Siirry suoraan sisältöön

KehittämistehtäväLaajuus (10 op)

Tunnus: 3011380

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opintojaksossa opiskelija tutustuu tutkimus-, kehittämis -ja innovaatioprojektiin. 
Opiskelija 
- osaa soveltaa olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä projektin tavotteiden saavuttamiseksi.
- kykenee luovaan ongelmanratkaisutaitoon ja työtapojen kehittämiseen
- osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisia ratkaisuja
- osaa raportoida tutkimus- ja kehittämistoiminnan tuloksia

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

28.01.2025 - 05.05.2025

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

8 op

TKI-osuus

8 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Anette Kairikko
  • Paula Savolainen
Ryhmät
  • MLIISK23
    Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2023

Tavoitteet

Opintojaksossa opiskelija tutustuu tutkimus-, kehittämis -ja innovaatioprojektiin. 
Opiskelija 
- osaa soveltaa olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä projektin tavotteiden saavuttamiseksi.
- kykenee luovaan ongelmanratkaisutaitoon ja työtapojen kehittämiseen
- osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisia ratkaisuja
- osaa raportoida tutkimus- ja kehittämistoiminnan tuloksia

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään seuraavia teoksia (saatavilla Finnassa myös e-kirjana):
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-6. painos). Sanoma Pro.
Hakala, J. T. (2022). Hyvä, parempi, valmis: Opinnäyteopas ammattikorkeakouluille. Gaudeamus.
Muu opintojakson oppimateriaali kerrotaan oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Pääosa opiskelusta tapahtuu itsenäisesti oppimisympäristössä. Oppiminen perustuu tehtävien tekemiseen ja oman oppimisen arviointiin.
Lähipäivien aikana on opetuskeskusteluja, ryhmätöitä ja esityksiä, jotka kaikki tukevat oppimista.

Oppimisen tukea on tarjolla lähipäivinä sekä verkossa oppimisympäristössä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 10 op eli 270 h (1 op = 27 h). Opiskelijan tarvitsema aika riippuu muun muassa opiskelijan aiemmasta osaamisesta

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan integroidusti Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojakson kanssa.
Ilmoittaudu myös sille opintojaksolle!

Opintojakson osat ovat lähipäivät sekä oppimisalustalla pääosin yksilötyönä suoritettavat tehtävät.

Lähipäivät
I
Aloitusinfo: opintojakson sisältö, oppimistavoitteet, opintojakson suorittaminen ja arviointi, itslearning-ympäristö, ryhmätyöskentelyä

II
Etäjakson tehtävien läpikäynti, esitykset, viitteidenhallinnan klinikka, alustus menetelmiin, ryhmätyöskentelyä

III
Etäjakson tehtävien läpikäynti, menetelmäsparraus, viiteidenhallinnan klinikka, vastuullinen opinnäytetyö, verkkojulkaisu, ryhmätyöskentelyä, tuutorointi.

IV
Etäjakson tehtävien läpikäynti, esitykset, miten jatkaa aiheesta opinnäytetyöksi

V
Evästystä opinnäytetyön tekemiseen

Opintojakson sisältö:
- Orientaatio kurssin sisältöön
- Aiheen valinta, määrittely ja rajaus
- Kirjallisuuden haku, lukeminen ja tiivistäminen
- Viitetietojen hallinta ja käyttö
- Menetelmät
- Vastuullinen opinnäytetyö
- Raportointi
- Palaute koko kurssista

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelu opintojaksolla perustuu omaan aiheeseen, jonka kautta peilataan kutakin opiskeltavaa teemaa.
Samaa aihetta käytetään Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojaksolla.

Opiskelijoita kannustetaan hankkimaan oma aihe omalta työnantajalta tai joltain muulta yritykseltä, julkisen sektorin organisaatiolta tai kolmannelta sektorilta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Tehtäviä tehdään ja palautetaan oppimisympäristössä annettujen aikataulujen mukaisesti. Opettajat arvioivat tehtäviä ja antavat palautetta. Suurin osa palautteesta annetaan yleisesti ryhmäpalautteena lähipäivien aikana.

Tehtävän palauttaminen myöhässä tarkoittaa sitä, että tehtävä on hylätty. Useat hylätyt tehtävät voivat pienentää Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojakson kokonaisarvosanaa.

Kaikki oppimisympäristössä olevat tehtävät ovat pakollisia.

Jos Hyväksytty/Hylätty-arvioitavat tehtävät on palautettu annetuun päivämäärän mennessä sekä pisteytettyjen tehtävien arvosana on vähintään 1, on Kehittämistehtävä-opintojakson arvosana Hyväksytty, muuten Hylätty.

Lähipäiviltä voi olla yhden kerran poissa. Jos poissaoloja on useita, tämä voi johtaa hylättyyn suoritukseen.

Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 13.09.2024

Ajoitus

13.09.2024 - 29.11.2024

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

8 op

TKI-osuus

8 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettaja
  • Johnny Långstedt
  • Ritva Hyttinen
Ryhmät
  • MKITIS22
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Tavoitteet

Opintojaksossa opiskelija tutustuu tutkimus-, kehittämis -ja innovaatioprojektiin. 
Opiskelija 
- osaa soveltaa olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä projektin tavotteiden saavuttamiseksi.
- kykenee luovaan ongelmanratkaisutaitoon ja työtapojen kehittämiseen
- osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisia ratkaisuja
- osaa raportoida tutkimus- ja kehittämistoiminnan tuloksia

Oppimateriaalit

Hakala, J. T. 2022. Hyvä, parempi, valmis: Opinnäyteopas ammattikorkeakouluille. [Helsinki]: Gaudeamus. (E-kirja Turku AMK:n Finnassa)

Muu opintojakson oppimateriaali kerrotaan oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla sovelletaan aktiivista ja vuorovaikutteista oppimista, keskeisinä menetelminä ovat johdatukset, työpajat, harjoitukset, ja kokeilut. Lisäksi opintojaksolla on itsenäistä työskentelyä opiskelijan oman tutkimus- tai kehittämisaiheen parissa, johon liittyy tehtäviä jotka aiheeseen, tietopohjaan, tutkimus- tai kehittämiskohteeseen, ja eettiseen luotettavaan raportointiin.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla noudatetaan Turun AMK:n innovaatiopedagogista strategiaa, jonka keskiössä on opiskelija. Opiskelija on aktiivinen toimija ja oppija, joka eri vuorovaikutuksen keinoin lisää osaamistaan ja ymmärtämystään aiheesta. Hän oppii ja osoittaa oppimistaan eri yksilö- ja ryhmätehtävien kautta.

Opintojaksolla kestävään kehitys on keskiössä luotettavan tiedon merkityksellisyydessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 10 op eli 2270 h (1 op= 27 h).

Sisällön jaksotus

Kehittämistehtävä-opintojakso linkittyy tutkimus-ja kehittämismentelmät -opintojaksoon. Kehittämistehtävä opintojakso kokoaa menetelmäjakson asiat yhteen kirjalliseen muotoon, joita opiskelija rikastaa innovaationäkökulmalla itsenäisesti työskennellen annetun aineiston pohjalta.

Turkimusmentelmä opintojakson lähitapaamiset ovat pe 13.9. klo 9.15-16, pe 11.10. klo 9.15-16, pe 8.11. klo 9.15-16, ja pe 29.11. klo 9.15-16.

Näissä aiheet ovat:
- Tutkiminen ja kehittäminen prosessina ja tekstiraporttina
- Aihe ja tiedollinen pohja
- Tutkimukselliset ja toiminnalliset menetelmät
- Aineiston analyysi ja tulkinta
- Eettinen tutkimus ja kehittäminen

Kehittämistehtävän erillinen aihe on
- innovaatiotoiminta

HUOM! Opintojakso toteutetaan integroidusti Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojakson kanssa. Ilmoittaudu myös sille opintojaksolle!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi noudattelee Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -ointojakson arviointia.

Lähipäiviltä voi olla yhden kerran poissa. Jos poissaoloja on useita, tämä voi johtaa hylättyyn suoritukseen.

Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 12.09.2024

Ajoitus

12.09.2024 - 29.11.2024

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

8 op

TKI-osuus

8 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Anette Kairikko
  • Paula Savolainen
Ryhmät
  • MLIITS22
    Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2022

Tavoitteet

Opintojaksossa opiskelija tutustuu tutkimus-, kehittämis -ja innovaatioprojektiin. 
Opiskelija 
- osaa soveltaa olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä projektin tavotteiden saavuttamiseksi.
- kykenee luovaan ongelmanratkaisutaitoon ja työtapojen kehittämiseen
- osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisia ratkaisuja
- osaa raportoida tutkimus- ja kehittämistoiminnan tuloksia

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään seuraavia teoksia (saatavilla Finnassa myös e-kirjana):
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3.-4. painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Hakala, J. T. 2022. Hyvä, parempi, valmis: Opinnäyteopas ammattikorkeakouluille. [Helsinki]: Gaudeamus.
Muu opintojakson oppimateriaali kerrotaan oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Pääosa opiskelusta tapahtuu itsenäisesti oppimisympäristössä. Oppiminen perustuu tehtävien tekemiseen ja oman oppimisen arviointiin.
Lähipäivien aikana on opetuskeskusteluja, ryhmätöitä ja esityksiä, jotka kaikki tukevat oppimista.

Oppimisen tukea on tarjolla lähipäivinä sekä verkossa oppimisympäristössä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 10 op eli 270 h (1 op = 27 h). Opiskelijan tarvitsema aika riippuu muun muassa opiskelijan aiemmasta osaamisesta. Suurin osa työstä on itsenäistä opiskelua ja tehtävien tekemistä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan integroidusti Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojakson kanssa.
Ilmoittaudu myös sille opintojaksolle!

Opintojakson osat ovat lähipäivät sekä oppimisalustalla pääosin yksilötyönä suoritettavat tehtävät.

Lähipäivät
I
Aloitusinfo: opintojakson sisältö, oppimistavoitteet, opintojakson suorittaminen ja arviointi, itslearning-ympäristö, ryhmätyöskentelyä

II
Etäjakson tehtävien läpikäynti, esitykset, viitteidenhallinnan klinikka, alustus menetelmiin, ryhmätyöskentelyä

III
Etäjakson tehtävien läpikäynti, menetelmäsparraus, viiteidenhallinnan klinikka, vastuullinen opinnäytetyö, verkkojulkaisu, ryhmätyöskentelyä, tuutorointi

IV
Etäjakson tehtävien läpikäynti, esitykset, miten jatkaa aiheesta opinnäytetyöksi

IV (klo 9:15-12)
Evästystä opinnäytetyön tekemiseen


Opintojakson sisältö:
- Orientaatio kurssin sisältöön
- Aiheen valinta, määrittely ja rajaus
- Kirjallisuuden haku, lukeminen ja tiivistäminen
- Viittaaminen ja viitetiedot
- Menetelmät
- Vastuullinen opinnäytetyö
- Raportointi
- Palaute koko kurssista

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelu opintojaksolla perustuu omaan aiheeseen, jonka kautta peilataan kutakin opiskeltavaa teemaa.
Samaa aihetta käytetään Tutkumus- ja kehittämismenetelmät -opintojaksolla.

Opiskelijoita kannustetaan hankkimaan oma aihe omalta työnantajalta tai joltain muulta yritykseltä, julkisen sektorin organisaatiolta tai kolmannelta sektorilta

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Tehtäviä tehdään ja palautetaan oppimisympäristössä annettujen aikataulujen mukaisesti. Opettajat arvioivat tehtäviä ja antavat palautetta. Suurin osa palautteesta annetaan yleisesti ryhmäpalautteena lähipäivien aikana.

Tehtävän palauttaminen myöhässä tarkoittaa sitä, että tehtävä on hylätty. Useat hylätyt tehtävät voivat pienentää Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojakson kokonaisarvosanaa.

Kaikki oppimisympäristössä olevat tehtävät ovat pakollisia.

Jos Hyväksytty/Hylätty-arvioitavat tehtävät on palautettu annetuun päivämäärän mennessä sekä pisteytettyjen tehtävien arvosana on vähintään 1, on Kehittämistehtävä-opintojakson arvosana Hyväksytty, muuten Hylätty.

Lähipäiviltä voi olla yhden kerran poissa. Jos poissaoloja on useita, tämä voi johtaa hylättyyn suoritukseen.

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 16.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 15.05.2024

Opintopistemäärä

10 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 50

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Anette Kairikko
  • Paula Savolainen
Ryhmät
  • MLIISK22
    Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2022

Tavoitteet

Opintojaksossa opiskelija tutustuu tutkimus-, kehittämis -ja innovaatioprojektiin. 
Opiskelija 
- osaa soveltaa olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä projektin tavotteiden saavuttamiseksi.
- kykenee luovaan ongelmanratkaisutaitoon ja työtapojen kehittämiseen
- osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisia ratkaisuja
- osaa raportoida tutkimus- ja kehittämistoiminnan tuloksia

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään seuraavia teoksia (saatavilla Finnassa myös e-kirjana):
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-6. painos). Sanoma Pro.
Hakala, J. T. (2022). Hyvä, parempi, valmis: Opinnäyteopas ammattikorkeakouluille. Gaudeamus.
Muu opintojakson oppimateriaali kerrotaan oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Pääosa opiskelusta tapahtuu itsenäisesti oppimisympäristössä. Oppiminen perustuu tehtävien tekemiseen ja oman oppimisen arviointiin.
Lähipäivien aikana on opetuskeskusteluja, ryhmätöitä ja esityksiä, jotka kaikki tukevat oppimista.

Oppimisen tukea on tarjolla lähipäivinä sekä verkossa oppimisympäristössä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 10 op eli 270 h (1 op = 27 h). Opiskelijan tarvitsema aika riippuu muun muassa opiskelijan aiemmasta osaamisesta

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan integroidusti Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojakson kanssa.
Ilmoittaudu myös sille opintojaksolle!

Opintojakson osat ovat lähipäivät sekä oppimisalustalla pääosin yksilötyönä suoritettavat tehtävät.

Lähipäivät
I
Aloitusinfo: opintojakson sisältö, oppimistavoitteet, opintojakson suorittaminen ja arviointi, itslearning-ympäristö, ryhmätyöskentelyä

II
Etäjakson tehtävien läpikäynti, esitykset, viitteidenhallinnan klinikka, alustus menetelmiin, ryhmätyöskentelyä

III
Etäjakson tehtävien läpikäynti, menetelmäsparraus, viiteidenhallinnan klinikka, vastuullinen opinnäytetyö, verkkojulkaisu, ryhmätyöskentelyä, tuutorointi.

IV
Etäjakson tehtävien läpikäynti, esitykset, miten jatkaa aiheesta opinnäytetyöksi

V
Evästystä opinnäytetyön tekemiseen

Opintojakson sisältö:
- Orientaatio kurssin sisältöön
- Aiheen valinta, määrittely ja rajaus
- Kirjallisuuden haku, lukeminen ja tiivistäminen
- Viitetietojen hallinta ja käyttö
- Menetelmät
- Vastuullinen opinnäytetyö
- Raportointi
- Palaute koko kurssista

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelu opintojaksolla perustuu omaan aiheeseen, jonka kautta peilataan kutakin opiskeltavaa teemaa.
Samaa aihetta käytetään Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojaksolla.

Opiskelijoita kannustetaan hankkimaan oma aihe omalta työnantajalta tai joltain muulta yritykseltä, julkisen sektorin organisaatiolta tai kolmannelta sektorilta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Tehtäviä tehdään ja palautetaan oppimisympäristössä annettujen aikataulujen mukaisesti. Opettajat arvioivat tehtäviä ja antavat palautetta.
Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit on kuvattu oppimisympäristössä.

Tehtävän palauttaminen myöhässä voi alentaa Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojakson kokonaisarvosanaa.
Lähipäiviin osallistuminen/osallistumattomuus voi korottaa/alentaa rajatapauksessa Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojakson kokonaisarvosanaa.

Kaikki oppimisympäristössä olevat tehtävät ovat pakollisia. Jos Hyväksytty/Hylätty-arvioitavat tehtävät on palautettu annetuun päivämäärän mennessä sekä pisteytettyjen tehtävien arvosana on vähintään 1, Kehittämistehtävä-opintojakson arvosana on Hyväksytty, muuten Hylätty.

Ilmoittautumisaika

01.06.2023 - 08.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 10.12.2023

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

7 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 60

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Anette Kairikko
  • Paula Savolainen
Ryhmät
  • MLIITS21
    Liiketalous, aikuiskoulutus

Tavoitteet

Opintojaksossa opiskelija tutustuu tutkimus-, kehittämis -ja innovaatioprojektiin. 
Opiskelija 
- osaa soveltaa olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä projektin tavotteiden saavuttamiseksi.
- kykenee luovaan ongelmanratkaisutaitoon ja työtapojen kehittämiseen
- osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisia ratkaisuja
- osaa raportoida tutkimus- ja kehittämistoiminnan tuloksia

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään seuraavaa teosta (saatavilla Finnassa myös e-kirjana):
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-6. painos). Sanoma Pro.
Muu opintojakson oppimateriaali kerrotaan oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Pääosa opiskelusta tapahtuu itsenäisesti oppimisympäristössä. Oppiminen perustuu tehtävien tekemiseen ja oman oppimisen arviointiin.
Lähipäivien aikana on opetuskeskusteluja, ryhmätöitä ja esityksiä, jotka kaikki tukevat oppimista.

Oppimisen tukea on tarjolla lähipäivinä sekä verkossa oppimisympäristössä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 10 op eli 270 h (1 op = 27 h). Opiskelijan tarvitsema aika riippuu muun muassa opiskelijan aiemmasta osaamisesta. Suurin osa työstä on itsenäistä opiskelua ja tehtävien tekemistä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan integroidusti Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojakson kanssa.
Ilmoittaudu myös sille opintojaksolle!

Opintojakson osat ovat lähipäivät sekä oppimisalustalla pääosin yksilötyönä suoritettavat tehtävät.

Lähipäivät
I
Aloitusinfo: opintojakson sisältö, oppimistavoitteet, opintojakson suorittaminen ja arviointi, itslearning-ympäristö, ryhmätyöskentelyä

II
Etäjakson tehtävien läpikäynti, esitykset, viitteidenhallinnan klinikka, alustus menetelmiin, ryhmätyöskentelyä

III
Etäjakson tehtävien läpikäynti, menetelmäsparraus, viiteidenhallinnan klinikka, vastuullinen opinnäytetyö, verkkojulkaisu, ryhmätyöskentelyä, tuutorointi

IV (klo 9:15-12)
Evästystä opinnäytetyön tekemiseen

V
Etäjakson tehtävien läpikäynti, esitykset, miten jatkaa aiheesta opinnäytetyöksi


Opintojakson sisältö:
- Orientaatio kurssin sisältöön
- Aiheen valinta, määrittely ja rajaus
- Kirjallisuuden haku, lukeminen ja tiivistäminen
- Viittaaminen ja viitetiedot
- Menetelmät
- Vastuullinen opinnäytetyö
- Raportointi
- Palaute koko kurssista

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelu opintojaksolla perustuu omaan aiheeseen, jonka kautta peilataan kutakin opiskeltavaa teemaa.
Samaa aihetta käytetään Tutkumus- ja kehittämismenetelmät -opintojaksolla.

Opiskelijoita kannustetaan hankkimaan oma aihe omalta työnantajalta tai joltain muulta yritykseltä, julkisen sektorin organisaatiolta tai kolmannelta sektorilta

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Tehtäviä tehdään ja palautetaan oppimisympäristössä annettujen aikataulujen mukaisesti. Opettajat arvioivat tehtäviä ja antavat palautetta. Suurin osa palautteesta annetaan yleisesti ryhmäpalautteena lähipäivien aikana.

Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit on kuvattu oppimisympäristössä.

Tehtävän palauttaminen myöhässä tarkoittaa sitä, että tehtävä on hylätty. Useat hylätyt tehtävät voivat pienentää Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojakson kokonaisarvosanaa.

Kaikki oppimisympäristössä olevat tehtävät ovat pakollisia.

Jos Hyväksytty/Hylätty-arvioitavat tehtävät on palautettu annetuun päivämäärän mennessä sekä pisteytettyjen tehtävien arvosana on vähintään 1, on Kehittämistehtävä-opintojakson arvosana Hyväksytty, muuten Hylätty.

Lähipäiviltä voi olla yhden kerran poissa. Jos poissaoloja on useita, tämä voi johtaa hylättyyn suoritukseen.

Ilmoittautumisaika

01.06.2023 - 07.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 10.12.2023

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

7 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 30

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Paula Savolainen
  • Kati Haanpää
Ryhmät
  • MKITIS21
    Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)

Tavoitteet

Opintojaksossa opiskelija tutustuu tutkimus-, kehittämis -ja innovaatioprojektiin. 
Opiskelija 
- osaa soveltaa olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä projektin tavotteiden saavuttamiseksi.
- kykenee luovaan ongelmanratkaisutaitoon ja työtapojen kehittämiseen
- osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisia ratkaisuja
- osaa raportoida tutkimus- ja kehittämistoiminnan tuloksia

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään seuraavaa teosta (saatavilla Finnassa myös e-kirjana):
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-6. painos). Sanoma Pro.
Muu opintojakson oppimateriaali kerrotaan oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Pääosa opiskelusta tapahtuu itsenäisesti oppimisympäristössä. Oppiminen perustuu tehtävien tekemiseen ja oman oppimisen arviointiin.
Lähipäivien aikana on opetuskeskusteluja, ryhmätöitä ja esityksiä, jotka kaikki tukevat oppimista.

Oppimisen tukea on tarjolla lähipäivinä sekä verkossa oppimisympäristössä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 10 op eli 270 h (1 op = 27 h). Opiskelijan tarvitsema aika riippuu muun muassa opiskelijan aiemmasta osaamisesta. Suurin osa työstä on itsenäistä opiskelua ja tehtävien tekemistä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan integroidusti Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojakson kanssa.
Ilmoittaudu myös sille opintojaksolle!

Opintojakson osat ovat lähipäivät sekä oppimisalustalla pääosin yksilötyönä suoritettavat tehtävät.

Lähipäivät
I
Aloitusinfo: opintojakson sisältö, oppimistavoitteet, opintojakson suorittaminen ja arviointi, itslearning-ympäristö, ryhmätyöskentelyä

II
Etäjakson tehtävien läpikäynti, esitykset, viitteidenhallinnan klinikka, alustus menetelmiin, ryhmätyöskentelyä

III
Etäjakson tehtävien läpikäynti, menetelmäsparraus, viiteidenhallinnan klinikka, vastuullinen opinnäytetyö, verkkojulkaisu, ryhmätyöskentelyä, tuutorointi klo 13-13.30

IV
Etäjakson tehtävien läpikäynti, esitykset, miten jatkaa aiheesta opinnäytetyöksi

V (klo 9:15-12)
Evästystä opinnäytetyön tekemisee


Opintojakson sisältö:
- Orientaatio kurssin sisältöön
- Aiheen valinta, määrittely ja rajaus
- Kirjallisuuden haku, lukeminen ja tiivistäminen
- Viittaaminen ja viitetiedot
- Menetelmät
- Vastuullinen opinnäytetyö
- Raportointi
- Palaute koko kurssista

Tapaamiset:

7.9. klo 9.15-16.00
6.10. klo 9.15 - 16.00
3.11. klo 9.15 - 16.00
24.11. klo 9.15 -16.00
7.12. klo 9.15 -12.00

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelu opintojaksolla perustuu omaan aiheeseen, jonka kautta peilataan kutakin opiskeltavaa teemaa.
Samaa aihetta käytetään Tutkumus- ja kehittämismenetelmät -opintojaksolla.

Opiskelijoita kannustetaan hankkimaan oma aihe omalta työnantajalta tai joltain muulta yritykseltä, julkisen sektorin organisaatiolta tai kolmannelta sektorilta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Tehtäviä tehdään ja palautetaan oppimisympäristössä annettujen aikataulujen mukaisesti. Opettajat arvioivat tehtäviä ja antavat palautetta. Suurin osa palautteesta annetaan yleisesti ryhmäpalautteena lähipäivien aikana.

Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit on kuvattu oppimisympäristössä.

Tehtävän palauttaminen myöhässä tarkoittaa sitä, että tehtävä on hylätty. Useat hylätyt tehtävät voivat pienentää Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojakson kokonaisarvosanaa.

Kaikki oppimisympäristössä olevat tehtävät ovat pakollisia.

Jos Hyväksytty/Hylätty-arvioitavat tehtävät on palautettu annetuun päivämäärän mennessä sekä pisteytettyjen tehtävien arvosana on vähintään 1, on Kehittämistehtävä-opintojakson arvosana Hyväksytty, muuten Hylätty.

Lähipäiviltä voi olla yhden kerran poissa. Jos poissaoloja on useita, tämä voi johtaa hylättyyn suoritukseen.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 24.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 09.05.2023

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

7 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 50

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Anette Kairikko
  • Paula Savolainen
Ryhmät
  • MLIISK21
    Liiketalouden monimuotokoulutus Salo

Tavoitteet

Opintojaksossa opiskelija tutustuu tutkimus-, kehittämis -ja innovaatioprojektiin. 
Opiskelija 
- osaa soveltaa olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä projektin tavotteiden saavuttamiseksi.
- kykenee luovaan ongelmanratkaisutaitoon ja työtapojen kehittämiseen
- osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisia ratkaisuja
- osaa raportoida tutkimus- ja kehittämistoiminnan tuloksia

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään seuraavaa teosta (saatavilla Finnassa myös e-kirjana):
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-6. painos). Sanoma Pro.
Muu opintojakson oppimateriaali kerrotaan oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Pääosa opiskelusta tapahtuu itsenäisesti oppimisympäristössä. Oppiminen perustuu tehtävien tekemiseen ja oman oppimisen arviointiin.
Lähipäivien aikana on opetuskeskusteluja, ryhmätöitä ja esityksiä, jotka kaikki tukevat oppimista.

Oppimisen tukea on tarjolla lähipäivinä sekä verkossa oppimisympäristössä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 10 op eli 270 h (1 op = 27 h). Opiskelijan tarvitsema aika riippuu muun muassa opiskelijan aiemmasta osaamisesta

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan integroidusti Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojakson kanssa.
Ilmoittaudu myös sille opintojaksolle!

Opintojakson osat ovat lähipäivät sekä oppimisalustalla pääosin yksilötyönä suoritettavat tehtävät.

Lähipäivät
I
Aloitusinfo: opintojakson sisältö, oppimistavoitteet, opintojakson suorittaminen ja arviointi, itslearning-ympäristö, ryhmätyöskentelyä

II
Etäjakson tehtävien läpikäynti, esitykset, viitteidenhallinnan klinikka, alustus menetelmiin, ryhmätyöskentelyä

III
Etäjakson tehtävien läpikäynti, menetelmäsparraus, viiteidenhallinnan klinikka, vastuullinen opinnäytetyö, verkkojulkaisu, ryhmätyöskentelyä, tuutorointi.

IV
Etäjakson tehtävien läpikäynti, esitykset, miten jatkaa aiheesta opinnäytetyöksi

V
Evästystä opinnäytetyön tekemiseen

Opintojakson sisältö:
- Orientaatio kurssin sisältöön
- Aiheen valinta, määrittely ja rajaus
- Kirjallisuuden haku, lukeminen ja tiivistäminen
- Viitetietojen hallinta ja käyttö
- Menetelmät
- Vastuullinen opinnäytetyö
- Raportointi
- Palaute koko kurssista

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelu opintojaksolla perustuu omaan aiheeseen, jonka kautta peilataan kutakin opiskeltavaa teemaa.
Samaa aihetta käytetään Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojaksolla.

Opiskelijoita kannustetaan hankkimaan oma aihe omalta työnantajalta tai joltain muulta yritykseltä, julkisen sektorin organisaatiolta tai kolmannelta sektorilta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Tehtäviä tehdään ja palautetaan oppimisympäristössä annettujen aikataulujen mukaisesti. Opettajat arvioivat tehtäviä ja antavat palautetta.
Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit on kuvattu oppimisympäristössä.

Tehtävän palauttaminen myöhässä voi pienentää Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojakson kokonaisarvosanaa.
Lähipäiviin osallistuminen voi korottaa Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojakson kokonaisarvosanaa.

Kaikki oppimisympäristössä olevat tehtävät ovat pakollisia. Jos Hyväksytty/Hylätty-arvioitavat tehtävät on palautettu annetuun päivämäärän mennessä sekä pisteytettyjen tehtävien arvosana on vähintään 1, Kehittämistehtävä-opintojakson arvosana on Hyväksytty, muuten Hylätty.

Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 15.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

7 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 50

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Anette Kairikko
  • Paula Savolainen
Ryhmät
  • MLIITS20
    Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2020

Tavoitteet

Opintojaksossa opiskelija tutustuu tutkimus-, kehittämis -ja innovaatioprojektiin. 
Opiskelija 
- osaa soveltaa olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä projektin tavotteiden saavuttamiseksi.
- kykenee luovaan ongelmanratkaisutaitoon ja työtapojen kehittämiseen
- osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisia ratkaisuja
- osaa raportoida tutkimus- ja kehittämistoiminnan tuloksia

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään seuraavaa teosta (saatavilla Finnassa myös e-kirjana):
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-6. painos). Sanoma Pro.
Muu opintojakson oppimateriaali kerrotaan oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Pääosa opiskelusta tapahtuu itsenäisesti oppimisympäristössä. Oppiminen perustuu tehtävien tekemiseen ja oman oppimisen arviointiin.
Lähipäivien aikana on opetuskeskusteluja, ryhmätöitä ja esityksiä, jotka kaikki tukevat oppimista.

Oppimisen tukea on tarjolla lähipäivinä sekä verkossa oppimisympäristössä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 10 op eli 270 h (1 op = 27 h). Opiskelijan tarvitsema aika riippuu muun muassa opiskelijan aiemmasta osaamisesta

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan integroidusti Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojakson kanssa.
Ilmoittaudu myös sille opintojaksolle!

Opintojakson osat ovat lähipäivät sekä oppimisalustalla pääosin yksilötyönä suoritettavat tehtävät.

Lähipäivät
I
Aloitusinfo: opintojakson sisältö, oppimistavoitteet, opintojakson suorittaminen ja arviointi, itslearning-ympäristö, ryhmätyöskentelyä

II
Etäjakson tehtävien läpikäynti, esitykset, viitteidenhallinnan klinikka, alustus menetelmiin, ryhmätyöskentelyä

III
Etäjakson tehtävien läpikäynti, menetelmäsparraus, viiteidenhallinnan klinikka, vastuullinen opinnäytetyö, verkkojulkaisu, ryhmätyöskentelyä, tuutorointi klo 13-14

IV
Etäjakson tehtävien läpikäynti, esitykset, miten jatkaa aiheesta opinnäytetyöksi

V (klo 9:15-12)
Evästystä opinnäytetyön tekemiseen

Opintojakson sisältö:
- Orientaatio kurssin sisältöön
- Aiheen valinta, määrittely ja rajaus
- Kirjallisuuden haku, lukeminen ja tiivistäminen
- Viitetietojen hallinta ja käyttö
- Menetelmät
- Vastuullinen opinnäytetyö
- Raportointi
- Palaute koko kurssista

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelu opintojaksolla perustuu omaan aiheeseen, jonka kautta peilataan kutakin opiskeltavaa teemaa.
Samaa aihetta käytetään Tutkumus- ja kehittämismenetelmät -opintojaksolla.

Opiskelijoita kannustetaan hankkimaan oma aihe omalta työnantajalta tai joltain muulta yritykseltä, julkisen sektorin organisaatiolta tai kolmannelta sektorilta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Tehtäviä tehdään ja palautetaan oppimisympäristössä annettujen aikataulujen mukaisesti. Opettajat arvioivat tehtäviä ja antavat palautetta.
Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit on kuvattu oppimisympäristössä.

Tehtävän palauttaminen myöhässä voi pienentää Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojakson kokonaisarvosanaa.
Lähipäiviin osallistuminen voi korottaa Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojakson kokonaisarvosanaa.

Kaikki oppimisympäristössä olevat tehtävät ovat pakollisia. Jos Hyväksytty/Hylätty-arvioitavat tehtävät on palautettu annetuun päivämäärän mennessä sekä pisteytettyjen tehtävien arvosana on vähintään 1, Kehittämistehtävä-opintojakson arvosana on Hyväksytty, muuten Hylätty.

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 01.02.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 17.05.2022

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Timo Luukka
  • Hannele Mikkola
Ryhmät
  • MLIISK20
    Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2020

Tavoitteet

Opintojaksossa opiskelija tutustuu tutkimus-, kehittämis -ja innovaatioprojektiin. 
Opiskelija 
- osaa soveltaa olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä projektin tavotteiden saavuttamiseksi.
- kykenee luovaan ongelmanratkaisutaitoon ja työtapojen kehittämiseen
- osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisia ratkaisuja
- osaa raportoida tutkimus- ja kehittämistoiminnan tuloksia

Oppimateriaalit

itslearningissä ja lähiopetuksessa määritellyt sekä opiskelijan itsenäisesti keräämät tehtäväkohtaiset materiaalit.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen tiedonhankinta, analysointi ja eri aiheisiin sekä menetelmiin tutustuminen.
Eri opinnäytetyön malleihin ja tutkimus-/kehittämismenetelmiin tutustuminen sekä niiden suomien mahdollisuuksien kartoittaminen.
Ryhmissä tapahtuva töiden analysointi ja arviointi.
Oman aiheen valinta ja jalostaminen.
Töiden esittely ja niistä käytävä keskustelu edistymisen eri vaiheissa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka, ryhmätyöskentely, tiedonhaku, raportointi, käänteinen oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tiedonhaku, analysointi, jäsentäminen ja tiivistäminen.
Itsenäinen tutkimus-/kehittämistyön valmistelu ja materiaalin jatkotyöstäminen ryhmässä.
Työpaikalla/toimeksiantajan kanssa tapahtuva ongelman määrittely, analysointi ja ratkaisun etsiminen.
Suullinen ja kirjallinen raportointi.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

itslearningissä ja opetuksen aikana jaettu tehtävänanto ohjeineen.

Sisällön jaksotus

Kurssi toteutetaan integroituna kokonaisuutena yhdessä Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -kurssin kanssa. Kehittämistehtävä -kurssi jakautuu kahteen osaan: Kehittämistehtävä (9 op) sekä Tiedonhankinnan perusteet (1 op).

25.01. klo 09:15 - 17:00 (johdatus tiedonhankintaan, tutkimuskysymys/kehittämisen kohde, tavoitteet, lähtökohtien määrittely)
15.02. klo 09:15 - 17:00 (tiedonhankinta, tietoperusta, tiedonkeruumenetelmät)
15.03. klo 09:15 - 17:00 (kehittämistehtävän hiominen loogiseksi kokonaisuudeksi)
12.04. klo 09:15 - 17:00 (opinnäytetöiden toteutusmuodot)
17.05. klo 09:15 - 17:00 (valmiiden töiden esitykset ja kommentointia; opinnäytetyön alustava aikataulu)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Timo Luukka

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi "Kehittämistehtävä" 10 op tullaan arvioimaan asteikolla Hyväksytty/Täydennettävä (hylätty).

Hylätty: Raportti ei vastaa itslearningissä ja opetuksen aikana julkaistua tehtävänantoa.
Hyväksytty: Raportti vastaa vähintään minimitasolla itslearningissä ja opetuksen aikana julkaistua tehtävänantoa.

Kehittämistehtävän myöhästynyt palautus vaikuttaa alentavasti Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -kurssin arvosanaan.