Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö
Kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö (ylempi AMK), S24
Opintopolkujen ajoitukset
Kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö (ylempi AMK), S23
Kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö (ylempi AMK), S22
Opintopolkujen ajoitukset
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö
Opettaja
- Johanna Berg
Ryhmät
-
YKLAMS24Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S24
Tavoitteet
Opiskelija
-hallitsee dialogisen lähestymistavan teoreettiset perusteet, keskeiset ilmiöt ja toimintatavat
-osaa arvioida ja kehittää terapeuttisen yhteistyösuhteen osaamistaan asiakkaan tarpeista lähtien
-arvioi ja kehittää työyhteisön dialogista ja reflektiivistä työtapaa
-tarkastelee kriittisesti ja osaa kehittää yhteistyökäytäntöjä kulttuurisen sensitiivisyyden ja moninaisuuden näkökulmasta
Sisältö
Dialogisuus ja dialogiset toimintatavat
Avoimen dialogin toimintamalli
Terapeuttinen yhteistyösuhde
Kehollisuus
Henkisyys
Kulttuurinen sensitiivisyys ja moninaisuuden huomioiminen
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö
Opettaja
- Johanna Berg
Ryhmät
-
YKLAMS24Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S24
Tavoitteet
Opiskelija
-osaa kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdetyötä kansainvälisten ja kansallisten ihmisoikeuksia koskevien suositusten ja säädösten mukaisesti
-osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa ja työyhteisönsä toimintaa ihmisoikeuksien, osallisuuden ja toipumisorientaationnäkökulmasta
-tarkastelee kriittisesti eri teoreettisista näkökulmista mielenterveyttä ja mielenterveyden haasteita
-kehittää ja toteuttaa asiakaslähtöisiä, osallisuutta vahvistavia ja stigmaa vähentäviä toimintatapoja
Sisältö
Sisällöt:
Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavat eettiset lähtökohdat
Ihmisoikeudet ja osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä
Stigma ja syrjäytymisen ehkäisy
Mielenterveyden (käsitteet, sis. myös terveyden ja hyvinvoinnin) ja mielenterveyden haasteiden teoreettiset lähtökohdat (mm. biolääketieteellinen, kokemuksellinen, TIC)
Asiakaskeskeisyys, ihmiskeskeisyys ja kansalaisuus
Kokemuksellisuus ja toipumisorientaatio
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
05.08.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 31.07.2026
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 25
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö
Opettaja
- Salla Grommi
- Henri Aho
- Johanna Berg
Ryhmät
-
YKLAMS24Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S24
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· kuvata kehittämisprojektin lähtökohdat, tarpeen ja edellytykset siinä organisaatiossa tai hankkeessa, jossa kehittämisprojekti tehdään
· toteuttaa systemaattisia tutkimustiedon ja muun tiedon hakuja suomalaisista ja kansainvälisistä tietokannoista
· kirjoittaa kehittämisprojektinsa tietoperustan
· nimetä kehittämisprojektin tavoitteet, tarkoituksen, tehtävät ja lopputuloksen
· määrittää kehittämis- ja arviointimenetelmät sekä kuvata menetelmällisen toteutuksen
· kirjoittaa toteuttamiskelpoisen kehittämisprojektin suunnitelman ja tarvittaessa tutkimussuunnitelman
· kuvata oman roolinsa asiantuntijana ja projektipäällikkönä
· laatia eettisen tarkastelun ja luotettavuustarkastelun
· arvioida ja ennakoida kehittämisprojektinsa riskit
Sisältö
· Ideaseminaari
· Kirjallisuuskatsaus
· Kehittämisprojektin suunnitelma (tarvittaessa tutkimussuunnitelma sen liitteenä)
· Opinnäytetyösopimus
· Suunnitelmaseminaari
· Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
· Vertaispalaute
Oppimateriaalit
TUME- ja KEME- opintojaksojen materiaalit
Tiedonhaun verkkokurssin materiaalit
Sisällön jaksotus
Syksyllä 2024 opinnäytetyöprosessi etenee seuraavasti:
18.9. klo 12.30-15.30 opinnäytetyö info
7.10. klo 9-13 Ideatyöpaja 1
26.11. klo 9-13 Ideatyöpaja 2
Tarkoituksena työstää opinnäytetyön ideaa siten, että se on valmis marraskuun työpajan jälkeen, lukukauden loputtua. Opinnäytetyöaiheen kirjallisuuteen perehtyminen.
Keväällä 2025 opinnäytetyösuunnitelman työpajat:
Työpaja I 5.2.2025 klo 9-13 ja Työpaja II 5.5. klo 9-13. Työpajojen jälkeen suunnitelman viimeistely siten, että suunnitelma valmis 6.6.2025 mennessä. .
Opinnäytetyön suunnitelma (10op) opintojakso sijoittuu 1.-2. lukukaudelle.
Ensimmäinen lukukausi, sýksy 2024 (laajuus 2op):
- Opinnäytetyön yhteisinfot
- Ideatyöpajat ja teoriaperustan laatiminen
- Tiedonhankinnan verkkokurssi (1 op)
Toinen lukukausi, kevät 2025 (laajuus 8op):
- Osallistuminen TERHY Master Schoolin yhteiseen suunnitelmainfoon lukukauden alussa
- Suunnitelmatyöpajaan osallistuminen
- Vertaiskeskusteluun osallistuminen
- Hyväksytty Opinnäytetyön suunnitelma
- Opinnäytetyösopimus
- Opinnäytetyö tietoiskut osallistuminen aiheen ja tarpeen mukaisesti
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 28.02.2025
Ajoitus
01.08.2024 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö
Opettaja
- Johanna Berg
Ryhmät
-
YKLAMS23Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S23
Tavoitteet
Opiskelija:
-osaa kriittisesti reflektoida ja tavoitteellisesti kehittää omaa ammatillista osaamistaan kliinisenä asiantuntijana.
-osaa hyödyntää ja jakaa omaa osaamistaan laaja-alaisesti erilaisissa yhteistyöverkostoissa
-tiedostaa asiantuntijuuteen liittyvän ammatillisen ja eettisen vastuullisuuden mielenterveys- ja päihdetyön kehittämisessä
-kehittää tavoitteellisesti ammatillista identiteettiään kliinisenä asiantuntijana
Sisältö
Ammatillisen identiteetin ja oman osaamisprofiilin vahvistaminen
Reflektiivisyys, reflektiotaidot ja itsereflektio sekä itsensä johtaminen
Työnohjaus, mentorointi, konsultaatio
Opetus- ja ohjausosaaminen sekä esimerkkinä toimiminen
Jatkuva ja yhteinen oppiminen sekä osaamisen jakaminen
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 16.12.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö
Opettaja
- Johanna Berg
Ryhmät
-
YKLAMS23Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S23
Tavoitteet
Opiskelija
-osaa tarkastella mielenterveys- ja päihdetyötä kriittisesti kestävän kehityksen tavoitteiden ja eettisen vastuullisuuden
näkökulmista
-tunnistaa ja reflektoi mielenterveyteen vaikuttavia globaaleja ja kansallisia ilmiöitä sekä näihin liittyvää yhteiskunnallista ja yhteisöllistä vaikuttamista
-osaa arvioida ja kehittää nykyisiä ja uusia mielenterveys- ja päihdetyön menetelmiä tulevaisuusorientoituneesti yhdessä asiakkaiden kanssa
Sisältö
• Kestävä kehitys ja eettinen vastuullisuus mielenterveys- ja päihdetyössä
• Globaalit ja kansalliset mielenterveyteen vaikuttavat ilmiöt
• Yhteiskunnallinen ja yhteisöllinen vaikuttaminen
• Moninaisten menetelmien kriittinen arviointi ja käyttö mielenterveys- ja päihdetyössä (mm. digitalisaation mahdollisuudet ja haasteet)
• Asiakaslähtöinen mielenterveys- ja päihdetyötä uudistava, tulevaisuussuuntautunut työote
Arviointiasteikko
H-5