Siirry suoraan sisältöön

Osaamisen johtaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: 3191048

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa arvioida omaa osaamistaan ja tehdä kehittymissuunnitelman
- osaa kehittää henkilöstön osaamista visiosta ja strategiasta nousevat tulevaisuuden osaamistarpeen huomioiden
- osaa edistää työyhteisössään yhdessä oppimiseen perustuvia toimintakäytäntöjä
- osaa soveltaa oppivan organisaation teoriaa henkilöstön osaamisen kehittämisessä
- osaa arvioida yksilön, tiimin ja henkilöstön osaamista

Sisältö

- oma osaamisprofiili
- osaamiseen liittyvät käsitteet ja niiden väliset yhteydet
- kehittyvä yksilö, tiimi ja organisaatio
- osaamistarpeiden ennakointi, osaamisen tunnistaminen (osaamistavoitteet, osaamisen kartoittaminen)
- strategialähtöinen osaamisen kehittäminen, menetelmät ja järjestelmät
- osaamisen kehittämisen vaikuttavuus

Esitietovaatimukset

Liiketalouden perusteet

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

18.03.2025 - 10.06.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
Opettaja
  • Maarit Laiho
  • Mervi Varhelahti
Ryhmät
  • YLIKES24
    Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen
  • VAVY2425
    Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa arvioida omaa osaamistaan ja tehdä kehittymissuunnitelman
- osaa kehittää henkilöstön osaamista visiosta ja strategiasta nousevat tulevaisuuden osaamistarpeen huomioiden
- osaa edistää työyhteisössään yhdessä oppimiseen perustuvia toimintakäytäntöjä
- osaa soveltaa oppivan organisaation teoriaa henkilöstön osaamisen kehittämisessä
- osaa arvioida yksilön, tiimin ja henkilöstön osaamista

Sisältö

- oma osaamisprofiili
- osaamiseen liittyvät käsitteet ja niiden väliset yhteydet
- kehittyvä yksilö, tiimi ja organisaatio
- osaamistarpeiden ennakointi, osaamisen tunnistaminen (osaamistavoitteet, osaamisen kartoittaminen)
- strategialähtöinen osaamisen kehittäminen, menetelmät ja järjestelmät
- osaamisen kehittämisen vaikuttavuus

Oppimateriaalit

eOSMO-työkirja
http://www.eosmo.fi/tyokirja/tyokirja-johdanto.html
JRC report: GreenComp. The European sustainability competence framework.
DigComp: The Digital Competence Framework for citizens
EntreComp: The Entrepreneurship Competence Framework
LifeComp: The European framework for the personal, social and learning to learn key competence

Etäpäivien materiaalit
Jokainen etsii myös itse aktiivisesti aiheeseen liittyvää materiaalia sekä kirjallisuudesta että vertaisarvioiduista artikkeleista.
Blogit

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan pääosin verkossa, mutta sisältää 2 tapaamista kampuksella 18.3.2025 ja 20.5.2025 klo 9-16.

Oppimistehtävät liittyvät oman osaamisen kehittämisen suunnitteluun (mm. reflektiopäiväkirjan avulla) sekä oman työyhteisön
osaamisen arviointiin ja toimenpiteiden ehdottamiseen. Jos sinulla ei ole omaa työyhteisöä tai esim. harrasteyhteisöä, johon tehtävää voit soveltaa, niin opintojaksoa on haastava suorittaa.

Opintojaksolla sovelletaan sekä yhteisöllisiä että yksilölähtöisiä oppimismenetelmiä. Opintojakson tapaamisten aikana tehdään paljon erilaisia ryhmätöitä ja jaetaan näkemyksiä muiden kurssilaisten kanssa. Etäjaksojen aikana tehdään pääosin itsenäisiä tehtäviä, mutta osa niistä edellyttää oman työyhteisön osaalistamista tehtävään.
Opettaja ei luennoi, vaan opiskelijat aktiivisesti etsivät, jakavat ja luovat tietoa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei tenttiä
Oppimistehtäviin perustuvan opintojakson annettua arvosanaa ei voi korottaa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kestävä tulevaisuus edellytää muutoksentekijöitä, joten ammatllisen osaamisen lisäksi opinnot kehittävät oppijoiden innovaatokompetensseja,itsetuntemusta, uteliaisuutta, eettisiä taitoja, johtajuutta, empatiakykyjä ja vastuullisuutta. Kun oppimisen toteutuksessa ja menetelmissä kehitetään tällaisia geneerisiä taitoja, edistetään sillä myös kestävän kehityksen toteutumista.
Tehtävissä hyödynnetään muun muassa EU:n GreenCOMP viitekehystä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ryhmätöitä (noin 20%) ja yksilötehtäviä (noin 80%)

Sisällön jaksotus

Ennakkotehtävä avautuu ITSlearningissä 11.3.2025
Lähipäivät Kampuksella 18.3.2025 ja 20.5.2025 klo 9-16.
Viimeisen oppimistehtävän palautus 27.5.2025.

Sisällön jaksotus
• strategialähtöinen osaamisen kehittäminen, menetelmät ja järjestelmät
• oma osaamisprofiili
• osaamiseen liittyvät käsitteet ja niiden väliset yhteydet
• kehittyvä yksilö, tiimi ja organisaatio
• osaamistarpeiden ennakointi, osaamisen tunnistaminen (osaamistavoitteet, osaamisen kartoittaminen)
• osaamisen kehittämisen vaikuttavuus
• oppimisympäristöjen merkitys osaamisen kehittymisessä

Viestintäkanava ja lisätietoja

Jos sinulla ei ole omaa työyhteisöä tai esim. harrasteyhteisöä, johon oppimistehtäviä voit soveltaa, opintojaksoa on haastava suorittaa.

Avoimen AMK:n kiintiö 3 opiskelupaikkaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opettajien arviointi, itse- ja vertaisarviointi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Ymmärtää tärkeimmät aiheeseen liittyvät teoriat.
Oppimistehtävien laadinnassa (ilmenee reflektiopäiväkirjasta) on hyödynnetty ennakkotehtävää, lähipäivien antia, kirjallisuuden näkökulmia sekä oman työyhteisön panosta.
Osaa keskustella osaamisen johtamisen käsitteistä omasta näkökulmasta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Oppimistehtävien laadinnassa on hyödynnetty ennakkotehtävää, lähipäivien antia sekä monipuolisesti myös muita lähteitä (mm. vertaisarvioidut artikkelit, alan kirjallisuus) sekä ennen kaikkea oman työyhteisön panosta.
Lisäksi osaa pohtia omaa ja oman työyhteisön osaamista analyyttisesti.
Osaa kommunikoida selkeästi myös omia ajatuksia sekä reflektiopäiväkirjassa että ryhmäkeskusteluissa.
Lisäksi kykenee selkeään ja johdonmukaiseen vuorovaikutukseen ryhmässä. Tuo esiin uusia ja
erilaisia näkökulmia. On aktiivinen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi osaa esittää omia innovatiivisiakin huomioita ja päätelmiä ja implementoida niitä omaan työyhteisöön toimenpide-ehdotusten myötä.
Lisäksi osaa soveltaa dialogin taitoja ja sääntöjä ryhmäkeskustelussa. Osaa tuoda ilmi osaamisen
johtamisen näkemyksiä implementoituna omaan toimintaympäristöönsä.

Esitietovaatimukset

Liiketalouden perusteet

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 01.02.2024

Ajoitus

06.03.2024 - 21.06.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
Opettaja
  • Maarit Laiho
  • Mervi Varhelahti
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)
Ryhmät
  • VAVY2324
    Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa arvioida omaa osaamistaan ja tehdä kehittymissuunnitelman
- osaa kehittää henkilöstön osaamista visiosta ja strategiasta nousevat tulevaisuuden osaamistarpeen huomioiden
- osaa edistää työyhteisössään yhdessä oppimiseen perustuvia toimintakäytäntöjä
- osaa soveltaa oppivan organisaation teoriaa henkilöstön osaamisen kehittämisessä
- osaa arvioida yksilön, tiimin ja henkilöstön osaamista

Sisältö

- oma osaamisprofiili
- osaamiseen liittyvät käsitteet ja niiden väliset yhteydet
- kehittyvä yksilö, tiimi ja organisaatio
- osaamistarpeiden ennakointi, osaamisen tunnistaminen (osaamistavoitteet, osaamisen kartoittaminen)
- strategialähtöinen osaamisen kehittäminen, menetelmät ja järjestelmät
- osaamisen kehittämisen vaikuttavuus

Oppimateriaalit

eOSMO-työkirja
http://www.eosmo.fi/tyokirja/tyokirja-johdanto.html
JRC report: GreenComp. The European sustainability competence framework.
DigComp: The Digital Competence Framework for citizens
EntreComp: The Entrepreneurship Competence Framework
LifeComp: The European framework for the personal, social and learning to learn key competence

Etäpäivien materiaalit
Jokainen etsii myös itse aktiivisesti aiheeseen liittyvää materiaalia sekä kirjallisuudesta että vertaisarvioiduista artikkeleista.
Blogit

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan pääosin verkossa, mutta sisältää 2 tapaamista kampuksella 13.3.2024 ja 5.6.2024 klo 9-16.

Oppimistehtävät liittyvät oman osaamisen kehittämisen suunnitteluun (mm. reflektiopäiväkirjan avulla) sekä oman työyhteisön
osaamisen arviointiin ja toimenpiteiden ehdottamiseen (ks. Innokukka http://eosmo.pkamk.fi/tyokirja/innokukka/index.html#lehti-3a). Jos sinulla ei ole omaa työyhteisöä tai esim. harrasteyhteisöä, johon tehtävää voit soveltaa, niin opintojaksoa on haastava suorittaa.

Opintojaksolla sovelletaan sekä yhteisöllisiä että yksilölähtöisiä oppimismenetelmiä. Opintojakson tapaamisten aikana tehdään paljon erilaisia ryhmätöitä ja jaetaan näkemyksiä muiden kurssilaisten kanssa. Etäjaksojen aikana tehdään pääosin itsenäisiä tehtäviä, mutta osa niistä edellyttää oman työyhteisön osaalistamista tehtävään.
Opettaja ei luennoi, vaan opiskelijat aktiivisesti etsivät, jakavat ja luovat tietoa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei tenttiä
Oppimistehtäviin perustuvan opintojakson annettua arvosanaa ei voi korottaa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kestävä tulevaisuus edellytää muutoksentekijöitä, joten ammatllisen osaamisen lisäksi opinnot kehittävät oppijoiden innovaatokompetensseja,itsetuntemusta, uteliaisuutta, eettisiä taitoja, johtajuutta, empatiakykyjä ja vastuullisuutta. Kun oppimisen toteutuksessa ja menetelmissä kehitetään tällaisia geneerisiä taitoja, edistetään sillä myös kestävän kehityksen toteutumista.
Tehtävissä hyödynnetään muun muassa EU:n GreenCOMP viitekehystä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ryhmätöitä (noin 20%) ja yksilötehtäviä (noin 80%)

Sisällön jaksotus

Ennakkotehtävä avautuu ITSlearningissä 6.3.2024
Lähipäivät Kampuksella 13.3.2024 ja 5.6.2024 klo 9-16.
Viimeisen oppimistehtävän palautus 12.6.2024.

Sisällön jaksotus
• strategialähtöinen osaamisen kehittäminen, menetelmät ja järjestelmät
• oma osaamisprofiili
• osaamiseen liittyvät käsitteet ja niiden väliset yhteydet
• kehittyvä yksilö, tiimi ja organisaatio
• osaamistarpeiden ennakointi, osaamisen tunnistaminen (osaamistavoitteet, osaamisen kartoittaminen)
• osaamisen kehittämisen vaikuttavuus
• oppimisympäristöjen merkitys osaamisen kehittymisessä

Viestintäkanava ja lisätietoja

Jos sinulla ei ole omaa työyhteisöä tai esim. harrasteyhteisöä, johon tehtävää voit soveltaa, opintojaksoa on haastava suorittaa.

Avoimen AMK:n kiintiö 3 opiskelupaikkaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kouluttajan arviointi, itse- ja vertaisarviointi.

Kouluttajan arvioinnin kohteena on reflektiopäiväkirja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Ymmärtää tärkeimmät aiheeseen liittyvät teoriat.
Oppimistehtävien laadinnassa (ilmenee reflektiopäiväkirjasta) on hyödynnetty ennakkotehtävää, lähipäivien antia, eOsmon näkökulmia sekä oman työyhteisön panosta.
Osaa keskustella osaamisen johtamisen käsitteistä omasta näkökulmasta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Oppimistehtävien laadinnassa on hyödynnetty ennakkotehtävää, lähipäivien antia sekä monipuolisesti myös muita lähteitä (mm. vertaisarvioidut artikkelit, alan kirjallisuus) sekä ennen kaikkea oman työyhteisön panosta.
Lisäksi osaa pohtia omaa ja oman työyhteisön osaamista analyyttisesti.
Osaa kommunikoida selkeästi myös omia ajatuksia sekä reflektiopäiväkirjassa että ryhmäkeskusteluissa.
Lisäksi kykenee selkeään ja johdonmukaiseen vuorovaikutukseen ryhmässä. Tuo esiin uusia ja
erilaisia näkökulmia. On aktiivinen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi osaa esittää omia innovatiivisiakin huomioita ja päätelmiä ja implementoida niitä omaan työyhteisöön toimenpide-ehdotusten myötä.
Lisäksi osaa soveltaa dialogin taitoja ja sääntöjä ryhmäkeskustelussa. Osaa tuoda ilmi osaamisen
johtamisen näkemyksiä implementoituna omaan toimintaympäristöönsä.

Esitietovaatimukset

Liiketalouden perusteet

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

25.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
Opettaja
  • Nina Vainio
  • Mervi Varhelahti
Ryhmät
  • VAVY2324
    Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)
  • YLIKES23
    Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa arvioida omaa osaamistaan ja tehdä kehittymissuunnitelman
- osaa kehittää henkilöstön osaamista visiosta ja strategiasta nousevat tulevaisuuden osaamistarpeen huomioiden
- osaa edistää työyhteisössään yhdessä oppimiseen perustuvia toimintakäytäntöjä
- osaa soveltaa oppivan organisaation teoriaa henkilöstön osaamisen kehittämisessä
- osaa arvioida yksilön, tiimin ja henkilöstön osaamista

Sisältö

- oma osaamisprofiili
- osaamiseen liittyvät käsitteet ja niiden väliset yhteydet
- kehittyvä yksilö, tiimi ja organisaatio
- osaamistarpeiden ennakointi, osaamisen tunnistaminen (osaamistavoitteet, osaamisen kartoittaminen)
- strategialähtöinen osaamisen kehittäminen, menetelmät ja järjestelmät
- osaamisen kehittämisen vaikuttavuus

Oppimateriaalit

eOSMO-työkirja
http://www.eosmo.fi/tyokirja/tyokirja-johdanto.html
Etäpäivien materiaalit
Jokainen etsii myös itse aktiivisesti aiheeseen liittyvää materiaalia sekä kirjallisuudesta että vertaisarvioiduista artikkeleista.
Blogit

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan 100% verkossa. Opintojaksoon kuuluu 2 etätapaamista 9.10. ja 28.11. Linkki tapaamisiin jaetaan ITSlearning-alustalla.

Oppimistehtävät liittyvät oman osaamisen kehittämisen suunnitteluun sekä oman työyhteisön
osaamisen arviointiin ja toimenpiteiden ehdottamiseen (jos ei ole omaa työyhteisöä, niin tehtävää voi soveltaa).
Kurssin aikana tehdään paljon erilaisia ryhmätöitä ja jaetaan näkemyksiä muiden kurssilaisten kanssa.
Opintojaksolla sovelletaan sekä yhteisöllisiä (LinkedIn ja etätapaamiset) että yksilölähtöisiä
oppimismenetelmiä. Oppimisnäkemyksenä flipped learning*, jossa opettaja ei luennoi, vaan
opiskelijat aktiivisesti etsivät, jakavat ja luovat tietoa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei tenttiä
Oppimistehtäviin perustuvan opintojakson annettua arvosanaa ei voi korottaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ryhmätöitä ja yksilötehtäviä

Sisällön jaksotus

Sisällön jaksotus
• oma osaamisprofiili
• osaamiseen liittyvät käsitteet ja niiden väliset yhteydet
• kehittyvä yksilö, tiimi ja organisaatio
• osaamistarpeiden ennakointi, osaamisen tunnistaminen (osaamistavoitteet, osaamisen kartoittaminen)
• strategialähtöinen osaamisen kehittäminen, menetelmät ja järjestelmät
• osaamisen kehittämisen vaikuttavuus

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kouluttajan arviointi, itse- ja vertaisarviointi.
Vähintään toiseen etäpäivään pitää osallistua, poissaolo korvataan tehtävällä.
Arvion kohteena ovat tiimityötaidot, oppimisprosessi sekä tehtävät.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Ymmärtää tärkeimmät aiheeseen liittyvät teoriat.
Oppimistehtävien laadinnassa on hyödynnetty ennakkotehtävää, luentojen antia, eOsmon näkökulmia sekä oman työyhteisön panosta.
Osaa keskustella osaamisen johtamisen käsitteistä omasta näkökulmasta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Oppimistehtävien laadinnassa on hyödynnetty ennakkotehtävää, luentojen antia sekä monipuolisesti myös muita lähteitä (mm. vertaisarvioidut artikkelit, alan kirjallisuus) sekä ennen kaikkea oman työyhteisön panosta.
Lisäksi osaa pohtia omaa ja oman työyhteisön
osaamista analyyttisesti.
Osaa kommunikoida selkeästi myös omia ajatuksia sekä palautettavissa oppimistehtävissä että ryhmäkeskusteluissa.
Lisäksi kykenee selkeään ja johdonmukaiseen vuorovaikutukseen ryhmässä. Tuo esiin uusia ja
erilaisia näkökulmia. On aktiivinen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi osaa esittää omia innovatiivisiakin huomioita ja päätelmiä ja implementoida niitä omaan työyhteisöön toimenpide-ehdotusten myötä.
Lisäksi osaa soveltaa dialogin taitoja ja sääntöjä ryhmäkeskustelussa. Osaa tuoda ilmi osaamisen
johtamisen näkemyksiä implementoituna omaan toimintaympäristöönsä.

Esitietovaatimukset

Liiketalouden perusteet

Ilmoittautumisaika

30.04.2022 - 03.10.2022

Ajoitus

12.10.2022 - 29.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
Opettaja
  • Nina Vainio
Ryhmät
  • YLIKES22
    Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen
  • VAVY2223
    Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)
  • YLIKES21
    Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa arvioida omaa osaamistaan ja tehdä kehittymissuunnitelman
- osaa kehittää henkilöstön osaamista visiosta ja strategiasta nousevat tulevaisuuden osaamistarpeen huomioiden
- osaa edistää työyhteisössään yhdessä oppimiseen perustuvia toimintakäytäntöjä
- osaa soveltaa oppivan organisaation teoriaa henkilöstön osaamisen kehittämisessä
- osaa arvioida yksilön, tiimin ja henkilöstön osaamista

Sisältö

- oma osaamisprofiili
- osaamiseen liittyvät käsitteet ja niiden väliset yhteydet
- kehittyvä yksilö, tiimi ja organisaatio
- osaamistarpeiden ennakointi, osaamisen tunnistaminen (osaamistavoitteet, osaamisen kartoittaminen)
- strategialähtöinen osaamisen kehittäminen, menetelmät ja järjestelmät
- osaamisen kehittämisen vaikuttavuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

133 t

Sisällön jaksotus

Sisältö:
• oma osaamisprofiili
• osaamiseen liittyvät käsitteet ja niiden väliset yhteydet
• kehittyvä yksilö, tiimi ja organisaatio
• osaamistarpeiden ennakointi, osaamisen tunnistaminen (osaamistavoitteet, osaamisen kartoittaminen)
• strategialähtöinen osaamisen kehittäminen, menetelmät ja järjestelmät
• osaamisen kehittämisen vaikuttavuus
Opintojaksolla on kaksi lähipäivää: 24.10.2022 ja 29.11.2022. Lähipäivien lisäksi tehdään etätehtäviä.
Tarkemmat tiedot opintojen toteutuksesta tulee Itslearning-oppimisalustalle.

Arviointiasteikko

H-5

Esitietovaatimukset

Liiketalouden perusteet