Koulutyöhön suuntaava sosiaalialan korkeakouludiplomi: Koulutyöhön suuntaava sosiaalialan korkeakouludiplomi
Tunnus: DKOTYS23
Koulutuksen kuvaus
Koulutyöhön suuntaava sosiaalialan korkeakouludiplomi (60 op) on suunnattu henkilöille, joita kiinnostaa, tai jotka jo työskentelevät esim. koulunkäynninohjaajina, nuorisotyöntekijöinä tai koulukuraattoreina kouluympäristössä tai muuten lasten ja nuorten parissa.
Koulutyöhön suuntaavassa sosiaalialan korkeakouludiplomissa opinnot koostuvat sosionomi (AMK) -tutkintoon sisältyvistä, esim. kuraattorin tai kouluyhteisöohjaajan työssä keskeisistä opinnoista.
Jos hakijalla on tehtävään soveltuva sosiaali-, kasvatus- tai käyttäytymistieteellinen korkeakoulututkinto, on hänen mahdollista hankkia koulutyöhön suuntaavan sosiaalialan korkeakouludiplomin suorittamalla kuraattorin pätevyys.
Osaamistavoitteet
Opintojen tavoitteena on perehtyä erityisesti kouluikäisten ja nuorten kanssa tehtävään sosiaalialan työhön, lapsi- ja perhepalveluiden tuntemukseen, palvelujärjestelmäosaamiseen sekä kulttuurisen moninaisuuden ja kotoutumisen tukemiseen.
Tarkemmat, opintojaksokohtaiset osaamistavoitteet on kirjattu opintojaksojen yhteyteen.
Pedagogiset toimintatavat
Opiskelu sisältää lähiopiskelua verkossa, itsenäistä opiskelua, pienryhmä- ja tiimityöskentelyä sekä harjoittelua työpaikalla. Opintoja on mahdollista suorittaa työn ohessa, varautuen kuitenkin viikoittaisiin verkkotapaamisiin.
Opetus järjestetään klo 16.00-18.00. Ensimmäisen lukukauden opetusviikonpäivä on maanantai. Myöhempien lukukausien opetuspäivä tiedotetaan ilmoittautumisten avautuessa seuraavan lukukauden opintojaksoille.
Arviointi
Opintojaksokohtainen arviointi kuvataan opintojaksojen toteutuksen yhteydessä.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2023-2024 | 2024-2025 | Syksy 2023 | Kevät 2024 | Syksy 2024 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 5. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
DKOTYS23-1001 |
Koulutyöhön suuntaava sosiaalialan korkeakouludiplomi
(Valitaan kaikki) |
60 | ||||||||||||
DKOTYS23-1002 |
Sosiaalialan asiakastyö
(Valitaan kaikki) |
20 | ||||||||||||
TH00CA43 | Kulttuurinen moninaisuus ja kotoutumisen tukeminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||
TH00BO19 | Asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveyspalvelut | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||
TH00CA89 | Vaativan asiakastyön / lähijohtamisen harjoittelu | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||
DKOTYS23-1003 |
Lapsi- ja perhelähtöinen työskentely - toimijuutta, osallisuutta ja oikea-aikaista tukea
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||
7081247 | Lapsi- ja perhepalvelut perheen tukena | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||
7081248 | Asiakaslähtöinen menetelmätyöskentely lasten ja lapsiperheiden kanssa | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||
7081249 | Systeeminen ja monitoimijainen työskentelyote - turvallinen arki ja pysyvät ihmissuhteet | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||
DKOTYS23-1004 |
Sosionomi kouluikäisten ja nuorten kanssa tehtävässä työssä
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||
TH00CA76 | Koulu kohtaamispaikkana | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||
TH00CA77 | Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||
TH00CA78 | Nuoruus ja toiminnallisuus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||
DKOTYS23-1005 |
Kehittämistyö
(Valitaan kaikki) |
10 | ||||||||||||
TH00CA48 | Kehittämis- ja tutkimusmenetelmät | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||
TH00CA90 | TKI-toiminnan harjoittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||
Yhteensä | 60 | 45 | 15 | 20 | 25 | 15 | 10 | 10 | 8.5 | 8.5 | 8.5 | 7.5 | 7.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
DKOTYS23-1001 |
Koulutyöhön suuntaava sosiaalialan korkeakouludiplomi
(Valitaan kaikki) |
60 |
DKOTYS23-1002 |
Sosiaalialan asiakastyö
(Valitaan kaikki) |
20 |
TH00CA43 | Kulttuurinen moninaisuus ja kotoutumisen tukeminen | 5 |
TH00BO19 | Asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveyspalvelut | 5 |
TH00CA89 | Vaativan asiakastyön / lähijohtamisen harjoittelu | 10 |
DKOTYS23-1003 |
Lapsi- ja perhelähtöinen työskentely - toimijuutta, osallisuutta ja oikea-aikaista tukea
(Valitaan kaikki) |
15 |
7081247 | Lapsi- ja perhepalvelut perheen tukena | 5 |
7081248 | Asiakaslähtöinen menetelmätyöskentely lasten ja lapsiperheiden kanssa | 5 |
7081249 | Systeeminen ja monitoimijainen työskentelyote - turvallinen arki ja pysyvät ihmissuhteet | 5 |
DKOTYS23-1004 |
Sosionomi kouluikäisten ja nuorten kanssa tehtävässä työssä
(Valitaan kaikki) |
15 |
TH00CA76 | Koulu kohtaamispaikkana | 5 |
TH00CA77 | Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa | 5 |
TH00CA78 | Nuoruus ja toiminnallisuus | 5 |
DKOTYS23-1005 |
Kehittämistyö
(Valitaan kaikki) |
10 |
TH00CA48 | Kehittämis- ja tutkimusmenetelmät | 5 |
TH00CA90 | TKI-toiminnan harjoittelu | 5 |