Toiminnallisuuden edistäminen ILaajuus (6 op)
Tunnus: TH00CL76
Laajuus
6 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• perustella ja toteuttaa ohjattuna toimintaterapiaprosessia toimintaterapian teoreettisen mallin mukaan,
• analysoida arvioinnissa ja/tai terapiassa käytettävää toimintaa tehtävä- ja yksilösuuntautuneesti ja käyttää analyysiä hyödyksi toteutuksessa,
• tunnistaa toimintaterapeutin ja muiden ammattilaisten toimenkuvan harjoittelupaikkansa moniammatillisessa työyhteisössä.
Sisältö
Toimintaterapian teoreettiseen malliin perustuva asiakkaan terapiaprosessin toteutus ja raportointi
Toiminnan analysointi tehtävä- ja yksilölähtöisesti
Moniammatillinen yhteistyö
Esitietovaatimukset
Moduulit:
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Toiminnan terapeuttinen käyttö
Harjoittelut:
Toiminnallisuuden arviointi käytännössä
Terapeuttinen ohjaaminen käytännössä
Harjoitteluun liittyvän toimintaterapian soveltamisalueen mukainen teoriaopetus
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 12.03.2025
Ajoitus
28.04.2025 - 26.05.2025
Opintopistemäärä
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Irina Katajisto-Korhonen
Ryhmät
-
MTOIMK24Toimintaterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• perustella ja toteuttaa ohjattuna toimintaterapiaprosessia toimintaterapian teoreettisen mallin mukaan,
• analysoida arvioinnissa ja/tai terapiassa käytettävää toimintaa tehtävä- ja yksilösuuntautuneesti ja käyttää analyysiä hyödyksi toteutuksessa,
• tunnistaa toimintaterapeutin ja muiden ammattilaisten toimenkuvan harjoittelupaikkansa moniammatillisessa työyhteisössä.
Sisältö
Toimintaterapian teoreettiseen malliin perustuva asiakkaan terapiaprosessin toteutus ja raportointi
Toiminnan analysointi tehtävä- ja yksilölähtöisesti
Moniammatillinen yhteistyö
Oppimateriaalit
Aiempien teoriaopintojen materiaalit
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ja käytännön harjoittelua työelämässä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tekemällä oppimisen periaattein teoriaa käytäntöön soveltaen ja yhdistäen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
6op x 27h opiskelijan työtä = 162h, josta
1op = 27t info, kirjallinen oppimistehtävä (asiakasraportti)
5op =135t käytännön harjoitteluosuus työpaikalla
(harjoittelun purku kote-tunnilla 26.5)
Kirjallisen oppimistehtävän tehtävänanto on kuvattu ITSLearningissä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hylätty:
Opiskelija
- ei tee harjoittelun yksilöllisiä tavoitteita, palauta niitä SUN-harkkaan eikä osallistu harjoittelun tavoitekeskusteluun
- ei kirjaa eikä tee harjoittelussa vaadittavia tunteja
- ei tee itsearviointia tai saavuta harjoittelun edellyttämiä toimintaterapian osaamiskompetensseja eikä osallistu harjoittelun loppuarviointiin
- ei tee harjoitteluun liittyvää oppimistehtävää
- ei reflektioi oppimistaan sovitulla tavalla
- ei osallistu ryhmän palautekeskusteluun harjoittelun jälkeen
Sisällön jaksotus
12.3 2t info harjoittelun oppimistehtävien sisällön ohjaus, harjoitteluun liittyvät ohjauskäytännöt, kotetunnilla
Harjoittelu käytännössä vkot 18-21 eli ajalla 28.4-23.5
Harjoittelun tavoitekeskustelu à 30min/opiskelija. Opiskelija valmistautuu tavoitekeskusteluun kirjaamalla 1-3 omaa henkilökohtaista tavoitetta SMART:n mukaisesti GAS-asteikkoa hyödyntäen Harjoittelun arviointi-lomakkeelle.
Viikolla 21 harjoittelun loppuarviointi opiskelijan, ohjaajan ja ohjaavan opettajan kesken Teamsillä 45-60 min/ opiskelija
Opiskelija valmistautuu harjoittelun loppuarviointiin seuraavasti:
- Palauttaa alustavan asiakasraportin ITSLearingiin Toimintaterapian harjoittelun työtilaan harjoittelun palautuslaatikkoon
- Täyttää ja pyytää ohjaajaa täyttämään arviointilomakkeen ja palauttaa sen SUN-harkkaan.
Toteutuneet työtunnit kirjataan opiskelijan toimesta ja hyväksytään ohjaajan ja opettajan toimesta SUN harkka-sovelluksessa (ohjaajan tulee hyväksyä tunnit ennen kuin opettaja saa hyväksyttyä)
26.5 8t Koko ryhmän yhteinen Harjoittelun palautekeskustelu
Viestintäkanava ja lisätietoja
ITSLearning, SUN-harkka ja TEAMS
Akuuteissa asioissa yhteys puhelimitse tai sähköpostilla ohjaavaan opettajaan.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan tulee
• luoda ja palauttaa harjoittelun tavoitteet SUN harkkaan sekä osallistua harjoittelun tavoitekeskusteluun
• kirjata ja tehdä harjoittelussa vaadittavat harjoittelutunnit
• tehdä itsearviointi toimintaterapian osaamiskompetenssien perusteella harjoittelun arviointilomakkeelle ja palauttaa se ohjaajan arvioinnin kera SUN harkkaan sekä saavuttaa opintojakson tavoitteet hyväksytysti sekä osallistua harjoittelun loppukeskusteluun. Harjoittelun arviointikriteerit on merkitty harjoittelun arviointilomakkeeseen, joka löytyy Itsistä.
• tehdä ja palauttaa harjoitteluun liittyvä oppimistehtävä ITSLearningiin
• reflektoida oppimistaan sovitulla tavalla
• osallistua ryhmän palautekeskusteluun harjoittelun jälkeen
Esitietovaatimukset
Moduulit:
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Toiminnan terapeuttinen käyttö
Harjoittelut:
Toiminnallisuuden arviointi käytännössä
Terapeuttinen ohjaaminen käytännössä
Harjoitteluun liittyvän toimintaterapian soveltamisalueen mukainen teoriaopetus
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 01.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
13 - 24
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Mary-Ann Kaukinen
- Heidi Hämäläinen
Ryhmät
-
PTOIMS23Toimintaterapeutti (AMK), S23
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• perustella ja toteuttaa ohjattuna toimintaterapiaprosessia toimintaterapian teoreettisen mallin mukaan,
• analysoida arvioinnissa ja/tai terapiassa käytettävää toimintaa tehtävä- ja yksilösuuntautuneesti ja käyttää analyysiä hyödyksi toteutuksessa,
• tunnistaa toimintaterapeutin ja muiden ammattilaisten toimenkuvan harjoittelupaikkansa moniammatillisessa työyhteisössä.
Sisältö
Toimintaterapian teoreettiseen malliin perustuva asiakkaan terapiaprosessin toteutus ja raportointi
Toiminnan analysointi tehtävä- ja yksilölähtöisesti
Moniammatillinen yhteistyö
Oppimateriaalit
Aiempien teoriaopintojen materiaalit
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ja käytännön harjoittelua työelämässä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tekemällä oppimisen periaattein teoriaa käytäntöön soveltaen ja yhdistäen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
6op x 27h opiskelijan työtä = 162h, josta
1op = 27t info, kirjallinen oppimistehtävä (asiakasraportti) ja ryhmän yhteinen palautekeskustelu
5op =135t käytännön harjoitteluosuus työpaikalla
Kirjallisen oppimistehtävän tehtävänanto on kuvattu ITSLearningissä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hylätty:
Opiskelija
- ei tee harjoittelun yksilöllisiä tavoitteita, palauta niitä SUN-harkkaan eikä osallistu harjoittelun tavoitekeskusteluun
- ei kirjaa eikä tee harjoittelussa vaadittavia tunteja
- ei tee itsearviointia tai saavuta harjoittelun edellyttämiä toimintaterapian osaamiskompetensseja eikä osallistu harjoittelun loppuarviointiin
- ei tee harjoitteluun liittyvää oppimistehtävää
- ei reflektioi oppimistaan sovitulla tavalla
- ei osallistu ryhmän palautekeskusteluun harjoittelun jälkeen
Sisällön jaksotus
8.10. 4t info harjoittelun oppimistehtävien sisällön ohjaus, harjoitteluun liittyvät ohjauskäytännöt, kotetunnilla
Harjoittelu käytännössä vkot 46-49 eli ajalla 11.11- 6.12.24
Harjoittelun tavoitekeskustelu à 30min/opiskelija. Opiskelija valmistautuu tavoitekeskusteluun kirjaamalla 1-3 omaa henkilökohtaista tavoitetta SMART:n mukaisesti GAS-asteikkoa hyödyntäen Harjoittelun arviointi-lomakkeelle.
Viikolla 49 harjoittelun loppuarviointi opiskelijan, ohjaajan ja ohjaavan opettajan kesken Teamsillä 45-60 min/ opiskelija
Opiskelija valmistautuu harjoittelun loppuarviointiin seuraavasti:
- Palauttaa alustavan asiakasraportin ITSLearingiin Toimintaterapian harjoittelun työtilaan ryhmän palautuslaatikkoon
- Täyttää ja pyytää ohjaajaa täyttämään arviointilomakkeen ja palauttaa sen SUN-harkkaan.
Toteutuneet työtunnit kirjataan opiskelijan toimesta ja hyväksytään ohjaajan ja opettajan toimesta SUN harkka-sovelluksessa (ohjaajan tulee hyväksyä tunnit ennen kuin opettaja saa hyväksyttyä)
10.12. 8t Koko ryhmän yhteinen Harjoittelun palautekeskustelu
Viestintäkanava ja lisätietoja
ITSLearning, SUN-harkka ja TEAMS
Akuuteissa asioissa yhteys puhelimitse tai sähköpostilla ohjaavaan opettajaan.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan tulee
• luoda ja palauttaa harjoittelun tavoitteet SUN harkkaan sekä osallistua harjoittelun tavoitekeskusteluun
• kirjata ja tehdä harjoittelussa vaadittavat harjoittelutunnit
• tehdä itsearviointi toimintaterapian osaamiskompetenssien perusteella harjoittelun arviointilomakkeelle ja palauttaa se ohjaajan arvioinnin kera SUN harkkaan sekä saavuttaa opintojakson tavoitteet hyväksytysti sekä osallistua harjoittelun loppukeskusteluun.
• tehdä ja palauttaa harjoitteluun liittyvä oppimistehtävä ITSLearningiin
• reflektoida oppimistaan sovitulla tavalla
• osallistua ryhmän palautekeskusteluun harjoittelun jälkeen
Esitietovaatimukset
Moduulit:
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Toiminnan terapeuttinen käyttö
Harjoittelut:
Toiminnallisuuden arviointi käytännössä
Terapeuttinen ohjaaminen käytännössä
Harjoitteluun liittyvän toimintaterapian soveltamisalueen mukainen teoriaopetus
Ilmoittautumisaika
12.12.2023 - 03.03.2024
Ajoitus
04.03.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Tuija Suominen-Romberg
Ryhmät
-
MTOIMK23Toimintaterapeutti
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• perustella ja toteuttaa ohjattuna toimintaterapiaprosessia toimintaterapian teoreettisen mallin mukaan,
• analysoida arvioinnissa ja/tai terapiassa käytettävää toimintaa tehtävä- ja yksilösuuntautuneesti ja käyttää analyysiä hyödyksi toteutuksessa,
• tunnistaa toimintaterapeutin ja muiden ammattilaisten toimenkuvan harjoittelupaikkansa moniammatillisessa työyhteisössä.
Sisältö
Toimintaterapian teoreettiseen malliin perustuva asiakkaan terapiaprosessin toteutus ja raportointi
Toiminnan analysointi tehtävä- ja yksilölähtöisesti
Moniammatillinen yhteistyö
Arviointiasteikko
H-5
Esitietovaatimukset
Moduulit:
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Toiminnan terapeuttinen käyttö
Harjoittelut:
Toiminnallisuuden arviointi käytännössä
Terapeuttinen ohjaaminen käytännössä
Harjoitteluun liittyvän toimintaterapian soveltamisalueen mukainen teoriaopetus