Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö (ylempi AMK), S24

Opintopolkujen ajoitukset

Kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö (ylempi AMK), S23
Kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö (ylempi AMK), S22

Opintopolkujen ajoitukset

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö
Opettaja
  • Johanna Berg
Ryhmät
  • YKLAMS24
    Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S24

Tavoitteet

Opiskelija
-hallitsee dialogisen lähestymistavan teoreettiset perusteet, keskeiset ilmiöt ja toimintatavat
-osaa arvioida ja kehittää terapeuttisen yhteistyösuhteen osaamistaan asiakkaan tarpeista lähtien
-arvioi ja kehittää työyhteisön dialogista ja reflektiivistä työtapaa
-tarkastelee kriittisesti ja osaa kehittää yhteistyökäytäntöjä kulttuurisen sensitiivisyyden ja moninaisuuden näkökulmasta

Sisältö

Dialogisuus ja dialogiset toimintatavat
Avoimen dialogin toimintamalli
Terapeuttinen yhteistyösuhde
Kehollisuus
Henkisyys
Kulttuurinen sensitiivisyys ja moninaisuuden huomioiminen

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö
Opettaja
  • Johanna Berg
Ryhmät
  • YKLAMS24
    Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S24

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdetyötä kansainvälisten ja kansallisten ihmisoikeuksia koskevien suositusten ja säädösten mukaisesti

-osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa ja työyhteisönsä toimintaa ihmisoikeuksien, osallisuuden ja toipumisorientaationnäkökulmasta

-tarkastelee kriittisesti eri teoreettisista näkökulmista mielenterveyttä ja mielenterveyden haasteita

-kehittää ja toteuttaa asiakaslähtöisiä, osallisuutta vahvistavia ja stigmaa vähentäviä toimintatapoja

Sisältö

Sisällöt:

Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavat eettiset lähtökohdat

Ihmisoikeudet ja osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä

Stigma ja syrjäytymisen ehkäisy

Mielenterveyden (käsitteet, sis. myös terveyden ja hyvinvoinnin) ja mielenterveyden haasteiden teoreettiset lähtökohdat (mm. biolääketieteellinen, kokemuksellinen, TIC)

Asiakaskeskeisyys, ihmiskeskeisyys ja kansalaisuus

Kokemuksellisuus ja toipumisorientaatio

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

05.08.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 31.07.2026

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 25

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö
Opettaja
  • Salla Grommi
  • Henri Aho
  • Johanna Berg
Ryhmät
  • YKLAMS24
    Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S24

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· kuvata kehittämisprojektin lähtökohdat, tarpeen ja edellytykset siinä organisaatiossa tai hankkeessa, jossa kehittämisprojekti tehdään
· toteuttaa systemaattisia tutkimustiedon ja muun tiedon hakuja suomalaisista ja kansainvälisistä tietokannoista
· kirjoittaa kehittämisprojektinsa tietoperustan
· nimetä kehittämisprojektin tavoitteet, tarkoituksen, tehtävät ja lopputuloksen
· määrittää kehittämis- ja arviointimenetelmät sekä kuvata menetelmällisen toteutuksen
· kirjoittaa toteuttamiskelpoisen kehittämisprojektin suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman
· kuvata oman roolinsa asiantuntijana ja projektipäällikkönä
· laatia eettisen tarkastelun ja luotettavuustarkastelun
· arvioida ja ennakoida kehittämisprojektinsa riskit

Sisältö

· Ideaseminaari
· Kirjallisuuskatsaus
· Kehittämisprojektin suunnitelma (tarvittaessa tutkimussuunnitelma sen liitteenä)
· Opinnäytetyösopimus
· Suunnitelmaseminaari
· Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
· Vertaispalaute

Oppimateriaalit

TUME- ja KEME- opintojaksojen materiaalit
Tiedonhaun verkkokurssin materiaalit

Sisällön jaksotus

Syksyllä 2024 opinnäytetyöprosessi etenee seuraavasti:
18.9. klo 12.30-15.30 opinnäytetyö info
7.10. klo 9-13 Ideatyöpaja 1
26.11. klo 9-13 Ideatyöpaja 2
Tarkoituksena työstää opinnäytetyön ideaa siten, että se on valmis marraskuun työpajan jälkeen, lukukauden loputtua. Opinnäytetyöaiheen kirjallisuuteen perehtyminen.

Keväällä 2025 opinnäytetyösuunnitelman työpajat:
Työpaja I 5.2.2025 klo 9-13 ja Työpaja II 5.5. klo 9-13. Työpajojen jälkeen suunnitelman viimeistely siten, että suunnitelma valmis 6.6.2025 mennessä. .

Opinnäytetyön suunnitelma (10op) opintojakso sijoittuu 1.-2. lukukaudelle.
Ensimmäinen lukukausi, sýksy 2024 (laajuus 2op):
- Opinnäytetyön yhteisinfot
- Ideatyöpajat ja teoriaperustan laatiminen
- Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
Toinen lukukausi, kevät 2025 (laajuus 8op):
- Osallistuminen TERHY Master Schoolin yhteiseen suunnitelmainfoon lukukauden alussa
- Suunnitelmatyöpajaan osallistuminen
- Vertaiskeskusteluun osallistuminen
- Hyväksytty Opinnäytetyön suunnitelma
- Opinnäytetyösopimus
- Opinnäytetyö tietoiskut osallistuminen aiheen ja tarpeen mukaisesti

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 28.02.2025

Ajoitus

01.08.2024 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö
Opettaja
  • Johanna Berg
Ryhmät
  • YKLAMS23
    Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S23

Tavoitteet

Opiskelija:
-osaa kriittisesti reflektoida ja tavoitteellisesti kehittää omaa ammatillista osaamistaan kliinisenä asiantuntijana.
-osaa hyödyntää ja jakaa omaa osaamistaan laaja-alaisesti erilaisissa yhteistyöverkostoissa
-tiedostaa asiantuntijuuteen liittyvän ammatillisen ja eettisen vastuullisuuden mielenterveys- ja päihdetyön kehittämisessä
-kehittää tavoitteellisesti ammatillista identiteettiään kliinisenä asiantuntijana

Sisältö

Ammatillisen identiteetin ja oman osaamisprofiilin vahvistaminen
Reflektiivisyys, reflektiotaidot ja itsereflektio sekä itsensä johtaminen
Työnohjaus, mentorointi, konsultaatio
Opetus- ja ohjausosaaminen sekä esimerkkinä toimiminen
Jatkuva ja yhteinen oppiminen sekä osaamisen jakaminen

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 16.12.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö
Opettaja
  • Johanna Berg
Ryhmät
  • YKLAMS23
    Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S23

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa tarkastella mielenterveys- ja päihdetyötä kriittisesti kestävän kehityksen tavoitteiden ja eettisen vastuullisuuden
näkökulmista

-tunnistaa ja reflektoi mielenterveyteen vaikuttavia globaaleja ja kansallisia ilmiöitä sekä näihin liittyvää yhteiskunnallista ja yhteisöllistä vaikuttamista

-osaa arvioida ja kehittää nykyisiä ja uusia mielenterveys- ja päihdetyön menetelmiä tulevaisuusorientoituneesti yhdessä asiakkaiden kanssa

Sisältö

• Kestävä kehitys ja eettinen vastuullisuus mielenterveys- ja päihdetyössä
• Globaalit ja kansalliset mielenterveyteen vaikuttavat ilmiöt
• Yhteiskunnallinen ja yhteisöllinen vaikuttaminen
• Moninaisten menetelmien kriittinen arviointi ja käyttö mielenterveys- ja päihdetyössä (mm. digitalisaation mahdollisuudet ja haasteet)
• Asiakaslähtöinen mielenterveys- ja päihdetyötä uudistava, tulevaisuussuuntautunut työote

Arviointiasteikko

H-5