ProjektinhallintaLaajuus (5 op)
Tunnus: TE00BO32
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä ja osaa käyttää projektinhallinnan perustyökaluja. Opintojakson tavoitteena on antaa perusvalmiudet projektityöskentelylle.
Opiskelija osaa määritellä, suunnitella, tuottaa ja testata tuotteen.
Opintojakson tavoitteena on tukea opiskelijan aktiivista ja vastuullista roolia oppijana niin itsenäisesti kuin osana ryhmää.
Sisältö
Opintojaksolla toteutetaan projekti CDIO- mallin mukaan.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 18.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kemiantekniikka
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kemiantekniikan koulutus
Opettaja
- Kari Haajanen
- Sari Airenne
Ryhmät
-
MKEMIK24Kemiantekniikan koulutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä ja osaa käyttää projektinhallinnan perustyökaluja. Opintojakson tavoitteena on antaa perusvalmiudet projektityöskentelylle.
Opiskelija osaa määritellä, suunnitella, tuottaa ja testata tuotteen.
Opintojakson tavoitteena on tukea opiskelijan aktiivista ja vastuullista roolia oppijana niin itsenäisesti kuin osana ryhmää.
Sisältö
Opintojaksolla toteutetaan projekti CDIO- mallin mukaan.
Oppimateriaalit
Materiaali jaetaan opintojakson työtilassa (itslearning).
Opetusmenetelmät
Opintojakso perustuu projektioppimiseen ja ryhmätyöskentelyyn. Opiskelijat työskentelevät itsenäisesti ja ryhmänä. Tehtävänannot liittyvät projektin toteuttamiseen sekä projektinhallinnan teoriaan.
Työskentely on pääosin verkko/etätyöskentelyä. Lähiopetuskerroilla esitellään projektin etenemistä ja tuotoksia. Lisäksi opintojaksoon kuuluu verkko-ohjausta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä, kts. oppimistehtävät.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan mukaan, jossa opiskelu perustuu työelämälähtöiselle projektioppimiselle. Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä projektin toteuttamisesta. Opintojakso perustuu pitkälti ryhmätyöskentelyyn, jossa opettajan rooli on tukea ja ohjata työskentelyä, muttei osallistua itse projektiin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aiemman suorituksen tai aiemmin hankitun osaamisen perusteella (AHOT-menettely). Ota yhteyttä opettajaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla on henkilökohtaisia ja ryhmän oppimistehtäviä.
Projektiryhmä toteuttaa omaa projektiaan toimeksiannon mukaan.
Opiskelijan laskennallinen työmäärä on 133,5 h.
Sisällön jaksotus
Opintojaksoon sisältyy käytännön projekti sekä siihen kytkeytyvä teoriaosuus projektinhallinnasta.
Jokaisella ryhmällä on oma toimeksiantonsa, jota he vievät itsenäisesti eteenpäin opintojakson ajan. Käytännön projektityöskentelyn lisäksi opintojaksoon kuuluu teoriapainotteisempi projektinhallintaosuus, joka pitää sisällään itsenäistä opiskelua sekä ryhmän lukupiirityöskentelyä ennalta sovituista teemoista.
Tapaamiset kampuksella ovat lähipäivinä ja löytyvät lukujärjestyksestä. Opintojaksolla on myös verkkotapaamisia. Ryhmät tapaavat itsenäisesti verkossa viikoittain. Ryhmien yhteiset tapaamiset, joissa opettaja on mukana sovitaan tarkemmin opintojaksolla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kuvataan tarkemmin opintojakson alussa Itslearining -oppimisalustalla.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut projekti- ja lukupiirityöskentelyyn.
Opiskelija ei ole osallistunut erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut lähitapaamisissa ja tapaamisten ulkopuolella, esim. Teams, whatsapp).
Opiskelija ei ole tukenut omalla toiminnallaan ryhmän työskentelyä ja projektin edistymistä.
Opiskelija ei ole noudattanut yhdessä sovittuja sääntöjä ja aikatauluja (esim. myöhästymisiä, tahallisia poissaoloja).
Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviä/tuotoksia.
Opiskelijan tekemien tehtävien/tuotosten laatu ei vastaa tehtävänantoa.
Opiskelijan motivaatiossa on kehitettävää.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut välttävästi projekti- ja lukupiirityöskentelyyn.
Opiskelija on osallistunut välttävästi erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut lähitapaamisissa ja tapaamisten ulkopuolella, esim. Teams, whatsapp).
Opiskelija on tukenut välttävästi omalla toiminnallaan ryhmän työskentelyä ja projektin edistymistä.
Opiskelija on noudattanut välttävästi yhdessä sovittuja sääntöjä ja aikatauluja (esim. myöhästymisiä, tahallisia poissaoloja).
Opiskelija on palauttanut tehtävät/tuotokset myöhässä tai muistutuksen jälkeen.
Opiskelijan tekemien tehtävien/tuotosten laatu on tyydyttävää.
Opiskelijan motivaatiossa on kehitettävää.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on osallistunut hyvin projekti- ja lukupiirityöskentelyyn.
Opiskelija on osallistunut melko aktiivisesti erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut lähitapaamisissa ja tapaamisten ulkopuolella, esim. Teams, whatsapp).
Opiskelija on tukenut omalla toiminnallaan ryhmän työskentelyä ja projektin edistymistä.
Opiskelija on noudattanut yhdessä sovittuja sääntöjä ja aikatauluja.
Opiskelija on palauttanut tehtävät/tuotokset aikataulun mukaan.
Opiskelijan tekemien tehtävien/tuotosten laatu on hyvä.
Opiskelijan motivaatio on hyvä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut kiitettävästi projekti- ja lukupiirityöskentelyyn.
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut lähitapaamisissa ja tapaamisten ulkopuolella, esim. Teams, whatsapp).
Opiskelija on tukenut merkittävästi omalla toiminnallaan ryhmän työskentelyä ja projektin edistymistä.
Opiskelija on noudattanut esimerkillisesti yhdessä sovittuja sääntöjä ja aikatauluja.
Opiskelija on palauttanut tehtävät/tuotokset aikataulun mukaan.
Opiskelijan tekemien tehtävien/tuotosten laatu on kiitettävä.
Opiskelijan motivaatio on kiitettävä.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 28.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kemiantekniikan koulutus
Opettaja
- Mari Ketola
Ryhmät
-
MKEMIK23Kemiantekniikan koulutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä ja osaa käyttää projektinhallinnan perustyökaluja. Opintojakson tavoitteena on antaa perusvalmiudet projektityöskentelylle.
Opiskelija osaa määritellä, suunnitella, tuottaa ja testata tuotteen.
Opintojakson tavoitteena on tukea opiskelijan aktiivista ja vastuullista roolia oppijana niin itsenäisesti kuin osana ryhmää.
Sisältö
Opintojaksolla toteutetaan projekti CDIO- mallin mukaan.
Oppimateriaalit
Materiaali jaetaan opintojakson työtilassa (itslearning).
Opetusmenetelmät
Opintojakso perustuu projektioppimiseen ja ryhmätyöskentelyyn. Opiskelijat työskentelevät itsenäisesti ja ryhmänä. Tehtävänannot liittyvät projektin toteuttamiseen sekä projektinhallinnan teoriaan.
Työskentely on pääosin verkko/etätyöskentelyä. Lähiopetuskerroilla esitellään projektin etenemistä ja tuotoksia. Lisäksi opintojaksoon kuuluu verkko-ohjausta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä, kts. oppimistehtävät.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan mukaan, jossa opiskelu perustuu työelämälähtöiselle projektioppimiselle. Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä projektin toteuttamisesta. Opintojakso perustuu pitkälti ryhmätyöskentelyyn, jossa opettajan rooli on tukea ja ohjata työskentelyä, muttei osallistua itse projektiin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aiemman suorituksen tai aiemmin hankitun osaamisen perusteella (AHOT-menettely). Ota yhteyttä opettajaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla on henkilökohtaisia ja ryhmän oppimistehtäviä.
Projektiryhmä toteuttaa omaa projektiaan toimeksiannon mukaan.
Opiskelijan laskennallinen työmäärä on 133,5 h.
Sisällön jaksotus
Opintojaksoon sisältyy käytännön projekti sekä siihen kytkeytyvä teoriaosuus projektinhallinnasta.
Jokaisella ryhmällä on oma toimeksiantonsa, jota he vievät itsenäisesti eteenpäin opintojakson ajan. Käytännön projektityöskentelyn lisäksi opintojaksoon kuuluu teoriapainotteisempi projektinhallintaosuus, joka pitää sisällään itsenäistä opiskelua sekä ryhmän lukupiirityöskentelyä ennalta sovituista teemoista.
Tapaamiset kampuksella on MKEMIK23-ryhmän lähipäivinä ja löytyvät lukujärjestyksestä. Opintojaksolla on myös verkkotapaamisia. Ryhmät tapaavat itsenäisesti verkossa viikoittain. Ryhmien yhteyset tapaamiset, joissa opettaja on mukana sovitaan tarkemmin opintojaksolla.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksolla on oma Teams-ryhmä. Käytetään Teams-ryhmää yhteiseen viestintään.
Opettajan tavoittaa sähköpostilla ja teams-viestillä (mari.ketola@turkuamk.fi).
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Orientaatio- ja loppureflektointitehtävät = HYV/HYL
Lukupiirien ennakkotehtävät = HYV/HYL
Osallistuminen ja aktiivisuus projekti- ja lukupiirityöskentelyssä = 1-5
Itse- ja vertaisarvioinnit = 1-5
Opettajan kokonaisarviointi = 1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut projekti- ja lukupiirityöskentelyyn.
Opiskelija ei ole osallistunut erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut lähitapaamisissa ja tapaamisten ulkopuolella, esim. Teams, whatsapp).
Opiskelija ei ole tukenut omalla toiminnallaan ryhmän työskentelyä ja projektin edistymistä.
Opiskelija ei ole noudattanut yhdessä sovittuja sääntöjä ja aikatauluja (esim. myöhästymisiä, tahallisia poissaoloja).
Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviä/tuotoksia.
Opiskelijan tekemien tehtävien/tuotosten laatu ei vastaa tehtävänantoa.
Opiskelijan motivaatiossa on kehitettävää.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut välttävästi projekti- ja lukupiirityöskentelyyn.
Opiskelija on osallistunut välttävästi erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut lähitapaamisissa ja tapaamisten ulkopuolella, esim. Teams, whatsapp).
Opiskelija on tukenut välttävästi omalla toiminnallaan ryhmän työskentelyä ja projektin edistymistä.
Opiskelija on noudattanut välttävästi yhdessä sovittuja sääntöjä ja aikatauluja (esim. myöhästymisiä, tahallisia poissaoloja).
Opiskelija on palauttanut tehtävät/tuotokset myöhässä tai muistutuksen jälkeen.
Opiskelijan tekemien tehtävien/tuotosten laatu on tyydyttävää.
Opiskelijan motivaatiossa on kehitettävää.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on osallistunut hyvin projekti- ja lukupiirityöskentelyyn.
Opiskelija on osallistunut melko aktiivisesti erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut lähitapaamisissa ja tapaamisten ulkopuolella, esim. Teams, whatsapp).
Opiskelija on tukenut omalla toiminnallaan ryhmän työskentelyä ja projektin edistymistä.
Opiskelija on noudattanut yhdessä sovittuja sääntöjä ja aikatauluja.
Opiskelija on palauttanut tehtävät/tuotokset aikataulun mukaan.
Opiskelijan tekemien tehtävien/tuotosten laatu on hyvä.
Opiskelijan motivaatio on hyvä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut kiitettävästi projekti- ja lukupiirityöskentelyyn.
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut lähitapaamisissa ja tapaamisten ulkopuolella, esim. Teams, whatsapp).
Opiskelija on tukenut merkittävästi omalla toiminnallaan ryhmän työskentelyä ja projektin edistymistä.
Opiskelija on noudattanut esimerkillisesti yhdessä sovittuja sääntöjä ja aikatauluja.
Opiskelija on palauttanut tehtävät/tuotokset aikataulun mukaan.
Opiskelijan tekemien tehtävien/tuotosten laatu on kiitettävä.
Opiskelijan motivaatio on kiitettävä.
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 24.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 29.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kemiantekniikan koulutus
Opettaja
- Mari Ketola
Vastuuopettaja
Mari Ketola
Ryhmät
-
MKEMIK22Kemiantekniikan koulutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä ja osaa käyttää projektinhallinnan perustyökaluja. Opintojakson tavoitteena on antaa perusvalmiudet projektityöskentelylle.
Opiskelija osaa määritellä, suunnitella, tuottaa ja testata tuotteen.
Opintojakson tavoitteena on tukea opiskelijan aktiivista ja vastuullista roolia oppijana niin itsenäisesti kuin osana ryhmää.
Sisältö
Opintojaksolla toteutetaan projekti CDIO- mallin mukaan.
Oppimateriaalit
Materiaali jaetaan opintojakson työtilassa (ItsLearning).
Opetusmenetelmät
Opintojakso perustuu projektioppimiseen ja ryhmätyöskentelyyn. Opiskelijat työskentelevät itsenäisesti ja ryhmänä. Tehtävänannot liittyvät projektin toteuttamiseen sekä projektinhallinnan teoriaan.
Työskentely on pääosin verkko/etätyöskentelyä. Lähiopetuskerroilla esitellään projektin etenemistä ja tuotoksia. Lisäksi opintojaksoon kuuluu verkko-ohjausta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä, kts. oppimistehtävät.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan mukaan, jossa opiskelu perustuu työelämälähtöiselle projektioppimiselle. Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä projektin toteuttamisesta. Opintojakso perustuu pitkälti ryhmätyöskentelyyn, jossa opettajan rooli on tukea ja ohjata työskentelyä, muttei osallistua itse projektiin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei mahdollista (lukuun ottamatta AHOTointia).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla on henkilökohtaisia ja ryhmän oppimistehtäviä.
Projektiryhmä toteuttaa omaa projektiaan toimeksiannon mukaan.
Opiskelijan laskennallinen työmäärä on 133,5 h.
Sisällön jaksotus
Opintojaksoon sisältyy käytännön projekti sekä siihen kytkeytyvä teoriaosuus projektinhallinnasta.
Jokaisella ryhmällä on oma toimeksiantonsa, jota he vievät itsenäisesti eteenpäin opintojakson ajan. Käytännön projektityöskentelyn lisäksi opintojaksoon kuuluu teoriapainotteisempi projektinhallintaosuus, joka pitää sisällään itsenäistä opiskelua sekä ryhmän lukupiirityöskentelyä ennalta sovituista teemoista.
Tarkempi aikataulu sovitaan opintojaksolla.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Orientaatio- ja loppureflektointitehtävät = HYV/HYL
Lukupiirien ennakkotehtävät = HYV/HYL
Osallistuminen ja aktiivisuus projekti- ja lukupiirityöskentelyssä = 1-5
Itse- ja vertaisarvioinnit = 1-5
Opettajan kokonaisarviointi = 1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut projekti- ja lukupiirityöskentelyyn.
Opiskelija ei ole osallistunut erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut lähitapaamisissa ja tapaamisten ulkopuolella, esim. Teams, whatsapp).
Opiskelija ei ole tukenut omalla toiminnallaan ryhmän työskentelyä ja projektin edistymistä.
Opiskelija ei ole noudattanut yhdessä sovittuja sääntöjä ja aikatauluja (esim. myöhästymisiä, tahallisia poissaoloja).
Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviä/tuotoksia.
Opiskelijan tekemien tehtävien/tuotosten laatu ei vastaa tehtävänantoa.
Opiskelijan motivaatiossa on kehitettävää.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut välttävästi projekti- ja lukupiirityöskentelyyn.
Opiskelija on osallistunut välttävästi erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut lähitapaamisissa ja tapaamisten ulkopuolella, esim. Teams, whatsapp).
Opiskelija on tukenut välttävästi omalla toiminnallaan ryhmän työskentelyä ja projektin edistymistä.
Opiskelija on noudattanut välttävästi yhdessä sovittuja sääntöjä ja aikatauluja (esim. myöhästymisiä, tahallisia poissaoloja).
Opiskelija on palauttanut tehtävät/tuotokset myöhässä tai muistutuksen jälkeen.
Opiskelijan tekemien tehtävien/tuotosten laatu on tyydyttävää.
Opiskelijan motivaatiossa on kehitettävää.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Sijoittuu tyydyttävän ja kiitettävän kuvauksen väliin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut kiitettävästi projekti- ja lukupiirityöskentelyyn.
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut lähitapaamisissa ja tapaamisten ulkopuolella, esim. Teams, whatsapp).
Opiskelija on tukenut merkittävästi omalla toiminnallaan ryhmän työskentelyä ja projektin edistymistä.
Opiskelija on noudattanut esimerkillisesti yhdessä sovittuja sääntöjä ja aikatauluja.
Opiskelija on palauttanut tehtävät/tuotokset aikataulun mukaan.
Opiskelijan tekemien tehtävien/tuotosten laatu on kiitettävää.
Opiskelijan motivaatio on kiitettävää.