Terveysteknologian käyttöönotto ja hyödyntäminenLaajuus (5 op)
Tunnus: MS00BR16
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida sote-ympäristön erityispiirteitä teknologian hyödyntämisen näkökulmasta
· luoda vaatimusmäärittelyn ja käytettävyyden arvioinnin terveysteknologian tuotteelle
· toimia asiantuntijana teknologian hankintaprosessissa
· luoda käyttöönottosuunnitelman
· arvioida terveysteknologiatuotteen soveltuvuutta oman organisaationsa tarpeisiin ja arvioida sen hyötyjä
Sisältö
· vaatimusmäärittely
· käytettävyysarviointi
· käyttöönotto
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
17.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 65
Koulutus
- Insinööri (ylempi AMK), terveysteknologia
Opettaja
- Reetta Raitoharju
- Jan Holmberg
Ryhmät
-
YTERIS24Insinööri (ylempi AMK), Terveysteknologia
-
YTERTS24Tradenomi (ylempi AMK), terveysteknologia
-
YTERTES24Terveysteknologia
-
OSTESOS24Terveysteknologia sosiaali- ja terveysalalla -osaajakoulutus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida sote-ympäristön erityispiirteitä teknologian hyödyntämisen näkökulmasta
· luoda vaatimusmäärittelyn ja käytettävyyden arvioinnin terveysteknologian tuotteelle
· toimia asiantuntijana teknologian hankintaprosessissa
· luoda käyttöönottosuunnitelman
· arvioida terveysteknologiatuotteen soveltuvuutta oman organisaationsa tarpeisiin ja arvioida sen hyötyjä
Sisältö
· vaatimusmäärittely
· käytettävyysarviointi
· käyttöönotto
Oppimateriaalit
Opettajan erikseen ilmoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
- Ennen lähipäiviä opiskelijat saavat orientoivan materiaalin, jonka avulla he voivat tutustua aihepiiriin.
- Lähipäivissä aihetta syvennetään asiantuntija ja -vierailijaluennoilla.
- Opintojaksolla suoritetaan case-rymätehtävä ja yksilösuorituksena sekä esseetehtävä että kirjallinen koe.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen koe 11.4. Kupittaan kampuksella omalta laitteelta. Hylätylle tulokselle on kaksi uusintamahdollisuutta.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelijoille tarjottava orientoiva materiaali ennen lähipäiviä mahdollistaa aiheen alustavan omaksumisen ja tarjoaa pohjan omatoimiselle valmistautumiselle. Tämä lähestymistapa tukee opiskelijoiden valmiuksia omaksua syvällisempää tietoa lähipäivinä.
Lähiopäivät on suunnittelu syventämään aihetta asiantuntija- ja vierailijaluennoilla. Luennot tuovat ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa kurssin aihepiiristä, mikä auttaa opiskelijoita yhdistämään teoriaa käytäntöön ja tarjoaa mahdollisuuden kysymyksille ja keskustelulle.
Yhteistyöhön perustuva case-tehtävä kehittää ryhmätyötaitoja sekä uuden tiedon soveltamisen taitoja. Opiskelijat pääsevät työskentelemään yhdessä todellisia tilanteita mallintavien haasteiden parissa, mikä edistää ongelmanratkaisua ja yhteisöllistä tiedon rakentamista.
Esseetehtävä tarjoaa mahdollisuuden syvälliseen reflektointiin ja analyysiin, kun taas kirjallinen koe varmistaa opintojakson tavoitteiden mukaisen sisällön omaksumisen ja osaamisen arvioinnin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Keskustele etukäteen opettajan kanssa mahdollisista poissaoloista lähipäivillä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- orientoivat tehtävät 5 h
- lähiopetus: 15h
- case-ryhmätehtävä 35 h
- yksilöessee 30 h
- kirjallinen koe ja siihen valmistautuminen 50 h
YHTEENSÄ 135 h = 5 op
Sisällön jaksotus
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida sote-ympäristön erityispiirteitä teknologian hyödyntämisen näkökulmasta
· luoda vaatimusmäärittelyn ja käytettävyyden arvioinnin terveysteknologian tuotteelle
· toimia asiantuntijana teknologian hankintaprosessissa
· luoda käyttöönottosuunnitelman
· arvioida terveysteknologiatuotteen soveltuvuutta oman organisaationsa tarpeisiin ja arvioida sen hyötyjä
Opintojakson sisältö
· vaatimusmäärittely
· käytettävyysarviointi
· käyttöönotto
Opintojakso toteutetaan kevätlukukaudella 2025
Lähiopetuspäivät kampuksella:
Pe 17.1. 8.30-15.30
Pe 11.4. 8.30-15.30
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakson materiaalit ja palautukset Itslearning -alustalla ja kommunikointi opintojakson opettajiin sähköpostitse.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Ryhmänä palautettava case-tehtävä, arviointi: HYL/HYV.
- Yksilötehtävänä palautettava essee: HYL/HYV.
- Kirjallinen koe HYL/T1-K5, jonka tulos on opintojakson loppuarvosana.
Opintojakson opetuskerroilla on oltava läsnä, jos opiskelija on pois opetuskerralta niin hän suorittaa korvaavan tehtävän, jonka opettaja ilmoittaa kunkin lahiopetuspäivän jälkeen.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä, ei ole osallistunut lähiopetukseen, eikä ole suorittanut hyväksytysti korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat puutteellisia ja/tai eivät vastaa suurimpaan osaan tehtävänannossa esitettyjä vaatimuksia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut lähipäiviin ja suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti (poissaolot on korvattu anomalla korvaavia tehtäviä). Tehtävien perusteella opiskelija tunnistaa terveysteknologian käyttöönottoon, käytettävyyteen ja arviointiin liittyvät keskeiset haasteet ja ratkaisumahdollisuudet. Hän pystyy soveltamaan näitä rajoitetusti sote-toimintaympäristössä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on osallistunut lähipäiviin ja suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti (poissaolot on korvattu anomalla korvaavia tehtäviä). Tehtävien perusteella opiskelija osoittaa hyvää ymmärrystä terveysteknologian käyttöönoton, käytettävyyden ja arvioinnin keskeisistä haasteista ja ratkaisumalleista ja pystyy soveltamaan niitä sote-toimintaympäristössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut lähipäiviin ja suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti (poissaolot on korvattu anomalla korvaavia tehtäviä). Tehtävien perusteella opiskelija hallitsee perusteellisesti terveysteknologian käyttöönoton, käytettävyyden ja arvioinnin keskeiset haasteet ja ratkaisumallit. Hän osoittaa kykyä soveltaa osaamistaan menestyksekkäästi sote-toimintaympäristössä.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 25.01.2024
Ajoitus
25.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Insinööri (ylempi AMK), terveysteknologia
Opettaja
- Reetta Raitoharju
- Jan Holmberg
Ryhmät
-
YTERTES23Terveysteknologia
-
YTERIS23Insinööri (ylempi AMK), Terveysteknologia
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida sote-ympäristön erityispiirteitä teknologian hyödyntämisen näkökulmasta
· luoda vaatimusmäärittelyn ja käytettävyyden arvioinnin terveysteknologian tuotteelle
· toimia asiantuntijana teknologian hankintaprosessissa
· luoda käyttöönottosuunnitelman
· arvioida terveysteknologiatuotteen soveltuvuutta oman organisaationsa tarpeisiin ja arvioida sen hyötyjä
Sisältö
· vaatimusmäärittely
· käytettävyysarviointi
· käyttöönotto
Oppimateriaalit
Opettajan erikseen ilmoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Ennen lähipäiviä opiskelijat saavat orientoivan materiaalin, jonka avulla he voivat tutustua aihepiiriin. Lähipäivissä aihetta syvennetään asiantuntija ja -vierailijaluennoitsijoiden kautta.
Opintojaksolla toteutetaan terveysteknologian määrittelyyn, arviointiin ja käyttöönottoon liittyvä case-tehtävä. Tehtävää työstetään monialaisissa pienryhmissä ja se vertaisarvioidaan. Arvosteltavana lopputuotoksena opiskelijat palauttavat esseen. Teoriatietoa opintojaksolla käsitellään sekä luentojen että kirjallisen materiaalin kautta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Keskustele etukäteen opettajan kanssa mahdollisista poissaoloista lähipäivillä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Orientoivat tehtävät 15 h
Lähiopetus: 15h
Case-tehtävä terveysteknologian määrittelystä, arvioinnista ja käyttöönotosta pienryhmissä 50 h
Essee 55 h
YHTEENSÄ 135 h = 5 op
Sisällön jaksotus
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida sote-ympäristön erityispiirteitä teknologian hyödyntämisen näkökulmasta
· luoda vaatimusmäärittelyn ja käytettävyyden arvioinnin terveysteknologian tuotteelle
· toimia asiantuntijana teknologian hankintaprosessissa
· luoda käyttöönottosuunnitelman
· arvioida terveysteknologiatuotteen soveltuvuutta oman organisaationsa tarpeisiin ja arvioida sen hyötyjä
Opintojakson sisältö
· vaatimusmäärittely
· käytettävyysarviointi
· käyttöönotto
Opintojakso toteutetaan kevätlukukaudella 2023
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakson materiaalit ja palautukset Itslearning -alustalla, jonne kaikille ilmoittautuneille tulee pääsy.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmänä palautettava case-tehtävä, vertaisarvio H-5. Vaikutus yksilöarvosanaan korottavasti tai alentavasti +/- 1
Yksilötehtävänä palautettava essee H-5
Loppuarvosana muodostuu esseen arvioista sekä ryhmätehtävän arvosanasta (korottava tai alentava vaikutus)
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 10.01.2023
Ajoitus
10.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Insinööri (ylempi AMK), terveysteknologia
Opettaja
- Reetta Raitoharju
Ajoitusryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille) (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
YTERIS22Insinööri (ylempi AMK), Terveysteknologia
-
YTERTES22Terveysteknologia
Pienryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida sote-ympäristön erityispiirteitä teknologian hyödyntämisen näkökulmasta
· luoda vaatimusmäärittelyn ja käytettävyyden arvioinnin terveysteknologian tuotteelle
· toimia asiantuntijana teknologian hankintaprosessissa
· luoda käyttöönottosuunnitelman
· arvioida terveysteknologiatuotteen soveltuvuutta oman organisaationsa tarpeisiin ja arvioida sen hyötyjä
Sisältö
· vaatimusmäärittely
· käytettävyysarviointi
· käyttöönotto
Oppimateriaalit
Opettajan erikseen ilmoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla toteutetaan terveysteknologian määrittelyyn, arviointiin ja käyttöönottoon liittyvä case-tehtävä. Tehtävää työstetään monialaisissa pienryhmissä, mutta sen arvioitava raportti palatutetaan yksilötehtävänä. Oppiminen tapahtuu soveltamalla teoriatietoa tehtävän toimeksiantoon sekä vertaisoppimisen avulla. Teoriatietoa opintojaksolla käsitellään sekä luentojen että kirjallisen materiaalin kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Case-tehtävä terveysteknologian määrittelystä, arvioinnista ja käyttöönotosta:
- OSA 1 Hankintaa tukeva vaatimusmäärittely 30 h
- OSA 2 Käytettävyyden arviointi 30 h
- OSA 3 Käyttöönottosuunnitelma 30 h
- OSA 4 Terveysteknologian arviointi 30 h
Lähiopetus: 15h
YHTEENSÄ 135 h = 5 op
Sisällön jaksotus
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida sote-ympäristön erityispiirteitä teknologian hyödyntämisen näkökulmasta
· luoda vaatimusmäärittelyn ja käytettävyyden arvioinnin terveysteknologian tuotteelle
· toimia asiantuntijana teknologian hankintaprosessissa
· luoda käyttöönottosuunnitelman
· arvioida terveysteknologiatuotteen soveltuvuutta oman organisaationsa tarpeisiin ja arvioida sen hyötyjä
Opintojakson sisältö
· vaatimusmäärittely
· käytettävyysarviointi
· käyttöönotto
Opintojakso toteutetaan kevätlukukaudella 2023
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilötehtävänä palautettava case-harjoitus
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 18.01.2022
Ajoitus
18.01.2022 - 30.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Insinööri (ylempi AMK), terveysteknologia
Opettaja
- Reetta Raitoharju
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)
Ryhmät
-
YTERTES21Terveysteknologia
-
YTERIS21Insinööri (ylempi AMK), Terveysteknologia
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida sote-ympäristön erityispiirteitä teknologian hyödyntämisen näkökulmasta
· luoda vaatimusmäärittelyn ja käytettävyyden arvioinnin terveysteknologian tuotteelle
· toimia asiantuntijana teknologian hankintaprosessissa
· luoda käyttöönottosuunnitelman
· arvioida terveysteknologiatuotteen soveltuvuutta oman organisaationsa tarpeisiin ja arvioida sen hyötyjä
Sisältö
· vaatimusmäärittely
· käytettävyysarviointi
· käyttöönotto
Oppimateriaalit
Opettajan erikseen ilmoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla toteutetaan terveysteknologian määrittelyyn, arviointiin ja käyttöönottoon liittyvä case-tehtävä. Tehtävää työstetään monialaisissa pienryhmissä, mutta sen arvioitava raportti palatutetaan yksilötehtävänä. Oppiminen tapahtuu soveltamalla teoriatietoa tehtävän toimeksiantoon sekä vertaisoppimisen avulla. Teoriatietoa opintojaksolla käsitellään sekä luentojen että kirjallisen materiaalin kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Case-tehtävä terveysteknologian määrittelystä, arvioinnista ja käyttöönotosta:
- OSA 1 Hankintaa tukeva vaatimusmäärittely 30 h
- OSA 2 Käytettävyyden arviointi 30 h
- OSA 3 Käyttöönottosuunnitelma 30 h
- OSA 4 Terveysteknologian arviointi 30 h
Lähiopetus: 15h
YHTEENSÄ 135 h = 5 op
Sisällön jaksotus
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida sote-ympäristön erityispiirteitä teknologian hyödyntämisen näkökulmasta
· luoda vaatimusmäärittelyn ja käytettävyyden arvioinnin terveysteknologian tuotteelle
· toimia asiantuntijana teknologian hankintaprosessissa
· luoda käyttöönottosuunnitelman
· arvioida terveysteknologiatuotteen soveltuvuutta oman organisaationsa tarpeisiin ja arvioida sen hyötyjä
Opintojakson sisältö
· vaatimusmäärittely
· käytettävyysarviointi
· käyttöönotto
Opintojakso toteutetaan kevätlukukaudella 2022
Viestintäkanava ja lisätietoja
Avoimen amk:n kiintiö 3 opiskelijaa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilötehtävänä palautettava case-harjoitus