Osallisuuden edistäminen ja yhteisöllinen työLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00CA42
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa
Sisältö
• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 16.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 24.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
46 - 55
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Laura Närvi
- Susanna Virta
Ryhmät
-
PSOSTK24Sosionomi (AMK), Turku, K24
Tavoitteet
• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa
Sisältö
• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi
Sisällön jaksotus
Opetuksen vastuuopettaja Susanna Virta
Hankeosuudesta vastaavat:
16.1. kello 9- 14 Jakson aloitus ja sosiaalipedagogiikka (SV)
23.1. kello 9- 12 Hanketyön aloitus
30.1. kello 9.00 - 14.00 Osallisuus ja sen tasot (LN)
6.2. kello 9.00 -14.00 Rakenteellinen sosiaalityö (LN)
13.2. kello 9.00 - 14.00 Osallistavat menetelmät (LN)
27.2. Hanketyö
6.3. Hanketyö
13.3. kello 9-12 Hanketyön väliohjaus
20.3. Hanketyö
27.3. Hanketyö
3.4. Hanketyö
10.4. 9.00 - 12.00 Hanketyön päätös
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
36 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marju Lindholm
- Laura Närvi
- Tiina Laakso
- Susanna Virta
Ryhmät
-
PSOSS23VSosionomi (AMK), Turku, verkko S23
Tavoitteet
• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa
Sisältö
• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi
Opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu
Hanketyöskentelyyn osallistuminen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäinen opiskelu
Hanketyöskentelyyn osallistuminen
Sisällön jaksotus
Vastuuopettaja Laura Närvi
Opetus parillisten viikkojen keskiviikkoina klo 14-18 välillä, viikot 36-44
4.9. kello 16--17 Hanketotutus alkaa Come stronger-hanke,
16.10 kello 16 -18 Hanketoteutus loppuu
Jakson teoriaosuus toteutetaan itsenäisenä opiskeluna ja parin kanssa kirjoittamisena Itslearning-alustalla.
1. Itsenäisen opiskelun kokonaisuus avautuu 4.9. ja sulkeutuu 16.10. Opiskelija voi suorittaa sitä oman aikataulunsa mukaan. Opintokokonaisuus käsittää 4 eri teemaa.
2. Opiskelija kirjoittaa jokaisesta jakson teemasta vuorotellen a) postauksen teemasta (2 kertaa) b) kommentitn toisen opiskelijan postaukseen (2 kertaa). Tarkempi ohjeistus löytyy Itsistä.
3. Teoriaosuus arvioidaan hyväksytty/ täydennettävä
Jakson arvosana tulee hanketyöskentelyn pohjalta.
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut luento-osuuden tehtäviä (itsenäiset tehtävät ja Blogi-kirjoitus) kurssin loppuun mennessä. Opiskelija ei ole osallistunut hanketyöhön.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on palauttanut luento-osuuden tehtävät (itsenäiset tehtävät ja Blogi-kirjoitus) hyväksytysti kurssin loppuun mennessä. Opiskelija on osallistunut hanketyöhön.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on palauttanut luento-osuuden tehtävät (itsenäiset tehtävät ja Blogi-kirjoitus) hyväksytysti kurssin loppuun mennessä.
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti hanketyöhön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on palauttanut luento-osuuden tehtävät (itsenäiset tehtävät ja Blogi-kirjoitus) hyväksytysti kurssin loppuun mennessä. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ja innovatiivisesti hanketyöhön.
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 27.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
26 - 35
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Laura Närvi
- Susanna Virta
Ryhmät
-
AVOSOSERK24VSosionomi (AMK), Salo, verkko K24
Tavoitteet
• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa
Sisältö
• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit löytyvät Itsistä jakson alkaessa.
Opetusmenetelmät
Verkkotapaamiset
Itsenäinen- ja parityöskentely
Hanketyöskentely pienryhmässä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luento
Blogi-kirjoitus
Itsenäiset oppimistehtävät
Ryhmätyöskentely
Hanketyöskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkkotapaamiset 0,5 op
Itsenäinen ja parityöskentely 1,5 op
Hanketyöskentely 3 op
Sisällön jaksotus
HUOM! Toteutus on tarkoitettu erikoispolkuopiskelijoille, jotka erikoistuvat varhaiskasvatukseen. Opintojakson materiaalit on valittu tästä näkökulmasta.
Kurssin luento-osuudesta (4 teemaa) kirjoitetaan parin kanssa blogia. Lisäksi Luento-opetuksiin sisältyy palauettavia tehtäviä.
Opetus parittomien viikkojen tiistaisin klo 14-18 välillä, viikot 35-51
Viikko 43 tiistai 22.10 kello 16-18 Opintojakson aloitus / Susanna Virta
Viikko 45 tiistaina 5.11 kello 14-16 Hanketyöskentelyn aloitus
Viikko 49 tiistai 3.12. kello 14-16 Hanketyöskentelyn päättäminen
Kurssin kaikki tehtävät tulee olla palautettuna 13.12.2024 mennessä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Luento-osuus arvioidaan hyväksytty-hylätty
Kurssin arvosana annetaan hanketyöskentelyn perusteella.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut luento-osuuden tehtäviä (ennakko- ja itsenäiset tehtävät sekä Blogi-kirjoitus) hyväksytysti kurssin loppuun mennessä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on palauttanut luento-osuuden tehtävät (ennakko- ja itsenäiset tehtävät sekä Blogi-kirjoitus) hyväksytysti kurssin loppuun mennessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on palauttanut luento-osuuden tehtävät (ennakko- ja itsenäiset tehtävät sekä Blogi-kirjoitus) hyväksytysti kurssin loppuun mennessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on palauttanut luento-osuuden tehtävät (ennakko- ja itsenäiset tehtävät sekä Blogi-kirjoitus) hyväksytysti kurssin loppuun mennessä.
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 26.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
56 - 65
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Olli Toivonen
- Laura Närvi
- Sirppa Kinos
- Susanna Virta
Ryhmät
-
PSOSTS23Sosionomi (AMK), Turku, S23
Tavoitteet
• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa
Sisältö
• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi
Opetusmenetelmät
Luento-opetus ja tehtävät 2op (Sisältää blogi-kirjoittelun)
Hanketyöskentely 3 op
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot, luennoilla tehtävät yksilö-ja ryhmätehtävät sekä luennoista blogi-kirjoitukset parin kanssa. Kaikki luento-opetuksen tehtävät tulee olla tehtynä kurssin päättyessä.(2op) Arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Luentojen lähiopetus 100% läsnäolo, 50% voi korvata korvaavalla tehtävällä täyd. / hyv. Poissaolon korvaavan tehtävän palautus viimeistään pe 1.11.24 (vko 44)
Tehtäviä ei oteta vastaan 1.11.24 jälkeen, opiskelija ilmoittautuu seuraavalle toteutukselle.
Hanketyöskentely: Osallistut joko Vince- (Virtual Integration Home - Promoting Inclusion and Inclusion Digitally) tai Biodiversiteettipuisto -hankkeen (Urban Biodiversity Parks) toimintaan. Tarkempaa tietoa saat hankeosion aloituksessa 9.9.24.
Sisällön jaksotus
Luento-osuuden vastuuopettaja Susanna Virta. Hankeosuuksien vastuuopettajat tulevat hankkeista.
Opetuspäivä maanantai, viikot 35-44
Jakso jakautuu luento-opetukseen (2op) ja hankeosuuteen (3op).Luento-osuudessa kirjoitetaan blogia jokaisen luennon jälkeen blogi-parin kanssa. Hankeosuudessa osa opiskelijoista tekee toimeksiannon VINCE -hankkeelle ja toinen osa Biodiversiteetti -hankkeelle.
2.9.24 Jakson aloitus ja tehtävät. Sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio 8-13 SV /Luento
9.9.24 Hanketyöskentely alkaa 9-12 (SK/OT,EB)
16.9.24 Osallisuus ja sen tasot 9-14 LN /Luento
23.9.24 Rakenteellinen sosiaalityö: Kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat 10-15 LN /Luento
30.9.24 Menetelmät 9-14 SV /Luento
- osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
7.10.24 Hanketyön väliohjaus 9-12 (SK,RR/EB, OT)
Hanketyön toteutus, aikataulut tarkentuvat myöhemmin.
21.10.24 Hanketyön loppuseminaari 9-12 (SK,RR/EB).
Tee itsearvionti 21.10. mennessä ja vertaisarviointi viimeistään 22.10.24.
Kurssin arviointi alkaa 21.10.24, jolloin kaikki tehtävät tulee olla palautettuna itsin palautuslaatikoissa. Puutteelliset suoritukset hylätään ja opiskelija ilmoittautuu seuraavalle alkavalle toteutukselle.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Luento-osuuden (2 op) tehtävien palauttaminen hyväksytysti kurssin loppuun mennessä, tuntitehtävät ja Blogi-kirjoitus.
Hanketyö (3 op): Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista hanketyöskentelyyn sekä siihen liittyvään lähiopiskeluun (aloitus, väliohjaus, loppuseminaari). Numeerinen arviointi toteutetaan itse- ja vertaisarviointina, joista muodostuu opintojakson arvosana.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut luento-osuuden tehtäviä (tuntitehtävät ja Blogi-kirjoitus) hyväksytysti kurssin loppuun mennessä. Hän ei ole osallistunut aktiivisesti hanketyöhön.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on palauttanut luento-osuuden tehtävät (tuntitehtävät ja Blogi-kirjoitus) hyväksytysti kurssin loppuun mennessä. Hän on osallistunut hanketyöhön.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on palauttanut luento-osuuden tehtävät (tuntitehtävät ja Blogi-kirjoitus) hyväksytysti kurssin loppuun mennessä. Hän on osallistunut aktiivisesti hanketyöhön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on palauttanut luento-osuuden tehtävät (tuntitehtävät ja Blogi-kirjoitus) hyväksytysti kurssin loppuun mennessä. Hän on osallistunut aktiivisesti ja innovatiivisesti hanketyöhön.
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 27.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
36 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Niina Vuoristo
- Sirppa Kinos
- Susanna Virta
Ryhmät
-
PSOSS23ENDegree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S23
Tavoitteet
• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa
Sisältö
• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut luento-osuuden tehtäviä (itsenäiset tehtävät ja Blogi-kirjoitus) kurssin loppuun mennessä.
Englanniksi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Suomeksi
Opiskelija on palauttanut luento-osuuden tehtävät (itsenäiset tehtävät ja Blogi-kirjoitus) hyväksytysti kurssin loppuun mennessä.
Englanniksi
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Suomeksi
Opiskelija on palauttanut luento-osuuden tehtävät (itsenäiset tehtävät ja Blogi-kirjoitus) hyväksytysti kurssin loppuun mennessä.
Englanniksi
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Suomeksi
Opiskelija on palauttanut luento-osuuden tehtävät (itsenäiset tehtävät ja Blogi-kirjoitus) hyväksytysti kurssin loppuun mennessä.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 15.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 09.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
46 - 55
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Riina Riihimäki
- Katri Viippo
- Tiina Laakso
- Laura Närvi
- Sirppa Kinos
- Susanna Virta
- Hanna Kirjavainen
Ryhmät
-
PSOSTK23Sosionomi (AMK), Turku, K23
Tavoitteet
• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa
Sisältö
• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi
Opetusmenetelmät
Luento-opetus ja tehtävät 2op (Sisältää blogi-kirjoittelun)
Hanketyöskentely 3 op
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot, luennoilla tehtävät yksilö-ja ryhmätehtävät sekä luennoista blogi-kirjoitukset parin kanssa. Kaikki luento-opetuksen tehtävät tulee olla tehtynä kurssin päättyessä.(2op) Arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Lähiopetus 100% läsnäolo, 50% voi korvata korvaavalla tehtävällä täyd. / hyv. Poissaolon korvaavan tehtävän palautus viimeistään 9.4.2024.
Tehtäviä ei oteta vastaan 9.4.2024 jälkeen, opiskelija ilmoittautuu seuraavalle toteutukselle.
Hanketyöskentely: sisältää erilaisia tehtäviä ja työskentelymenetelmiä jotka selviävät hankkeen alussa (3op). Arvioidaan 1-5 josta tulee koko kurssin (5op) arvosana.
Sisällön jaksotus
Opetuspäivä maanantai, viikot 3-15
Jakso jakautuu luento-opetukseen (2op) ja hankeosuuteen (3op).Luento-osuudessa kirjoitetaan blogia jokaisen luennon jälkeen blogi-parin kanssa. Hankeosuudessa osa opiskelijoista tekee toimeksiannon VINCE -hankkeelle ja osa Maakunta Työllistää -hankkeelle.
15.1. Jakson aloitus ja tehtävät. Sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio 9-14 SV /Luento
22.1. Osallisuus ja sen tasot 9-14 LN /Luento
29.1. Hanketyöskentely alkaa 9-12 HK ja RR & TL ja KV /Hanke
5.2. Menetelmät 9-14 SV /Luento
- osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
12.2. Kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat 9-14 LN /Luento
26.2. Väliohjaus 9-12 RR ja HK & TL ja KV /Hanke
Maaliskuu: hanketyön toteutus, aikataulut tarkentuvat myöhemmin.
8.4. Hanketyön purku 9-12 RR ja HK & TL, KV /Hanke
Kurssin arviointi alkaa 9.4. 24 jolloin kaikki tehtävät tulee olla palautettuna itsin palautuslaatikoissa. Puutteelliset suoritukset hylätään ja opiskelija ilmoittautuu seuraavalle alkavalle toteutukselle.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.06.2023 - 07.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 65
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Riina Riihimäki
- Sirppa Kinos
- Susanna Virta
- Meeri Rusi
- Hanna Kirjavainen
Ryhmät
-
PSOSTS22Sosionomi (AMK), Turku, S22
Tavoitteet
• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa
Sisältö
• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi
Opetusmenetelmät
ryhmätyöskentely
parityöskentely
oppimistehtäväperusteinen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tutkiva oppiminen
Kehittämällä oppiminen
Luento-opetus
Blogi-kirjoitus
Sisällön jaksotus
ti 5.9. klo 9-14.00 Sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio (SV)
ti 12.9. klo 9-14.00 Osallisuuden tasot, Ihminen osana sosiaalista verkostoaan (RR)
ti 19.9. klo 9- 14.00 Vaikuttamistyö yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa (RR)
ti 26.9 klo 9-14.00 Menetelmät (SV)
Luennoista kirjoitetaan blogi-kirjoitus parin kanssa joka arvioidaan hyv/hyl.
Blogi-kirjoitus tulee valmistua perjantain aikana jotta vastakirjoittaja ehtii kommentoida la-su aikana ennen seuraavaa tuntia.
Opintojakson hankkeissa (DigiSosku ja Vince) tehtävä osio:
7.9.23 klo 9-11.30 Yhteinen aloitus. Meeri Rusi (DigiSosku), Sirppa Kinos ja Hanna Kirjavainen (Vince).
21.9.23 klo 9-11.30 Väliohjaukset. Meeri Rusi, Sirppa Kinos ja Hanna Kirjavainen.
10.10.23 klo 9-11.30 Ryhmät esittävät tuloksiaan ja tuotoksiaan (sekaryhmät). Meeri Rusi, Sirppa Kinos ja Hanna Kirjavainen.
Loppuraportti palautetaan 10.10.23 (2. palautuspäivä 30.11.23, 3. palautuspäivä 31.3.24). Tarkemmat ohjeet Itslearningissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hankeosio (suunnittelu, toteutus, esittäminen ja raportointi hyväksytysti (HYV/Täyd)
Itsearviointi ja ryhmän vertaisarviointi.
Ilmoittautumisaika
02.06.2023 - 08.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Riina Riihimäki
- Sirppa Kinos
- Susanna Virta
- Hanna Kirjavainen
Ryhmät
-
PSOSS22VSosionomi (AMK), Turku, verkko S22
Tavoitteet
• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa
Sisältö
• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi
Oppimateriaalit
Kuvataan Itslearningissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus 2 op
Projektitoteutus 3 op. Se toteutetaan VINCE-hankkeessa. Ohjaavina opettajina toimivat Hanna Kirjavainen ja Riina Riihimäki.
Läsnäolo opetuksessa 100% josta 50% mahdollisuus tehdä korvaavina tehtävinä.
Sisällön jaksotus
Jakso jakautuu lähiopetukseen (2 op) ja hanketyön osuuteen (3op)
Tarkemmat tiedot hanketyön osuudesta päivitetään ennen jakson alkamista.
Muutokset ovat mahdollisia.
29.8. klo 8-10 Sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio (SV)
https://turkuamk.zoom.us/j/69894422716
31.8.23 klo 8-10 Projektitoteutuksen käynnistys ja mahdollinen ryhmäjako (Hanna Kirjavainen ja Riina Riihimäki)
3.10. klo 8-10 Osallisuuden tasot, Ihminen osana sosiaalista verkostoaan (RR)
10.10. klo 8-10 Vaikuttamistyö yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa (RR)
24.10. klo 8-10 klo 8-9 Projektitoteutuksen purku (Hanna Kirjavainen ja Riina Riihimäki), 9-10 Menetelmät ( SV)
31.10 klo 8-10 Tehtävien purku (RR & SV)
Projektitoteutuksen väliohjaukset sopimuksen mukaan.
Projektitoteutuksen arviointi HYL/T1-K5 tehdään itse- ja vertaisarviointina.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu itse- ja vertaisarviointiin (hyl. / T1-K5). Arviointikriteerit on kuvattu itsearviointilomakkeessa.
Ilmoittautumisaika
02.06.2023 - 10.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kaija Penttala
- Riina Riihimäki
- Sirppa Kinos
- Susanna Virta
- Hanna Kirjavainen
Ryhmät
-
AVOSOSERK23VSosionomi (AMK), Turku, verkko K23
Tavoitteet
• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa
Sisältö
• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi
Oppimateriaalit
Kuvataan Itslearningissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus 2 op
Projektitoteutus 3 op
Sisällön jaksotus
Opettajat: Susanna Virta ja Riina Riihimäki
Jakso jakautuu lähiopetukseen (2 op) ja hanketyön osuuteen (3op).
Jakson verkko-opetus:
ke 30.8. klo 14-16 Sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio (SV)
klo 16-18 Osallisuuden tasot, ihminen osana sosiaalista verkostoaan (RR)
ke 22.11 klo 14-15 Menetelmät (SV)
klo 15-16 Vaikuttamistyö yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa (RR)
klo 17-18 hanketyö (KP)
Hanketyön ajoittuminen ja tarkempi sisältö julkaistaan ennen jakson alkamista Itslearningissä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu itse- ja vertaisarviointiin (hyl. / T1-K5). Arviointikriteerit on kuvattu itsearviointilomakkeessa.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 25.01.2023
Ajoitus
18.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Niina Vuoristo
- Kaija Penttala
- Susanna Virta
- Hanna Kirjavainen
Ryhmät
-
PSOSK22VSosionomi (AMK), Salo, verkko K22
Tavoitteet
• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa
Sisältö
• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi
Oppimateriaalit
Kuvataan Itslearningissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus 2 op
Projektitoteutus 3 op
Sisällön jaksotus
Opettajat: Kaija Penttala ja Susanna Virta
Hanketyön osuus: Hanna Kirjavainen ja Niina Vuoristo
Jakso jakautuu lähiopetukseen (2 op) ja hanketyön osuuteen (3op)
18.1. klo 16-18 Sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio (SV)
https://turkuamk.zoom.us/j/69894422716
1.2. klo 16-17 Hanketyön osuuden aloitus (HK ja NV)
1.2 klo 17-18 Osallisuuden tasot, Ihminen osana sosiaalista verkostoaan (KP)
Kaijan Zoom-linkki https://turkuamk.zoom.us/j/9604781952
8.2. klo 16-18 Vaikuttamistyö yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa (KP)
Kaijan Zoom-linkki https://turkuamk.zoom.us/j/9604781952
15.2. klo 16-18 Menetelmät (SV)
PROJEKTITYÖSKENTELYÄ JOKA KESKIVIIKKO KLO 16-18 AJALLA 22.2. - 12.4.
Opiskelijat toteuttavat osana jaksoa Digismarts -hankkeen ja Turun kaupungin konsernihallinnon yhteistyöllä toteutettavan ihmisoikeuskampanjan ja webinaarin digitaalisesta osallisuudesta.
Projektiryhmät työstävät 1) ihmisoikeuksiin liittyvää some-kampanjaa, 2) toteuttavat kyselyn nuorten kokemuksista ihmisoikeuksiin liittyen, ja 3) järjestävät webinaarin nuorten osallisuudesta.
Projektin toimeksiannot kuvataan Teamsissä tiimissä nimeltä "Ihmisoikeuspäivä 4.5.2023." johon opiskelijat saavat oikeudet.
Projektin aikataulu:
Projektin suunnittelu 1.2 - 28.2. Suunnitelmaseminaari 1.3.2023 klo 16-18.
Projektin toteutus 1.3 - 5.4.
Webinaari digitaalisesta osallisuudesta 5.4 klo 16-18
Projektin päättäminen ja arviointi 5.4 - 12.4.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Projektin työskentelyalue on Teams.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu itse- ja vertaisarviointiin (hyl. / T1-K5). Arviointikriteerit on kuvattu itsearviointilomakkeessa.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 23.01.2023
Ajoitus
16.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 65
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kaija Penttala
- Liisa Pirinen
- Laura Närvi
- Susanna Virta
Ryhmät
-
PSOSTK22Sosionomi (AMK), Turku, K22
Tavoitteet
• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa
Sisältö
• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, verkko-opetus
Pienryhmätyöskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luento-opetus
Blogi-kirjoitus
Kenttäharjoittelu
Itsenäiset tehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työpajojen valmistelu: suunnittelu, toteutus ja esittely (3op)
Sisällön jaksotus
16.1. klo 9-14.00 sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio (SV)
23.1. klo 10-15.00 Osallisuuden tasot, Ihminen osana sosiaalista verkostoaan (KP)
30.1. klo 9.15-12.15 Vaikuttamistyö yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa (KP)
06.2. klo 9-14.00 menetelmät (SV)
Luennoista kirjoitetaan blogi-kirjoitus parin kanssa joka arvioidaan hyv/hyl.
Blogi-kirjoitus tulee valmistua perjantain aikana jotta vastakirjoittaja ehtii kommentoida la-su aikana ennen seuraavaa tuntia.
Työpajatyöskentelyn aikataulu:
25.1.2023 Työpajojen aloitustapaaminen
13.2.2023 Opiskelijat suunnittelevat ryhminä toteutukset (9-15)
17.2.2023 Suunnitelmien palautus Itsiin (HYV/Täyd)
27.2.2023 Työpajat 1 ja 2
- 9.00-11.30 työpaja 1
- 12.30 -15.00 työpaja 2
6.3.2023 Työpajat 3 ja 4
13.3.2023 Työpajat 5 ja 6
20.3.2023 Työpajat 7 ja 8 (klo 9-11 ja 12.30-14.30)
27.3.2023 Työpaja 9 ja kello 12.30 -15.00 opiskelijoilla aikaa loppuraportin suunnitteluun
3.4.2023 Lopputapahtuma 9-14 (Erillinen ohjelma myöhemmin)
6.4.2023 Raportin palautus (Hyv/Täyd)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Työpajan suunnittelu, toteutus, 3.4 esittäminen ja 6.4 raportointi hyväksytysti (HYV/Täyd)
Itsearviointi ja ryhmän vertaisarviointi.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 22.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kaija Penttala
- Susanna Virta
- Hanna Kirjavainen
Ryhmät
-
PSOSS22ENDegree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S22
Tavoitteet
• ymmärrät, mitä osallisuus ja yhteisöllisyys ovat ja niiden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille
• osaat edistää yhteisöllisyyttä sekä yksilöiden ja ryhmien osallisuutta eri menetelmin
• osaat hahmottaa ihmisen osana sosiaalista verkostoaan ja asuinympäristöään sekä hyödyntää verkoston voimavaroja asiakkaan hyväksi
• osaat toimia vaikuttamistyössä yhdessä asukkaiden ja asiakkaiden kanssa
• tunnet kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää työtä ja osaat toimia näiden palvelujen parissa
Sisältö
• osallisuuden tasot
• kansalaisten, kuntalaisten, asiakkaiden ja sosiaalialan työntekijöiden vaikuttamisen tavat
• sosiaalipedagoginen lähestymistapa, inkluusio ja ekskluusio
• osallistavat ja yhteisölliset työmenetelmät kuten taidelähtöiset osallistamisen menetelmät ja verkostokartta
• aluetyö ja -analyysi
Arviointiasteikko
H-5