Tutkimus- ja kehittämismenetelmätLaajuus (5 op)
Tunnus: 3011379
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla perehdytään tutkimusprosesson eri vaiheisiin, tutkimusongelman määrittelyyn, viitekehyksen merkitykseen tutkimuksen suuntaajana, tutkimusaineiston keräämiseen, kuvaamiseen ja analysointiin sekä tutkimusraportin rakenteeseen.
Opiskelija
- osaa laatia tutkimussuunnitelmat
- osaa etsiä tutkimusaineistoon liittyvää tausta-aineistoa
- hallitsee tutkimuksenteon perusteet ja osaa tehdä pienimuotoisen kehittämis - tai tutkimushankkeen.
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
28.01.2025 - 05.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Anette Kairikko
- Paula Savolainen
Ryhmät
-
MLIISK23Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2023
Tavoitteet
Opintojaksolla perehdytään tutkimusprosesson eri vaiheisiin, tutkimusongelman määrittelyyn, viitekehyksen merkitykseen tutkimuksen suuntaajana, tutkimusaineiston keräämiseen, kuvaamiseen ja analysointiin sekä tutkimusraportin rakenteeseen.
Opiskelija
- osaa laatia tutkimussuunnitelmat
- osaa etsiä tutkimusaineistoon liittyvää tausta-aineistoa
- hallitsee tutkimuksenteon perusteet ja osaa tehdä pienimuotoisen kehittämis - tai tutkimushankkeen.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään seuraavia teoksia (saatavilla Finnassa myös e-kirjana):
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-6. painos). Sanoma Pro.
Hakala, J. T. (2022). Hyvä, parempi, valmis: Opinnäyteopas ammattikorkeakouluille. Gaudeamus.
Muu opintojakson oppimateriaali kerrotaan oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Pääosa opiskelusta tapahtuu itsenäisesti oppimisympäristössä. Oppiminen perustuu tehtävien tekemiseen ja oman oppimisen arviointiin.
Lähipäivien aikana on opetuskeskusteluja, ryhmätöitä ja esityksiä, jotka kaikki tukevat oppimista.
Oppimisen tukea on tarjolla lähipäivinä sekä verkossa oppimisympäristössä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h). Opiskelijan tarvitsema aika riippuu muun muassa opiskelijan aiemmasta osaamisesta. Suurin osa työstä on itsenäistä opiskelua ja tehtävien tekemistä.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan integroidusti Kehittämistehtävä -opintojakson kanssa.
Ilmoittaudu myös sille opintojaksolle!
Opintojakson osat ovat lähipäivät sekä oppimisalustalla pääosin yksilötyönä suoritettavat tehtävät.
Lähipäivät
I
Aloitusinfo: opintojakson sisältö, oppimistavoitteet, opintojakson suorittaminen ja arviointi, itslearning-ympäristö, ryhmätyöskentelyä
II
Etäjakson tehtävien läpikäynti, esitykset, viitteidenhallinnan klinikka, alustus menetelmiin, ryhmätyöskentelyä
III
Etäjakson tehtävien läpikäynti, menetelmäsparraus, viiteidenhallinnan klinikka, vastuullinen opinnäytetyö, verkkojulkaisu, ryhmätyöskentelyä, tuutorointi
IV
Etäjakson tehtävien läpikäynti, esitykset, miten jatkaa aiheesta opinnäytetyöksi
V
Evästystä opinnäytetyön tekemiseen
Opintojakson sisältö:
- Orientaatio kurssin sisältöön
- Aiheen valinta, määrittely ja rajaus
- Kirjallisuuden haku, lukeminen ja tiivistäminen
- Viittaaminen ja viitetiedot
- Menetelmät
- Vastuullinen opinnäytetyö
- Raportointi
- Palaute koko kurssista
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opiskelu opintojaksolla perustuu omaan aiheeseen, jonka kautta peilataan kutakin opiskeltavaa teemaa.
Samaa aihetta käytetään Kehittämistehtävä-opintojaksolla.
Opiskelijoita kannustetaan hankkimaan oma aihe omalta työnantajalta tai joltain muulta yritykseltä, julkisen sektorin organisaatiolta tai kolmannelta sektorilta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Kaikki tehtävät ovat pakollisia, jotta saat kurssin suoritetuksi.
Tehtäviä tehdään ja palautetaan oppimisympäristössä annettujen aikataulujen mukaisesti. Opettajat arvioivat tehtäviä ja antavat palautetta. Suurin osa palautteesta annetaan yleisesti ryhmäpalautteena lähipäivien aikana.
Opettaja arvioi kaikki palautusta vaativat ja pisteytettävät tehtävät asteikolla 0-1-2-3.
0 = tehtävää ei palautettu, palautettiin myöhässä, itse kysymykseen ei vastattu tai vastattiin väärin
1 = tehtävä palautettiin ja vastaa suurinpiirtein tehtävänantoon
2 = tehtävä palautettiin, mutta on hyvin suppea, ei vastaa kaikkiin tehtävänannon kysymyksiin tai on hyvin lavea
3 = tehtävä palautettiin, vastattiin kaikkiin kysymyksiin / tehtiin kaikki tehtävänannossa vaadittu sekä vastaus on perusteellinen
Yksi tehtävistä arvioidaan asteikolla 0-2 ja yksi asteikolla 0-1-2-3-4-5-6. Opettaja arvioi nämä edellä kuvatulla periaatteella.
Yksi menetelmiin liittyvä tehtävä koostuu itsenäisesti tehtävistä osista sekä ryhmätyönä tehtävästä osasta. Tämä arvioidaan yksilöllisesti asteikolla 0-1-2-3 ja arvioinnin tulos löytyy arviointikirjasta
Muut tehtävät arvioidaan Hyväksytty/Hylätty.
Arvioitavat osat ovat yhteensä 35 pistettä:
Hyväksyttyä suoritusta varten on saatava vähintään 17 pistettä. Arvosana muodostuu seuraavasti:
17-19 p = 1
20-23 p = 2
24-27 p = 3
28-31 p = 4
32-35 p = 5
Lähipäiviltä voi olla yhden kerran poissa. Jos poissaoloja on useita, tämä alentaa opintojakson arvosanaa tai voi johtaa hylättyyn suoritukseen
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 13.09.2024
Ajoitus
13.09.2024 - 29.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettaja
- Johnny Långstedt
- Ritva Hyttinen
Ryhmät
-
MKITIS22Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
Tavoitteet
Opintojaksolla perehdytään tutkimusprosesson eri vaiheisiin, tutkimusongelman määrittelyyn, viitekehyksen merkitykseen tutkimuksen suuntaajana, tutkimusaineiston keräämiseen, kuvaamiseen ja analysointiin sekä tutkimusraportin rakenteeseen.
Opiskelija
- osaa laatia tutkimussuunnitelmat
- osaa etsiä tutkimusaineistoon liittyvää tausta-aineistoa
- hallitsee tutkimuksenteon perusteet ja osaa tehdä pienimuotoisen kehittämis - tai tutkimushankkeen.
Oppimateriaalit
Hakala, J. T. 2022. Hyvä, parempi, valmis: Opinnäyteopas ammattikorkeakouluille. [Helsinki]: Gaudeamus. (e-kirja saatavilla Turku AMK:n Finnassa)
Tarkempi aineisto julkaistaan ITS alustalla
.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla sovelletaan aktiivista ja vuorovaikutteista oppimista. Lähituntien keskeisinä menetelminä ovat johdatukset, työpajat, harjoitukset, ja kokeilut. Opintojaksolla on itsenäistä työskentelyä opiskelijan oman tutkimus- tai kehittämisaiheen parissa, johon liittyy tehtäviä jotka aiheeseen, tietopohjaan, tutkimus- tai kehittämiskohteeseen, ja eettiseen luotettavaan raportointiin. Lisäksi opintojaksoon käytetään vertaisarviointia.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla noudatetaan Turun AMK:n innovaatiopedagogista strategiaa, jonka keskiössä on opiskelija. Opiskelija on aktiivinen toimija ja oppija, joka eri vuorovaikutuksen keinoin lisää osaamistaan ja ymmärtämystään aiheesta. Hän oppii ja osoittaa oppimistaan eri yksilö- ja ryhmätehtävien kautta.
Opintojakso tähtää kestävään kehitykseen välillisesti keskittyen luotettavan tiedon tuottamiseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op= 27 h)
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu lähitapaamisista pe 13.9. klo 9.15-16, pe 11.10. klo 9.15-16, pe 8.11. klo 9.15-16, ja pe 29.11. klo 9.15-16, joiden lomaan sijoittuvat yksilö-, pari- ja ryhmätehtävät
- Tutkiminen ja kehittäminen prosessina ja tekstiraporttina
- Aihe ja tiedollinen pohja
- Tutkimukselliset ja toiminnalliset menetelmät
- Aineiston analyysi ja tulkinta
- Eettinen tutkimus ja kehittäminen
Opintojakso toteutetaan integroidusti Kehittämistehtävä -opintojakson kanssa.
Ilmoittaudu myös sille opintojaksolle!
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla noudatetaan jatkuvan arvioinnin ideologiaa, mikä tarkoittaa että arviointi kohdistuu kaikkiin opintojakson osiin
- läsnäolo ja aktiivisuus lähitunneilla
- aikataulujen ja ohjeiden noudattaminen
- oppimistehtävät sekä ryhmässä että itsenäisesti
Hylätty (0)
Annettuja tehtäviä ei ole tehty riittävällä tasolla tai läpäistäviä testejä ei ole tehty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kaikki tehtävät ja/tai tentit on tehty ja palautettu verkkoalustalla kerrottujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tapaamisiin ja/tai reflektoinut ohjeiden mukaisesti omia ja ryhmän tuotoksia. Tuotoksissa osoitetaan osin menetelmien ja kurssisisältöjen osaamista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kaikki tehtävät ja/tai tentit on tehty ja palautettu verkkoalustalla kerrottujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tapaamisiin ja on osallistunut aktiivisesti työskentelyyn ja/tai reflektoinut ohjeiden mukaisesti omia ja ryhmän tuotoksia. Tehdyt tehtävät on tehty huolellisesti ja palautettu sovitun aikataulun mukaisesti. Tuotoksissa osoitetaan menetelmien ja kurssisisältöjen hyvää osaamista ja soveltamista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kaikki tehtävät ja/tai tentit on tehty ja palautettu verkkoalustalla kerrottujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti tapaamisiin ja työskentelyyn sekä edistänyt ryhmän toimintaa omilla ajatuksilla ja oivalluksilla. Lisäksi opiskelija on reflektoinut ohjeiden mukaisesti omia ja/tai ryhmän tuotoksia. Tehdyt tehtävät on tehty huolellisesti ja ne on palautettu sovitun aikataulun mukaisesti. Tuotoksista näkyy menetelmien syvällisempää osaamista, soveltamista ja oivaltavuutta.
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 12.09.2024
Ajoitus
12.09.2024 - 29.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Anette Kairikko
- Paula Savolainen
Ryhmät
-
MLIITS22Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2022
Tavoitteet
Opintojaksolla perehdytään tutkimusprosesson eri vaiheisiin, tutkimusongelman määrittelyyn, viitekehyksen merkitykseen tutkimuksen suuntaajana, tutkimusaineiston keräämiseen, kuvaamiseen ja analysointiin sekä tutkimusraportin rakenteeseen.
Opiskelija
- osaa laatia tutkimussuunnitelmat
- osaa etsiä tutkimusaineistoon liittyvää tausta-aineistoa
- hallitsee tutkimuksenteon perusteet ja osaa tehdä pienimuotoisen kehittämis - tai tutkimushankkeen.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään seuraavia teoksia (saatavilla Finnassa myös e-kirjana):
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3.-4. painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Hakala, J. T. 2022. Hyvä, parempi, valmis: Opinnäyteopas ammattikorkeakouluille. [Helsinki]: Gaudeamus.
Muu opintojakson oppimateriaali kerrotaan oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Pääosa opiskelusta tapahtuu itsenäisesti oppimisympäristössä. Oppiminen perustuu tehtävien tekemiseen ja oman oppimisen arviointiin.
Lähipäivien aikana on opetuskeskusteluja, ryhmätöitä ja esityksiä, jotka kaikki tukevat oppimista.
Oppimisen tukea on tarjolla lähipäivinä sekä verkossa oppimisympäristössä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h). Opiskelijan tarvitsema aika riippuu muun muassa opiskelijan aiemmasta osaamisesta. Suurin osa työstä on itsenäistä opiskelua ja tehtävien tekemistä.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan integroidusti Kehittämistehtävä -opintojakson kanssa.
Ilmoittaudu myös sille opintojaksolle!
Opintojakson osat ovat lähipäivät sekä oppimisalustalla pääosin yksilötyönä suoritettavat tehtävät.
Lähipäivät
I
Aloitusinfo: opintojakson sisältö, oppimistavoitteet, opintojakson suorittaminen ja arviointi, itslearning-ympäristö, ryhmätyöskentelyä
II
Etäjakson tehtävien läpikäynti, esitykset, viitteidenhallinnan klinikka, alustus menetelmiin, ryhmätyöskentelyä
III
Etäjakson tehtävien läpikäynti, menetelmäsparraus, viiteidenhallinnan klinikka, vastuullinen opinnäytetyö, verkkojulkaisu, ryhmätyöskentelyä, tuutorointi
IV
Etäjakson tehtävien läpikäynti, esitykset, miten jatkaa aiheesta opinnäytetyöksi
IV (klo 9:15-12)
Evästystä opinnäytetyön tekemiseen
Opintojakson sisältö:
- Orientaatio kurssin sisältöön
- Aiheen valinta, määrittely ja rajaus
- Kirjallisuuden haku, lukeminen ja tiivistäminen
- Viittaaminen ja viitetiedot
- Menetelmät
- Vastuullinen opinnäytetyö
- Raportointi
- Palaute koko kurssista
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opiskelu opintojaksolla perustuu omaan aiheeseen, jonka kautta peilataan kutakin opiskeltavaa teemaa.
Samaa aihetta käytetään Kehittämistehtävä-opintojaksolla.
Opiskelijoita kannustetaan hankkimaan oma aihe omalta työnantajalta tai joltain muulta yritykseltä, julkisen sektorin organisaatiolta tai kolmannelta sektorilta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Kaikki tehtävät ovat pakollisia, jotta saat kurssin suoritetuksi.
Tehtäviä tehdään ja palautetaan oppimisympäristössä annettujen aikataulujen mukaisesti. Opettajat arvioivat tehtäviä ja antavat palautetta. Suurin osa palautteesta annetaan yleisesti ryhmäpalautteena lähipäivien aikana.
Opettaja arvioi kaikki palautusta vaativat ja pisteytettävät tehtävät asteikolla 0-1-2-3.
0 = tehtävää ei palautettu, palautettiin myöhässä, itse kysymykseen ei vastattu tai vastattiin väärin
1 = tehtävä palautettiin ja vastaa suurinpiirtein tehtävänantoon
2 = tehtävä palautettiin, mutta on hyvin suppea, ei vastaa kaikkiin tehtävänannon kysymyksiin tai on hyvin lavea
3 = tehtävä palautettiin, vastattiin kaikkiin kysymyksiin / tehtiin kaikki tehtävänannossa vaadittu sekä vastaus on perusteellinen
Yksi tehtävistä arvioidaan asteikolla 0-2 ja yksi asteikolla 0-1-2-3-4-5-6. Opettaja arvioi nämä edellä kuvatulla periaatteella.
Yksi menetelmiin liittyvä tehtävä koostuu itsenäisesti tehtävistä osista sekä ryhmätyönä tehtävästä osasta. Tämä arvioidaan yksilöllisesti asteikolla 0-1-2-3 ja arvioinnin tulos löytyy arviointikirjasta
Muut tehtävät arvioidaan Hyväksytty/Hylätty.
Arvioitavat osat ovat yhteensä 35 pistettä:
Hyväksyttyä suoritusta varten on saatava vähintään 17 pistettä. Arvosana muodostuu seuraavasti:
17-19 p = 1
20-23 p = 2
24-27 p = 3
28-31 p = 4
32-35 p = 5
Lähipäiviltä voi olla yhden kerran poissa. Jos poissaoloja on useita, tämä alentaa opintojakson arvosanaa tai voi johtaa hylättyyn suoritukseen
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 16.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 15.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 50
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Anette Kairikko
- Paula Savolainen
Ryhmät
-
MLIISK22Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2022
Tavoitteet
Opintojaksolla perehdytään tutkimusprosesson eri vaiheisiin, tutkimusongelman määrittelyyn, viitekehyksen merkitykseen tutkimuksen suuntaajana, tutkimusaineiston keräämiseen, kuvaamiseen ja analysointiin sekä tutkimusraportin rakenteeseen.
Opiskelija
- osaa laatia tutkimussuunnitelmat
- osaa etsiä tutkimusaineistoon liittyvää tausta-aineistoa
- hallitsee tutkimuksenteon perusteet ja osaa tehdä pienimuotoisen kehittämis - tai tutkimushankkeen.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään seuraavia teoksia (saatavilla Finnassa myös e-kirjana):
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-6. painos). Sanoma Pro.
Hakala, J. T. (2022). Hyvä, parempi, valmis: Opinnäyteopas ammattikorkeakouluille. Gaudeamus.
Muu opintojakson oppimateriaali kerrotaan oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Pääosa opiskelusta tapahtuu itsenäisesti oppimisympäristössä. Oppiminen perustuu tehtävien tekemiseen ja oman oppimisen arviointiin.
Lähipäivien aikana on opetuskeskusteluja, ryhmätöitä ja esityksiä, jotka kaikki tukevat oppimista.
Oppimisen tukea on tarjolla lähipäivinä sekä verkossa oppimisympäristössä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h). Opiskelijan tarvitsema aika riippuu muun muassa opiskelijan aiemmasta osaamisesta. Suurin osa työstä on itsenäistä opiskelua ja tehtävien tekemistä.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan integroidusti Kehittämistehtävä -opintojakson kanssa.
Ilmoittaudu myös sille opintojaksolle!
Opintojakson osat ovat lähipäivät sekä oppimisalustalla pääosin yksilötyönä suoritettavat tehtävät.
Lähipäivät
I
Aloitusinfo: opintojakson sisältö, oppimistavoitteet, opintojakson suorittaminen ja arviointi, itslearning-ympäristö, ryhmätyöskentelyä
II
Etäjakson tehtävien läpikäynti, esitykset, viitteidenhallinnan klinikka, alustus menetelmiin, ryhmätyöskentelyä
III
Etäjakson tehtävien läpikäynti, menetelmäsparraus, viiteidenhallinnan klinikka, vastuullinen opinnäytetyö, verkkojulkaisu, ryhmätyöskentelyä, tuutorointi
IV
Etäjakson tehtävien läpikäynti, esitykset, miten jatkaa aiheesta opinnäytetyöksi
V
Evästystä opinnäytetyön tekemiseen
Opintojakson sisältö:
- Orientaatio kurssin sisältöön
- Aiheen valinta, määrittely ja rajaus
- Kirjallisuuden haku, lukeminen ja tiivistäminen
- Viittaaminen ja viitetiedot
- Menetelmät
- Vastuullinen opinnäytetyö
- Raportointi
- Palaute koko kurssista
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opiskelu opintojaksolla perustuu omaan aiheeseen, jonka kautta peilataan kutakin opiskeltavaa teemaa.
Samaa aihetta käytetään Kehittämistehtävä-opintojaksolla.
Opiskelijoita kannustetaan hankkimaan oma aihe omalta työnantajalta tai joltain muulta yritykseltä, julkisen sektorin organisaatiolta tai kolmannelta sektorilta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Tehtäviä tehdään ja palautetaan oppimisympäristössä annettujen aikataulujen mukaisesti. Opettajat arvioivat tehtäviä ja antavat palautetta. Suurin osa palautteesta annetaan yleisesti ryhmäpalautteena lähipäivien aikana.
Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit on kuvattu oppimisympäristössä.
Jos tehtävästä saa pisteitä, tehtävän palauttaminen myöhässä tarkoittaa sitä, että tehtävästä saa 0 pistettä.
Arvioitavat osat ovat yhteensä 35 pistettä:
Hyväksyttyä suoritusta varten on saatava vähintään 17 pistettä. Arvosana muodostuu seuraavasti:
17-19 p = 1
20-23 p = 2
24-27 p = 3
28-31 p = 4
32-35 p = 5
Lähipäiviin osallistuminen/osallistumattomuus voi rajatapauksessa korottaa/pienentää opintojakson kokonaisarvosanaa.
Ilmoittautumisaika
01.06.2023 - 08.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 10.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 60
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Anette Kairikko
- Paula Savolainen
Ryhmät
-
MLIITS21Liiketalous, aikuiskoulutus
Tavoitteet
Opintojaksolla perehdytään tutkimusprosesson eri vaiheisiin, tutkimusongelman määrittelyyn, viitekehyksen merkitykseen tutkimuksen suuntaajana, tutkimusaineiston keräämiseen, kuvaamiseen ja analysointiin sekä tutkimusraportin rakenteeseen.
Opiskelija
- osaa laatia tutkimussuunnitelmat
- osaa etsiä tutkimusaineistoon liittyvää tausta-aineistoa
- hallitsee tutkimuksenteon perusteet ja osaa tehdä pienimuotoisen kehittämis - tai tutkimushankkeen.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään seuraavaa teosta (saatavilla Finnassa myös e-kirjana):
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3.-4. painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Hakala, J. T. 2022. Hyvä, parempi, valmis: Opinnäyteopas ammattikorkeakouluille. [Helsinki]: Gaudeamus.
Muu opintojakson oppimateriaali kerrotaan oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Pääosa opiskelusta tapahtuu itsenäisesti oppimisympäristössä. Oppiminen perustuu tehtävien tekemiseen ja oman oppimisen arviointiin.
Lähipäivien aikana on opetuskeskusteluja, ryhmätöitä ja esityksiä, jotka kaikki tukevat oppimista.
Oppimisen tukea on tarjolla lähipäivinä sekä verkossa oppimisympäristössä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h). Opiskelijan tarvitsema aika riippuu muun muassa opiskelijan aiemmasta osaamisesta. Suurin osa työstä on itsenäistä opiskelua ja tehtävien tekemistä.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan integroidusti Kehittämistehtävä -opintojakson kanssa.
Ilmoittaudu myös sille opintojaksolle!
Opintojakson osat ovat lähipäivät sekä oppimisalustalla pääosin yksilötyönä suoritettavat tehtävät.
Lähipäivät
I
Aloitusinfo: opintojakson sisältö, oppimistavoitteet, opintojakson suorittaminen ja arviointi, itslearning-ympäristö, ryhmätyöskentelyä
II
Etäjakson tehtävien läpikäynti, esitykset, viitteidenhallinnan klinikka, alustus menetelmiin, ryhmätyöskentelyä
III
Etäjakson tehtävien läpikäynti, menetelmäsparraus, viiteidenhallinnan klinikka, vastuullinen opinnäytetyö, verkkojulkaisu, ryhmätyöskentelyä, tuutorointi
IV (klo 9:15-12)
Evästystä opinnäytetyön tekemiseen
V
Etäjakson tehtävien läpikäynti, esitykset, miten jatkaa aiheesta opinnäytetyöksi
Opintojakson sisältö:
- Orientaatio kurssin sisältöön
- Aiheen valinta, määrittely ja rajaus
- Kirjallisuuden haku, lukeminen ja tiivistäminen
- Viittaaminen ja viitetiedot
- Menetelmät
- Vastuullinen opinnäytetyö
- Raportointi
- Palaute koko kurssista
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opiskelu opintojaksolla perustuu omaan aiheeseen, jonka kautta peilataan kutakin opiskeltavaa teemaa.
Samaa aihetta käytetään Kehittämistehtävä-opintojaksolla.
Opiskelijoita kannustetaan hankkimaan oma aihe omalta työnantajalta tai joltain muulta yritykseltä, julkisen sektorin organisaatiolta tai kolmannelta sektorilta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Tehtäviä tehdään ja palautetaan oppimisympäristössä annettujen aikataulujen mukaisesti. Opettajat arvioivat tehtäviä ja antavat palautetta. Suurin osa palautteesta annetaan yleisesti ryhmäpalautteena lähipäivien aikana.
Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit on kuvattu oppimisympäristössä.
Jos tehtävästä saa pisteitä, tehtävän palauttaminen myöhässä tarkoittaa sitä, että tehtävästä saa 0 pistettä.
Arvioitavat osat ovat yhteensä 35 pistettä:
Hyväksyttyä suoritusta varten on saatava vähintään 17 pistettä. Arvosana muodostuu seuraavasti:
17-19 p = 1
20-23 p = 2
24-27 p = 3
28-31 p = 4
32-35 p = 5
Lähipäiviltä voi olla yhden kerran poissa. Jos poissaoloja on useita, tämä alentaa opintojakson arvosanaa tai voi johtaa hylättyyn suoritukseen
Ilmoittautumisaika
01.06.2023 - 07.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 10.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 30
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Paula Savolainen
- Kati Haanpää
Ryhmät
-
MKITIS21Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
Tavoitteet
Opintojaksolla perehdytään tutkimusprosesson eri vaiheisiin, tutkimusongelman määrittelyyn, viitekehyksen merkitykseen tutkimuksen suuntaajana, tutkimusaineiston keräämiseen, kuvaamiseen ja analysointiin sekä tutkimusraportin rakenteeseen.
Opiskelija
- osaa laatia tutkimussuunnitelmat
- osaa etsiä tutkimusaineistoon liittyvää tausta-aineistoa
- hallitsee tutkimuksenteon perusteet ja osaa tehdä pienimuotoisen kehittämis - tai tutkimushankkeen.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään seuraavaa teosta (saatavilla Finnassa myös e-kirjana):
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-6. painos). Sanoma Pro.
Muu opintojakson oppimateriaali kerrotaan oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Pääosa opiskelusta tapahtuu itsenäisesti oppimisympäristössä. Oppiminen perustuu tehtävien tekemiseen ja oman oppimisen arviointiin.
Lähipäivien aikana on opetuskeskusteluja, ryhmätöitä ja esityksiä, jotka kaikki tukevat oppimista.
Oppimisen tukea on tarjolla lähipäivinä sekä verkossa oppimisympäristössä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h). Opiskelijan tarvitsema aika riippuu muun muassa opiskelijan aiemmasta osaamisesta. Suurin osa työstä on itsenäistä opiskelua ja tehtävien tekemistä.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan integroidusti Kehittämistehtävä -opintojakson kanssa.
Ilmoittaudu myös sille opintojaksolle!
Opintojakson osat ovat lähipäivät sekä oppimisalustalla pääosin yksilötyönä suoritettavat tehtävät.
Lähipäivät
I
Aloitusinfo: opintojakson sisältö, oppimistavoitteet, opintojakson suorittaminen ja arviointi, itslearning-ympäristö, ryhmätyöskentelyä, tuutorointi klo 9-9.45
II
Etäjakson tehtävien läpikäynti, esitykset, viitteidenhallinnan klinikka, alustus menetelmiin, ryhmätyöskentelyä
III
Etäjakson tehtävien läpikäynti, menetelmäsparraus, viiteidenhallinnan klinikka, vastuullinen opinnäytetyö, verkkojulkaisu, ryhmätyöskentelyä, tuutorointi klo 13-13.30
IV
Etäjakson tehtävien läpikäynti, esitykset, miten jatkaa aiheesta opinnäytetyöksi
V (klo 9:15-12)
Evästystä opinnäytetyön tekemiseen
Opintojakson sisältö:
- Orientaatio kurssin sisältöön
- Aiheen valinta, määrittely ja rajaus
- Kirjallisuuden haku, lukeminen ja tiivistäminen
- Viittaaminen ja viitetiedot
- Menetelmät
- Vastuullinen opinnäytetyö
- Raportointi
- Palaute koko kurssista
Tapaamiset:
7.9. klo 9.15-16.00
6.10. klo 9.15 - 16.00
3.11. klo 9.15 - 16.00
24.11. klo 9.15 -16.00
7.12. klo 9.15 -12.00
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opiskelu opintojaksolla perustuu omaan aiheeseen, jonka kautta peilataan kutakin opiskeltavaa teemaa.
Samaa aihetta käytetään Kehittämistehtävä-opintojaksolla.
Opiskelijoita kannustetaan hankkimaan oma aihe omalta työnantajalta tai joltain muulta yritykseltä, julkisen sektorin organisaatiolta tai kolmannelta sektorilta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Tehtäviä tehdään ja palautetaan oppimisympäristössä annettujen aikataulujen mukaisesti. Opettajat arvioivat tehtäviä ja antavat palautetta. Suurin osa palautteesta annetaan yleisesti ryhmäpalautteena lähipäivien aikana.
Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit on kuvattu oppimisympäristössä.
Jos tehtävästä saa pisteitä, tehtävän palauttaminen myöhässä tarkoittaa sitä, että tehtävästä saa 0 pistettä.
Arvioitavat osat ovat yhteensä 35 pistettä:
Hyväksyttyä suoritusta varten on saatava vähintään 17 pistettä. Arvosana muodostuu seuraavasti:
17-19 p = 1
20-23 p = 2
24-27 p = 3
28-31 p = 4
32-35 p = 5
Lähipäiviltä voi olla yhden kerran poissa. Jos poissaoloja on useita, tämä alentaa opintojakson arvosanaa tai voi johtaa hylättyyn suoritukseen.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 24.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 09.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 50
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Anette Kairikko
- Paula Savolainen
Ryhmät
-
MLIISK21Liiketalouden monimuotokoulutus Salo
Tavoitteet
Opintojaksolla perehdytään tutkimusprosesson eri vaiheisiin, tutkimusongelman määrittelyyn, viitekehyksen merkitykseen tutkimuksen suuntaajana, tutkimusaineiston keräämiseen, kuvaamiseen ja analysointiin sekä tutkimusraportin rakenteeseen.
Opiskelija
- osaa laatia tutkimussuunnitelmat
- osaa etsiä tutkimusaineistoon liittyvää tausta-aineistoa
- hallitsee tutkimuksenteon perusteet ja osaa tehdä pienimuotoisen kehittämis - tai tutkimushankkeen.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään seuraavaa teosta (saatavilla Finnassa myös e-kirjana):
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-6. painos). Sanoma Pro.
Muu opintojakson oppimateriaali kerrotaan oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Pääosa opiskelusta tapahtuu itsenäisesti oppimisympäristössä. Oppiminen perustuu tehtävien tekemiseen ja oman oppimisen arviointiin.
Lähipäivien aikana on opetuskeskusteluja, ryhmätöitä ja esityksiä, jotka kaikki tukevat oppimista.
Oppimisen tukea on tarjolla lähipäivinä sekä verkossa oppimisympäristössä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h). Opiskelijan tarvitsema aika riippuu muun muassa opiskelijan aiemmasta osaamisesta.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan integroidusti Kehittämistehtävä -opintojakson kanssa.
Ilmoittaudu myös sille opintojaksolle!
Opintojakson osat ovat lähipäivät sekä oppimisalustalla pääosin yksilötyönä suoritettavat tehtävät.
Lähipäivät
I
Aloitusinfo: opintojakson sisältö, oppimistavoitteet, opintojakson suorittaminen ja arviointi, itslearning-ympäristö, ryhmätyöskentelyä
II
Etäjakson tehtävien läpikäynti, esitykset, viitteidenhallinnan klinikka, alustus menetelmiin, ryhmätyöskentelyä
III
Etäjakson tehtävien läpikäynti, menetelmäsparraus, viiteidenhallinnan klinikka, vastuullinen opinnäytetyö, verkkojulkaisu, ryhmätyöskentelyä, tuutorointi.
IV
Etäjakson tehtävien läpikäynti, esitykset, miten jatkaa aiheesta opinnäytetyöksi
V
Evästystä opinnäytetyön tekemiseen
Opintojakson sisältö:
- Orientaatio kurssin sisältöön
- Aiheen valinta, määrittely ja rajaus
- Kirjallisuuden haku, lukeminen ja tiivistäminen
- Viitetietojen hallinta ja käyttö
- Menetelmät
- Vastuullinen opinnäytetyö
- Raportointi
- Palaute koko kurssista
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opiskelu opintojaksolla perustuu omaan aiheeseen, jonka kautta peilataan kutakin opiskeltavaa teemaa.
Samaa aihetta käytetään Kehittämistehtävä-opintojaksolla.
Opiskelijoita kannustetaan hankkimaan oma aihe omalta työnantajalta tai joltain muulta yritykseltä, julkisen sektorin organisaatiolta tai kolmannelta sektorilta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Tehtäviä tehdään ja palautetaan oppimisympäristössä annettujen aikataulujen mukaisesti. Opettajat arvioivat tehtäviä ja antavat palautetta.
Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit on kuvattu oppimisympäristössä.
Jos tehtävästä saa pisteitä, tehtävän palauttaminen myöhässä tarkoittaa sitä, että tehtävästä saa 0 pistettä.
Arvioitavat osat ovat yhteensä 35 pistettä:
Hyväksyttyä suoritusta varten on saatava vähintään 17 pistettä. Arvosana muodostuu seuraavasti:
17-20 p = 1
21-24 p = 2
25-27 p = 3
28-31 p = 4
32-35 p = 5
Lähipäiviltä voi olla yhden kerran poissa. Jos poissaoloja on useita, tämä alentaa opintojakson arvosanaa tai voi johtaa hylättyyn suoritukseen.
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 15.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 50
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Anette Kairikko
- Paula Savolainen
Ryhmät
-
MLIITS20Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2020
Tavoitteet
Opintojaksolla perehdytään tutkimusprosesson eri vaiheisiin, tutkimusongelman määrittelyyn, viitekehyksen merkitykseen tutkimuksen suuntaajana, tutkimusaineiston keräämiseen, kuvaamiseen ja analysointiin sekä tutkimusraportin rakenteeseen.
Opiskelija
- osaa laatia tutkimussuunnitelmat
- osaa etsiä tutkimusaineistoon liittyvää tausta-aineistoa
- hallitsee tutkimuksenteon perusteet ja osaa tehdä pienimuotoisen kehittämis - tai tutkimushankkeen.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään seuraavaa teosta (saatavilla Finnassa myös e-kirjana):
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-6. painos). Sanoma Pro.
Muu opintojakson oppimateriaali kerrotaan oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Pääosa opiskelusta tapahtuu itsenäisesti oppimisympäristössä. Oppiminen perustuu tehtävien tekemiseen ja oman oppimisen arviointiin.
Lähipäivien aikana on opetuskeskusteluja, ryhmätöitä ja esityksiä, jotka kaikki tukevat oppimista.
Oppimisen tukea on tarjolla lähipäivinä sekä verkossa oppimisympäristössä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h). Opiskelijan tarvitsema aika riippuu muun muassa opiskelijan aiemmasta osaamisesta.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan integroidusti Kehittämistehtävä -opintojakson kanssa.
Ilmoittaudu myös sille opintojaksolle!
Opintojakson osat ovat lähipäivät sekä oppimisalustalla pääosin yksilötyönä suoritettavat tehtävät.
Lähipäivät
I
Aloitusinfo: opintojakson sisältö, oppimistavoitteet, opintojakson suorittaminen ja arviointi, itslearning-ympäristö, ryhmätyöskentelyä
II
Etäjakson tehtävien läpikäynti, esitykset, viitteidenhallinnan klinikka, alustus menetelmiin, ryhmätyöskentelyä
III
Etäjakson tehtävien läpikäynti, menetelmäsparraus, viiteidenhallinnan klinikka, vastuullinen opinnäytetyö, verkkojulkaisu, ryhmätyöskentelyä, tuutorointi klo 13-14
IV
Etäjakson tehtävien läpikäynti, esitykset, miten jatkaa aiheesta opinnäytetyöksi
V (klo 9:15-12)
Evästystä opinnäytetyön tekemiseen
Opintojakson sisältö:
- Orientaatio kurssin sisältöön
- Aiheen valinta, määrittely ja rajaus
- Kirjallisuuden haku, lukeminen ja tiivistäminen
- Viitetietojen hallinta ja käyttö
- Menetelmät
- Vastuullinen opinnäytetyö
- Raportointi
- Palaute koko kurssista
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opiskelu opintojaksolla perustuu omaan aiheeseen, jonka kautta peilataan kutakin opiskeltavaa teemaa.
Samaa aihetta käytetään Kehittämistehtävä-opintojaksolla.
Opiskelijoita kannustetaan hankkimaan oma aihe omalta työnantajalta tai joltain muulta yritykseltä, julkisen sektorin organisaatiolta tai kolmannelta sektorilta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Tehtäviä tehdään ja palautetaan oppimisympäristössä annettujen aikataulujen mukaisesti. Opettajat arvioivat tehtäviä ja antavat palautetta.
Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit on kuvattu oppimisympäristössä.
Jos tehtävästä saa pisteitä, tehtävän palauttaminen myöhässä tarkoittaa sitä, että tehtävästä saa 0 pistettä.
Lähipäiviin osallistuminen/osallistumattomuus voi rajatapauksessa korottaa/pienentää opintojakson kokonaisarvosanaa.
Arvioitavat osat ovat yhteensä 35 pistettä:
Hyväksyttyä suoritusta varten on saatava vähintään 17 pistettä. Arvosana muodostuu seuraavasti:
17-19 p = 1
20-23 p = 2
24-27 p = 3
28-31 p = 4
32-35 p = 5
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 01.02.2022
Ajoitus
25.01.2022 - 17.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Paula Savolainen
Ryhmät
-
MLIISK20Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2020
Tavoitteet
Opintojaksolla perehdytään tutkimusprosesson eri vaiheisiin, tutkimusongelman määrittelyyn, viitekehyksen merkitykseen tutkimuksen suuntaajana, tutkimusaineiston keräämiseen, kuvaamiseen ja analysointiin sekä tutkimusraportin rakenteeseen.
Opiskelija
- osaa laatia tutkimussuunnitelmat
- osaa etsiä tutkimusaineistoon liittyvää tausta-aineistoa
- hallitsee tutkimuksenteon perusteet ja osaa tehdä pienimuotoisen kehittämis - tai tutkimushankkeen.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään seuraavaa teosta (saatavilla Finnassa myös e-kirjana):
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-6. painos). Sanoma Pro.
Muu opintojakson oppimateriaali kerrotaan oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opiskellaan itsenäisesti oppimisympäristössä. Oppiminen perustuu tehtävien tekemiseen ja oman oppimisen arviointiin.
Oppimisen tukea on tarjolla lähipäivinä sekä verkossa oppimisympäristössä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä verkkoympäristössä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h). Opiskelijan tarvitsema aika riippuu muun muassa opiskelijan aiemmasta osaamisesta.
Sisällön jaksotus
Kurssi suoritetaan itsenäisenä kokonaisuutena, mutta toteutetaan integroidusti Kehittämistehtävä -kurssin kanssa.
Kurssi suoritetaan itslearning-oppimisympäristössä. Kurssiin kuuluvat seuraavat lähipäivien osuudet:
25.1.2022 - aloitusinfo: kurssin sisältö, oppimistavoitteet, kurssin suorittaminen ja arviointi
15.2.2022 - Q&A
15.3.2022 - Q&A
12.4.2022 - Q&A, palaute
SISÄLTÖ
Opintojakso suoritetaan opiskelemalla itsenäisesti ja palauttamalla yksilötyönä tehdyt tehtävät.
Opintojakson sisältö:
- Orientaatio kurssin sisältöön
- Aiheen valinta, määrittely ja rajaus
- Kirjallisuuden haku, lukeminen ja tiivistäminen
- Viitetietojen hallinta ja käyttö
- Menetelmät
- Vastuullinen opinnäytetyö
- Raportointi
- Palaute koko kurssista
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opiskelu opintojaksolla perustuu omaan aiheeseen, jonka kautta peilataan kutakin opiskeltavaa teemaa.
Samaa aihetta käytetään Kehittämistehtävä-kurssilla.
Opiskelijoita kannustetaan hankkimaan oma aihe omalta työnantajalta tai joltain muulta yritykseltä, julkisen sektorin organisaatiolta tai kolmannelta sektorilta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Tehtäviä tehdään ja palautetaan jatkuvasti. Vastuuopettaja arvioi tehtäviä ja antaa palautetta viikoittain.
Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit on kuvattu oppimisympäristössä.
Arvioitavat osat, yhteensä 50 pistettä:
- itsearviointi, maks. 14 pistettä
- muut palautettavat tehtävät, maks. 36 pistettä
Hyväksyttyä suoritusta varten on saatava vähintään 25 pistettä. Arvosana muodostuu seuraavasti:
25-29 p = 1
30-34 p = 2
35-39 p = 3
40-44 p = 4
45-50 p = 5
Tehtävän palauttaminen myöhässä vähentää tehtävästä saatavia pisteitä.
Tämä opintojakso on integroitu Kehittämistehtävä-opintojakson kanssa. Kehittämistehtävä-opintojakson tehtävien palauttaminen myöhässä alentaa tämän opintojakson arvosanaa.
Lähipäiviin (tämä opintojakso/Kehittämistehtävä-opintojakso) osallistuminen voi korottaa arvosanaa.