Syventävä perehtyminen tutkimus- ja kehittämistoimintaanLaajuus (5 op)
Tunnus: MS00CJ70
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- tutkimus- ja kehittämishankkeissa tarvittavia toimintatapoja
- löytää ja analysoida tutkimus- ja kehittämishankkeissa tarvittavaa tietoa
- toimia oman alansa asiantuntijaroolissa tutkimus- ja kehittämishankkeissa
- tai muu vastaava opettajan kanssa yhdessä sovittu osaamistavoite
Sisältö
- tiedon hankinta, luokittelu ja analysointi
- tutkimus- ja kehittämishankkeiden valmistelu, toteutus ja/tai raportointi
- tai muu vastaava opettajan kanssa yhdessä sovittu sisältö
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 03.12.2023
Ajoitus
01.08.2022 - 31.01.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
0 - 5
Opettaja
- Heli Aramo-Immonen
- Maarit Laiho
- Sirpa Hänti
- Tuuli Lahti
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- tutkimus- ja kehittämishankkeissa tarvittavia toimintatapoja
- löytää ja analysoida tutkimus- ja kehittämishankkeissa tarvittavaa tietoa
- toimia oman alansa asiantuntijaroolissa tutkimus- ja kehittämishankkeissa
- tai muu vastaava opettajan kanssa yhdessä sovittu osaamistavoite
Sisältö
- tiedon hankinta, luokittelu ja analysointi
- tutkimus- ja kehittämishankkeiden valmistelu, toteutus ja/tai raportointi
- tai muu vastaava opettajan kanssa yhdessä sovittu sisältö
Oppimateriaalit
Määritellään yhdessä ohjaavan opettajan kanssa. Tällä kurssilla ei ole käytössä Its Learning oppimisympäristöä.
Opetusmenetelmät
Tutkiva oppiminen, jossa toimitaan tieteellisen tutkimuksen tapaisesti. Pyrkimyksenä on ymmärtää tutkimuksen kohteena olevia ilmiöitä tai ratkaista monimutkaisia ongelmia. Uutta tietoa asiasta rakennetaan sosiaalisesti ryhmässä, mutta tietoa etsitään myös yksilöllisesti sovitun työnjaon mukaisesti. Löydettyä tietoa analysoidaan ja käsitellään kriittisesti ryhmän istunnoissa. Oppiminen tapahtuu spiraalimaisena prosessina siten, että opittavaa kohdetta rajataan ja tarkastellaan yhä syvällisemmin. Työskentelyn edetessä kohde täsmentyy uusien kysymysten (tutkimusongelmien) avulla. Parhaaseen tulokseen päästään, jos tutkimusongelmat ovat opiskelijoille itselleen aitoja ja autenttisia.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ja haluavat laajentaa ja syventää teoriaosaamistaan sekä saada malleja teorian soveltamiseksi omassa työssään. Tämä kurssi sisältää ryhmätapaamisia, itsenäistä opiskelua, kotitehtäviä sekä kirjallisen
työn tuottamista.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ilmoittauduttuasi kurssille, laita opettajalle sähköpostia sopiaksesi aikataulusta ja tehtävästä. Tehtävä räätälöidän yhdessä ohjaavan opettajan kanssa. Tehtävä voi olla esimerkiksi kirjallisuuskatsauksen laatiminen, selvityksen tekeminen, kyselyn/kartoituksen/sidosryhmäanalyysin toteuttaminen tai vastaava. Tehtävän laajuus ryhmän koosta riippuen (5 opintopistettä vastaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä).
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hylätty: Asetettuja tavoitteita ei ole saavutettu yhteisesti sovitussa aikataulussa, eikä tehtäviä ole suoritettu hyväksyttävästi ja/tai raportoinnin laatu on heikko.
Hyväksytty: Opettajan kanssa yhdessä asetettujen tavoitteiden saavuttaminen yhteisesti sovitussa aikataulussa, tehtävien suorittaminen ja raportoinnin hyväksyttävä laatu.
Sisällön jaksotus
Tämän kurssin tavoitteena on tutustua tutkimus- ja kehittämishankkeiden valmisteluun ja siihen liittyviin toimintamallihin.
Kurssin teema on valinnainen. Ajankohtaisia teemoja voi löytyä esim. seuraavista:
• Asiakasosallisuus
• Organisaatiokulttuuri - ilmapiiri
• Kestävä kehitys
• Tasa-arvo ja yhdenveraisuus
• Pitkät työurat ja jaksaminen
• Kulttuurihyvinvointipalvelut
• Vuorovaikutus- ja toimintatyylit
• Työelämän monimuotoisuus
• Tilannejohtamisen malli
• Ikäjohtamisen ristiriitaiset tavotteet
• Huijarisyndrooma
• Organisaatiokulttuuri-interventiot
• Erilaiset maailmankuvat organisaatioissa ja johtamisessa
• Eettinen stressi
• Joku muu kiinnostava tai ajankohtainen teema
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikohteena on tehtävien suorittaminen. Arviointia toteutetaan jatkuvalla otteella, mutta lopullinen arviointi hyväksytty/hylätty-asteikolla suoritetaan kurssin päättyessä. Arviointipalautetta annetaan kirjallisesti tai suullisesti
Hylätty (0)
Ei ole palauttanut sovittuja tehtäviä määräaikaan mennessä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia/eivät vastaa tehtävänantoon/tehtävissä on havaittavissa plagiointia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
On palauttanut sovitut tehtävät määräaikaan mennessä. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa kurssin sisällöt pintapuolisesti. Tehtävissä ei ole havaittavissa plagiointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
On palauttanut sovitut tehtävät määräaikaan mennessä. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa kurssin sisällöt hyvin, sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. Tehtävissä ei ole havaittavissa plagiointia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
On palauttanut sovitut tehtävät määräaikaan mennessä. Osoittaa oppimistehtävissään kurssin sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamisosaamista. Tehtävissä ei ole havaittavissa plagiointia.