäviä painottaen, edellyttäen, että kaikki ennakkotehtävät on suoritettu hyväksytysti.
Hylätty (0)
Annetut tehtävät tekemättä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tehtävät tehty, ohjeiden noudattaminen ja aihealueen sekä tiedon omaksuminen ja käyttö.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tehtävät tehty, ohjeiden noudattaminen sekä aihealueen ja tiedon hallinta ja hyödyntäminen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tehtävät tehty, ohjeiden noudattaminen sekä aihealueiden ja tiedon soveltaminen sekä syventäminen lähteitä käyttäen. Kaikissa osa-alueissa onnistuminen.
Esitietovaatimukset
Opiskelijan tulee osoittaa osaamisensa matemaattis-luonnontieteellisessä sekä mitoitusosaamisessa ja kielitaidoissa ennen opintojakson aloitusta.