Digitaitojen ohjausLaajuus (5 op)
Tunnus: KH00BS68
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa kirjaston sidosryhmät digitaitojen ohjaukseen liittyen
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida digitaalisten laitteiden tai palvelujen käyttöön liittyvän ohjaustilanteen
- arvioida ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan ohjaustilanteessa
Sisältö
- Kirjaston sidosryhmien tunnistaminen ja hyödyntäminen digitaitojen ohjauksessa
- Perehtyminen digitaalisten palvelujen ja laitteiden käyttöön
- Kirjaston e-aineistopalvelujen tuntemus
- Vuorovaikutus ohjaustilanteessa
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 07.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettaja
- Kati Haanpää
Ryhmät
-
MKITIS23Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
-
DKITIS24Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa kirjaston sidosryhmät digitaitojen ohjaukseen liittyen
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida digitaalisten laitteiden tai palvelujen käyttöön liittyvän ohjaustilanteen
- arvioida ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan ohjaustilanteessa
Sisältö
- Kirjaston sidosryhmien tunnistaminen ja hyödyntäminen digitaitojen ohjauksessa
- Perehtyminen digitaalisten palvelujen ja laitteiden käyttöön
- Kirjaston e-aineistopalvelujen tuntemus
- Vuorovaikutus ohjaustilanteessa
Opetusmenetelmät
Lähi- ja verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Tekemällä oppiminen
Digitalisaatio ja luonnonvarat
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi sisätää: ryhmätöitä ja yksilötehtäviä
Pääpaino opintojaksolla on ohjaustilanteen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Tämä tehdään ryhmätyönä.
Kurssi siltää lisäksi 2 yksilötehtävää
Opiskelijalle opintojakson työmäärä on 135 tuntia, joka sisältää 12h lähiopetusta ja 123h etäopiskelua ja yksilö- ja ryhmätehtävien tehtävien tekemistä.
Sisällön jaksotus
17.1. klo 9-12 (lähiopetus)
6.2. klo 9-12 (verkko-opetus)
6.3. klo 9-12 (lähiopetus)
7.3. klo 9-12 (lähiopetus)
Sisältö:
- Perehtyminen digitaalisten palvelujen ja laitteiden käyttöön
- Kirjaston e-aineistopalvelujen tuntemus
- Ohjaustilanteen toteutus
- Verkkohuijauksien tunnistaminen
- Tekoäly
- Kirjaston sidosryhmien tunnistaminen ja hyödyntäminen digitaitojen ohjauksessa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet: Yksilötehtävät, ryhmätyöt
Tethävät tuottavat max 13 pistettä
Hylätty (0)
Tehtävä ei täytä hyväksytyn kriteereitä.
0-5p
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
6-8p
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
9-11p
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
12-13p
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 18.01.2024
Ajoitus
11.01.2024 - 22.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Kati Haanpää
Ryhmät
-
MKITIS22Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa kirjaston sidosryhmät digitaitojen ohjaukseen liittyen
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida digitaalisten laitteiden tai palvelujen käyttöön liittyvän ohjaustilanteen
- arvioida ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan ohjaustilanteessa
Sisältö
- Kirjaston sidosryhmien tunnistaminen ja hyödyntäminen digitaitojen ohjauksessa
- Perehtyminen digitaalisten palvelujen ja laitteiden käyttöön
- Kirjaston e-aineistopalvelujen tuntemus
- Vuorovaikutus ohjaustilanteessa
Oppimateriaalit
Yhteensä 135 h
Sisältäen lähiopetuksen 15h, ohjaustilanteen toteutus ja suunnittelu 60h sekä muut etänä tehtävä opiskelu ja tehtävät 60h.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu,ryhmätyöt, raportit, ohjaustilanne
Sisällön jaksotus
Opetuskerrat ovat:
11.1. klo 9-12
12.1. klo 9-12
2.2. klo 9-12
1.3. klo 9-12
22.3. klo 13-16 (varalla) klo 13-15 tuutortunti
Sisältö:
- Perehtyminen digitaalisten palvelujen ja laitteiden käyttöön
- Kirjaston e-aineistopalvelujen tuntemus
- Vuorovaikutus ohjaustilanteessa
- Ohjaustilanteen toteutus
- Verkkohuijauksien tunnistaminen
- Kirjaston sidosryhmien tunnistaminen ja hyödyntäminen digitaitojen ohjauksessa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Digiopastuksen suunnittelu ja toteutus - ryhmätyö
Huijaukset- ryhmätyö
2 x yksilötehtävä
2 x Vertaisarviointi
Tehtäväiin saattaa tulla vielä muutoksia. Ajankohtaiset tehtävät ja pistemäärtä selviävät kurssin alussa ja näkyvät Itslearning kurssialustalla.
Hylätty (0)
Pisteitä 0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
pisteitä 6-9
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
pisteitä 10-15
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
16-18
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 19.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Kati Haanpää
Ryhmät
-
MKITIS21Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa kirjaston sidosryhmät digitaitojen ohjaukseen liittyen
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida digitaalisten laitteiden tai palvelujen käyttöön liittyvän ohjaustilanteen
- arvioida ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan ohjaustilanteessa
Sisältö
- Kirjaston sidosryhmien tunnistaminen ja hyödyntäminen digitaitojen ohjauksessa
- Perehtyminen digitaalisten palvelujen ja laitteiden käyttöön
- Kirjaston e-aineistopalvelujen tuntemus
- Vuorovaikutus ohjaustilanteessa
Oppimateriaalit
Digituen eettinen ohjeistus: https://dvv.fi/documents/2252790/10411362/VRK_Digituki_eettinen_ohjeisto_A4_FIN_digi.pdf/1a336fb1-17a3-3760-a2ce-95ba18398eba/VRK_Digituki_eettinen_ohjeisto_A4_FIN_digi.pdf
Digiä koneeseen - mediaosaamisen huoltokirja Pike-kirjastoille: https://www.tampere.fi/kirjasto/pike/digijulkaisu/
Digiä opastamaan, asiakkaan tukena verkostojen kanssa: https://www.kirjastot.fi/sites/default/files/matbank/Digineuvonta_esite_A4_2020_web.pdf
Digiopastus asiakaspalveluna: https://www.kirjastot.fi/sites/default/files/matbank/Digiopastus_asiakaspalveluna.pdf?fbclid=IwAR31FVEvHdQu5BX-6fHPuZcAjYk5IiVQFxrB4qgMO_GWJqnekRT8NHFpH9c
Suomidigi: Digituki:https://www.suomidigi.fi/ohjeet-ja-tuki/digituki
sekä muut kurssin aikana annettu materiaali
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu,ryhmätyöt, raportit, ohjausharjoitukset
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä 135 h
Sisällön jaksotus
Opetus keväällä 2023
12.1. klo 9.15 -12
3.2. klo 13-16
3.3. klo 9.15 - 12
23.3. klo 9.15-12
- Perehtyminen digitaalisten palvelujen ja laitteiden käyttöön
- Vuorovaikutus ohjaustilanteessa
- Ohjaustilanteen toteutus, missä tuodaan esille kirjaston e-aineistopalvelujen tuntemus
- Verkkohuijausten tunnistaminen, algoritmien merkityksen ymmärtäminen
- Tutustutaan digikurssien saavutettavuus näkökulmaan
- Pohditaan digitalisaation ympäristövaatimuksia
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Digiopastuksen suunnittelu ja toteutus - ryhmätyö
Huijaukset- ryhmätyö
2 x yksilötehtävä
2 x Vertaisarviointi
Tehtävät kerryttävät pisteitä max 18 pistettä, joista muodostuu arvosana h-5
Hylätty (0)
Pisteitä 0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
pisteitä 6-9
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
pisteitä 10-15
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
16-18
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 12.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Kati Haanpää
Ryhmät
-
DKITIS22Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa kirjaston sidosryhmät digitaitojen ohjaukseen liittyen
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida digitaalisten laitteiden tai palvelujen käyttöön liittyvän ohjaustilanteen
- arvioida ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan ohjaustilanteessa
Sisältö
- Kirjaston sidosryhmien tunnistaminen ja hyödyntäminen digitaitojen ohjauksessa
- Perehtyminen digitaalisten palvelujen ja laitteiden käyttöön
- Kirjaston e-aineistopalvelujen tuntemus
- Vuorovaikutus ohjaustilanteessa
Oppimateriaalit
Digituen eettinen ohjeistus: https://dvv.fi/documents/2252790/10411362/VRK_Digituki_eettinen_ohjeisto_A4_FIN_digi.pdf/1a336fb1-17a3-3760-a2ce-95ba18398eba/VRK_Digituki_eettinen_ohjeisto_A4_FIN_digi.pdf
Digiä koneeseen - mediaosaamisen huoltokirja Pike-kirjastoille: https://www.tampere.fi/kirjasto/pike/digijulkaisu/
Digiä opastamaan, asiakkaan tukena verkostojen kanssa: https://www.kirjastot.fi/sites/default/files/matbank/Digineuvonta_esite_A4_2020_web.pdf
Digiopastus asiakaspalveluna: https://www.kirjastot.fi/sites/default/files/matbank/Digiopastus_asiakaspalveluna.pdf?fbclid=IwAR31FVEvHdQu5BX-6fHPuZcAjYk5IiVQFxrB4qgMO_GWJqnekRT8NHFpH9c
Suomidigi: Digituki:https://www.suomidigi.fi/ohjeet-ja-tuki/digituki
sekä muut kurssin aikana annettu materiaali
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu,ryhmätyöt, raportit, ohjausharjoitukset
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä 135 h
Sisällön jaksotus
Opetus keväällä 2023
Verkkotapaamiset:
11.1 klo 9-10 ja 17-18
18.1. klo 9-10 ja 17-18
1.2. klo 9-10 ja 17-18
15.2. (varalla) klo 9-10 ja 17-18
15.3. klo 9-10 ja 17-18
Perehtyminen digitaalisten palvelujen ja laitteiden käyttöön
- Vuorovaikutus ohjaustilanteessa
- Ohjaustilanteen toteutus, missä tuodaan esille kirjaston e-aineistopalvelujen tuntemus
- Verkkohuijausten tunnistaminen, algoritmien merkityksen ymmärtäminen
- Tutustutaan digikurssien saavutettavuus näkökulmaan
- Pohditaan digitalisaation ympäristövaatimuksia
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Digiopastuksen suunnittelu ja toteutus - ryhmätyö
Huijaukset- ryhmätyö
2 x yksilötehtävä
2 x Vertaisarviointi
Tehtävät kerryttävät pisteitä max 18 pistettä, joista muodostuu arvosana h-5
Hylätty (0)
Pisteitä 0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
pisteitä 6-9
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
pisteitä 10-15
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
16-18
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 19.01.2022
Ajoitus
12.01.2022 - 13.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Kati Haanpää
Ryhmät
-
DKITIS21Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa kirjaston sidosryhmät digitaitojen ohjaukseen liittyen
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida digitaalisten laitteiden tai palvelujen käyttöön liittyvän ohjaustilanteen
- arvioida ja kehittää omia vuorovaikutustaitojaan ohjaustilanteessa
Sisältö
- Kirjaston sidosryhmien tunnistaminen ja hyödyntäminen digitaitojen ohjauksessa
- Perehtyminen digitaalisten palvelujen ja laitteiden käyttöön
- Kirjaston e-aineistopalvelujen tuntemus
- Vuorovaikutus ohjaustilanteessa
Oppimateriaalit
Digituen eettinen ohjeistus: https://dvv.fi/documents/2252790/10411362/VRK_Digituki_eettinen_ohjeisto_A4_FIN_digi.pdf/1a336fb1-17a3-3760-a2ce-95ba18398eba/VRK_Digituki_eettinen_ohjeisto_A4_FIN_digi.pdf
Digiä koneeseen - mediaosaamisen huoltokirja Pike-kirjastoille: https://www.tampere.fi/kirjasto/pike/digijulkaisu/
Digiä opastamaan, asiakkaan tukena verkostojen kanssa: https://www.kirjastot.fi/sites/default/files/matbank/Digineuvonta_esite_A4_2020_web.pdf
Digiopastus asiakaspalveluna: https://www.kirjastot.fi/sites/default/files/matbank/Digiopastus_asiakaspalveluna.pdf?fbclid=IwAR31FVEvHdQu5BX-6fHPuZcAjYk5IiVQFxrB4qgMO_GWJqnekRT8NHFpH9c
Suomidigi: Digituki:https://www.suomidigi.fi/ohjeet-ja-tuki/digituki
sekä muut kurssin aikana annettu materiaali
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu,ryhmätyöt, raportit, ohjausharjoitukset
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä 135 h
Sisällön jaksotus
Opetus keväällä 2022 verkossa.
Verkkotapaamiset: 12.1., 26.1., 9.2., 23.2.,
- Kirjaston sidosryhmien tunnistaminen ja hyödyntäminen digitaitojen ohjauksessa
- Perehtyminen digitaalisten palvelujen ja laitteiden käyttöön
- Kirjaston e-aineistopalvelujen tuntemus
- Vuorovaikutus ohjaustilanteessa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Digiopastuksen suunnittelu ja toteutus
Muut tehtävät
Koe
Hylätty (0)
Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on tehnyt vaaditut tehtävät. Opiskelija on ollut jonkin verran aktiivinen ryhmätöiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelijan raporteissa ja/tai oman toiminnan reflektiossa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan raportit ovat selkeitä. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ryhmätöiden suunnitteluun ja toteutukseen. Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan raportit ovat selkeitä, analyyttisia ja perusteltuja. Opiskelija on ollut erittäin aktiivinen ryhmätöiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa.