Myynnin ja markkinoinnin johtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: KH00BS07
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
- tunnistaa myynnin ja markkinoinnin johtamisen keskeiset tiedot ja taidot (asioiden ja ihmisten johtaminen)
- tiedostaa, mitä hyötyjä myynnin ja markkinoinnin yhteistyöllä on saavutettavissa
- osaa kuvata valitsemansa yrityksen johtamisen periaatteet niin asioiden kuin ihmisten suorituksen johtamisenkin osalta.
- osaa hyödyntää erilaisia markkinoinnin työkaluja, mm. sisältömarkkinoinnin keinoja asiakkaan kuljettamisessa ostopolulla
Sisältö
- myynnin ja markkinoinnin johtamisen teoria ja prosessien hallinta
- raportoi vallitsevan tilannekuvan haastattelemalla valitsemansa yrityksen myynnin ja markkinoinnin johtajaa
- opiskelija tekee valitsemalleen yritykselle sisältömarkkinointisuunnitelman
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 02.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 17.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Taru Kankaanpää
- Marianne Renvall
Ryhmät
-
MLIISK23Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2023
Tavoitteet
Opiskelija:
- tunnistaa myynnin ja markkinoinnin johtamisen keskeiset tiedot ja taidot (asioiden ja ihmisten johtaminen)
- tiedostaa, mitä hyötyjä myynnin ja markkinoinnin yhteistyöllä on saavutettavissa
- osaa kuvata valitsemansa yrityksen johtamisen periaatteet niin asioiden kuin ihmisten suorituksen johtamisenkin osalta.
- osaa hyödyntää erilaisia markkinoinnin työkaluja, mm. sisältömarkkinoinnin keinoja asiakkaan kuljettamisessa ostopolulla
Sisältö
- myynnin ja markkinoinnin johtamisen teoria ja prosessien hallinta
- raportoi vallitsevan tilannekuvan haastattelemalla valitsemansa yrityksen myynnin ja markkinoinnin johtajaa
- opiskelija tekee valitsemalleen yritykselle sisältömarkkinointisuunnitelman
Oppimateriaalit
Hughes, T. 2019. Smarketing: how to achieve competitive advantage through blended sales and marketing. London: Kogan Page.
Muut mahdolliset artikkelit, podcastit, materiaalit
Luentomateriaali ja mahdollisten vierailijoiden esitykset.
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä kuten
- kirjapiiri ja tiedon jakaminen ja rakentaminen
-pelikirjan rakentaminen ryhmätyönä
sekä itsenäiset tehtävät kuten tietoperustan omaksuminen, reflektion kirjoittaminen sekä myynticasen laskelmat.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat pedagogiikkaan.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely ja pienryhmätyöskentely
Kestävän kehityksen periaatteet huomiodaan myynnin ja markkinoinnin suunnittelussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op=135 h
Työmäärä koostuu seuraavista osioista:
Osallistuminen lähiopetuskerroille
Ryhmätyön työstäminen
Teorian lukeminen itsenäisesti ja kirjallisuusreflektion kirjoittaminen, toisen opiskelijan reflektion arviointi sekä tiedon jakaminen kirjapiirissä.
Myynticasen laskelmat
Sisällön jaksotus
Opintojakso keskittyy myynnin ja markkinoinnin yhteispelin johtamiseen. Saumattoman yhteistyön johtamisessa käytännönläheinen työkalu on myynnin pelikirja, jonka osa-alueisiin tutustutaan tarkemmin opintojakson aikana.
Myynnin pelikirja laaditaan valitulle yritykselle parityönä.
Opintojaksolla tehdään myös kaksi muuta oppimistehtävää (kirjareflektio ja myyntibudjetticase).
Kurssin aikataulu:
Kurssi alkaa ennakkotehtävällä, joka puretaan ensimmäisellä lähitapaamisella. Ennakkotehtävään liittyvä lukumateriaali ilmoitetaan viimeistään 27.8.2024.
Yhteiset tapaamiset:
10.9. klo 13-16
ti 1.10. klo 13-16
ti 19.11. klo 13-16
ti 10.12. klo 13-16
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itslearning hyödynnetään verkko-oppimisalustana.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilötehtävä: Kirjareflektion palautus ja tiedon jakaminen kirjapiirissa sekä toisen opiskelijan reflektion kommentointi, yksilötyö (25%)
Myyntibudjetticase, ryhmätyö (25%). Ryhmätyöskentelyn oma- ja vertaisarviointi voidaan huomioida opiskelijan henkilökohtaisessa arvosanassa.
Pelikirjan laatiminen, parityö (50%).
Jos opintojakson tuotokset toimitetaan myöhässä, tämä vaikuttaa arvosanaan. Henkilökohtainen aktiivisuus eli aktiivisuus lähiopetuksessa, poissaolot sekä opintojaksolla tehtävät muut ei numeerisesti arvioitavat tehtävät ja tuntiharjoitukset vaikuttavat arvosanaan. Jos opiskelija on pois enemmän kuin yhden kerran, kurssi hylätään.
Menetelmät:
Opettajan arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi
Hylätty (0)
Mikäli jokin osasuoristuksista on hylätty, opintojakson suoritus on hylätty. Jos opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin yhden kerran, kurssi hylätään.
Tuotokset sisältävät suoraan netistä tai eri lähteistä suoraan kopioitua tekstiä (plagiointi). Jos tekoälyä on käytetty ilman asianmukaista viittausta, johtaa se automaattisesti tehtävän hylkäämiseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tuottaa myynnin pelikirjan, joka sisältää kaikki osa-alueet. Myynnin pelikirja täyttää kriteerit riittävin osin. Sisältö on osittain niukkaa, eikä se sisällä mitään uutta yritykselle. Perustelut eivät pohjaudu tietoperustaan ja lähteitä on käytetty niukasti.
Opiskelija tunnistaa keinoja myynnin ja markkinoinnin yhteistyöhön.
Opiskelija tuottaa myyntibudjetin annettujen tietojen perusteella.
Opiskelijan ryhmätyöskentely ja tuntiaktiivisuus ovat puutteellisia.
Tuotokset on esitetty.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuottaa myynnin pelikirjan, joka sisältää kaikki osa-alueet. Myynnin pelikirja on käytännönläheinen ja aihealueita on käsitelty yksityiskohtaisesti ja niihin on hyödynnetty opintojakson tietoperustaa. Myynnin pelikirja sisältää kehittämisehdotuksia yritykselle.
Opiskelija tunnistaa keinoja myynnin ja markkinoinnin yhteistyöhön ja soveltaa niitä tuotoksissa.
Opiskelija tuottaa myyntibudjetin annettujen tietojen perusteella ja perustelee valinnat. Myyntibudjetissa hyödynnetään kaavioita.
Esitykset ovat sisällöltään kattavia ja dialogisia.
Ryhmätyöskentely on aktiivista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuottaa toteututtamiskelpoisen ja selkeän myynnin pelikirjan, joka sisältää kaikki vaaditut osa-alueet. Myynnin pelikirja on käytännönläheinen ja sisältää kehittämisehdotuksia, joita yritys ei ole aiemmin hyödyntänyt myynnissään ja markkinoinnissaan. Pelikirjassa on hyödynnetty monipuolisesti aiheeseen liittyvää tietoperustaa ja valintoja on perusteltu myös tietoperustan avulla.
Yritykseltä on saatu palaute pelikirjaan ja se on sisällytetty palautukseen.
Opiskelija hyödyntää monipuolisesti myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä tuotoksissa.
Opiskelija tuottaa myyntibudjetin, joka on toteuttamiskelpoinen perusteluineen ja jossa on hyödynnetty sekä aiheeseen liittyvää lähdeaineistoa että kaavioita.
Esitykset ovat inspiroivia ja innovatiivisia.
Ryhmätyöskentely on dialogista ja tavoitteellista.
Ilmoittautumisaika
01.06.2023 - 05.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 28.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Marianne Renvall
- Taru Kankaanpää
Ryhmät
-
MLIISK22Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2022
Tavoitteet
Opiskelija:
- tunnistaa myynnin ja markkinoinnin johtamisen keskeiset tiedot ja taidot (asioiden ja ihmisten johtaminen)
- tiedostaa, mitä hyötyjä myynnin ja markkinoinnin yhteistyöllä on saavutettavissa
- osaa kuvata valitsemansa yrityksen johtamisen periaatteet niin asioiden kuin ihmisten suorituksen johtamisenkin osalta.
- osaa hyödyntää erilaisia markkinoinnin työkaluja, mm. sisältömarkkinoinnin keinoja asiakkaan kuljettamisessa ostopolulla
Sisältö
- myynnin ja markkinoinnin johtamisen teoria ja prosessien hallinta
- raportoi vallitsevan tilannekuvan haastattelemalla valitsemansa yrityksen myynnin ja markkinoinnin johtajaa
- opiskelija tekee valitsemalleen yritykselle sisältömarkkinointisuunnitelman
Oppimateriaalit
Heinonen, S., Pentti, P. & Klingberg, R. 2012. Kaikkien aivot käyttöön. Kolmas painos. Talentum Media.
Hertzberg, F. One More Time: How do you motivate employees?
Hughes, T. 2019. Smarketing: how to achieve competitive advantage through blended sales and marketing. London: Kogan Page.
Järvinen, P. T. 2014. Johda suoritusta. Alma Talent.
Luentomateriaali
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä kuten
- kirjapiiri ja tiedon jakaminen ja rakentaminen
-artikkelin lukeminen ja dialogin esittely
-esimiehen haastattelu ja työn esittely ja raportointi
sekä itsenäiset tehtävät kuten teorian omaksuminen ja reflektion kirjoittaminen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat pedagogiikkaan.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely ja pienryhmätyöskentely
Itslearning hyödynnetään verkko-oppimisalustana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op=135 h
Työmäärä koostuu seuraavista osioista:
Teorian lukeminen itsenäisesti ja kirjallisuusreflektion kirjoittaminen, toisen opiskelijan reflektion arviointi sekä tiedon jakaminen kirjapiirissä.
Lähiopetuskerrat, ryhmätöiden itsenäinen työstäminen.
Sisällön jaksotus
Kurssi aikana käsiteltävät teemat:
- johtajuuden perusteet, ihmisten johtaminen ja suorituksen johtaminen
- Smarketing-ajattelun yhteys johtamiseen, jossa myynti ja markkinointi eivät enää toimi erillisissä siiloissa vaan toimivat tiiviissä yhteistyössä
- valmentava johtajuus ja motivaatio.
Kurssin aikataulu:
Kurssi alkaa ennakkotehtävällä, joka puretaan ensimmäisellä lähitapaamisella. Ennakkotehtävään liittyvä lukumateriaali ilmoitetaan viimeistään 28.8.2023.
Yhteiset tapaamiset:
12.9. klo 13-16
3.10. klo 13-16
31.10. klo 13-16
21.11. klo 13-16
Viestintäkanava ja lisätietoja
Its Learning.
1. vuoden liiketalouden opinnot tulee olla suoritettu.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kohteet:
Yksilötehtävä: Kirjareflektion palautus ja tiedon jakaminen kirjapiirissa sekä toisen opiskelijan reflektion kommentointi (25%)
Ryhmätehtävä: Motivointidialogin käsikirjoitus ja toteutus, pienryhmätyö (25%)
Yksilötehtävä: Esimiehen haastattelu ja raportin kirjoittaminen (50%)
Jos opintojakson tuotokset toimitetaan myöhässä, tämä vaikuttaa arvosanaan. Henkilökohtainen aktiivisuus eli aktiivisuus lähiopetuksessa, poissaolot sekä opintojaksolla tehtävät muut ei numeerisesti arvioitavat tehtävät ja tuntiharjoitukset vaikuttavat arvosanaan. Jos opiskelija on pois enemmän kuin yhden kerran, kurssi hylätään.
Menetelmät:
Opettajan arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi
Hylätty (0)
Mikäli jokin osasuoristuksista on hylätty, opintojakson suoritus on hylätty. Jos opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin yhden kerran, kurssi hylätään.
Tuotokset sisältävät suoraan netistä tai eri lähteistä suoraan kopioitua tekstiä (plagiointi).
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija toimii ohjeita noudattaen, mutta hän ei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
Opintojakson aikana tehdyt työt täyttävät tuotosten kriteerit, mutta eivät tuo mitään uutta. Lähteitä on käytetty mutta niukasti.
Esitykset ovat rutiininomaisia.
Opiskelijan ryhmätyöskentely ja tuntiaktiivisuus ovat puutteellisia.
Opiskelija osoittaa itsensä johtamisen taitoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija toimii itsenäisesti ja alan tietotaitoa hyödyntäen.
Optintojakson aikana tehdyt työt ovat selkeästi tavoitteellisia ja innovatiivisia.
Tietoperustan valinta ja soveltaminen ovat monipuolisia ja aiheeseen sopivia. Lähteitä on käytetty monipuolisesti.
Johtopäätösten ja tuotosten esittelyt ovat loogisia, selkeitä ja myös inspiroivia.
Ryhmätyö on dialogista ja aktiivista. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta lähiopetuksessa.
Opiskelija haluaa kehittää omaa johtajuuttaan ja osoittaa sitä omalla aktiivisuudellaan kurssin aikana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa soveltaa faktoja ja opintojakson aikana tehdyt työt ovat analyyttisiä, innovatiivisia, hyödynnettävissä sekä sisältävät kehittämisehdotuksia.
Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti.
Johtopäätösten esittäminen pohjautuu tietoperustaan ja on loogista keskeisten asioiden esittämistä sekä omaa pohdintaa sisältävää.
Esitykset ovat inspiroivia ja innovatiivisia.
Ryhmätyöskentely on dialogista ja aktiivista.
Opiskelija osoittaa aktiivisuutta lähiopetuksessa.
Opiskelija löytää kehittämiskohteita omassa johtajuudessaan ja lähtee aktiivisesti kehittämään ja kokeilemaan niitä käytännössä. Hän osoittaa itsensä johtamisen taitoja sekä ihmisten ja asioiden johtamisen taitoja.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 26.01.2023
Ajoitus
05.01.2023 - 23.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Marianne Renvall
Ryhmät
-
MLIITS21Liiketalous, aikuiskoulutus
Tavoitteet
Opiskelija:
- tunnistaa myynnin ja markkinoinnin johtamisen keskeiset tiedot ja taidot (asioiden ja ihmisten johtaminen)
- tiedostaa, mitä hyötyjä myynnin ja markkinoinnin yhteistyöllä on saavutettavissa
- osaa kuvata valitsemansa yrityksen johtamisen periaatteet niin asioiden kuin ihmisten suorituksen johtamisenkin osalta.
- osaa hyödyntää erilaisia markkinoinnin työkaluja, mm. sisältömarkkinoinnin keinoja asiakkaan kuljettamisessa ostopolulla
Sisältö
- myynnin ja markkinoinnin johtamisen teoria ja prosessien hallinta
- raportoi vallitsevan tilannekuvan haastattelemalla valitsemansa yrityksen myynnin ja markkinoinnin johtajaa
- opiskelija tekee valitsemalleen yritykselle sisältömarkkinointisuunnitelman
Oppimateriaalit
- Pekka T. Järvinen: Johda suoritusta
-Fredrik Herzberg: One More Time: How do you motivate employees?
-Luentomateriaali
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä kuten
- kirjapiiri ja tiedon jakaminen ja rakentaminen
-artikkelin lukeminen ja dialogin esittely
-esimiehen haastattelu ja työn esittely ja raportointi
sekä itsenäiset tehtävät kuten teorian omaksuminen ja reflektion kirjoittaminen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat pedagogiikkaan.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely ja pienryhmätyöskentely
Itslearning hyödynnetään verkko-oppimisalustana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op=135 h
Työmäärä koostuu seuraavista osioista:
Teorian lukeminen itsenäisesti ja kirjallisuusreflektion kirjoittaminen, toisen opiskelijan reflektion arviointi sekä tiedon jakaminen kirjapiirissä.
Lähiopetuskerrat, ryhmätöiden itsenäinen työstäminen.
Sisällön jaksotus
Kurssin aikana käsittelemme niin Leadership (ihmisten johtaminen) kuin Management (asioiden johtaminen) teemoja.
Perehdymme myynnin ja markkinoinnin johtamisen erityispiirteisiin - olemme siirtymässä "SMARKET"ing ajatteluun, jossa myynti ja markkinointi eivät enää toimi erillisissä siiloissa omien kuvitelmiensa ja ajatustensa perusteella, vaan muodostavat saumattoman kokonaisuuden keskiössä asiakas - etu ja hyöty!
Valokeilassa ainakin:
-millä keinoin johdat ihmisiä menestykseen ja saat oikeita asioita tapahtumaan, suorituksen johtaminen
-minkälaista M&M yhteistyön tulisi olla?
-ketterä myynti-ja markkinointiorganisaatio
-esimies suorituksen johtajana
-motivoinnin merkitys.
Ennakkotehtävä: Lue kirja Johda suoritusta
Lähiopetus:
19.1. klo 9.15-12
17.2. klo 13-16. myös mark.keh.teht. brief
16.3. klo 13-16
21.4. klo 9.15-12.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Its Learning
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kohteet:
Kirjan lukeminen, kirjallisuusreflektion kirjoittaminen, toisen opiskelijan reflektion vertaisarvionti, osallistuminen kirjapiiriin, yksilötehtävä 25 %
Esimiehen haastattelu ja raportin kirjoittaminen sekä esittely, pienryhmätyö 50%
Artikkelin ja muun teorian omaksuminen ja dialogin käsikirjoitus sekä esittely, pienryhmätyö 25%
Jos opintojakson tuotokset toimitetaan myöhässä, tämä vaikuttaa arvosanaan. Myös poissaolot ja aktiivisuus lähiopetuksessa vaikuttavat arvosanaan. Jos opiskelija on pois enemmän kuin yhden kerran, kurssi hylätään.
Menetelmät:
Opettajan arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi
Hylätty (0)
Mikäli jokin osasuoristuksista on hylätty, opintojakson suoritus on hylätty. Jos opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin yhden kerran, kurssi hylätään.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija toimii ohjeita noudattaen, mutta hän ei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
Optintojakson aikana tehdyt työt täyttävät tuotosten kriteerit, mutta eivät tuo mitään uutta.
Esitykset ovat rutiininomaisia.
Opiskelijan ryhmätyöskentely ja tuntiaktiivisuus ovat puutteellisia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija toimii itsenäisesti ja alan tietotaitoa hyödyntäen.
Optintojakson aikana tehdyt työt ovat selkeästi tavoitteellisia ja innovatiivisia.
Tietoperustan valinta ja soveltaminen ovat monipuolisia ja aiheeseen sopivia.
Johtopäätösten ja tuotosten esittelyt ovat loogisia, selkeitä ja myös inspiroivia.
Ryhmätyö on dialogista ja aktiivista. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta lähiopetuksessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa soveltaa faktoja ja optintojakson aikana tehdyt työt ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti.
Johtopäätösten esittäminen pohjautuu tietoperustaan ja on loogista keskeisten asioiden esittämistä sekä omaa pohdintaa sisältävää.
Esitykset ovat inspiroivia ja innovatiivisia.
Ryhmätyöskentely on dialogista ja aktiivista.
Opiskelja osoittaa aktiivisuutta lähiopetuksessa.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 27.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 22.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Jaana Merikallio
- Marianne Renvall
Ryhmät
-
MLIITS20Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2020
Tavoitteet
Opiskelija:
- tunnistaa myynnin ja markkinoinnin johtamisen keskeiset tiedot ja taidot (asioiden ja ihmisten johtaminen)
- tiedostaa, mitä hyötyjä myynnin ja markkinoinnin yhteistyöllä on saavutettavissa
- osaa kuvata valitsemansa yrityksen johtamisen periaatteet niin asioiden kuin ihmisten suorituksen johtamisenkin osalta.
- osaa hyödyntää erilaisia markkinoinnin työkaluja, mm. sisältömarkkinoinnin keinoja asiakkaan kuljettamisessa ostopolulla
Sisältö
- myynnin ja markkinoinnin johtamisen teoria ja prosessien hallinta
- raportoi vallitsevan tilannekuvan haastattelemalla valitsemansa yrityksen myynnin ja markkinoinnin johtajaa
- opiskelija tekee valitsemalleen yritykselle sisältömarkkinointisuunnitelman
Oppimateriaalit
- Pekka T. Järvinen: Johda suoritusta
-Luentomateriaali
-artikkelit
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä kuten
- kirjapiiri ja tiedon jakaminen ja rakentaminen
- yrityslähtöisten ryhmätöiden työstäminen ja esittelyt
-paneelikeskustelu
sekä itsenäiset tehtävät.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat pedagogiikkaan.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely ja pienryhmätyöskentely
Itslearning hyödynnetään verkko-oppimisalustana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op=135 h
Työmäärä koostuu seuraavista osioista:
Teorian lukeminen itsenäisesti ja kirjallisuusreflektion kirjoittaminen, toisen opiskelijan reflektion arviointi sekä tiedon jakaminen kirjapiirissä / paneelikeskustelussa.
Opettajien luennot, ryhmätöitten työstäminen ja esittelyt, harjoitukset
Sisällön jaksotus
Kurssin aikana käsittelemme niin Leadership (ihmisten johtaminen) kuin Management (asioiden johtaminen) teemoja.
Perehdymme myynnin ja markkinoinnin johtamisen erityispiirteisiin - olemme siirtymässä "SMARKET"ing ajatteluun, jossa myynti ja markkinointi eivät enää toimi erillisissä siiloissa omien kuvitelmiensa ja ajatustensa perusteella, vaan muodostavat saumattoman kokonaisuuden keskiössä asiakas - etu ja hyöty!
Valokeilassa ainakin:
-millä keinoin johdat ihmisiä menestykseen ja saat oikeita asioita tapahtumaan, suorituksen johtaminen
-minkälaista M&M yhteistyön tulisi olla?
-ketterä myynti-ja markkinointiorganisaatio
-sisältömarkkinointi
-markkinointistrategia markkinoinnin johtamisen työkaluna
Ennakkotehtävä: Lue kirja Johda suoritusta
to 20.1. klo 13-16 Suorituksen johtaminen, Marianne Renvall
pe 18.2. klo 13-16 Ketterä markkinointiorganisaatio, Marianne Renvall
to 17.3. klo 13-16 Sisältömarkkinointi, Jaana Merikallio.
pe 22.4. klo 9-12 Markkinointistrategioihin perehtyminen: Jaana Merikallio
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kohteet:
Kirjallisuusreflektion kirjoittaminen, toisen opiskelijan reflektion vertaisarvionti, osallistuminen kirjapiiriin, yksilötehtävä 25 %
Suorituksen johtaminen, esittely, ryhmätehtävä 25%
Sisältömarkkinointikokonaisuuden suunnittelu valitulle yritykselle, ryhmätehtävä 25%
Markkinointistrategioihin perehtyminen ja niiden vertailu, esittely, yksilötehtävä 25%
Jos opintojakson tuotokset toimitetaan myöhässä, tämä voi vaikuttaa arvosanaan. Myös poissaolot ja aktiivisuus lähiopetuksessa vaikuttavat arvosanaan.
Menetelmät:
Opettajan arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi
Hylätty (0)
Mikäli jokin osasuoristuksista on hylätty, opintojakson suoritus on hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija toimii ohjeita noudattaen, mutta hän ei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
Optintojakson aikana tehdyt työt eivät tuo uutta ajattelua tai lisäarvoa.
Esitykset ovat rutiininomaisia.
Opiskelijan ryhmätyöskentely ja tuntiaktiivisuus ovat puutteellisia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija toimii itsenäisesti ja alan tietotaitoa hyödyntäen.
Optintojakson aikana tehdyt työt ovat selkeästi tavoitteellisia sekä kehityshakuisia ja innovatiivisia.
Tietoperustan ja faktojen valinta ja soveltaminen ovat monipuolista ja aiheeseen sopivia.
Johtopäätösten ja tuotosten esittelyt ovat loogisia, selkeitä ja myös inspiroivia.
Ryhmätyö on dialogista ja aktiivista. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta lähiopetuksessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa soveltaa faktoja ja optintojakson aikana tehdyt työt ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti..
Johtopäätösten esittäminen pohjautuu tietoperustaan ja on loogista keskeisten asioiden esittämistä sekä omaa pohdintaa sisältävää.
Esitykset ovat inspiroivia ja innovatiivisia.
Ryhmätyöskentely on dialogista ja aktiivista.
Opiskelja osoittaa aktiivisuutta lähiopetuksessa.