Tulevaisuuden työyhteisöLaajuus (5 op)
Tunnus: KH00CQ07
Laajuus
5 op
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 10.03.2025
Ajoitus
10.03.2025 - 13.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Johanna Stenroos-Vuorio
Ryhmät
-
MLIISK24Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2024
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktitunnit: 12 h
Lukumateriaalin opiskelu noin 50 - 60 h
Tehtävien ja vertaisarviointien työstäminen noin 40-70 h
Ennen opintojakson aloitusta opiskelija saa työstettäväkseen ennakkotehtävän, joka on pohjustusta ensimmäiselle lähikerralle.
Osallistumista ensimmäiselle lähikerralle edellytetään, koska ensimmäinen arvioitava ryhmätehtävä toteutetaan tällöin.
Kokonaistyömäärä viiden opintopisteen opintojaksolla on noin 135 tuntia. Työmäärä koostuu lähitapaamisista, itsenäisestä tiedonhankinnasta, kirjojen yms. materiaalien lukemisesta, ryhmätapaamisista sekä lähitunteihin valmistautumisesta, raportoinnista yms.
Yksityiskohtaiset tiedot tehtävistä, aikatauluista ym. pääset lukemaan Itslearning-oppimisympäristöstä opintojakson alussa. Opintojakson tavoitteet, tehtävät ja niiden arviointi, aikataulutus yms. käytännön asiat käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla.
Sisällön jaksotus
• tulevaisuuden trendit ja niiden vaikutus organisaatioihin
• tulevaisuustyöpaja, pienryhmätyöskentelyä
• tulevaisuuden ennakointi ja kestävä tulevaisuus
• organisaatiokulttuuri ja työntekijöiden hyvinvointi
• minä tulevaisuuden tekijänä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jokainen kurssitehtävä tulee palauttaa, jotta opintojaksosta pääsee läpi. Myöhässä palautetuista tehtävistä saa automaattisesti 0 pistettä. Kukin tehtävä pisteytetään pistein 0-2 ja arvosana muodostuu kokonaispisteiden mukaisesti (ks. taulukko alempana).
Kaikki tämän opintojakson tehtävät arvioidaan seuraavasti:
• Hylätty (0 pistettä)
• Hyväksytty / Hyvä (1 piste)
• Hyväksytty / Erittäin hyvä / Erinomainen (2 pistettä)
Jokaisen tehtävänannon yhteyteen on kirjattu arviointikriteerit, joiden perusteella pisteet tehtävästä annetaan.
Opintojaksolla on yhteensä 5 tehtävää:
• ennakkotehtävä (yksilötehtävä) joka tehdään ja palautetaan ennen ensimmäistä lähikertaa
• tulevaisuustyöpaja (ensimmäisellä lähitapaamiskerralla, ryhmätehtävä) edellyttää läsnäoloa
• kaksi erillistä esseetehtävää (yksilötehtäviä) sekä
• suullinen esitys viimeisellä lähikerralla (ryhmätehtävä) & edellyttää läsnäoloa.
Lopullinen arvosana muodostuu seuraavasti:
11-12p. arvosana 5
10p. arvosana 4
8-9p. arvosana 3
6-7p. arvosana 2
5 p. arvosana 1
0-4p. hylätty
Lähikertoja on kolme. Lähikerroista voi olla poissa korkeintaan kerran. Huomioithan, että osa tehtävistä tehdään lähikerroilla (tulevaisuustyöpaja, ryhmäesitykset ym.) joten läsnäolo on erittäin suositeltavaa.
Ryhmissä tehtäviin tehtäviin liittyy myös vertaisarviointiosuus, joka otetaan huomioon arvioinnissa.
Hylätty (0)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai palauttanut kaikkia oppimistehtäviä.
- Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- On toiminnallaan osoittanut, että hän tunnistaa joitakin opintojakson keskeisiä osa-alueita.
- Kykenee jonkin verran hyödyntämään tietoa, joita opintojaksolla laadittavat tehtävät edellyttävät.
- On onnistunut viestimään ajatuksistaan muille jonkin verran.
- Osaa luetella joitakin tulevaisuuden trendejä.
- Osaa jonkin verran pohtia omaa osuuttaan tulevaisuuden tekijänä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- On toiminnallaan osoittanut, että hän tunnistaa opintojakson keskeiset osa-alueet.
- Osaa soveltaa tietojaan ja ymmärrystään opintojakson sisällöistä jonkin verran.
- On osoittanut kykyä kerätä asiaankuuluvaa tietoa, joita opintojaksolla laadittavat tehtävät edellyttävät.
- On onnistunut viestimään ajatuksistaan muille melko selkeästi.
- Ymmärtää tulevaisuuden trendejä ja kykenee arvioimaan niiden vaikutusta organisaatioihin jonkin verran.
- Osaa ennakoida tulevaisuutta ja pohtia keinoja kestävän tulevaisuuden luomiseksi.
- Osaa pohtia omaa osuuttaan tulevaisuuden tekijänä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- On toiminnallaan osoittanut, että hän ymmärtää opintojakson keskeiset osa-alueet erittäin hyvin.
- On osoittanut osaavansa soveltaa tietojaan ja ymmärrystään opintojakson sisällöistä.
- On osoittanut erittäin hyvää kykyä kerätä ja tulkita asiaankuuluvaa tietoa, joita opintojaksolla laadittavat tehtävät edellyttävät.
- On onnistunut viestimään ajatuksistaan muille selkeästi ja ammattimaisesti, esimerkiksi laaditut tekstit ovat selkeitä ja hyvin kirjoitettuja sekä toiminta ryhmätöissä on ryhmätyötä edistävää ja ammattimaista.
- Ymmärtää tulevaisuuden trendejä ja arvioida niiden vaikutusta organisaatioihin
- Osaa ennakoida tulevaisuutta ja pohtia keinoja kestävän tulevaisuuden luomiseksi
- Osaa pohtia omaa osuuttaan tulevaisuuden tekijänä.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 06.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
15 - 70
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Jenni Tuominen
- Nicolas Le Grand
Ryhmät
-
MLIITS23Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2023
Oppimateriaalit
ITS-oppimisessa saatavilla oleva lukumateriaali: artikkelit, raportit...
Videot, podcastit
Opetusmenetelmät
työpajat, luennot, tapaustutkimukset
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ahot-tehtävä ITSlearningissa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktitunnit: 15h
Lukumateriaalin opiskelu ~ 30/50h
Tehtävien ja vertaisarviointien työstäminen ~ 40-60h.
Sisällön jaksotus
Tulevaisuus työpaja (5.9.)
Tulevaisuuden trendit ja niiden vaikutus organisaatioihin
Keskeiset johtamiskäsitteet (27.9)
Organisaatiokulttuuri ja työntekijöiden hyvinvointi (25.10)
Tiimiesittelyt (10.12)
6.9 klo 9-12
27.9 klo 9-12
25.10 klo 9-12
10.12 klo 9-12; 13-16
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kaikki tämän kurssin osat (yksilölliset tehtävät, vertaisarvioinnit jne.) arvioidaan seuraavasti:
Hylätty (0 pistettä)
Hyväksytty / Hyvä (1 piste)
Erittäin hyvä / Erinomainen (2 pistettä).
- 2 yksilöllistä tehtävää: Enintään 4 pistettä
- 2 vertaisarviointia: enintään 4 pistettä
- 1 ryhmätyö: enintään 2 pistettä
Lopullisen arvosanan pisteet muodostuvat seuraavasti:
- 9-10 pistettä = arvosana 5
- 8 pistettä = arvosana 4
- 6-7 pistettä = arvosana 3
- 5 pistettä = arvosana 2
- 4 pistettä = arvosana 1
- 3 pistettä ja alle 3 pistettä = hylätty
Hylätty (0)
Opiskelija on osoittanut, että hän tuntee ja ymmärtää kurssin keskeiset osa-alueet hyvin vähän. Opiskelijalla on vaikeuksia soveltaa tietojaan ja ymmärrystään kurssin sisällöstä. Opiskelija osoittaa hyvin vähän kykyä kerätä ja tulkita asiaankuuluvaa tietoa, jotta hän voi tehdä arvioita, joihin sisältyy pohdintaa siitä mitä tehtävissä pyydetään. Opiskelijalla on vaikeuksia välittää ajatuksiaan muille. Useat tekstin osat ovat epäselviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osoittanut, että hän tuntee ja ymmärtää kurssin keskeiset osa-alueet vähän. Opiskelijalla on vaikeuksia soveltaa tietojaan ja ymmärrystään kurssin sisällöstä. Opiskelija osoittaa vain vähän kykyä kerätä ja tulkita asiaankuuluvaa tietoa, jonka perusteella hän voi tehdä arvioita, joihin sisältyy pohdintaa siitä, mitä tehtävissä pyydetään. Opiskelijalla on vaikeuksia välittää ajatuksiaan muille. Jotkin tekstin osat ovat epäselviä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on osoittanut, että hän tuntee ja ymmärtää hyvin kurssin keskeiset osa-alueet. Opiskelija osoittaa, että hän osaa soveltaa tietojaan ja ymmärrystään kurssin sisällöstä. Opiskelija osoittaa hyvää kykyä kerätä ja tulkita asiaankuuluvaa tietoa, jotta hän voi tehdä arvioita, joihin sisältyy pohdintaa siitä, mitä tehtävissä pyydetään. Opiskelija osaa kertoa ajatuksistaan muille. Tekstin tärkeät osat ovat selkeitä ja hyvin kirjoitettuja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osoittanut, että hän tuntee ja ymmärtää kurssin keskeiset osa-alueet erittäin hyvin. Opiskelija osoittaa, että hän osaa soveltaa tietojaan ja ymmärrystään kurssin sisällöstä. Opiskelija osoittaa erittäin hyvää kykyä kerätä ja tulkita asiaankuuluvaa tietoa, jotta hän voi tehdä arvioita, joihin sisältyy pohdintaa siitä, mitä tehtävissä pyydetään. Opiskelija pystyy viestimään ajatuksistaan muille selkeästi ja ammattimaisesti. Suurin osa tekstistä on selkeää ja hyvin kirjoitettua.